Voisitteko kertoa, minkälaista on aito Jyväskyläläinen murre? Itse en sitä paikkakuntalaisena huomaa, vaikka olen kuullut että sellainen on. Olen kuullut että me "venytämme sanoja" Esim: "Jyväääskylää" tjsp? Valaiskaa minua Jyväskylän murteesta, sen piirteistä ja sanoista !
-Kiitos.
Jyväskylän murre!?
143
23936
Vastaukset
- vaan ni
hyvin menee !
- deedii
Minunkin mielestäni mitä nyt on Suomi tullut eri alueilla tutuksi, Keski-Suomessa puhutaan lähimpänä tuota kirjakieltä olevaa eli erittäin hyvää suomenkieltä. En ole kuullut kenenkään siellä venyttävän sanoja saati muualla Keski-Suomessa. Pk-seudulla ties mitä väännöksiä, Turun ja Savon murteista puhumattakaan... Eipä siinä, rikkauksiahan nuo murteet ovat mutta tosiaan kyllä Keski-Suomessa puhutaan sangen "oikeaa" suomenkieltä.
Pakko vielä kehaista tähän, että muutenkin tykkään Keski-Suomesta, sangen sivistynyttä aluetta kuten pk-seutukin sekä pari paikkaa länsirannikolla, ei ole ihan samanlaista junttimeininkiä kuin aika monessa muussa paikassa Suomessa:) Normaaleja, mukavia ja fiksuja ihmisiä. Jyväskylä on hyvä paikka, voisi vaikka muuttaa sinne asumaan. - Hävettävä "kaupunki"
deedii kirjoitti:
Minunkin mielestäni mitä nyt on Suomi tullut eri alueilla tutuksi, Keski-Suomessa puhutaan lähimpänä tuota kirjakieltä olevaa eli erittäin hyvää suomenkieltä. En ole kuullut kenenkään siellä venyttävän sanoja saati muualla Keski-Suomessa. Pk-seudulla ties mitä väännöksiä, Turun ja Savon murteista puhumattakaan... Eipä siinä, rikkauksiahan nuo murteet ovat mutta tosiaan kyllä Keski-Suomessa puhutaan sangen "oikeaa" suomenkieltä.
Pakko vielä kehaista tähän, että muutenkin tykkään Keski-Suomesta, sangen sivistynyttä aluetta kuten pk-seutukin sekä pari paikkaa länsirannikolla, ei ole ihan samanlaista junttimeininkiä kuin aika monessa muussa paikassa Suomessa:) Normaaleja, mukavia ja fiksuja ihmisiä. Jyväskylä on hyvä paikka, voisi vaikka muuttaa sinne asumaan.noh,noh, sanoi varis ku nokka katkes' .
Nyt tuli aprillia koko suun täydeltä, vaikk se meni jo!
Mitä tuo sivistyneisyys muka on?
Rasismia , pahoinpitelyjä , ampumisia....
Jooo, sivistynyttä meininkiä todellakin.----
varsinaista Suomen Ateenaa,---hähääääää! - logiikka
Ehkä se sivistyneet ymmärtävät, että suurkaupungeissa on aina luettelemasi kaltaisia tapauksia, sillä suurempi joukko ihmisiä kasvattaa myös rikoksien todennäköisyyttä.
Se, että vastaako nuo rikoksentekijät jyväskyläläisiä ihmisiä noin yleensä on toinen juttu.
Nuokin tapaukset ovat jo ties kuinka vanhoja ja Helsingissä varmaan joka päivä tapahtuu jotain, mutta sehän on vain sivistynyt stadi ja sinnehän kaikki haluavat, joten se on ihan ok. - Anonyymi
logiikka kirjoitti:
Ehkä se sivistyneet ymmärtävät, että suurkaupungeissa on aina luettelemasi kaltaisia tapauksia, sillä suurempi joukko ihmisiä kasvattaa myös rikoksien todennäköisyyttä.
Se, että vastaako nuo rikoksentekijät jyväskyläläisiä ihmisiä noin yleensä on toinen juttu.
Nuokin tapaukset ovat jo ties kuinka vanhoja ja Helsingissä varmaan joka päivä tapahtuu jotain, mutta sehän on vain sivistynyt stadi ja sinnehän kaikki haluavat, joten se on ihan ok.Kuka vittu mistään rikoksista tai mistään puhui lol
- keski-suomessa
varsinkin ympäristökunnissa. Jyväskylässa on
paljon muualta tulleita, joten murre ei ole niin rumaa
vokaalien veäntämistä.
Kainuussa jokseenkin yhtä hirveätä mökellystä.- JKL: sitä sun tätä
Jyväskylän seutu on lisäksi murrealueiden siirtymäaluetta.
Keski-Suomi ei ole kovinkaan vanha käsitteellinen kokonaisuus eikä mitään tälle alueelle ominaista murretyyppiä ole. Keskisuomalaisilla murteilla tarkoitetaan pohjoisen Keski-Suomen savolaismurteisiin kuuluvia kielimuotoja. Eteläisen Keski-Suomen murteet ovat päijäthämäläisiä.
Asutushistoriallisesti Keski-Suomi on alkujaan hämäläistä, johon 1500-luvulta lähtien on tullut savolainen kerrostuma. Niinpä murteetkin ovat olleet sekamurteita, missä enemmän, missä vähemmän.
"Puhtaimpana" suomena on pidetty Keuruun puheenpartta, koska tuolla seudulla kolme murrealuetta kohtaavat toisensa, ja kieli on samanlainen "kompromissi" kuin suomen yleiskielikin. - Anonyymi
kainuun kieli yksi harvoista joista ei meinaa saada mitään tolkkua
- kuultuna...
Se murre on juuri tuollaista venyttämistä. Sukuani asuu siellä ja kun olen lomalla jyvälässä niin alan venyttäää itsekkin!
Nyt erotan heti keskisuomalaisen muista suomalaisista!
Hyvää kevättä Jyväskylään!- tosin
pikakirjoituspuhujan korvaan voi normaali tempo
kuulostaa venyttämiseltä.
Hyvä esimerkki normaalitempoisen puheen
ymmärtämiseen tottuneelle on kansanedustaja Anni
Sinnemäen säksätys, josta ei täällä päin saa mitään selvää:)
Hyvää kevättä lEsbooseen:) taitaa meidän keskisuomalaisten tapa puhua kuulostaa yleiskieleltä, jossa on omanlaisensa nuotti ja sanojen painotus, vaikka sanat pääosin ovatkin kirjakieltä. Ehkäpä juuri tästä syystä "keskisuomalaista" puhuvaa harvemmin kuitenkaan tunnistetaan/paikallistetaan Keski-Suomesta kotoisin olevaksi. Näin ainakin omalla kohdallani.
- Epposlaisten
ja myös koko pääkaupunkiseudun murre on tosi outoa? Tiedä sanan te äännätte tiädä. Miksi hitossa sinne on se ylimääräinen ä-kirjain tungettava?
Eteläsuomen murre on kamalinta kuultavaa ja tokana tulee pohjanmaa.
Yksi tuttu Espoosta puhui: " En mä kyy tiädä lähenks mä, ku on täss vähä viel säätöö". Sanoin, sääjä ittes ensin ja tuu sitte perässä Keski-Suomeen. - meitä on moneks
tosin kirjoitti:
Hyvää kevättä lEsbooseen:)Se on murteeseen kuuluva aksentti. Monien korvaan jyvääskyläässä todellakin venytetään vokaaleja, kun taas miinun korvaani ottaa eeniten se, kun puuhutaan tällä taavalla hieman ensimmäisen tavun vokaalia venyttäen, kuten usein etelässä tai Pohjanmaalla.
- Anonyymi
Minusta eesmäny evankelista Kalevi Lehtinen puhui monesti änniä ja älliä venytellen
- Anonyymi
tosin kirjoitti:
Hyvää kevättä lEsbooseen:)Sinnemäki on muuten murteiden ulkopuolella. Siuun liikkeet ovat isot kuin ent. poliitikko Seppo Kääriäisellä. Sanat mahtuisivat tulemaan kyllä pienemmälläkin vääntelyllä.
Kaikella kunnioituksella!
- ---
yleensä hyvää yleiskieltä, mutta tietysti muutamia eirtyispiirteitä löytyy, sanojen venyttämistä ja "määkimistä" ja omia ihania erikoisuuksia, kuten linkki :), joka herättää aina hilpeyttä ulkopaikkakuntalaisten keskuudessa.
- sanoja (ainakin lahtelaiste...
Intissä mua pilkattiin että kuulemma me Keski-Suomalaiset venytetään sanoja...
- on minusta
vielä suht järkevä sana (tosin mielipide voi olla puoluellinen). Toisin on mikkeliläinen "linikka"... ensimmäisen kerran kuullessani mietin että mistä ihmeen klinikasta se puhuu, ja vieläkin sana särähtää korvaan pahasti.
- jj
on minusta kirjoitti:
vielä suht järkevä sana (tosin mielipide voi olla puoluellinen). Toisin on mikkeliläinen "linikka"... ensimmäisen kerran kuullessani mietin että mistä ihmeen klinikasta se puhuu, ja vieläkin sana särähtää korvaan pahasti.
Torniossa linja-auto on linkkari. Täällä taas linkkari on linkkuveitsi.
- ........
sanoja (ainakin lahtelaiste... kirjoitti:
Intissä mua pilkattiin että kuulemma me Keski-Suomalaiset venytetään sanoja...
Ei sanooja vaan tavuuja. Puheessa on sellainen rytmi. Tämä ei kuitenkaan ole pelkästään JKL:lle ominaista, vaan yleensä itäisille murteille.
- ex espoolainen
Tuo venyttäminen on ihan selkeä piirre, josta erottaa Jyväskylän alkuasukkaan. Ei se kuulosta kuitenkaan pahalta. Meidän teinit omaksuivat sanoja, joita ei pk-seutulaiset kaverinsa tunnista ja se on herättänyt hilpeyttä. Linkki, eppuluokka, toppu. Koulussa oppiaineilla on ihan omat nimensä, mutta niin kai se on joka alueella. Jyväskylällä on erittäin korkea arvostus ainakin pk-seudulla.
- luulet liikoja
"Jyväskylällä on erittäin korkea arvostus ainakin pk-seudulla"
HAHAHAHAHAAAA!! JUNTTIAPINAT!! - Gfh
luulet liikoja kirjoitti:
HAHAHAHAHAAAA!! JUNTTIAPINAT!!Kaltaistesi vuoksi pk-seutu ei taas nauti kovin suurta arvostusta Jyvässeudulla.
- Mää tiedän
HAHAHAHAHAAAA!! JUNTTIAPINAT!!Kukaan vapaaehtoisesti muuta vaan työn pakottamana.Tarve muuttaa sieltä pois on hyvin suuri peruskalliolaista lukuun ottamatta.
- Sarvipässi
HAHAHAHAHAAAA!! JUNTTIAPINAT!!Alemmuuden tunnetta nosta itsetuntosi siellä etelässä korkealle myös kuten me täällä Jyväskylässä teemme.
- ex espoolainen
Sarvipässi kirjoitti:
Alemmuuden tunnetta nosta itsetuntosi siellä etelässä korkealle myös kuten me täällä Jyväskylässä teemme.
Ei alkuperäinen pk-seudulla asuja tai siellä kauan asunut sitä seutukuntaa erityisemmin tuo esiin tai kuvittele sen olevan jotenkin parempi. Kumma ajatus, että pitäisi alemmuuden tai ylemmyyden tunteita asuinpaikan vuoksi tuntea.
- Zadilainen
HAHAHAHAHAAAA!! JUNTTIAPINAT!!Mikäs se takametsien tötteröpäätä noin naurattaa?
Espoossa näet ei ole keskustaa olemassakaan.
On vain ostoskeskuksien ympärille rakentuneita alueita joita Espoolaiset nimittää kaupungiksi.
Ähääääää,hä,hä hääää! Huvittava ilmiö! - Mää vaan
HAHAHAHAHAAAA!! JUNTTIAPINAT!!Ja taas joku takahikiältä pääkaupunkiseudulle muuttanut laittaa kaiken fiksuutensa peliin ja se on luettavissa ISOILLA KIRJAIMILLA...
Itse olen ainakin kuullut monelta eri taholta että JKL:ssä asuu miellyttäviä ihmisiä, ne jopa osaavat puhua ventovieraille toisin kuin... - piste
Jyväskylän alkuasukas :D
- .......
Mää vaan kirjoitti:
Ja taas joku takahikiältä pääkaupunkiseudulle muuttanut laittaa kaiken fiksuutensa peliin ja se on luettavissa ISOILLA KIRJAIMILLA...
Itse olen ainakin kuullut monelta eri taholta että JKL:ssä asuu miellyttäviä ihmisiä, ne jopa osaavat puhua ventovieraille toisin kuin......toisin kuin "stadilaiset", jotka pelkäävät ihmisiä kuin kaupunkiin eksyneet metsäläiset.
- who cares
Gfh kirjoitti:
Kaltaistesi vuoksi pk-seutu ei taas nauti kovin suurta arvostusta Jyvässeudulla.
Ketä kiinnostaa mitä käpykyläläiset arvostavat?
- who doesn't care
who cares kirjoitti:
Esimerkiksi minua.
- omanapaaaaa
who cares kirjoitti:
Kommenttis todisti täydellisen junttiuden. Jos ei ole ns. "omasta piiristä", on sun mielestä ihan turha. Se jos mikä on junttiutta.
- omaaanapaa
omanapaaaaa kirjoitti:
Kommenttis todisti täydellisen junttiuden. Jos ei ole ns. "omasta piiristä", on sun mielestä ihan turha. Se jos mikä on junttiutta.
Siis tää who cares-nimim.
- Anonyymi
Mää vaan kirjoitti:
Ja taas joku takahikiältä pääkaupunkiseudulle muuttanut laittaa kaiken fiksuutensa peliin ja se on luettavissa ISOILLA KIRJAIMILLA...
Itse olen ainakin kuullut monelta eri taholta että JKL:ssä asuu miellyttäviä ihmisiä, ne jopa osaavat puhua ventovieraille toisin kuin...Pääkaupunkiseutu on täynnä takahikiältä muuttaneita.
- kuulee...
esim. korpilahdella. Ylöspäin sitten muuttuu savolaiseksi. Murreraja suunnilleen saviolla. Selvästi jo savolaisempaa. Jyväskylän murre= savolaiselta kuulostuvaa kirjakieltä :)
- alpomurberger
Mää oon syntyny Vaajakoskella vuonna tuhat yheksänsattaa neljäkymmentäyks.
Oon alakujaan Vaajakosken Mutasia, mutta muutin nimen täällä Ruotsissa ollesani.
Kun tullee lomalla käyvessä Vaajakoskelle, nii heti kyllä muuttuu puhe siihe murteesee jota kotona usseimmite puhuttii.
Nyt oon ollu jo 40 vuotta Ruotsissa, mutta nii se vaan on, että ei se mihinkää häviä se kotiseuvu puhetyyli.
Meijä äet puhu vielä enemmä semmosta savvoon vivahtavvaa suomee. Se ol alumperi kotosi Toevakasta.
Nii, tämmöstä tää keskisuomen murre oli aekanaa, aenakin Vaajakoskella. Nythä ne nuoret on alakanu, aenaki Helsingin seuvulla puhhuu semmosella matalalla kurkkunarinalla - varsinki tytöt ja se kuulostaa minusta hii hassulta. No melekeenpä voesin sannoo, että rummaa se semmone puhetyyli on.
Ei sitten muuta ku terkkuja sinne vanhoille tutuille jos vielä Mutase Alapon muistaa.
Mun S-postiosote löytyy galleriapalstalta ku klikkaa mun nikkiä tässä viestissä.
Heippa! Alpo - murreraja
savon murteeseen kulkee aika tarkasti lievestuoreen ja hankasalmen välillä, tosin se on horjuva koska ihmiset on jo muuttaneet niin paljon edes takaisin.
- Jyvääskyläläine
alpomurberger kirjoitti:
Oon alakujaan Vaajakosken Mutasia, mutta muutin nimen täällä Ruotsissa ollesani.
Kun tullee lomalla käyvessä Vaajakoskelle, nii heti kyllä muuttuu puhe siihe murteesee jota kotona usseimmite puhuttii.
Nyt oon ollu jo 40 vuotta Ruotsissa, mutta nii se vaan on, että ei se mihinkää häviä se kotiseuvu puhetyyli.
Meijä äet puhu vielä enemmä semmosta savvoon vivahtavvaa suomee. Se ol alumperi kotosi Toevakasta.
Nii, tämmöstä tää keskisuomen murre oli aekanaa, aenakin Vaajakoskella. Nythä ne nuoret on alakanu, aenaki Helsingin seuvulla puhhuu semmosella matalalla kurkkunarinalla - varsinki tytöt ja se kuulostaa minusta hii hassulta. No melekeenpä voesin sannoo, että rummaa se semmone puhetyyli on.
Ei sitten muuta ku terkkuja sinne vanhoille tutuille jos vielä Mutase Alapon muistaa.
Mun S-postiosote löytyy galleriapalstalta ku klikkaa mun nikkiä tässä viestissä.
Heippa! AlpoOot Alpo iha oikeessa, kyllä Jyvääskylästä oma murre löytyy kun vähän kuuntelee mitä ympärillä jutellaa,
senhäm määki huomasi' ite' ekan kerraj jo eppuluokalla. Jotenki täällä pikkaisen korostetaa just sitä
keskimmäistä tavua, jollon tulee esiin se "Mitää sä nyt puhut Jyvääskylästä" -efekti. Ja sittet tokaksi täällä
konsonantit usei' ikään ku kahentuu kahen sanav välillä jos se vain kuullostaa hyvältä. D-kirjainta ei
usemmites sanota, ja
N-kirjainki jää pois sanal lopusta. Ja jos se seuraava sana alkaakiv sitev vaikka samalla vokaalilla, N-kirjaimen
väliij jää vaim pikku tauko: "Huomasi' ite' ekan kerra" -tyylii. N -kirjain jätetään kuitenkij jos se muuttuu K -
kirjaimen eessä NG:ksi, tai M- tai P -kirjainten essä itekkin M -kirjaimeksi. Ei turham monimutkasta ;)
Tällasta Jyvääskylän lähistöllä, mutta jos lähtee vähänkis sieltä poispäim maaseuvulle, tulee heti
savolaismurteet vastaa. Mutta ihan kunnom murteessa en oo kuullu oikeip perisavolaista "viäntämistä" ja
"kiäntämistä", tai muita sellasia vokaalivaihoksia. Jokaine puhuu tietenki' omalla tyylillää.
Siinä teille opeettelemista, kaikki nää on tietenki mun omia kokeemuksia. Kiitos! - W
Jyvääskyläläine kirjoitti:
Oot Alpo iha oikeessa, kyllä Jyvääskylästä oma murre löytyy kun vähän kuuntelee mitä ympärillä jutellaa,
senhäm määki huomasi' ite' ekan kerraj jo eppuluokalla. Jotenki täällä pikkaisen korostetaa just sitä
keskimmäistä tavua, jollon tulee esiin se "Mitää sä nyt puhut Jyvääskylästä" -efekti. Ja sittet tokaksi täällä
konsonantit usei' ikään ku kahentuu kahen sanav välillä jos se vain kuullostaa hyvältä. D-kirjainta ei
usemmites sanota, ja
N-kirjainki jää pois sanal lopusta. Ja jos se seuraava sana alkaakiv sitev vaikka samalla vokaalilla, N-kirjaimen
väliij jää vaim pikku tauko: "Huomasi' ite' ekan kerra" -tyylii. N -kirjain jätetään kuitenkij jos se muuttuu K -
kirjaimen eessä NG:ksi, tai M- tai P -kirjainten essä itekkin M -kirjaimeksi. Ei turham monimutkasta ;)
Tällasta Jyvääskylän lähistöllä, mutta jos lähtee vähänkis sieltä poispäim maaseuvulle, tulee heti
savolaismurteet vastaa. Mutta ihan kunnom murteessa en oo kuullu oikeip perisavolaista "viäntämistä" ja
"kiäntämistä", tai muita sellasia vokaalivaihoksia. Jokaine puhuu tietenki' omalla tyylillää.
Siinä teille opeettelemista, kaikki nää on tietenki mun omia kokeemuksia. Kiitos!miksi kaivoit lähes kaksi vuotta vanhan keskustelun ja vastasit siihen?
Perin oudoksuttavaa, - Jyvääskyläläine
W kirjoitti:
miksi kaivoit lähes kaksi vuotta vanhan keskustelun ja vastasit siihen?
Perin oudoksuttavaa,Koska nämä kirjoitelmat eivät lähde täältä netistä mihinkään, minusta ainakaan ei ole "perin oudoksuttavaa" täydentää toisten ajatuksia jälkikäteen, josko vaikka joku, (kuten sinä W), löytäisit tekstin ja oppisit siitä jotain.
En siis luonnollisestikaan pidä kahta vuotta vanhaa "keskustelua" enää keskusteluna, vaan lähinnä tekstikokoelmana, jonne nyt satuin laittamaan omat mietteeni asiasta, kaipaamatta sen kummempia vastauksia.
Sen sijaan tuollaiset kysymykset että: "Miksi nyt noin teit?" eivät kuulu(neet) tämän keskustelun aiheeseen, mutta kritisoi pois jos löydät itse tekstistäni jotain vikaa. Kuulemiin! - muute vaa
Koska nämä kirjoitelmat eivät lähde täältä netistä mihinkään, minusta ainakaan ei ole "perin oudoksuttavaa" täydentää toisten ajatuksia jälkikäteen, josko vaikka joku, (kuten sinä W), löytäisit tekstin ja oppisit siitä jotain.
En siis luonnollisestikaan pidä kahta vuotta vanhaa "keskustelua" enää keskusteluna, vaan lähinnä tekstikokoelmana, jonne nyt satuin laittamaan omat mietteeni asiasta, kaipaamatta sen kummempia vastauksia.
Sen sijaan tuollaiset kysymykset että: "Miksi nyt noin teit?" eivät kuulu(neet) tämän keskustelun aiheeseen, mutta kritisoi pois jos löydät itse tekstistäni jotain vikaa. Kuulemiin!keski-suomen radion naistoimittajien pitää lukea näitä kirjoituksia ja ottaa opikseen, jos suinkin pystyvät. on kärsimys kuunnella heidän loputtomia sanojaan.
- Haadidi
alpomurberger kirjoitti:
Heippa! Alpokoko ikäni jyväskylässä,enkä ole koskaan kenenkään kuullut puhuvan noin!
- dontworrybehappy
Oot Alpo iha oikeessa, kyllä Jyvääskylästä oma murre löytyy kun vähän kuuntelee mitä ympärillä jutellaa,
usemmites sanota, ja
Siinä teille opeettelemista, kaikki nää on tietenki mun omia kokeemuksia. Kiitos!no kyllä mää jätä ainaki N:n pois jos sanon "ekan kerra" en kirjoittaessa, mut siis muuten ku puhun nii n jää pois.... eiku... en tiiä. En oo varma. En ees tienny et jkl:ssä o joku hito murre. Enkä koskaa sano JyvÄÄskylä, vaan iha Jyväskylä.
Ja sanon "Mitää sää ny puhut jyväskylästä?!!" jos sanon sen ärsyyntyneesti.
Nauraen/Iloisesti: "Mitä sä nyt puhut jyväskylästä?"
Olen asunut koko ikäni Jyväskylässä enkä ole huomannut mitään murteeseen viittaavaa.
P:S Jos joku tietää "Jyväskylän murteesta" niin kertokaa ihmeessä.- Gfh
Eihän ne syntyperäiset sitä murretta huomaakaan, kun siihen on vaavista asti tottunut. Itse seudulle 10 vuotta sitten tulleena huomasin kyllä heti se "jyvääskylää"-tyylin puhua.
"Lähétään kävélemään linkkipysäkille" - ...
.....
- asuvia
Gfh kirjoitti:
Eihän ne syntyperäiset sitä murretta huomaakaan, kun siihen on vaavista asti tottunut. Itse seudulle 10 vuotta sitten tulleena huomasin kyllä heti se "jyvääskylää"-tyylin puhua.
"Lähétään kävélemään linkkipysäkille"kavereita/ystäviä huvittaa meiän ystäväpiirissä käytettävät myö/työ ja hyö-sanat.. Asumme n. kaheksan kilsaa Jyväskylästä pohjoseen, enkä oo huomannu et "keskustassa" asuvat näitä sanoja käyttäis, mut myö maalla khyllä!!
- määvaan!
asuvia kirjoitti:
kavereita/ystäviä huvittaa meiän ystäväpiirissä käytettävät myö/työ ja hyö-sanat.. Asumme n. kaheksan kilsaa Jyväskylästä pohjoseen, enkä oo huomannu et "keskustassa" asuvat näitä sanoja käyttäis, mut myö maalla khyllä!!
Kyllä myö Lohikoskella ainaki' ssanotaam 'mää' ja 'sää' ja 'myö' ja 'työ', mut 'hyön' sijaan sanotaa' yleesä 'ne'. Vaikka mää en nykysi' ttaija käyttää 'myötä' ja 'työtä' yhtä usein ku' ennen
- v.s.o..p
kuulosta ja näköistä, kun on kyse Jyväskyläläisestä.
- HYVÄÄ JOUULUUUUUUUUU
poissa täältä haukkumasta! Jyväskylä on hieno ja IHANA kaupunki.
- jykylään ei
HYVÄÄ JOUULUUUUUUUUU kirjoitti:
poissa täältä haukkumasta! Jyväskylä on hieno ja IHANA kaupunki.
jyväskylä on hieno ja ihana vain jyväskyläläiselle, joka siellä joutuu asumaan. painotan sanalla joutuu. Kaupunki on oikea ongelmapesäke, rikosten ja rötöstelyn suhteen ja ehkä suomen väkivaltaisin kaupunki.
- kerppa
jykylään ei kirjoitti:
jyväskylä on hieno ja ihana vain jyväskyläläiselle, joka siellä joutuu asumaan. painotan sanalla joutuu. Kaupunki on oikea ongelmapesäke, rikosten ja rötöstelyn suhteen ja ehkä suomen väkivaltaisin kaupunki.
Jyvääskylässä ajetaan mopoolla jne ja jne...
- åjege0he
kerppa kirjoitti:
Jyvääskylässä ajetaan mopoolla jne ja jne...
Ei täällä venytellä sanoja aivan tuolla tavalla. Pohjanmaan "sellaasta" -hokijat ovat asia erikseen. Pohjanmaan murre on kuitenkin aivan ok verrattuna savon viäntämiseen ja kiäntämiseen. Samoin Helsingin seudun kirjainten tiputtaminen sanojen lopusta "teil, viel, siel, autoi," jne. sekä väärien kirjainten hivuttaminen sanoihin "syÄdä, juAda, tuAllainen" jne. on onneksi vierasta meille. Eniten inhoan etelän elävien millainen-sanan sijaan käytämää mimmoinen-"sanaa".
- Kyllå
åjege0he kirjoitti:
Ei täällä venytellä sanoja aivan tuolla tavalla. Pohjanmaan "sellaasta" -hokijat ovat asia erikseen. Pohjanmaan murre on kuitenkin aivan ok verrattuna savon viäntämiseen ja kiäntämiseen. Samoin Helsingin seudun kirjainten tiputtaminen sanojen lopusta "teil, viel, siel, autoi," jne. sekä väärien kirjainten hivuttaminen sanoihin "syÄdä, juAda, tuAllainen" jne. on onneksi vierasta meille. Eniten inhoan etelän elävien millainen-sanan sijaan käytämää mimmoinen-"sanaa".
Jyväskylän "murre" ehkä siedettävimmän kuulosta koko suomessa. mm. Tampereen murre on kauhean kuulosta ja Oulun.
- HJUKL
jykylään ei kirjoitti:
OOT KYL AIKA HAKUSIS! :d
- dinkelidonkeliduu
jykylään ei kirjoitti:
"jyväskylä on hieno ja ihana vain jyväskyläläiselle, joka siellä joutuu asumaan. painotan sanalla joutuu. Kaupunki on oikea ongelmapesäke, rikosten ja rötöstelyn suhteen ja ehkä suomen väkivaltaisin kaupunki."
Muuta Kuopioon, sen jälkeen Jyväskylää tulee ikävä. Usko pois, kokemusta kummastakin. Kyllä se sivistysraja näköjään menee siinä että Keski-Suomesta alaspäin ihmiset on normaaleja mutta annas olla kun lähdet länteen, itään tai pohjoiseen... Rannikkoalue poikkeus Vaasasta alaspäin.
- jyväskylänhelmi
jyväskylässä ei ole omaa murretta siellä on vain monen murteen sekoitusta...
- määvaa
Kyllä se on niin, että meiät jyväskyläläiset tunnistaa d-kirjainten pois jättämisestä.
meidän = meiän
löydän = löyän
pöydän = pöyän
Joskus d-kirjain tosin korvataan j-kirjaimella.
Toinen selkeä tunnusmerkki on tietty mää ja sää. - Kuunnelkaas
määvaa kirjoitti:
Kyllä se on niin, että meiät jyväskyläläiset tunnistaa d-kirjainten pois jättämisestä.
meidän = meiän
löydän = löyän
pöydän = pöyän
Toinen selkeä tunnusmerkki on tietty mää ja sää.Olemme säästyneet ainakin vielä ketä-sanan tunkemisesta joka paikkaan..
Esim. "Kuka pieraisi?" kääntyy muotoon "ketä pieraisi"..
En tiedä onko kukaan muu tätä huomannut mutta itse tekisi mieli aina mennä sanomaan että puhu suomea..
Tein tämän huomion ensimmäisen kerran intissä ollessani n.4 vuotta sitten ja se ajoi melkein raivon partaalle. Nyt olen ikäväkseni huomannut että se leviää pitkin suomea. Jyväskylässä en vielä sitä onneksi ole suuremmassa määrin tavannut tavannut. - yleistystäkö
Kuunnelkaas kirjoitti:
Olemme säästyneet ainakin vielä ketä-sanan tunkemisesta joka paikkaan..
Esim. "Kuka pieraisi?" kääntyy muotoon "ketä pieraisi"..
En tiedä onko kukaan muu tätä huomannut mutta itse tekisi mieli aina mennä sanomaan että puhu suomea..
Tein tämän huomion ensimmäisen kerran intissä ollessani n.4 vuotta sitten ja se ajoi melkein raivon partaalle. Nyt olen ikäväkseni huomannut että se leviää pitkin suomea. Jyväskylässä en vielä sitä onneksi ole suuremmassa määrin tavannut tavannut.Kanta-Hämeessä ja Rauman suunnalla käytetään tota ketä-muotoo :)
- Kokkolaan v.2003
määvaa kirjoitti:
meidän = meiän
löydän = löyän
pöydän = pöyän
Toinen selkeä tunnusmerkki on tietty mää ja sää.Kokkolassa puhutaan noin.
"Käet pois taskuista."
"Voiksää olla?"
"Mää löyän pöyän."
Jotkut laittaa sen j:n, mutta ne taitaa olla jostain ympäristöltä kotoisin alunperin.
- ölkjhgiuytrdl
puhutaan puhtainta suomea ja eritoten jyväskylässä ei juuri ole mitään murteita, kuten jossain itäisessä Keski-Suomessa saatetaan vääntää savoa tai läntisessä keski-Suomessa heilutelaan puukoja ja ollaan muutenkin häjyjä
- Nyk. stadissa
Jyväskylän "murre" on sanooojen venyyyttämistä.
En tajunnu itekään silloin kuin siellä asuin.
Keskisuomessa puhutaan hitaasti, siis puheen tempo ja olemukseltaan kaikki on vähän varovaisia...
Mutta niiiiiiiiin paljon ystävällisempää porukkaa kuin stadissa, jossa kaikki on vähintään maailmanomistajia.
Terveisiä!- J
Olen koko ikäni asunut Jyväskylässä, eikä täällä mitään murretta puhuta.
Jyväskylän murretta ei ole olemassa. Jotkut vaan saa käsityksiä jostain "venyttämisestä" tai "D-kirjainten jättämisestä pois" ja alkavat yleistämään tätä ja joku on varmaan joskus heittänyt että "tuo on sitä Jyväskylän murretta", mutta ei se ole.
En tunne ketään enkä ole edes ikinä missään kuullut, että joku venyttäisi sanojaan kuten edellä on mainittu. Tuo D-kirjaimen jättäminen pois voi olla monien kohdalla mahdollista, mutta se on yksilöllistä! Se heijastuu siihen, ettei puhuta niin kirjakielellä mitä voisi puhua. - minttu323
J kirjoitti:
Olen koko ikäni asunut Jyväskylässä, eikä täällä mitään murretta puhuta.
Jyväskylän murretta ei ole olemassa. Jotkut vaan saa käsityksiä jostain "venyttämisestä" tai "D-kirjainten jättämisestä pois" ja alkavat yleistämään tätä ja joku on varmaan joskus heittänyt että "tuo on sitä Jyväskylän murretta", mutta ei se ole.
En tunne ketään enkä ole edes ikinä missään kuullut, että joku venyttäisi sanojaan kuten edellä on mainittu. Tuo D-kirjaimen jättäminen pois voi olla monien kohdalla mahdollista, mutta se on yksilöllistä! Se heijastuu siihen, ettei puhuta niin kirjakielellä mitä voisi puhua.Minä olen ainakin koko ikäni sanonut "mei(j)än", "tei(j)än" ym, vaikka en ketään keskisuomalaista edes tavannut kun vasta parikymppisenä. En ole suomen (vaan toisen kielen) murteiden asiantuntija, mutta minulle ainakin tulee mieleen että nuo sanansisäisen pitkät vokaalit (kuten Jyvääskylä), on vaan seuraus siitä, miten puhuja sattuu painottamaan lausettaan. Onko sellaista murrepiirrettä olemassakaan, vai mahtaako olla urbaanilegendaa? Minusta Pohjanmaa on se paikka, missä sanoja venytetään ihan liian pitkiksi (ja lisäksi takaraivossa on sellainen "tieto", että kaikki pohjanmaalaiset tuppaavat huutamaan).
Itse olen syntynyt Helsingissä, asunut pitkään kolmen murteen raja-alueella kaakko-savo-karjalassa, ja nyt olen ollut viitisen vuotta Jypissä. Sujuvasti sanon "minä" ja "mä" ja "mää", mutta "mie" ja "miä" ei todellakaan kuulu repertuaariini.
Jokaisessa paikassa ja jokaisella ihmisellä on kyllä oma murteensa, eli tapansa puhua. Siinä mielessä ei voi sanoa, ettei Jyväskylässä muka olisi murretta siinä missä muuallakin. Kai Jyväskyläkin on itseni tavoin "rajatapaus". - Kysy Miedolta
minttu323 kirjoitti:
Minä olen ainakin koko ikäni sanonut "mei(j)än", "tei(j)än" ym, vaikka en ketään keskisuomalaista edes tavannut kun vasta parikymppisenä. En ole suomen (vaan toisen kielen) murteiden asiantuntija, mutta minulle ainakin tulee mieleen että nuo sanansisäisen pitkät vokaalit (kuten Jyvääskylä), on vaan seuraus siitä, miten puhuja sattuu painottamaan lausettaan. Onko sellaista murrepiirrettä olemassakaan, vai mahtaako olla urbaanilegendaa? Minusta Pohjanmaa on se paikka, missä sanoja venytetään ihan liian pitkiksi (ja lisäksi takaraivossa on sellainen "tieto", että kaikki pohjanmaalaiset tuppaavat huutamaan).
Itse olen syntynyt Helsingissä, asunut pitkään kolmen murteen raja-alueella kaakko-savo-karjalassa, ja nyt olen ollut viitisen vuotta Jypissä. Sujuvasti sanon "minä" ja "mä" ja "mää", mutta "mie" ja "miä" ei todellakaan kuulu repertuaariini.
Jokaisessa paikassa ja jokaisella ihmisellä on kyllä oma murteensa, eli tapansa puhua. Siinä mielessä ei voi sanoa, ettei Jyväskylässä muka olisi murretta siinä missä muuallakin. Kai Jyväskyläkin on itseni tavoin "rajatapaus".Pohjanmaalla asuu pohjalaisia, ei pohjanmaalaisia
- Santtu Z
Kysy Miedolta kirjoitti:
Pohjanmaalla asuu pohjalaisia, ei pohjanmaalaisia
Ei pohjalaisia, vaan pohoojalaisia.
- åxäanv
Santtu Z kirjoitti:
Ei pohjalaisia, vaan pohoojalaisia.
ei ei, vaan pohojalaasia ;)
- njet...
minttu323 kirjoitti:
Minä olen ainakin koko ikäni sanonut "mei(j)än", "tei(j)än" ym, vaikka en ketään keskisuomalaista edes tavannut kun vasta parikymppisenä. En ole suomen (vaan toisen kielen) murteiden asiantuntija, mutta minulle ainakin tulee mieleen että nuo sanansisäisen pitkät vokaalit (kuten Jyvääskylä), on vaan seuraus siitä, miten puhuja sattuu painottamaan lausettaan. Onko sellaista murrepiirrettä olemassakaan, vai mahtaako olla urbaanilegendaa? Minusta Pohjanmaa on se paikka, missä sanoja venytetään ihan liian pitkiksi (ja lisäksi takaraivossa on sellainen "tieto", että kaikki pohjanmaalaiset tuppaavat huutamaan).
Jokaisessa paikassa ja jokaisella ihmisellä on kyllä oma murteensa, eli tapansa puhua. Siinä mielessä ei voi sanoa, ettei Jyväskylässä muka olisi murretta siinä missä muuallakin. Kai Jyväskyläkin on itseni tavoin "rajatapaus".Ei se pohojalaasten puhe ole mitään venyttämistä, vaan diftongien muuttamista pitkiksi vokaaleiksi.
Jyväskyläinen tiettyjen vokaalien venyttäminen puolitoistakertaisiksi on ihan eri asia, jos oot koskaan Palóokassa käyny tai Jypíin pelíissä...
- murteenomistaja
Jyväskylän murre linkin takana
http://www.doobybrain.com/wp-content/uploads/2008/02/dog-lion-mane.jpg- ihoiuehfiujso
Stadiin vittuileen meiän murteesta. Bamlaa sen jälkeen vielä tota hölökynkölökyn murretta niin saat pataas, bönde.
- Porvarismies
ihoiuehfiujso kirjoitti:
Stadiin vittuileen meiän murteesta. Bamlaa sen jälkeen vielä tota hölökynkölökyn murretta niin saat pataas, bönde.
Mene hesalainen sinne kontulan ostarille bamlaamaan vitun pelle.
- kokenut hoaveilija
Mutta jos tuosta nyt jotakin säheltäs, ni.... jospa lähettäs Juhannuksena meijän mökille, otettas parit kisut matkaa ja mäyrikset tietysti. meillä on semmone nelikymppine jamaha, vanhan Terhimperässä, kyllä sillä aika mukavasti käväsee Korpilahella. Siinähä voitas vilasta Himoksen hillujia ohimennessä, kävästäs Konjakkitapissa kattomassa mimmoset porukat siellä päivystellee. Oon muute joskus nähny siellä melekosen vallattomia tytsyjä. Isossa Porossa ei taija olla ennää paljonkaa elämää mutta Kalasaaressa on aina porukkaa, siellä vois pistäytyä ja paestella makkarat, joo ja mentäs kiltsien kans saunaa.... se on kuule ihme juttu se veen peälle rakennettu sauna, eiku laiturllta suoraa järvee ja takas löylyy...... kyllä kuule kesäpäijänteellä riittää näkemistä.
Sieltä pärräytettäs Mämminiemee, sais likat pötkötellä silleellä rantakallijoella, se on kuule hieno paikka usko pois. Sinne pantas teltat pystyy ja ......- mie vai sie
Heips!
En ihan kaikkia viestejä jaksanut lukea, mutta kerronpa oman tietoni (luuloni?) murteesta. Äitini on syntyperäinen (v.1931) jyväskyläläinen, ja hänen puheensa on joskus aiheuttanut ihmetystä, kun hän puhuu lähes ns. kirjakieltä. Ei siis viännä, kiännä eikä lässytä eikä varsinkaan "venytä". Isäni on tullut Jyväskylään Karjalasta ns. evakkona nuorena ja hän ei puhu murteella, mutta häntä vanhempi poikamies-veljensä kylläkin on aina puhunut Karjalan murteella ( venäjän sanoja). Jyväskylässä on paljon Karjalasta tulleita, ja ehkäpä heitäkin murre on tarttunut, saati sitten savolaisilta. Jyväskylässä on toki paljon myös muualta tulleita ja varsinkin, kun kaupunkimme on opiskelijakaupunki, niin toki murteita tänne on tullut. Hyvä niin, sillä eiköhän erilainen murre ja kieli ole vaan suuri rikkaus. Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia ymmärtää murteellakaan puhuttua kieltä Jyväskylässä ;)
- 6strings
Kyllä tuo sanojen venyttäminen on ihan paskapuhetta. Kuunnelkaapa jotain eteläkarjalasta kotoisin olevaa. Jouni Hynynen on hyvä esimerkki. Ne venyttää ja se kuulostaa kamalalta. Pohjanmaan murre venyttää taas erilailla.
Vaikka savon murteen kaltaista vääntöä on hyvinkin lähellä kaupunkia kuultavissa, on Jyväskylän murre aika puhdasta suomea. Siinä on joku pieni nuotti jota en osaa tarkemmin määritellä mutta sen kuulee kyllä. Mutta ei siinä sanoja venytetä. Hyvä kuunteluesimerkki perusjyväskylän murteesta tulee Ismo Leikolan suusta. Kuunnelkaapa!- ......
Venytetäänpäs tiettyjä tavuja. Ite oon Palookasta ja varmasti venyytetään ainakin vähän. Ei sitä ite kuule.
- Jyvääs kyläästä
...... kirjoitti:
Venytetäänpäs tiettyjä tavuja. Ite oon Palookasta ja varmasti venyytetään ainakin vähän. Ei sitä ite kuule.
Venytetään, mutta ei ole pelkästään JKL:lle ominaista, vaan itämurteiden ilmiö.
- JKL nuori
Jyväskylän Nuorison joukossa ainaki toi (D) kirjaimen poisjättö aika yleistä, mitä nyt kaupungilla ollessani kuullut
- KANKITIEPERKELE
MIKÄ D KIRJAIMEN JÄTTÖ?!! ITE OON ASUNU KOKO IKÄNI JYVÄSKYLÄSSÄ. MISSÄ SANOISSA JÄTETÄÄ D KIRJAI POIS??!! ...e itseasiass ees tiiä mitää sanaa mis o d kirjai, ei ainakaa tuu heti mielee. Ootas ku mieti...
(kirjota tähän miten lausun ne)
Dinosaurus = Dinosaurus, Donitsi = Donitsi, Disco = Disco, Diili = Diili,
SanDra = Santra...
PITÄÄ OLLA AIKA VAMMANE JOS EI OSAA D:TÄ LAUSUA.
Sandra o eri asia, koska r tulee perää. - kankitie kouluun
KANKITIEPERKELE kirjoitti:
MIKÄ D KIRJAIMEN JÄTTÖ?!! ITE OON ASUNU KOKO IKÄNI JYVÄSKYLÄSSÄ. MISSÄ SANOISSA JÄTETÄÄ D KIRJAI POIS??!! ...e itseasiass ees tiiä mitää sanaa mis o d kirjai, ei ainakaa tuu heti mielee. Ootas ku mieti...
(kirjota tähän miten lausun ne)
Dinosaurus = Dinosaurus, Donitsi = Donitsi, Disco = Disco, Diili = Diili,
SanDra = Santra...
PITÄÄ OLLA AIKA VAMMANE JOS EI OSAA D:TÄ LAUSUA.
Sandra o eri asia, koska r tulee perää.meidän - meiän
tiedän - tiiän
- mie sie ja mää
Ai ei jyväskylässä venytetä, kyllä vaan venytetään, jos olet keskisuomalainen niin sitä et huomaa, itse olen muuttanut nuualta ja asunut mm eteläpohjanmaalla, eteläsuomessa ja tänne muutettuani huomasin tämän venytyksen, ismo leikolan "murre" on sinne päin mutta ei aivan niin sellainen kuin jyväskylässä kuulee.
Eroon tuollaisesta pääsee (jos haluaa) puhumalla hieman nopeammin ja huomattavasti rohkeammin eikä hieman varoen kuten keskisuomalaiset suurin osa puhuu. - pendoooo
Jännä juttu mie sie ja mää, vaikka Leikola on nimenomaan perusjyväskyläläisiä(ent.maalaiskunnan puolelta) Mutta on vaan sinne päin?? Ismo on ihan huippu :)
- möllikkäää
eikö se oo ihan yleinen juttu, että tuo d jätetään pois? ei kukaan sano, että meidän auto vaan meijän auto, olkoompa mistäpäin suomea tahansa. Kirjoittaa voi toki meidän, mutta kyllä se sanotaan meijän...
nuo eppu,toppu, kolkki yms taitavat kyllä olla keski-suomalaisia juttuja. ainakin kun pistin hakuun "kolkkiluokkalainen" niin sieltä tuli vastaan eniten juuri jkl:n kouluja.
ite olen asunut ny tampereella ja siellä kyllä huomaa sen murteen, ihmiset lausuu r -kirjaimen niin oudosti :D ei jkl:ssä ole mitään tuommoista selkeää puhetapaa. Ite en ainakaan huomaa mitään vokaalien venytystä.
ainakin ite olen tottunut jättämään jostain sanoista tuon n-kirjaimen pois. Sinine, keltane, punane... mutta onko tuo sit vaan jotain omaa laiskuutta, en oo pannut merkille puhuuko muut myös tollein :D - kkölfkläögläöfläf
Ite en tajuu näist murteist kyl mitää :D Oon kotosi Lahen seudulta ja asun tääl edellee, tosin muutan kyl pois...en tiiä enkä osaa sanoo minkälaist murretta täällä päin väännetään...metsä sanotaan ''mettä'' mut joo...eiköhän tuo finlandssvenska ole kauhein murre
- ......
Mettä tai mehtä, hämettä tai savoa.
- Netsku
Meijän poruukat, teijän poruukat.
Pestää käet.
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki, seiska, kasi ja ysi -luokat.
Mennää linkillä.
Haetaa rilliltä taksarit.
Myö tullaa.
Tuutteko työ tai tuutteks te.
Mihi mennää
Oottekste nähny sitä?
Näi puhuu 35-vuotta jyväskyläs asunu.
.- KANKITIEPERKELE
Meijä porukat, teijä porukat,
pestää käet,
eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki, seiska, kasi ja ysi-luokka.
Mennää linkil,
Haetaa grillilt hampparit,
Me tullaa,
Tuutteks te / Tuutteko työ (ite sanon tuutteko työ, tai mis työ ootte)
Mihi mennää (eik kaikkialla sanota näi, ainaki kuopiossa)
Ottekste nähny sitä?
Näin puhuu 15-vuotta jyväskylässä asunu (eli koko elämäni ajan) - Konalamies
pestää käet,
Mennää linkil,
Me tullaa,
Ottekste nähny sitä?
Näin puhuu 15-vuotta jyväskylässä asunu (eli koko elämäni ajan)Noista eppu, toppu jne tunnistaa kyllä jykyläisen :) t: Itsekin jkl hoodeilta lähtöisin oleva, tosin muualla päin suommee nyt asuva
- Kiitos tai
pestää käet,
Mennää linkil,
Me tullaa,
Ottekste nähny sitä?
Näin puhuu 15-vuotta jyväskylässä asunu (eli koko elämäni ajan)ole hyvä on jyväskylän murteessa korvattu sellaisella typerän näköisellä suu auki toljottamisella... aika usein myös tervehdykseen vastaaminen.
- fdbdfda
Konalamies kirjoitti:
Noista eppu, toppu jne tunnistaa kyllä jykyläisen :) t: Itsekin jkl hoodeilta lähtöisin oleva, tosin muualla päin suommee nyt asuva
ihan syntyjään en ole jyväskyläläinen, keski suomesta silti, pikku kunnalta. mutta en voi sietää noita: eppu, toppu jne luokkien nimiä! kuulostaa niin tyhmältä, ainakin minun korvaan. ite käytän nimityksiä: eka, toka, kolmas, neljäs, viides, kuudes, seittemäs, kasi ja ysi.
ei siis sen suurempaa asiaa ollu mulla ku kertoo että niin ärsyttää noi eput ja toput jne. - Kolkki
fdbdfda kirjoitti:
ihan syntyjään en ole jyväskyläläinen, keski suomesta silti, pikku kunnalta. mutta en voi sietää noita: eppu, toppu jne luokkien nimiä! kuulostaa niin tyhmältä, ainakin minun korvaan. ite käytän nimityksiä: eka, toka, kolmas, neljäs, viides, kuudes, seittemäs, kasi ja ysi.
ei siis sen suurempaa asiaa ollu mulla ku kertoo että niin ärsyttää noi eput ja toput jne.Itse Jyväskylässä syntyneenä erotan juuri keski-suomen pikkukunnista muuttaneiden "tullee" "mennee" "avvaimet" ym. vieraat ilmaisut.
- the toppu
fdbdfda kirjoitti:
ei siis sen suurempaa asiaa ollu mulla ku kertoo että niin ärsyttää noi eput ja toput jne.Eppu, toppu, kolkki kuulostavat hauskoilta! Kolkin merkitys avautuu vain konteksista, muuten tulee jokin nuijalla hakattu henkilö mieleen.
Sanat ovat myös täsmällisiä merkityksiltään toisin kuin eka, toka, jotka voivat tarkoittaa mitä tahansa ensimmäistä tai toista, ei vain koulun eri luokkalaisia. - ..........
Kiitos tai kirjoitti:
ole hyvä on jyväskylän murteessa korvattu sellaisella typerän näköisellä suu auki toljottamisella... aika usein myös tervehdykseen vastaaminen.
Tämä murre nokka pystyssä kulkemisen ja vastenmielisten mulkaisujen tavoin leviää tänne Helsingistä, jonne on kerääntynyt eniten huonosti käyttäytyviä slummipummeja ja juntteja Suomessa.
- 1234 13 vee
Jyväskylän murre on aika lailla junttii ja sillee kun ite oon 13 j a asun täällä jyäskyläs ja aattelen joskus että me ollaan tosi outoi ja sillee:)
- kui ny nuoon?
Loppujen lopuksi kaikki on suomessa junttii, helsingissäkin suurin osa junttii ja ne jokka siel jonku aikaa jo asuneet ni alkaa murre muuttua ja se se vasta karmeeta kuultavaa onki kun savolaisjuntti tai jyväskyläläisjuntti alkaa matkimaan stadilaista.
Aito savon murre on hienoa kuunnella ja samoin murre jota esim runoilija Heli Laaksonen "viljelee" ja leviä etelä-pohojammaanki murre.
- Kontiolahti rules
Mitäpä työ siihen sanotta ku mie oon Joensuun suunnalta? :D
- b cv
Sanattomaks vetää.
- Utelias hönö?
b cv kirjoitti:
Sanattomaks vetää.
Alkuperäiselle kysyjälle: emme voi kertoa, mitä se sinulle kuuluu.
- 6789
savo
- Alwari Tuohitorvi
Savosta on tullut kaupunkiimme hyvin erilaisen etnisen taustan omaava kansanosa, joka pilaa meidän kanta-Jyväskyläläisten kielellisen ja kulttuurillisen ilmapiirimme.
- exsavo
Alwari Tuohitorvi kirjoitti:
Savosta on tullut kaupunkiimme hyvin erilaisen etnisen taustan omaava kansanosa, joka pilaa meidän kanta-Jyväskyläläisten kielellisen ja kulttuurillisen ilmapiirimme.
Jostainhan se sivistys on tännekin tultava :).
- aaawwwww
exsavo kirjoitti:
Jostainhan se sivistys on tännekin tultava :).
Hahahaha:D Vuoden vitsi, savolaiset ja sivistys on asia joka ei koskaan tule kohtaamaan. Tämä kertoo kaiken savolaisista, itseään täynnä ja kuvittelevat olevansa fiksuja vaikka koko porukka junttimaista ja typerääkin typerämpää. Kyllä jokainen muualta Suomesta savossa kävijä huomaa miten yksinkertaisia savolaiset on. Viimeistään siinä vaiheessa jos joutuu useamman kanssa olemaan tekemisissä. Testatkaa vaikka;)
- spurdojah
Ite olen asunut Jyväskylässä kohta 9 vuotta. Toi teidän kirjoitus että "asun jyvääskyläässä" on nyt pikkasen liioteltua :D
- Palookasta
Niin onkin, koska on vaikeata kirjoittaa puolitoista kirjainta.
- hattunen_76
Tämä keskusteluhan on täyttä paskaa! Jyväskylä on aikaa "vapaa murteista" toisin sanottuna jyväskylä on niin kirjava murteista, ettei täällä ole omaa murretta. Järkyttävää miten jotkut väittävät että korvataan d:t j:llä tai että jätetään kokonaan pois, sanat myö(me),työ(te) ja viännetään sanoja, siis kyllähän kaikki nyt savon murteen tunnistaa. Tosin virallisen tiedon mukaan keski-suomen maakunnan murteet luetaan savolaisiin murteisiin, mutta kyllä on savosta tulleilla sydämissään ihan oma murteensa ja se on typerää tulla sanomaan aitosavolaiselle että toi sun jyväskylän murtees. Se mitään jyväskylää ole vaan savoa. Ottakaa huomioon muualta tupsahtaneet, että kysykää aina puhujalta mistä oot kotosin. Suurin osa on jostain ihan huitsin nevadasta eikä todellakaan mitään jyväskyläläisiä. Niin ja tosiaan, muistakaa kysyä myös että mistä äitinne ja isänne ovat kotoisin, sillä ei savolaisperheen lapsetkaan puhu mitään jyväskylää, vaan savoa ja ihan kaikkea muuta sekavaa mitä ovat kavereiltaan oppineet jne. Itse tunnen ihan paljasjalkaisen jkl-porukan nyt neljännessä polvessa ja he puhuvat lähinnä kirjakieltä. Tulee minä, sinä jne ja kaikki sanat puhtaasti ja normaalisti. Nuorimmaiset ovat toki näitä muotisanoja lainailleet, kuten mutsi, ja puhuvat myös mää ja sää. Tosin puhe on jotenkin hidasta ja rauhallista mutta tosi kirjakielimäistä. Siinä on varmaan sitten aito jkl-murre. Mutta huomaa kyllä kun lähdetään aavistus maalle kaupungista niin jo savon murre raikaa.
- Jyvääskylä
Ei sitä itäsuomalaiselta murrealueelta kotoisin oleva huomaa, mutta eteläsuomalaiset ja vaikka pohjalaiset huomaavat tässä ketjussa puheena olleen venyytyksen, koska he itse tuppaavat veenyttämään - mitä he tietenkään eivät huomaa. Venytys on oikeastaan eräänlaista puheen rytmiä eikä vokaalin pidentymistä.
- hriistä korvias
On se vähän pidentymistäkin. Vokaalit, joita ei venytetä, voivat lyhentyä: Jvääsklää.
- todotoday1
Tunnistan helposti tuon passiivimuodon verbin n-pääteen puuttumisen. "Haetaa se pois sieltä" "Mennää ostamaa nyt se auto" jne.
Tunnistan myös tuon vokaalien pidentymän tyyliin "Jyvääskylä". Tosin pakko myöntää, että syntyperäisenä keskisuomalaisena ensimmäistä kertaa tuohon törmäsin, kun kymenlaaksolainen kälyni imitoi meidän murrettamme.
Ja noi "pestään käet maijon juonnin jälkeen kunhan on ensin lähetty matkaan" on tuttuja Keski-Suomen murrealueen eteläpuolella, eli hämäläisiä vaikutteita oli mun lapsuuden kielessä.
Varmaan kaikkien mielestä se oma murre on lähes kirjakieltä. Mun mies on ihan toiselta murrealueelta, ja heidän suvusta yksi pikkulikka kerran kysyi multa, tiedänkö mitä tarkoittaa, jos pohraa vanttuut jalassa?
Älä googleta (en tiedä, edes löytyykö sieltä), vaan kerro, mitä ensimmäisenä tulee mieleen?- jyväskylästä
Musta kuulostaa oudolta et muka d jäis pois :D mut kai me vähä venyytetään sanooja :D
- savvvvvooo
savolaismurrehan se. keskisuomi on oikeasti länsi-savo, vaikka jykyläläiset eivät sitä haluakaan myöntää
- mitässitten!?
Minä ainakin voi myöntää, ja helposti. Ei piä ihmisten hävetä sitä mitä on, sille kun ei nyt mitään oikein maha. Enkä tahtoiskaan, onneks on erilaisuutta.
- ennisennis
Älä yritä sotkea Keski-Suomea Savoon, luojan kiitos Keski-Suomessa ei ole mitään samaa mitä Savossa. En suosittele koskaan kellekään täysipäiselle muuttoa Savoon, oikeasti siellä on ihmiset kuin toisesta maailmasta, missään en ole tavannut niin yksinkertaisia ihmisiä. Ilkeätä sanoa näin, mutta totta. Kulttuurishokki tulee lähes kaikille. Ei voi puhua enää yleistyksestä jos missään muualla Suomessa ei ole vastaavaa ja itseasiassa on haussa löytää mukava ja fiksu savolainen, sellaiseen en ole vielä törmännyt. Savossa fiksuja ja mukavia on vain sinne muualta muuttaneet, samaa sanoneet muutkin. Siellä tavallinenkin ihminen tuntee itsensä neroksi, äkkiä vain kyllästyy kun ei saa järkevää juttuseuraa. Kyllä Jyväskylässä on sivistyneempää porukkaa kuin Savon junttilassa, keski-suomalaisten onneksi.
Oikeasti, siellä porukkaa otetaan töihin vain suhteilla ja jos olet savolainen, sivari et saa olla, saati vääränvärinen, homoista puhumattakaan. Ihmiset ajatuksiltaan simppeleitä, kun jaksaisinkin kirjoittaa tähän ne kaikki naurettavuudet... Mistään Suomesta ei löydy niin paljon typeriä ihmisiä kuin savosta. Voi siellä joku fiksukin olla, tosin hyvin piiloutunut...;) Savolaiset ei tätä vain itse huomaa, sen verran sisäsiittoista sakkia (jostainhan se surkea äo on periytynyt) ja ovat tottuneet olemaan veemäisiä ja yksinkertaisia. Pitää olla melkoinen sankari että savolaisuuteen tottuu, niitä ei kestä kyllä kuin toiset savolaiset. Kirjoitimpa kerrankin suuni puhtaaksi, suorastaan inhoan koko savoa, niin karseita ihmisiä oli kun siellä asuin. Pari ihan mukavia mutta niin typeriä...
- Kirkiel
Jämsän seutu on enää alueena jossa puhutaan oikeaa kirjakieltä, eli perus Suomea.
Jyväskylästä taas on tullut ns. sulatus uuni. Tänne on uuttanut opiskelijoita, sekä maahanmuuttajia ja on myös muualta tulleita.
Joskus on tullut sanonta on, Savon ja Hämeen sekasotkusta kielellisesti Jyväskylästä pohjoiseen Keski-Suomen alueella.
d- kirjain kyllä kuuluu puhtaaseen kieleen, jos se jätetään pois sana voi muuttaa erkityksen.
Sana voi muuttaa merkityksensä jos se lausutaan väärin!
Alla muutama esimerkki jotka tarkoittavat eri asiaa, erilailla lausuttaessa.
Suolahti - Suolahdessa (Paikkakunata/ taajama)- Suolahdella (monessa paikassa mm. yleinen paikka järvissä)
Kusessa (Huonosti menee) - Kusella (Tarpeilla)
Kädet (Kehon osa) - Käet(Lintu)
Kädessä (Ns. esim. kämmenellä - Käellä(Linnulla)
Diili(Sopimus) - Tiili(Rakennus materiaali)
Vedessä (esim.,uimassa, ) - Vedellä (on vedyn ja hapen muodostama kemiallinen yhdiste)- pilkunviilaaja111111
Toi nyt on vähän kaukaa haettu. Kokonaisissa lauseissa ja tietyssä asiayhteydessä kyllä tulee asia selväks.Täytyyhän olla aika tampio, jos ei ymmärrä sanottua lausetta/asiaa jos sen kokonaisuudessa kuulee ja tietyn asian yhteydessä.
- iliman pilluu
Paskan marjat..jos D-kirjaimen jättää pois ja käyttää sen sijasta T-kirjainta niin kyllä kuuntelija tajuaa mitä puhutaan vaikka sanojen merkitys muuttuu..käyttäähän pohojanmaallakin suurinosa ihmisistä D-kirjaimen sijasta R-kirjainta.
Ja Savossa sitä näitä kiemuroita vasta tuleekin ja jos ei ulkopaikakuntalainen ymmärrä niin kyllä savolainen selittää ja vastuu jää loppukädessä kuulijalle. - Mollamaija loikki
Mollaan jykylästä, molen topulla, solet Eppu,
- moon ollu moljakas
äläs ny..ei ainakaas nuoon jykyyläs puhuta, sevverran määki tiän.
- -Nimimerkki-
Jyväskylän murre on savoa eikä mitään ..tun kirjakieltä.
- viännä yksinäs
Ja paskat oo mitää savoo. Ei kyllä iha kirjakieltäkää mutta sinnep päi. Kuuntele vaikka. Ja tiiätkö mitä? Jyväskylä on paljom parempi paikka ku Kuopio että älä sää kuopiolaine tuputa sitä savoos meille. Nii!
- TÄH!!
viännä yksinäs kirjoitti:
Ja paskat oo mitää savoo. Ei kyllä iha kirjakieltäkää mutta sinnep päi. Kuuntele vaikka. Ja tiiätkö mitä? Jyväskylä on paljom parempi paikka ku Kuopio että älä sää kuopiolaine tuputa sitä savoos meille. Nii!
Jyväskylässä ei taida sitä omaa murretta olla lainkaan, Jyväskylä on murteiden sulatusuuni, Jyväskyläläiset ei ole ketään eikä mitään, he ovat vaan Jyväskyläläisiä ja muut on jostain muualta. Erittäin sekava sekametelisoppa, siellä on savolaisia..jotka oli alunperin hämäläisiä, hämäläisiä, pohjalaisia, karjalaisia sun muita ja näiden jälkeläis-sekoituksia ja sukurutsauksella syntyneitä, heiltä..Jyväskyläläisiltä on kateissa huumoorintaju, he eivät edes tiedä mitä se on ja ovat lisäksi erittäin pahasti sisäänpäin kääntyneitä, sulkeutuneita, heiltä ei saa yllättävässä keskustelutilanteessa kuin hölmön tuijotuksen. Pelkäävät ihmisiä. Aivan outoa sakkia, Jyväskylässä ei naurua kuule, erittäin juroja..älykkyysosamäärästä ei kannata edes puhua.
- nääh
TÄH!! kirjoitti:
Jyväskylässä ei taida sitä omaa murretta olla lainkaan, Jyväskylä on murteiden sulatusuuni, Jyväskyläläiset ei ole ketään eikä mitään, he ovat vaan Jyväskyläläisiä ja muut on jostain muualta. Erittäin sekava sekametelisoppa, siellä on savolaisia..jotka oli alunperin hämäläisiä, hämäläisiä, pohjalaisia, karjalaisia sun muita ja näiden jälkeläis-sekoituksia ja sukurutsauksella syntyneitä, heiltä..Jyväskyläläisiltä on kateissa huumoorintaju, he eivät edes tiedä mitä se on ja ovat lisäksi erittäin pahasti sisäänpäin kääntyneitä, sulkeutuneita, heiltä ei saa yllättävässä keskustelutilanteessa kuin hölmön tuijotuksen. Pelkäävät ihmisiä. Aivan outoa sakkia, Jyväskylässä ei naurua kuule, erittäin juroja..älykkyysosamäärästä ei kannata edes puhua.
Älä nyt puhu paskaa! :D ootko kuopiosta?
- TÄH!
Uuh..no en todellakaan ole mistään Kuopiosta, viimeksi käynyt kierojen savolaisten piäkaupungissa -80 luvulla, hieman liian negatiivista tekstiä kyllä tuolla edellä annoin mutta sillätavala saa ainakin jonkun heräämään, se kylläkin on totta että huumoria ei Jyväskylässä tunneta eikä avoimmuutta..juroiksi mainitaan me pohojolaaset mutta ei pidä paikkaansa, kylä ne jurot on siellä jykylässä, mehän olemma puheliaasta väkiä.
- 39 vuotta Jkl
Monesti vaan saa sitä mitä tilaa... Niin metsä vastaa kun siihen huudetaan. Joskus vois tarkastella myös omaa käyttäytymistään. Jykylän asukkaat eivät todella ole mitään tosikkoja. Vähän vaan varautuneita uusia tuttavuuksia kohtaan, mutta kun tutustuu saa heistä yleensä ikuisia ystäviä. Aitoja, ei mitään naaman edessä esittäviä selkään puukottajia.
- TÄH!
Olen kyllä vuosien mittaan tutustunut hyvin moneen ja todellakin humoria eivät jykylässä ymmärrä, syy ei ole minun huumorissani koska sitä muualla päin suomea ymmärretään, hyvinkin monessa paikassa, niin lännessä, etelässä kuin pohjoisessakin, itä on vielä käymättä.
Ihan aikuisten oikeasti, vielä kerran..kaikkein vähiten jykylässä ymmärretään huumoria ja ne jotka ymmärtää huumorin päälle jotain niin eivät ole alkuperäisiä jykyläisiä vaan jostain muualta..ja tämä väitteeni koskee siis ainoastaan alkuperäisiä jykyläisiä.- minäminäminä
Niin just. Onneks sinä olet itse täydellisyys. Jollain ihmisillä nyt vaan sattuu olemaan erilainen käsitys huumorista. Onko se niin vaikeaa hyväksyä? Vai onko vielä vaikeampaa hyväksyä sitä, ettei kaikki välttämättä pidä juuri sinusta vaikka ole niin mukava ja tosi huumormies? Voi jestas että joku jaksaa..
- nauramine ommukavaa
No mää oon iha paljasjalkane jyvääskyläläine ja kyllä mää ainaki huumorin päälle ymmärrän. Aika hyvä tuo että huumorintajuset tulee aina jostai muualta. Heheee!
- Vaikö kuinka
Vissii iha pakko itekki kommentoia Jyväskyläläisenä. Mitäs jos huumoris onko sen verra paskaa että täällä ketää ei kiinnostaa kuunnella semmosta ja muualla iskee sen verra syvä myötähäpee että mennää vaa virra mukana että sinä oisit tyytyväine?
- ehe
Mikäs "mää" se siellä?? paljasjalkaiset jykyläiset ei puhu että "mää", tuo määmää kuuluu enemmän tuonne tampereen ja turun suuntaan..no ihmisten murre muuttuu sitä mukaa miten tykkäävät puhua, ottavat sanoja sieltä täältä.
- näi o jämpti
No oon ihan paljasjalkane jyväskyläläine että älä rupee. Ja ihan kaikki jyväskyläläiset (myös paljasjalkaset) jotka tunnen sanoo mää. Tampereen ja turun suuntaan? Tai sitten melkein koko Suomeen ihan eteläisiä ja itäisiä osia lukuunottamatta. Nih.
- määsääsemyötyöhyö
näi o jämpti kirjoitti:
No oon ihan paljasjalkane jyväskyläläine että älä rupee. Ja ihan kaikki jyväskyläläiset (myös paljasjalkaset) jotka tunnen sanoo mää. Tampereen ja turun suuntaan? Tai sitten melkein koko Suomeen ihan eteläisiä ja itäisiä osia lukuunottamatta. Nih.
Paljasjalkaset jyväskyläläiset sanoo "mään" ja "sään" lisäks myös "myö" ja "työ" ja jotkut lisäks "hyö".
- Entiämuuta
Sen verran kuullu että siellä sanotaan : Mää ja Sää :D
- höpöukko6kerros
Hip hopparit ja niiden taistelu koirat
koiria siellä koiria täällä koiria siellä koiria täällä koiria siellä koiria täällä koiria siellä koiria täällä koiria siellä koiria täälläkoiria siellä koiria täällä
http://ruggedhiphop.blogspot.fi/2014/03/rapparit-ja-koirat-rappers-and-dogs.html- soöosaioönsalköö
eiku tä ny men väärää paikkaa häh täh
- kepu
hais-ta pas-ka !-!
- äiti pyyhi perse!
mulla meni kakka housuun.
Jyväskylässä.
- pussinuuska69
tuutteko syömää nuuskaa lahden huudseille.
- Keskisuomalainen70
Keski-Suomen murre on hyvin neutraalia, mutta kyllä itse eteläisessä Keski-Suomessa asuvana huomaan, jos esim. telkkarissa on puhumassa Jyväskylästä kotoisin oleva tai asuva, juuri tuosta venytyksestä. Ihan turha väittää ettei muka venytetä "Jyvääskylää" ette vaan itse huomaa sitä. 60 km välimatkaa ja sen huomaa :)
- huiuji
Juurikin noin, Jyväskylässä puhutaan ikään kuin savolaisittain kirjakieltä, ääntäminen ei ole aivan puhdasta vaan puhtaasti ääntämistä ikään kuin arastellaan ja hidastellaan ja h i d a s t e l u s t a tulee se "jyväskylän murre" jossa venytetään sanoja mutta ei paljoa, sen verran että sen kuulee, se ei aivan ole "Jyvääskylää" vaan on kuin olisi puolitoista vokaalia peräkkäin. Tätähän ei itse Jykyläiset huomaa.
- murrettatuokin
tosi tosi, niin-pä
- nääsville
Se ny on aivan sama miten Jyväskyläläiset juntit mokeltaa kun ei heitä saa puhumaan kuin pari kolme sanaa ja nekin tulee niin vaikeasti ja hiljaa, ovat kuin kusi sukassa ja köntsä housuissa koko ajan, kyllä täällä kommentoidaan mutta jos tapaa jonkun Jykyläisen kaupungilla vaikkapa palvelutyössä tai kaupan jonossa niin lippalakin lipan alta vaan mulkoillaan kuin mitkäkin luolaihmiset ja murahdellaan "joo" tai "nii".
- Anonyymi
Heh..samaa mieltä, ylipäätään lähes kaikkialla täälä ylempänä Suomessa ihmiset ovat aika kivikautisia vielä. Mikä siinä on ettei uskalleta ventovieraalle puhua tai edes tervehtiä kunnolla ja kuuluvasti...paitsi sitten kun on saatu vähän viinaa ja promillea nousussa, sitten ollaan niin ystävällisiä ja eurooppalaisia että..
*ittu mä vihaan näitä tuppisuu-juntteja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh..samaa mieltä, ylipäätään lähes kaikkialla täälä ylempänä Suomessa ihmiset ovat aika kivikautisia vielä. Mikä siinä on ettei uskalleta ventovieraalle puhua tai edes tervehtiä kunnolla ja kuuluvasti...paitsi sitten kun on saatu vähän viinaa ja promillea nousussa, sitten ollaan niin ystävällisiä ja eurooppalaisia että..
*ittu mä vihaan näitä tuppisuu-juntteja!Takabillusia naisia ei olekaan...ne on vaan Miesten juttuja jotka erehtyneet reiästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun503374Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5572098Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si841996Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171960- 201588
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431538- 281386
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1281317KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar501244