Eipä tiedottomuus vaivaa

Hintriika*

Nykyisin kalliit tietosanakirjat A:sta Ö:hön ovat jätepaperia (eivät taida kelvata sinnekään). Enää tarvitsee vain näpytellä sana ja painaa nappia. Valtava tietomäärä on hetkessä kaikkien käytettävissä.

Hakukoneet haravoivat koko ajan lisää tietoa. Kohta lähes kaikki lehdet löytyvät myös verkosta ja sen myötä niidenkin sisältämä tieto hakukoneista.

Ennen useimmat firmat, järjestöt ja yksityisetkin käyttivät leikepalveluja, jotka etsivät maksua vastaan lehdistä niitä koskevia juttuja. Tunnetuimmasta Leikepalvelu Sitasta löysin nyt Googlesta ainoastaan mainintoja, että sellainen on joskus tietoja kerännyt.

Homman täytyi olla todellista käsi- ja silmätyötä. Leikepalvelun työntekijät kävivät katse tarkkana läpi kaikki lehdet sen mukaan, mitä kenenkin sopimus sisällään piti. Sitten sakset käteen, leikkaamaan ja kopioimaan. Lopuksi paketti postiin asiakkaalle.

Minäkin olen joskus tiedottajan ominaisuudessa arkistoinut Sitan leikkeitä. Leikepalvelulle annetut avainsanat saattoivat tuottaa kokonaan asiakkaalle kuulumattomia juttuja. Meillä yksi hakusana muistutti armeijan touhuja, joten niitä uutisia riitti. Näitä hassuja vastauksia saa myös hakukoneilla.

Asian toinen puoli on tietokonejärjestelmän haavoittuvuus. Paperin vihollisia ovat tulipalot, vesi, haalistuminen ja haurastuminen. ATK-systeemin viholliset ovat paljon salakavalampia.

48

2039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katicat2

      Minkälaista tietoa te rakkaat vanhat eläkeläiset vielä kaipaatte ja tarvitsette. Onko se tiedonjano loputon ihmisellä, vai johtuuko että toisesta päästä unohdus vie vanhat tallenteet. Google on tullut apuun, auttaa niin kauan kun osaamme tätä persona kompjuuteria käyttää.

      Vanhasta ammatistaan on hyötyä vanhanakin. Hintriikastakin sen näkee, hyödyntää sitä täällä kirjoitellessaan. Omalla kohdallani hyödynnän itseeni hankittua ammattitaitoa. Kuinka monta kertaa olemme huomanneetkaan saaneemme täällä palstalla hyödyllistä tietoa muilta.

      Jos aiomme pärjätä omillamme, helposti "putuamme kelekasta" ainakin tekniikassa. Siinä kannattaa päivittää tietojaan.

      • Maalaismies*

        Mieleeni muistuu eräs edesmennyt tuttavani, jolla oli tapana aina huomauttaa, että "kuuntelin uutiset". Kun kysyin, mitä oli jäänyt mieleen, hän ei muistanut yhtäkään asiaa.

        Kylällä oli myös mies, jonka sanottiin lukeneen kaikki kyläkirjaston kirjat. Haastattelin häntä kerran saadakseni tietää, mitkä kirjat olivat jääneet tärkeimpänä hänen mieleensä. Hän ei osannut sanoa ainuttakaan kirjaa.

        Nykyisin kuuntelen halukkaasti itse radion välittämät uutiset. Kuulen kuinka pörssillä menee tai kuinka Kaisa Varista ei ole nimetty ampumahiihtäjien joukkoon. En omista yhtäkään pörssiosaketta enkä tiedä keitä tuli valituksi ampumahiihtojoukkueeseen.

        Eräällä ystävälläni on tapana sanoa ettei ulkomailla tiedetä Suomesta mitään, kun taas me olemme tietorikasta kansaa. Ei auta vaikka sanon hänelle olevani täysin tietämätön, mitä maailmalla todella tapahtuu, enkä usko monenkaan meikäläisen pystyvän luettelemaan Yhdysvaltain osavaltioita nimeltään.

        En minä ainakaan. Ja mitä sitten jos pystyisinkin. Mitä minä sillä tiedolla tekisin?


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Mieleeni muistuu eräs edesmennyt tuttavani, jolla oli tapana aina huomauttaa, että "kuuntelin uutiset". Kun kysyin, mitä oli jäänyt mieleen, hän ei muistanut yhtäkään asiaa.

        Kylällä oli myös mies, jonka sanottiin lukeneen kaikki kyläkirjaston kirjat. Haastattelin häntä kerran saadakseni tietää, mitkä kirjat olivat jääneet tärkeimpänä hänen mieleensä. Hän ei osannut sanoa ainuttakaan kirjaa.

        Nykyisin kuuntelen halukkaasti itse radion välittämät uutiset. Kuulen kuinka pörssillä menee tai kuinka Kaisa Varista ei ole nimetty ampumahiihtäjien joukkoon. En omista yhtäkään pörssiosaketta enkä tiedä keitä tuli valituksi ampumahiihtojoukkueeseen.

        Eräällä ystävälläni on tapana sanoa ettei ulkomailla tiedetä Suomesta mitään, kun taas me olemme tietorikasta kansaa. Ei auta vaikka sanon hänelle olevani täysin tietämätön, mitä maailmalla todella tapahtuu, enkä usko monenkaan meikäläisen pystyvän luettelemaan Yhdysvaltain osavaltioita nimeltään.

        En minä ainakaan. Ja mitä sitten jos pystyisinkin. Mitä minä sillä tiedolla tekisin?

        Vaihdoin keski-ikäisenä työpaikka.
        Uudessa työpaikassa minut laitettiin
        heti kurssille.
        Se oli elämäni vaikein kurssi.
        Se kesti kolme päivää
        ja sen kurssin nimi oli:
        Opi kuuntelemaan.

        Aloitustestin tulos oli järkytys
        ja lopputestin tulos oli hämmentävä.
        Kaikkea voi näköjään oppia.


      • taito kuulla ja käsittää
        Jopel kirjoitti:

        Vaihdoin keski-ikäisenä työpaikka.
        Uudessa työpaikassa minut laitettiin
        heti kurssille.
        Se oli elämäni vaikein kurssi.
        Se kesti kolme päivää
        ja sen kurssin nimi oli:
        Opi kuuntelemaan.

        Aloitustestin tulos oli järkytys
        ja lopputestin tulos oli hämmentävä.
        Kaikkea voi näköjään oppia.

        En ollut aikaisemmin tavannut Martin Saarikangasta.
        Hänen fiksuutensa yllätti.
        Hän on valloittava persoonallisuus.

        Kun ystäväni kertoi hänelle taustaansa Katajanokalta ja eteni sitten, mutta palasi vielä siihen Katajanokan alkuunsa, silloin M. keskeytti ja sanoi: "Niin, tuon kerroitkin jo, ja voin jatkaa siihen..."

        Hänen kuuntelunsa oli täydellistä keskittymistä siihen ihmiseen, joka puhui.


      • Maalaismies*
        taito kuulla ja käsittää kirjoitti:

        En ollut aikaisemmin tavannut Martin Saarikangasta.
        Hänen fiksuutensa yllätti.
        Hän on valloittava persoonallisuus.

        Kun ystäväni kertoi hänelle taustaansa Katajanokalta ja eteni sitten, mutta palasi vielä siihen Katajanokan alkuunsa, silloin M. keskeytti ja sanoi: "Niin, tuon kerroitkin jo, ja voin jatkaa siihen..."

        Hänen kuuntelunsa oli täydellistä keskittymistä siihen ihmiseen, joka puhui.

        Kaikkihan olemme kuulleet menestyvästä koululaisesta, joka ei lue läksyjään. Ilmiselvästi hänen täytyy olla hyvä kuuntelija, ts. oppii kuuntelemalla.


      • Katicat2
        Maalaismies* kirjoitti:

        Kaikkihan olemme kuulleet menestyvästä koululaisesta, joka ei lue läksyjään. Ilmiselvästi hänen täytyy olla hyvä kuuntelija, ts. oppii kuuntelemalla.

        Kävin kansakoulun luokat 3 - 5 pienessä koulussa, jossa oli yksi luokka ja yksi opettaja, joka siis opetti kolmea luokkaa samanaikaisesti. Opetus oli järjestetty niin että kun toisella luokalla oli vaikka ainekirjoitusta niin toisella maantietoa. Siinä oli varmaan opettajalla järjestämistä lukujärjestyksiä laatiessaan. Muistan vaan kuinka helppo oli neljäs ja viides luokka, kun toisella korvalla sai kuunnella opetuksen jo edellisenä vuotena.


      • SkillaN*
        Katicat2 kirjoitti:

        Kävin kansakoulun luokat 3 - 5 pienessä koulussa, jossa oli yksi luokka ja yksi opettaja, joka siis opetti kolmea luokkaa samanaikaisesti. Opetus oli järjestetty niin että kun toisella luokalla oli vaikka ainekirjoitusta niin toisella maantietoa. Siinä oli varmaan opettajalla järjestämistä lukujärjestyksiä laatiessaan. Muistan vaan kuinka helppo oli neljäs ja viides luokka, kun toisella korvalla sai kuunnella opetuksen jo edellisenä vuotena.

        todella, hyvä simerkki on tyttärenpoika, läksyjä ei lukenet, mutta 5 oli aina kokeista, sekä ammatti kuin teknisessäkin.

        Nyt toimii insinöörin tehtävissä (en ole kysynyt onko pätevyyden hankkinut) paperikoneiden kanssa touhuilee, suunnittelee ja valvoo alkuun lähdöt.

        Siis kuulemalla ja hyvän muistin omaava oppii.


      • Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

        Kävin kansakoulun luokat 3 - 5 pienessä koulussa, jossa oli yksi luokka ja yksi opettaja, joka siis opetti kolmea luokkaa samanaikaisesti. Opetus oli järjestetty niin että kun toisella luokalla oli vaikka ainekirjoitusta niin toisella maantietoa. Siinä oli varmaan opettajalla järjestämistä lukujärjestyksiä laatiessaan. Muistan vaan kuinka helppo oli neljäs ja viides luokka, kun toisella korvalla sai kuunnella opetuksen jo edellisenä vuotena.

        En ole koskaan ollut keskitasoa parempi oppilas enkä varmaan edes erityisen tarkkaavainen tunneilla. Siksi rupesinkin oikein muistelemaan, ja hassua kyllä, päähäni ei tule ainuttakaan mielikuvaa itsestäni läksyjä tekemässä!

        Jotakin sellaista tuli, että ennen opettajan tuloa luokkaan yritän epätoivoisesti lukea päivän läksyä. Varmaan minulla silti tehtävät oli suurin piirtein tehtyinä.

        Kirjojen, vihkojen ja palautettavien kokeiden kotiin unohtamisesta sain useita muikkareita. Olikohan varhaisdementiaa? Jonkun ihmeen ja kumman kautta minä kuitenkin aina pääsin luokalta seuraavalle...


      • Maalaismies*
        Hintriika* kirjoitti:

        En ole koskaan ollut keskitasoa parempi oppilas enkä varmaan edes erityisen tarkkaavainen tunneilla. Siksi rupesinkin oikein muistelemaan, ja hassua kyllä, päähäni ei tule ainuttakaan mielikuvaa itsestäni läksyjä tekemässä!

        Jotakin sellaista tuli, että ennen opettajan tuloa luokkaan yritän epätoivoisesti lukea päivän läksyä. Varmaan minulla silti tehtävät oli suurin piirtein tehtyinä.

        Kirjojen, vihkojen ja palautettavien kokeiden kotiin unohtamisesta sain useita muikkareita. Olikohan varhaisdementiaa? Jonkun ihmeen ja kumman kautta minä kuitenkin aina pääsin luokalta seuraavalle...

        Katicat esitti ihannetapauksen omasta oppimisestaan. Pieni koulu taitavan opettajan johdolla antoi eväät monitasoiseen oppimiseen. Perusasioita on vaikea oppia Googlen avulla. Aloittelija sekaantuu epäolennaiseen. Kantapään kautta opiskelu on työlästä vaikka Erno Paasilinna sanoikin, että ainut oppinut on itseoppinut.


    • kirjarotta

      Ei painettua sanaa mikään korvaa kokonaan.Kirjan kanssa voi mennä omenapuun oksalle tai puuseehen . Molemmissa paikoissa läppärikin on vähän tiellä. Lahjana kirja ja lehti on suosittu,ja on tylyä sanoa, että käy sitten lukemassa netistä se Finlandia-voittaja.

      Mutta on kehitys kehittyy niin että huimaa. Hätäkös tässä jos pelaa muisti, sormet ja näkö jotenkuten. Eipä tässä oltaisi muuten jutustelemassa palstallakaan.

      • Hintriika*

        En minäkään usko, että kirjaa sinänsä syrjäyttää mikään sähköinen vempele. Ei ainakaan aikoihin. Olen itse himolukija. Nimenomaan paperisten kirjojen!

        Mutta hakuluontoisten tietokirjojen menekki alkaa olla sitä luokkaa, ettei niitä kukaan enää rupea painamaan.

        Minulla on käynyt niin, että aikanaan olen haalinut vinon pinon keittokirjoja, milloin vain on edullisesti sattunut saamaan. Yksinkertaisesti tykkään lukea reseptejä, vaikka en mikään courmet-kokki olekaan.

        Silloin uutena (minulle uutena) olen selannut kaikki keittokirjat innolla läpi. Sitten olen pannut ne hyllyyn ja korkeintaan pölyjä pyyhkinyt niistä sen jälkeen.

        On niin yksinkertaista etsiä joku ruokaohje netistä. Panee vain ruuan tai jonkun raaka-aineen nimen ja näpsäyttää enteriä. Humpista! Siinä on reseptiä joka lähtöön. Voi valita, yhdistellä, sekoittaa...


      • Fanni
        Hintriika* kirjoitti:

        En minäkään usko, että kirjaa sinänsä syrjäyttää mikään sähköinen vempele. Ei ainakaan aikoihin. Olen itse himolukija. Nimenomaan paperisten kirjojen!

        Mutta hakuluontoisten tietokirjojen menekki alkaa olla sitä luokkaa, ettei niitä kukaan enää rupea painamaan.

        Minulla on käynyt niin, että aikanaan olen haalinut vinon pinon keittokirjoja, milloin vain on edullisesti sattunut saamaan. Yksinkertaisesti tykkään lukea reseptejä, vaikka en mikään courmet-kokki olekaan.

        Silloin uutena (minulle uutena) olen selannut kaikki keittokirjat innolla läpi. Sitten olen pannut ne hyllyyn ja korkeintaan pölyjä pyyhkinyt niistä sen jälkeen.

        On niin yksinkertaista etsiä joku ruokaohje netistä. Panee vain ruuan tai jonkun raaka-aineen nimen ja näpsäyttää enteriä. Humpista! Siinä on reseptiä joka lähtöön. Voi valita, yhdistellä, sekoittaa...

        Perennakirjat ovat minun intohimoni tammikuusta lokakuuhun ja siinä ohella siemenluetteloiden kuvat ja kaksi puutarhalehteä.
        Sitten seuraa syvä talvihorros. Kun siitä herään, pää on täysin tyhjä nimistöstä. Alkaa uusi kierros.
        Syksyllä osaisin tunnistaa perennat vaikka kesken unieni. Jos perennan kuva on huono, saksin paremman ja liimaan kirjan väliin.
        Ellei kunnon kuvaa löydy, voin ihailla perennaa netin loistokuvissa. Kukintakautena joitain löytyy kukkapenkistä.
        Jonkun asteen neuroosi minulla lienee perennakuvien ja -tietojen etsimiseen. Kiitos tämän tietokoneen !
        Seuraa kaivatessani vikittelen jonkun ystävättären puutarharetkelle. Viime kesänä se onnistui ihan nappiin, sillä löytyi samanhenkinen ja perennojen vaihto virisi.

        Huvinsa kullakin, lukeminen paperilta on eräs parhaista minun mielestäni.
        (sorry, jos poikkesin liiaksi aiheesta)


      • ullamirjami*
        Fanni kirjoitti:

        Perennakirjat ovat minun intohimoni tammikuusta lokakuuhun ja siinä ohella siemenluetteloiden kuvat ja kaksi puutarhalehteä.
        Sitten seuraa syvä talvihorros. Kun siitä herään, pää on täysin tyhjä nimistöstä. Alkaa uusi kierros.
        Syksyllä osaisin tunnistaa perennat vaikka kesken unieni. Jos perennan kuva on huono, saksin paremman ja liimaan kirjan väliin.
        Ellei kunnon kuvaa löydy, voin ihailla perennaa netin loistokuvissa. Kukintakautena joitain löytyy kukkapenkistä.
        Jonkun asteen neuroosi minulla lienee perennakuvien ja -tietojen etsimiseen. Kiitos tämän tietokoneen !
        Seuraa kaivatessani vikittelen jonkun ystävättären puutarharetkelle. Viime kesänä se onnistui ihan nappiin, sillä löytyi samanhenkinen ja perennojen vaihto virisi.

        Huvinsa kullakin, lukeminen paperilta on eräs parhaista minun mielestäni.
        (sorry, jos poikkesin liiaksi aiheesta)

        on tämä tietsikka.
        Ja nimensä veroinen.
        Kukkasten hoitoa on kiva täältä hakea,esm. Ponsai ja Orgidea ei ole ainakaan minun kukkakirjoissani .
        Molemmat vaativat erikosta huolenpitoa.


    • ja ATK:n

      paljon salakavalammat viholliset!

      Me, jotka haluamme säilyttää kirjoittamamme
      tekstin, olemme kauhuissamme huomanneet täällä,
      miten viesti on häipynyt ilman yhtään selitystä
      pois ikiajoiksi, vaikka olisimme halunneet sen vielä lukea.

      Tämä vakaiden vanhojen palstan valvoja ei lue,
      hän vain painaa nappia.

      Jopel lähetti itse viestit pois, sekin tuntui pahalle.

      Saamme kai ainakin kertoa, miltä tuntui?

      Sadistipoistaja on tyytyväinen,
      jos on pystynyt aiheuttamaan pahan mielen,
      jonka kanssa joku on yönsä sitten nukkunut.

      Mutta tavallinen ihminen ei halua tuottaa surua.

      Netissä on vaarallista kirjoitella,
      nyt sen olen tullut ymmärtämään.:\

      • Niin ajattelee poistaja.

        Ja kulauttaa lasinsa tyhjäksi.


      • Tilaa kyllä olisi.
        Niin ajattelee poistaja. kirjoitti:

        Ja kulauttaa lasinsa tyhjäksi.

        mutta täytyyhän sadistin saada
        kärventää toisia.
        Siitä hän saa surkean ilonsa.


      • "Sadistipoistaja on tyytyväinen,
        jos on pystynyt aiheuttamaan pahan mielen,
        jonka kanssa joku on yönsä sitten nukkunut."

        Jos minua tarkoitat, niin pahoillani olen.
        Toisaalta, usko tai älä. Miehilläkin tunteet.
        Jotkut sanovat,että syvemmät kuin naisilla.
        Miehet vain peittää ne taitavammin.
        Joskus kuitenkin pinna palaa, kun joku raja ylittyy.


      • palstan vapaaehtois-
        Jopel kirjoitti:

        "Sadistipoistaja on tyytyväinen,
        jos on pystynyt aiheuttamaan pahan mielen,
        jonka kanssa joku on yönsä sitten nukkunut."

        Jos minua tarkoitat, niin pahoillani olen.
        Toisaalta, usko tai älä. Miehilläkin tunteet.
        Jotkut sanovat,että syvemmät kuin naisilla.
        Miehet vain peittää ne taitavammin.
        Joskus kuitenkin pinna palaa, kun joku raja ylittyy.

        poistajaa, jonka poistoja ovat minua paljon kauemmin täällä olleetkin kritisoineet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
        Ymmärrän, että siitä voi hiiltyä joskus.
        Valitan väärinkäsitystä.


      • niin..
        palstan vapaaehtois- kirjoitti:

        poistajaa, jonka poistoja ovat minua paljon kauemmin täällä olleetkin kritisoineet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
        Ymmärrän, että siitä voi hiiltyä joskus.
        Valitan väärinkäsitystä.

        miesten kuin naistenkin tunteiden voimakkuutta,
        siksi vertailu myöskin vaikeaa,
        - ja minun mielestäni turhaa.

        Hyvää yötä.


      • palstan vapaaehtois- kirjoitti:

        poistajaa, jonka poistoja ovat minua paljon kauemmin täällä olleetkin kritisoineet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
        Ymmärrän, että siitä voi hiiltyä joskus.
        Valitan väärinkäsitystä.

        Helpotti vähän.


      • Ruuneperi*
        palstan vapaaehtois- kirjoitti:

        poistajaa, jonka poistoja ovat minua paljon kauemmin täällä olleetkin kritisoineet yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
        Ymmärrän, että siitä voi hiiltyä joskus.
        Valitan väärinkäsitystä.

        Miksi vihjailla?


    • En lähde muutoin kiistämään googlen tarpeellisuutta tietosanakirjoihin verrattana, mutta tarpeen vaatiessa haen vieraskielisen sanan helpommin sanakirjasta kuin tietokoneelta. Samoin on Nykysuomen sanakirja edelleen korvaamaton, vaikka osat ovatkin vuodelta 1966.

      Olen joskus pohtinut tätä tiedon tulvaa ja sen vaikutusta ihmisiin. Kunkahan pieni prosentti nykytiedoista on tarpeellista?
      Jos kaiken mahdollisen eteen tulevan tiedon yrittää omaksua,tuleeko ihmisestä kävelevä tietokone? Jääkö enää tilaa tunteille ja mielikuvitukselle?

      Eipä sillä, oli sitä elämän eväiksi tarpeetonta tietoa ennenkin, ja pakko se oli päähän juntata. Ehdot ainakin olisi tullut,jos ei olisi osannut esim. Jaakobin poikain nimiä ja Raamatun kirjoja ulkoa.
      Tosin olen joskus juuri näillä tiedoilla kerran kirkkaasti voittanut seurakunnallisessa äitien saunaillassa raamattuaiheisen tietokilpailun.

      Tilaisuudessa olin läsnä parin uskovan ent. koulutoverin kuskina enkä kuulunut kirkkoon!

      • Hintriika*

        Nykysyomen sanakirja on minullekin sitä nippelitietoutta, josta en luovu. Minun painokseni on vuodelta 1975 (piti käydä tarkistamassa), mutta tuskin se paljon eroaa Venlastiinan vanhemmasta versiosta.

        Kielten sanakirjat minulta on joku pihistänyt. Epäilys kääntyy nuorempaan sukupolveen, mutta muisti ei riitä todistamaan. Netin ilmaiset sanakirjat ovat aika hankalia, eikä niistä löydä läheskään kaikkea tarvitsemaansa tietoa.

        Internet ei ole suinkaan ihan kaikkivoipa, vaikka kehittyykin koko ajan yhä laajemmaksi. Joskus panee miettimään, mihin sitä kaikkea tietoa tässä maailmassa tarvitaan.

        No, yksi tarvitsee tätä, toinen tuota. Onneksi yhden ei tarvitse kaikkea tietää!


      • Fanni
        Hintriika* kirjoitti:

        Nykysyomen sanakirja on minullekin sitä nippelitietoutta, josta en luovu. Minun painokseni on vuodelta 1975 (piti käydä tarkistamassa), mutta tuskin se paljon eroaa Venlastiinan vanhemmasta versiosta.

        Kielten sanakirjat minulta on joku pihistänyt. Epäilys kääntyy nuorempaan sukupolveen, mutta muisti ei riitä todistamaan. Netin ilmaiset sanakirjat ovat aika hankalia, eikä niistä löydä läheskään kaikkea tarvitsemaansa tietoa.

        Internet ei ole suinkaan ihan kaikkivoipa, vaikka kehittyykin koko ajan yhä laajemmaksi. Joskus panee miettimään, mihin sitä kaikkea tietoa tässä maailmassa tarvitaan.

        No, yksi tarvitsee tätä, toinen tuota. Onneksi yhden ei tarvitse kaikkea tietää!

        On hyllyssäni muutamia sanakirjoja, joista en luovu. Tarvittaessa nopeimmin tarkistan niistä tiedon: vuoden 1966 Nykysuomen sanakirja, Vornasen Nykysuomen oikeinkirjoitussanakirja, Kansanperinteen sanakirja, kaksi eri Synonyymisanastoa Kivimies ja A.Leino-P.Leino. Joskus osuu käteen Nykysuomen käsikirja tai Sanankäytön pikkujättiläinen.
        Kielten sanakirjat olen uusinut sitten kouluaikojen. Mainittuihin kirjoihin on side, koska nopeimmin pääsen pälkähästä niiden avulla, esim. ristikkoa täyttäessä, lehteä lukiessa jne jne.
        Venyttely tulee kirjaa kurotellessa samalla.
        Jäämistöä selvitellessä joku saattaa ihmetellä mummon sanakirjoja, jotka olivat mieluisia ja tarpeellisia ajallaan.


      • kaikk kolme
        Fanni kirjoitti:

        On hyllyssäni muutamia sanakirjoja, joista en luovu. Tarvittaessa nopeimmin tarkistan niistä tiedon: vuoden 1966 Nykysuomen sanakirja, Vornasen Nykysuomen oikeinkirjoitussanakirja, Kansanperinteen sanakirja, kaksi eri Synonyymisanastoa Kivimies ja A.Leino-P.Leino. Joskus osuu käteen Nykysuomen käsikirja tai Sanankäytön pikkujättiläinen.
        Kielten sanakirjat olen uusinut sitten kouluaikojen. Mainittuihin kirjoihin on side, koska nopeimmin pääsen pälkähästä niiden avulla, esim. ristikkoa täyttäessä, lehteä lukiessa jne jne.
        Venyttely tulee kirjaa kurotellessa samalla.
        Jäämistöä selvitellessä joku saattaa ihmetellä mummon sanakirjoja, jotka olivat mieluisia ja tarpeellisia ajallaan.

        jotta myö sivestymättömämmä saatasii
        alemmuuvve tunnet
        Mut myö ollaakii teit parempii monel tappaa
        oottakaaha vaa perkuleet!


      • Hintriika*
        kaikk kolme kirjoitti:

        jotta myö sivestymättömämmä saatasii
        alemmuuvve tunnet
        Mut myö ollaakii teit parempii monel tappaa
        oottakaaha vaa perkuleet!

        Kerta se on ensimmäinenkin, kun minut lasketaan sivistyneistöön kuuluvaksi! Jos sitä tarkoitit.

        Rahvaan puolelle minä paremmin sovellun.


      • Hakkapeliitta^
        kaikk kolme kirjoitti:

        jotta myö sivestymättömämmä saatasii
        alemmuuvve tunnet
        Mut myö ollaakii teit parempii monel tappaa
        oottakaaha vaa perkuleet!

        Tarkkaapa omia keskusteluaiheitasi. Ne ehkä viistävät hyvin läheltä itseäsi.


      • Hintriika*
        Hakkapeliitta^ kirjoitti:

        Tarkkaapa omia keskusteluaiheitasi. Ne ehkä viistävät hyvin läheltä itseäsi.

        Ketäpä ne muuta voisivat viistää? Jos vielä vakuudeksi lisään, ettei minulla ole edes muuta valkoista lakkia kuin vanha villamyssy.


      • Fanni kirjoitti:

        On hyllyssäni muutamia sanakirjoja, joista en luovu. Tarvittaessa nopeimmin tarkistan niistä tiedon: vuoden 1966 Nykysuomen sanakirja, Vornasen Nykysuomen oikeinkirjoitussanakirja, Kansanperinteen sanakirja, kaksi eri Synonyymisanastoa Kivimies ja A.Leino-P.Leino. Joskus osuu käteen Nykysuomen käsikirja tai Sanankäytön pikkujättiläinen.
        Kielten sanakirjat olen uusinut sitten kouluaikojen. Mainittuihin kirjoihin on side, koska nopeimmin pääsen pälkähästä niiden avulla, esim. ristikkoa täyttäessä, lehteä lukiessa jne jne.
        Venyttely tulee kirjaa kurotellessa samalla.
        Jäämistöä selvitellessä joku saattaa ihmetellä mummon sanakirjoja, jotka olivat mieluisia ja tarpeellisia ajallaan.

        muuttaessani yli 20 vuotta sitten tänne nykyiselle kotiseudulleni , oli tietysti katsottava mitä otin mukaani ,kun ei ollut asunto vielä tiedossa . Työpaikka oli ja asuin tyttärellä, n ½v, että sain asiat kuntoon lopullista muuttoa varten.

        Niin itse asiaan, ne tärkeimmät tavarat olivat ,pari isoa matkalaukullista kirjoja.
        Taksi kuskikin kysyi ,että tiiliskiviäkö minulla on laukuissa.

        Tänä päivänäkin olen kiitollinen, kun ainakin parhaat kaverini sain mukaani ,muulla maallisella ei ollut niin väliä.
        Muutinhan kauas synnyinmaastani.


      • tievoillaa
        ullamirjami kirjoitti:

        muuttaessani yli 20 vuotta sitten tänne nykyiselle kotiseudulleni , oli tietysti katsottava mitä otin mukaani ,kun ei ollut asunto vielä tiedossa . Työpaikka oli ja asuin tyttärellä, n ½v, että sain asiat kuntoon lopullista muuttoa varten.

        Niin itse asiaan, ne tärkeimmät tavarat olivat ,pari isoa matkalaukullista kirjoja.
        Taksi kuskikin kysyi ,että tiiliskiviäkö minulla on laukuissa.

        Tänä päivänäkin olen kiitollinen, kun ainakin parhaat kaverini sain mukaani ,muulla maallisella ei ollut niin väliä.
        Muutinhan kauas synnyinmaastani.

        hyi hitto nuit naisii ko ovattii koppeit.


      • kaikk kolme kirjoitti:

        jotta myö sivestymättömämmä saatasii
        alemmuuvve tunnet
        Mut myö ollaakii teit parempii monel tappaa
        oottakaaha vaa perkuleet!

        Minulle tulee asioita mieleen lueskellessani näitä teidän juttuja.
        Olimme kyläilemässä ja talon emäntä pyysi vaihtamaan lampun kun eivät itse osanneet. Minusta se oli simppeli juttu. Kun sitten iltapäivällä ratkottiin ristisanoja, niin joku alkoi voivotella: "Voi kun sivistyksessä aukkoja. En millään muista Jaakobin poikien nimiä." Johon minä tölviäsin. Minusta on nykypäivänä paljon tärkeämpää sivistystä osata vaihtaa lamppu, kuin muista yli parituhatta sitten kuolleen ukon poikien nimiä.
        Hui, mikä selvitys, mikä on sivistytä ja mikä ei.


      • Vs. ei kirj.
        kaikk kolme kirjoitti:

        jotta myö sivestymättömämmä saatasii
        alemmuuvve tunnet
        Mut myö ollaakii teit parempii monel tappaa
        oottakaaha vaa perkuleet!

        Nippelitiedon ja sivistyksen väliin ei voi vetää yhtäläisyysmerkkiä.
        Jos Nykysuomen sanakirjan omistamattomuus saa jonkun potemaan alemmuudentunnetta, niin siitä pääsee helpolla eroon: kirjakaupastahan niitä saa jopa todennäköisesti päivitettyinä.

        Yst. terv. Venla, joka ei enää tähän aikaan yöstä jaksanut kirjautua sisään.


      • tievoillaa kirjoitti:

        hyi hitto nuit naisii ko ovattii koppeit.

        mukava tietoa on omata, harmi vaan että sitä ei meillä kaikilla ole.

        Eikös se ole niin että taaplataan jokainen omalla lailla ja jos haluja riittää, sitä tietoa saa joka paikasta, jos sitä tarvitsee.

        Minulta sitä puuttuu ja omaa saamattomuuttani en ole hankkinut lisää, hyvin on kumminkin ymmärtäneet ihmiset minuakin ja ainahan joku tiedonjyvä tarttuu, kun täällä näitä viestejä lukee.

        Ollaan erilaisia( niin kuin olemmekin) vapaasti jokainen voi itseään kehittää ja jos ei kaikilla tiedoilla ja opeilla pääse itseään esiin tuomaan, onhan sitä sydämmestä lähtevää jota voi ammentaa, hyvää mieltä voi jakaa.
        Arvosta itseäsi, mutta anna arvo toisellekin, eikö näin?


      • Maalaismies*

        Hyviä työkaluja kirjoittamiseen ovat mainitsemasi tietosanakirjat. Niistä on hyötyä tavalliselle tallaajallekin. Noiden mainitsemiesi lisäksi hyllyssäni on 60-luvulla hankittu Otavan iso 10-osainen tietosanakirja. Sillä on edelleen käyttöä.

        Perusosaamisesta kirjoittamisessa on hyötyä itse kullekin nykyelämässä, jossa kaikki on itse kyettävä tekemään. Tiedon tulva on suuri, mutta kun sieltä löytää elämälleen välttämättömän taitotiedon, niin silloin se on täyttänyt tehtävänsä.

        Puuhastelu näiden "älyllisten" asioiden parissa pitää mielen virkeänä. Se on kuin aamulenkki hyvin nukutun yön jälkeen. Taidanpa tästä lähteäkin kävelemään!


      • kaikk kolme kirjoitti:

        jotta myö sivestymättömämmä saatasii
        alemmuuvve tunnet
        Mut myö ollaakii teit parempii monel tappaa
        oottakaaha vaa perkuleet!

        Kyllä sivistyksenkin pitäisi kehittyä, eikä jämähtää tuhansia vuosia vahaksi höpinäksi.
        Jos sivistykseksi sanotaan jonkun parituhatta vuotta sitten eläneen kirjoitustaitoisen satusedän juttujen ulkomuisti, niin hukkaan kulutetaan aivoenergiaa, jolle tänä päivänä on paljon tärkeämpääkin käyttöä.
        Sivistyssanakirja on myös väärä nimi. Ehkä parempi nimi olisi Jonninjoutavien sanojen varasto.


      • Maalaismies*
        Jopel kirjoitti:

        Kyllä sivistyksenkin pitäisi kehittyä, eikä jämähtää tuhansia vuosia vahaksi höpinäksi.
        Jos sivistykseksi sanotaan jonkun parituhatta vuotta sitten eläneen kirjoitustaitoisen satusedän juttujen ulkomuisti, niin hukkaan kulutetaan aivoenergiaa, jolle tänä päivänä on paljon tärkeämpääkin käyttöä.
        Sivistyssanakirja on myös väärä nimi. Ehkä parempi nimi olisi Jonninjoutavien sanojen varasto.

        Et voi olla tosissasi, sillä tuollainen varmuus puhuu täydellisestä tietämättömyydestä!


    • Hintriika*

      Minun "mutu" sanoo, että ennen muistaminen oli paljon helpompaa. Eikä se johdu pelkästään ikävuosien karttumisesta.

      Joskus osasin luetella kaikki Suomen ministerit, suuren määrän kansanedustajistakin, useimpien ulkomaitten päämiehet ja tietenkin ainakin Euroopan valtiot pääkaupunkeineen. Enää en osaa kuin murto-osan kustakin ryhmästä.

      Mutta. Ennen hallitus on kooltaan paljon pienempi. Nimet olivat niitä vanhoja tuttuja partoja, jotka olivat joka paikassa. Valtioiden päämiehet vaihtuivat vain luonnollisen tai luonnottoman poistuman kautta, ja koulukartastotkin kulkivat perintönä esikoiselta kuopukselle. Rajat ja valtiot pysyivät kutakuinkin sellaisina kuin ne kerran oli kirjaan präntätty.

      Eikä tietotulvakaan ollut sellainen kuin nyt. Uutisia tuli radiosta muutaman kerran päivässä ja ne kuunneltiin tarkasti. Asiatkin jäivät paremmin mieleen, kun päätä ei tupattu niin täyteen, että väkistenkin osa pääsee korvista ulos!

    • Fanni

      Hauska lukea edelläolevia viestejä. Kiitos tuesta ja myös provosoijan kiihotuksesta. Ei kaikki aina ole, miltä näyttää.
      Hakuteoksistani mainitsen aina tilanteen tullen uudelleen, kun haistelen seurassa olevan samankaltaisia outoja hengenheimolaisia.
      Täällähän on niin inspiroivaa seuraa kuten mainitut provosoijat tai lämpimät, sallivat myötäeläjät. Jutusteluun liittyy toisinaan itäsuomalainen veitikkakin, päinvastoinpuhuja.

      Onneksi ostin v.1966 nuo Nykysuomen sanakirjat, vaikka ansiotasooni ja käyttöön nähden hinta oli huimaava. Kotimyyjän kanssa tein osamaksusopimuksen enkä ole kauppojani katunut. Hyöty on ollut hintansa väärtti.

      Toinen kauppa oli Otavan ison tietosanakirjan osto. Paljon oli tietoa omassa hyllyssä ja muutossa paino tuntui.
      Nykyajan hakukoneista ei ollut silloin harmainta aavistusta. Tietokoneet olivat tulossa, siksi ei myöhempinä vuosina tullut tilattua värikkäämpää uutuutta. Silloin tällöin vieläkin etsin "Otavasta".
      Joku toinen saattaa etsiä käsityölehden malliohjeesta unohtamaansa silmukkaa. Naapuri etsii kädentaitomessuilla ja muut etsivät eri aloilta mitä kukin.
      Toivon hauskaa yhteiseloa palstalla erilaisille etsijöillekin edelleen. Fanni
      Jk: unohdin mainita Nykysuomen käyttötiedon 1996, oikein hyvä. Viisi sanakirjaa yksissä kansissa. Kannattaa tutustua.

    • Mallamargareetta

      Ei kirjan asemaa sähköinen muoto täysin syrjäytä, mutta tietokirjojen asemaa se on kovasti horjuttanut. Tieto vanhenee nopeasti, ja vanhentuneita tietokirjoja ei edes divariin huolita, ilmaiseksikaan, eivätkä kirjat jätepaperinkaan sekaan käy.
      Kiintoisa tuo juttusi Sitasta, enpä ollut kuullutkaan.
      Kunnon lasiovelliset kirjahyllyt pitää olla, muuten siihen pölyynkin tukahtuu. Ajan myötä hyllymetrit vain tuppaavat lisääntymään ja tarpeettomista ei ole aina helppoa päästä eroon. Kaatopaikkatavaraksi väkisin osa päätyy. Jonkinlaista luokittelua yritän ylläpitää, ja joillakin on kotikirjastostaan luettelo tietokoneohjelmalla.
      Kirjastoa käytän mahdollisimman paljon ja lahjaromaanit kierrätän, uutuuksia ei tarvitse aina heti joulumyynnistä kalliilla ostaa.

      • Hintriika*

        Kirjahylly on melkoinen tilanviejä. Ja kirjat muutossa painavat enemmän kuin syntisäkki.

        Kun aikanaan mieheni kanssa muutimme Helsingissä hissittömän talon 6. kerrokseen ja asunto vielä oli tilapäinen, niin myimme divariin sinne kelpaavat kirjat ja hävitimme muut muutoin. Jäljelle jäi vain pieni laatikollinen Nykysyomen... yms.).

        Kirjaston hävittämisen yhteydessä opin pakostakin kunnallisen kirjastolaitoksen suurkuluttajaksi. Ja ei nykyiseen "sinkkuasuntooni" kirjahyllyä mahtuisikaan.

        Tietokoneen sain hankituksi vasta paljon myöhemmin. Tilaa tämäkin pirskatin PC 19 tuuman näyttöineen vie, mutta omat puolensa tällä on läppäriin verrattuna. Kun saisi edes sellaisen litteän näytön (ja telkkariin kanssa).


      • Maailmalta
        Hintriika* kirjoitti:

        Kirjahylly on melkoinen tilanviejä. Ja kirjat muutossa painavat enemmän kuin syntisäkki.

        Kun aikanaan mieheni kanssa muutimme Helsingissä hissittömän talon 6. kerrokseen ja asunto vielä oli tilapäinen, niin myimme divariin sinne kelpaavat kirjat ja hävitimme muut muutoin. Jäljelle jäi vain pieni laatikollinen Nykysyomen... yms.).

        Kirjaston hävittämisen yhteydessä opin pakostakin kunnallisen kirjastolaitoksen suurkuluttajaksi. Ja ei nykyiseen "sinkkuasuntooni" kirjahyllyä mahtuisikaan.

        Tietokoneen sain hankituksi vasta paljon myöhemmin. Tilaa tämäkin pirskatin PC 19 tuuman näyttöineen vie, mutta omat puolensa tällä on läppäriin verrattuna. Kun saisi edes sellaisen litteän näytön (ja telkkariin kanssa).

        Kirjalaatikoita on muutettu mantereelta toiselle
        useamman kerran, mutta luopuminen niistä ei
        ole vielä pälähtänyt mieleen.
        Onneksi on ollut kantajia.

        Minä en näe mitään puutetta läppärissä.
        Sillä voi tehdä hommia missä tahansa ja
        pidän sitä etuna.

        Kerro Hintriika mitä tästä puuttuu.


      • Hintriika*
        Maailmalta kirjoitti:

        Kirjalaatikoita on muutettu mantereelta toiselle
        useamman kerran, mutta luopuminen niistä ei
        ole vielä pälähtänyt mieleen.
        Onneksi on ollut kantajia.

        Minä en näe mitään puutetta läppärissä.
        Sillä voi tehdä hommia missä tahansa ja
        pidän sitä etuna.

        Kerro Hintriika mitä tästä puuttuu.

        En jaksa tihrata niin pientä näyttöä. Ja ainakin kaikissa hinnaltaan keskitason läppäreissä on paljon huonommat värit kuin pöytäkapistuksessa.

        Harmittaa aina, kun olen tehnyt mielestäni hyvän näköiset nettisivut muutamalle yhteisölle tai tuttavan firmalle, niin sitten heidän läppäreissään värit eivät näytä yhtikäs miltään!

        Jos matkustaisin (edes joskus) ja tarvitsisin tietokonetta reissussa, niin varmaan minulla olisi matkakone. Mutta nyt läppärin hyvät puolet menisivät minulla hukkaan. Paitsi vähemmän tilaa se veisi!

        Omista tarpeista ja mieltymyksistä on tämäkin asia kiinni. Ei ole mikään väittelyn arvoinen aihe, etkä varmaan sitä tarkoittanutkaan.


      • Maailmalta
        Hintriika* kirjoitti:

        En jaksa tihrata niin pientä näyttöä. Ja ainakin kaikissa hinnaltaan keskitason läppäreissä on paljon huonommat värit kuin pöytäkapistuksessa.

        Harmittaa aina, kun olen tehnyt mielestäni hyvän näköiset nettisivut muutamalle yhteisölle tai tuttavan firmalle, niin sitten heidän läppäreissään värit eivät näytä yhtikäs miltään!

        Jos matkustaisin (edes joskus) ja tarvitsisin tietokonetta reissussa, niin varmaan minulla olisi matkakone. Mutta nyt läppärin hyvät puolet menisivät minulla hukkaan. Paitsi vähemmän tilaa se veisi!

        Omista tarpeista ja mieltymyksistä on tämäkin asia kiinni. Ei ole mikään väittelyn arvoinen aihe, etkä varmaan sitä tarkoittanutkaan.

        Väreissä ei ole eroa, sillä juuri töissäni
        sen huomaisin.

        Kokoero ei ole mainittavaa luokkaa sekään.

        Hintahaarukkaa läppäreissä kyllä on.


      • Hintriika*
        Maailmalta kirjoitti:

        Väreissä ei ole eroa, sillä juuri töissäni
        sen huomaisin.

        Kokoero ei ole mainittavaa luokkaa sekään.

        Hintahaarukkaa läppäreissä kyllä on.

        Sinulla täytyy sitten olla korkeatasoisempi näyttö tai jotakin muuta. Mikä bittikartta se nyt on, joka värien runsauden määrää... Olen huono näissä teknisissä termeissä.

        Kun valitsen Hex-koodin värikartasta sen mukaan, miltä se minun näytölläni näyttää, niin ei se koskaan niissä näkemissäni läppäreissä ole ollut samanlainen.

        Läppäreiden Omissa kuvatiedostoissa eroa ei niinkään huomaa, mutta internet-sivuilla kyllä. En osaa selittää, miksi.


      • Fanni
        Hintriika* kirjoitti:

        Kirjahylly on melkoinen tilanviejä. Ja kirjat muutossa painavat enemmän kuin syntisäkki.

        Kun aikanaan mieheni kanssa muutimme Helsingissä hissittömän talon 6. kerrokseen ja asunto vielä oli tilapäinen, niin myimme divariin sinne kelpaavat kirjat ja hävitimme muut muutoin. Jäljelle jäi vain pieni laatikollinen Nykysyomen... yms.).

        Kirjaston hävittämisen yhteydessä opin pakostakin kunnallisen kirjastolaitoksen suurkuluttajaksi. Ja ei nykyiseen "sinkkuasuntooni" kirjahyllyä mahtuisikaan.

        Tietokoneen sain hankituksi vasta paljon myöhemmin. Tilaa tämäkin pirskatin PC 19 tuuman näyttöineen vie, mutta omat puolensa tällä on läppäriin verrattuna. Kun saisi edes sellaisen litteän näytön (ja telkkariin kanssa).

        Haluaisin osallistua läppäri - matkakonekeskusteluun, mutta luen vain sormi suussa, sillä tietoni vajavaiset. Ehdotan, että tekisitte avauksen aiheesta. Moni saisi valoa ja pystyisi toimimaan.

        Loppuelämä menee harmilliseen pohtimiseen: kumpi aparaatti olisi sopiva kesämökille, joka on kylmillään ½ vuotta.Käyttö minulla netistä etsimistä, oman perennaluettelon rakentamista, muistelusten kirjoittamista, sähköpostia kesällä vähemmän.
        Tilat ovat rajalliset. Kantamista takakontin kautta on ennestäänkin. Selkeä näyttö, kunnon näppäimet toiveena.
        Vaikeeta tämä on, kun haluaisi toteuttaa toiveensa vain napista painamalla.


      • Hintriika*
        Fanni kirjoitti:

        Haluaisin osallistua läppäri - matkakonekeskusteluun, mutta luen vain sormi suussa, sillä tietoni vajavaiset. Ehdotan, että tekisitte avauksen aiheesta. Moni saisi valoa ja pystyisi toimimaan.

        Loppuelämä menee harmilliseen pohtimiseen: kumpi aparaatti olisi sopiva kesämökille, joka on kylmillään ½ vuotta.Käyttö minulla netistä etsimistä, oman perennaluettelon rakentamista, muistelusten kirjoittamista, sähköpostia kesällä vähemmän.
        Tilat ovat rajalliset. Kantamista takakontin kautta on ennestäänkin. Selkeä näyttö, kunnon näppäimet toiveena.
        Vaikeeta tämä on, kun haluaisi toteuttaa toiveensa vain napista painamalla.

        Tee aloitus! Miksi et tuota kaikkea kirjoittanut uutena aloituksena?

        Minulla ei ole kokemusta paljonkaan läppäsristä, mutta sen tiedän, että saahan siihenkin tavallisen näppäimistön liitetyksi erillisenä. Kuten hiitenkin.


      • Fanni
        Hintriika* kirjoitti:

        Tee aloitus! Miksi et tuota kaikkea kirjoittanut uutena aloituksena?

        Minulla ei ole kokemusta paljonkaan läppäsristä, mutta sen tiedän, että saahan siihenkin tavallisen näppäimistön liitetyksi erillisenä. Kuten hiitenkin.

        Nyt myös tytöt Ruunen läppäri-avausta täydentämään, kyselemään, että tiedoissa heiveröisemmät voivat lukea opikseen. Temperamenttiset inspiroivat vähätaitoisempia asioihin perehtymään. Heille kiitos.
        Olen onnellinen löytäessäni yhteen jos toiseen asiaan täältä valoa. Kysyvä ei tieltä eksy.


      • Fanni kirjoitti:

        Nyt myös tytöt Ruunen läppäri-avausta täydentämään, kyselemään, että tiedoissa heiveröisemmät voivat lukea opikseen. Temperamenttiset inspiroivat vähätaitoisempia asioihin perehtymään. Heille kiitos.
        Olen onnellinen löytäessäni yhteen jos toiseen asiaan täältä valoa. Kysyvä ei tieltä eksy.

        tätä ketjua luettuani,kiinalainen ajatelma:
        "Kun olin nuori,arvostin viisautta. Kun tulin vanhaksi ,arvostin hyvyyttä." Iloa! t.irkku


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1295
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe