Tahkon rinteet aivan P#¤%&#

Laskettelija40

Käväisin viikonloppuna 1. kertaa Tahkolla laskettelemassa (ja näillä näkymin viimeistä). Täytyy kyllä sanoa, että yhtä huonosti hoidettuja rinteitä en ole kertaakaan nähnyt. Isojen mäkien pohjat oli alun alkaenkin ala-arvoisessa kunnossa, tosi epätasaiset ja irtolunta oli enemmän kuin laki sallii. Puolen päivän aikaan rinteet näyttivätkin jo erittäin hyvin kumparelaskuun soveltuvilta.

Tänään pääsi sitten heti aamusta kokeilemaan Tahkon "kuuluisaa" umpihanki-laskettelua. Yhtään rinnettä ei yöllisen lumisateen jälkeen oltu ajettu kuntoon. Eipä ole vastaavaa tullut muualla vastaan. Kannattaisi Tahkon rinnepäällikön varmaan tehdä pikku tutkimusta ja selvittää miten asiat hoidetaan muualla (suunnaksi esim Messilä tai Levi).
Oli sen verran paska kokemus, että jatkossa kierrän Tahkon kaukaa.

11

2892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannu

      Ja yrittää näyttää jotain toista. Ja ihan vaan tampparit joka laskettelupäivän jälkeen ajavat rinteet kuntoon ja itselläni on oma mökki tahkolla käyn siellä vähintään joka vk loppu ja rinteet on aina hyväs jamas.

      • Laskettelija40

        Itseäni huvittaa suuresti tuo Tahko VS Ruka keskustelu. Onko näin, että kaikki asiallisetkin viestit pistetään tuon keskustelun piikkiin?
        Olen itse Lahdesta ja olin Tahkolla pe-su. (Mökki oli vuokrattu Rinnepellolta.) Samoja kommentteja rinteiden kunnosta kuulin muiltakin. No okei, Lumilaakson puoli oli lauantaina hyvässä kunnossa, päärinteet eivät todellakaan!

        Sunnuntai-aamuna tilanne oli kuten kerroin eli rinteissä oli päällimmäisenä yöllä satanut märkä lumi (about 3 .. 5 cm). Olipa todella mielenkiintoinen kokemus aurata laskettavaa uraa omilla carvereilla. Ekat laskut sai suorastaan lykkiä vauhtia , että pääsi rinteet alas.
        Eihän se todellekaan riitä, että rinteet ajetaan tampparilla vain illalla! Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista.


      • Laji
        Laskettelija40 kirjoitti:

        Itseäni huvittaa suuresti tuo Tahko VS Ruka keskustelu. Onko näin, että kaikki asiallisetkin viestit pistetään tuon keskustelun piikkiin?
        Olen itse Lahdesta ja olin Tahkolla pe-su. (Mökki oli vuokrattu Rinnepellolta.) Samoja kommentteja rinteiden kunnosta kuulin muiltakin. No okei, Lumilaakson puoli oli lauantaina hyvässä kunnossa, päärinteet eivät todellakaan!

        Sunnuntai-aamuna tilanne oli kuten kerroin eli rinteissä oli päällimmäisenä yöllä satanut märkä lumi (about 3 .. 5 cm). Olipa todella mielenkiintoinen kokemus aurata laskettavaa uraa omilla carvereilla. Ekat laskut sai suorastaan lykkiä vauhtia , että pääsi rinteet alas.
        Eihän se todellekaan riitä, että rinteet ajetaan tampparilla vain illalla! Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista.

        "Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista."
        Ei onnistu ollenkaan että rinteet ajetaan juuri ennen rinteiden avaamista. Silloin rinne on täysin pilalla muutaman laskijan jälkeen. Rinteen pitää saada rauhassa kovettua yön yli ajon jälkeen. Tuskin missään hiihtokeskuksissa rinteitä ei ajetaan aamuisin. (jolleivat ole tosi tunareita). En ole Ruka tai Tahko fanaatikko.


      • Laskettelija40
        Laji kirjoitti:

        "Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista."
        Ei onnistu ollenkaan että rinteet ajetaan juuri ennen rinteiden avaamista. Silloin rinne on täysin pilalla muutaman laskijan jälkeen. Rinteen pitää saada rauhassa kovettua yön yli ajon jälkeen. Tuskin missään hiihtokeskuksissa rinteitä ei ajetaan aamuisin. (jolleivat ole tosi tunareita). En ole Ruka tai Tahko fanaatikko.

        "Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista."
        Mitähän kohtaa et edellisestä lauseesta ymmärtänyt?
        Sunnuntaiaamuna olisi riittänyt, että olisi jyrätty uusi lumi tiiviiksi. Ilmeisesti muualla uskalletaan olla TARPEEN VAATIESSA myös tunareita.


      • noin menetellään?
        Laskettelija40 kirjoitti:

        "Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista."
        Mitähän kohtaa et edellisestä lauseesta ymmärtänyt?
        Sunnuntaiaamuna olisi riittänyt, että olisi jyrätty uusi lumi tiiviiksi. Ilmeisesti muualla uskalletaan olla TARPEEN VAATIESSA myös tunareita.

        Vaihtelevat kelit kuuluvat lasketteluun. Eihän siitä tulisi mitään jos rinteet ajettaisiin joka lumisateen jälkeen. Näköjään kun tunnet asiaa niin kerro missä keskuksessa näin toimitaan. Itse en tiedä yhtään ja olen kaikki lapin keskukset käynnyt moneen kertaan.


      • tähän
        noin menetellään? kirjoitti:

        Vaihtelevat kelit kuuluvat lasketteluun. Eihän siitä tulisi mitään jos rinteet ajettaisiin joka lumisateen jälkeen. Näköjään kun tunnet asiaa niin kerro missä keskuksessa näin toimitaan. Itse en tiedä yhtään ja olen kaikki lapin keskukset käynnyt moneen kertaan.

        Tuskinpa niitä joka lumisateen jälkeen ajetaankaan. Jos jossain lanataan aamulla, niin kyseessä ei ole sääntö vaan poikkeus. Yleensä ei lanailla.
        Riippuu ihan kelistä ja siitä onko rinnevastaava tarkistanut rinteiden kunnon aamutuimaan (=testannut suksella). Levin eturinteellä olen itse tähän muutaman kerran törmännyt.


      • rinteen hoidosta
        Laskettelija40 kirjoitti:

        "Kyllähän ne pitäisi tarpeen vaatiessa ajaa uudestaan myös ennen rinteiden avaamista."
        Mitähän kohtaa et edellisestä lauseesta ymmärtänyt?
        Sunnuntaiaamuna olisi riittänyt, että olisi jyrätty uusi lumi tiiviiksi. Ilmeisesti muualla uskalletaan olla TARPEEN VAATIESSA myös tunareita.

        Niin, lumikissalla ei siis pysty ajamaan lunta pelkästään "tiiviiksi". Lumikissalle ajetun rinteen pitää kovettua ennen kuin siinä on järkevää antaa kenenkään laskea. Heti ajamisen jälkeen rinne on pehmeä, joten jo muutama laskija saa mäen todella epätasaiseksi.

        Lumikissalla käsitellty lumi sulaa lumikissan painosta, ja tarvitsee hetken aikaa, jotta lumi kovettuu taas. Saman ilmiön voit kokea kun teet pakkaslumesta lumipallon, pallon teko ei onnistu, ellet käytä runsaasti voimaa puristaessa lunta kasaan. Paineen alla lumi sulaa ja tulee kiinteäksi, hetken odottelun jälkeen se vielä jähmettyy ja pallo voidaan heittää naapurin ikkunaan.

        Monesti tuntureissa ja varmasti Tahkollakin lunta sataa niin paljon että vaikka rinteet ajettaisiin yöllä, niin kohta on taas hissiladut täynnä lunta. Lumikissathan ei mitään ilmaisia vehkeitä ole joten kenelläkään ei varmasti ole varaa pitää kaikkia rinteitä varten omia koneita. Muutamalla koneella tamppari kuskit joutuvat ajamaan koko yön, jotta kaikki rinteet saataisiin ajettua. Jos ja kun lunta sataa, ensimmäisenä ajetut rinteet varmasti täyttyvät yön aikana lumesta.

        Monessa hiihtokeskuksessa myös työntekijät ovat aktiivisia laskettelijoita, joten heilläkin saatta olla käsitys minkälaisessa kunnossa rinteiden pitää olla. Minä uskon ainakin, että hiihtokeskusket pitävät rinteet mahdollisimman hyvässä kunnossa, ainakin niin hyvässä kuin pystyvät kalustollaan ja työntekijä määrällään pitämään.

        Ville


    • kokemuksia tahkosta

      SIKSI SUOSITTELENKIN RUKAA. RUKALLA ON RINTEET AINA KUNNOSSA. NÄIN SE VAAN ON ETTÄ RUKA PANOSTAA MYÖS RINTEISIIN, EIKÄ VAAN PELKKÄÄN AFTERSKIHIN. RUKALLA ET PETY!!

      • vouhottamassa paskaa..

        Suustaan minkä kerkijää rukalla on pulkkamäet ja tahkolla ei.. HANKI EKA KOKEMUKSIA JA SIT TUU UUDESTAA TÄNNE KIRJOTTELEE NIITÄ SUN LAPSELLISIA FAKTOJAS !!


      • suosion ja
        vouhottamassa paskaa.. kirjoitti:

        Suustaan minkä kerkijää rukalla on pulkkamäet ja tahkolla ei.. HANKI EKA KOKEMUKSIA JA SIT TUU UUDESTAA TÄNNE KIRJOTTELEE NIITÄ SUN LAPSELLISIA FAKTOJAS !!

        paikan laadun kävijä määrissä. Rukalla 600000
        Tahkolla 300000 viimetalvena on siinä aika iso ero RUKAN hyväksi Sauvon Poitsu.


    • tonttutorvinenonsala

      NO kai rukalla on enemmä kävijöitä ku se on tunnettu mutta kyllä tahko on kuitenki ihan yhtä hyvä ku kuuma sana "ruka"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe