Suhtautuminen erilaisiin ihmisiin

123

Hei!. Minua askarruttaa eräs asia. Elämäni aikana olen törmännyt kehitysvammaisiin lähes päivittäin. Haluaisin tietää miten te suhtaudutte kehitysvammaisiin ihmisiin kun näette sellaisen?

14

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä on kehitysvammaisten työpiste ja asuntoja.
      Heitä on vuosien varrella näkynyt päivittäin. Usein he ovat porukalla "liikenteessä" ja kauppa-asioilla.
      En ole voinut olla huomaamatta heissä erästä yhteistä piirrettä: he ovat ennakkoluulottomia ja niin positiivisia ihmisiä, että hyväntuulisuus ihan tarttuu. Päivä on pelastettu,kun heitä tapaa.

      Samaa ei voi sanoa meistä "kehitysvammattomista".
      Meillä on kummallisia asennevammoja. Eräs yleisimpiä taitaa olla se,että kun ihmisellä on millainen vamma tahansa, kuvitellaan, että hän on myös kuuro, ja puhutaan huutaen.
      Vai kuvitellaanko kenties, ettei toinen ymmärrä, jos puhutaan normaalilla äänellä? Onhan myös aika yleistä, että jos joudutaan puheisiin vieraskielisen kanssa, kielimuuri yritetään ylittää huutamalla.

      • voin kertoa esimerkin. Olin lähdössä bussilla kaupungilta kotiin päin, edellisessä kotikaupungissani Kuopiossa. Viereiselle penkille istui kehitysvammainen, nuorehko nainen, tunnen hänen äitinsäkin. Tämä nuori nainen alkoi välittömästi tervehtimisemme jälkeen jutella aika kantavalla äänellä, (tupakoinnista johtuen). Keskustelumme aikana katseeni karkasi johonkin muualle kuin hänen kasvoihinsa, minkä hän huomasi välittömästi ja sanoi edelleen äänekkäästi:"Paula, miksi sinä et katso minua silmiin? Äiti on opettanut, että pitää katsoa ihmistä silmiin, kun puhelee toisen ihmisen kanssa". Kai älysin pyytää anteeksi. Ja arvatkaapa, kuinka hävetti, ikäni mä muistan sen.

        Sydämellisiä he ovat, miltei poikkeuksetta, juuri niitä ennakkoluulottomia. Kuinka paljon me ns. normaalit saammekaan ottaa heistä oppia. Toivottavasti muistamme sen, että kaikki me olemme olemme samanarvoisia Luojallemme.

        Lunta on tullut ja sitä on jäänyt puihinkin, on niin puhtaan valkoista kun nyt vaan pysyisi. Valoisaa päivää! Paulamaria


      • Kaikkiin ,joihin olen törmännyt,Yhteinen piirre on iloisuus.
        Riipuu tietenkin minkä kuntoinen on ,onko itse liikkuva jne.
        Joskus jossain kylpylässä oli joukko kehitys vammaisia saattajien kanssa.
        he olivat myös hyvin ahkeria tanssijoita ja se iloisuus ja positivisyys näkyi kaikista.
        Hakivat ketä vaan, minuakin ,tanssimaan. läksin tietenkin. Eikä sillä osaamisella ollut niin merkitystä. Vaan se hyvä mieli mikä siitä seurasi tanssiin hakijalle.

        Ihan normaalisti heihinkin tulisi suhtautua,kuin kehen tahansa.


    • Maalaismies*

      Suhtaudun kehitysvammaisiin samalla tavalla kuin muihinkin ihmisiin. Tietääkseni he eivät itsekään toivo mitään erityiskohtelua. Annan apua tarpeen tullen.

    • Hintriika*

      Jokainen ihminen on laulun arvoinen.

      Taustalla on joku vaistonvarainen ennakkoluulo silloin, kun pitää erityisesti miettiä suhtautumista omasta itsestään poikkeavaan ihmiseen. Minäkin löydän niitä ennakkoluuloja itsestäni aivan liian usein, joten en yritä vain syytellä muita.

      Mieheni veli, joka elää yhä, on pahasti kehitysvammainen. Aviosiippani muisteli usein, kuinkä häntä lapsena oli haukuttu "pöliän pojan velieksi". Ja minun äitini suhtautui seurusteluumme alkuun varauksella, koska pelkäsi kehitysvammaisuutta "tarttuvaksi".

      Mieheni iäkäs äiti (anoppini), jaksaa edelleenkin ottaa puolivälissä seitsemääkymmentä olevan poikansa säännöllisin välein hoitokodista päiväksi tai pariksi luokseen. Vammainen lapsi on kenties äidilleen se rakkain lapsi.

      • jokapäiväinen kokemus,kun vien pojan Päivätoimintakeskukseen..Meille tullaan aina avaamaan ovi,saan jokapäivä piirustuksen kotiin vietäväksi. .Saamme kumpikin ,lämpimän halauksen,joten päivä alkaa mukavasti..En ymmärrä,miksi pitäisi suhtautua,jollain erikoisella tavalla.Samallatavalla pitää olla,
        kuin muidenkin kanssa..Näkisittepä,miten me näkevät, suhtaudumme sokeaan..hävettää oikein.
        Ymmärtäisin,jos poika olis epämielyttävän näköinen,mutta kun ei ole,nätti on..Lapsena ,leikin yhden kyttyräselkäsen pojan kanssa,joka oli tosi kiva.Häntäkin kaikki karttelivat,kyllä ihmettelin,koska ei se hänen elämäänsä mitenkään haitannut.Minä kartan kyllä äkäsiä ihmisiä ..hih. Moi taas! T.irkku


    • yli 70 vee

      Asuin lapsena paikkakunnalla, jolla oli mielisairaala. Potilaat kävivät kaupoissa ja kulkivat joka puolella. Monet potilaista asuikin maalaistaloissa, sota- ja pula-aikaa kun elettiin.
      En minä heitä oppinut vierastamaan, sillä lapset ovat ennakkoluulottomia.

      Suhtautumiseni erilaisuuteen on sieltä asti.
      En minä oudoksu ketään.

      Kysymyksesi on vähän outo. Ei kai nyt vanhusiässä olevat ihmiset "suhtaudu" kehitysvammaisiin sen kummemmin kuin muihinkaan, sillä 70-80 vuotiaissa on jo monenlaista hahmoa. Kuka on muistinsa menettänyt, kuka koko perheensä, ja on yksinäinen ja eristyvä. Pitäähän kaikkien kanssa tulla toimeen.

      • mummeli-36

        Kokemukseni kehitysvammaiseen on ollut minulle opettava kokemus. Noin 30 vuotta sitten ystävättäreni sai kehitysvammaisen lapsen. No vauva aikana kaikki minun suhtautumisessani oli OK.

        Kun poika kasvoi ja oli noin 7-8 vuotias aloin pelätä jotenkin häntä. Kun sitten analysoin itseäni miksi tuo pelon tunne on tullut huomasin ehkä loukkaavani häntä jotenkin kun en osannut muka suhtautua häneen normaalisti.

        Silloin vielä ajattelin ettei niin voi tehdä vaan heitä piti kohdella eri tavoin. Olimme sitten kerran yhdessä Raamattuopiston leirikeskuksessa viikon ja samassa mökissä asuin hänen ja hänen äitinsä kanssa. Tuon viikon aikana opin pojasta paljon. Hän oli kiintynyt minuun kovasti minun etäisestä suhtautumisestani huolimatta.

        Ja kun viikko oli lopussa ei minunkaan pelostani ollut jäljellä mitään. Hän omi minulta huivin jota halusi nukkuessaan pitää vieressään ja nyt kun viimeksi tapasin hänet, tuon 30 vuotiaan miehen, Hän näytti minulle sitä huivia,,,oli säilyttänyt sen muistonaan ja sanoi heti minut tavatessaan, että se huivi on tallella ja hänen tärkeitten aarteittensa joukossa joita hän aina silloin tutkii kun jostain syystä ikävä valtaa.

        Nyt poika tekee työtä kehitysvammaisten hoitokodissa ja on reipas kohtelias mies. Antakaamme siis kaikkien kukkien kukkia, kaikella on oma tarinansa ja tarkoituksensa. Sen olen hänen kauttaan saanut oppia ja olen siitä kiitollinen.


      • asui lapsiperhe jossa oli kehitysvammainen poika joka käveli huonosti, puhui huonosti, mutta älyssä ei ollut vikaa, toiset lapset pihassa oppivat ymmärtämään ja pitämään hänestä, tiesivät rajoitukset eikä antaneet sen häiritä ystävyyttä.
        Lapsena se suvaitsevuus pitää oppia, käsittäisin.


      • Hintriika*
        jjoutava5 kirjoitti:

        asui lapsiperhe jossa oli kehitysvammainen poika joka käveli huonosti, puhui huonosti, mutta älyssä ei ollut vikaa, toiset lapset pihassa oppivat ymmärtämään ja pitämään hänestä, tiesivät rajoitukset eikä antaneet sen häiritä ystävyyttä.
        Lapsena se suvaitsevuus pitää oppia, käsittäisin.

        Varmaan poika oli cp-vammainen. Se on eri asia. Heidän rujoutunsa on ulkokuoressa ja puheen vaikeudessa, ei älyssä.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        asui lapsiperhe jossa oli kehitysvammainen poika joka käveli huonosti, puhui huonosti, mutta älyssä ei ollut vikaa, toiset lapset pihassa oppivat ymmärtämään ja pitämään hänestä, tiesivät rajoitukset eikä antaneet sen häiritä ystävyyttä.
        Lapsena se suvaitsevuus pitää oppia, käsittäisin.

        työtä ikäni auttaakseni vammaisia pärjäämään paremmin vammansa kanssa (ortopedi liikkeessä),
        Ja he ovat samanlaisia ihmisiä kun me muutkin ,vammastaan huolimatta.
        Samat tarpeet ja usein samat aistitkin.
        Oli ihanaa huomata kuinka sain heitä auttettua, ja kiittää --sen he kyllä osaavat.

        En usko, että missään työssä saa niin kiitollisia ihmisiä tavata .
        Olihan se aika raskasta ,ja eläkkeelle jäi mielelläni ,sillon samana päivänä kun täytin 65v.


      • lähiöasukki
        jjoutava5 kirjoitti:

        asui lapsiperhe jossa oli kehitysvammainen poika joka käveli huonosti, puhui huonosti, mutta älyssä ei ollut vikaa, toiset lapset pihassa oppivat ymmärtämään ja pitämään hänestä, tiesivät rajoitukset eikä antaneet sen häiritä ystävyyttä.
        Lapsena se suvaitsevuus pitää oppia, käsittäisin.

        Kerrosta alenpana asui jollakin lailla jälkeenjäänyt lapsi. Hän oli jo toisella kymmenellä, mutta leikki mieluiten pienten lasten kanssa. Jotkut lapset katsoivat häntä vähän pitkään.

        Kerran sanoin omalle tyttärelleni, että tämä naapuri ei mieleltään koskaan tule aikuiseksi, vaan hän käy leikkimässä pikkulasten kanssa vielä monta vuotta. Lapset kasvavat ja uusia tulee tilalle, ja tämä käy heitä sitten hakemassa ulos leikkimään, vaikka itse on jo aikuisen kokoinen.

        Tyttäreni huolehti sen jälkeen naapurista liikuttavalla tavalla. Hänet otettiin aina leikkiin, eikä kukaan koskaan ilkeillyt hänelle. Tyttäreni sanoi, että ainakan nämä lapset eivät saa olla tuhmia tälle ikuiselle lapselle.

        Lapset voivat kasvattaa aikuisia hyvinkin rehellisellä tavalla. Pihan lapset huolehtivat tästä erilaisesta lapsesta koko sen ajan, jonka hän siinä asui. Hänen myöhemmistä vaiheistaan en tiedä.


    • erilaisia

      Pitääkö vammaisiin jotenkin suhtautua erilailla, en oikein ymmärrä.
      Ainut serkkuni oli pihtisynnytyksen ja siitä seuranneen aivoverenvuodon
      jäljiltä kehitysvammainen. Hänellä oli myös aviovamman vuoksi epilepsia.
      ja toinen puoli kehosta jäi hänen varttuessa pienemmäksi kuin toinen.
      Tätini vammautui myös synnytyksessä niin pahasti, että ei enää voinut saada lapsia.

      Serkkuni käveli ja puhui, osasi lukea vähän ja kirjoitta nimensä, hän eli 24-vuotiaaksi. Vanhemmilleen ja isovanhemmilleen hän oli äärettömän tärkeä ja rakas. Hän oli luonnollinen
      osa minun lapsuutta, leikin aina hänen kanssaan kun olimme kyläilemässä.
      Ennakkoluuloja on varmaan sellaisilla ihmisillä jotka eivät ole olleet tekemisissä vammaisten kanssa.

    • 123

      Kiitos kaikille vastauksista. Olen otettu ettävastauksia tuli noin monta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1295
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe