Torey Hayden

`Mel

Mä oon lukenut Torey Haydenin kirjoista Tiikerin lapsen ja se oli hyvä! Tällä hetkellä oon lukemassa Nukkelasta..
Mulla olis sellasta kysyttävää Torey Haydenistä, että onks siitä ilmestynyt mitään elämänkertaa, tai onko olemassa jotain kirjoja joissa kerrotaan Torey haydenin elämästä. Teen koulussa lopputyötä Haydenistä ja pitäisi saada vähän kokonaiskuvaa kirjailijasta.. Ja sitten että miten tää Torey Hayden lausutaan?:D Kiitos niille, jotka jaksaa vastaa!! ;)

14

12226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.H.:n fani

      Ei nyt varsinaisesti ole mitään sellaista elämänkertakirjaa, joka kertoisi Torey Haydenin elämästä. Mutta on tällainen hänen kotisivunsa: http://www.torey-hayden.com/, jossa on se "biography" englanniksi, joka kertoo nimenomaan hänen elämästään.

      Voin toki kääntää sen suomeksi, jos sulla ei satu olemaan englannin kieli vahvinta lajia. :)

      Olen tavannut hänet henkilökohtaisesti viime vuoden elokuussa, kun hän kävi täällä Suomessa. Ihana ja mielenkiintoinen nainen! Silloin hän on kertonut asuvansa yhä Skotlannissa ja omistavansa pienen maatilan.

      • `Mel

        Kiitos vastauksesta.
        Ja voisitko tosiaan kääntää sen suomeksi??? Mulla kun ei oo toi engalannin kieli niin halussa, et osaisin pitkää tekstiä suomentaa. :D

        Kun Hayden kävi Suomessa viime vuoden elokuussa, kuten kerroit.. Niin miksi hän kävi täällä, ihanko fanien vuoksi? Ja missä tapasit hänet? Olisin kovin kiitollinen, jos jaksaisit vielä kertoa hieman tapaamisestanne?

        Kiitos tuhannesti kun vaivaudut kuluttamaan aikaasi tähän. Autat minua suuresti!! :)


      • T.H.:n fani
        `Mel kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Ja voisitko tosiaan kääntää sen suomeksi??? Mulla kun ei oo toi engalannin kieli niin halussa, et osaisin pitkää tekstiä suomentaa. :D

        Kun Hayden kävi Suomessa viime vuoden elokuussa, kuten kerroit.. Niin miksi hän kävi täällä, ihanko fanien vuoksi? Ja missä tapasit hänet? Olisin kovin kiitollinen, jos jaksaisit vielä kertoa hieman tapaamisestanne?

        Kiitos tuhannesti kun vaivaudut kuluttamaan aikaasi tähän. Autat minua suuresti!! :)

        Tässäpä vapaasti käännös suomeksi Toreyn elämänkerrasta:

        " Syntymäaika ja -paikka: 21 toukokuuta 1951, Livingston,Montana,USA

        Koulutus: Billingsin lukio,Billings,Montana 1969, biologian ja kemian korkeakoulututkinto Whitmanin college (tai suom.korkeakoulu), Walla Walla,Washington 1973, erityisopetuksen maisteri,Montanan osavaltion yliopisto,Billings 1975, kasvatuspsykologian ja erityisopetuksen tohtorin tutkinto (jäänyt kesken) Minnesotan yliopisto,Minneapolis, Minnesota 1979.

        Perhe: eronnut, yksi tytär Sheena

        Psykologian/erityisopetuksen ura:

        erityisopetuksen avustaja 1969-72, erityisopettaja /oppimistukihenkilö 1973-1974, päätoiminen opettaja tavallisessa luokassa 1974, yksityisklinikan terapeutti 1975-1976, erityisopettaja 1976-1977, erityisopetuksen oppimistukikonsultti 1977-1979, yksityisklinikan terapeutti 1977-1979, psykiatriyksikön tutkimuskoordinaattori 1978-1979, yliopistoluennoitsija/-opettaja 1977-1979, erityisopettaja 1979-1980, yksityisklinikan terapeutti 1980-1981, avustava konsultti 1982-1989 ja myöhemmällä konsultoivia töitä aina tähän päivään saakka.

        Vapaaehtois-/hyväntekeväisyys:

        konsultointi autismin alueella 1981-1983, avustaja Pohjois-Walesin Lapsilinjalla 1987-1991, Pohjois-Walesin Lapsilinjan puheenjohtaja 1988-1989, avustaja Samaritanilla 1996-1998, avustaja kansalaisten aputoimistossa 2002 - tähän päivään saakka, NSPCC:n kannattaja 2005 - tähän päivään saakka ja myös Pelastakaa Lapset ry;n jäsen.

        Kirjat: Tiikerin lapsi, Toisten lapset, Häkkipoika, Auringonkukkametsä, "Just another kid" (huom.käänn.tämä on ainoa kirja,jota ei käännetty vielä suomeksi!), Aavetyttö, Sähkökissa, Nukkelapsi, Pöllöpoika ja Hiljaisuuden lapset.

        Harrastukset: ooppera, klassinen teatteri, klassinen musiikki, antiikkihistoria, arkeologia, maanviljely, kosmologia ja psykologia. "

        Ja vastaus vielä siihen kysymykseen, kun hän kävi täällä Suomessa viime vuoden elokuussa. Hän oli täällä kirjansa markkinoimisen vuoksi. Ja myös hänet oli kutsuttu yleisön pyynnöstä. Suomalainen kirjakerho (vai mikä sen nimi nyt olikaan..) oli järjestänyt sen tapaamisen, johon piti ilmoittautua.

        Sattumoisin mun ystäväni on töissä siinä Yhtyneet Kuvalehdet-talossa, joten hänen kauttaan olin päässyt ilmoittautumaan hänen kanssaan siihen Torey Haydenin yleisötapaamiseen.Tapasin Toreyn siellä Yhtyneet Kuvalehdet- talossa, jossa oli sellainen paneelikeskustelua hänen kirjoittamistaan kirjoista.

        Paneelikeskustelun jälkeen oli yleisöltä tullut vapaita kysymyksiä Toreylle. On kysytty mm. miten Torey ajautui sille alalle eli lapsipsykologian alalle. Hän kertoi, että sattuman kautta häntä pyydettiin avustajaksi erääseen hoitokotiin tai vastaavaan joskus 1960-luvun lopussa. Siellä hän tapasi pienen 4-5-vuotiaan tytön, joka kyyhötti koko ajan turkoosinvärisen pianon alla. Torey vain jutteli sille pienelle tytölle, kunnes ajan myötä tyttö alkoi avautumaan Toreylle ja tuli selville, että tyttöä käytettiin seksuaalisesti hyväkseen. Siksi tuo käyttäytyminen, että piiloutui pianon alle. Siitä alkoi sitten Toreyn ammatillinen kiinnostus ja ura lapsipsykologian, teraupetin alalla. Eritoten hän on erikoistunut lasten valikoivaan puhumattomuuteen. Valikoiva puhumattomuus tarkoittaa siis sitä,että lapsi oikeasti osaa puhua, mutta lopettanut puhumisen jonkun rankan trauman takia (kuten seksuaalisen hyväksikäytön, väkivallan seurauksena jne.) .

        Joku muuan yleisöstä kysyi Toreylta, onko hän koskaan haaveillut siitä alasta nuorempana/pienempänä ja siihen Torey vastasi, että ei. Hän ei koskaan varsinaisesti haaveillut siitä, vaan alunperin olisi kouluttautunut metsänvartijaksi. Mutta juuri edellä mainitun sattuman kautta hänestä tulikin lapsipsykologiaan ja lasten valikoivaan puhumattomuuteen erikoistunut terapeutti/erityisopettaja.

        Ja sen paneelikeskustelun & yleisön kysymyksien jälkeen mentiin vielä jonottamaan ja pyytämään nimmaria häneltä. Sain häneltä nimmarin erääseen minun Torey Haydenin kirjoittamaan kirjaan. :)


      • `Mel
        T.H.:n fani kirjoitti:

        Tässäpä vapaasti käännös suomeksi Toreyn elämänkerrasta:

        " Syntymäaika ja -paikka: 21 toukokuuta 1951, Livingston,Montana,USA

        Koulutus: Billingsin lukio,Billings,Montana 1969, biologian ja kemian korkeakoulututkinto Whitmanin college (tai suom.korkeakoulu), Walla Walla,Washington 1973, erityisopetuksen maisteri,Montanan osavaltion yliopisto,Billings 1975, kasvatuspsykologian ja erityisopetuksen tohtorin tutkinto (jäänyt kesken) Minnesotan yliopisto,Minneapolis, Minnesota 1979.

        Perhe: eronnut, yksi tytär Sheena

        Psykologian/erityisopetuksen ura:

        erityisopetuksen avustaja 1969-72, erityisopettaja /oppimistukihenkilö 1973-1974, päätoiminen opettaja tavallisessa luokassa 1974, yksityisklinikan terapeutti 1975-1976, erityisopettaja 1976-1977, erityisopetuksen oppimistukikonsultti 1977-1979, yksityisklinikan terapeutti 1977-1979, psykiatriyksikön tutkimuskoordinaattori 1978-1979, yliopistoluennoitsija/-opettaja 1977-1979, erityisopettaja 1979-1980, yksityisklinikan terapeutti 1980-1981, avustava konsultti 1982-1989 ja myöhemmällä konsultoivia töitä aina tähän päivään saakka.

        Vapaaehtois-/hyväntekeväisyys:

        konsultointi autismin alueella 1981-1983, avustaja Pohjois-Walesin Lapsilinjalla 1987-1991, Pohjois-Walesin Lapsilinjan puheenjohtaja 1988-1989, avustaja Samaritanilla 1996-1998, avustaja kansalaisten aputoimistossa 2002 - tähän päivään saakka, NSPCC:n kannattaja 2005 - tähän päivään saakka ja myös Pelastakaa Lapset ry;n jäsen.

        Kirjat: Tiikerin lapsi, Toisten lapset, Häkkipoika, Auringonkukkametsä, "Just another kid" (huom.käänn.tämä on ainoa kirja,jota ei käännetty vielä suomeksi!), Aavetyttö, Sähkökissa, Nukkelapsi, Pöllöpoika ja Hiljaisuuden lapset.

        Harrastukset: ooppera, klassinen teatteri, klassinen musiikki, antiikkihistoria, arkeologia, maanviljely, kosmologia ja psykologia. "

        Ja vastaus vielä siihen kysymykseen, kun hän kävi täällä Suomessa viime vuoden elokuussa. Hän oli täällä kirjansa markkinoimisen vuoksi. Ja myös hänet oli kutsuttu yleisön pyynnöstä. Suomalainen kirjakerho (vai mikä sen nimi nyt olikaan..) oli järjestänyt sen tapaamisen, johon piti ilmoittautua.

        Sattumoisin mun ystäväni on töissä siinä Yhtyneet Kuvalehdet-talossa, joten hänen kauttaan olin päässyt ilmoittautumaan hänen kanssaan siihen Torey Haydenin yleisötapaamiseen.Tapasin Toreyn siellä Yhtyneet Kuvalehdet- talossa, jossa oli sellainen paneelikeskustelua hänen kirjoittamistaan kirjoista.

        Paneelikeskustelun jälkeen oli yleisöltä tullut vapaita kysymyksiä Toreylle. On kysytty mm. miten Torey ajautui sille alalle eli lapsipsykologian alalle. Hän kertoi, että sattuman kautta häntä pyydettiin avustajaksi erääseen hoitokotiin tai vastaavaan joskus 1960-luvun lopussa. Siellä hän tapasi pienen 4-5-vuotiaan tytön, joka kyyhötti koko ajan turkoosinvärisen pianon alla. Torey vain jutteli sille pienelle tytölle, kunnes ajan myötä tyttö alkoi avautumaan Toreylle ja tuli selville, että tyttöä käytettiin seksuaalisesti hyväkseen. Siksi tuo käyttäytyminen, että piiloutui pianon alle. Siitä alkoi sitten Toreyn ammatillinen kiinnostus ja ura lapsipsykologian, teraupetin alalla. Eritoten hän on erikoistunut lasten valikoivaan puhumattomuuteen. Valikoiva puhumattomuus tarkoittaa siis sitä,että lapsi oikeasti osaa puhua, mutta lopettanut puhumisen jonkun rankan trauman takia (kuten seksuaalisen hyväksikäytön, väkivallan seurauksena jne.) .

        Joku muuan yleisöstä kysyi Toreylta, onko hän koskaan haaveillut siitä alasta nuorempana/pienempänä ja siihen Torey vastasi, että ei. Hän ei koskaan varsinaisesti haaveillut siitä, vaan alunperin olisi kouluttautunut metsänvartijaksi. Mutta juuri edellä mainitun sattuman kautta hänestä tulikin lapsipsykologiaan ja lasten valikoivaan puhumattomuuteen erikoistunut terapeutti/erityisopettaja.

        Ja sen paneelikeskustelun & yleisön kysymyksien jälkeen mentiin vielä jonottamaan ja pyytämään nimmaria häneltä. Sain häneltä nimmarin erääseen minun Torey Haydenin kirjoittamaan kirjaan. :)

        Dodii.. Siinähän oli tietoa ihan mukavasti :) Kiitos taas. Nyt sit vaan esitelmää tekemään. Eiköhän näillä päästä pitkälle. :D

        Nyt sit aloittelemaan. Kiitos ja jos tulee jotain mieleen mikä olisi kirjaoittamisen 'arvoista' niin voit kirjoitella tänne. :)

        Hauskaa kevään jatkoa!! (;


      • T.H.:n fani
        `Mel kirjoitti:

        Dodii.. Siinähän oli tietoa ihan mukavasti :) Kiitos taas. Nyt sit vaan esitelmää tekemään. Eiköhän näillä päästä pitkälle. :D

        Nyt sit aloittelemaan. Kiitos ja jos tulee jotain mieleen mikä olisi kirjaoittamisen 'arvoista' niin voit kirjoitella tänne. :)

        Hauskaa kevään jatkoa!! (;

        Eipä kestä! :)

        Ai niin, vielä tässä muutama asia.. silloin kun olin siellä tapaamassa Torey Haydenia, niin häneltä kysyttiin, onko kysytty lupaa näiltä kirjojen henkilöiltä kirjojen julkaisussa. Hän kertoi,että on kysynyt aina lupaa ensin näiltä entisiltä oppilailta/terapiapotilailta kirjojen julkistamiseen, mutta näiden nimet ovat muutettu. Siis kirjoissa esiintyvien henkilöiden nimet on aina muutettu henkilöturvallisuudesta, vaikka tarinat on kyllä aina totta.

        Häneltä kysyttiin myös, miten näiden entisten oppilaiden/potilaiden vanhemmat ovat suhtautuneet kirjojen julkistamiseen, joissa on esiintynyt heidän lapsiaan. Hän kertoi, etteivät vanhemmat pysty koskaan tunnistamaan häntä samaksi henkilöksi, koska Torey Hayden käyttää täysin eri nimeä siviilielämässä. Siis tämä "Torey Hayden" on siis itse asiassa kirjailija/taiteilijanimi. En tiedä, mikä hänen oikea nimensä on, kun hän ei suostunut kertomaan sitä. Ihan ymmärrettävää.

        Onnea esitelmään! Ja myös mukavaa kevään jatkoa!
        :)


      • Anonyymi
        T.H.:n fani kirjoitti:

        Eipä kestä! :)

        Ai niin, vielä tässä muutama asia.. silloin kun olin siellä tapaamassa Torey Haydenia, niin häneltä kysyttiin, onko kysytty lupaa näiltä kirjojen henkilöiltä kirjojen julkaisussa. Hän kertoi,että on kysynyt aina lupaa ensin näiltä entisiltä oppilailta/terapiapotilailta kirjojen julkistamiseen, mutta näiden nimet ovat muutettu. Siis kirjoissa esiintyvien henkilöiden nimet on aina muutettu henkilöturvallisuudesta, vaikka tarinat on kyllä aina totta.

        Häneltä kysyttiin myös, miten näiden entisten oppilaiden/potilaiden vanhemmat ovat suhtautuneet kirjojen julkistamiseen, joissa on esiintynyt heidän lapsiaan. Hän kertoi, etteivät vanhemmat pysty koskaan tunnistamaan häntä samaksi henkilöksi, koska Torey Hayden käyttää täysin eri nimeä siviilielämässä. Siis tämä "Torey Hayden" on siis itse asiassa kirjailija/taiteilijanimi. En tiedä, mikä hänen oikea nimensä on, kun hän ei suostunut kertomaan sitä. Ihan ymmärrettävää.

        Onnea esitelmään! Ja myös mukavaa kevään jatkoa!
        :)

        Kyllä ainakin Wikipediasta saa sen käsityksen, ettei Torey Hayden ole peitenimi. Tosin Torey on lyhennys Victoriasta.
        Ehkä hän silti on käyttänyt töissä jotain toista nimeä, mutta luulisi että lasten vanhemmat tunnistaisivat hänet ulkonäöstä, onhan hänestä kuvia julkaistu ja vanhemmat ovat varmaan tavanneet hänet. Tuossa on jotain, mitä en ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin Wikipediasta saa sen käsityksen, ettei Torey Hayden ole peitenimi. Tosin Torey on lyhennys Victoriasta.
        Ehkä hän silti on käyttänyt töissä jotain toista nimeä, mutta luulisi että lasten vanhemmat tunnistaisivat hänet ulkonäöstä, onhan hänestä kuvia julkaistu ja vanhemmat ovat varmaan tavanneet hänet. Tuossa on jotain, mitä en ymmärrä.

        Ehkä on käyttänyt töissä aviomiehensä sukunimeä? On ollut naimisissa, tosin eronnut.


    • tiikerijellona

      Mä tykkään Toreyn kirjoittamista kirjoista ihan älyttömästi!
      Mä oon lukenu Tiikerin lapsen, Toisten-ja Hiljaisuuden lapset, Nukkelapsen, Häkkipojan, Sähkökissan ja Auringonkukkametsän. Tai oikeastaan mä olen lukenut kaikki non-fictionit ja muutaman fiktiivisen.

      [Tori: Heiden] lausutaan :DD

      Ja mene ihmeessä Haydenin kotisivuille! Niiltä löydät tietoa :))

      Suosittelen kaikille lämpimästi kirjailijan kirjojen lukemista!

      • `Mel

        Kiitos, tota lausumista mä vähän jänskäsinkin, mutta nyt sekin kunnossa. Kiittos :)


    • Näkymätön lapsi

      Torey Hayden on kyllä yksi ehdottomasti lempikirjailijoistani :) Tarinat kiehtovat minua koska ne ovat oikeasti totta. Tälläisia tarinoita näkee harvoin.
      Mietin vain että tietäisikö joku onko Toreyn kirjojen vastaanotto ollut julkaisuaikana positiivista vai onko siitä tullut jotain suurempia "kriisejä"? Luulisin kyllä et palaute olisi positiivista, mutta ainahan löytyy kriitikoita jotka näkee mm. Tiikerin lapsessa jotain pahaa ja kiellyttyä :)

    • kakki__

      On siltä tullut elämänkerta, ainakin netistä löytyy aika pitkälti, mutta englanniksi.. Kannattaa sullaki muistaa ku luet niit kirjoja että osa niist on todellisuuteen perustuvia, osa ei.. kannattaa lukea aavetyttö, se on jotenkin koskettava kirja :)ite oon lukenu aavetytön ja tiikerilapsen, tällä hetkellä luen auringonkukkametsää, se on yks niist "ei-todellisista" :DDD

    • oliiiiviini

      Joo, kannattaa ehdottomasti lukea sen kirjoja. Itse luin juuri aavetytön, ja se oli todella...vaikuttava.

    • Anonyymi

      Uusin Haydenin kirja Näkymätön tyttö on myös hyvä.

    • Anonyymi

      Torey Hayden on myös Facebookissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3700
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1813
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1270
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      913
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe