Oireilu ennen kuukautisia

46 v

Siirrän tämän tuolta kuukautispalstalta tänne, kun sieltä ei tullut juuri mitään vastauksia.
Siis tällaista vaivaa:

Olen huomannut, että oireilu ennen kuukautisia on nyt pahentunut iän myötä (olen juuri täyttänyt 46 v).
Joitain oireita on tullut lisääkin.
Hirveä väsymys ja fyysisen suorituskyvyn lasku, palelu, hermosto käy ylikierroksilla (tulee helposti rymihäiriöitä, vatsavaivoja jne.), ummetusta ja usein juoksuttaa vessassa tieheästi. Ihan sellaista aggressiivisuutta kuin nuorempana ei enää esiinny, mutta jonkinlainen masennus iskee helposti ja ajatukset on negatiiviset.

Kuukautiskierto on lyhentynyt. Kierto oli ennen tasan 28 päivää, nykyään jotain 24-27 väliltä.
Ovat myös päivän-pari lyhyemmät kuin ennen. Alkavat usein parin päivän tiputtelulla ja alavatsaa kivistelee ikävästi muutamaa päivää ennen. Nuorena kärsin kovista kuukautiskivuista, mutta ne katosivat ekan synnytyksen jälkeen. Nyt on viimeisen 10 vuoden aikana alkanut taas tuntumaan vatsanpohjassa kipuilua.

Onko kenelläkään samoja kokemuksia?

Ja siis terveyskeskuslääkärin mukaan ei kannata vielä otattaa mitään hormoonikokeita, eikä kyse ole vaihdevuosista, kun kuukautiset tulevat joka kuukausi, (mutta eiköhän tässä iässä ainakin jo jotain esivaihdevuosioireilua ole?)
Suvussa tosin varsinaiset vaihdevuodet alkaneet kaikilla vasta aika reilusti päälle 5-kympin.
Lapsiakin saatu tosi vanhana. Itselläni myös nuorin aika pieni vielä ja imetyksenkin lopetin vasta 1/2 v sitten.

Milloin kannattais alkaa tutkituttaa estrogeenitaso?

6

11434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 43 vee.

      Samanlaisista oireista kärsin minäkin. Ei vain ole laajemmin sukua, joiden kanssa vertailla oireitaan. Omalla äidillä ei ole tällaista ollut koskaan.

      Paleleminen on ensimmäinen oire, josta tiedän missä kohtaa kiertoa ollaan menossa. Olen niin niin syvältä jäässä, että kipeää tekee ja olo on tuskainen. Herään yleensä yöllä kovaan jonottavaan kipuun, tunnen miten munasolu irtoaa.
      Pari-kolme päivää ennen vuotoa iskee sitten järkyttävä väsymys, töissä jaksaminen on vaikeaa. Tässä vaiheessa lämpö nousee n.37 asteeseen, olo on kuumeinen. Myös kuukautiskivut vaivaavat, ei tosin joka kierrolla. Tämäkin on uutta, ei aiempina vuosina/nuorempana ole tarvinut kivun kanssa kärvistellä.
      Myös ajatukset kiertävät samaa kehää, mietin ikäviä asioita ja tuntuu että nämä ovat tulleet jäädäkseen ja hallitsevat elämää. Kaikki on niin toivotonta eikä ulospääsyä näy.

      Kierto oli ennen pitempi, paljonkin. Näyttää että jonkun vuoden aikana on viikolla lyhentynyt entisestä. Kuitenkin kuukautiset tulevat aina ajallaan säännöllisesti, joten siitä kaiketi voi päätellä ettei ainakaan mitään elimellistä vakavaa ole kropassa.
      Vuoto alkaa ensimmäisenä päivänä niin, että paperiin jää aavistuksenomainen viiru. Seuraavana yönä saa varustautua vaikka millä toppauksilla ja aamulla ylös noustessa hulahtaa tulemaan kuin ämpäristä (hirveä kiire vessaan ja suihkuun, joskus jää tippoja lattialle kulkureitille).
      Tämä vuotopäivä on pahin, käytän sekä tamppoonia että yösidettä, vaihdan parin tunnin välein.
      Kolmantena päivänä kuukautiset jo periaatteessa loppuu, pikkuhousun suojalla pärjäilee.

      Vielä en ole kysellyt hormoonilääkityksiä, sillä aikoinaan en ole voinut käyttää e-pillereitäkään mahtavien sivuvaikutusten vuoksi.
      Joskus kokeilin runsaan vuodon päivänä Cyklokapronia, mutta ei siitä ollut sen kummempaa apua vuodon määrään, sama ämpäri-ilmiö mutta hyytyneessä muodossa.

      • 46 v

        Samaa runsasta vuotoa on ollut minullakin.
        Tuollainen ämpäri-ilmiö lisääntyi muistaakseni jossain 4-kympin korvilla.
        Mulla tuota runsasta vuotoa on ollut pari-kolmekin päivää. Olen käyttänyt öisin lähinnä vauvanvaippoja siteitä yhdessä, päivällä tampooneja paksuja siteitä, joita on saanut tosiaan olla kokoajan vaihtamassa. Aamulla, kun nousee ylös vuotaa niin, kuin olis just ollut synnyttämässä.
        Nyt tosin tuntuu siltä, että tuo pahin vuoto on aavistuksen verran vähentynyt. Rajoittuu enää suunnilleen yhteen päivään.


      • lisätä tähän asiaan

        "Herään yleensä yöllä kovaan jonottavaan kipuun, tunnen miten munasolu irtoaa." Munasolua ei enää irtoa ja siitä nämä oireet johtuvatkin. Kun munasolua ei irtoa, niin keltarauhashormoniakaan ei synny ja siksi kierto lyhenee ja vuoto tulee runsaaksi, klönttiseksi. Voi olla että se munsolun irrotamisyritys (LH-piikki) kuitenkin siellä tekee kipeää, en tiedä siitä. Munasarjojen lähellä (muistakseni ainakin oikealla puolella) on myös suolimutka, joka voi välillä sattua, mutta se liittyy ruuan kulkuun suolistossa. Kierrot on tässä vaiheessa jo anovulatorisia. Ne on saattaneet olla anovulatorisia myös silloin "naisen taipaleen alussa", eli ollaan vähän niinkuin puberteetissa uudestaan! Hyvää hoitoa tähän ei ole. Ainoa asia. millä tätä voisi helpottaa, on Suomessa laissa kielletty, eli mieto luonnollinen keltaruhashormonivoide. Estrogeenia tulee vielä, mutta progesteronin vaikutus puuttuu ja siitä tulee tämän vaiheen ongelmat. Tosin myös estrogeenikin on jo vähentynyt ja sekin siellä vaikuttaa.


      • "mietoa
        lisätä tähän asiaan kirjoitti:

        "Herään yleensä yöllä kovaan jonottavaan kipuun, tunnen miten munasolu irtoaa." Munasolua ei enää irtoa ja siitä nämä oireet johtuvatkin. Kun munasolua ei irtoa, niin keltarauhashormoniakaan ei synny ja siksi kierto lyhenee ja vuoto tulee runsaaksi, klönttiseksi. Voi olla että se munsolun irrotamisyritys (LH-piikki) kuitenkin siellä tekee kipeää, en tiedä siitä. Munasarjojen lähellä (muistakseni ainakin oikealla puolella) on myös suolimutka, joka voi välillä sattua, mutta se liittyy ruuan kulkuun suolistossa. Kierrot on tässä vaiheessa jo anovulatorisia. Ne on saattaneet olla anovulatorisia myös silloin "naisen taipaleen alussa", eli ollaan vähän niinkuin puberteetissa uudestaan! Hyvää hoitoa tähän ei ole. Ainoa asia. millä tätä voisi helpottaa, on Suomessa laissa kielletty, eli mieto luonnollinen keltaruhashormonivoide. Estrogeenia tulee vielä, mutta progesteronin vaikutus puuttuu ja siitä tulee tämän vaiheen ongelmat. Tosin myös estrogeenikin on jo vähentynyt ja sekin siellä vaikuttaa.

        luonnollista keltarauhashormonivoidetta"?
        MIksi se on kielletty Suomessa, mikä kauppanimi?


      • samas venees
        "mietoa kirjoitti:

        luonnollista keltarauhashormonivoidetta"?
        MIksi se on kielletty Suomessa, mikä kauppanimi?

        Olen 43 v ja kirjoituksesi voisi olla minun sillä erotuksella, että minulla ei ole (onneksi) niitä kipuja. Väsymys on ihan hirvittävä, enkä ollut tiennytkään että naisen elämän vaiheet saattavat sellaistakin aiheuttaa.

        Myös minulle lääkäri sanoi, ettei vielä ole vaihdevuodet. Mitähän mieltä kokeneemmat naiset täällä ovat - meneekö tämä siis varsin paljon hullummaksi vielä tästä? Väsymystä pelkään eniten, sillä tuntuu, etten selviä työstäni noina päivinä.


    • unika

      Hei kohtalotoveri
      MInulla alkoi saman ikäisenä toi oireilu. Ennen kuukautisia mielialan vaihteluja,tissit kipeinä, kovia alavatsa kipuja ja kun alkoi niin voi taivas ihan kuin nuorena tyttönä hirveät kuukautiskivut.Nyt 48:na viellä kauheampaa..ei enään tiedä koska alkaa,nytkin väli oli 19 päivää eli pari viikkoa sitten loppui ja taas alkoi.Edellinen kiertoväli olikin 34 päivää.Olen lopen kyllästynyt kuukautisiin.Suurin haaveeni on tällähetkellä että kuukautiseni loppuisivat kokonaan. Minulla on kolme aikuista lasta ja yksi lapsenlapsi.Toivon että sinulla olisi helpommat tulevat vaihdevuodet kuin minulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe