Henkilötunnus syntymäajaksi

Kvolgins

Osaisiko joku kirjoittaa kaavan, jolla saan muunnettua suomalaisen henkilötunnuksen syntymäajaksi eli esim. hetu 080381-308T muotoon 08.03.1981. Makrolla tehden on vähän raskas homma.

Ja sitten vielä kaava, joka laskisi henkilötunnuksen loppuosasta sukupuolen ja merkkaisi sen omaan sarakkeeseen MIES tai NAINEN. Sukupuolitietohan on yksilönumerossa, jotka ovat henkilötunnuksen loppuosan kolme ensimmäistä merkkiä. Viimeinen merkki on tarkistusmerkki. Esimerkissäni henkilö on siis nainen = 308.

7

6999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vois käyttää

ainakin Even ja Odd toimintoja, Even eli parillinen luku (sukupuoli = nainen), Odd eli pariton luku (sukupuoli = mies).

Siinä vaan sitten pitää jotenkin saada napsittua hetun loppuosasta se toiseksi viimeinen merkki, eli siis se merkki ennen tarkistusmerkkiä.

Sitä en tiedä miten sen voisi tehdä, ehkä basicia käyttäen? Tosin en ole officen basic-variantin kanssa tehnyt koskaan mitään....tavallisessa basic-ohjelmoinnissa sen voisi tehdä niin että

HETU$="080381-308T" ' ensin sijoitetaan HETU-merkkijonoksi
      L1=LEN(HETU$) ' mitataan HETU-merkkijonon pituus
      Sex$=Right$(HETU$, 2) ' otetaan HETU-merkkijonosta kaksi viimeistä merkkiä ja sijoitetaan SEX-merkkijonoon

Sex$=Left$(Sex$,1) ' napsitaan SEX-merkkijonon joka on 2 merkkiä pitkä, vasemmanpuoleinen merkki joka ilmaisee sukupuolen

S1=CVI(Sex$) ' muunnetaan 1 mrk pitkä merkkijono numeroksi

---

Tuota samaa kaavaa voisi noudattaa myös syntymäajan purkamisessa niin että se...hetkinen...ehkäpä myös Format-käsky voisi tulla kyseeseen. HUOM! Format ei Basic-kielessä tarkoita levyn formatointia vaan merkkijonojen "formatointia" elikkä uudelleen muotoilua! Eli on turhaa kuvitella että Basicin Formatilla pystyisi alustamaan levyjä. :D Format-käskyä voidaan käyttää esim. päivämäärien muotoilussa.

Google selventää tarkemmin kun haet kyseistä käskyä ja laitat hakusanan perään vielä basic

• Kvolgins

jotain tuon suuntaista olen yrittänyt vääntää, mutta ei ole oikein onnistunut. Jatkan harjoituksia.

• koetat vaikka

näillä
      =LEFT(A1;2)&"."&MID(A1;3;2)&"."&IF(MID(A1;7;1)="-";"19";IF(MID(A1;7;1)=" ";"18";"20"))&MID((A1);5;2)
      =IF(ISEVEN(MID(A1;8;3));"Nainen";"Mies")

• ei sitten

varmaan toimineet...ei ole kommentteja näkynyt...

• Jani1818

hyvin toimi tuo =IF(ISEVEN(MID(A1;8;3));"Nainen";"Mies"), kiitos!

• Hki_kaupunki

=JOS((ONPARILLINEN(E506))=TOSI;"Nainen";"Mies")
      Kaavasta E506 korvataan sillä solulla, jossa hetu on.

• aivot_solmussa

Jos joku tätä yrittää tehdä, niin tässä kaava suomenkieliseen:
      =JOS(ONPARILLINEN(POIMI.TEKSTI(D1898;8;3));"nainen";"mies")
      Tuo D1898 on solu, jossa HETU on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      953
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe