Yksiön sähkönkulutus - 4000kwh / vuosi?

LaZeR^^

Sain juuri ensimmäisen sähkölaskuni ja siinä on arvioitu sähkönkulutus 4000 kwh/v, mielestäni tämä on aivan liikaa. Asunnossa ON suora sähkölämmitys mutta patterit ovat minimaalisissa lämpötiloissa. Asunnon sisälämpötila noin 18 astetta. Ja ennen kun minä muutin, asunto oli ½ vuotta tyhjä ja isännöitsiän mukaan fortumin miehet olisiviat pitäneet olla tarkistamassa sähkönkulutus joulukuun loppupuolella. Jääkaappi tietokone (12h/vurokausi) on ainoat päällä olevat laitteet. Kaikki muut laitteet ovat ilman sähköä kun niitä ei käytetä. Asuntoni koko on 36m^2. Onkohan oikea lukema toi 4000 kwh/v, mitä teillä muilla on yksiöissä?

Kiitos,
Tommy

10

8152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Onko se rivitalo? Missä päin? Ei tuo kulutus vaikuta kovin suurelta. Kuuluuko ilmanvaihto ja kuuman veden lämmitys asunnon sähkölaskuun?

      45 m2 kaksio / 10500 kWh ON paha...

      • LaZeR^^

        joo, elikkä kyse on kerrostaloasunnosta Karjaalla. (Hki:n ja Turun välillä). Ilmanvaihdosta en tiedä, mutta vesi ei kuulu.


      • yhtiöltä
        LaZeR^^ kirjoitti:

        joo, elikkä kyse on kerrostaloasunnosta Karjaalla. (Hki:n ja Turun välillä). Ilmanvaihdosta en tiedä, mutta vesi ei kuulu.

        Kun olet tehnyt sähkösopimuksen, on myyvän (verkko)yhtiön pitänyt käydä lukemassa sähkömittarisi. Usein se sijaitsee muualla kuin huoneistossa, joten itse sitä on vaikea tehdä. Saat ainakin itetää, mitä lukemista on lähdetty.

        Onko tietokone päällä 7/24?
        500w poweri vie melkoisesti sähköä, tosin lämmityksessä tuon pitäsi näkyä.

        Sähköyhtiön voi myös kilpailuttaa, jote saatat saada pikkusen säästöä silläkin tavalla.


      • masappoi
        yhtiöltä kirjoitti:

        Kun olet tehnyt sähkösopimuksen, on myyvän (verkko)yhtiön pitänyt käydä lukemassa sähkömittarisi. Usein se sijaitsee muualla kuin huoneistossa, joten itse sitä on vaikea tehdä. Saat ainakin itetää, mitä lukemista on lähdetty.

        Onko tietokone päällä 7/24?
        500w poweri vie melkoisesti sähköä, tosin lämmityksessä tuon pitäsi näkyä.

        Sähköyhtiön voi myös kilpailuttaa, jote saatat saada pikkusen säästöä silläkin tavalla.

        Tietokone ei todellakaan vie puolta kilowattia sähköä. Uskoisin, että keskikulutus koko laitteistolle jää alle 150watin.


      • vorttumin asiakas
        masappoi kirjoitti:

        Tietokone ei todellakaan vie puolta kilowattia sähköä. Uskoisin, että keskikulutus koko laitteistolle jää alle 150watin.

        Eli 0,15 kW x 12 h/d x 365 d/a = 657 kWh. Eli vuosikulutus on jo melkoinen pelkässä tietokoneessa joka tietysti osaltaan lämmittää asuntoa.

        Hiljattain oli uutisissakin, että tietokone kuluttaa vuositasolla enemmän sähköä kuin sähkösaunan käyttö normaaliperheessä. Tuolla yllä olevan esimerkin kulutuksella lämmittää 100 kertaa 6 kW:n sähkökiuasta tunnin ajan.


    • lämmityksellä

      Ei tuo paha minusta ole jos on sähkölämmitys. Asun kerrostaloyksiössä 38m2, ei ole saunaa eikä sähkölämmitystä.
      Tasauslaskussa oli mittarilukeman mukaan kulunut vuodessa vajat 2400kwh. Jää/pakastekaappi on, telkkari, pöytätietokone ja ilmanpuhdistin. Imuroin joka toinen päivä (koira) pesen pyykkiä 3-5 koneellista viikossa, uuniruokaa teen paljon. Kaikki lamput ovat energia sellaisia. Telkun ja tietsikan stand by tilat sammutan yöksi. Sähköä kuluu vaikka kuinka yrittää pihistää.

      • Miten tavallinen hygieniastaan huolehtiva sinkku joutuu pesemään pyykkiä noin usein...

        Pesukone on energiasyöppö, joten ei ne energialamput juurikaan auta?

        Itse olen valinnut käyttää yhtiön pesutupaa kerran viikossa, mahtuu hyvin 6 kauluspaitaa, muutama t-paita, viikon alusvaatteet ja sukat, yksi satsi lakanoita, muutama froteepyyhe ja lisänä harvemmin käytettyjä vaatteita kuten kylpytakki tai farkut.

        Toinen mahdollinen energiasyöppö on vanha jääkaappi..


      • uunin..
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Miten tavallinen hygieniastaan huolehtiva sinkku joutuu pesemään pyykkiä noin usein...

        Pesukone on energiasyöppö, joten ei ne energialamput juurikaan auta?

        Itse olen valinnut käyttää yhtiön pesutupaa kerran viikossa, mahtuu hyvin 6 kauluspaitaa, muutama t-paita, viikon alusvaatteet ja sukat, yksi satsi lakanoita, muutama froteepyyhe ja lisänä harvemmin käytettyjä vaatteita kuten kylpytakki tai farkut.

        Toinen mahdollinen energiasyöppö on vanha jääkaappi..

        ..käyttö vie kaksi kertaa enemmän sähköä kuin tuo pesukoneen käyttö... :/
        Koiran ja kissan omistajana tiedän, että jos imuroi vain 3-4 päivän välein = kiesus sitä karvan määrää....
        Ja onko kenties mies/nainen vastakkaisuus asetelma kyseessä? ("välittäjä_lkv" vastaan "Ei paljon lämmityksellä")
        Toinen tykkää puhtaasta, toinen ei...


    • voita5000ematkalahjakortti

      pöytämallin pc 200W
      näyttö 40-70W
      modeemi 10W
      tulostin 10W
      = n. 300W x 12h/vrk x 365vrk/a = 1314kWh/a

    • omakotitalollinen *

      Meillä pieni 25 neliön aittarakennus ja n. 70 neliön mökki (talo), jossa lämmintä pinta-alaa ehkä 57.
      Kaksi tietokonetta päivisin päällä, taulu tv, digi box, jääkaappipakastin, pesukone ja kuivausrumpu, pieni arkkupakastin, akvaario, hella, valot, ulkovalot, aitassa yksi sähköpatteri lämpiää silloin tällöin, wc:ssä lattialämmitys ja kuumavesiboileri. Sähkölämmitystä ei olla juurikaan tarvittu päällä, kun takka lämpiää puilla.

      Meillä suurimman erän tekee kuumavesiboileri, tietokoneet, lattialämmitys wc:ssä, kuivausrumpu.

      Kuulosti aika suurelta tuo pyykkimääräsi, täällä kahden aikuisen ja yhden koiran taloudessa pyykit kieppuvat pesukoneessa ehkä 1-2 krt viikossa. Hieman riippuen...

      Sähkönkulutuksemme on 10.500 kWh vuodessa.
      Mieti mistä voisit tinkiä... tapauksessasi varmaan pyykin pyörittämisestä ja turhasta imuroinnista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe