2 ankkuria keulaan

pentti _

netistä olen seuraillut isommilla vesillä purjehtivia ja laittanut merkille, että monet käyttävät 2 ankkuria ankkuroitaessa. Miksi näin ja miten ankkurit silloin lasketaan? Ei varmaan ainakaan toistensa päälle.:) Suomessa en ole moiseen tapaan törmännyt.

31

3293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pumpattava muovijolla honkk...

      ja vie naru rantanäreeseen kuten muutkin bavamiehet. nukut paremmin.

    • tapoja..

      Isoissa veneissä on usein oma ankkurivinssi molemmille ankkureille. Laskevat ensin toisen ankkurin, koukkaavat sitten hiukan toisen ankkurin puolelle ja pudottavat sen, sitten peruutetaan perä laituriin (tai kiinnitetään pitkillä köysillä rantakiviin).

      Alle 50 jalan purjeveneissä ei yleensä ole kahta ankkurivinssiä ja siksi toinen ankkuri on pienempi ja siinä vain esim 5-20 m kettinkiä, loppu köyttä (isolla pääankkurilla kaikki kettinkiä, 60-100 m). Laituriin tultaessa lasketaan pääankkuri kuten edellä, apuankkuri käsin vähän lähempänä laituria ja sitten perä kiinni laituriin tai rantakiviin.

      Jos jäädään ankkuriin (ilman että perä on kiinni rannassa/laiturissa) niin ankkurit laitetaan yleensä reilumpaan kulmaan, 30-60 astetta, jolloin vene ei lähde heilumaan puolelta toiselle kuten usein 1 ankkurin kanssa. Tämä parantaa ankkurin pitoa ja tekee olon veneessä mukavammaksi. Kevyen apuankkurin voi laskea myöhemminkin jollan avulla, ei tarvitse viedä pitkälle, jos pääankkuri pitää hyvin.

      Minulla on hiukan alle 10 t Bavassa vain 1 ankkurivinssi, 24 kg Bruce-pääankkuri 75 m kettinkiä, 12 kg apuankkurissa on 10 m kettinki 50 m köyttä. Tuulisilla ankkuripaikoilla molemmat ankkurit ovat usein käytössä, syy selitettiin jo edellä.

    • pärjännyt isommilla vesillä

      Yksi CQR ja 75 m 10-millistä kettinkiä on riittänyt kaikilla valtamerillä. Keep-It-Simple-Stupid on hyvä periaate myös ankkuroinnissa!

      • kysyttyyn

        asiaan.


      • juuri siihen
        kysyttyyn kirjoitti:

        asiaan.

        kysymykseen: yhdellä riittävän kokoisella ankkurilla ja riittävän pitkällä painavalla ketjulla pärjää. Vara-ankkurin tai kahden ankkurin käyttö ei kuulu normaaliin ankkurointiin.


      • juttuja
        juuri siihen kirjoitti:

        kysymykseen: yhdellä riittävän kokoisella ankkurilla ja riittävän pitkällä painavalla ketjulla pärjää. Vara-ankkurin tai kahden ankkurin käyttö ei kuulu normaaliin ankkurointiin.

        Kysymys oli:
        "monet käyttävät 2 ankkuria ankkuroitaessa. Miksi näin ja miten ankkurit silloin lasketaan?"

        Ja sinä pappa vastaat:
        "Yhdellä ankkurilla olen pärjännyt isommilla vesillä. Yksi CQR ja 75 m 10-millistä kettinkiä on riittänyt kaikilla valtamerillä."

        Ai ettäkö "oli vastaus juuri siihen". Etkö osaa lukea vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa?


      • vielä kertaalleen...
        juttuja kirjoitti:

        Kysymys oli:
        "monet käyttävät 2 ankkuria ankkuroitaessa. Miksi näin ja miten ankkurit silloin lasketaan?"

        Ja sinä pappa vastaat:
        "Yhdellä ankkurilla olen pärjännyt isommilla vesillä. Yksi CQR ja 75 m 10-millistä kettinkiä on riittänyt kaikilla valtamerillä."

        Ai ettäkö "oli vastaus juuri siihen". Etkö osaa lukea vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa?

        "Höpö höpö"-tunteenpurkaus ja viittaus lukutaitoon tai luetun ymmärtämiseen oli lapsellinen reaktio. Asiattomuuksiin en viitsisi vastata, mutta ehkä joku on tosissaan kiinnostunut ankkurointikäytännöstä "isoilla vesillä".

        Kahden ankkurin käyttö on poikkeuksellista, koska:
        - tuulen ja virran kääntyily voi johtaa kahden ankkurin ketjujen sotkeentumiseen
        - ankkuripaikoilla, joissa on useita veneitä, syntyy helposti ongelmia jonkun veneen poikkeuksellisesta ankkuroinnista. Yhden ketjun varaan ankkuroidut veneet kääntyilevät virran/tuulen mukana samaan suuntaan, jolloin veneiden väliset etäisyydet säilyvät eikä kolareita synny. Pitkä- ja lyhytkölisten käyttäytyminen ei juurikaan eroa, jos molemmilla on ankkuriketju. Eroja syntyy, jos joku joukossa ankkuroi köydellä. Myös monirunkoiset kääntyilevät eri tavoin kuin yksirunkoiset.
        - yhden ankkurin vinssaaminen ylös käy helpommin, jos tuulen yltymisen tai naapuriveneiden rekaamisen takia tulee äkkilähtö.

        Jos ankkurin pito on huono esim. sileän ja kovan pohjan tai runsaan kelpin takia, samaan ketjuun voi kiinnittää toisenkin ankkurin (vaikkapa 10 m päähän pääankkurista) tai käyttää erillistä ketjupainoa. Jälkimmäisiä on saatavissa kaupallisesti ja monet cruiserit ovat niitä kehuneet. Kuitenkin riittävän pitkä ja painava ketju ajaa yleensä saman asian. Tässä linkki ketjupainoon:
        http://www.anchorbuddy.co.nz/

        Kahta erillistä ankkuriketjua ankkuria voi käyttää erikoistilanteissa kuten joen suistossa ankkuroidessa (kun tilaa on vähän ja virran suunta vaihtelee vuoroveden mukaan) tai trooppiseen myrskyyn valmistautuessa.


      • todellisia
        vielä kertaalleen... kirjoitti:

        "Höpö höpö"-tunteenpurkaus ja viittaus lukutaitoon tai luetun ymmärtämiseen oli lapsellinen reaktio. Asiattomuuksiin en viitsisi vastata, mutta ehkä joku on tosissaan kiinnostunut ankkurointikäytännöstä "isoilla vesillä".

        Kahden ankkurin käyttö on poikkeuksellista, koska:
        - tuulen ja virran kääntyily voi johtaa kahden ankkurin ketjujen sotkeentumiseen
        - ankkuripaikoilla, joissa on useita veneitä, syntyy helposti ongelmia jonkun veneen poikkeuksellisesta ankkuroinnista. Yhden ketjun varaan ankkuroidut veneet kääntyilevät virran/tuulen mukana samaan suuntaan, jolloin veneiden väliset etäisyydet säilyvät eikä kolareita synny. Pitkä- ja lyhytkölisten käyttäytyminen ei juurikaan eroa, jos molemmilla on ankkuriketju. Eroja syntyy, jos joku joukossa ankkuroi köydellä. Myös monirunkoiset kääntyilevät eri tavoin kuin yksirunkoiset.
        - yhden ankkurin vinssaaminen ylös käy helpommin, jos tuulen yltymisen tai naapuriveneiden rekaamisen takia tulee äkkilähtö.

        Jos ankkurin pito on huono esim. sileän ja kovan pohjan tai runsaan kelpin takia, samaan ketjuun voi kiinnittää toisenkin ankkurin (vaikkapa 10 m päähän pääankkurista) tai käyttää erillistä ketjupainoa. Jälkimmäisiä on saatavissa kaupallisesti ja monet cruiserit ovat niitä kehuneet. Kuitenkin riittävän pitkä ja painava ketju ajaa yleensä saman asian. Tässä linkki ketjupainoon:
        http://www.anchorbuddy.co.nz/

        Kahta erillistä ankkuriketjua ankkuria voi käyttää erikoistilanteissa kuten joen suistossa ankkuroidessa (kun tilaa on vähän ja virran suunta vaihtelee vuoroveden mukaan) tai trooppiseen myrskyyn valmistautuessa.

        vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. "Höpö höpö" ei ollut ankkuriasiaan liittyvä vaan lausuntoosi siitä, että olit muka vastannut kysyttyyn asiaan. Tuo lausuntosi kun oli höpöhöpöä. Joku ilkeä ihminen olisi voinut väittää valehteluksi.

        Asiaan. Tilanteita, joissa 2 ankkuria on paikallaan, on paljon enemmän kuin listasi maininnat. Muissa viesteissä on joitain jo mainittu, lisäksi esim. joillain pasaatituulten ankkuripaikoilla ihan hyvä, samoin vaikkapa Kreikassa Meltemin puhaltaessa.


      • Mikä pännii??
        todellisia kirjoitti:

        vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. "Höpö höpö" ei ollut ankkuriasiaan liittyvä vaan lausuntoosi siitä, että olit muka vastannut kysyttyyn asiaan. Tuo lausuntosi kun oli höpöhöpöä. Joku ilkeä ihminen olisi voinut väittää valehteluksi.

        Asiaan. Tilanteita, joissa 2 ankkuria on paikallaan, on paljon enemmän kuin listasi maininnat. Muissa viesteissä on joitain jo mainittu, lisäksi esim. joillain pasaatituulten ankkuripaikoilla ihan hyvä, samoin vaikkapa Kreikassa Meltemin puhaltaessa.

        Ymmärrän vuodatuksestasi, että olet ehkä käväissyt Karibialla ja Kreikassa. En ole tavannut yhtään pallonkiertäjää, joka olisi yhtä riidanhaluinen kuin sinä nyt. Ankkuroinnista ja kaikesta muustakin on aina voinut maailmalla keskustella sopuisasti muiden purjehtijoiden kanssa - ja käyttää yleensä vain yhtä keula-ankkuria myös pasaatialueella.

        Käytä minun puolestani kahta ankkuria aivan niin usein kuin haluat, mutta pitääkö sinun purkaa pahaa oloasi tällä foorumilla?
        Kerroin omista kokemuksistani, joita pidit höpöhöpö-lausuntona ja jopa valheena. Miksi? Aion vastaisuudessakin ankkuroida niinkuin olen tottunut. Vuorovesissä aion ankkuroida taas tänäkin vuonna niinkuin tein viime vuonna ja aikaisempina vuosina (ensimmäinen vuorovesiankkurointini oli 70-luvulla).


      • mihin..
        Mikä pännii?? kirjoitti:

        Ymmärrän vuodatuksestasi, että olet ehkä käväissyt Karibialla ja Kreikassa. En ole tavannut yhtään pallonkiertäjää, joka olisi yhtä riidanhaluinen kuin sinä nyt. Ankkuroinnista ja kaikesta muustakin on aina voinut maailmalla keskustella sopuisasti muiden purjehtijoiden kanssa - ja käyttää yleensä vain yhtä keula-ankkuria myös pasaatialueella.

        Käytä minun puolestani kahta ankkuria aivan niin usein kuin haluat, mutta pitääkö sinun purkaa pahaa oloasi tällä foorumilla?
        Kerroin omista kokemuksistani, joita pidit höpöhöpö-lausuntona ja jopa valheena. Miksi? Aion vastaisuudessakin ankkuroida niinkuin olen tottunut. Vuorovesissä aion ankkuroida taas tänäkin vuonna niinkuin tein viime vuonna ja aikaisempina vuosina (ensimmäinen vuorovesiankkurointini oli 70-luvulla).

        vastaa ja mistä puhuu. Kertaus on opntojen äiti:

        Kysymys oli:
        "monet käyttävät 2 ankkuria ankkuroitaessa. Miksi näin ja miten ankkurit silloin lasketaan?"

        Ja sinä pappa vastaat:
        "Yhdellä ankkurilla olen pärjännyt isommilla vesillä. Yksi CQR ja 75 m 10-millistä kettinkiä on riittänyt kaikilla valtamerillä."

        Ei siis ollut kyse miten ankkuroit vaan kysyjä halusi vain tietää miksi ja miten jotkut touhuavat 2 keula-ankkurin kanssa.


      • yhden ankkurin varassa
        vielä kertaalleen... kirjoitti:

        "Höpö höpö"-tunteenpurkaus ja viittaus lukutaitoon tai luetun ymmärtämiseen oli lapsellinen reaktio. Asiattomuuksiin en viitsisi vastata, mutta ehkä joku on tosissaan kiinnostunut ankkurointikäytännöstä "isoilla vesillä".

        Kahden ankkurin käyttö on poikkeuksellista, koska:
        - tuulen ja virran kääntyily voi johtaa kahden ankkurin ketjujen sotkeentumiseen
        - ankkuripaikoilla, joissa on useita veneitä, syntyy helposti ongelmia jonkun veneen poikkeuksellisesta ankkuroinnista. Yhden ketjun varaan ankkuroidut veneet kääntyilevät virran/tuulen mukana samaan suuntaan, jolloin veneiden väliset etäisyydet säilyvät eikä kolareita synny. Pitkä- ja lyhytkölisten käyttäytyminen ei juurikaan eroa, jos molemmilla on ankkuriketju. Eroja syntyy, jos joku joukossa ankkuroi köydellä. Myös monirunkoiset kääntyilevät eri tavoin kuin yksirunkoiset.
        - yhden ankkurin vinssaaminen ylös käy helpommin, jos tuulen yltymisen tai naapuriveneiden rekaamisen takia tulee äkkilähtö.

        Jos ankkurin pito on huono esim. sileän ja kovan pohjan tai runsaan kelpin takia, samaan ketjuun voi kiinnittää toisenkin ankkurin (vaikkapa 10 m päähän pääankkurista) tai käyttää erillistä ketjupainoa. Jälkimmäisiä on saatavissa kaupallisesti ja monet cruiserit ovat niitä kehuneet. Kuitenkin riittävän pitkä ja painava ketju ajaa yleensä saman asian. Tässä linkki ketjupainoon:
        http://www.anchorbuddy.co.nz/

        Kahta erillistä ankkuriketjua ankkuria voi käyttää erikoistilanteissa kuten joen suistossa ankkuroidessa (kun tilaa on vähän ja virran suunta vaihtelee vuoroveden mukaan) tai trooppiseen myrskyyn valmistautuessa.

        tämäkin Skip Novakin "Pelagic". Yleensä riittää yksi ketju yksi ankkuri.
        http://www.sailingscuttlebutt.com/photos/07/0115/

        Ketjun kuormitusta ei saisi koskaan jättää ankkurivinssin varaan. Ketjukoukku köysi on hyvä varuste. Köysi ottaa ketjun kuormituksen. Ankkuria ylös vinssatessa ketjukoukku irtoaa itsestään.


      • Anonyymi
        kysyttyyn kirjoitti:

        asiaan.

        Vaikka veneessö on kelulassa useampi ankkuri, niin ne on siellä eri pohja tyyppejä varten ja jonpaa kumpaa vain käytetään.

        Sitten on tilanteita, että käytetään kaikkia ankkureita ja mahdollisua sprigköysiö maahan, kun tuulee.

        Suomessa ei tuule koskaan niin kovaa ja siksi täöllä pärjää yhdellä oikeinmitoitetulla ankkurilla ja -linjalla.


    • V.V.

      Siellä on riesana tuo vuorovesi-ilmiöksi nimitetty kun veden virtaussuunta vaihtuu n. kuuden tunnin periodeissa.

      Ahtaat ankkuripaikat eivät oikein salli veneiden pyörähtämistä toiselle "ankkuri-halssille" ilman sotkuja ja kolhuja ja irtoamisia.

      Siinä se syy!!

    • Matkapurjehtija

      kahden ankkurin käytölle on vakaat olosuhteet.
      Miettikääpä kuinka käy, jos tuulet tai virtaukset vaihtelevat ankkuroinnin aikana.
      Laituriankkurointi on asia erikseen.

      • tuulilla

        ankkuroitaessa 2 ankkurista on iloa, kun vene pysyy silloin hiljaa paikallaan. Yhden ankkurin varassa kaikki veneet joillain tuulilla lähtevät heijaamaan edestakaisin, pitkäköliset matalarunkoiset vähemmän ja uudet lyhytköliset tai korkeakeulaiset herkemmin.

        2 ankkuria käytetään myös silloin, kun pyörimistilaa on vähän ja tuuli saattaa kääntyä. Silloin ankkurit lasketaan vastakkain (180 asteen kulmaan) ja toinen kiinnitetään toisen kettinkiin, sitten lasketaan muutama metri lisää kettinkiä, liitoskohta jää näin veteen keulan eteen. Hankalampi nostaa, mutta ankkurit ei sotkussa.

        Avoimissa satamissa kahden ankkurin käyttäminen keulasta on paikallaan lähinna isoilla veneillä kovalla tuulella. Tyypillisintä se on isoilla (esim. yli 80 ft) moottoriveneillä. Tietysti muillakin paikallaan, jos pito on huono tai ankkuri pitää laskea lähelle keulaa tms.


    • näkemys..

      Blue Water Insurance
      An Insurance Agency for Cruisers:

      http://www.bluewaterins.com/second/anchor.html

      "The best way to keep an anchor from dragging is to keep excessive dynamic forces from surging the rode, and the most effective way to do that is to hold her head and keep her from "horsing." As the wind builds, most vessels have some tendency to sail back and forth across the anchor as a result of the wind working on the hull and rigging. As the vessel builds up way, and sails obliquely across her anchorage, she snubs up short at the extreme end of each tack. This puts a great deal of strain on the rode, and often results in the hook being pulled right out of the hole - and you are under way. Using two anchors in a 45 degree spread will usually hold her head and she will quietly lie weathercocked head to wind. Additionally, US Navy salvage tests clearly demonstrated that two anchors, set independently on their own rodes, have far more resistance to drag than a single anchor equal to their combined weight."

      Lyhyesti tuo: Paras keino varmistaa ankkurin pito on estää vene tempoilemasta tuulessa puolelta toiselle. Tuo estetään laskemalla 2 ankkuria 45 asteen kulmaan, vene pysyy paikallaan ja kettinkien nykiminen estyy.
      USA merivoimien testissa on selkeästi tullut esille, että 2 ankkuria omilla kettingeillä on paljon parempi kuin 1 jopa tuplapainoinen ankkuri.

      "As a US Navy Diving and Salvage Officer, my work taught me three ways to insure that anchors hold in the worst conditions: use multiple anchors, keep a catenary in the rode, and when it really counts, swim out your hooks and visually check them - before you lean on them"

      Siis USAn merivoimien sukellus- ja pelastusupseerin neuvo ankkurointiin:
      - Käytä 2 ankkuria
      - Käytä paljon kettinkiä
      - Käy uimalla tarkistamassa että ankkuri on kunnolla pureutunut

      • loppuneuvoihin

        ankkurin pitoon
        - Käytä 2 ankkuria
        - Käytä kettingissä lisäpainoa
        - Käy uimalla tarkistamassa että ankkuri on kunnolla pureutunut

        Tietysti paljon kettinkiä kannattaa laskea ulos, mutta englanninkielisessä jutussä puhuttiin lisäpainosta.


    • suositus

      Katso Boatsafe.com suositus 2 ankkurin käytöstä ahtaassa paikassa tai jopa 3 ankkurin käyttö myrskyssä:
      Katso kohdat
      "Wind Dragged Boat or a Wind Direction Change" ja "Tight Anchorage"
      http://boatsafe.com/nauticalknowhow/anchor.htm

      Wikipedia kertoo, miten 2 ankkuria käytetään 60 asteen kulmassa, katso kohta "Forked moor" tai kun tilaa rajoitetusti katso "Bow or stern" ja "Bahamian moor"
      http://en.wikipedia.org/wiki/Anchor#Anchoring_techniques

      Kaksi ankkuria veneen keulassa
      http://www.uspowerboating.com/images/bruce-anchor.jpg

      Katso animaatio kuinka lasketaan 2 ankkuria 60 asteen kulmaan
      http://www.uspowerboating.com/anchoring_gifs/two_anchors.gif

    • käytöstä
    • käyttöön
      • suomi24-systeemi

        ei tuntunut toimivan


    • ankkuriuuno

      millasissa tilantessa ootte käyttäny 2ankkuria

      • ja käytin kahta

        ankkuria, kun vene vähänkin rekasi tai pelkäsin rekaavan. Tukkiankkuri oli jälkeenpäin ajatellen väärä ankkurivalinta ja myös aivan liian kevyt. Kun myöhemmissä veneissäni seuraavien 30 vuoden aikana oli oikein mitoitettu ankkuri ja pitkä ketju, muistelen käyttäneeni kahta keula-ankkuria tositilanteissa vain pari kertaa:

        Ankkuroin Aith Voe nimiseen Shetlannin vuonoon, kun syvä matala lähestyi ja VHF:ssä luettiin myrskyvaroituksia (Lerwickin satama on aika huono kovilla tuulilla niinkuin moni siellä käyneistä varmaan tietääkin). Toinen kerta oli Afrikassa Knysna-joen suistossa, jossa rajuilman yhteydessä kova virta ja tuuli tulivat eri suunnista. Keula-ankkurin ketju alkoi hangata veneen kylkeä, kun virta piti veneen perää vastatuulessa. Laitoin jollan avulla toisen ankkurin veneen perästä. Sen ansiosta tilanne tuli hallintaan.
        Muutaman kerran olen laittanut samaan ketjuun toisen ankkurin lisäpainoksi, mutta se taitaa olla eri aihe (viestiketjussa tuli jo moitteita aikaisemmin). Kovemmissa tuulissa olen laskenut enemmän ketjua kuin se tavanomainen 5 x syvyyden verran.


      • käytetty

        Ensimmäisen kerran olin 2 ankkurin varassa kauan sitten Kreikan Paroksella Parikia-lahdella, tuulinen mutta hyvä ankkuripaikka.

        Laskettiin ankkuri tavalliseen tapaan ja kaikki hyvin. Sitten alkoi puhaltaa.
        Sen verran Meltemi puhalsi, että matkustajalaivat eivät kulkeneet, >20 m/s. Säätiedotus kertoi saman jatkuvan yötäpäivää ainakin 2 vrk.
        Kapeakölinen vene (Elan 33) lähti heilumaan puolelta toiselle ihmeen rajusti. Miehistö (vaimo ja 2 noin 10v poikaa) koki olon hankalaksi, uimaankaan ei oikein päässyt.

        Imeteltiin, kun naapurivene oli aivan paikallaan. Huomattiin 2 eri suuntiin lähtevää ankkuriketjua. Matkittiin ja tehtiin sama. Ajettiin moottorilla etuviistoon ja pudotettiin toinen ankkuri. Vene rauhoittui ja kaikki hyvin :)
        Pojat pääsi uimaan, tuulikaan ei enää tuntunut samalta, kun avotila pysyi suojassa.

        Tuon jälkeen olen käyttänyt 2 ankkuria mutta aika harvoin, alle 10 kertaa veneen rauhoittamiseksi, yleensä pikkuankkuri jollan avulla vähän matkaa etuviistoon.


      • toistoa
        käytetty kirjoitti:

        Ensimmäisen kerran olin 2 ankkurin varassa kauan sitten Kreikan Paroksella Parikia-lahdella, tuulinen mutta hyvä ankkuripaikka.

        Laskettiin ankkuri tavalliseen tapaan ja kaikki hyvin. Sitten alkoi puhaltaa.
        Sen verran Meltemi puhalsi, että matkustajalaivat eivät kulkeneet, >20 m/s. Säätiedotus kertoi saman jatkuvan yötäpäivää ainakin 2 vrk.
        Kapeakölinen vene (Elan 33) lähti heilumaan puolelta toiselle ihmeen rajusti. Miehistö (vaimo ja 2 noin 10v poikaa) koki olon hankalaksi, uimaankaan ei oikein päässyt.

        Imeteltiin, kun naapurivene oli aivan paikallaan. Huomattiin 2 eri suuntiin lähtevää ankkuriketjua. Matkittiin ja tehtiin sama. Ajettiin moottorilla etuviistoon ja pudotettiin toinen ankkuri. Vene rauhoittui ja kaikki hyvin :)
        Pojat pääsi uimaan, tuulikaan ei enää tuntunut samalta, kun avotila pysyi suojassa.

        Tuon jälkeen olen käyttänyt 2 ankkuria mutta aika harvoin, alle 10 kertaa veneen rauhoittamiseksi, yleensä pikkuankkuri jollan avulla vähän matkaa etuviistoon.

        Myrskyssä, joka aiheutti hengenmenetyksiäkin raumalaisten Gävlen eskaaderille, oltiin Ruotsin puolella ankkurissa. Tuulen noustua niihin myrskylukemiin, alkoi samoin eväkölinen veneemme seilata puolelta toiselle epämiellyttävässä määrin. Toinen ankkuri rauhoitti olon täysin, ujellus rikissä vain pysyi.


      • ankkurissa ?
        toistoa kirjoitti:

        Myrskyssä, joka aiheutti hengenmenetyksiäkin raumalaisten Gävlen eskaaderille, oltiin Ruotsin puolella ankkurissa. Tuulen noustua niihin myrskylukemiin, alkoi samoin eväkölinen veneemme seilata puolelta toiselle epämiellyttävässä määrin. Toinen ankkuri rauhoitti olon täysin, ujellus rikissä vain pysyi.

        Arvaisin, että ainakin osasyy edestakaisin seilaamiseen voisi olla se, että käytit ankkuriköyttä. Oman havaintoni mukaan ketjulla ankkurointi rauhoittaa veneen liikehdintää ja nykimistä.
        Voi olla, että veneen vedenalaisilla osillakin on merkitystä. Itselläni on nykyisin pitkäkölinen painava paatti, joka ei osoita erityistä vaelteluhalua yhden ankkuriketjun varassa.


      • raportit
        ankkurissa ? kirjoitti:

        Arvaisin, että ainakin osasyy edestakaisin seilaamiseen voisi olla se, että käytit ankkuriköyttä. Oman havaintoni mukaan ketjulla ankkurointi rauhoittaa veneen liikehdintää ja nykimistä.
        Voi olla, että veneen vedenalaisilla osillakin on merkitystä. Itselläni on nykyisin pitkäkölinen painava paatti, joka ei osoita erityistä vaelteluhalua yhden ankkuriketjun varassa.

        Boatsafe.com ym niin ymmärrät, että kaikki veneet lähtevät ankkurissa ollessa sopivissa oloissa pyörimään tai heilumaan, "laukkaamaan".

        Herkimmin vene lähtee riuhtomaan puolelta toiselle, jos siinä on korkea keula ja lyhyt köli. Tuuli ottaa kiinni keulaan, painaa sitä sivulle, kettinki siirtyy sivusuunnassa ja vene lähtee laajaan kaareen. Riittävän kaukana sivulla veneen kettinki estää liikkeen ja vene kääntyy toiselle puolelle, rytminen heilunta jatkuu.

        Raskas kettinki vaimentaa, mutta ei estä tuota liikettä. Sen voi estää esitetyllä 2 ankkurin käytöllä.

        Pitkäkölinen matalakeulainen vene on paljon rauhallisempi ankkurissa, mutta tuulioloista riippuen välillä sekin lähtee heilumaan.


      • mielipide ei ollut
        raportit kirjoitti:

        Boatsafe.com ym niin ymmärrät, että kaikki veneet lähtevät ankkurissa ollessa sopivissa oloissa pyörimään tai heilumaan, "laukkaamaan".

        Herkimmin vene lähtee riuhtomaan puolelta toiselle, jos siinä on korkea keula ja lyhyt köli. Tuuli ottaa kiinni keulaan, painaa sitä sivulle, kettinki siirtyy sivusuunnassa ja vene lähtee laajaan kaareen. Riittävän kaukana sivulla veneen kettinki estää liikkeen ja vene kääntyy toiselle puolelle, rytminen heilunta jatkuu.

        Raskas kettinki vaimentaa, mutta ei estä tuota liikettä. Sen voi estää esitetyllä 2 ankkurin käytöllä.

        Pitkäkölinen matalakeulainen vene on paljon rauhallisempi ankkurissa, mutta tuulioloista riippuen välillä sekin lähtee heilumaan.

        ristiriidassa siihen nähden mitä edellä kirjoitin. En ole kiistänyt kahden ankkurin käyttöä erikoistilanteissa.

        Hienoa, jos sinullakin on ikiomaa kokemusta ankkuroinneista eri tyyppisillä veneillä ja erilaisissa olosuhteissa. On myös niin, että jokaisesta kipparista tulee vähitellen oman veneensä asiantuntija, joka kokemuksensa perusteella tietää oman veneensä käyttäytymisen.


      • Henry Morgan
        toistoa kirjoitti:

        Myrskyssä, joka aiheutti hengenmenetyksiäkin raumalaisten Gävlen eskaaderille, oltiin Ruotsin puolella ankkurissa. Tuulen noustua niihin myrskylukemiin, alkoi samoin eväkölinen veneemme seilata puolelta toiselle epämiellyttävässä määrin. Toinen ankkuri rauhoitti olon täysin, ujellus rikissä vain pysyi.

        vaeltelun poistamiseksi on laittaa ankkuriköysi kukonjalalla paatin sivulle siten, että vene nojaa hieman vinossa tuuleen. Pienellä säädöllä se lopettaa vaeltelun ja nykimisen suuremmassakin aallokossa ja tuulessa.


    • Anonyymi

      Demokratia ei ankkuroidu nääs. Siksi korvaamattomat on vahingot.

    • Anonyymi

      Ihan perus juttuja jos olosuhteet niin vaativat. Kahden rinnakkaisen ankkurin käyttö tosin voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin etua jos tuulen suunta muuttuu radikaalisti. Sen sijaan ankkurit voi kytkeä myöskin peräkkäin ja joissain ankkureissa tämä on myös huomioitu kuten https://marinekauppa.com/fi/product/rocna-ankkuri/VA150946

      Vaikka ankkuri olisi mitoitettu "oikein" niin sen pito ei välttämättä riitä kun olosuhteet eivät ole optimaaliset. Kun tuuli on myrskylukemissa, syvyyttä riittää ja lisäksi on aallokkoa niin esim. 20kg ankkurin sijaan saatettaisiin tarvita huomattavasti painavampaa. Veneessä tulisi olla joka tapauksessa toinenkin (ja kolmaskin) ankkuri joten sen liittäminen 5m ketjun pätkällä pääankkuriin lisää pitoa huomattavasti ja yhdistelmä on helpommin käsiteltävä kuin 40kg ankkuri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      63
      12405
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      5321
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      4938
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      475
      2407
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2260
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      1843
    7. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1491
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      95
      1345
    9. Ähtärin sotkut

      Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1256
    10. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1225
    Aihe