Minulle ovat ihmiset Tornionlaaksosta uskotelleet, että vispilä (se jolla vispataan) on heidän kielessään 'turslain'. Kuka tunnistaa sanan?
Ja jos tunnistaa, onko sitten sellainen verbi olemassa kuin 'turslata'? Luontevalta johdokselta kuulostaisi.
Kyselee utelias oululaine
Turslain ja turslaus
Oululaine
2
1106
Vastaukset 2
- Marjue
Sana turslain on minulle hyvinkin tuttu, sitä käytetään ainakin äitini kotiseudulla Satakunnassa. Merkitys ei kuitenkaan ole vispilä, vaan kyseessä on siivilä eli lävikkö.
Kuvittelisin sanan alkuperän olevan saksan kielessä - durchschlag tarkoittanee samaa.- taasen
olen kuullut tuon siivilän/lävikön muodossa "tuslain" ilman r-kirjainta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251198
- 721153
Carunan hinnat
Yks proffa vauuttaa, ettei Caruna voi noin vain nostaa hintoja koska suomen laki kieltää, toinen proffa sanoo että Carun95899- 78792
- 45771
Kunnan päätie ja sen lähialueet
Arvon hyrynsalmelaiset. Tätä palstaa on näin Ukkohallan mökkiläisena ihan viihteellistä lukea. Milloin teitä ahdistaa la39733Mikä sun kaivatussa on se miksi ihastuit
ja ikävöit? Eli se jokin asia, mikä aiheutti tunteen, että tuossa on sitä jotain? Meinasitko tehdä asialle jotain vai ka31707- 67653
- 111561
Mitä luulet
Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?39536