Minulle ovat ihmiset Tornionlaaksosta uskotelleet, että vispilä (se jolla vispataan) on heidän kielessään 'turslain'. Kuka tunnistaa sanan?
Ja jos tunnistaa, onko sitten sellainen verbi olemassa kuin 'turslata'? Luontevalta johdokselta kuulostaisi.
Kyselee utelias oululaine
Turslain ja turslaus
Oululaine
2
1109
Vastaukset 2
- Marjue
Sana turslain on minulle hyvinkin tuttu, sitä käytetään ainakin äitini kotiseudulla Satakunnassa. Merkitys ei kuitenkaan ole vispilä, vaan kyseessä on siivilä eli lävikkö.
Kuvittelisin sanan alkuperän olevan saksan kielessä - durchschlag tarkoittanee samaa.- taasen
olen kuullut tuon siivilän/lävikön muodossa "tuslain" ilman r-kirjainta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1241496
Kysely : Juuri kukaan ei halua nykyisen hallituksen jatkavan
Ylen kysely: Juuri kukaan ei halua nykyisen hallituksen jatkavan – eivät edes hallituspuolueiden omat kannattajat Kes1071232Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku1361132Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella551091- 72793
Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.100766- 25746
- 34738
- 9645
S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist26629