Paavali Korintossa, Apt. 18:1-11

PAAVALI KORINTOSSA
Apt. 18:1-11
---
18:1 Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon.
18:2 Siellä hän tapasi erään Akylas nimisen juutalaisen, joka oli Pontosta syntyisin ja äsken tullut Italiasta, ja hänen vaimonsa Priskillan. Klaudius oli näet käskenyt kaikkien juutalaisten poistua Roomasta. Ja Paavali meni heidän luoksensa.
18:3 Ja kun hänellä oli sama ammatti kuin heillä, jäi hän heidän luoksensa, ja he tekivät työtä yhdessä; sillä he olivat ammatiltaan teltantekijöitä.
18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.
18:5 Ja kun Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on Kristus.
18:6 Mutta kun he vastustivat ja herjasivat, pudisti hän vaatteitansa ja sanoi heille: "Tulkoon teidän verenne oman päänne päälle! Viaton olen minä; tästedes minä menen pakanain tykö."
18:7 Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä.
18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
18:9 Ja Herra sanoi yöllä näyssä Paavalille: "Älä pelkää, vaan puhu, äläkä vaikene,
18:10 sillä minä olen sinun kanssasi, eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on paljon kansaa tässä kaupungissa".
18:11 Niin hän viipyi siellä vuoden ja kuusi kuukautta opettaen heidän keskuudessaan Jumalan sanaa.

--
Ateenasta Paavalin matka jatkuu Korinttoon. Siellä sijaitsi roomalainen sotilassiirtokunta ja ihanteellisen sijaintinsa puolesta se oli merkittävä kauppapaikka.
Kaupungissa sijaitsi kuuluisa Afroditen, rakkauden jumalattaren temppeli. Sen tuhat papitarta olivat samalla prostituoituja.

Suuret rikkaudet tekivät kaupungista ylellisyyden ja paheiden tyyssijan.
Kaupungissa asui suuri joukko juutalaisia ja heillä oli lukuisia synagoogeja.
Paavali viipyy Korintossa 18 kuukautta. Sikäläinen seurakunta aiheutti hänelle paljon huolta.
Hän kirjoitti sille kolme kirjettä, joista kaksi on säilynyt (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_kirje_korinttilaisille ).

Korinttoon tullessaan Paavali sanoo olleensa ”heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa ahdistuksessa” (1. Kor.2:3).
Korintossa Paavali oleskelee Akylaksen ja Priskillan luona tehden yhdessä heidän kanssaan telttoja. Näin hän ei ollut rasitukseksi kenellekään ansaiten itse elantonsa (3).

Mutta sapattina hän keskusteli/ saarnasi synagoogassa. Juutalaisia ja kreikkalaisia tulee uskoon (4).
Silaksen ja Timoteuksen tullessa apuun voi Paavali antautua kokonaan evankeliumin julistamistyöhön (5). Siitä seurasi välirikko synagoogan kanssa ja Paavalin on muutettava ”Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä” (7).

Lähetystyö edistyy hyvin ja mm. synagoogan esimies Krispus perhekuntineen ja monet korinttolaiset tulevat uskoon ja heidät kastetaan (8).
Paavali sanoo Krispuksen olleen yhden niistä harvoista, jotka hän henkilökohtaisesti itse kastoi (1. Kor.1:14).
Normaalisti kasteen toimittaminen oli avustajien tehtävä.
--
5.
Kaikki eksyneetkin lampaat
saata, Jeesus, laumaasi,
ettei niitä pedon hampaat
raatelisi, surmaisi.
Harhateiltään kotiin tuo ne,
että yksi lammashuone,
yksi paimen olisi,
armotyösi täyttyisi.

(Virsi 378:5)

3

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18:2 Siellä hän tapasi erään Akylas nimisen juutalaisen, joka oli Pontosta syntyisin ja äsken tullut Italiasta, ja hänen vaimonsa Priskillan.
      ---
      Paavalin kirjeistä näemme, kuinka hän kutsui monia naisia työyhteyteensä evankeliumin elonkorjuuseen.
      Galatalaiskirjeessään hän sanoo: ”Tässä ei ole miestä eikä naista, kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa” (3:28). Sukupuoli ei jakanut jäseniä seurakunnassa ylempään ja alempaan luokkaan.
      Kaikki olivat pukeneet kasteessa päällensä Kristuksen (Gal.3:27).

      Apostolien aikana naisten työ seurakunnassa oli merkityksellistä.
      Aikaisemmin olemme lukeneet, kuinka Paavali piti ensimmäisen saarnansa Euroopan puolella Filipissä joen rannalla kokoontuneille naisille (Apt. 16:13).
      Joukossa oli purppuranmyyjä LYYDIA. Hän otti vaarin siitä, mitä Paavali puhui (Apt. 16:4). Hän ja hänen perhekuntansa kastettiin. Lyydia tarjosi tilavaa kotiaan kristittyjen kokoushuoneeksi (Apt. 16:15).

      Seurakuntien perustaminen ja johtaminen oli apostolien saaman lähetyskäskyn mukaan miesten käsissä.
      Kuitenkin naiset olivat alusta alkaen mukana työssä.

      Roomalaiskirjeensä lopussa Paavali mainitsee 19 miehen lisäksi 9 naista, jotka uskollisesti näkivät vaivaa lähetystyössä (Room. 16. luku).
      Myös Filippäläiskirjeen lopussa apostoli muistaa lämmöllä ja kiittää erikseen naisia, jotka ”ovat taistelleet yhdessä minun kanssani evankeliumin hyväksi” (Filipp. 4:3).

      PRISKILLA-niminen (PRISKA) nainen mainitaan useamman kerran Raamatussa. Häntä voidaan pitää naisten esikuvana apostolin lähetyskentällä. Hänestä mainitsee Luukas Apt. 18:2,18,26 ja Paavali Room. 16:3 ja 1.Kor.16:19, 2. Tim.4:19.
      Priskilla oli juutalainen ja kotoisin Roomasta. Sieltä hänet karkoitettiin v. 51 keisari Klaudiuksen määräyksestä muiden juutalaisten tavoin.


      Priscilla ja hänen aviomiehensä Akylas päätyivät Korinttoon ja avasivat siellä kotinsa Paavalille (Apt. 18:2). Akylaksella oli sama ammatti kuin Paavalilla; he olivat teltantekijöitä.
      Heistä tuli työtovereita sekä teltantekijän ammattissa että evankeliumin julistamisessa. Oleskeltuaan 18 kuukautta Korinttissa he seurasivat Paavalia Efesoon (Apt. 18:18).
      Efesoon saapui juutalainen matkapuhuja APOLLOS. ”Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen” (Apt. 18:25). Priskilla ja Akylas opettivat hänelle tarkemmin Jumalan tien (Apt. 18:26).
      Priskillalla oli erityinen kyky ja voima, kun hän otti tämän miehen, joka oli ”väkevä raamatuissa” (Apt. 18:24) opetuslapsekseen ja sitten lähetti hänet Akaiaan.
      Siellä Apollos sai olla suureksi hyödyksi uskoon tulleille (27, 28)
      -
      (Yhdistys herätyskristityille naisteologeille:
      http://priscilla.fi/index.php?option=com_mjfrontpage&Itemid=26 )

      • Kiitos, Tapio, kiintoisasta Raamatun kommentoimisesta!

        Kukaan ei ole syyttänyt naisia siitä, että he ovat
        pyhäkoulunopettajan arvokasta työtä ylläpitäneet.
        Tai olleet pappeja ilman papiksi vihkimistä.
        Mutta kun ...
        Kiitos Herralle, että sisaret saavat tukea ja
        tunnustusta.

        Kasteesta.
        Pääasiassa perhekunnittain kastettiin alku-srk:n
        aikoihin - ilmenee Apostolien teoista.
        Paavali ei mielellään kastanut, vaan jossain
        tilanteessa jopa vähättelee koko asiaa - kaiketi
        siksi, että asia ei ole riitelyn arvoinen sentään.

        Meillähän on kaksi lähetyskäslyäkin, joista
        toisessa ei uskon osuutta mainita lainkaan.
        Niinpä ei pitäisi kiistellä siitä, että vain
        ns. uskovien kaste on tosi kaste.

        Itse olen kumpaisenkin kasteen saanut ja löydän
        hyvät perustelut kummallekin käytännölle Sanasta.
        Nykyisin arvostan hyvin paljon sitä, ettei mulla
        itselläni ole mitään osuutta kastamiseeni.
        Eihän Jeesus kysynyt minulta, saako Hän mennä
        kasteelle ja kuolla puolestani.
        Hyvä, ettei kysynyt mielipidettäni.


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Kiitos, Tapio, kiintoisasta Raamatun kommentoimisesta!

        Kukaan ei ole syyttänyt naisia siitä, että he ovat
        pyhäkoulunopettajan arvokasta työtä ylläpitäneet.
        Tai olleet pappeja ilman papiksi vihkimistä.
        Mutta kun ...
        Kiitos Herralle, että sisaret saavat tukea ja
        tunnustusta.

        Kasteesta.
        Pääasiassa perhekunnittain kastettiin alku-srk:n
        aikoihin - ilmenee Apostolien teoista.
        Paavali ei mielellään kastanut, vaan jossain
        tilanteessa jopa vähättelee koko asiaa - kaiketi
        siksi, että asia ei ole riitelyn arvoinen sentään.

        Meillähän on kaksi lähetyskäslyäkin, joista
        toisessa ei uskon osuutta mainita lainkaan.
        Niinpä ei pitäisi kiistellä siitä, että vain
        ns. uskovien kaste on tosi kaste.

        Itse olen kumpaisenkin kasteen saanut ja löydän
        hyvät perustelut kummallekin käytännölle Sanasta.
        Nykyisin arvostan hyvin paljon sitä, ettei mulla
        itselläni ole mitään osuutta kastamiseeni.
        Eihän Jeesus kysynyt minulta, saako Hän mennä
        kasteelle ja kuolla puolestani.
        Hyvä, ettei kysynyt mielipidettäni.

        AnttiVKantola,Kiitos myös sinulle kommenteistasi!
        --
        1. Kor. 1. luku
        --
        Korintton seurakunnassa oli riitaisuuksia (10). Seurakuntaan oli muodostunut ryhmittymiä ja puolueita (12), jotka olivat joko Paavalin puolta tai Apolloksen puolta, joku taas Pietarin puolta, olipa joku Kristuksenkin puolta. Ryhmittyminen perustui siihen, kuka keneltäkin oli saanut kasteen.
        Tätä taustaa vasten Paavali iloitsee siitä, että hän oli kastanut vain harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (14-16).

        Paavali ei pidä kastetta vähempiarvoisena asiana. Paavalilla oli oma tehtävänsä.
        Hän oli lähetyssaarnaaja ja seurakuntien perustaja. Kastaminen oli toisten, erityisesti tätä varten asetettujen seurakuntien paimenten ja johtajien, tehtävä.
        --
        Paavali ei aseta evankeliumin julistusta ja kastetta arvojärjestykseen.
        Oleellisinta kasteessa on sen luoma yhteys Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Kristus on lunastanut meidät omikseen.
        Paavali liittää ristintyön ja kasteen toisiinsa (Room. 6:3).

        Korinton seurakunnassa eri ryhmät kokoontuivat kukin oman johtajansa ympärille.
        Tämä sai aikaan hajaannusta ja eripuraisuutta.

        Myöhemmin kirjeessään korinttolaisille Paavali puhuu Kristuksen ruumiista (seurakunnasta), jonka jäseniksi me tulemme kasteessa.
        "...me olemme KAIKKI yhdessä HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia...., ja kaikki olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ" (1. Kor. 12:13).
        Näin me yhdistymme kaikkiin muihin kristityihin. Kaikki ovat yhtä. Kaikkiin on vuodatettu sama Henki.

        Erilaisina jäseninä muodostamme yhden ruumiin (1. Kor. 12:14-24).
        Yhdistävänä tekijänä on "yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste" (Ef.4:5).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2277
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      70
      1156
    3. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      115
      1046
    4. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      49
      1045
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      999
    6. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      967
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      15
      950
    8. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      910
    9. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

      todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      898
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      886
    Aihe