Miehen kylkiluustako muka

Myös ihan fundamentaaliset kristityt ovat havainneet, että tuo Genesiksen toteamus muka "kylkiluusta" luodusta naisesta on lähinnä myöhäisrabbiinien väännös, jolla on pyritty vähättelemään naisten merkitystä. Tuo kyseinen sana "Tsela" tarkoittaa itse asiassa pikemminkin puolikasta, toista sivua tai kylkeä:

http://www.goarch.org/en/ourfaith/articles/article9106.asp

One may note that the word for ‘rib,’ tsela, is used frequently with the meaning ‘side’ (of a mountain: 2 Sam 16:13; of a building: 1 Kgs 6:5, 8). In this semantic context, Eve’s creation presents itself in a more ambiguous light. She is not simply a ‘rib’ from the humanity but one of its ‘sides.’ And if Eve is a side, the perfect image or portrait of humanity may be obtained only by considering both sides, male and female.

http://www.bibleword.org/genesis4.html

Many different stories about this act of God are told at many times and in many places. Let's find out what God says about it. God caused Adam to go into a sleep like the sleep induced in a surgical patient by an anesthesiologist. The word translated rib is tsela' which, like the word 'atseh (tree - above), is one transliteration of several for a single word. In Hebrew, it is the word tsela' or tselah. To make a long study shorter, it basically means curve. It also means rib and other words. I don't know if God took a literal rib from Adam or not. It is possible to believe God took the curve of the double helix, or DNA from him. Whatever He used, God made the woman of the same race as Adam, which is known in some circles as the Adamic race.

http://www.nccg.org/deliverance/deliverance18.html

Biblically the word rib (Heb. tsela) figuratively means a 'bosom companion':

http://www.alabaster-jars.com/FAQ.html

The word translated "rib" in Gen 2:21-22 is "tsela`" . In every other usage in the Bible (and elsewhere), the word means "side". The concept of rib was introduced in rabbinical teachings which sought to explain women's inferiority.

3

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työstäjä/77

Nainen on miehen puolikas sanan varsinaisessa merkityksessään. Mies luotiin ensin Luojansa kuvaksi ja sitten vasta nainen miehelle peiliksi.
      Näin se siis menee, jos tuon ikivanhan tarinan kääntää suomen kieliseksi selvitykseksi asiasta, eikä se suinkaan ole lähtöisin juutalaisten piirtimistä vaan muiden viisaiden kertomana, jo paljon ennen aikaa juutalaisten.

• naiset ensin?

naisten ei tarvitsekaan olla hiljaa seurakunnissa tai miehilleen alamaisia. Moni muukin Paavalin opetus menee uusiksi.

• Elena

Danilo Vallan, alkukielisten Raamattutekstien asiantuntijan mukaan oikea käännös on, että Jumala loi naisen (miehen) puolikkaasta, heprean sana "zela" on tosiaan puolikas.
      Tämä tulee ymmärrettäväksi DNA-tutkimustenkin kautta: miehellä on 22X ja 22Y -kromosomia, ja nainen on muodostunut tuosta toisesta 22-kromosomin ketjusta jakautumalla siten, että hänellä on 22 miehistä kromosomia ja 22 erilaista.
      Moni hassulta kuulostava raamatunkohta tulee järkeenkäyväksi, kunhan saadaan loputkin raamatunkohdat tarkemmin käännettyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1806
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      985
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe