kouluruoka

onko pakko?

Niin onko 1. luokkalaisen pakko syödä kaikkea ja lautanen tyhjäksi??
Eihän aikuisiakaan siihen pakoteta. Oma mielipiteeni on että lapsen makuaisti kehittyy ajan myötä ja "testaa" pikkuhiljaa uusia makuja. Meidän poika syö kotona kalaa, marjoja, perunaa yms. mielellään mutta heti kun ne on jalostettu pihveiksi yms. hän mielellään vaan maistelee. Olen sannonut pojalle että EI KENENKÄÄN OLE PAKKP SYÖDÄ MISTÄ EI PIDÄ mutta koulussa taitaa olla eri meininki. Välillä poika tulee koulusta ja sanoo että meinasi oksentaa ruokaislussa. Kertokaa mielipiteenne kiitos!

25

1681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heippatilalllaaa

      eikös ykkösluokkalaisille vielä ne keittäjätädit laita sen annoksen lautaselle?? siis jo ne laittaa niin tietenkään ei oo pakko syödä! ja tällä tarkotan sitä että ne ei voi tietää kuinka paljon kukakin lapsi jaksaa syödä ja siten tulee helposti laitettua enemmän ruokaa lapsen lautaselle ku lapsi jaksaa syödä.

      • ehkä elämä opettaa

        Olen yrittänyt pojalle sanoa että kukaan ei voi pakottaa syömään varsinkaan kun keittäjätäti annostelee, mutta poika ei uskalla sanoa varmaan opelle vastaan.


      • ensiaskelet
        ehkä elämä opettaa kirjoitti:

        Olen yrittänyt pojalle sanoa että kukaan ei voi pakottaa syömään varsinkaan kun keittäjätäti annostelee, mutta poika ei uskalla sanoa varmaan opelle vastaan.

        Koulussa opetetaan hyvää käytöstä. Siihen kuuluu syödä tarjottavaa ruokaa, vaikkei kaikesta niin pitäisikään. Maistellessa oppii mistä ei pidä ja voi isompana ottaa sitten sitä vähemmän.

        Missä muualla lapsi oppii tällaisen alkeellisen käytöstavan, jos kotonakin sanotaan, että ei tarvitse, jos et tykkää?

        Kun poika sanoo ensi kerralla, että meinasi oksentaa, ehdota, että ei puhuisi toisten tekemästä ruuasta niin rumasti. Kaikkea kannattaa opetella maistamaan, kouluruoka on hyväksi lapselle.


      • voimaan pahoin
        ensiaskelet kirjoitti:

        Koulussa opetetaan hyvää käytöstä. Siihen kuuluu syödä tarjottavaa ruokaa, vaikkei kaikesta niin pitäisikään. Maistellessa oppii mistä ei pidä ja voi isompana ottaa sitten sitä vähemmän.

        Missä muualla lapsi oppii tällaisen alkeellisen käytöstavan, jos kotonakin sanotaan, että ei tarvitse, jos et tykkää?

        Kun poika sanoo ensi kerralla, että meinasi oksentaa, ehdota, että ei puhuisi toisten tekemästä ruuasta niin rumasti. Kaikkea kannattaa opetella maistamaan, kouluruoka on hyväksi lapselle.

        Entäs jos ruoka todella pistää oksentamaan? Meidän pojalle kävi niin ja on kyllä tottunut ajatukseen ,että kaikkea pitää ainakin maistaa.Tämä ruoka kyllä jää varmasti nyt muistoihin niihin ruokiin joista ei pidä...


    • josta ei pidä

      Ei opettajatkaan syö sitä mistä ei pidä. Monesti he eivät edes syö kouluruokaa, niin miksi lasten pitää??? Opettajat kahvittelee ja syö viinereitä joka välitunti, mutta lapset ei saa edes hedelmää tuoda kouluun. Olen sanonut lapsille että ei tarvi ottaa sellasta sapuskaa mikä näyttää pahalta tai on epäilyttävän näköistä. Pakko ei ole syödä.
      Meillä kotona syödään hyvää kotiruokaa, muusit ja kaaliruuat on meillä suosikkeja, samoin kyljykset ja koko lihapaistit! Niitä syömme viikoittain.

      • illan parhaista nauruista : O

        ...


      • Ope itsekin

        Missä koulussa opettajille on oma ruoka? Ei meillä ainakaan, enkä ole kuullut, että muissakaan kouluissa olisi.

        Ja että viinereitä joka välitunti? Hieman naurattaa tuollainen ajatus ja jos näin olisikin, olisi ne omalla rahalla ostettu. Ja tuskin kukaan normaali vanhempi haluaisi lapselleen syöttää joka välitunti makeaa, vai?

        Miksei lapsi saisi tuoda hedelmää kouluun? Oletko edes kysynyt asiaa opettajalta? Minä ainakin sallin eväiden tuomisen, tosin terveellisten sellaisten, kun päivä on pitkä. Karkkia tai pullaa en katso hyväksi evääksi ja senkin ihan lapsen terveyden ja jaksamisen takia.

        Oma periaatteeni on, että kaikkea maistetaan, mutta oksentamaan en ketään laita. Niitä ruokia, joista ei ihan oikeasti pidetä, otetaan vähemmän. Näin toimin itsekin.


    • Ei köyhä eikä...

      Voi elämä, että olette yksinkertaista väkeä!!! Ei voi muuta sanoa. Kyllä huomaa, että asutaan HYVINVOINTIVALTIOSSA.

      Kannatan ehdottomasti sitä, että kouluruoasta aletaan perimään maksua. Maksu voisi olla luokkaa 3 euroa aterialta ja se tulisi maksaa aina puolivuosittain. Eli maksat ja syöt vasta sitten. Katsotaan sitten alkaako ruoka maistua, noobit...

    • Kuutiotuuma

      Jonkinlaiset säännöthän koulussa on oltava, muutenhan se olis täys sirkus.
      Minusta koulussa ei ole pakkoja, vaan velvollisuuskia ja oikeuksia.
      Oikeus saada syödä ilmaiseksi esim, ja velvollisuus syödä, tai ainakin maistaa kaikkea tarjolla olevaa.
      Pikkuhiljaa mennään siihen että, kaikesta lipsutaan vähän, ja se ei hyvä pidemmän päälle.
      On oikein että, koulussa on tasapuolisest säännöt kaikille ja niitä noudatetaan myös.
      Eikä ole oikein sekään että, kotona kumotaan koulussa opetetut asiat, eli vanhemmat kotioloissaan vähättelevät koulun lapselle asettamia velvollisuuksia.
      Koulussa ollaan koulun säännöillä ja sillä selvä, ei luulisi olevan vaikea asia ymmärtää, paistsi pienen lapsen jolle koulu opettaa toista ja koti toista.
      Täytyy muistaa kuitenkin että, on lapsia joilla on syystä tai toisesta erivapauksia monien asioiden suhteen, ja nämä asiat pitäisi osata lapsienkin eroittaa toisistaan.

    • ekaluokkalaiset

      ottavat itse ruokansa. Vanhempainillassa ope kertoi valvovansa sen, että jokainen edes maistaa vähän ruokaa. Ja minusta se on oikein hyvä periaate. Oma poikani on niin ennakkoluuloinen että ilman tuota pakkoa olisi jäänyt moni herkku maistamatta.

      Maksuton kouluruoka on niin iso etu lapsille ettei sitä saa missään nimessä väheksyä. Miettikääpä millaisia olisi teidän illat ja aamut, jos ruokaa ei tarjottaisi. Mikä kädenvääntö siitä tulisikaan! Ja vaikka kuinka yrittäisit laittaa mukaan hyvät eväät olisi aina mateilla ja maijoilla paremmat safkat mukana. Maissa joissa terveelistä kouluruokaa ei tarjota, on lasten ruokailut menneet todella perseelleen. Ruuaksi ostetaan ranskiksia, hamppareita ja pitsaa. Tai sitten pysytään vain makea-osastolla.

      Ruokaan ja ylipäätänsä kouluun suhtautuminen opitaan kotona. Itse olen lapselleni sanonut että mahdollisuus käydä koulua on jo sinänsä suuri asia.

    • NäinJuuri

      Niinpä niin. Ja sitten ihmetellään, miksi nykyajan lapset ovat niin "hankalia" ja vaativia tapauksia, ja vanhemmuus on täysin hukassa. Tämä keskusteluketju siitä yksi hyvä esimerkki, valitettavasti.

      "Juu eihän sinun ole pakko tehdä sitä ja tätä. Ei sinun pikku kultamussukka tarvitse, jos et halua. Anna kun äiti sanoo, mitä sinä teet koulussa ja mitä et. Äiti tietää. Opettajat eivät tiedä mistään mitään. He vain kiusaavat sinua pikkumussukkaa. Kamalaa, jos olet meinannut oksentaakin. Ei sinun ole pakko, jos et halua."

      #¤&¤#&QW¤&Q (=voimasana) että ärsyttää! Mitäköhän siitä koulustakin tulisi, jos jokainen lapsi/äitinsä sanelisi mitä siellä tehdään ja mitä ei?

      Ihan oikeasti, ne opettajat yrittävät opettaa ja jopa kasvattaa teidän lapsianne ilman mitään taka-ajatuksia! Kun niitä alkeellisia hyviä tapoja (esim se, että kaikkea ruokaa maistetaan ja lautanen syödään useimmiten tyhjäksi) ei opeteta kotona niin onneksi on koulu! Minulta ainakin kaikki kiitokset ja kumarrukset vaativaa työtä tekeville opettajille!

    • mapee

      eri kouluissa on eri tapoja. Kun lapset söivät luokassaan ekassa koulussaan niin heillä oli sovituuna että kaikkea maistetaan lusikallinen. Sen jälkeen voi sitten päättää asiasta. Lisää sai ottaa, mutta jos ruoka jäi lautasella niin se vietiin itse keittiöön. Me vanhemmat saimme siis päättää onko pakko ottaa vai ei.

      Nykyisessä koulussa on ruokala jossa on tietysti kaikilla samat säännöt. Ruokaa maistetaan. Kukaan ei valvo maistaako lapsi vai ei ja ennakkoluulot voivat siis elää läpi koulun. Syömiseen ei kellään opettajalla ole valtaa pakottaa missään. Ei edes maistamiseen.. Kouluruoka on etuoikeus ei velvoite. Lapsen voi toki opettaa maistamaan ruokaa ja se on kaikkien etu, lapsenkin.

      Meillä lapsi joka syö kotona perunaa paljaaltaan ei aina syö koulussa koska ne perunat on niitä kumimallisia. Ongelma tuli kun toimittaja vaihtui. Tosin lehdessäkin oli taannoin juttu josssa moinen kumisuus tyrmättiin.. Uskon lastani ehkä silti.

      Meillä lapset syövät koulussa toisinana ruokia joita eivät syö kotona ollenkaan koska niitä ei kotona tehdä. Maistettuaan ovat siis pitäneet kyseisestä ruuasta. Ja tämä on se idea joka pitää olla, eikä pakkoruoka.

      Ota yhteyttä kouluun tai ota asia esiin vanhempainillassa. Kun tottuu johonkin makumaailmaan niin on vaikea oppi auusia makuja mutta kukin me varmaan tiedämme kuinka omat makumieltymykset muuttuu ja kehittyy ajan kanssa. Siksi juuri maistamalla voi löytää uusia herkkuja vaikka kerran jossain siitä ei olisikaan pitänyt!

      • Tapola

        Niinpä niin. Ruuan maistaminen kuuluu hyviin tapoihin. Ruuan syöminen kuuluu hyviin tapoihin. Ruuan jättäminen ei kuulu hyviin tapoihin. Kaikilla tässä maailmassa ei ole varaa tai mahdollisuutta syödä ollenkaan. He olisivat onnellisia niistäkin jämistä, joita lapsenne jättävät. Miettikääpä sitä.

        Kouluruokailu on etuoikeus kuten sanoit. Opettaja ei voi työntää pakottamalla kaikkea ruokaa oppilaan suusta alas, mutta hyviin tapoihin ohjaaminen kuuluu opettajan tehtäviin. Hyviin tapoihin kuuluu, että kaikki syödään mitä otetaan. Lisäksi koulussa on niitä oppilaita valitettavan paljon, jotka lastaavat lautaselleen "kilokaupalla" ruokaa ja jättävät sitten syömättä kun "eivät halua" syödä.

        Kuten joku tuolla sanoi, etä jos jokaisella lapsella tai vanhemmalla olisi omat koulusäännöt eihän siitä mitään tulisi. Koittakaa nyt vain muistuttaa niitä lapsianne, että koulussa on koulun säännöt ja ne ovat koulun laatimia eikä teidän vanhempien (saati sitten oppilaiden)! Keskustelua tietenkin saa käydä...


      • mapee
        Tapola kirjoitti:

        Niinpä niin. Ruuan maistaminen kuuluu hyviin tapoihin. Ruuan syöminen kuuluu hyviin tapoihin. Ruuan jättäminen ei kuulu hyviin tapoihin. Kaikilla tässä maailmassa ei ole varaa tai mahdollisuutta syödä ollenkaan. He olisivat onnellisia niistäkin jämistä, joita lapsenne jättävät. Miettikääpä sitä.

        Kouluruokailu on etuoikeus kuten sanoit. Opettaja ei voi työntää pakottamalla kaikkea ruokaa oppilaan suusta alas, mutta hyviin tapoihin ohjaaminen kuuluu opettajan tehtäviin. Hyviin tapoihin kuuluu, että kaikki syödään mitä otetaan. Lisäksi koulussa on niitä oppilaita valitettavan paljon, jotka lastaavat lautaselleen "kilokaupalla" ruokaa ja jättävät sitten syömättä kun "eivät halua" syödä.

        Kuten joku tuolla sanoi, etä jos jokaisella lapsella tai vanhemmalla olisi omat koulusäännöt eihän siitä mitään tulisi. Koittakaa nyt vain muistuttaa niitä lapsianne, että koulussa on koulun säännöt ja ne ovat koulun laatimia eikä teidän vanhempien (saati sitten oppilaiden)! Keskustelua tietenkin saa käydä...

        mitä olin kirjoittanut?

        Meillä on lapsista kolme käynyt koulua jossa ruokailun säännöt oli tasan tarkkaan meidän vanhempien yhdessä laatimat säännöt! Tosin ne olivat myös aika tarkkaan opettajan ehdottamat sillä ei opettajaakaan voi pakottaa pakkosyöttämään..

        Kakista heikoin painostus syömiseen on se, että pitää syödä kaikkien maailman nälkäisten puolesta! Iso osa nykykoululaisia kun lahjoittaisi varmasti kouluruokansa sinne vaikka heti!

        Mielestäni silläkään ei voita mitään, että pitää syödä yli tarpeen ähkyksi. Vaikka jos on tapana ottaa liikaa niin voihan siitäkin jotain oppia, vai voiko? Tuo keittäjälle liian palauttaminen oli ainakin sen verran noloa, että opetti lapset miettimään ruuan määrää. vaikka ei se keittäjä mitään saarnannut tms, mutta olihan se sentään valmistanut sen ruuan ainakin osaksi..


    • inhokkina

      Meidän koulussa on myös vähän semmoinen tyyli, että ruoka pitää syödä kaikki. No, meidän katraassa on yksi, joka ei syö hernekeittoa. Hän ei vain pidä hernekeitosta, se OKSETTAA häntä, kuten hän sen painokkaasti aina sanoo. Kotona ei ole kertaa enempää tainnut ikinä edes maistaa. Herneet itsessään maistuu ok, niin raakana kuin kypsänäkin, mutta se soppa...
      No, ekalla luokalla opettaja sanoi, että pitää ottaa vähän ja syödä. No, lapsi otti, ja meni ja oksensi sen roskikseen. Vielä toisellakin kertaa opettaja sanoi, että kokeilehan nyt vähän ottaa, pitää opetella, mutta kun se soppa päätyi mahalaukun kautta takaisin lautaselle, loppui kokeilukin. Lapsi ei syö hernekeittoa ja sillä siisti, ei koulussa ei kotona. Muuten on kyllä aivan kaikkiruokainen ja hyvin ennakkoluuloton ruuan suhteen. (Syö esim. etanoita, toisin kuin äitinsä...)Ei ole opekaan sen jälkeen kehoittanut opettelemaan.
      Kaikki ei vain tykkää kaikesta, eikä kaikkea tarvitse syödä.

    • Äityliiniiiiii

      Minä laitoin opettajalle viestin, että lapseni jännitti ruokailua, sillä hän ei jaksanut syödä sellaisia annoksia, joita keittäjä hänen lautaselleen laittoi. Asiaan tuli muutos ja riitti, että lautasella oli vain pieni nokare jotain ruokalajia ja nyt menee jo aivan hyvin. Rohkeasti vain, yleensä kyllä opettaja ymmärtää.

    • Minusta näin

      Koulun tehtävänä ei minun mielestäni ole kasvattaa, vaan opettaa. Minusta kasvatusvastuun voisi sallia ihan hyvin vanhemmille, eikä riistää sitä vanhemmilta yhteiskunnalle.

      Kyllä, suuri osa maailmasta kärsii nälkää. Me täällä Suomessa kuitenkin kärsimme enemmän ylipainosta. Miksi meidän pitää opettaa lapsemme syömään kaikkea pahaa ja lautanen tyhjäksi kun siitä kyseisestä opista noin tilastollisesti on puolelle lapsista terveydellistä haitta ylipainon muodossa isompina (eihän se ylipaino tietysti yksin siitä johdu, mutta kuitenkin)?

      Itse en tosiaakaan syö mitään, mistä en tykkää. Olen normaalipainoinen, mutta kyllä se paino nousee, jos en sitä kontrolloi. Niipä jätän ihan suosiolla syömättä sen, mistä en tykkää, jolloin voin sitten syödä sitä, mistä tykkään. Jos lautanen ei ole tyhjä kun tulen täyteen, niin jätän loput. Miksi väkisin söisin sen tyhjäksi, kun se on vielä vastoin terveellistä syömistä. Toki pyrin, etten sitä ruokaa ottaisi liikaa, mutta niinkin usein käy.

      Kuka määrittelee sen, että hyviin tapoihin kuuluu syödä lautanen tyhjäksi? En usko, että koskaan tulen olemaan kylässä sellaisella ihmisellä, joka nauttisi siitä, että saa kiduttaa minua mahdollisimman pahalla ruualla. Ihmiset tekevät ruokia toisille siksi, että toiset voivat nauttia niistä. Eikö olisi suorastaan pilkallista syödä sellaista mistä ei tykkää? Itse sitä paitsi ihan oikeasti oksennan, jos joudun syömään jotain riittävän pahaa. Tiedän sen esimerkiksi siitä, että joku lääkekuuri on joskus jäänyt syömättä siksi, etten ensin meinaa saada pahaa lääkettä alas ja kun se lopulta laskeutuu kurkusta alas, se nouseekin saman tien ylös. Ei sille voi mitään. Sokerirasitustestikin jäi tekemättä, kun sokerilitku, mitä olisi pitänyt juoda, oli niin pahaa, ettei se pysynyt sisällä lainkaan. Eikä ollut kyse siitä, etten olisi yrittänyt.

      Itselläni on pysyvät kammot tietyistä ruoka-aineista, koska minua on pakotettu niitä syömään lapsena.

      Minä olen myös sanonut lapsilleni, ettei kaikesta tarvitse tykätä. Ongelma se ei ole, koska minun lapseni syövät käytännössä lähes kaikkia ruokia, vain poikkeustapauksessa jokin jää syömättä - ja saa jäädäkin. Usea aikaisemmin pannassa ollut ruoka-aine on sitten jossain vaiheessa alkanut taas maistua. Tämän olen sanonut myös opettajalle, eikä ongelmia ole koulun suhteen ollut. Toki ruuan syömisen vaihtoehtona on syömättömyys, eli ei niitä syömättömiä ruokia korvata herkuilla tai millään muullakaan.

      Eri asia sitten on tietysti se, jos lapsi ei koskaan tykkää mistään ruuasta.

      • Nimetön

        Koululainsäädännössä sanotaan, että koulun tehtävä on kasvatus ja opetus. Tuossa järjestyksessä.


      • Syön kaiken minkä otan
        Nimetön kirjoitti:

        Koululainsäädännössä sanotaan, että koulun tehtävä on kasvatus ja opetus. Tuossa järjestyksessä.

        Hohhoijjaa mitä skeidaa...


      • ..............
        Syön kaiken minkä otan kirjoitti:

        Hohhoijjaa mitä skeidaa...

        Skeidaa kaikki lait. Hienoa!


      • Juuripäät
        .............. kirjoitti:

        Skeidaa kaikki lait. Hienoa!

        Niin juuri. Skeidaa. Kaikki lait.

        Opettaja on lapsesi kasvattaja. Hyvä opettaja.


      • aloittaja...

        Kun serkkupoika oli sairaalassa 20 vuotta sitten, hän oli silloin 1,5vuotias. Kun vanhemmat tulivat hänen luoksensa sanoivat sairaanhoitajat että "juuri loppui ruokailu". poika oli hiestä aivan märkänä ja itkuinen, oksennus haisi paidalla. JA TE IDIOOTIT SANOTTE ETTÄ KUN OPE SANOO PITÄÄ SYÖDÄ!


      • JepJepJep
        aloittaja... kirjoitti:

        Kun serkkupoika oli sairaalassa 20 vuotta sitten, hän oli silloin 1,5vuotias. Kun vanhemmat tulivat hänen luoksensa sanoivat sairaanhoitajat että "juuri loppui ruokailu". poika oli hiestä aivan märkänä ja itkuinen, oksennus haisi paidalla. JA TE IDIOOTIT SANOTTE ETTÄ KUN OPE SANOO PITÄÄ SYÖDÄ!

        Jep.

        Tietenkin maalaisjärkeä käyttäen.

        PS: älä hermostu, ei tarvitse huutaa.


      • jepjepjep
        aloittaja... kirjoitti:

        Kun serkkupoika oli sairaalassa 20 vuotta sitten, hän oli silloin 1,5vuotias. Kun vanhemmat tulivat hänen luoksensa sanoivat sairaanhoitajat että "juuri loppui ruokailu". poika oli hiestä aivan märkänä ja itkuinen, oksennus haisi paidalla. JA TE IDIOOTIT SANOTTE ETTÄ KUN OPE SANOO PITÄÄ SYÖDÄ!

        Ja sinä sitten pohjaat kaikki kasvatukselliset näkemyksesi koulusta siihen, mitä tapahtui 20 vuotta sitten 1,5-vuotiaalle sukulaispojalle sairaalassa...


    • Anonyymi

      oon saanut ruokamyrkytyksen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe