tietäisittepä vanhemmat, mitä tapahtuu päiväkodeissa

opiskelija

Olin harjoittelemassa eräässä yksityisessä päiväkodissa enkä voi käsittää sitä tapaa, jolla vakituiset hoitajat lapsia kohtelivat. Jos 1-vuotias lapsi ei totellut jossain asiassa heitä, hoitajat huusivat kurkku suorana ja käsittelivät muutenkin lapsia kovakouraisesti. Kaikkien oli pakko olla nukkumahuoneessa kaksi tuntia, vaikka ei olisi nukuttanut yhtään. Luulen, että jos vanhemmat näkisivät "kärpäsenä katossa", mitä päiväkodeissa tapahtuu, ottaisivat lapsensa pois sieltä hyvin äkkiä.

47

14222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonninjoutava

kaks tuntia.Kerkee pedofiilit tutkia monet,monet pöksyt.

• kotiäiti

Olin itse vajaan vuoden töissä kunnallisessa päiväkodissa.Kyllä näin kaikenlaista ikävää.Jotkut hoitajista ovat ihan väärällä alalla töissä.Ei minkäänlaisia hermoja .Tulipa tässä mieleen tapaus jossa pieni lapsi ei olisi halunnut syödä lautastaan tyhjäksi,mutta hoitaja pakotti syömään.Siitä seurauksena lapsen oksentaminen ja kova itku...Paljon näin sellaista mitä en viitsi edes tähän kirjoittaa.Sen vuoden jälkeen päätin ,että en ikinä vie omaa lastani päiväkotiin hoitoon.Nykyisin olenkin kotiäitinä.

• kesä

itse oon lastentarhanopettajana espoossa yhdessä kunnallisessa pk:ssa.Nyt kuitenkin äitiyslomalla. Meitä on moneksi, on kurjaa että jotkut käyttäytyvät liian rajusti työskennellessään lapsiryhmässä, johtaja on kuitenkin joka pk:lla ja silloin johtaja voisi tehdä jotain!! Mitä tahansa ei pk:ssa voi tapahtua, jokuhan sitä valvoo. On toki kurjaa jos aikuinen purkaa oman väsymyksensä tai pahanolon työhönsä eli tässä tapauksessa lapsiin.
        Itse nautin työstäni ja siitä että saan suunnitella lapsille kaikkea hauskaa. Tiukkakin kyllä olen ja lapset tietää sen. Jos joku käyttäytyy huonosti niin siihen kyllä puututaan, ja kun taas kaikki reippaita, nin meillä on tosi hauskaa1 En vaihtaisi duunia vaikka paremminkin saisi liksaa jostain muualta!!

• nana

en ole ollut päiväkodissa töissä, mutta lapsia olen hoitanut. itse viihdyin lapsena päiväkodissa, mutta,...nykyään on varmaan hlökuntaakin liian vähän, eikä hoitajilla ole aikaa kuunnella lasten kiukuttelua. päiväkodissa oppii tulemaan toimeen toisten ihmisten kansa ja siinä mielessähän se on varsin kasvattavaa. lisäksi ottakaa huomioon se, että nykyajan lapsilla ei ole riittävästi vastoinkäymisiä elämässään ja kotonakin tahtoo kaikki kuri puuttua ja näin muksuista tulee hemmoteltuja oikeaa elämää näkemättömiä nuoria, jotka jo alaikäisenä ovat rahanahneudessaan valmiita tappamaan (esim tämä heinojen tapaus). on se hyvä, että edes jossain joku huutaa, sillä kukaan ihminen ei tule elämästä selviämään ilman että joskus joutuu haukkuja/huutoa/kritiikkiä ym kestämään.jos tähän ei ole pienenä tottunut, niin miettikääs miten tällaisen lapsen käy esim ensimmäisessä kesätyöpaikassaan?! (kun pomolla on huono päivä ja haukkuu vähän kovempaan ääneen) tämä haukkuihin tottumaton nuori ei osaa suodattaa, eikä täten kestä arvostelua/komentamista.
      koittakaahan ajatella vähän useammalta kantilta. se on väärin, jos päiväkodissa tädit purkavat pahaa oloaan (parisuhdeongelmistaan tms johtuvia) lapsiin ilman syytä,...mutta jos taas lapsi on pirullinen ja tottelematon, niin mielestäni hoitaja saa komentaa siinä missä vanhempikin,...vaikka sitten huutaen (huuto ihan ok, lyömistä en suvaitsisi).
      minulla on kotona elävä esimerkki tällaisesta lapsesta, kuka ei ole päiväkodissa ollut ja jota vanhemmat eivät ole komentaneet. avomieheni 10-vuotias tyttö on meillä joka toisen viikonlopun ja tämä tenava ei usko isäänsä yhtään missään, koska tietää, ettei isänsä huuda vaikka lapsi tekisi mitä tahansa. esim kerran talvella tämä vaati saada mehujään kioskilta ja kun sen sai hän heitti mehujään roskiin (kerran nuolaistuaan) kioskin pihassa. kerran muksu pisti huutaen maate kaupan lattialle (häpesin silmät päästäni), kun ei saanut tahtomiaankenkiä. lapsi söisi vain karkkia ja muita herkkuja, eikä lainkaan ruokaa.kaiken ajan muksu vain pelaa tietokoneella meillä ollessaan, eikä isänsä saa lasta pois koneelta "lopettelehan pikkuhiljaa" (tuollaiset sanat eivät todellakaan tehoa).
      olen monasti miettinyt millaisen karhunpalveluksen nämä tekevät lapselleen. tytön koulumeneestys on mitä on (opettaja joutui erottamaan tämän kaveristaan,...eli siirtämään toiselle luokalle, kun häiritsivät muita). pelkään todella mitä tämän tytön elämä on 18-vuotiaana, kun vanhemmat eivät pysty yhtään määräämään lasta enää nyt 10 vuoden iässäkään!
      on siis hyvä, että joku komentaa. minäkomennan avokkini tytärtä, kun katson sen aiheelliseksi. pari kertaa olen huutanut. kun tyttö ei ole pyynnöstä tullut pois tietokoneelta, olen ottanut johdon seinästä. kun tyttö on kiukutellut (jos ei isänsä osta sitä ja sitä niin ei syö ruokaa), en ole kattanut tytölle astioita pöytään vaikka olisi nälkä. lasten täytyy oppia kunnioittamaan itseään vanhempia, kunnes ovat itse sen ikäisiä, että itse tietävät mikä heille on parhaaksi! minä en katsele kaupassa kiukuttelevaa lasta, joten en edes huoli tuota tyttöä mukaan ostoksille, jollei tämä lupaa käyttäytyä ikänsä edellyttämällä tavalla.jos ei käyttäydy,... siitä tulee rangaistus (esim. en ota mukaan puoleen vuoteen)jonka myös pidän (tyhjillä uhkauksilla ei ole mitään merkitystä. lapsi oppii nopeasti, ettei aikuinen toteuta uhkauksiaan ja näin ne lakkaavat pian tehoamasta.

• täti

itselläni ihan samat periaatteet,eikä ole tarvinut montaa kertaa sietää kaupassa kiukuttelevia lapsia;äkkiä huomasivat ettei kiukuttelemalla mitään saa.

Kyllä rajat pitää olla ,joskus vaan väsyttää kun samoista asioista päivittäin pitää kinata mutta ajan mittaan se hyöty näkyy =)

• äiti+hoitaja

Kyllä kai niitä päiväkoteja on joka lähtöön. Itse olen ollut työharjoittelussa muutamassa päiväkodissa ja en ole sattunut mitään kamaluuksia näkemään. Omat lapseni ovat myös yksityisessä päiväkodissa, johon olen todella tyytyväinen. Normaali kurinpito, eli puututaan tuhmuuksiin, on tietenkin sallittua, en haluaisi lapsiani mihinkään "vapaan kasvatuksen päiväkotiin". Kyllä noista kauhu-hoitajistakin aina välillä kuulee ja se on ikävää. En silti nyt lähtisi yleistämään, että ottakaa äidit lapsenne pois päiväkodeista, ne on pahoja.

• äiti + lähihoitaja

Eli kaikissa lapsen hoito "paikoissa" on omat huonot ja hyvät puolensa. Päiväkodissa voi olla hoitajia jotka eivät siihen alaan kuuluisi ja tekee pahoja asioita!Näihin pitää puuttua muun henkilökunnan!Itse olen päiväkodissa töissä ja onneksi meillä eikä minun lapseni tarhassa ole vastaavaa tapahtunut!Lapseni on sen verran iso että sanoo kyllä jos tarhassa on jokin hullusti!Moni muukin päiväkoti on todella hyvä eikä saa yleistää. Kun taas jos lapsi on kotona, on siinäkin omat huonot puolensa, lapsi ei tutustu muihin samanikäisiin eikä hän rakenna sosiaalisia suhteita muihin ihmisiin samalla tavalla kun päiväkodissa!Hän kiintyy "liikaa" vanhempiinsa, ja heistä on vaikea luopua kouluun mennessä! Mutta on sielläkin omat hyvät puolensa!Kun taas perhepäivähoitajista, voi joku olla hyvinkin huono kasvattaja. Olihan lehdessä jokin aika sitten kuinka perhepäivähoitajat vetivät esso nappeja pitkin päivää!Siinä sen paikan huonot puolensa. Mutta niissäkin on hyviä puolia. Joten sinulle sanoisin, että ei ole yhtä ja ainutta, sekä parasta paikkaa hoitaa lapsi!Kaikissa on omat riskinsä!Eikä saa yleistää

• äiti

.. ja monta kokemusta on mulla ja lapsillani myös takana.
        Määräaikaisten työsuhteiden takia hoitopaikka vaihtui, mutta perhep-hoitajat olivat osaavia ja hyviä.
        Kunnes lapset saivat perhep-hoitajan joka inhosi lapsiani, ja kohteli heitä huonosti. Lapset olivat melkein vuoden siellä ennenkuin vaihtui hoitpaikka ja hyvän saivatkin. Ryhmäperhepäivähoidosta.

Sitten tuli päiväkoti.. jossa oli hyvää mutta olipa huonoakin. Lapsia kohdeltiin ja arvostettiin sen mukaan mitä vanhemmat olivat ja minä en ollut mitään, vain opiskeleva yh ..

Hoitoalan ammattilaisen tulisi erottaa omat tunteet ja kunnollinen asiallinen kohtelu, joka lapselle kuuluu.
        Enjaksa uskoa että kukaan lapsi olisi aidosti ilkeä ketään kohtaan. Ajattelematon tai huomion hakuinen tai energinen ja vilkas kyllä ja niistä aiheutiva ongelmatilanteita kun ilmenee niihin pitäisi osata puuttua asillisesti. Ei olemalla ilkeä lapselle.

Nuorempi lapsi pääsi myöhemmin taas toiseen päiväkotiin josta on vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa. Johtuiko se siitä, että koska päiväkodissa oli muyös vammaisia lapsia niin päiväkodin henkilökunta näki lapset yksilöinä..

• huuda!

koko! ajan!

• perhis
        äiti kirjoitti:

Määräaikaisten työsuhteiden takia hoitopaikka vaihtui, mutta perhep-hoitajat olivat osaavia ja hyviä.
        Kunnes lapset saivat perhep-hoitajan joka inhosi lapsiani, ja kohteli heitä huonosti. Lapset olivat melkein vuoden siellä ennenkuin vaihtui hoitpaikka ja hyvän saivatkin. Ryhmäperhepäivähoidosta.

Sitten tuli päiväkoti.. jossa oli hyvää mutta olipa huonoakin. Lapsia kohdeltiin ja arvostettiin sen mukaan mitä vanhemmat olivat ja minä en ollut mitään, vain opiskeleva yh ..

Hoitoalan ammattilaisen tulisi erottaa omat tunteet ja kunnollinen asiallinen kohtelu, joka lapselle kuuluu.
        Enjaksa uskoa että kukaan lapsi olisi aidosti ilkeä ketään kohtaan. Ajattelematon tai huomion hakuinen tai energinen ja vilkas kyllä ja niistä aiheutiva ongelmatilanteita kun ilmenee niihin pitäisi osata puuttua asillisesti. Ei olemalla ilkeä lapselle.

Nuorempi lapsi pääsi myöhemmin taas toiseen päiväkotiin josta on vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa. Johtuiko se siitä, että koska päiväkodissa oli muyös vammaisia lapsia niin päiväkodin henkilökunta näki lapset yksilöinä..

Minä olin vuosia perhepäivähoitajana ja ainakin lapset tykkäsivät.
        Tarpeen vaatiessa olin tiukka mutta huumorintajuisena ihmisenä jaksoin aika pitkään.
        Mutta ne vanhemmat...niitä kun sitten on joka sorttia.

Syy,miksi lopetin oli täysin vanhemmissa.
        Kun kaikille ei riitä että teet parhaasi ja lapset viihtyy ! vaan vittuilla pitää aivan ihme asioista.

Ja koska teet työtäsi yksin,ei ole ketään kertomassa päivän tapahtumista paitsi sinä ja jotkut vanhemmat eivät kestä sitä että heidän herranterttujaan komennetaan niinkuin muitakin lapsia tai että lasten välillä usein tulee nahinaa.

Hohhoijaa...sääli,sillä pidän edelleen lapsista tosi paljon.
        Mutta en jaksa enää olla kaatopaikkana vanhemmille.

• entinen ryhmishoitaja
        äiti kirjoitti:

Olin 10 vuotta sitten hoitajana ryhmäperhepäivähoitokodissa viisi vuotta. Siellä ei ole johtajaa paikalla, kuten pk:ssa. Esimerkki tapauksena voisin kertoa miten eräs hoitaja otti hiukan alle kolme vuotiasta lasta kädestä ja jalasta kiinni- heitti päin patteria. Kerroin perhepäivähoidonohjaajalle tapauksesta, joka oli esimies, mutta ei siis paikalla oleva. Hän sanoi, että kyseisellä hoitajalla on toimi ja toimesta erottaminen ei ole mahdollista. Hän myönsi että hoitaja olisi voinut tehtävästä selviytyä toisen valvonnan alaisena, mutta ei ryhmiksessä. Tapaus siis jäi siihen. Myöhemmin infermoin asioista välittömästi kyseiselle hoitajalle. Viimeisenä työpäivänä, hoitaja sanoi toivovansa ettei koskaan joudu työskentelemään yhtä vittumaisen ihmisen kanssa. Uskon hänen olevan vieläkin hoitamassa lapsia. Täysin käsittämätöntä. Erikoinen asia oli myös huomata, että lapset, jotka olivat kauniisti puetut saivat parempaa kohtelua kuin ne joiden kohdalla asiaan ei niin ollut puututtu. Ja hoitajia kuitenkin oli joitain sielläkin. Ja se huutaminen...

• perhis
        entinen ryhmishoitaja kirjoitti:

Olin 10 vuotta sitten hoitajana ryhmäperhepäivähoitokodissa viisi vuotta. Siellä ei ole johtajaa paikalla, kuten pk:ssa. Esimerkki tapauksena voisin kertoa miten eräs hoitaja otti hiukan alle kolme vuotiasta lasta kädestä ja jalasta kiinni- heitti päin patteria. Kerroin perhepäivähoidonohjaajalle tapauksesta, joka oli esimies, mutta ei siis paikalla oleva. Hän sanoi, että kyseisellä hoitajalla on toimi ja toimesta erottaminen ei ole mahdollista. Hän myönsi että hoitaja olisi voinut tehtävästä selviytyä toisen valvonnan alaisena, mutta ei ryhmiksessä. Tapaus siis jäi siihen. Myöhemmin infermoin asioista välittömästi kyseiselle hoitajalle. Viimeisenä työpäivänä, hoitaja sanoi toivovansa ettei koskaan joudu työskentelemään yhtä vittumaisen ihmisen kanssa. Uskon hänen olevan vieläkin hoitamassa lapsia. Täysin käsittämätöntä. Erikoinen asia oli myös huomata, että lapset, jotka olivat kauniisti puetut saivat parempaa kohtelua kuin ne joiden kohdalla asiaan ei niin ollut puututtu. Ja hoitajia kuitenkin oli joitain sielläkin. Ja se huutaminen...

kuulostaa oudolta, eihän nykyään lapsiin saa kuritusmielessä koskea.

Kerran sain eräältä äidiltä luvan tukistaa lasta, jos liikaa temppuilisi.Ei koskaan tarvinnut sitä tehdä.Jos kerran sen tekee,tekee helposti toisenkin kerran....

• äiti
        perhis kirjoitti:

Minä olin vuosia perhepäivähoitajana ja ainakin lapset tykkäsivät.
        Tarpeen vaatiessa olin tiukka mutta huumorintajuisena ihmisenä jaksoin aika pitkään.
        Mutta ne vanhemmat...niitä kun sitten on joka sorttia.

Syy,miksi lopetin oli täysin vanhemmissa.
        Kun kaikille ei riitä että teet parhaasi ja lapset viihtyy ! vaan vittuilla pitää aivan ihme asioista.

Ja koska teet työtäsi yksin,ei ole ketään kertomassa päivän tapahtumista paitsi sinä ja jotkut vanhemmat eivät kestä sitä että heidän herranterttujaan komennetaan niinkuin muitakin lapsia tai että lasten välillä usein tulee nahinaa.

Hohhoijaa...sääli,sillä pidän edelleen lapsista tosi paljon.
        Mutta en jaksa enää olla kaatopaikkana vanhemmille.

"Ja koska teet työtäsi yksin,ei ole ketään kertomassa päivän tapahtumista paitsi sinä ja jotkut vanhemmat eivät kestä sitä että heidän herranterttujaan komennetaan niinkuin muitakin lapsia tai että lasten välillä usein tulee nahinaa. "

Vastaat minun ja lasteni kokemukseeni hyvistä ja huonoista hoitopaikoista mm. tuolla lauseella. Kerroinko jossakin kohti, että huono perhepäivähoitaja oli sellainen, joka komensi lastani?

Haluat siis yksityiskohta? OK:
        Esikoinen oli vilkas, energinen, puhelias lapsi mutta ei ilkeä. Hän ei kiusannut, ei rikkonut paikkoja, ei tehnyt ilkeyttä. Hän oli 5-6 v.

-Lapset olivat ulkona leikkipuistossa talvipakkasella odottamassa, että yksi hoitolapsi haetaan sieltä, oli sovittu niin. Esikoisellani oli pissahätä. Hän sanoi siitä. Ei voi mennä sisälle, jos sillä välin tulee se äiti hakemaan lastaan..
        Esikoisen pissahätä kasvoi. Ei voi, odotetaan. Pidätä,
        Ei onnistunut. pissat tuli housuun. Sitten yhä vielä odotellaan että sen lapsen äiti tulee töistä ja hakee lapsensa, sitten vasta kävellään hoitotädille.. tosi kiva odottaa talvipakkasessa kuset housussa märissä vaatteissa.. kokeile itse.
        Jos asetelma olisi ollut toisinpäin, olisi hoitotäti mennyt käväsemään pissalla, eikä ainakaan sallinut lapsen olla ulkona kusimärissä vaatteissa pakkasessa.

-Esikoinen oli huono syömään vihanneksia yms. ja kotona oli suostunut syömään kyllä, hyvällä alulla oltiin..
        hoitopaikassa maistamispakkoa ei ollut, oli syömispakko. hoitotäti lapioi sen määrän, mikä hänestä oli hyvä. esikoinen istui viimeisenä ruokapöydässä ja piilotteli herneet ym. inhoamansa kukkapurkkiin, pudotteli pöydän ja seinän väliin, jotta pääsisi pöydästä pois joskus... Joka päivä. Lapsi koki sen kiusaamisena.
        Eikö täti muka huomannut yhtään mitään, kun siivosi????? Ja silti jatkoi samaa päivästä toiseen?!
        Keskutelu tädin kanssa ei auttanut: heillä mentiin näin. Yhteistä säveltä ei siis löytynyt. Tilanne vain meni siihen, etten voinut enää vaatia kotona vihannesten tms. syömistä, koska ne oli pakottamalla tehty vastenmieliseksi. Tätä kesti vuosia!!! ja vasta nyt, täysi-ikäisenä, nuori syö salaatteja! Malli kotoa kyllä salaateille yms. on, siitä ei ole kyse.

- Viikonloppuhoitopäivä. kesä. aurinko paistaa. Hoitotädin kanssa ei mennä ulos koko päivänä. Miksi, kysyy esikoinen. Siksi, vastaa hoitotäti. Näin kertoo lapsi ja uskon häntä, miksi uskon?`Koska kun ko. päivänä hain lapset hoidosta, ei hoitotäti tullut edes eteiseen vastaan, istui olohuoneessa miehensä kainalossa.

- hoitotädin miehellä oli "hauskat" pilailunimet lapsilleni, joita käytti aina kun oli paikalla. Tulivat erään jo tuolloin vanhan tv-sketsiohjelman mukaan. Lapset kyselivät ja ihmettelivät: miksi mun nimi ei ole nnn? Lapset eivät kokeneet niitä nimityksiä hauskoina, muutenhan he olisivat kertoneet asian toisella äänensävyllä eikä hämmennyksen ja ihmetyksen vallassa: ne oli sanottu pilkallisesti.

-lapset olivat aina näkäisiä. iltavuoroni aikaan heidän ateriansa oli klo 14 voileipä, klo 16 puuro, klo 19 teetä ja leipää ja voi miten hauska juttu,hahaa: "jos otan toisen leivän, onko senkin päällä pakko olla paprikaa" hahaa: ei tarvitse, joten leivän päällä oli vain margariinia.
        Iltavuoroni oli klo 12-20, lähdimme kotoa klo 11, hoidossa 11.30. Lounas oli hoidossa klo 11, eikä sitä voinut siirtää eikä siitä jättää jämiä, joten lapsillani seuraava ateria klo 14. Olisin voinut tuoda lapset hoitoon jo klo 11;ksi, mutta en sitten tehnyt niin...

Meni tovin aikaa, useampi kuukausi, ennenkuin tajusin tilanteen, täti ei sitä sanonut, lapset valittivat nälkäänsä. Tuossa vaiheessa jo hoitotädin pakkoruonkinta ja kiusaaminen oli lapsista niin ahdistavaa, etteivät he halunneet sinne liian aikaisin. Niinpä kotona aamupalan sijaan oli klo 10 kunnon lounas ja kiire syödä tai jos tein puuroa, oli päivässä kaksi puuroateriaa... koin tilanteen järjettömänä!
        Tuputa itse pottua ja lihasoossia lapsille klo 9.30-10.00 kun juuri on herätty!

Kun yhden kerran pyysin, ettei laittaisi puuroa, olimme syöneet sitä aamulla, päivälliseksi oli pinaattikeittoa!!
        Miksi päivällinen ei voinut olla keitto, tavallinen keitto, jos kevyempää piti olla? Lapseni olivat tavattoman laihoja, joten mitään ylipainon hoitoa tämä ei ollut!

Illalla olin oven takana hakemassa lapsiani klo 20.30, kotona klo 21, aamulla aamuvuoroon ja liikenteeseen klo 6.00, hoidossa 7.30, aamiainen klo 8-9 riippuen miten se lellikki tulee hoitoon, eikä siinä odottaessa lapsilleni edes hedelmän puolikasta pahimpaan näkään..

- kun kävimme tutustumassa hoitopaikkaan, täti kertoi hoitolapsestaan, joka vielä oli paikalla tuona päivänäkin, moitti lasta ja tämän äitiä.. lapsen kuullen. Se tuntui kummalliselta, mutta annoin mennä ohitse... no, omani ilmeisesti saivat sitten saman kohtelun..

- sinusta tämä kaikki kuulostaa pieneltä. että valitan joutavasta. Mutta en jaksa enempää pieniä esimerkkejä ladella, nämä muistan. Esikoinen muistaa edelleen hoitotädin ja saa inhon värähdyksiä.
        Kyse ei siis ollut komentamisesta, ei edes äänen korottamisesta: siihen vilkas esikoinen oli todellakin jo tottunut (rauhallisemman kuopuksen kanssa ei edes tarvinnut komentamista). Kyse oli siitä, että tämä hoitotäti kohteli epäoikeudenmukaisesti ja oli ihan vaan ilkeä lapsilleni.
        Ja olisitpa kuullut sen huudon ja itkun eteisessä kun aamulla tehtiin lähtöä hoitopaikkaan!
        SE loppui saman tien, kun hoitopaikka vaihtui! Eikä samaa ollut ollut aiemissakaan perhep.hoidoissa, vaikka joskus tädit hermostuivat ihan tosissaan ja esikoinen sai kunnon läksytyksen! Silti hoitopaikka oli mieluinen. Olihan siellä reilu ja oikeudenmukainen ilmapiiri.

Vuorotyön takia lapsillani oli myös useita sijaihoitopaikkoja, jotka sain kuulla edellisenä päivänä kun hain lapset hoidosta. Että huomenna muuten.. näissä ei ollut vientiongelmaa, ei hakuongelmaa, ei nälkää. Näissä paikoissa kaikki meni hyvin.
        Miksiköhän? mieti sitä.

Ps. tämä hoitaja oli reippaasti alle 30 v, suunnilleen ikäiseni siis ja hänellä oli itselläänkin yksi lapsi, vuoden-kaksi nuorempi kuin esikoiseni.

Kyse siis ei ollut minun kohtuutomista vaatimuksista: minulla ei ollut vaatimuksia ja jos jotain varovasti PYYSIN se tyrmättiin täysin. Eikä lasten välisistä riidoista, tai mistäs tiedän, kun ei täti päivän kulusta mitään kertonut...

• perhis
        äiti kirjoitti:

"Ja koska teet työtäsi yksin,ei ole ketään kertomassa päivän tapahtumista paitsi sinä ja jotkut vanhemmat eivät kestä sitä että heidän herranterttujaan komennetaan niinkuin muitakin lapsia tai että lasten välillä usein tulee nahinaa. "

Vastaat minun ja lasteni kokemukseeni hyvistä ja huonoista hoitopaikoista mm. tuolla lauseella. Kerroinko jossakin kohti, että huono perhepäivähoitaja oli sellainen, joka komensi lastani?

Esikoinen oli vilkas, energinen, puhelias lapsi mutta ei ilkeä. Hän ei kiusannut, ei rikkonut paikkoja, ei tehnyt ilkeyttä. Hän oli 5-6 v.

-Lapset olivat ulkona leikkipuistossa talvipakkasella odottamassa, että yksi hoitolapsi haetaan sieltä, oli sovittu niin. Esikoisellani oli pissahätä. Hän sanoi siitä. Ei voi mennä sisälle, jos sillä välin tulee se äiti hakemaan lastaan..
        Ei onnistunut. pissat tuli housuun. Sitten yhä vielä odotellaan että sen lapsen äiti tulee töistä ja hakee lapsensa, sitten vasta kävellään hoitotädille.. tosi kiva odottaa talvipakkasessa kuset housussa märissä vaatteissa.. kokeile itse.
        Jos asetelma olisi ollut toisinpäin, olisi hoitotäti mennyt käväsemään pissalla, eikä ainakaan sallinut lapsen olla ulkona kusimärissä vaatteissa pakkasessa.

-Esikoinen oli huono syömään vihanneksia yms. ja kotona oli suostunut syömään kyllä, hyvällä alulla oltiin..
        hoitopaikassa maistamispakkoa ei ollut, oli syömispakko. hoitotäti lapioi sen määrän, mikä hänestä oli hyvä. esikoinen istui viimeisenä ruokapöydässä ja piilotteli herneet ym. inhoamansa kukkapurkkiin, pudotteli pöydän ja seinän väliin, jotta pääsisi pöydästä pois joskus... Joka päivä. Lapsi koki sen kiusaamisena.
        Eikö täti muka huomannut yhtään mitään, kun siivosi????? Ja silti jatkoi samaa päivästä toiseen?!
        Keskutelu tädin kanssa ei auttanut: heillä mentiin näin. Yhteistä säveltä ei siis löytynyt. Tilanne vain meni siihen, etten voinut enää vaatia kotona vihannesten tms. syömistä, koska ne oli pakottamalla tehty vastenmieliseksi. Tätä kesti vuosia!!! ja vasta nyt, täysi-ikäisenä, nuori syö salaatteja! Malli kotoa kyllä salaateille yms. on, siitä ei ole kyse.

- Viikonloppuhoitopäivä. kesä. aurinko paistaa. Hoitotädin kanssa ei mennä ulos koko päivänä. Miksi, kysyy esikoinen. Siksi, vastaa hoitotäti. Näin kertoo lapsi ja uskon häntä, miksi uskon?`Koska kun ko. päivänä hain lapset hoidosta, ei hoitotäti tullut edes eteiseen vastaan, istui olohuoneessa miehensä kainalossa.

- hoitotädin miehellä oli "hauskat" pilailunimet lapsilleni, joita käytti aina kun oli paikalla. Tulivat erään jo tuolloin vanhan tv-sketsiohjelman mukaan. Lapset kyselivät ja ihmettelivät: miksi mun nimi ei ole nnn? Lapset eivät kokeneet niitä nimityksiä hauskoina, muutenhan he olisivat kertoneet asian toisella äänensävyllä eikä hämmennyksen ja ihmetyksen vallassa: ne oli sanottu pilkallisesti.

-lapset olivat aina näkäisiä. iltavuoroni aikaan heidän ateriansa oli klo 14 voileipä, klo 16 puuro, klo 19 teetä ja leipää ja voi miten hauska juttu,hahaa: "jos otan toisen leivän, onko senkin päällä pakko olla paprikaa" hahaa: ei tarvitse, joten leivän päällä oli vain margariinia.
        Iltavuoroni oli klo 12-20, lähdimme kotoa klo 11, hoidossa 11.30. Lounas oli hoidossa klo 11, eikä sitä voinut siirtää eikä siitä jättää jämiä, joten lapsillani seuraava ateria klo 14. Olisin voinut tuoda lapset hoitoon jo klo 11;ksi, mutta en sitten tehnyt niin...

Meni tovin aikaa, useampi kuukausi, ennenkuin tajusin tilanteen, täti ei sitä sanonut, lapset valittivat nälkäänsä. Tuossa vaiheessa jo hoitotädin pakkoruonkinta ja kiusaaminen oli lapsista niin ahdistavaa, etteivät he halunneet sinne liian aikaisin. Niinpä kotona aamupalan sijaan oli klo 10 kunnon lounas ja kiire syödä tai jos tein puuroa, oli päivässä kaksi puuroateriaa... koin tilanteen järjettömänä!

Kun yhden kerran pyysin, ettei laittaisi puuroa, olimme syöneet sitä aamulla, päivälliseksi oli pinaattikeittoa!!
        Miksi päivällinen ei voinut olla keitto, tavallinen keitto, jos kevyempää piti olla? Lapseni olivat tavattoman laihoja, joten mitään ylipainon hoitoa tämä ei ollut!

Illalla olin oven takana hakemassa lapsiani klo 20.30, kotona klo 21, aamulla aamuvuoroon ja liikenteeseen klo 6.00, hoidossa 7.30, aamiainen klo 8-9 riippuen miten se lellikki tulee hoitoon, eikä siinä odottaessa lapsilleni edes hedelmän puolikasta pahimpaan näkään..

- kun kävimme tutustumassa hoitopaikkaan, täti kertoi hoitolapsestaan, joka vielä oli paikalla tuona päivänäkin, moitti lasta ja tämän äitiä.. lapsen kuullen. Se tuntui kummalliselta, mutta annoin mennä ohitse... no, omani ilmeisesti saivat sitten saman kohtelun..

- sinusta tämä kaikki kuulostaa pieneltä. että valitan joutavasta. Mutta en jaksa enempää pieniä esimerkkejä ladella, nämä muistan. Esikoinen muistaa edelleen hoitotädin ja saa inhon värähdyksiä.
        Kyse ei siis ollut komentamisesta, ei edes äänen korottamisesta: siihen vilkas esikoinen oli todellakin jo tottunut (rauhallisemman kuopuksen kanssa ei edes tarvinnut komentamista). Kyse oli siitä, että tämä hoitotäti kohteli epäoikeudenmukaisesti ja oli ihan vaan ilkeä lapsilleni.
        Ja olisitpa kuullut sen huudon ja itkun eteisessä kun aamulla tehtiin lähtöä hoitopaikkaan!
        SE loppui saman tien, kun hoitopaikka vaihtui! Eikä samaa ollut ollut aiemissakaan perhep.hoidoissa, vaikka joskus tädit hermostuivat ihan tosissaan ja esikoinen sai kunnon läksytyksen! Silti hoitopaikka oli mieluinen. Olihan siellä reilu ja oikeudenmukainen ilmapiiri.

Vuorotyön takia lapsillani oli myös useita sijaihoitopaikkoja, jotka sain kuulla edellisenä päivänä kun hain lapset hoidosta. Että huomenna muuten.. näissä ei ollut vientiongelmaa, ei hakuongelmaa, ei nälkää. Näissä paikoissa kaikki meni hyvin.
        Miksiköhän? mieti sitä.

Ps. tämä hoitaja oli reippaasti alle 30 v, suunnilleen ikäiseni siis ja hänellä oli itselläänkin yksi lapsi, vuoden-kaksi nuorempi kuin esikoiseni.

Kyse siis ei ollut minun kohtuutomista vaatimuksista: minulla ei ollut vaatimuksia ja jos jotain varovasti PYYSIN se tyrmättiin täysin. Eikä lasten välisistä riidoista, tai mistäs tiedän, kun ei täti päivän kulusta mitään kertonut...

hoitotäti kuulostaa sinun lapsellasi olleen.
        Kuten sanoin, minun luonani lapset viihtyivät kurinpidosta huolimatta.(tällä tarkoitan nyt sitten ihan normaalia kuria,onhan hoitopaikka myös hoitajan koti,mitä kaikki eivät tunnu muistavan, eikä siellä ihan mitä vaan saa tehdä)

Vatsansa saivat varmasti täyteen, mutta enpä edes uskaltanut laskea riittikö kulukorvaus todella aina päivittäisiin menoihin,koska jos lapsi pyysi lisää ruokaa, hän myös sai sitä.Lisäksi askartelutarvikkeet ym jotka ostin itse.

Muistutan vielä niistä vanhemmista jotka törkeästi vähät välittivät sovituista hoitoajoista!
        Usein odottelin juuri ulkona kahden oman alle kouluikäisen lapseni kanssa, koska hoitolasta tullaan hakemaan.Ja odotin ja odotin...
        Iltapäivällä kun yleensä ollaan ulkona.

Vanhempien pitäisi tulla suoraan töistä hakemaan lapsi hoidosta, mutta onhan se paljon mukavampi kun saa yksin rauhassa käydä kaupassa ensin.Kyllä se hoitotäti joutaa odottamaan,kotona kun on.

Sitten on niitä vanhempia jotka eivät saa lastaa haluamalleen hoitajalle ja purkavat sitten kiukkunsa viattomaan hoitaja-parkaan joka alusta asti joutuu olemaan puolustuskannalla.

Joten asioilla todella on monta puolta.

• sirkku
        äiti kirjoitti:

Miksiköhän? mieti sitä.

Mitä vikaa pinaattikeitossa on?
        Sehän on kaikkein terveellisintä ja useimmat lapset tykkäävät siitä.

• äiti
        sirkku kirjoitti:

Mitä vikaa pinaattikeitossa on?
        Sehän on kaikkein terveellisintä ja useimmat lapset tykkäävät siitä.

No, mun lapset eivät tykänneet pinaattikeitosta. Ei siinä kait mitään vikaa muuten olekaan, mutta he eivät ole koskaan siitä tykänneet.

Pyyntöni, että jotain muuta kuin puuroa klo 16 aterialla piti sisällään toiveen, että ateria olisi tukevampi.

Toinen asia, mikä vika siinä oli.. on se, että päivän energiamäärä jäi jälleen kerran aivan liian alhaiseksi, dieettimääräksi.

Lasteni sen päivän ateria siis oli:
        noin klo 10 kotona ennen hoitoon lähtöä puuro
        klo 14 voileipä (ja maito? vettä? mehua?)
        klo 16-17 lautasellinen pinaattikeittoa
        klo 19 voileipä ja teetä

(klo 20.30 lähtö kotiin, klo 21 oltiin kotona, väsymys, suoraan petiin..)

Tällä elää ja voi hyvin - aikuinen. Ei kasvava leikkivä lapsi. Eikä kyse ole siis vain yhdestä päivästä vaan kaikista hoitopäivistä.

Lapset ovat hoidossa 9-10 tuntia päivässä, ja valtaosa aterioista nautitaan siis hoitopaikassa. Silloin pitäisi myös energiamäärän olla riittävä ja olla siellä hoitopaikassa kohdallaan. Minun olisi kait kotona pitänyt kompensoida tilanne ja juottaa kermaa lapsille.

Samalla tavalla nälkäisiä ja tyytymättömiä ruokaan lapset eivät olleet muissa hoitpaikoissa, ei ennen eikä jälkeen tämän perhep-hoitajan.

• mie isse
        äiti kirjoitti:

Miksiköhän? mieti sitä.

Olen nyt 30, lapseni on toista viikkoa perhepäivähoitajalla.. Omat lapsuuden kokemukseni hoitajasta ovat vastaavia joita tuohon kirjoitit.
        Nyt olen pelko puserossa vauvani tähden, milllainen hänen hoitajansa todellisuudessa on??
        Nainene on aika nuori(25) ja hänellä on kaksi omaa pientä lasta, poikani on ainoa hoitolapsi...
        Hoitaja vaikuttaa mukavalta, mutta eihän se minunkaan äitini aikoinaan tiennyt hoitajani olevan pohjasakkaa.
        No, nyt kuuntelen korvaovessa aamuisin mitä hoitaja puhelee pojalle, ja mieheni väijyy hakiessa puskissa tarkkaillen hoitajan toimintaa.
        Ei vaikuta aivan terveeltä, mutta miten sitä muutenkaan saisi sielunrauhaa.
        Lapsi ei osaa vielä puhua, joten mistä tiedän kaiken olevan kunnossa, ja toisaalta enhän minäkään äidilleni mitään sanonut hoitajan kohtelusta vaikka osasin puhua.....

• Elina
        äiti kirjoitti:

Miksiköhän? mieti sitä.

Olen itse yh-äidin lapsi, joka joutui olemaan erilaisissa perhepäivähoidoissa, ja täytyy sanoa, että omaa lasta en ikinä laita perhepäivähoitoon, jossa yksi ihminen voi terrorisoida lapsia miten sattuu. Koska äitini oli yksinhuoltaja, olin eräänkin tädin silmätikkuna. Hänellä oli mm. tapana haukkua äitiäni kaikkien kuullen. Toinen hoitotätini oli alkoholisti, joka jätti minut ja omat lapsensa (olimme kuusivuotiaita ja alle)yksin monena iltana, kun piti päästä kaljalle. Näitä esimerkkejä riittää, mutta pointti on, että jos perhepäivähoitajien valvonta on samaa luokkaa kuin kultaisella 70-luvulla, niin sääliksi käy nykyisiä perhepäivähoitajien hoidokkeja.

• ex-hoitaja

liian vähän hoitajia lapsimäärään nähden,ei rahaa eikä resursseja edes kunnon leikki ja askarteluvälineisiin,työhönsä väsyneitä hoitajia ja motivoitumattomia työttömiä työllistettynä,nyky-yhteiskunnan synnyttämiä häiriintyneitä lapsia,jotka terrorisoivat koko porukkaa....Minä heitin -90 luvulla sijaisuus keikkoja kolmeen eri lastentarhaan,joten vertailuapohjaakin oli jonkun verran...Lopputulos oli se,että kun itse sain lapsen,ei minun olisi ikipäivänä tullut mieleenkään laittaa häntä päiväkotiin!!Ei koskaan.Onneksi on vaihtoehtoina perhepäivähoitajat ja pienemmät ryhmäpäiväkodit,joiden touhua on helpompi seurata,että onko se ihan suotavaa vai ei...

• Ihmettelijä

Minua on ihmetyttänyt jo pidemmän aikaa, miksi vailla ammattikoulutusta olevat työttömät työllistetään juuri lasten päivähoitoon. Ystäväpiirissäni on näitä ihmisiä ja kun kuuntelee heidän juttujaan "paskasta duunista, kamalista kakaroista ja typeristä lastentarhanopettajista", niin ei voi kuin ihmetellä. Ja sääliä lapsia, joita hoitaa tällaiset ihmiset, jotka kaikista mieluiten kuristaisivat joka ainoan ipanan. Työpaikka on kuitenkin pakko ottaa vastaan, ettei tule karensseja, ja siksi nämä ihmiset raahautuvat kerta toisensa jälkeen päiväkotiin töihin, kun muutakaan työtä ei löydy.

• niin
        Ihmettelijä kirjoitti:

Minua on ihmetyttänyt jo pidemmän aikaa, miksi vailla ammattikoulutusta olevat työttömät työllistetään juuri lasten päivähoitoon. Ystäväpiirissäni on näitä ihmisiä ja kun kuuntelee heidän juttujaan "paskasta duunista, kamalista kakaroista ja typeristä lastentarhanopettajista", niin ei voi kuin ihmetellä. Ja sääliä lapsia, joita hoitaa tällaiset ihmiset, jotka kaikista mieluiten kuristaisivat joka ainoan ipanan. Työpaikka on kuitenkin pakko ottaa vastaan, ettei tule karensseja, ja siksi nämä ihmiset raahautuvat kerta toisensa jälkeen päiväkotiin töihin, kun muutakaan työtä ei löydy.

Toinen paikka minne kouluttamattomia työllistettyjä on hyvä sijoittaa, on vanhainkodit.
        Vähän väliä kuulee puhuttavan, esim. bussissa, junassa, miten työttömyys ratkaistaan: Työttömät voisi mennä vanhainkoteihin vanhuksia hoitamaan!

Kas tämmönen hoitotyö on helppoa: sitähän naiset ovat vuosiatoja tehneet! SEhän luonnistuu keltä vain.
        Päiväkodissa on kivoja pieniä suloisia herttaisia viattomia lapsukaisia joiden kanssa kouluttamaton nuori voi leikkiä. Kivaa!

Vanhainkodissa on mukavia vanhoja mammoja ja pappoja, joiden kanssa sitten joku vähän vanhempi pitkäaikaistyötön viettää aikaa, lukee lehteä ja työntää pyörätyolissa pihalla ja juttelee .. ja se vanhus on ikionnellinen ja kiitollinen..

Jos hoitotyötä ei arvosteta, niin kuinka paljon vikaa on esim. naisissa ja äideissä itseissään? Joskus työttömyysaikana, vastavalmistuneen hoitoalan ammttilaisena soitin ja kysyin avoinna olevaa lastenhoitajan paikkaa, haettiin johonkin perheeseen.
        Minullakin oli jo kouluikäiset lapset ja opintovelkaa, laskut maksettavana.
        Palkka oli kuitenkin niin pieni, ettei sillä pärjännyt. Perheelle se oli tietysti iso summa maksaa, mutta.. perheen äiti sanoi puhelimessa, että "kyllä sitä kuitenkin ihmisen kannattaisi edes jotain työtä tehdä, tämähän on vain lastenhoitoa"
        Ajattelin, etten halua mennä perheeseen jossa lapset ovat "vain".

• Minea
        Ihmettelijä kirjoitti:

Näin työllistettynä päiväkotiin kun olen niin on pakko vastata. Puhun vain omasta puolestani, mutta itse en ole kouluttamaton ja olen kyllä motivoitunut työhöni. Olen lastenhoitaja ammatiltani ja koska en saanut pitkän työttömyyden jälkeenkään töitä niin sain paikan mukavasta päiväkodista. Näin pysyn työelämässä mukana ja saan kuitenkin tehdä haluamaani työtä eli olla lasten kanssa.
        Huonoista hoitopaikoista: On todella valitettavaa että päivähoidon laatu ei ole yhtäläistä ja sitä ei käytännössä valvota kovinkaan tarkasti. Kuitenkin suurin osa paikoista on todella hyviä. Hoitajat tekevät töitä persoonallaan ja niihin sattuu hyviä ja huonoja sellaisia. Omaa huonoa oloaan ei saisi purkaa lapsiin, mutta työkykyä heikentää nykyisin ylisuuret ja ryhmät ja sijaisten puute.

• niin
        Minea kirjoitti:

Näin työllistettynä päiväkotiin kun olen niin on pakko vastata. Puhun vain omasta puolestani, mutta itse en ole kouluttamaton ja olen kyllä motivoitunut työhöni. Olen lastenhoitaja ammatiltani ja koska en saanut pitkän työttömyyden jälkeenkään töitä niin sain paikan mukavasta päiväkodista. Näin pysyn työelämässä mukana ja saan kuitenkin tehdä haluamaani työtä eli olla lasten kanssa.
        Huonoista hoitopaikoista: On todella valitettavaa että päivähoidon laatu ei ole yhtäläistä ja sitä ei käytännössä valvota kovinkaan tarkasti. Kuitenkin suurin osa paikoista on todella hyviä. Hoitajat tekevät töitä persoonallaan ja niihin sattuu hyviä ja huonoja sellaisia. Omaa huonoa oloaan ei saisi purkaa lapsiin, mutta työkykyä heikentää nykyisin ylisuuret ja ryhmät ja sijaisten puute.

Kritiikki koskikin kouluttamattomia, epäpäteviä ja alalle epäsopivia ihmisiä.

Tietysti joukossa voi olla sellaisiakin tapauksia, että aivan aidosti on kiinnostunut ja innoksa ko. hoiva-alalle mutta käytäntö onkin toista ja into ja motivaatio katoaa. Tai tyhönohjaus on pielessä jne.

Ikävääkin työtä tekee ihan mielellään ainakin määräajan, jos työympäristö ja työkaverit ovat kivoja, kannustavia.

• Elina
        Ihmettelijä kirjoitti:

Minunkin on pakko vastata. Olin työttömänä ja minulle ehdotettiin että menisin työllistetyksi päiväkotiin. Mikä ajatus! Minä kirkuvien kakaroiden sekaan? No, lupasin kuitenkin miettiä asiaa. Seuraavana päivänä kysyin työkkäristä, että mikä päiväkoti voisi ottaa minut.
        Kävin haastattelussa ja minut valittiin. Nautin lapsien kanssa olosta suunnattomasti. Jatkoimme työllistämisaikaanikin kokonaiseen vuoteen ja sen jälkeen lähdin lukemaan lähihoitajaksi.
        Nyt olen valmis lähihoitaja (suuntautunut lapsiin ja nuoriin), kokemusta 7 eri päiväkodista. Erilaisia paikkoja, erilaisia hoitajia, parempia ja huonompia paikkoja, mutta ei onneksi mitään hälyttävää. Kuri pitää olla, muuten ei mistään tule mitään. Sen opetti erityisesti yksi erityisryhmä, jossa sain olla opiskelijana. Todella antoisaa, suosittelen.
        Pidän todella paljon lapsista ja meillä onkin tässä projektina oma lapsi!
        Eli mitä tulee kouluttamattomiin työllistettyihin, niin sitä ei voi yleistää.

• niin
        Elina kirjoitti:

Minunkin on pakko vastata. Olin työttömänä ja minulle ehdotettiin että menisin työllistetyksi päiväkotiin. Mikä ajatus! Minä kirkuvien kakaroiden sekaan? No, lupasin kuitenkin miettiä asiaa. Seuraavana päivänä kysyin työkkäristä, että mikä päiväkoti voisi ottaa minut.
        Kävin haastattelussa ja minut valittiin. Nautin lapsien kanssa olosta suunnattomasti. Jatkoimme työllistämisaikaanikin kokonaiseen vuoteen ja sen jälkeen lähdin lukemaan lähihoitajaksi.
        Nyt olen valmis lähihoitaja (suuntautunut lapsiin ja nuoriin), kokemusta 7 eri päiväkodista. Erilaisia paikkoja, erilaisia hoitajia, parempia ja huonompia paikkoja, mutta ei onneksi mitään hälyttävää. Kuri pitää olla, muuten ei mistään tule mitään. Sen opetti erityisesti yksi erityisryhmä, jossa sain olla opiskelijana. Todella antoisaa, suosittelen.
        Pidän todella paljon lapsista ja meillä onkin tässä projektina oma lapsi!
        Eli mitä tulee kouluttamattomiin työllistettyihin, niin sitä ei voi yleistää.

Totta kaikki tuokin, persoonakysymyshän se on, kuka alalle soveltuu ja kuka ei.

Minullekin aikoinaan ehdotettiin, että alkaisin perhepäivähoitajaksi, kunnassa kun oli hiukan pulaa ja minä olin työttömänä työnhakijana sopivasti.
        Keskustelu käytiin puhelimessa, en nyt muista kuka oli langan päässä, työvoimatoimiston ihminen vaiko perhepäivähoidonohjaaja, jolta kyselin hoitpaikkoja lapsilleni ...??

No, tämä naisääni ehdotti, että alkaisin perhep-hoitajaksi.
        Minäkö? Ei kiitos!
        Mutta onhan sinulla itselläsikin lapsia!

Eli tämä oli se peruste: koska minulla oli lapsia, olisin sovelias hoitamaan muidenkin mukuloita. Ikää noin 24 v, ei koulutusta. Joopa joo.

• Elina
        niin kirjoitti:

Totta kaikki tuokin, persoonakysymyshän se on, kuka alalle soveltuu ja kuka ei.

Minullekin aikoinaan ehdotettiin, että alkaisin perhepäivähoitajaksi, kunnassa kun oli hiukan pulaa ja minä olin työttömänä työnhakijana sopivasti.
        Keskustelu käytiin puhelimessa, en nyt muista kuka oli langan päässä, työvoimatoimiston ihminen vaiko perhepäivähoidonohjaaja, jolta kyselin hoitpaikkoja lapsilleni ...??

No, tämä naisääni ehdotti, että alkaisin perhep-hoitajaksi.
        Minäkö? Ei kiitos!
        Mutta onhan sinulla itselläsikin lapsia!

Eli tämä oli se peruste: koska minulla oli lapsia, olisin sovelias hoitamaan muidenkin mukuloita. Ikää noin 24 v, ei koulutusta. Joopa joo.

Niin no onhan se peruste tuokin.

Itse olen kuitenkin tyytyväinen, että näin kävi. Olin vähällä kieltäytyä menemästä sinne päiväkotiin haastatteluun. Menin kuitenkin ja nyt olen ollut töissä. Tuntuu tosi hienolta, kun voi ohjata ja neuvoa lapsia. Eikä aina tarvitse edes ottaa sellasta tiukan aikuisen roolia. Pitää joskus vähän lasten kanssa irrotella; vaikka rajat onkin pidettävä, että lapset tuntevat olonsa turvalliseksi.
        Nyt suunnittelen erityispedagogiikan ja kasvatustieteenopintoja... ;o)

• marja

... lasta kuriin, moni muksu ei ikinä vielä kuullut kieltoa kotonaan. Meillä ei pistetty juuri siksi lapsia päiväkotiin ennenkuin ne olivat 4-vuotiaita. Niille opetettiin ensin kotona käytöstavat ja tottelun alkeet.

Nyt kun ovat tarhassa, tädit kiittelee kilvan, että onpa hyvin kasvatettuja lapsia. Varsinkin poika on ominut joukon johtajuuden ja eräs "opettaja" sanoikin että kun poika tuli päiväkotiin, työt helpottuivat puolella, muut seuraavat poikamme esimerkkiä ja tekevät kuten hän. Yleensä henkilökunta innostaa vain poikamme johonkin asiaan, koko jengi seuraa perässä.

Kyllä elämän aakkoset tulee opettaa kotona. Sääntöihin kuuluvat myös kehoitukset ja käskyt, tarvittaessa ojennuskin. Emme ole lapsille parhaita kavereita, emme haluakaan olla. Me olemme perusturvallisuus, neuvoja ja mahdollisuuksien antaja, elämän perusarvojen antaja ja hoivaaja.

• lto

niin, moneen junaan meitä on ja osa jää asemallekin!
      Kuitenkin, aidan tältä puolen sanoisin, että huolestuttavan vähän on niitä vanhempia jotka haluaa tietää mitä päiväkodissa tapahtuu. "Kyllähän te asiantuntijoina tiedätte mikä on hyvä" kuulee aika usein. Ehkäpä olemmekin yleensä lapsiin asiantuntijoita, mutta vanhempi on juuri omansa asiantuntija.
      Valitettavasti usen tuntuu siltä, että eipä vanhempia kiinnosta lapsen normaali arki, sitten kyllä älähdetään, jos jotain tuollaista törkeää pääsee tapahtumaan. En yhtään puolustele päivähoitoväkeä, mutta yhteistyön opettelua todella kaivattaisiin, puolin ja toisin.

• aino

itse lastenhoitotyössä vuosikymmeniä olleena voin sanoa, että kyllähän niitä lapsia hoitaa, mutta kun usein pitää olla hoitajana myös vanhemmille.

Sen verran lapsellista ja epävarmaa sakkia nykyvanhemmat ovat.

• Äiti

Minun lapseni oli hoidossa eräässä paikassa. Harjoittelijana olleelta naiselta kuulin, kun häneltä oli harjoittelu loppunut että minun pitäisi kiireesti viedä lapseni toiseen hoitopaikkaan. Nämä "tädit" olivat kuulemma hirveitä sekä väliaikaisille hoitajille että lapsille. Tämä kyllä paistoi jo kauas heidän naamastaankin. Ei ihan tervettä kaupungeilta eikä kunniltakaan että päästävät ilman esim. psykologisia testejä ihan ketä vain hoitamaan ja vetämään lapsiryhmiä jos vain on jotain koulutusta, KOULUTUS ei todellakaan ole hoitotyössä kaikki.

• JOs

että ainakin Ebeneser-opistoon pyrkivät testattiin (v. 1988), eli siis testaus tehtiin ennen kuin edes pääsi opiskelemaan. Niin, ja Ebeneser taitaa olla Suomen vanhin lastentarhanopettajaopisto. Mikä se sitten lieneekään nykyään kaikkien AMK-jne -sekoilujen jälkeen.....

• äiskä+lähihoitaja

No ei ne psykologiset testit kyllä mitään auttaisi. No, kenties jonkun "tosi hullun" voisi tunnistaa, mutta ei niistä muuta hyötyä olisi. Suurin osahan varmaan on ihan "normaaleja", mutta ajan myötä vaan väsyvät työhön, stressaantuvat ja rupeavat ilkeiksi. Sitä paitsi onhan pääsykokeissa (terv.huolto-oppilaitos ym.) psykologiset testit...

• suru

Niin minäkin olisin halunnut, että minun äitini olisi tehnyt samoin

• Elina

Olen ollut useassa eri päiväkodissa, yksityisissä ja kahden eri kunnan päiväkodeissa ja ryhmiksissä, työllistettynä, opiskelijana ja työntekijänä.
      Vastaani on tullut ihania päiväkoteja, joissa lasten mielipiteitä arvostetaan ja otetaan huomioon. Mitään kauheaa kuitenkaan ei. Joskushan hoitajillakin on huono päivä, kukaan ei voi olla aina iloinen, vaikka olisikin lasten kanssa tekemisissä. Sitä ei silti saa tuoda ilmi kovakouraisella käsittelyllä. Huutaakin on välillä pakko, jos sana ei muuten mene perille; sen ymmärtävät myös vanhemmat...
      Ei se päiväkoti niin paha paikka ole. Olen tavannut lapsia joille päiväkoti ns. turva, koska kotona olot ovat todella huonot.

• äitti

Tulipa tuossa puheeksi nuoremman lapsen kanssa vanhat ajat, kun hän oli lapsi. Ja jostain systä tuli juteltua esikoisenkin kanssa lapsuusasioista, ja hän itse muisti päiväkodista tapahtuman. Ja yllättävää kyllä, nuorempiki muisti myös.. (nämä muistot lapsilleni tulivat toisistaan tietämättä - toinen oli puhelimessa kun olin yksn kotona, toinen sitten kotona kahden nuoren kanssa).

Pahinta on epäoikeudenmukainen kohtelu ja välinpitämättömyys.

Nuorempi muisti, miten oli istunut monta tuntia kukkalaatikon reunalla ja odottanut että äiti tulee hakemaan. Oli valittanut jalkakipua ja hoitajat vähätelleet, moittineet: ei siihen mitään koske, mitä sinä nilkutat sitä jalkaasi, kävele kunnolla!
      Kun tulin hakemaan, hoitaja sanoi herttaisesti että tuossa se on istunut eikä ole suostunut lähtemään minnekään..

Lapsi kertoi tapauksen. Jalkapöydässä oli hiusmurtuma.
      Lapsi oli noin 4 vuotias.

Esikoinen muisti, miten oli ahminut ruokapöydässä liikaa ruokaa eikä ollut sitten ennättänyt tai jaksanut tai pystynyt nielemään vaan oli yökännyt kaiken pois.

Tädit olivat kauhuissaan: oksennustauti. Lapsi vakuuttaa ettei ole, hän vaan sulloi suun liian täyteen, ei hän ole kipeä.
      Mutta tädit tiesivät ja laittoivat lapsen eristykseen toiseen huoneeseen. Huoneessa toki oli leluja, mutta yksin hän oli siellä.

Minä opiskelin, meillä oli aditoriossa luento ja sain sanan sairaasta lapsesta vasta luennon jälkeen. Lapsi oli siis odotellut minua monta tuntia. Yksin siellä huoneessa, eristyksissä tarttuvasta tudista.

Jutun pointteja on kaksi.
      Ensinnäkin lapsi oli 6-7 v, esikoulussa, ja hän sanoi mistä yökkäykessä oli kyse. Häntä ei kuunneltu.
      Toisekseen tässä päiväkodissa ei koskaan ketään lasta oltu aikaisemmin laitettu eritykseen vaikka mikä tauti olisi kesken päivän iskenyt. Eikä laitettu tämänkään jälkeen.
      Esikoisestani ei pidetty, oli liian suorasanainen, vilkas, rehellinen..

Minun lapsistani ei pidetty, olinhan vain yksinhuoltaja.

Kun myöhemmin olin parisuhteessa, oli nuoremmalla lapsella tosin jo toinen päiväkotikin..

Mutta haluaisin tietää hyvät alan ihmiset: miksi päiväkodissa lapsia kohdellaan eriarvoisesti ja miksi lapsen kohteluun vaikuttaa vanhempien ammatti, koulutus, asumismuoto ja siviilisääty?

Vuokralla asuva yh tai alhaisesti koulutetun lapsi, yh:n, ei saa yhtä hyvää ja oikeudenmukaista, välittävää kohtelua kuin insinöörin tai pankinjohtajan tms. muksu. Miksi?

Miksi nähdään että yh:n lapsella on aina Ongelmia? Ja ongelmat poistuvat oitis kun yh:n rinnalla seisoo mies?
      VAikka siis lapsi on lapsi ja toimii koko ajan samalla tavalla, persoona ei muutu, ei käytös..jne?

Olen tähän törmännyt liian usein. Siksi kysyn.

(PS: lapseni eivät olleet mitään häirikköjä, nuorempi varsin rauhallinenja mukautuvainan ja kiltti, esikoinen tosin varsin energinen ja poikien kanssa nujusi.. rasittava hoidettava aivan varmasti, mutta ei hän sen tasaisemmaksi muuttunut vaikka se mieshahmo perheeseen mukaan tulikin...samanlainen voimakastahtoinen neiti oli silti..)

• cilla

liian hyvin muistan omat tarha-aikani,jotka aiheuttivat hiljaiselle ja syrjäänvetäytyvälle lapselle sen verran suuret ahdistustilat,että niitä puitiin sitten psykologilla ala-asteikäisenä. Aikanaan opiskelin itse perhepäivähoitajaksi ja olin silloin tällöin parissa eri lastentarhassa mm työharjoittelussa ja sijaisena. Kauhukseni meno ei ollut muuttunut miksikään parissakymmenessä vuodessa.Itselleni ei ikinä tullut pieneen mieleenkään laittaa omia lapsiani lastentarhaan,vaan hoidin heidät itse 3 vuotiaiksi kotona ja jos olisi ollut työn vuoksi pakko viedä aiemmin hoitoon,ei vaihtoehtoina olisi ollut kuin perhepäivä hoito,sillä ainakin on helpompi silloin seurata,miten lasta kohdellaan ja hoidetaan...

• äiti
        cilla kirjoitti:

liian hyvin muistan omat tarha-aikani,jotka aiheuttivat hiljaiselle ja syrjäänvetäytyvälle lapselle sen verran suuret ahdistustilat,että niitä puitiin sitten psykologilla ala-asteikäisenä. Aikanaan opiskelin itse perhepäivähoitajaksi ja olin silloin tällöin parissa eri lastentarhassa mm työharjoittelussa ja sijaisena. Kauhukseni meno ei ollut muuttunut miksikään parissakymmenessä vuodessa.Itselleni ei ikinä tullut pieneen mieleenkään laittaa omia lapsiani lastentarhaan,vaan hoidin heidät itse 3 vuotiaiksi kotona ja jos olisi ollut työn vuoksi pakko viedä aiemmin hoitoon,ei vaihtoehtoina olisi ollut kuin perhepäivä hoito,sillä ainakin on helpompi silloin seurata,miten lasta kohdellaan ja hoidetaan...

No, ei se perhepäivähoitokaan aina niin kehuttavan hyvää ole. Omilleni kun on sattunut usean hyvän hoitajan jälkeen myös yksi tämmöinen hirviö-hoitaja. Oli todella ilkeä lapsilleni.

Ja vaikka on vain yksi huono kiusaaja-hoitotäti, on se yksi ilkeä hoitotäti liikaa! Ja vaikka kohdalle sattuu vain yksi ikävä päiväkoti, on se kuitenkin sen yhden verran liikaa!

• äiti

Kuinka vanhoja lapsesi ovat nyt? (Eli milloin nämä jutut tapahtuivat?)

Itselläni ei ole päiväkodista huonoja muistoja. Olin päiväkodissa 5-6 vuotiaana 70-luvulla. Kouluun mennessä ongelmat alkoivat. 1-2-luokan opettaja ei tykännyt minusta. MYös ylemmillä luokilla kohtelu oli sen mukaan, millaiset vanhemmat olivat. Pankinjohtajan tyttö (ja myös nykyisen Helsingin maaherran tyttö) saivat hyviä numeroita ja erinomaista kohtelua. Yksinhuoltajan vähävarainen (mutta kiltti) lapsi sai huonoja numeroita ja töykeää kohtelua.

En usko, että kohtelu enää nykyään tulee
        vanhempien tittelin mukaan. Vai tuleeko? Nykyäänhän on niin paljon yksinhuoltajiakin...

• tuo edellinen äiti
        äiti kirjoitti:

Kuinka vanhoja lapsesi ovat nyt? (Eli milloin nämä jutut tapahtuivat?)

Itselläni ei ole päiväkodista huonoja muistoja. Olin päiväkodissa 5-6 vuotiaana 70-luvulla. Kouluun mennessä ongelmat alkoivat. 1-2-luokan opettaja ei tykännyt minusta. MYös ylemmillä luokilla kohtelu oli sen mukaan, millaiset vanhemmat olivat. Pankinjohtajan tyttö (ja myös nykyisen Helsingin maaherran tyttö) saivat hyviä numeroita ja erinomaista kohtelua. Yksinhuoltajan vähävarainen (mutta kiltti) lapsi sai huonoja numeroita ja töykeää kohtelua.

En usko, että kohtelu enää nykyään tulee
        vanhempien tittelin mukaan. Vai tuleeko? Nykyäänhän on niin paljon yksinhuoltajiakin...

Nämä päiväkotitapaukset, jotka kerroin tuossa, tapahtuivat -90-luvun alussa. Vuosina -91-93.

Eli ei siis mitään esihistoriallista aikakautta..

Lapseni ovat nyt: toinen täysi-ikäinen, toinen teini-ikäinen, peruskouluaan lopettelee.

• tija

Meidän napero aloitti kanssa pari viikkoa sitten päiväkodissa. Aluksi oli vain vähän lapsia ja kaikki tuntui hyvältä. Nykyisin kolhuja on alkanut tulemaan päivittäin. Vähän huolettaa..Hoitajien aika ei riitä pienempien vahtimiseen...

• horna

Pääsääntöisesti lapset saavat juuri sellaisen kohtelun, jonka ansaitsevat.

Lasten on noudatettava hoitajien ohjeita/ käskyjä, muutoin päädytään kaaokseen jossa osa lapsista jää vaille tarvitsemaansa huomiota.

Ei ole järkevää, että hoitajien rajallista aikaa tuhlataan huonosti kasvatetun pikkupaskiaisen suostutteluun. Jos ei kertakehotus auta, niin rivakka tukistus tai luunappi tehostaa sanomaa.

• mam

Heität taas tuota provoasi että saisit kaikki äidit takajaloilleen.
        Olet aiemminkin täällä jakanut kasvatusohjeita, että lasta pitää tukistaa ja läiskiä jne. Ja saanut vanhammat ja kasvattajat takajaloilleen.

Kivaa vai?

• horna
        mam kirjoitti:

Heität taas tuota provoasi että saisit kaikki äidit takajaloilleen.
        Olet aiemminkin täällä jakanut kasvatusohjeita, että lasta pitää tukistaa ja läiskiä jne. Ja saanut vanhammat ja kasvattajat takajaloilleen.

Kivaa vai?

Enkä usko saavani näillä kaikkia äitejä takajaloilleen. Miksi saisin?

En muuten ole KERTAAKAAN kirjoittanut, että lasta pitäisi tukistaa/ läiskiä yms. Kyseisenkaltaisia toimenpiteitä on kuitenkin uskallettava käyttää silloin kun puhe ei auta - enkä tarkoita puheella tuntikausien neuvotteluita lasten kanssa.
        Onko hormonihoito sekoittanut pienen mielesi vai oletko vain lukutaidoton?

Takajaloilleen ovat saattaneet nousta ne lastensa kasvatuksen joko typeryyttään tai kyvyttömyyttään laiminlyöneet vanhemmat, joiden virheistä kärsivät muut ihmiset niin päiväkodeissa, kouluissa kuin muuallakin. Kehtaisitko kutsua heitä "kasvattajiksi"?!

Se koira älähtää jne.

• edellinen
        horna kirjoitti:

En muuten ole KERTAAKAAN kirjoittanut, että lasta pitäisi tukistaa/ läiskiä yms. Kyseisenkaltaisia toimenpiteitä on kuitenkin uskallettava käyttää silloin kun puhe ei auta - enkä tarkoita puheella tuntikausien neuvotteluita lasten kanssa.

Takajaloilleen ovat saattaneet nousta ne lastensa kasvatuksen joko typeryyttään tai kyvyttömyyttään laiminlyöneet vanhemmat, joiden virheistä kärsivät muut ihmiset niin päiväkodeissa, kouluissa kuin muuallakin. Kehtaisitko kutsua heitä "kasvattajiksi"?!

Se koira älähtää jne.

"Jos ei kertakehotus auta, niin rivakka tukistus tai luunappi tehostaa sanomaa. "

Minun pieni ymmärrys ymmärtää tämän kirjoittamasi lauseen, että jos lapsi ei kertasanomalla tottele, niin tukistetaan tai läväytetään luunappi otsaan.

Vai mitä kummaa sinä sitten tällä lauseellasi tarkoita?

Johtuuko hormooneista vai niiden puutteesta (ja kummalla meistä) mutta ilmeisesti me kaksi ymmärrämme tämän edellä olevan, sinun kirjoittaman lauseen eri tavalla.

Joten selitätkö, mitä tämä tarkoittaa, jos se ei tarkoita sitten sitä, että sinun mielestäsi lasta on lupa tukistaa tms. = käydä fyysisesti käsiksi jos lapsi ei heti kerrasta tottele?

Onko HYVÄN KASVATTAJAN tunnusmerkki se, että tukistaa, lyö, läiskäsee tms. lasta? Tai tehostaa sanomaaansa luunapilla? Ovatko huonoja kasvattajia ne, jotka eivät näin toimi?
        Vai mitä tarkoittaa "kasvattaja" - millainen on kasvattaja lainausmerkeissä?

Selvennä minulle, niin tiedän mitä tarkoitat.

"Se koira älähtää jne."
        - tuon voi tulkita kahdella tavalla: olen liikaa kurittanut lapsiani tai en ole kurittanut niitä tarpeeksi.
        Ja sinä näet minun kasvatusmetodini näiden tekstien läpi, toimintatapani, vaikken ole niistä (omakohtaisesti) sanallakaan maininnut. Hienoa. Näet varmaan myös sen, montako lasta minulla on? :)

• Ohikulkija

Tukistus ja luunapit luokitellaan pahoinpitelyksi, josta joutuu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Laki ja oikeuskäytäntö ovat siltä osin tiukentuneet. Hyvä niin, koska joidenkin on vielä tänä päivänäkin ilmeisen mahdotonta omaehtoisesti ymmärtää ihmisen koskemattomuutta. Erittäin törkeätä on, jos se kaiken lisäksi kohdistuu avuttomaan pieneen lapseen. Oletko muuten tietoinen, että myös rikokseen yllyttäminen on rangaistava teko ?

Olen sattunnainen kävijä tällä palstalla enkä ole tätäkään ketjua kokonaisuudessaan lukenut. Jos toimit lastenhoitoalalla, on tilanne vakava ja ehkä asia olisi selvitettävä. Tiedät kai, että henkilöllisyytesi selvittäminen ei ole ylivoimaista.

• raparperi
        horna kirjoitti:

Se koira älähtää jne.

Niinpä, onkin kiva kun lapsi saa kotona pienestä asti sellaisen kasvatuksen että jos ei tahtoaan muuten läpi saa niin sitten lyömällä/tms väkivallalla saa kaiken.
        Väkivallalla ja sillä pelottelemalla lapsesta saa helposti kasvatettua häiriintyneen nuoren ja aikuisen.
        Lapsi kokeilee rajojaan, myös kiukuttelemalla ja olemalla tottelematon, ja on aikuisen tehtävä olla kärsivällinen. Ei lapsi opettelematta ymmärrä eikä tiedä miten pitäisi aikuisten maailmassa toimia.

Toivon että sinulla ei ole lapsia, tai että et työskentele lähelläkään lapsia.

• lähihoitsu

suurin osa onneksi hyviä päiväkoteja. Myös perhepäivähoitajista löytyy hyviä ja todella huonoja. Ajatelkaa; 30 vuotta lasten hoitoa omassa kodissa.. alkaa varmaan kypsyttämään ketä vain! Mutta eipä unohdeta sitäkään,että myös osa vanhemmista on täysin epäkelpoja. Asiat ei ole aina mustavalkoisia,ja järjen käyttö on sallittua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe