Hyväksytkö naisten ympärileikkauksen?

kysymys vain tämäkin

Pistäkääpä mielipiteitä. Erityisesti muslimien ja näiden puolisoiden mielipiteet kiinnostaa.

Miten liittyy monikulttuuriset suhteet palstaan, kiljahtaa varmaan joku. No, se liittyy siten että jos otat puolisoksesi muslimin niin saat totutella tähän vekkuliin traditioon. Et ehkä itse mutta tulevat tyttölapsesi kuitenkin. Esimerkiksi Suomessa on satoja ympärileikattuja tyttöjä ja naisia. Somaleista uutisten mukaan melkein kaikki ympärileikataan. Egyptissä prosentti on jotain 95, miten lie Suomessa asuvien egyptiläisten kohdalla. Samaa luokkaa?

60

3225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whin

      en hyväksy

    • En todellakaan hyväksy, eikä hyväksy ukkokaan.

      • sitte

        Eroaako tuo nyt kovin paljoa naudan kurkun viiltämisestä. Se on aina että mikä itseä liippa läheltä ja mikä ei.


    • islamin kanssa. Täysin kulttuuriin liittyvä juttu. Mutta en siis tietenkään hyväksy, en millään tekosyyllä.

      • siitä Oikeasta Islamista?

        Sillä mikään negatiivinenhan ei koskaan ole islamia vaan puhtaasti kulttuurisidonnainen juttu, heh

        Burkhakaan ei ilmeisesti ole Oikeaa Islamia vaan puhtaasti kulttuurisidonnainen juttu?

        Jos laput malttaa ottaa hetkeksi pois silmiltään niin ymmärtää että islamhan on sitä kulttuuria. Joko kulttuuri on puhtaasti islamilainen tai sitten maallistuneempi versio ja vain osittain sellainen. Mutta muslimimaissa on nimenomaan islamilainen kulttuuri kun koko lainsäädäntö, tavat ja normit perustuvat Koraaniin. Siksi kulttuurin irrottaminen uskonnosta osoittaa suurta tietämättömyyttä.

        Naisten ympärileikkausten tarkoitushan on kontrolloida naisen seksuaalisuutta ja tämä tietysti istuu täysin islamin oppeihin, joiden mukaan mies omistaa vaimonsa ja on aina naista ylempänä. Ympärileikkaus, hunnuttaminen, säkittäminen jne. kyse on perimmältään samoista asioista.

        Se, että maallistuneemmissa muslimivaltioissa ei ympärileikellä johtuu vain siitä seikasta että islamin oppeja ei maallistuneet enää noudata kirjaimellisesti.


      • siitä Oikeasta Islamista? kirjoitti:

        Sillä mikään negatiivinenhan ei koskaan ole islamia vaan puhtaasti kulttuurisidonnainen juttu, heh

        Burkhakaan ei ilmeisesti ole Oikeaa Islamia vaan puhtaasti kulttuurisidonnainen juttu?

        Jos laput malttaa ottaa hetkeksi pois silmiltään niin ymmärtää että islamhan on sitä kulttuuria. Joko kulttuuri on puhtaasti islamilainen tai sitten maallistuneempi versio ja vain osittain sellainen. Mutta muslimimaissa on nimenomaan islamilainen kulttuuri kun koko lainsäädäntö, tavat ja normit perustuvat Koraaniin. Siksi kulttuurin irrottaminen uskonnosta osoittaa suurta tietämättömyyttä.

        Naisten ympärileikkausten tarkoitushan on kontrolloida naisen seksuaalisuutta ja tämä tietysti istuu täysin islamin oppeihin, joiden mukaan mies omistaa vaimonsa ja on aina naista ylempänä. Ympärileikkaus, hunnuttaminen, säkittäminen jne. kyse on perimmältään samoista asioista.

        Se, että maallistuneemmissa muslimivaltioissa ei ympärileikellä johtuu vain siitä seikasta että islamin oppeja ei maallistuneet enää noudata kirjaimellisesti.

        Minulla ei ole mitään syytä pitää "lappuja silmillä" islamin suhteen. Mikään islamin oppi ei kuitenkaan neuvo ympärileikkaamaan naisia. Ole ystävällinen ja "suuressa tietäväisyydessäsi" laita hieman faktaakin tulemaan siitä mikä islamin kirja mielestäsi kehottaa naisten ympärileikkauksiin.

        Itseäni juuri taannoin varotettiin mutu-tiedon jakamisesta, nyt voisin antaa tämän varoituksen vuorostaan sinulle.


      • juuri tuonne
        moi-je kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään syytä pitää "lappuja silmillä" islamin suhteen. Mikään islamin oppi ei kuitenkaan neuvo ympärileikkaamaan naisia. Ole ystävällinen ja "suuressa tietäväisyydessäsi" laita hieman faktaakin tulemaan siitä mikä islamin kirja mielestäsi kehottaa naisten ympärileikkauksiin.

        Itseäni juuri taannoin varotettiin mutu-tiedon jakamisesta, nyt voisin antaa tämän varoituksen vuorostaan sinulle.

        alemmas. Minä en mutuile vaan pyrin perustelemaan väitteeni lähteillä. Luotettavaksi lähdetidoksi voitaneen laskea islamin oppineiden omat puheet telkkarissa. Ainakin luotan niihin enemmän kuin nimimerkkien puheisiin netissä ;)


      • kfdsjlksdjlkj
        juuri tuonne kirjoitti:

        alemmas. Minä en mutuile vaan pyrin perustelemaan väitteeni lähteillä. Luotettavaksi lähdetidoksi voitaneen laskea islamin oppineiden omat puheet telkkarissa. Ainakin luotan niihin enemmän kuin nimimerkkien puheisiin netissä ;)

        The traditional cultural practice of FGC predates both Islam and Christianity. A Greek papyrus from 163 B.C. mentions girls in Egypt undergoing circumcision and it is widely accepted to have originated in Egypt and the Nile valley at the time of the Pharaohs.


    • lasten

      ympärileikkausta, en tyttöjen enkä poikien.
      Aikuisena ihmiset saavat minun puolestani poistattaa tai ommella umpeen genitaalinsa vaikka kokonaan, jos niin haluavat.

      • edellisen kanssa.
        Ihmisen täytyy olla kyllin vanha ymmärtääkseen asian sekä saada itse ja täysin itse päättää. Jotenkin tuntuu, ettei näitä ympärileikkauksia olisi niin paljon, jos asiat tosiaan olisivat niin, että asiasta saisi itse päättää.


    • Meriami

      Mahtaako olla egyptiläistenkään prosentti tuollainen. Hiljattain luin jostain lehdestä, että somaleillakin tapa olisi vähentynyt.

      Mutta vastauksena kysymykseen, en hyväksy, eikä hyväksy mieskään. Aikaisempiakin ympärileikkauskeskusteluja luulisi palstalta vielä löytyvän.

      • asia...

      • aika rankkaa tekstiä
        asia... kirjoitti:

        ...eikä tarvitse mutuilla kun on tuo google käytettävissä.

        Wikipedian mukaan viimeisimmän tutkimuksen mukaan 90% egyptiläisistä tytöistä ympärileikataan, somalaista kaikki.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_cutting

        Suomessa asuvista somaleista suht. tuore juttu voima-lehdessä:
        http://www.voima.fi/content/view/full/1995

        onnea vaan kaikille nigerialaisten ym. vaimoille...ja sit jos satutte saamaan tyttölapsen :/ damn! kurja kohtalo lapsella...


      • vasta keskusteltu
        aika rankkaa tekstiä kirjoitti:

        onnea vaan kaikille nigerialaisten ym. vaimoille...ja sit jos satutte saamaan tyttölapsen :/ damn! kurja kohtalo lapsella...

        Olen seurustellut nigerialaisen miehen kanssa (joo tiedän olen idiootti :D) ja tuli keskustelua juurikin tuosta tyttöjen ympärileikkauksesta. No miesystäväni oli sitä mieltä, että se on täysin hyväksyttävää...olin tosi järkyttynyt. Nyt mietin suhteen lopettamista (tai siis olen lähes varma että lopetan sen) en voi yksinkertaisesti suunnitella tulevaisuutta miehen kanssa, joka hyväksyy noin hirveän asian.


      • lopetavaan
        vasta keskusteltu kirjoitti:

        Olen seurustellut nigerialaisen miehen kanssa (joo tiedän olen idiootti :D) ja tuli keskustelua juurikin tuosta tyttöjen ympärileikkauksesta. No miesystäväni oli sitä mieltä, että se on täysin hyväksyttävää...olin tosi järkyttynyt. Nyt mietin suhteen lopettamista (tai siis olen lähes varma että lopetan sen) en voi yksinkertaisesti suunnitella tulevaisuutta miehen kanssa, joka hyväksyy noin hirveän asian.

        Nigerialaista miestäsi ei vois vähempää kiinnostaa lopetatko vai et. Mies on saanut jo mitä halusikin.


    • Feliza_

      eikä hyväksy muslimimiehenikään. Tämä kamala tapa ei kuulu hänen kulttuuriinsa.

      Naisten ympärileikkauksia tehdään myös kristittyjen ja luonnonuskontojen parissa, ei siis liity uskontoon vaan kulttuuriin. Mm. Keniassa ympärileikataan paljon tyttölapsia, myös kristittyjen keskuudessa.

      • mutta-------------

        tilastolliseti selvästi yleisempää muslimien kuin kristittyjen keskuudesssa. siitä ei päästä mihinkään!!


      • Feliza_
        mutta------------- kirjoitti:

        tilastolliseti selvästi yleisempää muslimien kuin kristittyjen keskuudesssa. siitä ei päästä mihinkään!!

        Jos tarkastelet tilastoja HIV:n leviämisestä maapallolla, huomaat varmaan, että tauti leviää nimenomaa kristityissä maissa ja ei-islamilaisissa maissa. Tämä nyt ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö HIV olisi ns. kristittyjen sairaus ja sen levittäminen kuuluisi kristinuskoon tai buddhalaisuuteen.

        Mitä sinä muuten teet edesauttaaksesi naisten ympärileikkausten kitkemistä maailmasta? Vai riittääkö sinulle vaan islamin haukkuminen keskustelupalstoilla?


      • hshalh
        Feliza_ kirjoitti:

        Jos tarkastelet tilastoja HIV:n leviämisestä maapallolla, huomaat varmaan, että tauti leviää nimenomaa kristityissä maissa ja ei-islamilaisissa maissa. Tämä nyt ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö HIV olisi ns. kristittyjen sairaus ja sen levittäminen kuuluisi kristinuskoon tai buddhalaisuuteen.

        Mitä sinä muuten teet edesauttaaksesi naisten ympärileikkausten kitkemistä maailmasta? Vai riittääkö sinulle vaan islamin haukkuminen keskustelupalstoilla?

        HIV leviää aika paljon afrikassa, ja ympärileikkauksia tehdään eniten juuri afrikassa. Suomessa näitä tehdään muslimitytöille ja se riittää minulle, jos uskonto on kehittymätön eikä anna naisten kehittyä niin silloin syy on uskonnon yhtälailla kuin kulttuurinkin. Jos naisen ei anneta oppia mitään ja estetään kaikenlainen kanssakäyminen muiden kuin omien sukulaisten ja musliminaisten kanssa niin mitä voi odottaa, ja tätä kaikkea perustellaan uskonnolla, varsinkin näille luku- ja kielitaidottomille naisille, he(nämä naiset) ainakin luulevat sen olevan allahin tahto, eli eikö se silloin ole osa uskontoa. Mitä sinä teet edesauttaaksesi naisten asemaa islamilaisissa yhteiskunnissa, vai riittääkö sinulle islamin puolusteleminen Suomalaisilla keskustelupalstoilla?

        Pata kattilaa soimaa.

        19-vuotias Ujuni Ahmed "Ennen luulin, että se kuuluu uskontoon, kun meille on niin opetettu, mutta eihän se kuulu”, Ujuni kertoo.", eli kuuluuko vai ei, vai mihin sitä oikein uskoo jos kerran on uskoteltu.


      • Ujuni
        hshalh kirjoitti:

        HIV leviää aika paljon afrikassa, ja ympärileikkauksia tehdään eniten juuri afrikassa. Suomessa näitä tehdään muslimitytöille ja se riittää minulle, jos uskonto on kehittymätön eikä anna naisten kehittyä niin silloin syy on uskonnon yhtälailla kuin kulttuurinkin. Jos naisen ei anneta oppia mitään ja estetään kaikenlainen kanssakäyminen muiden kuin omien sukulaisten ja musliminaisten kanssa niin mitä voi odottaa, ja tätä kaikkea perustellaan uskonnolla, varsinkin näille luku- ja kielitaidottomille naisille, he(nämä naiset) ainakin luulevat sen olevan allahin tahto, eli eikö se silloin ole osa uskontoa. Mitä sinä teet edesauttaaksesi naisten asemaa islamilaisissa yhteiskunnissa, vai riittääkö sinulle islamin puolusteleminen Suomalaisilla keskustelupalstoilla?

        Pata kattilaa soimaa.

        19-vuotias Ujuni Ahmed "Ennen luulin, että se kuuluu uskontoon, kun meille on niin opetettu, mutta eihän se kuulu”, Ujuni kertoo.", eli kuuluuko vai ei, vai mihin sitä oikein uskoo jos kerran on uskoteltu.

        Niin, siis kun tota lehti juttua tein niin tarkoitin ja tarkoitan yha vielakin etta LUULIN ETTA SE KUULUU USKONTOON juuri niinkuin sinakin luulet nytten. Kun olen ottanut asioista selville itsekkin niin tiedan enka hyvaksy sita enaa koska tiedan etta se on kulttuuria ja tarkoitus on mita todennakoisin rajoittaa tyttojen sukupuoliyhdyntaa. Vaarin kylla tiedetaan. HIV taas leviaa eniten afrikassa mutta olet vaarassa jos yritat vaittaa etta se on ymparileikkauksen takia. Sen voit menna vaikka ottaa itse selvaa. Mita tulee islamin ja "naisten sortamiseen" niin tassa sulle pari faktaa islamista koska huomaan etta tietosi perustuu suoraan joistan lehdista. http://www.islamopas.com/missforkvinna1.html Eika vain vaan mita Islam sanoo naisista vaan myos miten naisia kohdeltiin euroopassa seka muissa maissa viela vain 50vuotta sitten, ilman mitaan oikeuksia. Ne oikeudet, jotka islam antoi naisille 1400 vuotta sitten, olivat tosiaankin tuntemattomia länsimaissa aina 1900-luvulle asti. N. 50vuotta sitten Amerikassa ja Englannissa laki ei sallinut naisen ostaa taloa tai autoa ilman miehensä tai isänsä myötävaikutusta ja allekirjoitusta sopimuksessa! Eika kukaan vaita etta kristinusko alistaa naisia. "parempi katolla taivasalla kuin talossa toraisan vaimon kanssa" (raamattu,sananl,27/24) "naisen tulee kuunella opetusta,hiljaa ja kuuliaisena. Sita en salli,etta nainen opettaa, enka sita etta han hallitsee miesta:hanen on elattava hiljaisesti" (raamattu 1Tim, 2/11 "Vaimot,suostukaa miehenne tahtoon niinkuin Herran tahtoon,silla mies on vaimonsa paa:onhan han seurakunnan,oman ruuminsa, pelastaja. Niinkuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon,niin myos vaimon tulee kaikessa alistua miehensa tahtoon" (raamattu,Ef, 5/22-24) Loydappa koraanista samanlaisia. Ja kumpa ne olisivat vain nuo muutamat, niita on todella paljon mutta en vain jaksa kirjoittaa jtn perehtykaappas ihmiset vahan faktoihin eika vaan mita olette kuulleet. Eika silti kukaan nakojaan noteeraa eika kirjoittele miten raamattu alistaa naisia.Jos naisella tämän päivän muslimimaailmassa ei ole hänelle kuuluvia oikeuksia, se ei johdu siitä, ettei islam olisi suonut niitä hänelle. Ongelma on siinä, että monin paikoin vieraat traditiot ovat jättäneet varjoonsa sen, mitä islam todella opettaa, johtuen joko tietämättömyydestä tai siirtomaavallan vaikutuksesta. Ja koska on todella paljon ihmisa niinkuin juuri taallakin joiden tietamys koostuu mita ovat lukeneet tai joku on kertonut. Niinkuin mina joskun, uskoin mita kuulin mutta nyt tiedan, Uskontoni on juuri oikea ja oikeudenmukainen seka Lapsille, Naisille, Miehille, Nuorille ja ennenkaikkia kaikille. Ottakkaa ihmisrakkaat itse selvaa asioista niin naette ja ymmarratte enemman. Sori etta kaikki suom. kieliset kirjaimet eivat ole kaytossa, asun ulkomailla. -Ujuni


      • Pirjo Anneli
        Ujuni kirjoitti:

        Niin, siis kun tota lehti juttua tein niin tarkoitin ja tarkoitan yha vielakin etta LUULIN ETTA SE KUULUU USKONTOON juuri niinkuin sinakin luulet nytten. Kun olen ottanut asioista selville itsekkin niin tiedan enka hyvaksy sita enaa koska tiedan etta se on kulttuuria ja tarkoitus on mita todennakoisin rajoittaa tyttojen sukupuoliyhdyntaa. Vaarin kylla tiedetaan. HIV taas leviaa eniten afrikassa mutta olet vaarassa jos yritat vaittaa etta se on ymparileikkauksen takia. Sen voit menna vaikka ottaa itse selvaa. Mita tulee islamin ja "naisten sortamiseen" niin tassa sulle pari faktaa islamista koska huomaan etta tietosi perustuu suoraan joistan lehdista. http://www.islamopas.com/missforkvinna1.html Eika vain vaan mita Islam sanoo naisista vaan myos miten naisia kohdeltiin euroopassa seka muissa maissa viela vain 50vuotta sitten, ilman mitaan oikeuksia. Ne oikeudet, jotka islam antoi naisille 1400 vuotta sitten, olivat tosiaankin tuntemattomia länsimaissa aina 1900-luvulle asti. N. 50vuotta sitten Amerikassa ja Englannissa laki ei sallinut naisen ostaa taloa tai autoa ilman miehensä tai isänsä myötävaikutusta ja allekirjoitusta sopimuksessa! Eika kukaan vaita etta kristinusko alistaa naisia. "parempi katolla taivasalla kuin talossa toraisan vaimon kanssa" (raamattu,sananl,27/24) "naisen tulee kuunella opetusta,hiljaa ja kuuliaisena. Sita en salli,etta nainen opettaa, enka sita etta han hallitsee miesta:hanen on elattava hiljaisesti" (raamattu 1Tim, 2/11 "Vaimot,suostukaa miehenne tahtoon niinkuin Herran tahtoon,silla mies on vaimonsa paa:onhan han seurakunnan,oman ruuminsa, pelastaja. Niinkuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon,niin myos vaimon tulee kaikessa alistua miehensa tahtoon" (raamattu,Ef, 5/22-24) Loydappa koraanista samanlaisia. Ja kumpa ne olisivat vain nuo muutamat, niita on todella paljon mutta en vain jaksa kirjoittaa jtn perehtykaappas ihmiset vahan faktoihin eika vaan mita olette kuulleet. Eika silti kukaan nakojaan noteeraa eika kirjoittele miten raamattu alistaa naisia.Jos naisella tämän päivän muslimimaailmassa ei ole hänelle kuuluvia oikeuksia, se ei johdu siitä, ettei islam olisi suonut niitä hänelle. Ongelma on siinä, että monin paikoin vieraat traditiot ovat jättäneet varjoonsa sen, mitä islam todella opettaa, johtuen joko tietämättömyydestä tai siirtomaavallan vaikutuksesta. Ja koska on todella paljon ihmisa niinkuin juuri taallakin joiden tietamys koostuu mita ovat lukeneet tai joku on kertonut. Niinkuin mina joskun, uskoin mita kuulin mutta nyt tiedan, Uskontoni on juuri oikea ja oikeudenmukainen seka Lapsille, Naisille, Miehille, Nuorille ja ennenkaikkia kaikille. Ottakkaa ihmisrakkaat itse selvaa asioista niin naette ja ymmarratte enemman. Sori etta kaikki suom. kieliset kirjaimet eivat ole kaytossa, asun ulkomailla. -Ujuni

        Hieno kirjoitus Ujuni! Juuri tuosta on kyse: erilaisilla alueilla on erilaisia perinteistä eikä kaikki suinkaan juonnu uskonnostanne. Meillä suomalaisilla on vain niin vähän eri kulttuurien tuntemusta ja myös uskontejen. Vähintääkin voisimme tajuta sen, että monet erilaiset asia juontuvat tietyillä alueilla vallitsevista perinteistä kun taas toisilla alueilla ei ole kyseisiä käyntäntöjä lainkaan. Tietämättömyyttään ihmiset pistävät mitä erilaisimpia asioita islamin laskuun. Minäkin tein niin kunnes eräs imani selitti minulle ko. asian eräässä konferenssissa.


      • 21332132
        Pirjo Anneli kirjoitti:

        Hieno kirjoitus Ujuni! Juuri tuosta on kyse: erilaisilla alueilla on erilaisia perinteistä eikä kaikki suinkaan juonnu uskonnostanne. Meillä suomalaisilla on vain niin vähän eri kulttuurien tuntemusta ja myös uskontejen. Vähintääkin voisimme tajuta sen, että monet erilaiset asia juontuvat tietyillä alueilla vallitsevista perinteistä kun taas toisilla alueilla ei ole kyseisiä käyntäntöjä lainkaan. Tietämättömyyttään ihmiset pistävät mitä erilaisimpia asioita islamin laskuun. Minäkin tein niin kunnes eräs imani selitti minulle ko. asian eräässä konferenssissa.

        Voidaan tietysti tehdä käsitteellinen ero uskonnon ja uskonnon harjoittamisen välillä. Uskonnon harjoittamiseen ympärileikkaus kuuluu ihmisryhmissä, jotka tekevät sitä uskonnollisin syin perustellen.

        Viime kädessä on aika vaikea / mahdoton erottaa uskonto ja sen saamat käytännön muodot. Lopulta uskonto on niin kuin se harjoitetaan. Historia kyllä tuomitsee ja asettaa asiat perspektiiviinsä. Ajatellaan esim. uskontoa, joka on tiettynä historiallisen ajanjaksona saanut muotoja, jotka ovat aiheuttaneet ns. pahaa jälkeä. Näin siitäkin huolimatta, vaikka monet kyseisen uskonnon kannattajat tuomitsisivat sen nimissä pahaa tekevät ja sanoisivat heidän tulkitsevan uskontoa väärin. Tulevaisuudessa kyseinen uskonto kyseisenä ajankohtana kuitenkin nähdään sen nimissä tehtyjen tekojen summana, niin kuin oikein onkin. Lintuperspektiivi paljastaa, mihin suuntaan suuret virrat todella liikkuvat.


    • wife:)

      Ei kumpikaan hyväksytä tyttöjen ympärileikkauksia vaan on jyrkkä negatiivinen kanta tähän asiaan. Kukaan itseään kunnioittava muslimi ei sitä myöskään voi hyväksyä koska koraanissa ei ole mitään mainittavaa tyttöjen ympärileikkauksen tarpeellisuudesta kun taas pojille se on pakollinen. Naisten ympärileikkauksetkin ovat enemmän kulttuurisidonnainen juttu (muslimeita on lukuisista kulttuureista) ja tietääkseni lähtöisin Afrikasta. esim. Etiopiassa, Somaliassa ja Egyptissä nämä ovat edelleen valitettavan yleisiä tosin ymmärtääkseni ainakin Egypti on vihdoin ne aivan lähiaikoina kieltänyt.

      Silpominen olisi kuvaavampi sana tälle.

      • leikkaus

        Eikö olis reilumpaa antaa pojan itse päättää asiasta.


      • !?!

        Aika varmaa puhtta ilmeisesti suomalaisilta naisilta. Oletkos muuten edes muslimi eli mikä on uskotavuutesi väittää mitä islam on ja ei ole?

        Tässä memri-tv:n haastattelussa naiset ainakin perustelevat operaation Koraanilla ja Allahin määryksellä. Tuskin ovat itse keksineet perustelujaan:
        http://www.youtube.com/watch?v=Vs7PX_BulmA

        Tässä toinen tv-ohjelma missä islamoppinut kertoo miksi FCG tehdään:
        http://www.youtube.com/watch?v=T3rWiKav37I&feature=related

        Poimitaan heti ensimmäinen lause:

        "The prophet said that circumsion is obligatory for men and noble for women"

        Eli ympärileikkaus on jaloa naisille itsensä profeetta Muhammedin sanomana.

        Eipä kuulu islamiin, ei ;-)


      • wife:)
        !?! kirjoitti:

        Aika varmaa puhtta ilmeisesti suomalaisilta naisilta. Oletkos muuten edes muslimi eli mikä on uskotavuutesi väittää mitä islam on ja ei ole?

        Tässä memri-tv:n haastattelussa naiset ainakin perustelevat operaation Koraanilla ja Allahin määryksellä. Tuskin ovat itse keksineet perustelujaan:
        http://www.youtube.com/watch?v=Vs7PX_BulmA

        Tässä toinen tv-ohjelma missä islamoppinut kertoo miksi FCG tehdään:
        http://www.youtube.com/watch?v=T3rWiKav37I&feature=related

        Poimitaan heti ensimmäinen lause:

        "The prophet said that circumsion is obligatory for men and noble for women"

        Eli ympärileikkaus on jaloa naisille itsensä profeetta Muhammedin sanomana.

        Eipä kuulu islamiin, ei ;-)

        Pystyn puhumaan niistä asioista joista tiedän jotain. Senverran asiaan perehtyneenä pystyn kyllä kertomaan että ne juuret juontaa nimenomaan varhaisiin afrikkalaisiin kulttuureihin, tapa on ollut jo yli 2000 vuotta sitten käytäntönä Afrikassa (joidenkin lähteiden mukaan jopa faaraoiden aikaan) jolloin ei kristinusko sen paremmin kuin islamkaan ollut päässyt antamaan vaikutteitaan paikallisiin tapoihin ja uskomuksiin. Ja sieltä tapa on levinnyt joihinkin Lähi-idän ja Aasian maihin. Tyttöjen ympärileikkaus ei kuitenkaan kuulu minkään uskonnon perusopetuksiin vaikka sitä on yritetty perustella niin Koraanilla kuin Raamatullakin. Esimerkiksi Egyptissä tapahan ei ole vain muslimien keskuudessa vaan myös kristityt pitävät sitä yleisenä käytäntönä.

        Naiset jotka perustelevat ympärileikkausta Koraanilla eivät tiedä silloin Koraanista tarpeeksi. Ei ole mitenkään yllättävää että johonkin uskontoon kuuluva ei tiedä uskonnostaan tarpeeksi, muslimeissakin on vielä valtava määrä luku-ja kirjoitustaidottomia ihmisiä. Näille ihmisille on luonnollisesti jonkun "oppineen" helppo syöttää fundamentalistisia ja harhaoppeja täysinä tosina. En myöskään käyttäisi YouTuben videoita kovin luotettavina tietolähteinä, jos asia kiinnostaa kannattaa suunnata vaikka kirjastoon tai tiedesivuille netissä, myös monilla uskonnollisilla sivuilla on asiaa käsitelty paljon.

        Vielä mitä tulee islamiin ja ympärileikkaukseen, poikien ympärileikkaus on wajib eli velvollisuus, tyttöjen kohdalla tätä velvollisuutta ei ole mutta sen ei myöskään määritellä olevan haram (kielletty). Naisten ympärileikkaus ei myöskään ole sunnah eli perimätietoon kuuluva, ja sunna kuitenkin käsittää ohjeistuksen koko elämää varten kuukautisista ja synnytyksestä ja hygieniasta lähtien, minkä takia näin tärkeä asia olisi jätetty pois? Asiasta on olemassa tiettävästi ainakin yksi hadith jonka todenperäisyyttä ei ole pystytty varmistamaan mutta koska se ei ole luotettava on siihen turha vedotakaan.


      • suoraan
        wife:) kirjoitti:

        Pystyn puhumaan niistä asioista joista tiedän jotain. Senverran asiaan perehtyneenä pystyn kyllä kertomaan että ne juuret juontaa nimenomaan varhaisiin afrikkalaisiin kulttuureihin, tapa on ollut jo yli 2000 vuotta sitten käytäntönä Afrikassa (joidenkin lähteiden mukaan jopa faaraoiden aikaan) jolloin ei kristinusko sen paremmin kuin islamkaan ollut päässyt antamaan vaikutteitaan paikallisiin tapoihin ja uskomuksiin. Ja sieltä tapa on levinnyt joihinkin Lähi-idän ja Aasian maihin. Tyttöjen ympärileikkaus ei kuitenkaan kuulu minkään uskonnon perusopetuksiin vaikka sitä on yritetty perustella niin Koraanilla kuin Raamatullakin. Esimerkiksi Egyptissä tapahan ei ole vain muslimien keskuudessa vaan myös kristityt pitävät sitä yleisenä käytäntönä.

        Naiset jotka perustelevat ympärileikkausta Koraanilla eivät tiedä silloin Koraanista tarpeeksi. Ei ole mitenkään yllättävää että johonkin uskontoon kuuluva ei tiedä uskonnostaan tarpeeksi, muslimeissakin on vielä valtava määrä luku-ja kirjoitustaidottomia ihmisiä. Näille ihmisille on luonnollisesti jonkun "oppineen" helppo syöttää fundamentalistisia ja harhaoppeja täysinä tosina. En myöskään käyttäisi YouTuben videoita kovin luotettavina tietolähteinä, jos asia kiinnostaa kannattaa suunnata vaikka kirjastoon tai tiedesivuille netissä, myös monilla uskonnollisilla sivuilla on asiaa käsitelty paljon.

        Vielä mitä tulee islamiin ja ympärileikkaukseen, poikien ympärileikkaus on wajib eli velvollisuus, tyttöjen kohdalla tätä velvollisuutta ei ole mutta sen ei myöskään määritellä olevan haram (kielletty). Naisten ympärileikkaus ei myöskään ole sunnah eli perimätietoon kuuluva, ja sunna kuitenkin käsittää ohjeistuksen koko elämää varten kuukautisista ja synnytyksestä ja hygieniasta lähtien, minkä takia näin tärkeä asia olisi jätetty pois? Asiasta on olemassa tiettävästi ainakin yksi hadith jonka todenperäisyyttä ei ole pystytty varmistamaan mutta koska se ei ole luotettava on siihen turha vedotakaan.

        ettet pidä videoilla esiintyviä uskonoppineita luotettavina. Sano siis vaan suoraan että pidät epäluotettavana Al-Azhar Cleric Farah Said Al-Munjia, koska hänestähän tässä on kyse eikä youtubesta. Youtube on vain palvelin, tietokone ohjelmisto, jonne on talletettu videoita, tässä tapauksessa pätkiä tv-ohjelmista. Kyllä se youtube on ihan luotettava. En nimittäin muista että kyseinen palvelin olisi koskaan kaatunut.

        Niin siis miksi et luota kyseiseen Egyptin TV:n ohjelmaan ja siinä esiintyvään islamoppineeseen?

        Kysyn ihan vilpittömin mielin.

        Luotatko Dr. Omar Al-Khatibiin Dubai Ministry of Religous Endowment:sta ja Dubai TV:hen? Tuossa olisi pätkä kun hän puhuu ympärileikkauksista.
        http://www.youtube.com/watch?v=DrRFj6ZqUcI&feature=related

        Minusta on kyllä perin outoa, ettei saisi uskoa omia korviaan ja silmiään. Että islamilaisen arvostetunkaan oppineen puheita ei saisi uskoa silloin kun tämä puhuu islamista vaan pitäisi painua kirjastoon opiskelemaan. Kyllä on kummallinen uskonto tämä islam. Mitä tuollaisilla imaameilla ja mufteilla ym. scholareilla edes tekee jos ne kerran puhuu pelkkää paskaa?


      • raskaudenehkäisyä?
        !?! kirjoitti:

        Aika varmaa puhtta ilmeisesti suomalaisilta naisilta. Oletkos muuten edes muslimi eli mikä on uskotavuutesi väittää mitä islam on ja ei ole?

        Tässä memri-tv:n haastattelussa naiset ainakin perustelevat operaation Koraanilla ja Allahin määryksellä. Tuskin ovat itse keksineet perustelujaan:
        http://www.youtube.com/watch?v=Vs7PX_BulmA

        Tässä toinen tv-ohjelma missä islamoppinut kertoo miksi FCG tehdään:
        http://www.youtube.com/watch?v=T3rWiKav37I&feature=related

        Poimitaan heti ensimmäinen lause:

        "The prophet said that circumsion is obligatory for men and noble for women"

        Eli ympärileikkaus on jaloa naisille itsensä profeetta Muhammedin sanomana.

        Eipä kuulu islamiin, ei ;-)

        Ja jos käytätte, niin miksi rikotte jumalan lakeja vastaan? Kun olettettavasti olette kristittyjä? Ai ei kuulu kristinuskoon? Mites sitten lestadiolaiset kristityt pitää sitä totena?

        Etkö tajua uskonnossa on eri suuntauksia. Eri oppineitten tulkintoja. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, islamissakaan. Mutta jos ei halua nähdä ei näe. Sori.


      • sebaot

        "Kukaan itseään kunnioittava muslimi ei sitä myöskään voi hyväksyä..."

        Tämä osuu asian ytimeen kaiken turhan "kulttuuria vai uskontoa" -jauhannan jälkeen. Nimittäin on kai valheellista väittää, ettei olisi olemassa itseään kunnioittavia muslimeita, jotka kannattavat ko. toimenpidettä ja pitävät sitä jopa välttämätömänä. Ja monet heistä vetoavat nimenomaan uskontoon. Kyllä se silloin liittyy myös uskontoon, vaikka monen tulkinta islamista (tai jostain muusta uskonnosta) olisikin toinen. uskonnot saavat monia muotoja ja AINA ne niveltyvät erottamattomalla tavalla kulttuuriin. Näitä kahta ei voi erottaa, ja riitely uskonnosta ja kulttuurista, ja siitä mikä on mitäkin, on pohjaton suo. Tällaiset ilmiöt nyt on vain kitkettävä, olipa niiden perustelu mikä hyvänsä.


      • kljsdlafkj
        raskaudenehkäisyä? kirjoitti:

        Ja jos käytätte, niin miksi rikotte jumalan lakeja vastaan? Kun olettettavasti olette kristittyjä? Ai ei kuulu kristinuskoon? Mites sitten lestadiolaiset kristityt pitää sitä totena?

        Etkö tajua uskonnossa on eri suuntauksia. Eri oppineitten tulkintoja. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, islamissakaan. Mutta jos ei halua nähdä ei näe. Sori.

        ympärileikkaus vs ehkäisy.

        Toisessa leikellään ihmistä? Hei Haloo ja vielä yleensä lasta. Toinen on yleensä kahden aikuisen välinen asia josta myöskin keskustellaan vähät välittämättä mitä kukakin/mikäkin sanoo.

        Ei ole mustavalkoista ei mutta, miksi et tee mitään ja ala vaatimaan somaleilta tavan muuttamista, eipä taida rahkeet saati halu riittää. Minulle on aivan sama mitä lessut tekevät sillä kaks aikuista saavat tehdä lapsia niin paljon kuin haluavat kunhan vaan keskenään sopivat, mutta että niitä pitäisi tehdä tuntematta siitä mielihyvää, niin ei mene jakeluun, jos minun ei tee mieli niin en silloin myöskään anna ja luulempa että leikatun ei tee koskaan mieli (eikös se tee kipeääkin, aattele nyt, iso musta muna ja melkein kiinni ommeltu reikä joka tuskin edes kostuu)?

        Minä en tee mitään muuta kuin haluan tuollaisen pahuuden pois täältä suomesta ja siihen riittää tällä erää keskustelu ja asian julkituonti täällä keskustelupalstoilla.

        Jos minä en haluasi käyttää ehkäisyä, niin se kenellekään mitään haittaa tuota, se on jokaisen oma asia haluaako ilman kumia vai kumin kanssa, kukaan ei voi pakottaa ilman, vai voiko? sairasta. Mutta jos toiselta viedään koko nautinto kokematta kertaakaan...

        Nämä ovat mielestäsi vertauskelpoisia asioita vai?


      • sfkdsaölföl
        kljsdlafkj kirjoitti:

        ympärileikkaus vs ehkäisy.

        Toisessa leikellään ihmistä? Hei Haloo ja vielä yleensä lasta. Toinen on yleensä kahden aikuisen välinen asia josta myöskin keskustellaan vähät välittämättä mitä kukakin/mikäkin sanoo.

        Ei ole mustavalkoista ei mutta, miksi et tee mitään ja ala vaatimaan somaleilta tavan muuttamista, eipä taida rahkeet saati halu riittää. Minulle on aivan sama mitä lessut tekevät sillä kaks aikuista saavat tehdä lapsia niin paljon kuin haluavat kunhan vaan keskenään sopivat, mutta että niitä pitäisi tehdä tuntematta siitä mielihyvää, niin ei mene jakeluun, jos minun ei tee mieli niin en silloin myöskään anna ja luulempa että leikatun ei tee koskaan mieli (eikös se tee kipeääkin, aattele nyt, iso musta muna ja melkein kiinni ommeltu reikä joka tuskin edes kostuu)?

        Minä en tee mitään muuta kuin haluan tuollaisen pahuuden pois täältä suomesta ja siihen riittää tällä erää keskustelu ja asian julkituonti täällä keskustelupalstoilla.

        Jos minä en haluasi käyttää ehkäisyä, niin se kenellekään mitään haittaa tuota, se on jokaisen oma asia haluaako ilman kumia vai kumin kanssa, kukaan ei voi pakottaa ilman, vai voiko? sairasta. Mutta jos toiselta viedään koko nautinto kokematta kertaakaan...

        Nämä ovat mielestäsi vertauskelpoisia asioita vai?

        Luitko vain joka toisen sanan? Tai ehkä otsikon vain?

        Jos et tajua vertauksia, niin sitten pitää vääntää rautalangasta.

        Jos kristinuskon sisällä on äärilaitaisia ohjeita uskovilleen, niin miksei islaminkin sisällä voisi näin olla? Eli eihän muslimitkaan kirjoittele keskustelupalstoillaan; Hei veli, uskallatko ottaa kristityn vaimon, kun joudut elättämään 15 lasta!!!


      • Anonyymi
        raskaudenehkäisyä? kirjoitti:

        Ja jos käytätte, niin miksi rikotte jumalan lakeja vastaan? Kun olettettavasti olette kristittyjä? Ai ei kuulu kristinuskoon? Mites sitten lestadiolaiset kristityt pitää sitä totena?

        Etkö tajua uskonnossa on eri suuntauksia. Eri oppineitten tulkintoja. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, islamissakaan. Mutta jos ei halua nähdä ei näe. Sori.

        Nää miehet jotka hyväksyy naisen ympärileikkauksen pitäs leikkaa munat pois


    • hyväksy

      tyttöjen ympärileikkauksia. Kunhan aika kuluu niitä ei enää tehdä missään muodossa. Turha kuunnella "jumalia" tässä asiassa, kyse on pelkästään toisen sukupuolen alistamisesta ja vallasta toisen sukupuolen yli. Meidän tulee olla ihmisiä toisillemme, tasa-arvon aika tulee vielä. Tulee aika, jolloin ei ole enää alistavia uskontoja. Sitä päivää odotellen.
      Ajattelu on sallittua. Kyseenalaistakaa alistavat säännöt.

    • ei kuulu uskontoon

      Tuo traditio ei kuulu uskontoon. Siis muslimin kanssa avioituminen ei tarkoita joutumista tekemisiin tuon asian kanssa.

      • vainn

        Kaikki paha mikä ei kuulu islamiin sattuu kuitenkin aina pesimään juuri siihen maailman kolkkaan missä islamikin


      • ja niin sinäkin
        vainn kirjoitti:

        Kaikki paha mikä ei kuulu islamiin sattuu kuitenkin aina pesimään juuri siihen maailman kolkkaan missä islamikin

        Tuo mainittu traditio on peräisin joiltain Afrikan alueilta. Tarkemmin en tiedä, mutta somalien tapoihin se ainakin on kuulunut. Islam taas on levinnuyt huomattavasti laajemmalle aluelle Atlannin rannikolta aina kaukoitään. Jos se traditio olisi kuulunut islamiin, sitä vaalittaisiin varmaan muuallakin. En vaan ole kuulluut/lukenut, että niin olisi.


    • Evelyn...

      ...

    • ympärileikkauskulttuurien

      kanssa, niin tiedätte jo etukäteen,että lapsenne silvotaan. Ja paskasilla vehkeillä puuduttamatta.

    • ja pitää

      naisten ympärileikkausta kriminaalina silpomisena. Sillä ei ole muuta tarkoitusta, kuin estää naista nauttimasta seksistä ja tehdä tämän elämästä yhtä helvettiä, jotta ajatukset eivät yllä turhan korkealentoisiksi kun jopa pissallakäynti sattuu helvetisti kuukautisista puhumattakaan.

      Poikien ympärileikkaustakaan on vaikea ymmärtää, mutta hygieenisesti toteutettuna sillä ei ole näin dramaattisia seurauksia.

      Suosittelen lukemaan Waris Dirien kirjoja.

      Muun esteettisen kirurgian mukana on Eurooppaan tullut aikuisten naisten vapaaehtoinen sievistettäviksi ryhtyminen. Jotkut eurooppalaisetkin saattavat suostua tyttölastensa silpomiseen, koska se on puolison kulttuuriin kuuluva juttu. Euroopassakin leikkauksen saa teetettyä ihan oikeilla lääkäreillä, kunhan sinnikkäästi kyselee ja iskee rahaa tiskiin.

      Humalassa tai huulipunassa esiintyvät ruoskittaviksi, varkailta käsi poikki ja huorintekijät kivitettäviksi. Mitä muuta takapajuista kivaa voisi vielä eksotiikan nimissä maahantuoda?!

    • sosiaali- ja terveysministeriö

      "Ympärileikkausta on vuosisatojen kuluessa ryhdytty perustelemaan uskonnollisilla syillä. Koraani ja Raamattu eivät kuitenkaan hyväksy tämän perinteen jatkamista. Myös uskonnolliset johtajat ovat yleisesti sitä mieltä, ettei naisten sukuelinten silpomista voi perustella uskonnollisilla syillä."

      Tässä vielä linkki aiheesta, ja luotettava sivusto:
      http://www.stm.fi/Resource.phx/julkt/maame/silpo/suomi.htx

      • sosiaali- ja terveysministeriö

        sanoo diplomaattisesti että "Myös uskonnolliset johtajat ovat yleisesti sitä mieltä ettei naisten sukuelinten silpomista voi perustella uskonnollisilla syillä."

        Huomaa sana yleisesti...eli edes poliittisesti korrekti ministeriömme ei kiellä etteikö olisi oppineita jotka puolustavat operaatioita.

        Minä en tässä tapauksessa luottaisi sosiaali- ja terveysministeriömme tiedostuspolitiikkaan pätkän vertaa.

        Netistä, mm. youtubesta, löytyy lukisia pätkiä islamilaisilta tv-kanavilta joissa uskonoppineet puhuu ympärileikkauksen puolesta. Jotenkin minä luotan islamin oppineiden puheisiin aika tavalla enemmän kuin johonkin sosiaaliministeriön tutkijaan, joka tuskin on opiskellut islamia päivääkään. Jännää huomata miten ateistilla/kristityllä suomalaisella on mukamas paremmat tiedost siitä mitä islam on tai ei ole kuin muslimeilla itsellään.

        Eikö tuo häiritse sinua?

        Niitä tv-ohjelmia linkkasin jo aiemmin. Haluatko että linkkaan näitä lisää vai riittääkö sinulle nämä tässä viestissä esitetyt:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000430&posting=22000000032980650


      • sosiaali- ja terveysministeriö
        sosiaali- ja terveysministeriö kirjoitti:

        sanoo diplomaattisesti että "Myös uskonnolliset johtajat ovat yleisesti sitä mieltä ettei naisten sukuelinten silpomista voi perustella uskonnollisilla syillä."

        Huomaa sana yleisesti...eli edes poliittisesti korrekti ministeriömme ei kiellä etteikö olisi oppineita jotka puolustavat operaatioita.

        Minä en tässä tapauksessa luottaisi sosiaali- ja terveysministeriömme tiedostuspolitiikkaan pätkän vertaa.

        Netistä, mm. youtubesta, löytyy lukisia pätkiä islamilaisilta tv-kanavilta joissa uskonoppineet puhuu ympärileikkauksen puolesta. Jotenkin minä luotan islamin oppineiden puheisiin aika tavalla enemmän kuin johonkin sosiaaliministeriön tutkijaan, joka tuskin on opiskellut islamia päivääkään. Jännää huomata miten ateistilla/kristityllä suomalaisella on mukamas paremmat tiedost siitä mitä islam on tai ei ole kuin muslimeilla itsellään.

        Eikö tuo häiritse sinua?

        Niitä tv-ohjelmia linkkasin jo aiemmin. Haluatko että linkkaan näitä lisää vai riittääkö sinulle nämä tässä viestissä esitetyt:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000430&posting=22000000032980650

        Naisille ympärileikkaus ei kuitenkaan ole pakollinen, kuten miesten kohdalla. Ja koraanista ei ainakaan löydy yhtä ainoaa kohtaa, jossa naisten ympärileikkaus olisi pakollinen. On eri asia, mitä islamoppinut henkilö sanoo, se on vain hänen näkemyksensä. Toisilla on aivan erilainen kanta asiaan. Jotkut vetoavat islamiin puolustellassaan tekoa, mutta tämä onkin väärin.

        Itse en siis hyväksy naisten ympärileikkausta, vaan pidän sitä sadistisena tekona. Ainoastaan korjaava tms. leikkaus on ymmärrettävä.


    • bidrali

      Tämä on taas näitä itsestään selviä keskusteluita... oikea vastaus on tietysti että en hyväksy;D

      Auta armias jos sitä täällä perustelee tai lisää hyväksyvänsä poikien ympärileikkauksen (en hyväksy sitäkään mutta jos kahdesta pahasta on valittava niin ennemmin se kuin tyttöjen leikkaus). Pahaa verta herättänee myös jos sanoo puolisonsa pitävän tointa elukkojen hommina mutta lisään sen tähän silti, koska sitä se on minun ja hänenkin mielestään.

      Asia on monesti käyty läpi lähinnä poikien ympärileikkaus keskustelun yhteydessä (poikien leikkaus kuuluu miehen kulttuuriin mutta ei tyttöjen (en silti antaisi poikalastakaan leikattavaksi)).

      Varsinaisesti Muhammed ei määrännyt ympärileikkausta (kuten tänne lähetetystä videoleikkeestä voi nähdä (se missä joku oppinut puhuu naisten ympärileikkauksesta ei se missä naiset väittävät pyörein silmin, että tytöstä tulee rauhallinen ja pitkä ja kaunis kun leikataan)).
      Toisaalta Muhammed ei myöskään asettunut naisten ympärileikkausta vastaan (toisin kuin mieheni väittää mutta eri muslimeilla eri opit näköjään...)
      En mene väittämään tapaa täysin kulttuuriseksi sillä perusteella, että
      Keniassa myös kristityt tytöt silvotaan (minun kristittyä kenialaista tyttö kaveria ei oltu leikelty mutta työ kaverina ollut somali tyttö oli eikä se osannut asiasta mitään sanoa, älytöntä:()

      Ahmed ei leikkauta poikaansa (ellei nyt sitten muuta mieltään). Kuten mieheni ja kaikki tuntemani muslimit hänkin on vastaan tyttöjen ympärileikkausta, naiseltahan viedään siinä nautinto oikeus ja mitä seksiä se on jos nainen ei nauti. Eihän nainen sitten halua edes harrastaa jos siihen sattuu tms. Miesten kaluista kukaan muslimi tuttu taas ei ole huolissaan vaikka kaikilta se varmaan on leikattu.
      Joskus pilalla heitän kun pojat tuovat uuden vaimon näytille, että onkohan se leikattu ja pojat katsovat ihmeissään, että täh ei heillä tyttöjä leikata se on rikos (tämä edelleen maa kohtaista).

      Vastaavasti Intiassa on tyttölapsien surmaaminen hindikulttuurissa

      Aiemmin tuli dokumentti. Köyhät intialaisvanhemmat eivät voi maksaa myötäjäisiä niin sitten ei toivottu tyttö abortoidaan tai jälki abortoidaan... Sama myös Kiinan maaseudulla missä vain poika voi olla tilan perijä (kyseisessä dokkarissa oli myös tämä ilmiö, en nyt ihan sentään päästä vetele;D

      • ihan hyvä

        pari kohtaa vaatii kuitenkin selvennystä ;-)

        "Varsinaisesti Muhammed ei määrännyt ympärileikkausta (kuten tänne lähetetystä videoleikkeestä voi nähdä"

        Katsoitko viedot huolimattomasti vai valikoiden?

        http://www.youtube.com/watch?v=T3rWiKav37I&feature=rela ted

        Poimitaan heti ensimmäinen lause:

        "The prophet said that circumsion is obligatory for men and noble for women"

        Aika selkeästi siinä viitataan profeetta Muhamadin sanoihin. Tuohon nobel(jalous) termin käyttöön törmää usein niissä videoissa, joissa naisten ympärileikkausta puolustetaan. Ei kai tuo selkeä käsky tietenkään ole mutta kehoitukseksi sitä voinee ainakin kutsua.

        Hindujen ja kiinalaisten tapa tappaa tyttölapsia ei kaiketi ole mitenkään liitoksissa uskontoon. Kyse on taloudellisesta päätöksestä joka toki on äärimmäisen tuomittava. Vai onko sinulla esittää referenssiä hindu- tai buddhalaisoppineista jotka kehottavat uskovia tekemään noin?

        Eli ei nyt sinkoilla ihan sinne tänne vaan pidetään paletti kasassa, jookos ;-)


    • Garibp

      eikä hyväksy mies tai hänen perheensäkään, enää. 40-luvulla syntynyt äiti on ympärileikattu, mutta mieheni 80-luvulla syntyneet siskot eivät ole.

      Tyttöjen ympärileikkaus on surullinen ja onneksi tunteita kuohuttava asia, kun edes toinen perheestä sitä vastustaa voimakkaasti on paljon todennäköisempää tyttöjen siltä välttyä.

      Egyptin tilanteesta on monia prosenttiarvioita, osa 95% toiset kymmenkunta vähemmän. Maaseudulla prosentit hipovat joidenkin tutkimusten mukaan sataa ja Kairo alle kahdeksaakymmentä, kuka tietää. Huolestuttavinta minusta on se, että naiset puolustelevat moista brutaalia tekoa paljon miehiä enemmän. Oma lapsena koettu amputaatio estää tarjoamasta omalle tyttärelle toista vaihtoehtoa...

      Poikien ympärileikkaukselle onkin sitten jo monet muut perustelut, että inhimillisesti toteutettuna en pidä edes pahana.

      Ohessa linkki asiasta:

      http://teksti.kepa.fi/kumppani/arkisto/2007_5/5767

      Ps:pyritään pitämään nämä islamkeskustelut islampaltan puolella, täällä menee monelta maku ja yöunet.

      • camillahi

        En tyttöjen enkä poikien. Mies ei hyväksy naisten ympärileikkausta, mutta hänet on itse ympärileikattu. Ymmärän miestin ympärileikkauksen lääkärin määräyksestä mm. hygieniasyistä, mutta en silti halua sitä omalle pojalleni vain "uskonnon tai periaatteen" vuoksi


    • ..o..

      Se nyt on vaan niin pojat voidaan ympärileikata tekemättä vahinkoa mutta tytöille tehtynä se on silpomista, vastaava asia olisi että pojilta katkaistaisiin kaikki hermopäätteet sukupuolielimistä.

      • eikö

        väitätkö todella että jossain somaliassa on asianmukaiset leikkaussalit ja anestasiat tätä leikkausta varten?


      • 2.2

        Tekemättä vahinkoa? Mitä v... Ensinnäkin se poistettava osa, frenulum, on selvästi tuntoherkin osa miehen penistä. Siis selvästi. Toisekseen vaikka siinä ei olisi mitään hermoja niin minun mielestäni amputaatio on vähän niin kuin määritelmällisesti vahingon tekemistä. Että jos vanhemmat haluaisivat leikkauttaa lapselleen suipot korvat, niin kyllä siinä vahinkoa tehtäisiin vaikka olisi kuinka hyvin toimitettu operaatioa. Ei lääketieteellisesti välttämättömän amputaation puolustaminen on typerintä mitä ihminen voi suustaan päästään. Osoittaa lähinnä totaalista ymmärtämyksen puutetta.


    • ei saa hyväksyä

      Niin raakaa väkivaltaa ja silpomista EI SAA hyväksyä. Jos kuulette tai tiedätte, ilmoitus viranomaisille. Kyseessä on Suomen lakien vastainen teko. Järkyttävää jos joku täällä tuota puoltaa!

      • hyväksy

        eikä myöskään mieheni hyväksy naisten silpomista. Naisten silpomista ei todellaakaan hyväksytä kaikissa afrikan maissa, niinkuin joku kirjoitti. Mieheni on kotoisin länsi-afrikasta ja siellä ei ole koskaan naisia leikattu vaikka islamin usko´on vahvin uskonto maassa. Siihen vaikuttaa hyvin paljon kulttuuri, nykyään sitä puolustellaan uskontoon vedoten.


    • slushhh...

      En hyväksy eikä hyväksy islamikaan.

      Somaliassa ja noissa muissa maissa on ympärileikattu tyttöjä jo ennen islamia, ja tavasta ei päästä eroon kun suvun naisetkin kannattaa sitä ja pitää sitä hyvänä juttuna.

      Islamissa ympärileikataan vain pojat, tyttöjen ympärileikkaus on jostain niiiiin syvältä.

    • sevvvvvmek-

      En hyväksy tyttöjen ympärileikkausta. Sanoin miehelleni aikoja sitten, että vain kuolleen ruumini yli.

    • kurdin avopuoliso

      En tietenkään hyväksy.
      Mutta mua kiinnostaa, minkälaista vahinkoa tämä klitoriksen hupun poistaminen naiselle aiheuttaa, jota tehdään paljon Irakissa? Nauttivatko silti seksistä? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen :)

      • 2+8

        Suojaamattomana klitoriksen herkkyys vähenee johtuen hankauksesta vaatteiden kanssa, mutta itse hermothan pysyvät koskemattomina. Klitoriksen hupun poistaminen on täysin miesten ympärileikkausta vastaava toimenpide eikä vie mahdollisuutta nauttia seksistä.


    • nooooouuu

      Naisen ympärileikkauksella ei ole mitään tekemistä Islamin kanssa.

      En hyväksy, todella sairasta.

      • 344545

        "Naisen ympärileikkauksella ei ole mitään tekemistä Islamin kanssa."

        Monen muslimin mielestä on. Myös ympärileikkaamattomuus voi olla islamia. Kuka sinä olet sanomaan, mikä on islamia ja mikä ei? Jos muslimit perustelevat jotakin rituaalista toimintaansa islamilla, niin silloin se on käytännössä osa ilmiökimppua nimeltä islam. Miksi sinun on vaikea hyväksyä, että islamiin (kuten esim. kristinuskoonkin) kuuluu myös epäterveitä piirteitä?


    • Anonyymi

      Hyväksyn jos kohdistuu ainoastaan ulkomaisiin naisiin ja ongelmaa ei tuoda Suomeen.

    • Anonyymi

      En koskaan enkä millään perusteella. En hyväksy myöskään miehille uskonnollisista tai kulttuurisista syistä ympärileikkausta. Naisten ja miesten ympärileikkaukset uskonnollisista ja kultuurisista syistä tulisi kieltää kaikkialla maailmassa ja tehdä rangastavaksi.

      Ympärileikkaus on todella raskas ja uhrille syvät traumat tuottava rikos. En ymmärrä, miten näin alhaista rikosta voidaan enää tänä päivänä uskonnollisin ja kulttuurisin syin perustella. Pistää vihaksi, kun edes aihetta ajattelee. Kamala suru niiden puolesta, joille tuo on tehty ja joille tuo tullaan vielä tekemään. Tuokin voisi hoitaa niin, että kaikkialla maailmassa voisi valistajat kiertää ja valtakunnallisesti joka maassa tuon voisi kieltää valtiotasolla. Tuon vuoksi en ottaisi ikinä muslimi- tai juutalaista miestä tai sellaista miestä, jonka uskonnossa ja kulttuurissa tuo olisi normi, koska en haluaisi omalle tyttärelle enkä pojalle tuollaista tehtävän.

    • Anonyymi

      Yhtälailla tulee puhua poikien uskontoon ja kulttuuriin perustuvasta ympärileikkauksesta ja kieltää se kaikkialla maailmassa. Jumalan liitto ihmiskunnan kanssa ei riipu mistään näkyvästä ympärileikkauksesta, joka on kivulias ja joka tehdään sukupuolielimeen.

      Se oli osa juutalaista kulttuuria ja sen olisi pitänyt jäädä sinne historiaan. Jeesus, vaikka olikin juutalainen ja ympärileikattu olikin, lopetti ympärileikkauksen tai täytti sen. Kyse on sydämen ympärileikkauksesta, siis siitä, että SYDÄMESSÄÄN KUULUU JUMALALLE. Sitä ei tarvitse osoittaa millään sairaalla ei-lääketieteellisiin-syihin-perustustuvalla operaatiolla, joka sattuu ja joka tuottaa kärsimystä pienelle lapselle. Vaikka olenkin itse tunnustuksellinen kristitty ja kunnioitan juutalaisia ja juutalaista uskontoa, näen sairaana tuon yhä tänä päivänä voimassa olevan lapsille tehtävän operaation. Samalla tavalla näen sen sairaana islamilaisessa maailmassa ja erilaisissa heimokulttuureissa. Koraanissahan ei edes ole naisten ympärileikkaussääntöä, se on täysi alkukantaisten (pääosin afrikkalaisten) heimojen sairas traditio, joka vaan jatkuu ja jatkuu. Tämäkin on asia, joka voisi valistuksella hoitaa pois, jos siihen laitetaan varoja ja se kielletään vankeusrangaistuksen tms. uhalla. Tämä on asia, jota ei voi liikaa pitää esillä niin kauan kuin se on saatu kielletty ja kitkettyä kaikkialla pois.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe