Mitä talvella tankkiin?

MF-35

Osaakos joku suositella mitä dieselpolttoaineen sekaan kannattaa laittaa jotta sen syttymisherkkyys olisi parempi? Tarkoitus olisi parantaa traktorin käynnistyvyyttä. Parantaako valopetrooli käynnistyvyyttä ja kuinka paljon sitä voi laittaa löpön sekaan?

Kirjasta luin että setaanilukua voi nostaa esim. amyylinitraatilla, asetaldehydillä, etyylinitraatilla, peroksidilla ja sykloheksanonitraatilla. 0.2% viimeksimainittua nostaa setaanilukua 7 yksikköä. Mistä näitä mömmöjä saa?

WV Caddy D:n ohjekirja sanoi että bensiiniä voi talvella laittaa 25% dieselin sekaan! Uskaltaisiko samaa kokeilla Ferguun?

20

4321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jesse

      Jos bensaa laitat, niin laita vanhaa 99 oktaanista.
      25% voi olla kyllä liikaa.

      • Bahco leukaperä

        >Jos bensaa laitat, niin laita vanhaa 99 oktaanista.

        Kyllä kai dieselmiesten pitäisi tietää, että dieselmoottori käynnistyy sitä huonommin, mitä korkeampioktaanista polttoainetta sylinteriin ruiskutetaan.

        Se kun on se setaaniluku (dieselindeksi) ja oktaaniluku käänteisiä toisilleen: kuta korkeampi oktaaniluku, sitä alhaisempi setaaniluku ja toisinpäin.


    • Nettijussi

      Ei mitään löpön sekaan. Huoltikselta käyt ostamassa aasinpotkua(ammattinsa tunteva huoltsikan myyjä tietää mitä se on), sitä PIENI tupsaus ilmanputsariin, niin ei tarvi sahata.

      • massikka

        jos koneessa on thermostartti hehkutus niin mitään aasinpotkuja ei saa käyttää ellei sitten kytke thermostarttia pois muuten kuuluu POKS


      • MF 690

        Pitää osata laittaa vain tarpeellinen määrä ja olla liikahehkuttamatta. Itse olen käyttänyt vuosikymmeniä, eikä vahinkoja ole sattunut. Turha sahaaminenkin tulee kalliiksi pitemmän päälle.

        Siis ensin autetaan hehkuttamalla ja tai lohkolämmittimellä. Jos on kiire ja tarvitaan lisäapua, käytetään eetteriä, mutta koskaan ei sahata turhaan.


    • mörkö

      Tankkiin laitetaan talvilaatua talvella, olkoon sitten dieseliä tai polttoöljyä. Kulkee sitten liemi liukkaammin suodattimistakin.

      Käynnistyvyyttä parannetaan lämmittämällä moottoria joko sähkö-, kaasu- tai polttoainekäyttöisellä lohkolämmitimellä. Mikäli em. laitteita tahi sähköä ei ole käytössä voi laittaa vaikka hehkuvan hiiliämpärin öljypohjan alle. Tai ottaa koneesta öljyt aina ajon jälkeen pois ja säilyttää ne lämpimässä seuraavaa ajokertaa varten. Jäähdytysnesteille ei tätä pidä tehdä.

      Aasinpotku eli käynnistysspray ei toistuvassa käytössä millään tavalla paranna koneen kestävyyttä, vaikka nykyiset aineet onkin aika hitaita entisiin verrattuna.
      Ja arvatenkin sinulla on 4-pyttyinen esikammikone tuossa verkussa, koska 3-pyttyinen ei juuri kehoittelua käynnistyksessä tarvi. Niin, se esikammiokoneen kansi saattaa haljeta noilla käynnistysapuaineilla...

      Kansanvaunun dieseliin on tosiaan pitänyt laittaa talvella bensaa sekaan, että se yleensäkin on lähtenyt käyntiin.

      • Nettijussi

        Enpäs muistanukkaan, että se on esikammiokone.


    • farmari

      Nykyään sopiva polttoaine, joka parantaa käynnityvyyttä normaaliin löpöön verrattuna on moottoripolttoöljy, jonka setaaniluku on uurempi kuin normaalipolttoöljyn.Se on oikeastaan sama aine kuin autojen dieselöljy, erona vaan että furtaalikoe on positiivinen.Eräs tuttuni kertoi, että hänen vanhan pikkufergunsa käynnistyvyys on tuolla polttoaineella huomattavasti parantunut, hintaero normaalilöpöön lienee 2 snt luokkaa.

    • MF-35

      Joo, oikein arvattu. Se nelipyttyinenhän 1959 tallissa odottaa ensilumia. Siitä löytyy lohkolämmitin ja polttoaineena on kai moottorikäyttöön tarkoitettua dieseliä. Hehkut pelaa, mutta imusarjan kigass-apu ei vielä ole käytössä. Hyvää käynnistyjää siitä ei saa, ja koneremppakin maksaa paljon. Noilla minun vuotuisilla ajotunneilla ei viitsisi paljon investoida korjauksiin. Polttoaineen hinta sen sijaan on toisarvoinen asia. Pääasia että lähtee liikkeelle kun avaimesta kutittelen.

      Lähinnä hain kysymykselläni josko jollain olisi KÄYTÄNNÖN kokemusta polttoaineen parantelusta. Teorian voi lukea kirjoista. Huoltoasemilla ja tarvikeliikkeissä myydään jos jotain mömmöä, kai niitäkin joku on jo kokeillut.

      Teoriassahan käytäntö ja teoria ovat sama asia...

      • Karvinen

        Niin että ilman muuta se imusarjaan ruiskuttava kigass systeemi kuntoon.
        Imusarjassa oleva hehkukierukka myös.
        Minulla on Harmaa Fergu TEF-20 vm.1955.
        Siinä oli tuo systeemi epäkunnossa kun ostin sen.
        Eikä siitä talvikäytöstä tullut mitään ilman ilman putsariin suihkutettavaa eetteriä, mutta se on vaarallista koneelle.
        Mutta kun kigass systeemi toimii niin kyllä lähtee kylmäkin kone käyntiin viimeistään toisella hehkutus/ruiskutus kerralla.
        Olen käyttänyt kigass ruiskussa ihan talvipolttoöljyä vaikka ohjeissa lukee että vois käyttää myös valopetroolia, en tiedä kannattaisko kokeilla.

        Mutta ilman muuta kigass systeemi kuntoon.

        Terveisin Karvinen
        http://karvinen.fcpages.com/ferguson.htm


      • MF-35
        Karvinen kirjoitti:

        Niin että ilman muuta se imusarjaan ruiskuttava kigass systeemi kuntoon.
        Imusarjassa oleva hehkukierukka myös.
        Minulla on Harmaa Fergu TEF-20 vm.1955.
        Siinä oli tuo systeemi epäkunnossa kun ostin sen.
        Eikä siitä talvikäytöstä tullut mitään ilman ilman putsariin suihkutettavaa eetteriä, mutta se on vaarallista koneelle.
        Mutta kun kigass systeemi toimii niin kyllä lähtee kylmäkin kone käyntiin viimeistään toisella hehkutus/ruiskutus kerralla.
        Olen käyttänyt kigass ruiskussa ihan talvipolttoöljyä vaikka ohjeissa lukee että vois käyttää myös valopetroolia, en tiedä kannattaisko kokeilla.

        Mutta ilman muuta kigass systeemi kuntoon.

        Terveisin Karvinen
        http://karvinen.fcpages.com/ferguson.htm

        Aika namu tuo Karvisen TEF-20! Tosin aikamoinen kardinaalivirhe tuo väri... Näyttää ihan voortilta, anteeks vaan...

        Tuo malli onkin parempi lähtemään käymään, vaikkei siinä kai olekaan hehkutulppia. On vaan kigass ja puolipuristus jos oikein muistan.

        Minulla ei ole puolipuristusta, mutta hehkutulpat löytyvät. Kokeilin sitä kigassia kesällä. Minulla on sellainen systeemi siinä että pieni säiliö täyttyy automaattisesti samalla polttoaineella jota tankissa on. Tuosta sitten käsipumpulla painetaan tujaus imusarjaan. Imusarjan vastuksen kytkin johdolla suoraan akkuun. Ei se tehnyt muuta kuin tuhautteli. Voisi sitä vielä uudestaan kokeilla.

        Kävin juuri äsken ajelemassa omallani. Lähti se nyt ekalla startilla käyntiin kun olin 30s viettänyt hiljaista hetkeä Rudolf Dieselin muistolle (hehkuttanut). Pitkällä vieterillä tosin, ja hehkutusta piti jatkaa startin jälkeenkin että pysyi käynnissä.


      • Karvinen
        MF-35 kirjoitti:

        Aika namu tuo Karvisen TEF-20! Tosin aikamoinen kardinaalivirhe tuo väri... Näyttää ihan voortilta, anteeks vaan...

        Tuo malli onkin parempi lähtemään käymään, vaikkei siinä kai olekaan hehkutulppia. On vaan kigass ja puolipuristus jos oikein muistan.

        Minulla ei ole puolipuristusta, mutta hehkutulpat löytyvät. Kokeilin sitä kigassia kesällä. Minulla on sellainen systeemi siinä että pieni säiliö täyttyy automaattisesti samalla polttoaineella jota tankissa on. Tuosta sitten käsipumpulla painetaan tujaus imusarjaan. Imusarjan vastuksen kytkin johdolla suoraan akkuun. Ei se tehnyt muuta kuin tuhautteli. Voisi sitä vielä uudestaan kokeilla.

        Kävin juuri äsken ajelemassa omallani. Lähti se nyt ekalla startilla käyntiin kun olin 30s viettänyt hiljaista hetkeä Rudolf Dieselin muistolle (hehkuttanut). Pitkällä vieterillä tosin, ja hehkutusta piti jatkaa startin jälkeenkin että pysyi käynnissä.

        Joo ei mun Tef-20:ssä ole käytössä puolipuristus systeemi ollenkaan, joku on sen karsinut joskus pois. Ja ei sitä olekkaan tarvinnut.
        Ja kyllä on aikaisempi omistaja ollut HÖLMÖ kun on maalannut sen siniseksi.
        On mulla joskus aikomus palauttaa siihen alkuperäinen harmaa väri.
        Ja ei ole sähköllä hehkutettavia tulppia ollenkaan.
        Ainoastaan imusarjassa se pieni vastuskierukka joka saa virtaa kun painetaan painonappia.
        Sitä hehkutetaan noin 20sek. Sitten heti perään painetaan yksi painallus ki-gass pumpulla polttoöljyä siihen hehkukierukkaan ja välitön starttaus.
        Jos ei lähde heti niin toimenpiteet uudestaan.
        Jossain vaiheessa kun lämmittää vastusta oiken paljon ehkä noin kolmannella yrittämällä saattaa kuulua imusarjasta humahdus eli silloin siellä syttyi se polttoöljy ja heti käynnistys niin varmasti lähtee.
        Kovalla pakkasella vaan täytyy lämmittää moottoria lohkolämmittimellä että startti jaksaa pyörittää kunnolla.
        Koneessa mulla on öljynä Mobil 1 10W40.
        Joka on talvella aika siedettävän notkeaa.
        Kesällä ei juuri ajeta vain vähän käytetään joskus.


    • keke

      siihen kiesiin on parasta laittaa tankkiin kirkasta järvi vettä kyllä se sillä pierii

      • DOC

        Valmetin vm-67 saa tosikylmälläkin kivasti käyntiin kun ottaa imusarjassa olevan kumitulpan pois ja puhaltaa sinne kuumailmapuhaltimella kuumaa ilmaa samlla kun starttaa.

        Polttoaineena on talvilaadun polttoöljy. Viime talvena kun tarvitsin kovillakin pakkasilla konetta, laitoin löpön sekaan 10% bensaa. Normaalisti en sitä käytä.

        Semmoinen juttu vielä, että talvella öljynä käytän synteettistä marketti öljyä. Jos tavallista mineraaliöljyä käyttää, on starttaaminen aika työlästä kun öljy on toffeeta. Lohkolämmitin ei lämmitä öljyä!


      • MF-35
        DOC kirjoitti:

        Valmetin vm-67 saa tosikylmälläkin kivasti käyntiin kun ottaa imusarjassa olevan kumitulpan pois ja puhaltaa sinne kuumailmapuhaltimella kuumaa ilmaa samlla kun starttaa.

        Polttoaineena on talvilaadun polttoöljy. Viime talvena kun tarvitsin kovillakin pakkasilla konetta, laitoin löpön sekaan 10% bensaa. Normaalisti en sitä käytä.

        Semmoinen juttu vielä, että talvella öljynä käytän synteettistä marketti öljyä. Jos tavallista mineraaliöljyä käyttää, on starttaaminen aika työlästä kun öljy on toffeeta. Lohkolämmitin ei lämmitä öljyä!

        Tuota ilmaa olin itsekin ajatellut. Massikassa on vaan öljykylpy-ilmanputsari tuossa välissä. Arvelisin että kuuma ilma vähän tuossa pääsee jäähtymään.

        Olet ensimmäinen joka on käyttänyt bensiiniä dieselin seassa! Mitä se vaikutti? Muuttuiko käynti?

        Yksi ongelma on bensiinin syttymisherkkyys. Sinulla taitaa Valmetin putket olla aika tiiviit?


      • DOC
        MF-35 kirjoitti:

        Tuota ilmaa olin itsekin ajatellut. Massikassa on vaan öljykylpy-ilmanputsari tuossa välissä. Arvelisin että kuuma ilma vähän tuossa pääsee jäähtymään.

        Olet ensimmäinen joka on käyttänyt bensiiniä dieselin seassa! Mitä se vaikutti? Muuttuiko käynti?

        Yksi ongelma on bensiinin syttymisherkkyys. Sinulla taitaa Valmetin putket olla aika tiiviit?

        Valmetissakin on öljykylpyputsari mutta imusarjaan pääsee suoraan puhaltamaan ilmaa. öljykylpyputsarin kautta voit kuumailmapuhaltimella ilmaa laittaa mutta hiustenkuivaaja ei riitä kun ilma tosiaan pakkasilla jäähtyy. Kuumailmpuhuri on hyvä. Se riittää, kun saa imuilman lämpiämään -20 pakkasella vaikkapa nollan tienoille niin startti onnistuu paremmiin. Ota tehokas puhallin tai vaikka pikku kosani ja kokeile.

        Bensan lisääminen löpöön ei vaikuttanut käyntiääneen/käyntiin mielestäni mitenkään. Tarkoitus olikin pitää löpö juoksevana, kun kiteytynyt parafiini tukkii muuten suodattimet. Valopetrooliakin voi käyttää mutta sen on oltava oikeaa valopetroolia eikä lamppuöljyä joka hyytyy vielä nopeammin kuin löpö.

        Jos lisäaineistuksesta puhutaan, niin talvilaadun löpön kanssa laitan tankilliseen kahvikupillisen 2-tahtiöljyä sekaan. Talvilaatuinen löpö on varsin kuivaa ainetta ja 2T-öljy tiettävästi pitää pumpun notkeampana (Vanha rekkamies kertoi). Sitä en tiedä, pitääkö paikkansa mutta ei siitä haittaakaan ole ollut.

        Joku joskus kommentoi traktorin käyttötarvetta kovilla pakkasilla tyyliin "ettei sitä pakkasella tarvitse ajaa". Jos on auto omalla tiellä ojassa niin kyllä se tarve tulee tekemättäkin. Hydraulipumppu on kovilla ankarassa pakkasessa mutta vetohommissa sitä ei tarvitse ja valmetissa sen voi kytkeä irti. Taisin jo kirjoittaakin, että talviöljynä markettisynteettinen on loistava kun kampiakseli ei ole jähmeessä ja öljypumpun hajoamista ei tarvitse pelätä.


    • Anonyymi

      Sota-aikana kovalla pakkasella laitettiin kuulema korkeaoktaanisella bensalla toimiviin JU88 pommikoneisiin moottoriöljyn joukkoon bensaa. Käynnistyi helpommin. Kun moottori lämpeni, niin bensiini haihtui pois. Moottoriöljy ei tainnut silloin olla synteettistä moniasteöljyä. Venäläisillä oli dieselmoottoreitakin pitkän matkan pommikoneissa. Mitenkähän ne käynnistyivät pakkasessa. Yksi diesel-pommareista putosi Etelä-Suomeen, kun oma Neuvostoliiton ilmatorjunta ampui sitä Virossa Berliiniin mennessä. Kone kääntyi takaisin Suomen kautta, kun pelkäsivät omaa ilmatorjuntaansa. Suomalaiset kommunistit käyvät vieläkin vuosittain putoamispaikalla suremassa Neuvostoliiton sankaripommittajia.

      • Anonyymi

        Jostain syystä itsellä on käsitys että diesel tankit olivat huomattavasti toisen mm sodan aikaan varmempia lähtemään käyntiin kuin sakujen bensaversiot. Siperia opettanut aikanaan tai vain bensiinin puutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä itsellä on käsitys että diesel tankit olivat huomattavasti toisen mm sodan aikaan varmempia lähtemään käyntiin kuin sakujen bensaversiot. Siperia opettanut aikanaan tai vain bensiinin puutos.

        Sakujen vehkeet ja rategiat oli liian hienoja venäjän pakkasille. Lämmittimistä ja kaikesta muustakin oli pulaa. Venakot oli paremmin tottuneet talveen, kurjuuteen ja puutteeseen.


    • Anonyymi

      Bio bensiini taitas olla vielä parempaa jos meinaa vetää kohmeeseen?🐧🐧🐧

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe