Jos kaikki olisivat budhalaisia

urhopekka

niin maailmassa ei olisi pahuutta, tappamista, sotia, luonnon tuhoutumista ym.
uskontohan perustuu karman lakiin ja jälleensyntymiseen. Budhan oppeja opetti myös Jeesus. Budhalaisuus oli jo kauan ennen kuin ilkeästä kristinuskosta oli tietoakaan.
Teosofisesta seurasta saatte Budhalaisuutta käsitteleviä kirjoja.

26

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joutuu..

      ..ajattelemaan,se sattuu päähän.

      Sen takia se ei ole kovin suosittu, mutta suosio alkaa nousemaan koska sivutuotteena tulee sisäistä hyvinvointia jota et saa apteekista,lisäksi tiede tukee ja tutkii meditaatiota.

    • mietiskelijä(N)

      Kuinka usein olen itsekin huomannut miettiväni tätä samaista asiaa. Kuten aiempi vastaaja jo mainitsikin, ehkä tämä itsenäinen ajattelu on ihmiskunnalle vaikeaa. Helpoin tie ei välttämättä ole aina se kannattavin.

      • Sive Lee

        Ihmiskunta ei ajattele itsenäisesti, vaan yksilö ajattelee itsenäisesti. Helpoin tie ei nimenomaan VÄLTTÄMÄTTÄ ole kannattavin, mutta voi olla että onkin.

        Ihmiskunta oli olemassa kymmeniä jollei satoja tuhansia vuosia ennen Buddhaa ja hyvin pärjättiin silloinkin. Vai eikö pärjätty?


      • toiros
        Sive Lee kirjoitti:

        Ihmiskunta ei ajattele itsenäisesti, vaan yksilö ajattelee itsenäisesti. Helpoin tie ei nimenomaan VÄLTTÄMÄTTÄ ole kannattavin, mutta voi olla että onkin.

        Ihmiskunta oli olemassa kymmeniä jollei satoja tuhansia vuosia ennen Buddhaa ja hyvin pärjättiin silloinkin. Vai eikö pärjätty?

        Ennnen meidän aikakauden Buddhhaa (Shakyamuni) oli toinen Buddha ja ennen häntä oli toista.
        Shakyamunia edeltävästä Buddhasta oli pyhäinjäännöksiä Helsingissä vähänaikaan sitten (maitreya prjoketkin näyttely)


    • Sive Lee

      Pahuutta on ollut ja tulee olemaankin niin kauan kuin on ihmisiä. Onko olemassa tasapainoa jollei ei ole pahaa? Buddhalaiset munkitkin syövät lihaa, joten eivätkö hekin ole välillisesti vastuussa eläinten suruttomasta lahtaamisesta lihaksi? Monessa uskonnossa on paljon samankaltaisuutta niinkuin on vaikka filosofian ihmisyyden ihanteissakin.

      Emme voi millää tietää millainen maailma olisi, vai olisko jos kaikki olisivat henkeen ja vereen Buddhalaisia. Ajatuskin on ihan absurdi.

      • buddhaa

        me oltaisi jo kaikki kusessa.sentään jotkut on tajunnu että joo,näin on;jos kukaan ei tapa,lyö tai vahingoita mitään elävää olentoa ,muuta kuin jos on pakko,niin ei oltais kusessa.tätä elämän vaihetta elettäessä buddhalaiset munkit on kasvissyöjiä niin paljon kuin on mahdollista.tätä elämän aikaa elettäessä on jo mahdollista valita.jos almun saa kerran kuukaudessa kelasta tai työkkäristä ja on buddhalainen,niin luulisi olevan jo sen verran dharmistunut ettei ainakaan lihansyöjä enää ole, oikeuttakseen olemassa olonsa kaikkien elävien olentojen hyväksi.


    • teosofi

      En lähtisi ihan sanomaan kristinuskoa ilkeäksi;
      samat jutut ja opetukset pyörivät kaikissa
      uskonnoissa. Mutta se on kyllä ihan totta että
      monien uskontojen nimissä tehdään kaikenlaisia
      ilkeyksiä. Ja me ollaan täällä pääkallopaikalla
      havaitsemassa juuri kristittyjen törttöilyjä...

    • Ero on...

      Ihmeelistä tämä kristinuskon kosinta! Kristityt haluavat pakkoavioliittoon buddhalaisuuden kanssa. -> Budhan oppeja opetti myös Jeesus.

      Täällä kysyttiin joskus niiden eroja. Stoorista tulisi liian pitkä mutta tässä yksi esimerkki:

      Kun vihitään munkiksi niin esitetään esimerkiksi nämä kaksi kysymystä:

      - Oletko ihmisolento?
      - Oletko jonkun palvelija?

      Jälkimmäiseen kristitty vastaisi: Olen. Mutta munkiksi pyrkivä tietää, että siihen vastataan: en ole. Vain vapaa ihmisolento voi edistyä henkisesti. Ymmärrätko? Ihmisen tulee olla vapaa kaikista korkeimpien olentojen palvomisesta oivaltaakseen totuuden omasta elämästään. heesus ei suinkaan opettanut buddhalaisuutta.

      • om-ström

        Jeesus uskoi lopun aikojen olevan lähellä, joten hänen täytyi vaatia ihmisiltä nopeaa muutosta. Ei siis mitään hidasta itsetutkiskelua ja vaivalloista ajatustyötä, vaan välitön tunnepohjainen heittäytyminen Jumalan palvelijaksi. Jopa niin välitön heittäytyminen, että ei ole aikaa osallistua oman isän hautajaisiin! (Luuk. 9:59-60)

        Jos on kiire muuttua, niin tarvitaan Jumalan apua. Mutta hutiloiden tehty muutos ei välttämättä ole muutos parempaan. Nykyään kiire johtuu harvoin tuomiopäivän pelosta. Syynä on paremminkin kärsimättömyys. Halutaan nopea tie ulos henkisestä tyhjyydestä. Tuskasta ja kivusta.

        Jos ei ole kiirettä, niin ei tarvita Jumalaa. Vaikka ei Jumala välttämättä mikään estekään ole kehitykselle, jos Jumalasta omaksuu mystissävytteisen "syvemmän" näkemyksen. Jos onnistuu välttämään raamatunlauseisiin takertumiseen ja näkee niin sanotusti sanojen taakse...


      • Kerrot

        Kuinka Budhalainen on itseasiassa äärimmäisen omahyväinen.

        Jeesus sanoi olevansa palvelija. Siis minkä, tai kenenkä?

        Kun lukee Raamattua, käy selville, Hän palveli suurinta Viisautta ja Rakkautta.

        Mutta Budhalaiset vain omaa egoaan, joka on kummallisesti kääntynyt sisäänpäin.


      • palvomista
        Kerrot kirjoitti:

        Kuinka Budhalainen on itseasiassa äärimmäisen omahyväinen.

        Jeesus sanoi olevansa palvelija. Siis minkä, tai kenenkä?

        Kun lukee Raamattua, käy selville, Hän palveli suurinta Viisautta ja Rakkautta.

        Mutta Budhalaiset vain omaa egoaan, joka on kummallisesti kääntynyt sisäänpäin.

        Kolme perustotuutta kaiken todellisesta olemuksesta:

        - Dukkha
        - Anatta
        - Anicca

        Buddhalainen ei suinkaan palvo omaa egoaan, koska kaikki muuttuu kaiken aikaa. Ei ole mitään pysyvää minuutta.

        Ei myoskään ole olemassa mitään korkeampaa olentoa, joka voisi auttaa sinua. Voit vain lopettaa samaistumisen harhaan. Nähdä kaiken todellisen luonnon. Ymmärrätko: et siis suinkaan palvo egoa.

        Ja kiire on huono peruste palvoa jotain voimia.


      • elämäntapana
        Kerrot kirjoitti:

        Kuinka Budhalainen on itseasiassa äärimmäisen omahyväinen.

        Jeesus sanoi olevansa palvelija. Siis minkä, tai kenenkä?

        Kun lukee Raamattua, käy selville, Hän palveli suurinta Viisautta ja Rakkautta.

        Mutta Budhalaiset vain omaa egoaan, joka on kummallisesti kääntynyt sisäänpäin.

        Buddhalainen harjoittaa myötätuntoa ja altruismia pyyteettömästi. Ei kerätäkseen itselleen hyvää karmaa tai omaa egoaan pönkittääkseen, vaan ollakseen onnellinen tässä elämässä. Toisin on esim. vaikkapa Helluntailaisten laita, jotka paasaavat kadotuksesta ja rukoilevat itsekkäästi ja tuntevat pakkoa käännyttää kaikki heidän itsensä oikeaksi katsomalle tielle, kun eivät heikon itsetuntonsa vuoksi pysty muuten itsejänsä arvostamaan.


      • Käytännön esimerkki
        elämäntapana kirjoitti:

        Buddhalainen harjoittaa myötätuntoa ja altruismia pyyteettömästi. Ei kerätäkseen itselleen hyvää karmaa tai omaa egoaan pönkittääkseen, vaan ollakseen onnellinen tässä elämässä. Toisin on esim. vaikkapa Helluntailaisten laita, jotka paasaavat kadotuksesta ja rukoilevat itsekkäästi ja tuntevat pakkoa käännyttää kaikki heidän itsensä oikeaksi katsomalle tielle, kun eivät heikon itsetuntonsa vuoksi pysty muuten itsejänsä arvostamaan.

        Minua vastaan tuli kadulla eräs Budhalainen. Hän pysäytti minut ja nosti lakkiaan, että näkisin hänen kaljuksi ajellun päänsä, ja sanoi olevansa Budhan munkki.

        Sitten hän aloitti minun kehumiseni puuttumalla minun ulkoisiin yksityiskohtiin, ja tarjosi kantamiaan kirjoja, sanomalla, ettei ne maksa mitään, ja haluanko lukea niitä.

        Sanoin kyllä tutustuvani niissä esitettyihin asioihin mielelläni,-siis uteliaisuuttani, ja ojensin käteni.

        Hänpä vetäisikin kirjat kauemmas, ja sanoi, ettei hän niitä pysty antamaan, ja kysyi,-mitä minä antaisin hänelle. -Minä jouduin ällikälle, koska eihän kirjojen pitänyt maksaa mitään.

        Minä vastasin, että hänen pitäisi antaa elämänsä Elämän Herralle, eikä harrastaa ihmisjärkeilyä ja kuvitelmia.

        Hän lähti mitään puhumatta, vähä vino ilme naamallaan ja olkansa yli minua tuijottaen, jotenkin hypnotisoidun näköisenä.


      • Sepetao
        Käytännön esimerkki kirjoitti:

        Minua vastaan tuli kadulla eräs Budhalainen. Hän pysäytti minut ja nosti lakkiaan, että näkisin hänen kaljuksi ajellun päänsä, ja sanoi olevansa Budhan munkki.

        Sitten hän aloitti minun kehumiseni puuttumalla minun ulkoisiin yksityiskohtiin, ja tarjosi kantamiaan kirjoja, sanomalla, ettei ne maksa mitään, ja haluanko lukea niitä.

        Sanoin kyllä tutustuvani niissä esitettyihin asioihin mielelläni,-siis uteliaisuuttani, ja ojensin käteni.

        Hänpä vetäisikin kirjat kauemmas, ja sanoi, ettei hän niitä pysty antamaan, ja kysyi,-mitä minä antaisin hänelle. -Minä jouduin ällikälle, koska eihän kirjojen pitänyt maksaa mitään.

        Minä vastasin, että hänen pitäisi antaa elämänsä Elämän Herralle, eikä harrastaa ihmisjärkeilyä ja kuvitelmia.

        Hän lähti mitään puhumatta, vähä vino ilme naamallaan ja olkansa yli minua tuijottaen, jotenkin hypnotisoidun näköisenä.

        sellaisia ne buddhalaiset (kaikki) on.

        Sivumennen sanoen, tuo käyttämäsi kirjoitusmuoto Budha viittaa intialaiseen jumalistoon, Mercuriin.. Sitäkö tarkoitit?


      • ovela munkki
        Käytännön esimerkki kirjoitti:

        Minua vastaan tuli kadulla eräs Budhalainen. Hän pysäytti minut ja nosti lakkiaan, että näkisin hänen kaljuksi ajellun päänsä, ja sanoi olevansa Budhan munkki.

        Sitten hän aloitti minun kehumiseni puuttumalla minun ulkoisiin yksityiskohtiin, ja tarjosi kantamiaan kirjoja, sanomalla, ettei ne maksa mitään, ja haluanko lukea niitä.

        Sanoin kyllä tutustuvani niissä esitettyihin asioihin mielelläni,-siis uteliaisuuttani, ja ojensin käteni.

        Hänpä vetäisikin kirjat kauemmas, ja sanoi, ettei hän niitä pysty antamaan, ja kysyi,-mitä minä antaisin hänelle. -Minä jouduin ällikälle, koska eihän kirjojen pitänyt maksaa mitään.

        Minä vastasin, että hänen pitäisi antaa elämänsä Elämän Herralle, eikä harrastaa ihmisjärkeilyä ja kuvitelmia.

        Hän lähti mitään puhumatta, vähä vino ilme naamallaan ja olkansa yli minua tuijottaen, jotenkin hypnotisoidun näköisenä.

        Tulkitsit siis hänen "mitä sinä annat minulle" -kysymyksen vaatimukseksi maksusta. Vaikka munkki oli sanonut, että kirjat ei maksa mitään.

        Paljastit näin ajattelusi rajoittuvuuden. Rahako on ainoa asia, mitä osaat antaa?

        Sitten aloit vielä solvata munkin uskontoa nimittämällä sitä kuvitelmaksi.

        Munkki teki siis niinkuin buddhalaisuus opettaa. Hän heitti sinulle älyllisen haasteen ja huomasi, että et halua tai osaa ottaa haastetta vastaan. Tämän jälkeen hän hymyili ja jatkoi matkaansa. Ei kannata juuttua hyödyttömään väittelyyn sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ole kypsä vastaanottamaan Buddhan yksinkertaista ja selkeää totuutta.


      • Aattelepa sinäkin
        palvomista kirjoitti:

        Kolme perustotuutta kaiken todellisesta olemuksesta:

        - Dukkha
        - Anatta
        - Anicca

        Buddhalainen ei suinkaan palvo omaa egoaan, koska kaikki muuttuu kaiken aikaa. Ei ole mitään pysyvää minuutta.

        Ei myoskään ole olemassa mitään korkeampaa olentoa, joka voisi auttaa sinua. Voit vain lopettaa samaistumisen harhaan. Nähdä kaiken todellisen luonnon. Ymmärrätko: et siis suinkaan palvo egoa.

        Ja kiire on huono peruste palvoa jotain voimia.

        Pysyvästä minuudesta, tai pysymättömyydestä.

        Sillä lauseellahan sinä juuri sanoit sen, mitä tarkoitinkin.

        Koska ei ole pysyvää minuutta, niin eihän Budhalainenkaan PYSY pyyteettömyydessä, heidän oma pyyteettömyytensähän on harhakuvitelma heidän päässään.

        -Sinulle on valehdeltu jotakin kautta, ettei ole olemassa korkeampaa olentoa ihmisen yläpuolella.
        Toisinsanoen sinä pidät ihmistä, ja varsinkin Budhalaisuutta kaikkein korkeimpana älynä.

        Mutta jos Budhalaisuus olisi rehellinen viimeiseen asti, se filosofian pitäisi nöyrtyä myöntämään, ettei ihmiset pysty järkeilemään omien kuvitelmiensa ja vajavaisten aistiensa avulla tämän aineellisuuden ulkopuoliseen olemassa olevaan tuntemattomuuteen.

        -Esim. " Viisaus". Siinä on yksi hyvä tienviitta, jota ihmiset eivät paljonkaan tunne, vaikka niin mielellään esiintyvät viisaina.- Eikö Budhalaisuus juuri korota sitä omana ainutlaatuisena ominaisuutenaan?.- Vaikka juuri se kertoo siitä oman egon palvomisesta, ja puhdas nöyristelemätön nöyryys ja rehellisyys on vain naamari ulospäin.

        -Siksi sanoin Budhalaisuutta oman egon palvonnaksi.


      • Minähän annoin
        ovela munkki kirjoitti:

        Tulkitsit siis hänen "mitä sinä annat minulle" -kysymyksen vaatimukseksi maksusta. Vaikka munkki oli sanonut, että kirjat ei maksa mitään.

        Paljastit näin ajattelusi rajoittuvuuden. Rahako on ainoa asia, mitä osaat antaa?

        Sitten aloit vielä solvata munkin uskontoa nimittämällä sitä kuvitelmaksi.

        Munkki teki siis niinkuin buddhalaisuus opettaa. Hän heitti sinulle älyllisen haasteen ja huomasi, että et halua tai osaa ottaa haastetta vastaan. Tämän jälkeen hän hymyili ja jatkoi matkaansa. Ei kannata juuttua hyödyttömään väittelyyn sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ole kypsä vastaanottamaan Buddhan yksinkertaista ja selkeää totuutta.

        Parhaan mahdollisen hänelle, mitä maailman kaikkeudessa voi toiselle antaa, mutta hänpä ei antanutkaan yhtä ainutta kirjaa minulle, vaikka niitä oli hänellä puolikymmentä.


      • om-ström
        Aattelepa sinäkin kirjoitti:

        Pysyvästä minuudesta, tai pysymättömyydestä.

        Sillä lauseellahan sinä juuri sanoit sen, mitä tarkoitinkin.

        Koska ei ole pysyvää minuutta, niin eihän Budhalainenkaan PYSY pyyteettömyydessä, heidän oma pyyteettömyytensähän on harhakuvitelma heidän päässään.

        -Sinulle on valehdeltu jotakin kautta, ettei ole olemassa korkeampaa olentoa ihmisen yläpuolella.
        Toisinsanoen sinä pidät ihmistä, ja varsinkin Budhalaisuutta kaikkein korkeimpana älynä.

        Mutta jos Budhalaisuus olisi rehellinen viimeiseen asti, se filosofian pitäisi nöyrtyä myöntämään, ettei ihmiset pysty järkeilemään omien kuvitelmiensa ja vajavaisten aistiensa avulla tämän aineellisuuden ulkopuoliseen olemassa olevaan tuntemattomuuteen.

        -Esim. " Viisaus". Siinä on yksi hyvä tienviitta, jota ihmiset eivät paljonkaan tunne, vaikka niin mielellään esiintyvät viisaina.- Eikö Budhalaisuus juuri korota sitä omana ainutlaatuisena ominaisuutenaan?.- Vaikka juuri se kertoo siitä oman egon palvomisesta, ja puhdas nöyristelemätön nöyryys ja rehellisyys on vain naamari ulospäin.

        -Siksi sanoin Budhalaisuutta oman egon palvonnaksi.

        Hyppään sivusta tähän keskusteluun...

        >"Koska ei ole pysyvää minuutta, niin eihän Budhalainenkaan PYSY pyyteettömyydessä, heidän oma pyyteettömyytensähän on harhakuvitelma heidän päässään."

        Yksi buddhalainen on pyytetön silloin tällöin, toinen hieman useammin, mutta kukaan ei kaiken aikaa. Buddhalaisuus ei ole täydellisyyttä. Jos joku "buddhalainen" väittää pysyvänsä pyyteettömyydessä, on hän täysin pihalla Buddhan opetuksista, oman egonsa harhauttama.

        >"Sinulle on valehdeltu jotakin kautta, ettei ole olemassa korkeampaa olentoa ihmisen yläpuolella."

        Korkeampi olento on ajatus, ja kun valaisen tuota ajatusta totuuden valolla, huomaan sen joutavaksi harhaksi. Mikään ei ole "yläpuolella" tai "alapuolella". Mikään ei ole "korkeampi" tai "matalampi". Kaikki vain on. Ja hyvä niin.

        >"Toisinsanoen sinä pidät ihmistä, ja varsinkin Budhalaisuutta kaikkein korkeimpana älynä."

        Tuollaiset "buddhalaisuus on korkein äly" -jutut ovat oman egon tuottamaa imartelua, jonka buddhalainen tunnistaa ja heittää pois. "Olen mä vaan fiksu kun mä olen buddhalainen" on aloittelevan buddhalaisen egoistinen harha.

        Buddhalaisuus ei ole itsetarkoitus, vaan pelkkä tienviitta suurinpiirtein oikeaan suuntaan. Moni muukin tienviitta saattaa viitata oikeaan suuntaan. Ja kaikkia tienviittoja kannattaa epäillä. Kannattaa itse katsoa, minne tie vie.

        >"Mutta jos Budhalaisuus olisi rehellinen viimeiseen asti, se filosofian pitäisi nöyrtyä myöntämään, ettei ihmiset pysty järkeilemään omien kuvitelmiensa ja vajavaisten aistiensa avulla tämän aineellisuuden ulkopuoliseen olemassa olevaan tuntemattomuuteen."

        Rehellistä on jättää inhimillisen käsityskyvyn ulkopuolella olevat asiat sikseen. Jos ns. jumala on käsittämätön, niin miksi haaskata aikaansa hänen pohtimiseensa? Parempi keskittyä siihen, mitä on. Tässä ja nyt. Eli elämään.

        >"puhdas nöyristelemätön nöyryys ja rehellisyys on vain naamari ulospäin"

        Jos buddhalaisuus on kuin kunniamerkki jota kannetaan rinnassa ja jolla pönkitetään omaa egoa... Silloin on parempi hylätä buddhalaisuus ja keskittyä vaikkapa sanaristikoihin. Niin tekemällä aiheuttaa vähemmän harmia muille.

        >"Siksi sanoin Budhalaisuutta oman egon palvonnaksi."

        Voihan buddhalaisuutta siis niinkin väärinkäyttää. Oikein oivallettuna se ei voi olla oman egon palvontaa. Miten voisi palvoa sellaista, jonka olemassaoloon ei usko? Se olisi samanlainen paradoksi kuin jumalaa palvova ateisti.


      • toistit kaavaa
        Minähän annoin kirjoitti:

        Parhaan mahdollisen hänelle, mitä maailman kaikkeudessa voi toiselle antaa, mutta hänpä ei antanutkaan yhtä ainutta kirjaa minulle, vaikka niitä oli hänellä puolikymmentä.

        Eiköhän se munkki ollut jo sata kertaa aiemmin kuullut tuolaisia "Jeesus on Herra" -hokemia. Hän ei siis saanut mitään. Tilanne olisi ollut toinen, jos olisit jotenkin persoonallisella tavalla alkanut selittää hänelle kristillistä maailmankuvaasi. Sitten olisit oikeasti antanut jotain. Ja munkki olisi antanut vaihdossa omia näkemyksiään. Joista olisi oikeasti voinut olla sinulle hyötyä. Niinkuin on kaikesta sellaisesta, joka poikkeaa omista vakiintuneista käsityksistä.


      • Mutta että
        toistit kaavaa kirjoitti:

        Eiköhän se munkki ollut jo sata kertaa aiemmin kuullut tuolaisia "Jeesus on Herra" -hokemia. Hän ei siis saanut mitään. Tilanne olisi ollut toinen, jos olisit jotenkin persoonallisella tavalla alkanut selittää hänelle kristillistä maailmankuvaasi. Sitten olisit oikeasti antanut jotain. Ja munkki olisi antanut vaihdossa omia näkemyksiään. Joista olisi oikeasti voinut olla sinulle hyötyä. Niinkuin on kaikesta sellaisesta, joka poikkeaa omista vakiintuneista käsityksistä.

        Hänpä lähti lampsimaan muualle, en ehtinyt muuta sanoa.

        ja koska oletettavasti hän on kuullut Jeesuksen ylösnousemuksesta ja siitä, että Hän oli etukäteen sen ilmoittanut tapahtuvan, niin siitä huolimatta hänellä on ollut korvat tukossa,-siis tarkoitan hengen korvia.

        Luultavasti hänenkin asenteensa oli sama, Raamattua kohtaan,kuin niin monen muun. Käyttävät itsensä pettämiseen sitä kulunutta itsensä korottamistemppua, että kristityt ovat tehneet sitä ja sitä, ja siksi hänen ei tarvitse tutustua todelliseen jeesukseen, ja ottaa vastaan Jeesuksen sanomaa.

        ja vieläpä jotkut Budhan oppien kannattajat tukevat väitteitään siten, kumma kyllä, että Jeesus opetti Budhan oppeja.

        Mitä minä olen Raamattua tutkinut ja kuunnellut, en ole löytänyt pienintäkään yhteyttä Budhalaisuuteen,-varsinkaan HENGEN tasolla.

        -Olisin voinut kertoa konkreettisia, ja ajattelemisen arvoisia asioita tälle munkille, jotka on tapahtunut minulle, jos hänellä ei olisi ollut niin kiire jonnekin.- mulla ei ollut kiire silloin.


      • toiros
        Käytännön esimerkki kirjoitti:

        Minua vastaan tuli kadulla eräs Budhalainen. Hän pysäytti minut ja nosti lakkiaan, että näkisin hänen kaljuksi ajellun päänsä, ja sanoi olevansa Budhan munkki.

        Sitten hän aloitti minun kehumiseni puuttumalla minun ulkoisiin yksityiskohtiin, ja tarjosi kantamiaan kirjoja, sanomalla, ettei ne maksa mitään, ja haluanko lukea niitä.

        Sanoin kyllä tutustuvani niissä esitettyihin asioihin mielelläni,-siis uteliaisuuttani, ja ojensin käteni.

        Hänpä vetäisikin kirjat kauemmas, ja sanoi, ettei hän niitä pysty antamaan, ja kysyi,-mitä minä antaisin hänelle. -Minä jouduin ällikälle, koska eihän kirjojen pitänyt maksaa mitään.

        Minä vastasin, että hänen pitäisi antaa elämänsä Elämän Herralle, eikä harrastaa ihmisjärkeilyä ja kuvitelmia.

        Hän lähti mitään puhumatta, vähä vino ilme naamallaan ja olkansa yli minua tuijottaen, jotenkin hypnotisoidun näköisenä.

        no ei ollut buddhalainen!
        tais olla Krishna munkki. huuhuuu


      • Mistä tiedät
        toiros kirjoitti:

        no ei ollut buddhalainen!
        tais olla Krishna munkki. huuhuuu

        Kyllä hän budhan munkiksi itseään sanoi, ja niillähän on tapana ajella päänsä kaljuksi, että näyttäisivät enemmän munkilta:))


      • Toiros
        Mistä tiedät kirjoitti:

        Kyllä hän budhan munkiksi itseään sanoi, ja niillähän on tapana ajella päänsä kaljuksi, että näyttäisivät enemmän munkilta:))

        Krishna munkit alkavat myyntipuheensa kehuskelemalla asiakasta. Näin he kaikki tekevät, aina. koska näin heille on heidän myyntikurssilla opetettu.
        Heidän päätulonsa on kirjojen myynti kadulla.
        Ei käynyt ilmi että munkki olisi puhunut suomea mutta jos hän näin teki, niin se on hyvin helppoa tietää kuka tämä ko. munkki oli. koska Suomea puhuvia munkkeja on n.2kpl
        molemmat Zen traditioiden.
        mutta anyway nämä henkilöt eivät ole usein suomessa eivätkä myy kirjoja kadulla.
        Eikä muutenkaan missään ole buddhalaisia munkkeja myymässä kirjoja eikä ikinä ollutkaan. se vaan ei kuulu tapoihin.


      • Aatos Valpas
        Aattelepa sinäkin kirjoitti:

        Pysyvästä minuudesta, tai pysymättömyydestä.

        Sillä lauseellahan sinä juuri sanoit sen, mitä tarkoitinkin.

        Koska ei ole pysyvää minuutta, niin eihän Budhalainenkaan PYSY pyyteettömyydessä, heidän oma pyyteettömyytensähän on harhakuvitelma heidän päässään.

        -Sinulle on valehdeltu jotakin kautta, ettei ole olemassa korkeampaa olentoa ihmisen yläpuolella.
        Toisinsanoen sinä pidät ihmistä, ja varsinkin Budhalaisuutta kaikkein korkeimpana älynä.

        Mutta jos Budhalaisuus olisi rehellinen viimeiseen asti, se filosofian pitäisi nöyrtyä myöntämään, ettei ihmiset pysty järkeilemään omien kuvitelmiensa ja vajavaisten aistiensa avulla tämän aineellisuuden ulkopuoliseen olemassa olevaan tuntemattomuuteen.

        -Esim. " Viisaus". Siinä on yksi hyvä tienviitta, jota ihmiset eivät paljonkaan tunne, vaikka niin mielellään esiintyvät viisaina.- Eikö Budhalaisuus juuri korota sitä omana ainutlaatuisena ominaisuutenaan?.- Vaikka juuri se kertoo siitä oman egon palvomisesta, ja puhdas nöyristelemätön nöyryys ja rehellisyys on vain naamari ulospäin.

        -Siksi sanoin Budhalaisuutta oman egon palvonnaksi.

        asian ytimessä.Eli oikea PYRKIMYS,tarkkaavaisuus ja keskittyminen.


      • Jepujepuheh
        Toiros kirjoitti:

        Krishna munkit alkavat myyntipuheensa kehuskelemalla asiakasta. Näin he kaikki tekevät, aina. koska näin heille on heidän myyntikurssilla opetettu.
        Heidän päätulonsa on kirjojen myynti kadulla.
        Ei käynyt ilmi että munkki olisi puhunut suomea mutta jos hän näin teki, niin se on hyvin helppoa tietää kuka tämä ko. munkki oli. koska Suomea puhuvia munkkeja on n.2kpl
        molemmat Zen traditioiden.
        mutta anyway nämä henkilöt eivät ole usein suomessa eivätkä myy kirjoja kadulla.
        Eikä muutenkaan missään ole buddhalaisia munkkeja myymässä kirjoja eikä ikinä ollutkaan. se vaan ei kuulu tapoihin.

        Siitä tapaamisesta on 7-9 vuotta. Voit aivan hyvin olla oikeassa siinä, että olikin Krishnan munkki, kun tarkemmin palautan sitä mieleen.

        En ennen moista oo nähny, enkä sen jälkeenkään, joten muistiin helposti jää kuulovirhepahalainen.

        Suomea puhui täysin selvästi.

        Vai kaksi heitä vaan on.- Kiitos tiedosta.Ihan mielenkiintoista, kun noin harvinaisen tapauksen tapasin:)
        (tuo nimim. on sen tähden tuommonen, ku ei oikein mikään muu menny läpi.


      • ei luojajumalaa
        Aattelepa sinäkin kirjoitti:

        Pysyvästä minuudesta, tai pysymättömyydestä.

        Sillä lauseellahan sinä juuri sanoit sen, mitä tarkoitinkin.

        Koska ei ole pysyvää minuutta, niin eihän Budhalainenkaan PYSY pyyteettömyydessä, heidän oma pyyteettömyytensähän on harhakuvitelma heidän päässään.

        -Sinulle on valehdeltu jotakin kautta, ettei ole olemassa korkeampaa olentoa ihmisen yläpuolella.
        Toisinsanoen sinä pidät ihmistä, ja varsinkin Budhalaisuutta kaikkein korkeimpana älynä.

        Mutta jos Budhalaisuus olisi rehellinen viimeiseen asti, se filosofian pitäisi nöyrtyä myöntämään, ettei ihmiset pysty järkeilemään omien kuvitelmiensa ja vajavaisten aistiensa avulla tämän aineellisuuden ulkopuoliseen olemassa olevaan tuntemattomuuteen.

        -Esim. " Viisaus". Siinä on yksi hyvä tienviitta, jota ihmiset eivät paljonkaan tunne, vaikka niin mielellään esiintyvät viisaina.- Eikö Budhalaisuus juuri korota sitä omana ainutlaatuisena ominaisuutenaan?.- Vaikka juuri se kertoo siitä oman egon palvomisesta, ja puhdas nöyristelemätön nöyryys ja rehellisyys on vain naamari ulospäin.

        -Siksi sanoin Budhalaisuutta oman egon palvonnaksi.

        Yhtä hyvin voin sanoa: Sinulle on valehdeltu, että on olemassa joku korkeampi olento.

        Mietiskely on asoiden tutkimista ilman uskomuksia. Ne asiat paljastavat itsensä. Se ei ole egon palvontaa. Ei ole egon palvontaa, että tutkii luontoa eli omaa itseään. Ei ole olemassa mitään olentoa, joka paljastaa asiat sinulle. Kun mielesi hiljenee, näet asiat todellisessa valossa. Ei se ole egon palvomista.

        On olemassa yksi asia joka on pysyvä: nibbana.

        Eräs munkki sanoi minulle, kun kysyin, miten sinä näet kristinuskon näin: En voi mitenkään ymmärtää käsitystä jumalasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe