Minulla on ongelma alarivissä, taaiemmaisessa hampaassa. Aluksi kävin hammaslääkärillä ja hän huomasi minulla ollee kaksi reikää, toiseksi taaimmainen saatiin paikattua, mutta taaimmainen hammas vihloi porauksen yhteydessä kolmannen puudutuksen jälkeen. Siihen laitettiin väliaikainenpaikka ja n.1kk sen jälkeen, eli tänään oli sen paikkausaika. Sovimme että laitetaan kaksi puudutusta ennen kuin hampaalle tehdään mitään, koska viime kerrasta oli niin huonoja muistoja. Hän kerkesi poraamaan hetken, jonka jälkeen jouduttiin laittamaan kolmas puudutus, taas hetki poraamista ja neljäs piikki poskeen. Vihlonta ei loppunut vieläkään ja jälleen jouduttiin laittamaan väliaikainen paikka. Olen lueskellut IV-sedaatiosta ja ajattelin sitä tämän kyseisen hampaan paikkaamiseen, jotta kipu, vihlonta yms lähtisivät ja hammas saataisiin viimein paikattua. Jos teillä on ehdotuksia muunlaiseen toimenpiteeseen niin kertokaa. Haluaisin silti kuulla omia tarinoitanne IV-sedaatiosta? Paljonko se maksoi, korvasiko Kela osan? Entä missä hammaslääkärillä kävitte? Mitä hampaisiin on tehty (irrotettu,paikattu)? Ja kuinka monta hammasta kerralla? Laitetaanko suuhun ensin puudutus ja sen jälkeen vasta suoritetaan itse sedaatio? Entä laitetaanko nenään jonkilaiset "hengitysviikset"? Sattuuko se? Onko sedaatiossa silmät kiinni? Kuuleeko sillon puheen ja ymmärtää mitä hammaslääkäri puhuu? Entä tunteet toimenpiteen jälkeen? Kiitos kaikille, jotka viitsivät helpottaa asiaani.
IV-sedaatio
21
6454
Vastaukset
- Perhonen,
Moi!
tässä oma kokemukseni iv-sedaatiosta (tuntuu herättävän kamalaa haloota tällä palstalla niiden ihmisten osalta,kenellä ei ole kokemusta..)
Mulla on alhaalla toiseksi viimeinen hammas (vika on viisari) juurihoidettu aikanaan ja siihen on jouduttu laittamaan kruunu. Kruunu pysyi siinä aika huonosti, koska hammas oli porattu pois alle ienrajan ja sinne kruunun alle meni ruokaa ja aiheutti sitten tulehduksen. Kruunu oli vaihdettu monta kertaa, joten ajattelin että parempi poistaa koko hammas. Koska hampaassa oli tulehdusta (söin antibioottikuurin ja sitä puhdistettiin), niin puudutus ei auttanut ollenkaan. Hampaan poistosta ei tullut mitään koska puudutukset ei auttaneet. Jostain kumman syystä hammaslääkäri yritti repimällä saada hampaan irti. Menin toiselle hammaslääkärille, jossa olin käynyt aiemmin kun ne ollut saanut omalleni aikaa (City Hammaslääkärit Helsingissä). Heti otettiin kuvat ja sanottiin että pitää leikata, koska juuret on ed hampaan alla (mulla on kaikki juuret tosi kieroja). Kysyin nukutusta, koska ajattelin että puudutusta en pysty enää kokeilemaan, sen verran kamalaa oli että meinasi taju lähteä. Hammaslääkäri tyrmäsi nukutuksen, koska se on turhan rankka hampaan poiston takia ja ehdotti iv-sedaatiota. En ollut kuullutkaan moisesta, mutta kuulosti hyvältä.
Sitten itse toimenpiteestä, piti paastota 4 vai 6 h ennen toimenpidettä. Ensin mulle annettiin pari tablettia veden kanssa (taisi olla antibiootit) ja sitten en kyllä muista nukutettiinko mut happinaamarilla vai kanyylilla. Mutta joka tapauksessa kanyylin kautta meni suoneen suoraan kipulääkkeet ja rauhottavat, joita annetaan niin paljon että olet nukutettuna. Ei siis hereillä tai niin että kommunikoit tai sillmät auki, kuten toiset tietämättömät täällä sanoo. Saattaja pitää olla mukana, ilman sitä ei sieltä pääse lähtemään. Saattajani oli haettu huoneeseen toimenpiteen jälkeen ja kerrottu lääkkeeistä ym kun minä vielä nukuin. Sitten jossain vaiheessa heräsin kun minua huhuiltiin ja olin ihan seis. Siitä kuitenkin toipuu tosi nopeasti ja puolen tunnin päästä voi jo lähteä saattajan kanssa pois, aiemminkin jos siltä tuntuu. Me istuttiin odotushuoneessa tovi. Happiletkut oli mulla nenässä, niitä ei kai aina laiteta jos ei ole tarve. Nukutuslääkäri hoitaa ja annostelee lääkityksen ja valvoo siinä koko ajan vieressä. Niin ja mistä tiedän että olin silmät kiinni ja nukuin, tunsin sen kyllä itsekin ja saattaja oli haettu huoneeseen toimenpiteen jälkeen ja hänelle kerrottiin mitä reseptilääkkeitä minulle oli kirjoittu ja miten niitä otetaan jne.
Jos puudutus laitetaan iv-sedaatiossa, niin se laitetaan sen jälkeen kun olet nukahtanut. Eli koko toimeenpiteen aikana ja ennen et tunne mitään kipua etkä tiedä maailman menosta mitään. Hengitysviikset oli laitettu silloin kun jo nukuin ja ne oli otettu pois vähän ennen kuin rupesin heräileen. Eli en tuntenut sitäkään.
Olo toimenpiteen jälkeen oli minulla n puoli tuntia sekava, sellainen kun heräisi kesken syvän unen. Päässä vähän vippasi mutta se meni nopeasti ohi. Sain antibioottikuurin, reseptisärkylääkkeitä ja lääkettä joka auttaa ettei poski turpoa leikkauksen jälkeen niin paljon tai mustene. Minulla ei tullut mitään. Lisäksi jääpussia pidetään n 20 min kerrallaan parin tunnin ajan toimenpiteen jälkeen. Nukutuslääkäri otti oman palkkion 200 €, siitä ei korvauksia saa. Sitten kirurgi otti oman palkkionsa hampaan leikkauksesta. Siitä saa kela-korvauksen normaalisti.
Suosittelen kovasti iv-sedaatiota. Nyt menen laittamaan implantin tuohon koloon ja istutan senkin varmuudeksi iv-sedaatiossa, koska mulla puutuu aika huonosti alaleuka, aina puutunut. Koska sitten jos ei puudu ja leukaluuta porataan niin en halua sitä kipua kokea, joten parempi nukkua=)- ymmällä.
Aika harva saa saattajaa mukaan joten ihan marginaaalinen menetelmä tämäkin.
- voi pyhä sylvi
ymmällä. kirjoitti:
Aika harva saa saattajaa mukaan joten ihan marginaaalinen menetelmä tämäkin.
Siis kuinka ihmiset jaksaa kirjoitella tänne näitä provoja, eikö ole muuta tekemistä. Jos ei ihmisellä ole ketään ystäviä, perheenjäseniä saattajiksi ym, niin onpa aika outoa. Todella marginaalinen ryhmä onkin nämä ihmiset, jotka saavat saattajan.
- kulkijat
voi pyhä sylvi kirjoitti:
Siis kuinka ihmiset jaksaa kirjoitella tänne näitä provoja, eikö ole muuta tekemistä. Jos ei ihmisellä ole ketään ystäviä, perheenjäseniä saattajiksi ym, niin onpa aika outoa. Todella marginaalinen ryhmä onkin nämä ihmiset, jotka saavat saattajan.
Mutta niistähän ei niin suurta lukua kun nämä hammashoidto muutenkin tarkoitettu nuorille ja kauniille.
- =),
kulkijat kirjoitti:
Mutta niistähän ei niin suurta lukua kun nämä hammashoidto muutenkin tarkoitettu nuorille ja kauniille.
Voi luoja, käykö ne laitapuolen kulkijat yleensäkään yksityisellä, hoitaako hampaitaan ylipäänsä, enpä usko. Eri vaihtoehtoja on tarjolla, jokainen saa niihin mennä jos parhaakseen näkee. Vähän nyt haarautuu eri reitille tämä juttu..
- Näinhän se on
Lainaus Hl Kari Luotion kurssimateriaalista.
Potilas asetetaan lähes makuuasentoon, mitataan verenpaine, kiinnitetään pulssioksimetrin anturi ja alkulukemat kirjataan muistiin sekä verenpaineesta että happisaturaatiosta.
Kanylointi voidaan tehdä myös täysin kivuttomasti käyttäen lääketehdas Astran valmistamaa Emla-emulsiovoide tai -laastaria, ihon puuduttamiseen kanyloinnin yhteydessä. Kanylointia varten laastari on selvästi käytännöllisempi, koska se on yksittäispakattu ja tämän laastarin voi potilas itse tai hänen vanhempansa kiinnittää sovittuun paikkaan. Puudutusvaikutuksen alkamiseen menee 1 tunti, joten valmisteesta ei ole hyötyä mikäli sitä ei ole annettu etukäteen kotiin. Tarkemmin valmisteesta Pharmaca Fennicasta.
Potilaan käsivarteen kiristetään staassi, jolloin saadaan hyvä näkyvyys laskimoihin. Staattia laittaessa on muistettava ettei puristus saa olla niin suuri että arterielli kierto kädessä estyy. Tämän jälkeen potilas kanyloidaan ja kanyyli teipataan kiinni ihoon.
Tippatelineeseen asetetaan keittosuolapussi ja nesteensiirtolaite täytetään nesteellä. Letku tarkistetaan huolellisesti koko matkaltaan, ettei siihen ole jäänyt merkittäviä ilmakuplia. Tippaletku kiinnitetään kanyyliin ja vähäksi aikaa asetetaan nesteen tiputuksen rajoitin maksimiasentoon. Tällä tarkastetaan, että suoni varmasti vetää eikä ympäröivä kudos ala paisua merkkinä suonen läpi pistämisestä. Tässä vaiheessa myös vahingossa tehty arteriapisto selviää, koska veri syöksyy tällöin tippaletkuun.
6.2. Läkkeen anto ja vaikutuksen havainnointi
Kun tippa vetää normaalisti aloitetaan midatsolamin annostelu. Kertakäyttöruiskulla annetaan midatsolamia ( 1mg/1ml) 1 mg annoksina. Annokset toistetaan 2 minuutin välein. Potilaaseen pidetään koko tämän aikana keskusteluyhteys eli potilaan kanssa voidaan jutella niitä näitä, jotta havaittaisiin puheen motoriikan huononeminen. Muita motorisia häiriöitä voidaan seurata esim. pyytämällä potilasta koskettamaan nenäänsä aina ennen uuden lääkeannoksen antamista. Seurataan myös milloin potilas sulkee silmänsä ja seurataan pulssioksimetrin lukemaa. Sopiva sedaation taso puudutusta varten on saavutettu silloin, kun tehdään jokin seuraavista havainnoista:
-potilas alkaa sammaltaa
-sulkee silmänsä
-samalla pulssioksimetrin lukema saattaa laskea 2-3 %
alkutilanteesta
Aloitetaan puudutus ja varsinkin pelkopotilaiden yhteydessä on syytä käyttä puudutetta joka ei sisällä adrenaliinia, koska adrenaliinin mahdollisesti aiheuttama takykardiareaktio pystyy komoamaan hyvän sedaation. Rauhallisuus potilaan käsittelyssä on jatkuvasti muistettava, koska potilas on hereillä eikä suinkaan nukutettuna
Puudutusvaiheen jälkeen on mahdollista lisätä midatsolaamin määrää, mikäli potilaan olemus viittaa lisäannostelutarpeeseen, mutta aina ennen jokaista lisäannosta on syytä vilkaista pulssioksimetriä, eikä lisäannoksia tulisi antaa enää mikäli pulssioksimetrilukema on 95% tai alhaisempi.
Mikäli olemme aloittamassa kirurgista toimenpidettä kannattaa potilaalle huomauttaa, että hän saa aivan rauhassa nukkua sillä välin kun työryhmä asentaa aseptiikkaa. Yleensä potilas nukahtaa muutaman minuutin kuluttua siitä, kun hänen kanssaan on lakattu keskustelemasta.
Leikkauspotilaalle on hyvä antaa juuri ennen operaation alkua vielä pieni määrä fentanyliä (50 mikrog/ml) esim. noin 25 mikrogr. fentanyliä on useimmiten riitävä määrä. Tästä saadaan se etu, että potilas on vähemmän reagoiva pieniin kiputuntemuksiin, joita saattaa esiintyä puudutuksista huolimatta. Koska myös Fentanyl on voimakas hengitysdepressantti, täytyy vilkaista pulssioksimetrin lukema ennen lääkkeen antoa. Tavanomaisessa hoidossa (esim. ekstraktiot, juurihoidot yms.) toimenpide tulee aloittaa mahdollisimman nopeasti puudutuksen vaikutuksen alettua. Annetaan mielellään 1 mg lisäannos midatsolaamia ( ks. pulssioksimetriä) ja tämän jälkeen asetetaan syljenimuri alueelle. Imurina voi suositella LM:n ns. lyhyitä lenkki- imureita, joita myy esim. Oriola. Mainituilla lenkki- imureilla on se etu, että ne toimivat jousen tavoin auttaen potilasta pitämään suunsa auki.
6.3. Sedaatiosta toipuminen
Happisaturaatio
Toimenpiteen aikana kuten myös jälkiseurannan aikana seurataan jatkuvasti happisaturaatiota. Mikäli happisaturaatio putoaa alle 90% tulee heti tarkistaa ettei anturi purista mittausaluetta niin voimakkaasti että verenkierto estyy. Tällöin kannattaa siirtää anturi toiseen sormeen.
Mikäli lukema ei parane on välittömästi aloitettava lisähapen anto potilaalle. Tarkoitukseen käy riittävän hyvin happiviikset ja tavallinen esim. AGA:n 3 - 10 litran happipullo, josta aina ennen toimenpidettä on varmistettava, että happea on useamman tunnin tarvetta varten. Lisähapen anto lähes poikkeuksetta korjaa alkavan hypoksian, mutta mikäli näin ei tapahdu potilaalle tulee antaa i.v.:sti flumatseniiliä ( Lanexat 0,1 mg/ml a'5 ml). Ainetta voidaan antaa 0,1 mg eli 1 ml boluksina, joita toistetaan minuutin välein, kunnes hapetustilanne on korjaantunut. Enimmillään lääkettä saatetaan joutua antamaan 1 mg (10 ml).
Mikäli hengityslama on bentsodiatsepiinien aiheuttamaa palautuminen normaalille hapetukselle on erittäin nopeaa ja tapahtuu ensimmäisten annosten yhteydessä.
Koska flunatseniili on bentsodiatsepiiniantagonisti se salpaa samoja reseptoreita, joihin bentsodiatsepiinit kiinnittyvät. Tämän vuoksi flunatseniiliä voidaan antaa riittävän pieni määrä korjaamaan syntynyt hengityslama ja lopettaa anto tähän ilman sedaation katoamista. Hoito voidaan tämän jälkeen viedä normaalisti loppuun.
Flumatseniili
Flumatseniiliä voidaan käyttää komplikaatioiden hoidon lisäksi myös potilaan sedaation lopettamiseen lyhyen toimenpiteen jälkeen. Potilaalle voidaan antaa flumatseniiliä 0,05 mg per 5 minuuttia, kunnes potilas kykenee kävelemään omin avuin. Koska flunatseniilin puoliintumisaika on bentsodiatsepiinia lyhyempi saattaa edessä olla resedaatio 2-3 tunnin kuluttua tulee siitä varoittaa saattajaa ja potilasta itseään.
Alkuannos 0,2 mg flunatseniiliä annostellaan kanyylin kautta kanyylin vielä ollessa paikoillaan potilaan käsivarressa. Tulee huomioida, että potilas on kanyloituna koko toimenpiteen ajan eikä kanyylia saa poistaa ennen kuin potilas on täysin toipunut. Muutaman sekunnin kuluttua kun potilas on saanut 0.4 mg flunatseniilia hän todennäköisesti avaa silmänsä. Kun potilas on täysin hereillä ja hänelle annetaan lupa nousta istumaan ja tämän jälkeen muutaman minuutin päästä annetaan kirjalliset ohjeet,toipumisohjeet jotka käydään vielä suullisesti lävitse. Ohjeet, joissa keskeisesti kielletään alkoholin käyttö ja ajaminen. Tässä vaiheessa ei kannata selvittää kovin monimutkaisia asioita potilaalle. Ohjeissa potilaan käsketään levätä seuraava päivä. Bentsodiatsepiinin antagonistin edut ovat seuraavat:
1 hätälääkkeenä ylisedatoituneilla potilailla
2 täysi potilaan ko-operointi
3 turvallisempi toipumisvaihe
Flunatseniilin käyttömahdollisuus antagonistina yliannostustapauksessa tekee siitä erittäin tärkeän lääkkeen sedaatioprosessin turvatekijänä. Se täytyy pitää aina käsien ulottuvilla kun sedatoidaan potilasta. Osa potilaista on erittäin herkkiä bentsodiatsepiineille ja näissä tapauksissa antagonisti saattaa olla potilaalle jopa hengenpelastava lääke. Vanhemmat potilaat ovat nuoria huomattavasti herkempiä bentsodiasepaanin vaikutukselle. Niissä tapauksissa kun yleisanestesia on kontraindisoitu potilaan hengityselintensairauksien vuoksi, on i.v.-sedaatio ainoa mahdollisuus tehdä tiettyjä toimenpiteitä, ja flunatseniili tekee sedaatiosta turvallisen. Yleisenä sääntönä iäkkäimmillä potilailla voidaan pitää, ettei heitä hoidettaisi i.v.-sedaatiolla välittömästi kotiutettavina, vaan mielellään järjestettäisiin osastotarkkailu yön yli.
Kun potilas on sedatoitunut,hänen tajunnantasonsa on laskenut ja tämä saattaa vaikeuttaa monimutkaisten toimenpiteiden tekemistä esim. kruunun preparointia. Voidaan menetellä siten, että heti sedaation alussa tehdään nopeasti epämiellyttävät toimenpiteet. Kun ollaan siinä vaiheessa, että edessä on enää toimenpiteet, joissa potilas ei saisi olla enää sedatoitunut vaan tarvittaisiin ko- operointia niin annetaan flunatseniiliä, kunnes potilas pystyy itse vaikuttamaan toimenpiteen kulkuun (esim. purennan sovitus ja proteesien sovitus).
Potilaat, jotka ovat käyneet hoidon läpi i.v.-sedatoituna ja ovat saaneet sedaation kumoamiseksi flunatseniiliä kykenevät istumaan ja seisomaan normaalisti. Täytyy kuitenkin muistaa, että he ovat edelleen sedatoituneita, eivätkä täysin kykene huolehtimaan itsestään. On tärkeää tietää, että flumatseniilin vaikutusaika on lyhyempi kuin midatsolaamin ja sedaatio hengityslamoineen voi teoriassa palautua, joskin hammastoimenpiteiden pitkä kesto tekee tästä palutumisen epätodennäköiseksi. Saattajan läsnäolo on näissäkin tapauksissa ehdottoman välttämätöntä. Potilaalle saattaja tarjoaa turvallisuuden tunteen ja hän voi tälle kertoa kokemuksistaan.
Toimenpiteen jälkeen potilas voidaan kotiuttaa 3 tunnin kuluttua viimeisestä midatsolaamiannoksesta. Kotiuttaminen tulee tapahtua aikuisen saattajan kanssa. Sekä potilasta että saattajaa on syytä muistuttaa kirjallisista ohjeista, jotka potilas on saanut jo edellisellä käynnillä eli, että potilaan suorituskyky liikenteessä ei ole riittävä seuraavan 12 tunnin aikana ja hän ei saa käyttää myöskään alkoholia tämän aikana, koska aineet voimistavat toistensa vaikutusta. Joillakin henkilöillä yksilöllinen reaktio saattaa olla arvaamaton. Potilaan tulee olla tietoinen hammaslääkärin kotipuhelinnumerosta, mikäli hoidon jälkeen kaivataan jotakin apua.- ei kiitos
Ja vastoin täällä sanottua potilas ei myöskään kykene pyytämään lisää kipulääkettä vaan se pitää lääkärin osata lukea potilaan reaktioista, eli mahdollisesti ruumis kouristelee tms.
Nyt on ainakin varmaa että tuohon rääkkiin en tule missään tapauksessa lähtemään.
Myöskin tuon esitelmän alkuosa osoittaa, että alan ihmiset ei ymmärrä yhtään mistä on kysymys asiassa. Joten menköö kotiin kasvamaan minä odotan vielä parempia menetelmiä. - iv-sedaatiossa ollut
ei kiitos kirjoitti:
Ja vastoin täällä sanottua potilas ei myöskään kykene pyytämään lisää kipulääkettä vaan se pitää lääkärin osata lukea potilaan reaktioista, eli mahdollisesti ruumis kouristelee tms.
Nyt on ainakin varmaa että tuohon rääkkiin en tule missään tapauksessa lähtemään.
Myöskin tuon esitelmän alkuosa osoittaa, että alan ihmiset ei ymmärrä yhtään mistä on kysymys asiassa. Joten menköö kotiin kasvamaan minä odotan vielä parempia menetelmiä.Ei sun tarvi sinne minne, voit tehdä ihan mitä itse lystäät. Huvittavaa, kun näillä on kauhean negatiiviset ajatukset, ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta koko toimenpiteestä.
Enpä ole täältä lukenut (enkä mistään muualtakaan), että joku joka iv-sedaatiossa on ollut, olisi sanonut sitä kamalaksi. Ehkä nyt joku provoilija sen tänne kirjoittaa tämän jälkeen! heh!
Eiköhän asiantunteva anestesialääkäri osaa antaa aineita suoneen tarpeeksi että olet nukuksissa toimenpiteen ajan? Sitä paitsi, onhan niitäkin, jotka ovat täysi nukutuksessa, niin tuntevat kipua kun ainetta ei anneta tarpeeksi. Aika marginaaliryhmä on tämä jolle tämmöistä sattuu (yhdelle tutulleni on käynyt).
Kyllä sen kivun pystyy poistaan kokonaan, kun olet nukutettu, niin et tunne sitä. Että jotkut ihmiset voi olla sitten tyhmiä ja itsepäisiä.
Sinä voit mun puolesta olla vaikka ilman hampaita, mutta anna jokaisen mennä mihin toimenpiteeseen itse haluaa.
Ja ap kysyi sitä paitsi KOKEMUKSIA. Sinulla ei ole mitään kokemuksia, joten ei sun mielipiteet hirveästi ketään kiinnosta, kun ei niissä ole päätä eikä häntä.
Kasva sinä kotona. - Huiiii
iv-sedaatiossa ollut kirjoitti:
Ei sun tarvi sinne minne, voit tehdä ihan mitä itse lystäät. Huvittavaa, kun näillä on kauhean negatiiviset ajatukset, ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta koko toimenpiteestä.
Enpä ole täältä lukenut (enkä mistään muualtakaan), että joku joka iv-sedaatiossa on ollut, olisi sanonut sitä kamalaksi. Ehkä nyt joku provoilija sen tänne kirjoittaa tämän jälkeen! heh!
Eiköhän asiantunteva anestesialääkäri osaa antaa aineita suoneen tarpeeksi että olet nukuksissa toimenpiteen ajan? Sitä paitsi, onhan niitäkin, jotka ovat täysi nukutuksessa, niin tuntevat kipua kun ainetta ei anneta tarpeeksi. Aika marginaaliryhmä on tämä jolle tämmöistä sattuu (yhdelle tutulleni on käynyt).
Kyllä sen kivun pystyy poistaan kokonaan, kun olet nukutettu, niin et tunne sitä. Että jotkut ihmiset voi olla sitten tyhmiä ja itsepäisiä.
Sinä voit mun puolesta olla vaikka ilman hampaita, mutta anna jokaisen mennä mihin toimenpiteeseen itse haluaa.
Ja ap kysyi sitä paitsi KOKEMUKSIA. Sinulla ei ole mitään kokemuksia, joten ei sun mielipiteet hirveästi ketään kiinnosta, kun ei niissä ole päätä eikä häntä.
Kasva sinä kotona.Tietääkö kukaan missä klinikalla tätä tehdään Hesassa(päin)? Pitäis mennä näyttämään näitä hampaita...Huiii
- perhonen,
Huiiii kirjoitti:
Tietääkö kukaan missä klinikalla tätä tehdään Hesassa(päin)? Pitäis mennä näyttämään näitä hampaita...Huiii
Ainakin näissä paikoissa: City Hammaslääkärit ja Oral.
- itse.
iv-sedaatiossa ollut kirjoitti:
Ei sun tarvi sinne minne, voit tehdä ihan mitä itse lystäät. Huvittavaa, kun näillä on kauhean negatiiviset ajatukset, ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta koko toimenpiteestä.
Kasva sinä kotona.Tuota yksityistä bisnestä yritetään mainostaa vaan niin hatarin perustein. Jos mainostetaan niin olis edes tosiasoista jota tänne postataan.
- ei voi kun nauraa
itse. kirjoitti:
Tuota yksityistä bisnestä yritetään mainostaa vaan niin hatarin perustein. Jos mainostetaan niin olis edes tosiasoista jota tänne postataan.
Pitäsköhän sun mennä lobotomiaan? Eikun sori, sullehan on tehty se jo ilmiselvästi! heh! Olet tyhmempi kuin kana, se on paljon jo se. Eikö sulla ole varaa yksityiselle, kun noin ottaa pattiin asiasta josta sulla ei ole m i t ä ä n tietoa? Olet niin tyhmä, ja moni muukin täällä, ettei edes tajua kuinka tyhmää on kommentoida asioita josta ei ole mitään tietoa. Besserwissereitä on näemmä joka lähtöön.
- asiasta
ei voi kun nauraa kirjoitti:
Pitäsköhän sun mennä lobotomiaan? Eikun sori, sullehan on tehty se jo ilmiselvästi! heh! Olet tyhmempi kuin kana, se on paljon jo se. Eikö sulla ole varaa yksityiselle, kun noin ottaa pattiin asiasta josta sulla ei ole m i t ä ä n tietoa? Olet niin tyhmä, ja moni muukin täällä, ettei edes tajua kuinka tyhmää on kommentoida asioita josta ei ole mitään tietoa. Besserwissereitä on näemmä joka lähtöön.
Tämähän on keskustelu palsta, jossa saa ja pitää olla eri mieltä. Taitaa olla oma sedatiobisnes vaarassa kun noin hermostut.
- perhonen,
asiasta kirjoitti:
Tämähän on keskustelu palsta, jossa saa ja pitää olla eri mieltä. Taitaa olla oma sedatiobisnes vaarassa kun noin hermostut.
Ei iv-sedaatio ole mikään bisnes! Mistä te keksitte näitä juttuja. Ei nukutuskaan leikkauksissa ole mikään bisnes.
Täällä on vaikea puhua vain asiasta, kun tietämättömät ihmiset haarauttaa asian ihan toisaalle.
Täällä n 2 ihmistä puhuu asiaa, kenellä on kokemusta. Muut sitten kirjoittavat mitä sylki syyhyn tuo. - ei käy nii ei käy
perhonen, kirjoitti:
Ei iv-sedaatio ole mikään bisnes! Mistä te keksitte näitä juttuja. Ei nukutuskaan leikkauksissa ole mikään bisnes.
Täällä on vaikea puhua vain asiasta, kun tietämättömät ihmiset haarauttaa asian ihan toisaalle.
Täällä n 2 ihmistä puhuu asiaa, kenellä on kokemusta. Muut sitten kirjoittavat mitä sylki syyhyn tuo.Koska en pysty nielasemaan tommosia tabletteja ollenkaan. Jo aftojen hoitoon tarkotetut erittäin pienet tabletit olivat työn ja tuskan takana saada alas. Ikinä ei ole kanyylia laitettu mutta voin kuvitella että sen laitto koskeen vähän päälle perkeleesti (jo verikokeen otto, sormenpäästä tai ihan mistä vain koskee minuun) Riippuu miten syvälle nuo hengitys viikset tungetaan mutta luultavasti se aiheuttasi nenäveren vuodon (suvussa liikkeellä, että verta tulee nokasta erittäin helposti)
Em. asioiden summa onkin pitänyt minut pois hammaslääkäristä jo viidettä vuotta, saa nähdä milloin jos milloinkaan sinne uskaltaa mennä - miten on?
ei käy nii ei käy kirjoitti:
Koska en pysty nielasemaan tommosia tabletteja ollenkaan. Jo aftojen hoitoon tarkotetut erittäin pienet tabletit olivat työn ja tuskan takana saada alas. Ikinä ei ole kanyylia laitettu mutta voin kuvitella että sen laitto koskeen vähän päälle perkeleesti (jo verikokeen otto, sormenpäästä tai ihan mistä vain koskee minuun) Riippuu miten syvälle nuo hengitys viikset tungetaan mutta luultavasti se aiheuttasi nenäveren vuodon (suvussa liikkeellä, että verta tulee nokasta erittäin helposti)
Em. asioiden summa onkin pitänyt minut pois hammaslääkäristä jo viidettä vuotta, saa nähdä milloin jos milloinkaan sinne uskaltaa mennäTablettien nieleminen ei kuitenkaan estä iv-sedaatiota ja happiviikset ym laitetaan kun olet nukuksissa. Tietysti jos ei onnistu niin ei onnistu. Sittenhän voi kokeilla ilokaasua jos ei muuten pysty menemään, siinähän hengitetään happinaamarin kautta jotain. Ja eikö nukutuksenkin saa happinaamarin kautta, joten luulisi että iv-sedaationkin saa. Vai onko jotain eroa nukutetaanko happinaamarilla vai kanyylilla?
- taasen vaan
miten on? kirjoitti:
Tablettien nieleminen ei kuitenkaan estä iv-sedaatiota ja happiviikset ym laitetaan kun olet nukuksissa. Tietysti jos ei onnistu niin ei onnistu. Sittenhän voi kokeilla ilokaasua jos ei muuten pysty menemään, siinähän hengitetään happinaamarin kautta jotain. Ja eikö nukutuksenkin saa happinaamarin kautta, joten luulisi että iv-sedaationkin saa. Vai onko jotain eroa nukutetaanko happinaamarilla vai kanyylilla?
Nukutus suoritetaan aina ja poiksetta esim kämmenselkään asetun neulan kautta. Neulan laitto ei taatusti satu. Nukutuksessa et voi itse hengittää eli sinut kytketään hengityskoneeseen.
Lv-sedaatiossa tämän neulan kautta syötetään kansankielellä snottuna diapamia ja kipulääkettä tämän lisäksi leuka puudutetaan normaalisti ei taatusti minkäänlaista kipua. Koska olet hereillä niin ei kytketä hengityskoneeseen vaan hengität itse. Itselle laitettiin lv-sedaatiossa 5 implanttia ja homma kesti noin 4 tuntia kaikkinensa. Koko operaation aikana ei mitään käsitystä ajasta tai mistään muustakaan. Olin kuitenkin siinä kunnossa että hengittelin itse. Puoli tuntia tämän jälkeen istuskelua odotushuoneessa ja eiku kotiin, Ei siis kipuja silloin eikä myöhemminkään.
Hinta eli maksoin suoraan anestesialääkärille 200 euroa ja hammaslääkärille normaalit maksut.
Ei minä siellä vastaanotolla mitään tabletteja nauttinut. Jälkeenpäin toki varuilta buranaa 3 krt/vrk. - näin on,
taasen vaan kirjoitti:
Nukutus suoritetaan aina ja poiksetta esim kämmenselkään asetun neulan kautta. Neulan laitto ei taatusti satu. Nukutuksessa et voi itse hengittää eli sinut kytketään hengityskoneeseen.
Lv-sedaatiossa tämän neulan kautta syötetään kansankielellä snottuna diapamia ja kipulääkettä tämän lisäksi leuka puudutetaan normaalisti ei taatusti minkäänlaista kipua. Koska olet hereillä niin ei kytketä hengityskoneeseen vaan hengität itse. Itselle laitettiin lv-sedaatiossa 5 implanttia ja homma kesti noin 4 tuntia kaikkinensa. Koko operaation aikana ei mitään käsitystä ajasta tai mistään muustakaan. Olin kuitenkin siinä kunnossa että hengittelin itse. Puoli tuntia tämän jälkeen istuskelua odotushuoneessa ja eiku kotiin, Ei siis kipuja silloin eikä myöhemminkään.
Hinta eli maksoin suoraan anestesialääkärille 200 euroa ja hammaslääkärille normaalit maksut.
Ei minä siellä vastaanotolla mitään tabletteja nauttinut. Jälkeenpäin toki varuilta buranaa 3 krt/vrk.Oiskohan ne sitten ollut jo jotain rauhottovia, koska en muista että olisin olllut hereillä kun kanyyli laitettiin, mutta muistan kun nukutuslääkäri sanoi että nukahdat kohta ja laske kymmeneen ja 3 jälkeen olen tipahtanut. Eli vaikka en hammaslääkäriä pelkääkään, enkä puudutuspiikkejä suuhun, niin käteen kun aletaan laittaan (tai ottaan verikoetta) niin mua inhottaa ja sattuu aina. Eli se kanyylin laitto ei ole ainakaan tuntunut missään jos olen hereillä ollut.
Itse hengitetään juu, muttei sillain kuitenkaan hereillä olla. niinkun että oltaisiin silmät auki ja puhuttaisiin, mutta itse hengitetään kyllä. Happiviikset laitetaan sitten jos on tarvetta. - ydinkysymys
taasen vaan kirjoitti:
Ei minä siellä vastaanotolla mitään tabletteja nauttinut. Jälkeenpäin toki varuilta buranaa 3 krt/vrk.Kato kun kaikille ei puudutusaine tehoa. Tämähän on juuri se sedaation heikko kohta jos puudutus ei tehoa niin siinä sitten olet tokkurassa pystymättä mitenkään ilmaisemaan itseäsi.
- Sanna,
ydinkysymys kirjoitti:
Kato kun kaikille ei puudutusaine tehoa. Tämähän on juuri se sedaation heikko kohta jos puudutus ei tehoa niin siinä sitten olet tokkurassa pystymättä mitenkään ilmaisemaan itseäsi.
Minä olin lv-sedaatiossa juuri sen takia kun puudutus ei tehoa! Alaleuan hammas oli tulehtunut, ei puutunut ollenkaan, ja muutenkin puutuu tosi huonosti. Hammaslääkäri kertoi minulle tästä sedaatiosta kun kysyin nukutushoitoa. Tehtiin vaativa leikkaus ja mitään en ole tuntenut, nukkunut olen koko ajan, ei mitään kipuja eikä mitään.
Siksi se onkin niin hyvä juttu! Kyllä se anestesialääkäräri osaa annostella aineita sen verran että olet niin pihalla ettet tunne mitään kipuja ja olet aivan unessa. Nämä samat anestesialääkärit tulevat ykstyisille hammaslääkäriasemille HUSsista ja nukuttuvat samoja ihmisiä kenellä tehdään vaikka mitä leikkauksia, joten eiköhän ne hommansa osaa. - symppis
Sanna, kirjoitti:
Minä olin lv-sedaatiossa juuri sen takia kun puudutus ei tehoa! Alaleuan hammas oli tulehtunut, ei puutunut ollenkaan, ja muutenkin puutuu tosi huonosti. Hammaslääkäri kertoi minulle tästä sedaatiosta kun kysyin nukutushoitoa. Tehtiin vaativa leikkaus ja mitään en ole tuntenut, nukkunut olen koko ajan, ei mitään kipuja eikä mitään.
Siksi se onkin niin hyvä juttu! Kyllä se anestesialääkäräri osaa annostella aineita sen verran että olet niin pihalla ettet tunne mitään kipuja ja olet aivan unessa. Nämä samat anestesialääkärit tulevat ykstyisille hammaslääkäriasemille HUSsista ja nukuttuvat samoja ihmisiä kenellä tehdään vaikka mitä leikkauksia, joten eiköhän ne hommansa osaa.Olen hoitoalan ammattilainen ja minulla on myös omakohtaista kokemusta iv-sedaatiosta.
Jos toimenpiteessä tuntee kipua sedaation aikana, on sedaatio melko kevyt, jolloin potilas kykenee ilmaisemaan kipua. Tällöin annetaan heti lisää lääkettä ja potilas nukahtaa ja kaikki tuntemukset häipyvät. Jos potilas on niin syvässä sedaatiossa, ettei pysty ilmaisemaan kipua, ei myöskään tunne kipua.
Happiviiksistä tuntuu olevan kummallisia käsityksiä. Happiviikset tarkoittaa ohutta taipuisaa muoviletkua jossa on kaksi pientä pehmeää "letkunpätkää" vierekkäin, ja nämä pikku letkunpätkät asetetaan sieraimiin, ja ne tulevat noin puolen senttimetrin syvyyteen sieraimen sisälle, eivät tee siis kipeää eivätkä aiheuta mitään vaurioita nenään.
Itse sedaatiokokemuksesta: muistan iv-kanyylin laittamisen, tuntuu suunnilleen samalta kuin verikokeen otto, jos ei pistokohtaa ole puudutettu. Mitään happiviiksiä en muista enkä heräämisvaihetta, en myöskään muista tavanneeni edes hammaslääkäriä koko käynnin aikana.
Käytetyt lääkkeet aiheuttavat myös muistinmenetystä, joten muistikuvat eivät aina vastaa sitä, kuinka hereillä missäkin vaiheessa on ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917405- 373937
- 453500
- 2332713
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402433
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202168- 451942