Moottoritien ohituskaista

Jouheva matkaaja

Koska ihmiset oppivat että moottoritien vasenta kaistaa saa käyttää vain ohituksiin. Se ei ole tarkoitettu matkantekoon! Näin sanoo tieliikennelaki.

51

3443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aatoolija

Tieliikennelaki "määrää" paljon muutakin ja katkerasta kotipoliisin kirjoituksestas päätellen et näytä ymmärtävän sitä että SUJUVAN liikenteen edellytys on se ettei sitä tieliikennelakia voi noudattaa kirjaimellisesti!

• Jouheva matkaaja

Onko se sujuva liikenne sitä vähäisen liikenteen aikana joku tomppeli ajaa ohituskaistalla samaa nopeutta kuin oikeanpuolimmaisella kaistalla olevat niin että ei pääse ohi kummaltakaan puolelta.

Tämä on kovin yleistä!

• voimassa myös

Moottoritien vasemmalla kaistalla on myös voimassa 100km/h rajoitus jota ei saa ylittää edes ohitustilanteessa.

• Omat aivot sanoo jotain

Se ei muuta sitä tosiasiaa että vasemmalla kaistalla ei saa olla tukkeena. Moni kotipoliisi ajaa sillä oman mittarin mukaan 100 km/t jolloin todellinen nopeus voi olla esim 92 km/t jos renkaat ovat kuluneet.

Jos ajan talviaikana moottoritiellä vaikka 115 km/t ja sääolosuhteet vastaavat kesäkeliä, niin en katso olevani kaahari, kun kesäajan nopeusrajoitus on 120 km/t ja talviajan nopeusrajoitus 100 km/t. Rikon virallista nopeusrajoitusta mutta en sitä nopeusrajoitusta joka on turvallinen kyseisellä tiellä kesäkelillä.

Pitää aina muistaa mikä on nopeusrajoituksen syy. Nopeusrajoitus ei ole itsetarkoitus. Jos tuo 100 km/t peltilämyskä olisi ns muuttuvan nopeuden liikennemerkki, niin siinä olisi ollut 120 km/t ko kesäkelillä, vaikka kalenterin mukaan on talvi.

Ne jotka eivät muista mikä on nopeusrajoituksen syy vaan katsovat virallista nopeusrajoitusta, ovat juuri niitä tolloja jotka ajavat moottoriteillä ketjukolareita sumusäässä.

• 0099001190
        Omat aivot sanoo jotain kirjoitti:

Se ei muuta sitä tosiasiaa että vasemmalla kaistalla ei saa olla tukkeena. Moni kotipoliisi ajaa sillä oman mittarin mukaan 100 km/t jolloin todellinen nopeus voi olla esim 92 km/t jos renkaat ovat kuluneet.

Jos ajan talviaikana moottoritiellä vaikka 115 km/t ja sääolosuhteet vastaavat kesäkeliä, niin en katso olevani kaahari, kun kesäajan nopeusrajoitus on 120 km/t ja talviajan nopeusrajoitus 100 km/t. Rikon virallista nopeusrajoitusta mutta en sitä nopeusrajoitusta joka on turvallinen kyseisellä tiellä kesäkelillä.

Pitää aina muistaa mikä on nopeusrajoituksen syy. Nopeusrajoitus ei ole itsetarkoitus. Jos tuo 100 km/t peltilämyskä olisi ns muuttuvan nopeuden liikennemerkki, niin siinä olisi ollut 120 km/t ko kesäkelillä, vaikka kalenterin mukaan on talvi.

Ne jotka eivät muista mikä on nopeusrajoituksen syy vaan katsovat virallista nopeusrajoitusta, ovat juuri niitä tolloja jotka ajavat moottoriteillä ketjukolareita sumusäässä.

Nopeusrajoitus on 100km/h ja se tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta kaikissa olosuhteissa. 115km/h on ylinopeutta ja ajaessasi sitä nopeutta rikot lakia sekä vaarannat liikenneturvallisuuden.

92km/h on sallittu ajonopeus myös moottoritien ohituskaistalla.

• Jouheva matkaaja
        0099001190 kirjoitti:

Nopeusrajoitus on 100km/h ja se tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta kaikissa olosuhteissa. 115km/h on ylinopeutta ja ajaessasi sitä nopeutta rikot lakia sekä vaarannat liikenneturvallisuuden.

Minä rikon lakia mutta en aiheuta harmia muulle liikenteelle. Sinä et riko lakia mutta aiheutat harmia mulle liikenteelle. Siinä ero!

Kumma kun tuo 115 km/t ei ole liikenteen vaarantamista jos kalenterin päivämäärä on kesäaikaa. Katsotko sopivan ajonopeuden keleistä vai kalenterista? Minä ajan olosuhteiden mukaan muotoseikoista piittaamtta. Se saa harmittaa sinua ihan miten paljon vaan, en välitä. Ja saat hakkua minua piittaamattomaksi säännöistä, en välitä siitäkään. Ehkä olen sitten piittaamaton säännöistä, mutta entä sitten. Sen sijaan en ole piittaamaton liikenneturvallisuudesta, se on minulle erittäin tärkeää.
        (Sinulle asian muoto näyttää olevan tärkeämpi kuin sen sisältö.)

Olen sitä mieltä että jos ohitan nopeudella 115 km/t jonkun sellaisella tiellä joka on rakennettu nopeusluokkaan 120 km/t, niin se ei ole kaahailua! Sen sijaan se on liikenteen vaarantamista että ajaa selvästi muuta liikennevirtaa hitaammin.

Talvinopeusrajoitukset ovat sinänsä järkeviä, sillä talvikelissä on syytä ajaa hitaammin jotta ei vaaranna liikennettä. Mutta sinulle se peltilämyskä on tärkeämpi kun se millainen tien pinta on.

• rikot lakia
        Jouheva matkaaja kirjoitti:

Minä rikon lakia mutta en aiheuta harmia muulle liikenteelle. Sinä et riko lakia mutta aiheutat harmia mulle liikenteelle. Siinä ero!

Kumma kun tuo 115 km/t ei ole liikenteen vaarantamista jos kalenterin päivämäärä on kesäaikaa. Katsotko sopivan ajonopeuden keleistä vai kalenterista? Minä ajan olosuhteiden mukaan muotoseikoista piittaamtta. Se saa harmittaa sinua ihan miten paljon vaan, en välitä. Ja saat hakkua minua piittaamattomaksi säännöistä, en välitä siitäkään. Ehkä olen sitten piittaamaton säännöistä, mutta entä sitten. Sen sijaan en ole piittaamaton liikenneturvallisuudesta, se on minulle erittäin tärkeää.
        (Sinulle asian muoto näyttää olevan tärkeämpi kuin sen sisältö.)

Olen sitä mieltä että jos ohitan nopeudella 115 km/t jonkun sellaisella tiellä joka on rakennettu nopeusluokkaan 120 km/t, niin se ei ole kaahailua! Sen sijaan se on liikenteen vaarantamista että ajaa selvästi muuta liikennevirtaa hitaammin.

Talvinopeusrajoitukset ovat sinänsä järkeviä, sillä talvikelissä on syytä ajaa hitaammin jotta ei vaaranna liikennettä. Mutta sinulle se peltilämyskä on tärkeämpi kun se millainen tien pinta on.

"Minä rikon lakia mutta en aiheuta harmia muulle liikenteelle. Sinä et riko lakia mutta aiheutat harmia mulle liikenteelle. Siinä ero!"

Itse aiheutat harmia ja turvallisuusriskin muulle liikenteelle ja rikot lakia yrittäessäsi edetä ylinopeuksilla muuta liikennettä nopeammin. Olet siis juuri sitä mitä et sano olevasi - piittaamaton liikenneturvallisuudesta.

• pito on
        Omat aivot sanoo jotain kirjoitti:

...sulalla asfaltilla kaukana kesärenkaan pidosta. Ihan järkevää on siis talvella olla se alempi rajoitus sulallakin kelillä. Tämä aika usein unohdetaan talvirajoituksista kiukuteltaessa.

• Klipetiklop
        0099001190 kirjoitti:

Mikä näistä kolmesta on mielestäsi yleisen liikenneturvallisuuden kannalta paras ratkaisu?

Tilanne on seuraava: Kaksikaistaisen tien nopeusrajoitus on 100 km/t. Edelläsi ajaa 18 metriä pitkä rekka nopeudella 90 km/t.

1. Ohitat rekan suurimmalla sallitulla nopeudella 100 km/t. Tällöin viivyt vastaantulevien kaistalla noin 6,5 sekuntia.

2. Ohitat rekan nopeudella 115 km/t. Tällöin viivyt vastaantulevien kaistalla vain noin 2,5 sekuntia.

3. Et ohita ollenkaan rekkaa, jolloin muut joutuvat ohittamaan kaksi autoa yhden sijasta. (Ehkä olet sitä mieltä että he eivät saa ohittaa, mutta ohittavat kumminkin kummatkin. Joko samalla kertaa tai erikseen. Ja ne jotka eivät ohita, muodostavat jonon.)

Liikennesääntöjen mukaan tapaus 2 on laiton, mutta mielestäni se on liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto.

• Ojantakanen
        pito on kirjoitti:

...sulalla asfaltilla kaukana kesärenkaan pidosta. Ihan järkevää on siis talvella olla se alempi rajoitus sulallakin kelillä. Tämä aika usein unohdetaan talvirajoituksista kiukuteltaessa.

Oikein oivallettu! Siksi onkin avaruusteknologian sivutuotteena kehitetty kitkarenkaat jotka soveltuvat lähes joka kelille.

• eps

Miten liittyy aloitusaiheeseen?

• .....
        pito on kirjoitti:

Hyvä huomio mutta kuivalla asvaltilla moottoritiellä myös talvirenkaan pito lienee riittävä. Pidon kannalta ei liene paljoa eroa ajaako lähes suoralla moottoritiellä 100 km/t vai 120 km/t. Eri asia jos ajat mutkikasta kuivaa asvaltoitua pikkutietä toistasataa. Silloin sillä on merkitystä onko kesä- vai talvirengas.

• Mister Sarkasmus
        Klipetiklop kirjoitti:

Mikä näistä kolmesta on mielestäsi yleisen liikenneturvallisuuden kannalta paras ratkaisu?

Tilanne on seuraava: Kaksikaistaisen tien nopeusrajoitus on 100 km/t. Edelläsi ajaa 18 metriä pitkä rekka nopeudella 90 km/t.

1. Ohitat rekan suurimmalla sallitulla nopeudella 100 km/t. Tällöin viivyt vastaantulevien kaistalla noin 6,5 sekuntia.

2. Ohitat rekan nopeudella 115 km/t. Tällöin viivyt vastaantulevien kaistalla vain noin 2,5 sekuntia.

3. Et ohita ollenkaan rekkaa, jolloin muut joutuvat ohittamaan kaksi autoa yhden sijasta. (Ehkä olet sitä mieltä että he eivät saa ohittaa, mutta ohittavat kumminkin kummatkin. Joko samalla kertaa tai erikseen. Ja ne jotka eivät ohita, muodostavat jonon.)

Liikennesääntöjen mukaan tapaus 2 on laiton, mutta mielestäni se on liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto.

Aja jonossa ja aivan edellä ajavan puskurissa kiinni. Silloin et aja helposti hirvikolaria.

• renkaan
        ..... kirjoitti:

Hyvä huomio mutta kuivalla asvaltilla moottoritiellä myös talvirenkaan pito lienee riittävä. Pidon kannalta ei liene paljoa eroa ajaako lähes suoralla moottoritiellä 100 km/t vai 120 km/t. Eri asia jos ajat mutkikasta kuivaa asvaltoitua pikkutietä toistasataa. Silloin sillä on merkitystä onko kesä- vai talvirengas.

...ominaisuudet eivät moottoritiellä tule vastaan sen enempää kuivalla asfaltilla kuin lumellakaan ennen kuin tulee se äkillinen ohjausliike tai paniikkijarrutus. Silloin sillä nopeudella alkaakin olla merkitystä. Liike-energia kun kasvaa nopeuden neliössä. Kun nopeus kasvaa 100 km/h:sta 120 km/h:iin eli 1,2 kertaiseksi, kasvaakin auton liike-energia 1,44 kertaiseksi.

Rengas on se, minkä välityksellä jarrutukset suunnanmuutokset ym. lopulta hoidetaan. Jos renkaan pito-ominaisuudet ovat heikommat, täytyy myös liike-energian olla pienempi, jotta pystyttäisiin vastaaviin jarrutusmatkoihin, väistöliikkeisiin yms. Huomionarvoista on myös se, että onnettomuustapauksessa auton "tuhovoima" riippuu tuosta liike-energiasta. Pienikin nopeudenlisäys onnettomuustilanteessa tekee huomattavasti rumempaa jälkeä.

Kyllä minäkin voin ajaa suoralla moottoritiellä lumessa vaikka kahtasataa kuluneilla kesärenkailla, mutta mitään en lupaa, jos eteen pomppaa hirvi tai rampilta tulee eteen auto yllättäen. 80 % ihmisistä pitää tutkimusten mukaan itseään keskimääräistä parempina kuljettajina! Kuinkahan huonoja sen lopun 20 % pitäisi olla? Ymmärrän täysin, että talvirajoitukset ovat voimassa myös tien ollessa paljas ja kuiva.

• on kompromissi
        Ojantakanen kirjoitti:

Oikein oivallettu! Siksi onkin avaruusteknologian sivutuotteena kehitetty kitkarenkaat jotka soveltuvat lähes joka kelille.

Pitoa liukkaalle on haettu juuri sen sulan kelin kustannuksella. Kitkarengas ei siis paljaalla kuivalla tiellä vastaa lähellekään kesärengasta.

• .....
        renkaan kirjoitti:

...ominaisuudet eivät moottoritiellä tule vastaan sen enempää kuivalla asfaltilla kuin lumellakaan ennen kuin tulee se äkillinen ohjausliike tai paniikkijarrutus. Silloin sillä nopeudella alkaakin olla merkitystä. Liike-energia kun kasvaa nopeuden neliössä. Kun nopeus kasvaa 100 km/h:sta 120 km/h:iin eli 1,2 kertaiseksi, kasvaakin auton liike-energia 1,44 kertaiseksi.

Rengas on se, minkä välityksellä jarrutukset suunnanmuutokset ym. lopulta hoidetaan. Jos renkaan pito-ominaisuudet ovat heikommat, täytyy myös liike-energian olla pienempi, jotta pystyttäisiin vastaaviin jarrutusmatkoihin, väistöliikkeisiin yms. Huomionarvoista on myös se, että onnettomuustapauksessa auton "tuhovoima" riippuu tuosta liike-energiasta. Pienikin nopeudenlisäys onnettomuustilanteessa tekee huomattavasti rumempaa jälkeä.

Kyllä minäkin voin ajaa suoralla moottoritiellä lumessa vaikka kahtasataa kuluneilla kesärenkailla, mutta mitään en lupaa, jos eteen pomppaa hirvi tai rampilta tulee eteen auto yllättäen. 80 % ihmisistä pitää tutkimusten mukaan itseään keskimääräistä parempina kuljettajina! Kuinkahan huonoja sen lopun 20 % pitäisi olla? Ymmärrän täysin, että talvirajoitukset ovat voimassa myös tien ollessa paljas ja kuiva.

En ollut ajetellut asiaa loppuun asti.

• Salainen_Agentti
        renkaan kirjoitti:

Renkaiden nopeusluokat ovat kuitenkin huonommissakin tapauksissa pitkälti yli tuo 120 km/h, joten pohdiskelusi on täysin akateemista.

• Vasen Misto

Pyrin aina kun voin ajamaan sallittua nopeutta 10km/h moottoritien vasemmalla kaistalla estääkseni holtitonta kaahaamista ja liikenneturvallisuuden vaarantamista. Nopeusrajoitukset koskevat meitä kaikkia!

• bmw730ds

sinunkaltaisesi juntit aiheuttavat vaaratilanteita moottoriteillä. Siirry siis käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

• Oli pakko kaahata

Jos teet tuon, niin teet KAKSI rikosta:

1. Rikot liikennesääntöjä ajamalla jatkuvasti ohituskaistalla.

2. Syyllistyt virkavallan anastukseen. Sinulla ei ole oikeutta ottaa liikenteenvalvontaa omiin käsiisi.

Lisäsi olet hölmö sillä tuo EI ESTÄ kaahaamista, se tekee siitä entistä vaarallisempaa.

Joillakin on oikeus kaahata, kuten hälytysajoneuvoilla.

Itse olen aivan tieten tahtoen ajanut erittäin suurta ylinopeutta siviiliautolla, kun henki oli kyseessä. Ei ollut aikaa tilata ambulanssia vaan nopeimmin sairaalaan pääsi omalla autolla. Onneksi kaltaisiasi idiootteja ei sattunut kohdalle.

Matkalla sairaalaan tein useita muitakin liikennerikkomuksia ihan tahallaan, mm punaisia päin ajamista. (Tosin varovasti ja töötti täysillä.)

Perillä tein myös liikennerikkomuksen. Parkkeerasin aivan väärin. En muista lukitsinko edes auton ovia ja hetken päästä olinkin jo letkuissa.

(Minulla oli allerginen reaktio johon olisin voinut kuolla. Muuta kuskia ei ollut käytettävissä.)

• ..kroonisesta...
        Oli pakko kaahata kirjoitti:

2. Syyllistyt virkavallan anastukseen. Sinulla ei ole oikeutta ottaa liikenteenvalvontaa omiin käsiisi.

Lisäsi olet hölmö sillä tuo EI ESTÄ kaahaamista, se tekee siitä entistä vaarallisempaa.

Itse olen aivan tieten tahtoen ajanut erittäin suurta ylinopeutta siviiliautolla, kun henki oli kyseessä. Ei ollut aikaa tilata ambulanssia vaan nopeimmin sairaalaan pääsi omalla autolla. Onneksi kaltaisiasi idiootteja ei sattunut kohdalle.

Matkalla sairaalaan tein useita muitakin liikennerikkomuksia ihan tahallaan, mm punaisia päin ajamista. (Tosin varovasti ja töötti täysillä.)

Perillä tein myös liikennerikkomuksen. Parkkeerasin aivan väärin. En muista lukitsinko edes auton ovia ja hetken päästä olinkin jo letkuissa.

(Minulla oli allerginen reaktio johon olisin voinut kuolla. Muuta kuskia ei ollut käytettävissä.)

...tosikkomaisuudesta, joka saa sinut reagoimaan hauskaan provoon tylsällä sadulla.

• Usko tai älä, oma asiasi
        ..kroonisesta... kirjoitti:

...tosikkomaisuudesta, joka saa sinut reagoimaan hauskaan provoon tylsällä sadulla.

Edellistä tekstiä kirjoittaessa kävi mielessä että onkohan provo. Kirjoitin kuitenkin sillä kaahaukseen voi olla todellinen syy. Juttuni ei ole satu, vaan se on totta. Kyseessä oli ns ASA allergia johon voi tukehtua. Silmäni ja kurkkuni olivat muurautumassa umpeen. Lääkitys siihen on adrenaliinitiputus.

• erityisen
        Usko tai älä, oma asiasi kirjoitti:

Edellistä tekstiä kirjoittaessa kävi mielessä että onkohan provo. Kirjoitin kuitenkin sillä kaahaukseen voi olla todellinen syy. Juttuni ei ole satu, vaan se on totta. Kyseessä oli ns ASA allergia johon voi tukehtua. Silmäni ja kurkkuni olivat muurautumassa umpeen. Lääkitys siihen on adrenaliinitiputus.

Käsittääkseni erityisen allergisilla on aina "piikki" mukana tuohon tilanteeseen.
        Ja yllättävissä tapauksissa ambulanssi saa tilaa.

• tietää olevansa allerginen
        erityisen kirjoitti:

Käsittääkseni erityisen allergisilla on aina "piikki" mukana tuohon tilanteeseen.
        Ja yllättävissä tapauksissa ambulanssi saa tilaa.

Sairaalassa harkittiin piikin antamista mukaani tuon tapauksen jälkeen mutta ei kuitenkaan annettu. Allergiariski on helppo välttää jos tietää sen että on allerginen asetyylisalisyylihapolle.

Ambulanssin olisin saanut, mutta siinä hätääntyneessä tilanteessa hyppäsin itse rattiin. En tullut ajatelleeksi sitä että olisin saanut avun jo ambulanssissa. Ajattelin vain että pääsen omalla autolla nopeammin kun minua ei tarvitse noutaa erikseen sairaalaan.

• Vasen Misto
        Oli pakko kaahata kirjoitti:

Olet siis täysin vastuuton ja muista piittaamaton: lähdet omien sanojesi mukaan ajamaan hirvittävää ylinopeutta muun liikenteen joukossa tietäen että voit saada kesken ajon vakavan sairauskohtauksen tai jopa kuolla. Ajattelematta lainkaan kenet samalla ehkä surmaisit, kenen lapset, vanhemmat, isovanhemmat. Saat minut entistä vakuuttuneemmaksi että toimin oikein, ja vastakin tulen toimimaan! Et kuulu mielestäni järjestäytyneeseen yhteiskuntaan.

• sinäkään
        Vasen Misto kirjoitti:

Olet siis täysin vastuuton ja muista piittaamaton: lähdet omien sanojesi mukaan ajamaan hirvittävää ylinopeutta muun liikenteen joukossa tietäen että voit saada kesken ajon vakavan sairauskohtauksen tai jopa kuolla. Ajattelematta lainkaan kenet samalla ehkä surmaisit, kenen lapset, vanhemmat, isovanhemmat. Saat minut entistä vakuuttuneemmaksi että toimin oikein, ja vastakin tulen toimimaan! Et kuulu mielestäni järjestäytyneeseen yhteiskuntaan.

... Sairas yksilö.

• sitten miten

Hesan "sisääntulo motareilla" menee n. 3000-3500 autoa tunnissa (per tie) ruuhka-aikoina, kerro miten ne mahtuvat yhdelle kaistalle?
      - poliisi on ilmoittanut, että turvavälien pitää olla 4 sek.
      - oikealla kaistalla liikkuu myös ajoneuvoja joiden nopeus on alle 100km/h eli usein 70-85km/h

Eli jos se vasen kaista pitää olla vapaa koheltajille aina, niin muiden pitää ajaa oikealla kaistalla hitaimman mukaan?

80km/h ja 4sek. väliä, niin välimatkaa seuraavaan pitää olla n.89m ja jos vaikka tiellä liikkuvan keskimääräisen auton pituus on 6m, niin yhden kulkuvälineen vaatima tila on 95m.
      80km/h keskinopeudella kulkuväline liikkuu siis tunnissa 80000m matkan ja jos yhdellä kaistalla autolle tarvitaan 95m, niin tuohon tunnissa kulkevaan jonoon mahtuu n.840 kpl autoja.
      Mihin ne loput 2600 laitetaan?

Tästä voikin päätellä miten käy normaali ruuhka-aikaan turvaväleille ja mitä seuraa jos nopeuksia lasketaan, lisäämättä kaistoja tai vaihtoehtoisia kulkureittejä tai ilman ruuhkamaksuja.

• Jouheva matkaaja

Sisääntulotilanteissa totta kai otetaan kumpikin kaista käyttöön. Niin minäkin teen. On aivan eri asia kun vähäisemmän liikenteen aikana jotkut käyttävät ohituskaistaa matkantekoon. AJAKAA OIKEALLA KAISTALLA JOS SILLÄ ON TILAA! Usein se väärällä kaistalla köröttelijä on kännykkään puhuja.

"- oikealla kaistalla liikkuu myös ajoneuvoja joiden nopeus on alle 100km/h eli usein 70-85km/h"

Juuri noiden takia se vasen kaista täytyy pitää vapaana! Kun edessä joku ajaa 70 km/t, niin OHITTAKAA se ja PALATKAA sen jälkeen oikealle kaistalle jos sillä on tilaa, älkääkä jääkö kuppaamaan sinne ohituskaistalle sitä 95 km/t nopeuttanne.

• paljon kaikenlaista

Tekstistäsi päätellen haluat toisten noudattavan tätä pykälää kirjaimellisesti koska se sopii sinulle mutta et ole itse kuitenkaan valmis noudattamaan jotain muuta pykälää koska se ei sovi sinulle mutta sopii toisille.

Haluatko siis sanoa, että sinulla on oikeus tulkita Suomen lakia toisille oman mielesi mukaan.
      HYVÄ, tehdään kaikki tuolla lailla. Tulkitaan lakia oman mielen mukaan joka tilanteessa. Ikävä vain, että liikenne ei sen jälkeen kulje ollenkaan.

• Jouheva matkaaja

Sinulta jäi punainen lanka tajuamatta.

• tyhmille

Sinulta jäi punainen lanka tajuamatta.

Minultakin jäi punainen lanka tajuamatta. Voisitko selittää?

Tieliikennelaki 9 § 2:
        "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Tieliikenneasetus 7 § kokonaan, koska se ei ole läheskään kaikille niinkään tuttu...
        "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

Missä se sanotaan, että vasenta kaistaa saa käyttää VAIN ohittamiseen? En ole sellaista kuullutkaan, saati sitten lukenut jostain säännöksestä.

Varsinkin näin ruuhkapyhien liikenteessä moottoritiet ovat usein niin täynnä, että kaistan voi käytännössä valita vapaasti. Usein se johtaa myös siihen, että vasen kaista nimenomaan ruuhkaantuu ja oikea vetää paremmin. Mitäs tunkevat sinne, kun kumpikaan kaista ei kuitenkaan vedä sen nopeammin.

• Jouheva matkaaja
        tyhmille kirjoitti:

Minultakin jäi punainen lanka tajuamatta. Voisitko selittää?

Tieliikennelaki 9 § 2:
        "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Tieliikenneasetus 7 § kokonaan, koska se ei ole läheskään kaikille niinkään tuttu...
        "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

Missä se sanotaan, että vasenta kaistaa saa käyttää VAIN ohittamiseen? En ole sellaista kuullutkaan, saati sitten lukenut jostain säännöksestä.

Varsinkin näin ruuhkapyhien liikenteessä moottoritiet ovat usein niin täynnä, että kaistan voi käytännössä valita vapaasti. Usein se johtaa myös siihen, että vasen kaista nimenomaan ruuhkaantuu ja oikea vetää paremmin. Mitäs tunkevat sinne, kun kumpikaan kaista ei kuitenkaan vedä sen nopeammin.

Alkuperäinen viestini: "Koska ihmiset oppivat että moottoritien vasenta kaistaa saa käyttää vain ohituksiin. Se ei ole tarkoitettu matkantekoon! Näin sanoo tieliikennelaki."

Sinä sen tarkensit:

"Tieliikenneasetus 7 §... Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Tuota minä tarkoitin, vaikka ilmaisuni oli ilmeisesti epätarkka.
        Alkuperäisen kirjoitukseni kirjoitin kun olin palannut eilen reissulta jossa olin ajanut paljon moottoritietä ja melko hiljaista oli ollut. Silti moni oli tien tulppana väärällä kaistalla ajamassa jonkun muun 95 km/t ajavan rinnalla vaikka oikealla kaistalla olisi ollut tilaa muussa kohdassa vaikka kuinka paljon. Eilen taisi olla liikkeellä normaalia enemmän harvoin ajavia.... sunnuntai ja tullaan kylästä ja pantu muu harvoin ajava perheenjäsen rattiin kun itse ollaan vielä vähän tuiskeessa.

Mutta kyllä noita väärällä kaistalla köröttelijöitä näkee ihan arkenankin.

• mutta niin

Alkuperäinen viestini: "Koska ihmiset oppivat että moottoritien vasenta kaistaa saa käyttää vain ohituksiin. Se ei ole tarkoitettu matkantekoon! Näin sanoo tieliikennelaki."

Sinä sen tarkensit:

"Tieliikenneasetus 7 §... Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Tuota minä tarkoitin, vaikka ilmaisuni oli ilmeisesti epätarkka.
        Alkuperäisen kirjoitukseni kirjoitin kun olin palannut eilen reissulta jossa olin ajanut paljon moottoritietä ja melko hiljaista oli ollut. Silti moni oli tien tulppana väärällä kaistalla ajamassa jonkun muun 95 km/t ajavan rinnalla vaikka oikealla kaistalla olisi ollut tilaa muussa kohdassa vaikka kuinka paljon. Eilen taisi olla liikkeellä normaalia enemmän harvoin ajavia.... sunnuntai ja tullaan kylästä ja pantu muu harvoin ajava perheenjäsen rattiin kun itse ollaan vielä vähän tuiskeessa.

Mutta kyllä noita väärällä kaistalla köröttelijöitä näkee ihan arkenankin.

Aika pieni paha nuo hitaahkohti ohittelevat.
        Tielä näkee myös naurettavia näennäissuuntamerkin käyttäjiä (yksi väkähdys), niitä jotka eivät _pysähdy_ stop merkin taakse, eivät käytä suuntamerkkiä kaistan vaihtoon... erityisesti kääntyessään vasemmalle ja koukatessaa suoraan risteyksessä käännöksen jälkeen oikean puoleiselle kaistalle...

Kyllä näitä riittää...

Monotaka noita listaamiani kohtia sinä rikot tarkoituksellisesti joka päivä?

• Jouheva matkaaja
        mutta niin kirjoitti:

Aika pieni paha nuo hitaahkohti ohittelevat.
        Tielä näkee myös naurettavia näennäissuuntamerkin käyttäjiä (yksi väkähdys), niitä jotka eivät _pysähdy_ stop merkin taakse, eivät käytä suuntamerkkiä kaistan vaihtoon... erityisesti kääntyessään vasemmalle ja koukatessaa suoraan risteyksessä käännöksen jälkeen oikean puoleiselle kaistalle...

Kyllä näitä riittää...

Monotaka noita listaamiani kohtia sinä rikot tarkoituksellisesti joka päivä?

Aha... jos moitin jostain virheellisestä ajotyylistä, niin se personoidaan minuun henkilönä ja sen jälkeen kysytään mitä virheitä minä teen. Mitä tekemistä sillä on alkuperäisen asian kanssa? Varmaan teen virheitä mutta se ei muuta alkuperäistä asiaa.

Vilkkua käytän aina mm sen takia että minua vituttaa eräs päivittäinen ruuhkainen T-risteys jossa joutuu ajoittain odottelemaan aika kauan ja moni läpipääsytilaisuus menee ohi vain sen takia että kääntyvä ei näytä suuntamerkkiä. Perskuels..... En halua olla samanlainen mu***u.

Tai oikeastaan vitutti. Nyt siinä on liikenneympyrä ja se vetää paljon paremmin kuin ennen.

• Endlösung

Aha... jos moitin jostain virheellisestä ajotyylistä, niin se personoidaan minuun henkilönä ja sen jälkeen kysytään mitä virheitä minä teen. Mitä tekemistä sillä on alkuperäisen asian kanssa? Varmaan teen virheitä mutta se ei muuta alkuperäistä asiaa.

Vilkkua käytän aina mm sen takia että minua vituttaa eräs päivittäinen ruuhkainen T-risteys jossa joutuu ajoittain odottelemaan aika kauan ja moni läpipääsytilaisuus menee ohi vain sen takia että kääntyvä ei näytä suuntamerkkiä. Perskuels..... En halua olla samanlainen mu***u.

Tai oikeastaan vitutti. Nyt siinä on liikenneympyrä ja se vetää paljon paremmin kuin ennen.

Joo varmaan turha yrittää opastaa. Ratkaisu on mennä oikealta ohi ja nauttia valoshowsta kun kotipoliisi yrittää lievittää kokemaansa nöyyyyrryytystä vilkuttelemalla nuhapumppunsa valoja. Ah, se on aina vain niin viihdyttävää!

• eps

siellä liikenteessä juuri nyt on.

• järkimies Alen

Itse olen monesti ajanut koko matkan Tampereelle sitä vasenta kaistaa. Jos rajoitus on 120 km/h ja ajan kohtuullisen ruuhkaista tietä mittarinopeudella 140 km/h niin saatan pysyä ohituskaistalla koko matkan Tampereelle ellei nopeampia ole tulossa takaalta ohi. Jos joku haluaaa ajaa kovempaa niin toki annan tietä.

Sanoo tieliikennelaki mitä hyvänsä niin minä pidän turvallisempana, sujuvampana ja kohteliaampana ajaa sitä "ohituskaistaa" koko ajan kuin "pilkkiä kaistalta toiselle" muutaman sadan metrin välein. Mitä järkeä on vaihtaa vähän väliä takaisin oikealle kaistalle jos seuraava ohitettava rekka tms. tulee eteen muutaman kymmenen sekunnin päästä?

Eniten vituttavat ne urpot, jotka tulevat ohituskaistalta eteen 20 metriä ohituksen jälkeen. Niiden takia on tänäkin talvena hajonnut yksi tuulilasi ja yksi sumuvaloumpio. Ja kurakelillä menee litratolkulla pissapojan nestettä ihan turhaan. Tässäkin asiassa voi käyttää maalaisjärkeä jos sitä vaan on edes lusikalla annettu, minä sentään sain sitä jo syntymälahjaksi kauhalla annosteltuna.

• Maantiekiitäjä

Moni ohituskaistalla majaileva sunnuntaikuski ei tee tilaa takana oleville kun eivät tarkkaile peilejä. Eiköhän ole näistä tulpista kysymys.

• 50-60 KM/H KÖRÖTTELYYN

sitä varten on se kuuluisa OIKEA kaista. Hitaammin ajavat kulkevat oikealla, ainakin tieliikenneasetuksen mukaan PITÄISI. Vaan ei. Siellä ne rekatkin viittäkymppiä, kun tuolla 30 km päästä lähdetään ramppiin vasemmalle...

• lagumake-81

laissa ei ole määritelty kuinka kauan ohitus saa kestää =)
      no joo ilkeää kun siellä joku junnaa.

mutta jos edellä ajava vasemmalla kaistalla ajaa rajoituksen mukaan niin sulla ei oo mitään sanottavaa ellet sitten ole hälytysajossa ja jos olisit et kirjoittaisi kokoo aiheesta

• aja,,

rajoituksen mukaan vaan 20-30km/h alle sen

• opi...

Ikinä, ne ovat tyhmiä, itseriittoisia maanteiden kuninkaita.

Tässä menen MINÄ, viis muista.

• veivaajille

Olenpa itsekin syyllistynyt kilometritolkulla kestäviin ohituksiin. Aika useinkin, koska huomattava osa kanssakulkijoista on veivaajia, joille tasaisen nopeuden ylläpitäminen on ylivoimainen tehtävä. Ilman kirittäjää nopeus hiipuu pian 10 km/h alle rajoituksen ... ja veivaajan auto tulee perä edellä vastaan, kun köröttelen vakkari päälla. Vaan aivan välittömästi, kun veivaaja huomaa sivupeilistään, että lähden ohittamaan, hän myös muistaa, että se olikin se oikeanpuoleisin poljin, jota oli tarkoitus polkea jatkuvasti, ja nostaa nopeutensa rajoitus 5... 15 km/h lukemiin. Niipä sitten, tuurista riippuen

a) ohitus kestää minuuttitolkulla
      b) jämme junnaamaan rinnakkain, kunnes fiksumpi antaa periksi
      c) ohitettava karkaa edelle ... ja hyytyy jälleen, kun ei enää ole kirittäjää rinnalla
      d) ohitan veivaajan, joka 30 s myöhemmin kuittaa minusta ohi reilulla ylinopeudella tyyliin "minuahan ei ohitella", katoaa horisonttiin .... ja tulee taas 5 min kuluttua perse edellä vastaa 15 km/h alinopeudella

• vasemman kaistan kasvatti

se, että laittaa vakionopeussäätimeen asetukseksi esim. 115 kun rajoitus on 100 tai 135/140 kun rajoitus on 120.

Asetus tietenkin siten ettei heti tule sakkoa jos yksikin poliisiauto tulee vastaan. Mutta koska lähes kaikissa autoissamittarivirhe on vähintään 5% nopeudella 100 km/h niin ihan reilun nopeuden siihen voi laittaa. Minä säädän talvirajoituksilla nopeuden siten, että GPS näyttää 100 km/h rajoitruksella 108-110, jolloin mittarinopeus on 115-118.

Kesällä prätkällä ajaessa kun joku tulee liian lähelle roikkumaan niin mulkaisu taakse ja hetkellinen nopeuden nosto250 km/h:iin auttaa kummasti ;)

• ...
        vasemman kaistan kasvatti kirjoitti:

se, että laittaa vakionopeussäätimeen asetukseksi esim. 115 kun rajoitus on 100 tai 135/140 kun rajoitus on 120.

Asetus tietenkin siten ettei heti tule sakkoa jos yksikin poliisiauto tulee vastaan. Mutta koska lähes kaikissa autoissamittarivirhe on vähintään 5% nopeudella 100 km/h niin ihan reilun nopeuden siihen voi laittaa. Minä säädän talvirajoituksilla nopeuden siten, että GPS näyttää 100 km/h rajoitruksella 108-110, jolloin mittarinopeus on 115-118.

Kesällä prätkällä ajaessa kun joku tulee liian lähelle roikkumaan niin mulkaisu taakse ja hetkellinen nopeuden nosto250 km/h:iin auttaa kummasti ;)

Ensin pelkäät että tulee sakot jostain 130-140:n nopeudesta, ja sitten oletkin jo kiihdyttämässä 250:een.

• OO OO

Todellakin, hyvä aihe.

Itseäkin -tuttaa kun eteen tulee joku nysväri. ohitus kaistat pitäisi muutenkin pyhittää nopeaan ajoon tehdyille laatu autoille: AUDEILLE, Volvoille ja Mersuille. Ne on Suunniteltu kovaan ajoon ja paranevat nopeuden kasvaessa turha sinne millään renulla tai Nissanilla on tulla mateleen

xD

• Kateellinen panettelija

Se oikea kaista on nysväreitä varten.
        Hesarin epätieteellisen tutkimuksen mukaan folkkarikuskit on pahimpia ohittelijoita. Luettuani tuon "tutkimuksen" aloin tarkkailla ohittavien autojen merkkejä sillä silmällä, ja totesin että kappas vaan, niin ovatkin.

• tien tukeksia
      • ja!!!!

mikä ihme siin oikein on ku jäädää ohituksen jälkee ajamaan sille kaistalle eikä anneta nopeemmalle tietä?

ja toinen asia mua ihmettyttää et mikä ihme siin on en pitää paukata tahalleen eteen jos ajaa jotain 180km/h sitä en tajuu/väläytellään valoja ku mennään ohi?

toiseks tommonen on ihan tyhmää,
        ei aiheuteta ku tommosella käyttäytymisellä vaarallisia tilanteita!

sit pitää ajaa tolleen ku noissa videossa tommosten hidastelijoiden takii mikä vasta hauskaa onki!

oon miettinny sitä et vituttaako tämmösii ajajii ku ei ite uskalla ajaa kovaa!

sit viel semmonen juttu et ku lähetää ohi ni painetaan sitä kaasua eikä jäädä maleksimaan!

• Jouheva matkaaja

http://youtube.com/watch?v=mqiV5zpD8_Y

Tuo ajaja ottaa suuria riskejä, vaikka kokemattomuuttaan moni videon katsoja ei sitä huomaakaan. Hän esimerkiksi ajaa kaarteessa moottoritien pientareella. Entäpä jos pientareella olisi ollut vaikka pysäytetty auto? (Vian tms takia) Tuolla vauhdilla tuo kaahari ei olisi ehtinyt pysäyttää ennen sen huomaamista, vaan törmäys olisi ollut väistämätön. Väistämiseenkään ei välttämättä olisi ollut tilaa muun liikenteen takia.

Kaahaus aiheuttaa riskejä myös sitä kautta, että kaahari sattuu usein aivan yllättäen kohdalle, ja silloin muiden reaktio voi olla odottamaton ja riskialtis.

• mitäpä sanoo tähän!

vasen misto kaahauksen estäjä???????

miten estät tämmöstä????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1721
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1422
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      864
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe