Kertokaahan ystäväiset,

uusittu

onko lintulaudoilla vieraillut tänä vuonna lintuja lainkaan?
Minulla on käynyt aika vähän. Luulin jo tappaneeni kaikki varpuset ja tiaiset, kun saivat koko kesän pullanmuruja ja sen lihapuolen syönti jäi vähiin.(hyönteiset ja toukat, sekä matoset)

Nyt on tapahtunut ihme. Yht´äkkiä on vihervarpusia, pareittain parinkymmenen verran, varpusetkin ovat tulleet ja vakioasiakkaat, eli varikset ja harakat tietty ovat osaansa hakemassa.
Niin kertokaa, veikö lintulaudoilta lintuja tämä lämmin talvi ja mikäs ne nyt on tuonut takaisin. Niin, se pesäntekovaihe tietysti.

10

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnex

      Syynä lintujen vähäisyyteen, ruokintapaikalla. Pidetään erittäin leutoatalvea, myös normaalia kannanvaihtelua voi olla.
      Joillakin linnuilla on jo "kevättä rinnassa"

      • uusittu

        mitä sanot, kun talvi oli leuto, vaan eräänä päivänä kävi näin:
        Istuin tässä koneeni ääressä ja katsahdin ulos. Rappusilla (ihan matalat) liikkui jotain harmaata. Kurkkasin uteliaana ja samanaikaisesti myös minua kurkattiin. Oikein ojensi päätään korkealle,nähdäkseen minut. Siinä seisoi varpushaukka keltainen rengas molempien silmien ympärillä. Tuli kait kiittämään, kun oli saanut hyvin lihotettuja paisteja. Hetken katsoimme silmästä silmään. Nyt tiedän, millainen on "haukankatseinen ihminen", kyllä siitä katseesta julmuutta riitti minullekin.
        Lintu nousi heti lentoon ja arvasin, että tapaan sen talon toiselta puolelta kuusen latvassa. Siellä se istui. Hätyytin haukan paremmille laitumille ja jos minulla olisi ollut pelotteluun ilmakiväri, olisin sillä säikäyttänyt sen.
        Onko teillä muilla ollut tilaisuutta tällaiseen haukankokemukseen?


    • 1943

      että leuto talvi on syynä. Linnut saavat ruokaa muualta. Olen seurannut naapurin talipallojen häviämistä. Jos heräsin varhain, viisi harakkaa söi osansa. Myöhemmin tulivat talitiaiset. Nyt olen nähnyt oudompia, ovatkohan ne vihervarpusia? Joet ovat virranneet vapoaana ja joutsenia on näkynyt miltei läpi talven. Variksia on ollut parvissa pelloilla.

      • uusittu

        kun linnuista kertoilet. Varikset ovat viisaita ja aika "tottelevaisia", kun niitä opettaa. Minun pihallani on varisten puoli ja pikkulintujen puoli. Varikset saavat heti aamusta annoksensa. Istuvat aidalla ja katselevat sisälle, kun olen aamukahvilla ja lehden luvussa. Jaksavat odotella pitkäänkin, kun tietävät saavansa eilisen kaurapuurojämäni (lähes suolaton) ja muutaman vaalean leivänpalan. Eivät tule sitten enää koko päivänä mitään pyytämään. Pikkulinnut ovat toisella puolella. Nyt näyttää olevan vihervarpusia ihan sankoin joukoin ja harmaavarpusetkin ovat tulleet piiloistaan. Talitiaisia on vain kaksi paria, ne ovat huomattavasti vähentyneet. Punatulkut pysyivät varmaan metsässä, kun siellä oli tarpeeksi ruokaa, koska lumivaippaa ei tullut niitä peittämään.
        Pihallamme on yksi ylitse muiden elelevä lintu. Se on fasaani, joka kopeasti livahtaa ensin aidan alta, sitten nopeaan nokkii pikkulintujen herkkuja ja viimeksi yrittää ottaa talipallon haltuunsa. Se on lihava, kuten muutkin linnut, joten eivät ole nälässä olleita.
        Viime talvena pihassa käväisi myös kettu. Se juoksi nopeasti tuosta ikkunani alta ja katsoi sisälle. Kait sen vaistot pelasivat, koskapa havaitsi minut. Menin ulos katsomaan, sieltä kaukaakin katsoi vielä taakseen. Liekö kiitellyt namipaloista, joita iltaisin kävi hakemassa.

        Kertoilkaapa, mitä teidän pihapiirissänne liikuksii!

        Ajatella, että joutsenet ovat joen uomassa omalla "soudullaan", varmaan hieno näky?


      • uusittu kirjoitti:

        kun linnuista kertoilet. Varikset ovat viisaita ja aika "tottelevaisia", kun niitä opettaa. Minun pihallani on varisten puoli ja pikkulintujen puoli. Varikset saavat heti aamusta annoksensa. Istuvat aidalla ja katselevat sisälle, kun olen aamukahvilla ja lehden luvussa. Jaksavat odotella pitkäänkin, kun tietävät saavansa eilisen kaurapuurojämäni (lähes suolaton) ja muutaman vaalean leivänpalan. Eivät tule sitten enää koko päivänä mitään pyytämään. Pikkulinnut ovat toisella puolella. Nyt näyttää olevan vihervarpusia ihan sankoin joukoin ja harmaavarpusetkin ovat tulleet piiloistaan. Talitiaisia on vain kaksi paria, ne ovat huomattavasti vähentyneet. Punatulkut pysyivät varmaan metsässä, kun siellä oli tarpeeksi ruokaa, koska lumivaippaa ei tullut niitä peittämään.
        Pihallamme on yksi ylitse muiden elelevä lintu. Se on fasaani, joka kopeasti livahtaa ensin aidan alta, sitten nopeaan nokkii pikkulintujen herkkuja ja viimeksi yrittää ottaa talipallon haltuunsa. Se on lihava, kuten muutkin linnut, joten eivät ole nälässä olleita.
        Viime talvena pihassa käväisi myös kettu. Se juoksi nopeasti tuosta ikkunani alta ja katsoi sisälle. Kait sen vaistot pelasivat, koskapa havaitsi minut. Menin ulos katsomaan, sieltä kaukaakin katsoi vielä taakseen. Liekö kiitellyt namipaloista, joita iltaisin kävi hakemassa.

        Kertoilkaapa, mitä teidän pihapiirissänne liikuksii!

        Ajatella, että joutsenet ovat joen uomassa omalla "soudullaan", varmaan hieno näky?

        Kerronpa tässä vähän: Mieheni mielestä ,oli mukava seurata ,lintuja pihapuussa ja vei sinne lintulaudan ja ahkerasti vei auringonkukan siemeniä ja talia ym..Eipä aikaakaan,kun tuli varoitus:" Lintujen ruokkiminen kielletty!"
        Siihen meni se ilo häneltä. Oli kyllä selitys,että voi tulla puluja. Eipä niitä ole kyllä näkynyt, variksia ja harakoita kylläkin ja oravat kovasti yrittivät myös tunkeutua sille
        laudalle.No,mies kehitteli,sellaisen pitkän vaijerin,etteivät oravat päässeet.Harakat keksivät,että kun törmää siihen lautaan,siitä putoilee maahan ja siitä sitten nokkivat iloisena..On linnut kekseliäitä..Oli harmi se kielto. Tämmöistä se on kaupunki-lähiöissä.


      • Onnex
        uusittu kirjoitti:

        kun linnuista kertoilet. Varikset ovat viisaita ja aika "tottelevaisia", kun niitä opettaa. Minun pihallani on varisten puoli ja pikkulintujen puoli. Varikset saavat heti aamusta annoksensa. Istuvat aidalla ja katselevat sisälle, kun olen aamukahvilla ja lehden luvussa. Jaksavat odotella pitkäänkin, kun tietävät saavansa eilisen kaurapuurojämäni (lähes suolaton) ja muutaman vaalean leivänpalan. Eivät tule sitten enää koko päivänä mitään pyytämään. Pikkulinnut ovat toisella puolella. Nyt näyttää olevan vihervarpusia ihan sankoin joukoin ja harmaavarpusetkin ovat tulleet piiloistaan. Talitiaisia on vain kaksi paria, ne ovat huomattavasti vähentyneet. Punatulkut pysyivät varmaan metsässä, kun siellä oli tarpeeksi ruokaa, koska lumivaippaa ei tullut niitä peittämään.
        Pihallamme on yksi ylitse muiden elelevä lintu. Se on fasaani, joka kopeasti livahtaa ensin aidan alta, sitten nopeaan nokkii pikkulintujen herkkuja ja viimeksi yrittää ottaa talipallon haltuunsa. Se on lihava, kuten muutkin linnut, joten eivät ole nälässä olleita.
        Viime talvena pihassa käväisi myös kettu. Se juoksi nopeasti tuosta ikkunani alta ja katsoi sisälle. Kait sen vaistot pelasivat, koskapa havaitsi minut. Menin ulos katsomaan, sieltä kaukaakin katsoi vielä taakseen. Liekö kiitellyt namipaloista, joita iltaisin kävi hakemassa.

        Kertoilkaapa, mitä teidän pihapiirissänne liikuksii!

        Ajatella, että joutsenet ovat joen uomassa omalla "soudullaan", varmaan hieno näky?

        Tämä talvi on todellakin ollut hiljainen, lintujen ruokintapaikalla. Enimmäkseen vain näitä ns. pihalintuja,(talitiaisia ja sinitiaisia) jotka myös pesivät kesäaikaan pihapiirin pesäpöntöissä. Muita tämän
        talven vierailevia lintuja ovat olleet: Käpytikka, punatulkku, keltasirkku ja harakoita ja variksia(tietenkin)
        Parhaina lintutalvina, olen kirjannut ruokintapaikalta, reilusti yli 20-erilintulajia. Täällä harvinaisuuksia joita olen nähnyt ovat mm. harmaapäätikka, pyrstötiainen ja nokkavarpunen. Tietenkin myös linnuilla on lajille tyypillisiä "luonteenpiirteitä",...mielenkiintoista?
        Minulla on lintujavarten omatekoinen ruokinta-automaatti, jonka "tankkaan" n. kerran kuukaudessa, tankkausten väliajan se toimii lähes itsekseen.


    • Nimetön

      Kyllä haukka olisi hieno asukas lähitienoolla, en ajaisi pois. Pikkulinnut kyllä osaavat väistää.
      Ja pitäähän haukankin saada sapuskansa.

      Kutsu takaisin!

      • uusittu

        varmasti ottaa saaliinsa. Meillä leikattiin kaikki orapihlaja-aidat maahan asti alas ja pikkulinnuilta meni turvapaikka. Viime kesänä luultavasti samainen haukka syöksyi varpusjoukon sekaan ihan silmieni edessä, pikkulintu pelastui, mutta sulkia lenteli sinne tänne. Haukka asettui naapurin kuuseen ja tarkkaili ihan latvastossa, mitä alempana tapahtuu, koska on tienoo hyökkäykseen sopiva. Silloin en antanut sille rauhaa. Otin maasta kiven ja aloin pelotella "pääsetkös sieltä, senkin pahanilkinen roisto!" Jos olisin heittänyt sitä kivellä, se olisi ollut ihan varma laaki naapurin kolmikerroksisien ikkunoitten menoksi. Onneksi haukka lähti pellon yli lentämään ja kivi pysyi kädessäni.

        N.kolme viikkoa sitten pihalla oli selvästi haukan kynsistä pudonnut varpunen. Se veti siipeää ja kulki sivuuttain aina muksahtaen silloin tällöin nokalleen. Otin linnun sisälle yhdeksi yöksi, kun sattui tulemaan pakkasyö. Pyysin naapurin mieheltä apua, että tulisi ja lopettaisi linnun huomenna, jos se ei pääse lentoon. Yöunet siinä menivät, kun ajattelin, että pian linnun päivät ovat luetut. aamulla kurkkasin koriin, sieltä kuului tuttu sirkutus, mutta lintu tuupertui samalla tavalla, kun ed. päivänä. Pitkin päivää mietin, mitä teen linnun kanssa, mutta vasta puolenpäivän jälkeen tajusin, että antaa luonnon hoitaa tämä teloitus, ei siinä naapurin isäntää tarvita. Panin linnun samaan paikkaan, mistä sen olin koriin nostanut ja se sirkutti iloisesti. Sitten päätin, että en enää katso, mitä sille tapahtuu ja miten se jaksaa edetä elämänsä siinä vaiheessa.
        Työstä saapunut naapuri oli mielissään, kun ei tarvinnut ruveta pyövelin hommiin. Kaduin sitä, että yleensä otin linnun yöksi sisälle. Ihmisessä on jokin vaistonvarainen halu auttaa onnetonta eläintä, ei sille mitään voi.

        Haukka elelee upeasti lentelevänä ja kiertäen ainoaa pihakuustani, jos vaikka iso parvi pientä sapuskaa lähtisi lentoon. Elämän oma laki on julma.


    • etsivivä-amadeus

      Joskaan sitä tosin,ei saa kaikkialla tehdä.
      Minulla se ei ole kiellettyjen listalla,onneksi.
      Linnut täällä korvessa ainoita lähimmäisiä ovatkin.
      Ruokintaan minulta kuluu vuodenmittaan:
      Kuusi säkkiä(25kg)auringonkukkaa,50kg pähkinää,200Kg kauraa,talia jota ostan Kennelrehu autosta noin parikymmentä kiloa.
      Kaura on halpaa,kotiintuotuna 200kg vain parikymppiä.
      Minun pihapiirissäni on keltasirkkuja noin sadan kappaleen populaatio,niille kelpaa vain kaura.
      Viherpeippoja kymmeniä,tiaisia montaa lajia,tikkoja,variksia, harakoita unohtamatta.
      Varpushaukka vierailee tavantakaa lintuparvissa,katson sen kuuluvan luonnon kiertokulkuun.

      Nyt ovat saapuneet joutsenet ja harmaalokit,siitä se alkaa kevään eteneminen.
      Kurjet saavat osansa kauroista,kun saapuvat.
      amateus osa luontoa

    • Fanni

      Puistoissa melko viserrys käynnissä. Vihervarpunen siellä jo tammikuusta alkaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1825
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1437
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1242
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1237
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1115
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1017
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      953
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      40
      860
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      195
      854
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      828
    Aihe