MURREKETJU

monica

Täs tää taas on, niiko enenkii, heti alkuusa mie kerron mitä mie ajattelin et, jätetää entiset torat pois kaikki ja ollaa sovussa ja kirjotellaa mukavii ja siin hyväs toivos mie alotankkii murreketjun. Tään toivomuksein mie lähetän iha kaikille, saahaa elävöitymää tältäkii osalta palstaa. Eli viha ,kateus ja kauna unohettaa tyystin pois.

Mut heti alkuu mie kerron mite kovan homman poika teki,ja olinha mie vähä apunakii, myö käytii suvun hauvalla ja kas siellä oli kivi vinos, myö mäntii pojan kanssa rautakanki ja lapio mukan ja kaivettii kivi ylös ja oikastii ja laitettii mullat ja siemenet hyvä tuli. Meijän sukuhauta on muualla ku mis mie asun ja siel seurakunta lätkäsee lapun jos vähänki kivi on vinos, nii tehtii ennenku huomautus tuli. Onks kukkaa muu itse oikassu, nimittäin se on aika kalista kun teetättää seurakunnalla.

Mut onha meil asiaaki, eiks ne missikisat oo tänäki kesän, ei pijä unohtaa. mie muistasin et viime suven oli sellasta juttuu. Et kaikki jotka tykkää misseilystä, pittää alkaa suunnitelemaa vaatteitaan. Antaas nähä, mite on tänäsuven, onko mänijöitä kisoihi. Oliks viimevuonna heinäkuulla kisat ja voittajast ei tult selvää, ainakaa murreketjul. Siin tais käyvä jonkimmoine väärinkäsitys monel, mut nyt ollaa valppaina ja kuulustellaa mitä tapahtuu.
Onks tuomarointi samois käsis ku viimesuvenakkii, jäähää oottamaa vastausta. Lokariha ol päätuomari.

Jos nyt käyp nii et missikisat männöö hörpii nii, pietää leikisti missikisat, ja kerrotaa kuka parraite ossaa olla viehättävä ja hurmata tuomarit, siks onkii tärkeetä et on niitä tuomareita, et tullee tuomaroituu oikei kunnolla. Kuka nyt ei missikisoista tykkää nii hää voip keskustella mitä mielee tullee muihe kanssa.

Nyt mie oon taas haastant kaik mitä miul on haastamista tällä kertaa, nyt työ muut ottakaa murreketju omaksenne ja vilkkaasti vaa tarinoimaa asiast ko asiast. Siint mie huomauttasin et ole rohkee olet sit kuka vaan, äläkkä jää ootamaa et jos joku muu kirjottaa ensi nii sit minäkii, vaa rohkeesti vaa, kyl ne muut sit vastailee.

Näil sanoil mie avvaan taas murreketjun, ja toivotan kaik tervetulleeks hastelemmaa, ja viettämää mukavaa yhteistä aikaa toivottaa Monica

PS. ku murre rajottaa kirjottelemista, kaikki ei ees ossaa murteita nii, ei oo synti vaik kirjotat yleiskieleläkii. Saapha poikkeuksii olla.

123

4937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavasti en hättäile ku aattelin että ku lähen reissuun sunnuntaina pois konneen ääreltä ni mulla on lupa vähä ettuilla.

      Meininki olis sellanen et jos näkis viikate niittokilipailut Limingassa, Raahessa olis tapahtumia,
      Kreivin aikahan oli hyvä,
      Kreivi Pekka Brahen patsas on Raahessa. ja semmosta.

      Oulussa Rotuaarilla, ja Toripolliisi olis hyvä nähä no sehän on se paksu patsas siellä.
      Siinähän sitä maalimaa jo onkin.
      Siikajoen rannassa juhannuskokko sitä ei piä unehtaa.
      Yhesti ne poltti kaks tuntia liian aikusi sen kokon, aikataulu muutos aiheutti myöhästyneille kovan pettymyksen, purinaa riitti sitte.

      Murreketjulle ei sen enämpi purinoista sehän on jo sovittu.
      Muutaman viikon on tarkotus nähä valosampia öitä.

      • Pöydänkulma

        En o noehi toisii uskaltanu vastata ku pölökeän että mänee veärin. Meillä ol ulkomualane leäkar ja se kysy meiltä mikä se konu on, ku jollaki konu on lonkassa, jollaki hartioissa, jollaki syvämessä. Konuva ei voe selitteä, se täytyy ymmärteä.
        Teä netti on mulle uutta ja konua ku vasta muutama viikko sitten peäsin näille sivuille. Lapset neuvo. Ja teällähän ol Ruuneperi, jonka huomasin isällise huolehtivaks ja Skillan, josta tykkään kovasti. Mutta Maalaismieheen oekee retkahi. Mut oes vaekka voenu pakata reppuu, kun luin sen Laotsea. Äläkeä rakkaat sisaret ja veljet kertoko sille, ei se kuitenkaan lue tällaisia sivuja.Mulla o omaki mies, vuotta vanhempi ku ite oon. Se ei luje runoja. Emmä eniä o milläskeä Maalaismiehestä, se ol ja män.

        Iha oon pöllämystyny tästä 70 sta. Nii ja Susmorsian kanssa iha ihmeelline! En voi tutkija montakaa "nikkiä" (hilipati oppii se vanhaki), koska tämä luatikko o 125 kbsp. Jos joku ymmäeteä ni se arvoa että hijasta o. Voekua hyvi!


      • Pöydänkulma kirjoitti:

        En o noehi toisii uskaltanu vastata ku pölökeän että mänee veärin. Meillä ol ulkomualane leäkar ja se kysy meiltä mikä se konu on, ku jollaki konu on lonkassa, jollaki hartioissa, jollaki syvämessä. Konuva ei voe selitteä, se täytyy ymmärteä.
        Teä netti on mulle uutta ja konua ku vasta muutama viikko sitten peäsin näille sivuille. Lapset neuvo. Ja teällähän ol Ruuneperi, jonka huomasin isällise huolehtivaks ja Skillan, josta tykkään kovasti. Mutta Maalaismieheen oekee retkahi. Mut oes vaekka voenu pakata reppuu, kun luin sen Laotsea. Äläkeä rakkaat sisaret ja veljet kertoko sille, ei se kuitenkaan lue tällaisia sivuja.Mulla o omaki mies, vuotta vanhempi ku ite oon. Se ei luje runoja. Emmä eniä o milläskeä Maalaismiehestä, se ol ja män.

        Iha oon pöllämystyny tästä 70 sta. Nii ja Susmorsian kanssa iha ihmeelline! En voi tutkija montakaa "nikkiä" (hilipati oppii se vanhaki), koska tämä luatikko o 125 kbsp. Jos joku ymmäeteä ni se arvoa että hijasta o. Voekua hyvi!

        eihän konua voi selittää
        kuten tuossa sen sanoit
        yritin jollekin selittää
        kohta huomasin etten osaa
        nyt sen opin en enää yritä
        jotenkin sen kuitenkin ymmärrän.


      • Katicat2
        jjoutava5 kirjoitti:

        eihän konua voi selittää
        kuten tuossa sen sanoit
        yritin jollekin selittää
        kohta huomasin etten osaa
        nyt sen opin en enää yritä
        jotenkin sen kuitenkin ymmärrän.

        Onk se jottan kolotus se konumine. Mää joskus tunsi yhre kansanparantaja jonk nimi oli Konu. Kyll maar simmosel nimel sitt osaski konuvi autella. Mutt jos Konuki konutta ni kyll sitt on huanosti asjan laita.
        Sanokas mull viäl ett on toi konu sana pohjanmaalt, sillä see miäs oli siält. Ainaki se lekurioli siält.


      • Ieva-mar
        Pöydänkulma kirjoitti:

        En o noehi toisii uskaltanu vastata ku pölökeän että mänee veärin. Meillä ol ulkomualane leäkar ja se kysy meiltä mikä se konu on, ku jollaki konu on lonkassa, jollaki hartioissa, jollaki syvämessä. Konuva ei voe selitteä, se täytyy ymmärteä.
        Teä netti on mulle uutta ja konua ku vasta muutama viikko sitten peäsin näille sivuille. Lapset neuvo. Ja teällähän ol Ruuneperi, jonka huomasin isällise huolehtivaks ja Skillan, josta tykkään kovasti. Mutta Maalaismieheen oekee retkahi. Mut oes vaekka voenu pakata reppuu, kun luin sen Laotsea. Äläkeä rakkaat sisaret ja veljet kertoko sille, ei se kuitenkaan lue tällaisia sivuja.Mulla o omaki mies, vuotta vanhempi ku ite oon. Se ei luje runoja. Emmä eniä o milläskeä Maalaismiehestä, se ol ja män.

        Iha oon pöllämystyny tästä 70 sta. Nii ja Susmorsian kanssa iha ihmeelline! En voi tutkija montakaa "nikkiä" (hilipati oppii se vanhaki), koska tämä luatikko o 125 kbsp. Jos joku ymmäeteä ni se arvoa että hijasta o. Voekua hyvi!

        Ainakin muistan isovanhempien sanovan että se oli konua kun jokin oli hauskaa tai hassua. käytettiin myös sanaa konava. Taitaa olla Lemin murretta.


      • Pöydänkulma kirjoitti:

        En o noehi toisii uskaltanu vastata ku pölökeän että mänee veärin. Meillä ol ulkomualane leäkar ja se kysy meiltä mikä se konu on, ku jollaki konu on lonkassa, jollaki hartioissa, jollaki syvämessä. Konuva ei voe selitteä, se täytyy ymmärteä.
        Teä netti on mulle uutta ja konua ku vasta muutama viikko sitten peäsin näille sivuille. Lapset neuvo. Ja teällähän ol Ruuneperi, jonka huomasin isällise huolehtivaks ja Skillan, josta tykkään kovasti. Mutta Maalaismieheen oekee retkahi. Mut oes vaekka voenu pakata reppuu, kun luin sen Laotsea. Äläkeä rakkaat sisaret ja veljet kertoko sille, ei se kuitenkaan lue tällaisia sivuja.Mulla o omaki mies, vuotta vanhempi ku ite oon. Se ei luje runoja. Emmä eniä o milläskeä Maalaismiehestä, se ol ja män.

        Iha oon pöllämystyny tästä 70 sta. Nii ja Susmorsian kanssa iha ihmeelline! En voi tutkija montakaa "nikkiä" (hilipati oppii se vanhaki), koska tämä luatikko o 125 kbsp. Jos joku ymmäeteä ni se arvoa että hijasta o. Voekua hyvi!

        Konul o vissi monta merkityst. Mun miälest se tarkotta huano, mut on se kipjäki huano, eik vaa?

        Mää ole vähä kauhja hämmästyny! ai kui? no ku joku palstalaine, ninku sää Pöyränkulmaki, näät tämmöses vanha äijänkrapelukses jotta hyvä.

        Tavalisest mul sanoat, et sää, Ruuneperi, olet palstan pahin häirikkö. Ny mää olen niinku klavul päähä lyäty. Nii ja sit viäl, ei tee ollenka kipjäkä.

        Kirjota vaa viälki, mää kestän kehut ja haukut.

        Voi niimpal kauhja hyvi!

        Ruune


      • Katicat2 kirjoitti:

        Onk se jottan kolotus se konumine. Mää joskus tunsi yhre kansanparantaja jonk nimi oli Konu. Kyll maar simmosel nimel sitt osaski konuvi autella. Mutt jos Konuki konutta ni kyll sitt on huanosti asjan laita.
        Sanokas mull viäl ett on toi konu sana pohjanmaalt, sillä see miäs oli siält. Ainaki se lekurioli siält.

        siellä rannikolla usiammin kuulee sanottavan, oot just alakamassa ymmärtään Katicat sen.
        Nii laaja ei rajaa en tiedä sille sanalle, niin konua se on.


      • ethä sie vaa hupsutele ko kerrot et sie lähet kiertämää paikast toisee. Oot järjestänt itselleis menoja, siehä teet oikei kierroksen suomenmaas.
        Älähä jää asumaa viikokaupalla, sinnuu kaivataa tääl murreketjus. Eiks siul oo mahollista olla matkallais tietsikan luona, et voisit vähä kertoo kulumissii?

        Nyt on viel satteine ja kylmäkkii päivä tulos, et pittää nyt vaa kirjotella koko päivä, niinkö? ei sentää.

        Minnuu vähä suututaa ko eile käin apteekissa hakemassa lääkkeitä, visii kolme kuukauve satsin (allerkia ja astma). Nii tiijätsie mitä makso 202.00 €. Voi ihme mikä niis pienis pillereis nii paljo tekkee hintaa?

        Sehä on mummu markois noi 1200.00 herraisä sentää. Kyl sairastamine on kallista, jos mie suoraa sanon.

        Kelaha ei juur mittää korvaa tuollasist lääkkeistä, minkä sil sit tekke ku maksaa vaa.

        Ootsie samma mieltä ku mie, vai syötkö sie mittää lääkkeitä , voit olla terve niiku" pukki". Mie oon vahvast sitä mieltä et ilmaa on paljo pillereissä, ku kilpailuu ei oo.


      • monica kirjoitti:

        ethä sie vaa hupsutele ko kerrot et sie lähet kiertämää paikast toisee. Oot järjestänt itselleis menoja, siehä teet oikei kierroksen suomenmaas.
        Älähä jää asumaa viikokaupalla, sinnuu kaivataa tääl murreketjus. Eiks siul oo mahollista olla matkallais tietsikan luona, et voisit vähä kertoo kulumissii?

        Nyt on viel satteine ja kylmäkkii päivä tulos, et pittää nyt vaa kirjotella koko päivä, niinkö? ei sentää.

        Minnuu vähä suututaa ko eile käin apteekissa hakemassa lääkkeitä, visii kolme kuukauve satsin (allerkia ja astma). Nii tiijätsie mitä makso 202.00 €. Voi ihme mikä niis pienis pillereis nii paljo tekkee hintaa?

        Sehä on mummu markois noi 1200.00 herraisä sentää. Kyl sairastamine on kallista, jos mie suoraa sanon.

        Kelaha ei juur mittää korvaa tuollasist lääkkeistä, minkä sil sit tekke ku maksaa vaa.

        Ootsie samma mieltä ku mie, vai syötkö sie mittää lääkkeitä , voit olla terve niiku" pukki". Mie oon vahvast sitä mieltä et ilmaa on paljo pillereissä, ku kilpailuu ei oo.

        asiaahan minä aina puhun?
        Kyllä minä semmoset reissut oon suunnitellu 500km on pisin päivän ajomatka, oon oppinu etten syö kun jonku sämpylän mutta tihiämmästi, jalotella täytyy muistaa niin kiire ei saa olla.

        Auton särkyminen on kans, kolomasti on seki tapahtunu vuosien varrella mutta vähä yksinkertasella kaikki onnistuu.

        Elintasotauti, kolomekymmentä on painoindeksi siitä johtuu verenpainelääkkeen syönti.
        Turhan kalliita on neki.
        Paino ei vaan vajua en ennää ihimeemmin yritäkkää.

        Kyllä siellä voi sitä aikaa vierähtää muuan viikko, en ole ajatellu mihinkää kirjastoon mennä tietsikan takia, saas nähä ny.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        asiaahan minä aina puhun?
        Kyllä minä semmoset reissut oon suunnitellu 500km on pisin päivän ajomatka, oon oppinu etten syö kun jonku sämpylän mutta tihiämmästi, jalotella täytyy muistaa niin kiire ei saa olla.

        Auton särkyminen on kans, kolomasti on seki tapahtunu vuosien varrella mutta vähä yksinkertasella kaikki onnistuu.

        Elintasotauti, kolomekymmentä on painoindeksi siitä johtuu verenpainelääkkeen syönti.
        Turhan kalliita on neki.
        Paino ei vaan vajua en ennää ihimeemmin yritäkkää.

        Kyllä siellä voi sitä aikaa vierähtää muuan viikko, en ole ajatellu mihinkää kirjastoon mennä tietsikan takia, saas nähä ny.

        sie käyt ku noi paljo pittää kiertää "muailmaa". Mitä ihmettä et meinaat pärjätä niikii pielel ruual ko sämpyläl. Mihi se syömättömyys perustuu.

        Juu, jalottelu on iha hyvä, ettet nukaha rattii, ja vähä saap oikoilla jäseniikkii. Paljo sie ajat yhtäkyytii, toivotaa et ei tuu haavereita.

        Siun pittää ruveta hoitamaa ruuan kanssa verenpainettais, eiks se auttas ku laihuttaa? Et nälkäkuurille vaa, jätä sämpylä pois ja tilalle rehuja ja kunnon ruoka.

        Vähäl sie kuitenkii pääset pillereihe kanssa, et oo tyytyväine.

        Pyhänä sie lähet, jos mie en siul kerkee kirjotammaa nii mie toivotan lomalleis ja matkalleis oikei hyvvää onnistumista ja tuuha takas terveenä ja virkeenä.


      • monica kirjoitti:

        sie käyt ku noi paljo pittää kiertää "muailmaa". Mitä ihmettä et meinaat pärjätä niikii pielel ruual ko sämpyläl. Mihi se syömättömyys perustuu.

        Juu, jalottelu on iha hyvä, ettet nukaha rattii, ja vähä saap oikoilla jäseniikkii. Paljo sie ajat yhtäkyytii, toivotaa et ei tuu haavereita.

        Siun pittää ruveta hoitamaa ruuan kanssa verenpainettais, eiks se auttas ku laihuttaa? Et nälkäkuurille vaa, jätä sämpylä pois ja tilalle rehuja ja kunnon ruoka.

        Vähäl sie kuitenkii pääset pillereihe kanssa, et oo tyytyväine.

        Pyhänä sie lähet, jos mie en siul kerkee kirjotammaa nii mie toivotan lomalleis ja matkalleis oikei hyvvää onnistumista ja tuuha takas terveenä ja virkeenä.

        pitkällä ajomatkalla siihen väsähtää eikä ajosta tuu mittään.
        Eikä siinä mee kun 8h / 500km noin, saa mennä enämpiki aikaa.

        Semmonen mummonmökki on käytössä Siikajoella naapurikaunkeja ne Oulu ja Raahe, bensiini on kallista ei kovin monasti viitti niitä välejä ajella jos Rovaniemelläki voiaan käyä.

        Kävin jo kuntosalilla tutustumassa en vielä sopimusta teheny, päiväajat on huokiampia riittäneekö rahat siihenkään.

        Että kyllä se verenpaine pitäs hoitaa pois 10 kiloa pois se vois riittää.

        Monta kolaria on jääny tulematta kun en aja liian lähellä puskuria ja seuraan tienvarren pensaitten liikettä hirvien takia, vähä pienemmällä noppeuella ajan muutenki.
        Tuurilla oon liikentessä ei koskaan tiiä mitä eteen tulee.

        Kiitos toivotuksista, sitte kuhan pallaan kotia täällä on monta mukavaa luettavaa.


    • Kuten olette huomanneet, en suuremmin kirjoita murteella.

      Itsellänikin on toi turkku jonkinlaisena kotimurteena. Ku toi mun murten o vähä Turu ulkopualelt ni helpost sanota, et ei toi mittän turkku ol. Ei olekka mut murteis o ns. faktioi, turu murtessaki monta ja muisa vissin kans.

      Kyl mar teet tunnet Heli Laaksose, sen murrerunoilijan? O niimpal hauska sanoisas, ettei paremppa löyry. Heli o muuto Laitlast, tost Turu likelt. Laitlaine on kans yks turu murten fraktio.

      Mut see mitä mun piti sano:

      Murteet ovat luontevimmillaan asiaviesteissä. Nämä murreviestit ovat ikäänkuin väkisten tehtyjä.

      Mukavia juttuja täälläkin luettavaksi niinkuin aina kun osaavat ovat asialla.

      • Mallamargareetta

        Heli Laaksonen on ennenkin ollut esillä murreketjussa. Upeaa, että tuollainen älykäs, koulutettu , nuori ja kaiken lisäksi kaunis nainen on ottanut murteen työkalukseen.Hän pitää kirjoittajakursseja, valmentaa esiintyjiä, kirjoittaa itse (näytelmäkin ), esiintyy - monlahjakkuus siis.
        Murteet ovat muotia, Monican ketju on ajan hengen mukainen myös, joten toivotan ketjulle menestystä!

        Heli Laaksonen:
        Apteki täti

        Aptekin täti ei huvit
        tänä mikkä.
        Hän murise
        sotainvarileil.
        Hän katto pahaste
        kukkahuivissi muarejakki.
        Hän piirttä respteihi
        kirkkovenei.
        Vilattais ees hiukka
        akkunan taka
        see ketunkasvone miäs.


      • et ainankkii miu murteessain on tapahtunt muutosta, paan se sil tilil, ko mie luen muita murteita jatkuvast nii, oma murre saa liikaa vieraita sävyjä.

        Ooha mie kuult Heli Laaksosest, pittää varmast ostaa häne kirjasa.

        Mut kyl siunkkii murre kuulosti hyvi mukavalt, pittää vaa kirjotella usseemmi ettei pääse unohuksii.

        Mukavaa Ruune ko oot mukan kirjottelemas, kaikkii meitä tarvitaa.


      • Mallamargareetta kirjoitti:

        Heli Laaksonen on ennenkin ollut esillä murreketjussa. Upeaa, että tuollainen älykäs, koulutettu , nuori ja kaiken lisäksi kaunis nainen on ottanut murteen työkalukseen.Hän pitää kirjoittajakursseja, valmentaa esiintyjiä, kirjoittaa itse (näytelmäkin ), esiintyy - monlahjakkuus siis.
        Murteet ovat muotia, Monican ketju on ajan hengen mukainen myös, joten toivotan ketjulle menestystä!

        Heli Laaksonen:
        Apteki täti

        Aptekin täti ei huvit
        tänä mikkä.
        Hän murise
        sotainvarileil.
        Hän katto pahaste
        kukkahuivissi muarejakki.
        Hän piirttä respteihi
        kirkkovenei.
        Vilattais ees hiukka
        akkunan taka
        see ketunkasvone miäs.

        kannustuksestasi, Kyl Heli Laaksosesta on enenkii olt puhetta ja kovast ollaa kehuttu. Miekkii päätin et ostampa häne kirjasa. Voin sitte tutustuu paremmi häne tuotantoosa, murteen alalta.


      • tulenlieskat
        monica kirjoitti:

        et ainankkii miu murteessain on tapahtunt muutosta, paan se sil tilil, ko mie luen muita murteita jatkuvast nii, oma murre saa liikaa vieraita sävyjä.

        Ooha mie kuult Heli Laaksosest, pittää varmast ostaa häne kirjasa.

        Mut kyl siunkkii murre kuulosti hyvi mukavalt, pittää vaa kirjotella usseemmi ettei pääse unohuksii.

        Mukavaa Ruune ko oot mukan kirjottelemas, kaikkii meitä tarvitaa.

        Toivottele oikee hyvvää jatkoo murreketjulle. Kyä o kivvaa taas lukkee kuulumisia.
        Niin kyä oo miättiny tään kesän muatiki. Niih ja jottai kisoiki, niinku niit missi semmosii.

        Mittääs jos pirettäski oma muatinäytös. Keksittäs nääs joku kesäleninki,taissi pualihame ja toppi-pusero malli. Sehä vois olla semmonen mitä kaapist löytyy ja siihen si vaa lisäte höystöjä. Niiku huiveja, vyöt ja vaikka kettinkejäki. Niih ja tiätysti vois tehrä iha uurenki. Assuu tiätysti myäs laukkumallitki. (Kaislahame tanssi si tauoalla)

        Tuamarit pittäis saara miähistä. He nääs voiski olla siihe hommaa ku nakutetut. Oiskoos ehrotuksia? Täsä ruppee ollee kohta kiirus, ku toi kesäki o jo melkei pualessa. Mää nääs aattelin leninkimalleja. Nii ja tiätysti homman etteepäi viämisessä.

        Ruppeisiks sää monica järkkäilee vappaaehtoisia muatinäytöksen aikaa saamiseks. Siä pitäs olla hyvä selostaja että mallien ja pukujen muorot tulis hyvin esille. Nyssi miätintä myssy päähän.
        Määjää orottelee miälipitteitä. Tehtäs kohokohta kesälle taaski. Se o moro taas.


      • Katicat2
        tulenlieskat kirjoitti:

        Toivottele oikee hyvvää jatkoo murreketjulle. Kyä o kivvaa taas lukkee kuulumisia.
        Niin kyä oo miättiny tään kesän muatiki. Niih ja jottai kisoiki, niinku niit missi semmosii.

        Mittääs jos pirettäski oma muatinäytös. Keksittäs nääs joku kesäleninki,taissi pualihame ja toppi-pusero malli. Sehä vois olla semmonen mitä kaapist löytyy ja siihen si vaa lisäte höystöjä. Niiku huiveja, vyöt ja vaikka kettinkejäki. Niih ja tiätysti vois tehrä iha uurenki. Assuu tiätysti myäs laukkumallitki. (Kaislahame tanssi si tauoalla)

        Tuamarit pittäis saara miähistä. He nääs voiski olla siihe hommaa ku nakutetut. Oiskoos ehrotuksia? Täsä ruppee ollee kohta kiirus, ku toi kesäki o jo melkei pualessa. Mää nääs aattelin leninkimalleja. Nii ja tiätysti homman etteepäi viämisessä.

        Ruppeisiks sää monica järkkäilee vappaaehtoisia muatinäytöksen aikaa saamiseks. Siä pitäs olla hyvä selostaja että mallien ja pukujen muorot tulis hyvin esille. Nyssi miätintä myssy päähän.
        Määjää orottelee miälipitteitä. Tehtäs kohokohta kesälle taaski. Se o moro taas.

        Tulenlieskat keksiki hyvän irean, muotinäytös. Nyy ku muoris on tapahtunu rarikaaline muutoski, nava on pantu piilosse, etei enää mikkä pään yli verettävä vaatekrekkale jätä napatamme vilkkumaa. Sen turhan naparenkkaanki voi poies ottaa, ko sitä ei enää pysty kenellekkäs vilauttama.
        Ja toine muutos on ett vyötärö paikk on nostettu lantiolt sen oikkian vyötärön ohitte tonne rintojen alle. Se on kuuleman mukka empiretyyli se. Liehuvan kankkaan poimuihi piilottuu maha hyvi. Mitä enämpi rypyi sen isompi maha piiloo.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Toivottele oikee hyvvää jatkoo murreketjulle. Kyä o kivvaa taas lukkee kuulumisia.
        Niin kyä oo miättiny tään kesän muatiki. Niih ja jottai kisoiki, niinku niit missi semmosii.

        Mittääs jos pirettäski oma muatinäytös. Keksittäs nääs joku kesäleninki,taissi pualihame ja toppi-pusero malli. Sehä vois olla semmonen mitä kaapist löytyy ja siihen si vaa lisäte höystöjä. Niiku huiveja, vyöt ja vaikka kettinkejäki. Niih ja tiätysti vois tehrä iha uurenki. Assuu tiätysti myäs laukkumallitki. (Kaislahame tanssi si tauoalla)

        Tuamarit pittäis saara miähistä. He nääs voiski olla siihe hommaa ku nakutetut. Oiskoos ehrotuksia? Täsä ruppee ollee kohta kiirus, ku toi kesäki o jo melkei pualessa. Mää nääs aattelin leninkimalleja. Nii ja tiätysti homman etteepäi viämisessä.

        Ruppeisiks sää monica järkkäilee vappaaehtoisia muatinäytöksen aikaa saamiseks. Siä pitäs olla hyvä selostaja että mallien ja pukujen muorot tulis hyvin esille. Nyssi miätintä myssy päähän.
        Määjää orottelee miälipitteitä. Tehtäs kohokohta kesälle taaski. Se o moro taas.

        ja sinne pitäis saaha vapaaehtosii tuomareita, ne pittää olla miehii, heijä silmä ku on harjaantunut käytännössä,tuomareita saap olla vaik ennemmänkkii jos halukkaita riittää.

        Sit pittää saaha kuulutaja (selostaja) joka ommaa hyvät puheenlahjat, sehä vois olla nais tai miespuoline.

        Sit osallistujat kaik on tervetulleita, siin sit pijetää juttuu yllä ku kukin suunnittelee asujaa, et minkälaisen oikei laittaa.

        Nyt kaikki leikkimieliset ja vapaaehtoiset ilmoittautumaan, et kuka halluu olla tuomaristos ja kuka taas selostaja.

        Siint päästää sit alkuu, olkaa leikissä mukana. Saaha pie piristysruiske aikaseks.


      • Katicat2
        monica kirjoitti:

        ja sinne pitäis saaha vapaaehtosii tuomareita, ne pittää olla miehii, heijä silmä ku on harjaantunut käytännössä,tuomareita saap olla vaik ennemmänkkii jos halukkaita riittää.

        Sit pittää saaha kuulutaja (selostaja) joka ommaa hyvät puheenlahjat, sehä vois olla nais tai miespuoline.

        Sit osallistujat kaik on tervetulleita, siin sit pijetää juttuu yllä ku kukin suunnittelee asujaa, et minkälaisen oikei laittaa.

        Nyt kaikki leikkimieliset ja vapaaehtoiset ilmoittautumaan, et kuka halluu olla tuomaristos ja kuka taas selostaja.

        Siint päästää sit alkuu, olkaa leikissä mukana. Saaha pie piristysruiske aikaseks.

        Mää pyyrän huamioimaan simmotten asjan, ett catwalkil(se on se lava, mill mannekkiinit kävelevä)tarttee olla kaiteet. Kattokas kun täsä iäs voi kurvikohras huimat siin kun me tehrään niit käännöksi esitellessäm. Pahimmas tapukses horjahramme kattojien pääll. Ja se onki sitt pahempi juttu.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Mää pyyrän huamioimaan simmotten asjan, ett catwalkil(se on se lava, mill mannekkiinit kävelevä)tarttee olla kaiteet. Kattokas kun täsä iäs voi kurvikohras huimat siin kun me tehrään niit käännöksi esitellessäm. Pahimmas tapukses horjahramme kattojien pääll. Ja se onki sitt pahempi juttu.

        kun huamasin tän "murreketjun".
        On niin mukavaa kuh voi harjotella josko viä osais jonku murre sanan.

        Mulla on ollu pyykkipäivä tänäpä ja siks mää en oo päässy tähä tiatsikallekkaan.

        Mulla o kaikkien tualien (toolien) päällä semmoset matkahuavantapaset,kuh toi Jerry tykkää nukkua niissä ,ja ne o niin maar hyvä pestä,nääs, kuh mää e kiällä sitä ,se saa olla kuh kotonaan täälä mun kanssa.

        semmosen virheen määtehin kun pesin niitä että ,jäi se virutusaine pois,ja voi kauhee ku ne oli nii sähkösiä että melkei salamat iski.
        Mun tytär oli kanssa siä pyykkituvassa ja se sano että niihi voi viä jälkeenkipäin sumuttaa sitä virutusnestettä ja mää tein niin ,mutta vaikka se piti olla hajustamatonta ,oon mää ny kun kukkatarhassa jerryn kanssa ,on niin mahrottoman vahva tuaksu.

        Pitäis se olla MILD PERFUME.

        Niin, niistä muatiasioista mää voinkih jutella toisella kertaa .Ny on taas mentävä muihi hommii.


      • ullamirjami kirjoitti:

        kun huamasin tän "murreketjun".
        On niin mukavaa kuh voi harjotella josko viä osais jonku murre sanan.

        Mulla on ollu pyykkipäivä tänäpä ja siks mää en oo päässy tähä tiatsikallekkaan.

        Mulla o kaikkien tualien (toolien) päällä semmoset matkahuavantapaset,kuh toi Jerry tykkää nukkua niissä ,ja ne o niin maar hyvä pestä,nääs, kuh mää e kiällä sitä ,se saa olla kuh kotonaan täälä mun kanssa.

        semmosen virheen määtehin kun pesin niitä että ,jäi se virutusaine pois,ja voi kauhee ku ne oli nii sähkösiä että melkei salamat iski.
        Mun tytär oli kanssa siä pyykkituvassa ja se sano että niihi voi viä jälkeenkipäin sumuttaa sitä virutusnestettä ja mää tein niin ,mutta vaikka se piti olla hajustamatonta ,oon mää ny kun kukkatarhassa jerryn kanssa ,on niin mahrottoman vahva tuaksu.

        Pitäis se olla MILD PERFUME.

        Niin, niistä muatiasioista mää voinkih jutella toisella kertaa .Ny on taas mentävä muihi hommii.

        minäkii ilostuva ku suatii tuas tämä murre palsta,
        vaekka tämä minu kone vettää punasta viivoo melekee joka sana alle,mutta em minä siitä välitä.

        Minä kuulin tuolta oekeetten immeiste kaatta,että
        kyllä se lokarj kii on tulossa,mutta ee se eepiäse nyt konneesa kansa yhtees ymmärryksee,kone eeanna sn kirjottoo,lukkee kuulema voep.

        kyllä ny o yläpiha isännällä männy kaekki pasmat sekasi,ku eij tiijä satasko vae paestasko ja vielä halla öetäki luppoovat.

        Jos on näen kylymee sen muot näätöke aekaa nii ee siellä tarkene kaahee ohuvissa hepeneissä,voep olla että pittää laettoo villa hoosut jalakaa.
        Toevotaa vua nyt että ilimat lämpenöö.

        näkkyillää....


      • Katicat2 kirjoitti:

        Mää pyyrän huamioimaan simmotten asjan, ett catwalkil(se on se lava, mill mannekkiinit kävelevä)tarttee olla kaiteet. Kattokas kun täsä iäs voi kurvikohras huimat siin kun me tehrään niit käännöksi esitellessäm. Pahimmas tapukses horjahramme kattojien pääll. Ja se onki sitt pahempi juttu.

        ku koivet on iha vellinä jännityksest, vapisee ku haava lehti, nii pittää olla kaiteet et voi hätäpäissää tarttuu siihe kii.

        Tulin just kottii, ja oli mieles, et kyl nyt on miehii ilmoittamas ihtesä tuomareiks, mut mitä viel ei yhtää oo ottant yhteyttä.

        Pittäähä sitä tuumata ennenku luppautuu, jos iltahämärässä ois helpompi ilmoittaa tulostaa, jään oottamaan.

        Hyväisä minnuu oikei kourii jo mahast, mut kyl mie osallistun kumminkkii. Kahtoin jo vaatekaappiinki.


      • lokari-x?
        muori67 kirjoitti:

        minäkii ilostuva ku suatii tuas tämä murre palsta,
        vaekka tämä minu kone vettää punasta viivoo melekee joka sana alle,mutta em minä siitä välitä.

        Minä kuulin tuolta oekeetten immeiste kaatta,että
        kyllä se lokarj kii on tulossa,mutta ee se eepiäse nyt konneesa kansa yhtees ymmärryksee,kone eeanna sn kirjottoo,lukkee kuulema voep.

        kyllä ny o yläpiha isännällä männy kaekki pasmat sekasi,ku eij tiijä satasko vae paestasko ja vielä halla öetäki luppoovat.

        Jos on näen kylymee sen muot näätöke aekaa nii ee siellä tarkene kaahee ohuvissa hepeneissä,voep olla että pittää laettoo villa hoosut jalakaa.
        Toevotaa vua nyt että ilimat lämpenöö.

        näkkyillää....

        tuoamariksi.

        Mää vaan eh ol pääsy tälle palstalle ennemmih kuh mun koneessa on jottain vikkaa nääs.

        Mää kuh koitin alkamaan kirjotammaah niih helkutti heti heitti muh tonne valikoh pualellen .

        Mutten tää näkyyy antava kirjottaa, saas nyh nährä saanomää ton nimimerkinikih tuhon.
        n
        Nääsmeinaan kuh jottain on vikaa nos konneen asetuksisa mut mää eh milään osaa arvata mikä seh vika noisa asetuksisa oh.


        Niih kyl mää olen seiällä mansessa , taikka pareminki hervanasa varatuoamarih kans.
        Niih jah se päivä niih seh kilppailupäivä onkih sitten 5.7. 2008 ja alkaakin keloonaikaa noimelkkeen 12.00 meinaan jos mää kerkijän oikeeseen aikaan sinne .
        Nääs kuh mää olen vähän hiras Hämäläineh , mut kyl mää ihan varmasti sinne tule.

        Mut toi varatumarih kyl oh paikkan päällä kuh asuu nääs siinä melkeen vieäressä nääs.

        Mää annakih sille noit alkuvalmistellut ja määä tulen sitten sanomaan oman mielipiteeni.

        Joka on kih sitten se kilpailuh tuomijo .
        Mää olen kuullu et sinne tulee tänävuoanna isonpi valikoima likkoja.
        Viimmme vuoamma kuh yks vaan uskalsi tulla, hyväkuh tuli et mää sain ollaseh ensimmäiseh kerran tuomarina, jah ei tarvinnu kovinkaan paljo miettiä kuh ei ollu muitaoosaan ottajija nöös.

        Mää olen kuullu et sana viime vuotineh voitajakih tulee tänäkih vuonna kilppaileen.

        Niih jah salarakaskih tulle ja mitä mullen ovatten ilmotelleet niin kyl paljon tuleekin likkoja tänä vuoanna.

        Kyl toi muori oikeen oli kullu et mulla kone oh reistaillu kiitoksija vaah kuh anto ilmi et mää eh pääsekirjotammaan tänne murhepalstalle.

        Noh mää koitan nyh pitää tän mun ilmiannon tuleemaan.
        Nyh mää menen aamuteetäni juoamaan nääs.

        Terv: Lokari-x


    • mitähä tämä päivä tuo tullessaa, ko eiline ei tuonu oikei mittää. Mut hätä ei oo tämän näköne, myö ei olla moksiskaa vaikkei vielä oo tuomareita tiijossa.

      Kuulin vähä semmosta eile et Lokari olis tulos suomee, koska ja mihiaikaa suvest? Kyl se sit selvii myöhemmi.

      No ei mittää, myö ei oteta paineita poikien tulost tuomaroimaa jos ei ilmoita ihteää, nii myö tytöt pyyvetää, ja meilhä on nii fiksui poikii et ei ne rukkasii annakkaa. Tää on sit niiko naistenhaku, mut palataa siihe myöhemmi.

      Ei oo kuuluttajakaa viel ilmoittant, mut osataa myö seki pyyttää jos ei suosist tuu. Mie oikei oon miettint kukaha siihe ois passeli?? mut uson et työ mutkkii ootte harkinneet sammaa asiaa. Voiha teil jo olla tiijossakkii.

      Miun vissii pittää ruveta piimä linjal et, mahtus sovittelemaa entisii vaatteitaa. Tuo nilkkakii on vähä turvoksis, pittää sekkiii hoitaa pois. Sit pittää männä kuntosalil punnertammaa et tuo löysä nahka kiristys, nimenommaa tuos maha kohas. ko nostelis painoi nii käsivarretkkii tulis uusiks ei roikkus nuo nahat. On miul täs hommii, mut kyl mie yritän korjata vikojain.

      Mie nyt innolla ootan mite työ muut valmistauveutte?

      Mie oon kovi aikane mut ko miun pittää taas lähtee hyvissä ajoin mänemää, toivottavast työ ootte pääseet asias etteenpä, ku mie pallaan.

      Sit Ullamirjamil terkut, et tuuha mukkaa, ko saat pyykis kuivaks. Ihanal Jerryl mukavat terkut kans.

      • Mallamargareetta

        Minulla on valamis hame tuohon muotinäätökseen. Oon ommellu miehein kravateista liehuvahelemasen hammeen, on siinä isävaenoon ja velpoekiin solomioeta mukana myös. Solomiot vuan aakasin , silitin ja ompelin sillai, että lantion kohalta hame on hyvinnii istuva ja levenöö helemoo kohti. Jätin ne solomiot alaosista ompelematta kiinni toesiisa, ni tul semmonen ilimava ja heilahteva malli. Hyvä sillä on hulumutella, aetoo silikkiä on ja tyylikkäetä värsävyjä.


      • tulenlieskat
        Mallamargareetta kirjoitti:

        Minulla on valamis hame tuohon muotinäätökseen. Oon ommellu miehein kravateista liehuvahelemasen hammeen, on siinä isävaenoon ja velpoekiin solomioeta mukana myös. Solomiot vuan aakasin , silitin ja ompelin sillai, että lantion kohalta hame on hyvinnii istuva ja levenöö helemoo kohti. Jätin ne solomiot alaosista ompelematta kiinni toesiisa, ni tul semmonen ilimava ja heilahteva malli. Hyvä sillä on hulumutella, aetoo silikkiä on ja tyylikkäetä värsävyjä.

        Mää löysi kaapistani ikivanhan kokoleninkin. Kankas o kyä iha hurmaavan näköne. Mut mun tarttee vähä entrailla sitä, nääsku o kaventunu tua kaapis. O kai sikistyny huamaamatta. Mää paan uuren suikaleen sivvuihi ja jottai röyhelööki helmaa. Pitsistä? E tiärä viälä prottuuriki semmote levvee vois hyvi soppii. Täytyy nääs pirentää ku o lyhentyny vanhetessaa.
        Mää oo kattellu sopivii kenkii ja laukkuuki, voiha nenä. Se hattu, pittäisköhä seki tehrä itte pukkuu sopivaks. Nyh kyä miätityttää.

        Ookos kysyny monica Lokarilta mahtasko tulla tuomaroimaan tai selostaa muatimatamie kissaa?
        Ommää nähny jonku viaraamiähenki käyvän moikkailemassa näil palstoilla ja si joku petteri. Mahtasko he tulla...nii saas nährä nyh.
        No, moro taas mää mee miättii.


      • hoksantkaa,mite ikävä miul sinnuu tulloo ennenko sie Monica sinne kaukomaille mänit.Ihan uotin,että jos takasi sielt piäset livahtammaa (ukot siel siun kimpussais tietyst)ja tään kammarin oven aukaset,ni tänne tuun mieki huastammaan.
        Vähän on kiirus nyt,joten ens kerralla enemmän.
        Nää miun murtehet on yhtä täyellistä sekasotkuu,mutta se ei männöö haittaa.
        Sitä mie mielessäin kuvittelen ja ihmettelen,miten työ sen hautakiven saitte myllättyy!!


      • Mallamargareetta kirjoitti:

        Minulla on valamis hame tuohon muotinäätökseen. Oon ommellu miehein kravateista liehuvahelemasen hammeen, on siinä isävaenoon ja velpoekiin solomioeta mukana myös. Solomiot vuan aakasin , silitin ja ompelin sillai, että lantion kohalta hame on hyvinnii istuva ja levenöö helemoo kohti. Jätin ne solomiot alaosista ompelematta kiinni toesiisa, ni tul semmonen ilimava ja heilahteva malli. Hyvä sillä on hulumutella, aetoo silikkiä on ja tyylikkäetä värsävyjä.

        riamulliset ja josjonkillaiset,juhlat kivasti,
        liahumassa Mallamarkareetan helmoissa ,ja se kauneuskilpailuhan ruunais kaiken,Olis vaan ne miähet näkemässä.

        Ja jos avon laskis markoissa niih ei se ookkaa pikkusumma:=)
        Mikäli mää muistan mun miäs osti aina hianoja kalliita ravattia,ja lahjaks ei kehrannu antaa kovin halpaa.


      • ja Jerry kiittää kans!

        On meillä naisväeellä aina noita vaate ropleemia.

        Mullaki, kuh siskon pojanpoika Vihitää kirkossa 5.juli(Heinäkuussa) Ja on maininta,kutsun alareunassa, KLÄDSEL: Kavaj.

        Mää en meinaa ostaa juhlapukua ,kyllä mun tyttö katto mun vaatteeni että ne kyllä kelpaa.

        Mutta kuitenki mää meinaa yllättää koko juhlaviaraat ja mennä Kansallispuvussa (eteläpohjanmaa),mitä miältä te ootte ,sanokaa .

        Siä on varmaanki enemmisto Ruattalaisia.


      • Katicat2
        ullamirjami kirjoitti:

        ja Jerry kiittää kans!

        On meillä naisväeellä aina noita vaate ropleemia.

        Mullaki, kuh siskon pojanpoika Vihitää kirkossa 5.juli(Heinäkuussa) Ja on maininta,kutsun alareunassa, KLÄDSEL: Kavaj.

        Mää en meinaa ostaa juhlapukua ,kyllä mun tyttö katto mun vaatteeni että ne kyllä kelpaa.

        Mutta kuitenki mää meinaa yllättää koko juhlaviaraat ja mennä Kansallispuvussa (eteläpohjanmaa),mitä miältä te ootte ,sanokaa .

        Siä on varmaanki enemmisto Ruattalaisia.

        Toi on viisauren alku ullamisrjami ettet taas menny uut klänninkki osatama. Ain mee naiset ollan sanomas, ett ei mull ol mittä mitä mää päällen laittasi. Silti kaapit ova täynn krekkali. Mun miälest kansallispuku näi kesähäis varsinki on oikke hiano. Voi vaa kuvitell kui sää olet uppe ilmestys siin puvussas.

        Mull oli täsä lakkijaiset ja ihme ja kumma, mun ei tarttenu kans uut klänninkki osta. Sattu vaa olla kolme vuatt vanha puku, vaan kerran yll ollu, joka ei ollu yhtäs "kutistunu".


      • Katicat2 kirjoitti:

        Toi on viisauren alku ullamisrjami ettet taas menny uut klänninkki osatama. Ain mee naiset ollan sanomas, ett ei mull ol mittä mitä mää päällen laittasi. Silti kaapit ova täynn krekkali. Mun miälest kansallispuku näi kesähäis varsinki on oikke hiano. Voi vaa kuvitell kui sää olet uppe ilmestys siin puvussas.

        Mull oli täsä lakkijaiset ja ihme ja kumma, mun ei tarttenu kans uut klänninkki osta. Sattu vaa olla kolme vuatt vanha puku, vaan kerran yll ollu, joka ei ollu yhtäs "kutistunu".

        päättäny,ja mää luulen, että mulla o morsiammen kans päivän kallen asu,ja hianoin.

        Mää oon koittanu saara sitä mun rohviiliini ,mutta ei onnistu ,mulla on kuä monta kertaa otettu se päällä kuva.

        Se o vaan kumma kuh mää mahrun siihen ja se o mulle tehty n 30v sitte.


      • Katicat2
        ullamirjami kirjoitti:

        päättäny,ja mää luulen, että mulla o morsiammen kans päivän kallen asu,ja hianoin.

        Mää oon koittanu saara sitä mun rohviiliini ,mutta ei onnistu ,mulla on kuä monta kertaa otettu se päällä kuva.

        Se o vaan kumma kuh mää mahrun siihen ja se o mulle tehty n 30v sitte.

        Onk niis kansallispuvuis mahrollist jotenki muuttaa sitä kokko. Mää ole simmosest kuulnu. Liivesiki kun ova ne nyärit, ni niitte kans voi säärel sitä leveytt. Entäs ne vekit, voik niitte kans pelata, ett saisis vyötärön kohtaa leventää ja kaventaa. Kyll se harmittais, jos kallis puku piäneks jäis. Se on iso investointi ollu ain. Nois kansalaisopistois voi niit tehrä ittekki, jos viittii niin iso urakkasse alkka.


      • Mallamargareetta kirjoitti:

        Minulla on valamis hame tuohon muotinäätökseen. Oon ommellu miehein kravateista liehuvahelemasen hammeen, on siinä isävaenoon ja velpoekiin solomioeta mukana myös. Solomiot vuan aakasin , silitin ja ompelin sillai, että lantion kohalta hame on hyvinnii istuva ja levenöö helemoo kohti. Jätin ne solomiot alaosista ompelematta kiinni toesiisa, ni tul semmonen ilimava ja heilahteva malli. Hyvä sillä on hulumutella, aetoo silikkiä on ja tyylikkäetä värsävyjä.

        hame siul onkaa, ja viel alhaalta auki, sie hurmaat varmast monen tuomarin mielipitteen. Kuule, minkähälaiset kenkät sie laitat korko vai palleriinat?

        Onks siu hammeis mite paljo auki, sitä mie vaa, et jos miekii jätän jommosenkkii halkion, ois niiko silmää pistävää ku tuomaritkii on miehii, et pittääks se halkio olla paljokkii polve yläpuolel auki. Mie oikei voin kuvitella ko sie esität hamettais kui kellohame heilahtaa, otat sit oikei makosii käännöksii.

        On se nii et miu kaapistain ei löyvy muotilänninkii, täs pittää ruveta oikei suunnittelemaa iha tosissaa, miekkii tykkään sellaset mallist mikä ois vähä niiko tykö menis mut se kankas sais olla sellasta valuvaa ja vaik vähä venuskkii et antais vähä periks. No ny mie jään miettimää, minkävärisennkii mie haluan.


      • susmorsian kirjoitti:

        hoksantkaa,mite ikävä miul sinnuu tulloo ennenko sie Monica sinne kaukomaille mänit.Ihan uotin,että jos takasi sielt piäset livahtammaa (ukot siel siun kimpussais tietyst)ja tään kammarin oven aukaset,ni tänne tuun mieki huastammaan.
        Vähän on kiirus nyt,joten ens kerralla enemmän.
        Nää miun murtehet on yhtä täyellistä sekasotkuu,mutta se ei männöö haittaa.
        Sitä mie mielessäin kuvittelen ja ihmettelen,miten työ sen hautakiven saitte myllättyy!!

        niiko sie sanoit,onha se oikei mukavaa ko siekkii tulet haastammaa murreketjulle, oot kovasti tervetullut. Juu ei haittaa, vaik murteet saa tartuntoja muist murteist, ei myö kukaa nii täyvellistä haasteta.

        Sie ihmetelit meijä touhuu, ko oikastii hautakivi, kuule hyväst se käi, ja hyvä tuli ei jääty oottamaa huomautusta sielkö on tämäntästä muistutus lätkä hauvoilla.

        Enneko myö mäntii oikasemmaa kivvee nii kysyin puhelimella et, onks heillä kukkapakko, ei oo, sano johtaja seurakunasta. Nii mie en laittant sit monivuotisii kukkii lainkaa. Kylvettii siemenet ja saa olla itseksee silviisii.

        Miusta on parempi kun seurakunta ajjaa ruohon, kun huonosti hoijettu kukkapenki.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Mää löysi kaapistani ikivanhan kokoleninkin. Kankas o kyä iha hurmaavan näköne. Mut mun tarttee vähä entrailla sitä, nääsku o kaventunu tua kaapis. O kai sikistyny huamaamatta. Mää paan uuren suikaleen sivvuihi ja jottai röyhelööki helmaa. Pitsistä? E tiärä viälä prottuuriki semmote levvee vois hyvi soppii. Täytyy nääs pirentää ku o lyhentyny vanhetessaa.
        Mää oo kattellu sopivii kenkii ja laukkuuki, voiha nenä. Se hattu, pittäisköhä seki tehrä itte pukkuu sopivaks. Nyh kyä miätityttää.

        Ookos kysyny monica Lokarilta mahtasko tulla tuomaroimaan tai selostaa muatimatamie kissaa?
        Ommää nähny jonku viaraamiähenki käyvän moikkailemassa näil palstoilla ja si joku petteri. Mahtasko he tulla...nii saas nährä nyh.
        No, moro taas mää mee miättii.

        miekkii opin sanomaa tuon. Sie kysyit oonks mie kysynt tuomareita, en oo! mut joku rekkaamaton lokari kysymysmerkil pittää kuulemma 5.7 klo 12.00 kisat Tampereella ja hää tuomaroi kuulemma jonku toise kans.

        Mitkä kisat, en mie tiijä, on kuulemma kovast ilmottaneita tyttölöitä. Et, sinne sit vaa, eikä täs sen kummempaa muuta tarvikkaa.

        Nyt mie toivotan hyvvää yötä vai pitäiskö sannoo aikasta huomenta.


      • lokari-x? ( Mikäs helkutti ...
        monica kirjoitti:

        miekkii opin sanomaa tuon. Sie kysyit oonks mie kysynt tuomareita, en oo! mut joku rekkaamaton lokari kysymysmerkil pittää kuulemma 5.7 klo 12.00 kisat Tampereella ja hää tuomaroi kuulemma jonku toise kans.

        Mitkä kisat, en mie tiijä, on kuulemma kovast ilmottaneita tyttölöitä. Et, sinne sit vaa, eikä täs sen kummempaa muuta tarvikkaa.

        Nyt mie toivotan hyvvää yötä vai pitäiskö sannoo aikasta huomenta.

        Täs suoami 24 palstassa,taika sitten mun konneessanih.
        Meinaan vaan kuh en päässy kitjottelemaan , aikasemmih jah nytten en saa milään tota muh nimmeeni rekisteeerattuna tuhon....

        Joo kyl neet kilpailut oh sillon kuh määä sanosih tuoalla aikkasemmmih.

        Tota mää olenkih ajatellu semmosta asjaaa et toi varatuomarih hoitelee neet ilmotautumiset , meinaan nääs kuh hä on ihanpaikanpäällä , jah mun pitääs alkaa muh kapsäkkijänih pakkaamaan nääs.

        Meinaan kylhän muh tätyy jotain puhtaita vaatteita ottaa mukanih nääs.

        Niih jah sitten kuh toi suoamen kesä oh vähän epävarmakih , emää nyh viitis ihan palentuvakkan nääs, pitää nyh senverran olla et sulanakih pyssyy nääs niih meinaan .

        Niih likat kyl seh mun aputuomarih hoittaakih kaikki ilmotaumiset sissäänkirjotautujmisinee ja muine järjestymisinensä nääs.


        Tota mun tuli mieäleeni et kaiketih nytten tänä vuonna, se uimapuku kierroskih otetaan mukkaan.

        Meinaan vaan kuh viimmevuoanna oli vähäseh liika kylmä, misään persiöisä keikistellä nääs.

        Noh täsähä näät tärkkemmät asjat tulikih ottetuva puhheeks meinaan nääs.

        Mää toivotankih nytten hyvää hoamenta kaikillen likoillen ja pistäkääs nyh varmistuksenne siiheh ilmoautumisseennne.

        Terv: Lokari-x.


      • lokari-x? ( Mikäs helkutti ... kirjoitti:

        Täs suoami 24 palstassa,taika sitten mun konneessanih.
        Meinaan vaan kuh en päässy kitjottelemaan , aikasemmih jah nytten en saa milään tota muh nimmeeni rekisteeerattuna tuhon....

        Joo kyl neet kilpailut oh sillon kuh määä sanosih tuoalla aikkasemmmih.

        Tota mää olenkih ajatellu semmosta asjaaa et toi varatuomarih hoitelee neet ilmotautumiset , meinaan nääs kuh hä on ihanpaikanpäällä , jah mun pitääs alkaa muh kapsäkkijänih pakkaamaan nääs.

        Meinaan kylhän muh tätyy jotain puhtaita vaatteita ottaa mukanih nääs.

        Niih jah sitten kuh toi suoamen kesä oh vähän epävarmakih , emää nyh viitis ihan palentuvakkan nääs, pitää nyh senverran olla et sulanakih pyssyy nääs niih meinaan .

        Niih likat kyl seh mun aputuomarih hoittaakih kaikki ilmotaumiset sissäänkirjotautujmisinee ja muine järjestymisinensä nääs.


        Tota mun tuli mieäleeni et kaiketih nytten tänä vuonna, se uimapuku kierroskih otetaan mukkaan.

        Meinaan vaan kuh viimmevuoanna oli vähäseh liika kylmä, misään persiöisä keikistellä nääs.

        Noh täsähä näät tärkkemmät asjat tulikih ottetuva puhheeks meinaan nääs.

        Mää toivotankih nytten hyvää hoamenta kaikillen likoillen ja pistäkääs nyh varmistuksenne siiheh ilmoautumisseennne.

        Terv: Lokari-x.

        ne onkkii missikisat ja Lokari on iha oikee Lokari. Se pittää uskoo sekkii, mitä hää muuta kertoo niist kisoist. Myö ajateltii esitellä vaa vaatteita.


      • Puskasuleima
        Katicat2 kirjoitti:

        Onk niis kansallispuvuis mahrollist jotenki muuttaa sitä kokko. Mää ole simmosest kuulnu. Liivesiki kun ova ne nyärit, ni niitte kans voi säärel sitä leveytt. Entäs ne vekit, voik niitte kans pelata, ett saisis vyötärön kohtaa leventää ja kaventaa. Kyll se harmittais, jos kallis puku piäneks jäis. Se on iso investointi ollu ain. Nois kansalaisopistois voi niit tehrä ittekki, jos viittii niin iso urakkasse alkka.

        Minuu sitte harmittaa ku meiräm miäs meni muuttopuuhis hävittämää jumalattoman kasan vanhoi kravattei. Nyn niille olis käyttöö.
        Meinaan jos orkaniseeraatte mannekiininäytöst.
        Sihem miä iham miälelläni osallistun, mut jos niist on tulos mummojen missikisat, miä täyryn siirtyy yleisöj joukkoon.
        Miä tykkään, ettei or reiluu osallistuu ku on nii ylivoimanen ku miä olen. Pitää antaa toisillekki mahrollisuus. Eiks se misseys kummiski painoarvom mukaa ratkasta? Ja sitähäm mulla ov vaikka muille jakaa!


    • missi ja muoti, mitä mieltä työ ootta, järjestettääkö muotinäytös kisat. Pittää saaha vahvistus ett tietää tullooko tyttölöitä, vai männöökö hyö kaik missikisoihi..

      Miun pittää taas kertoo, mite miul eile käi, Olin pojan luona siivoomassa pihhaa ja siel on puita joho oli tullu kirvoi, ja mie jouvuin kulkemaa sen puun alta kyyrys ko pinosin takkapuitta.

      Nii herraisä kuitenkkii,ku oli vähä aikaa olt nii miu pääni alko kutijammaa mahottomasti, mie sanoin pojal et ne kirvat on nyt miu päässäin ko kutijaa mahottomasti, hää kahto mutt eihä niitä nää, ne kun on niin pienii.

      Ku tulin kottii nii otin tiheen harjan ja aloin ulkon harjaamaa, ko just olin eile aamulla pessy hiuksein nii ajattelin et harjaus riittää, mut ei viel on kutinaa et pittääki lähtee pesemää hiukset uuvellee,mahtaaako lähtee sittekää.

      Mut pallaan viel muotinäytöksee, ku tiijän tullooks tyttölöitä, sit mie alan haalimaa tuomareita ja kuuluttajjaa. Et kirjotelkaa, mie ajatteli ko meil on hyvii ja mukavan tuntusii miehii täl palstal niiko Maalaismies , Ruuneperi , Jopeli, jjoutava, ja onha niitä muitakkii ko muistas, kertokaa työ, ketä viel vois pyyttää. Tuomareita saap olla paljo. Ketä vaa halluu tulla.

      • se juhannuslaulu on soint miun päässäin koko päivän.Onk teil muilki nii,että jääp ihan kiusaks asti ain joku mussiikki tuonne aivojen mussiikkipuolelle soimaa.No se on sentakkii,kun mie sain viimmesenki maton pestyy ja aattelin,että vanhan tavan mukkaan on juhannukseks sitte kaik puhasta.Miulku ei nykysin ennee ommaa pihhaa oo,ni en taia kehata kaupunnin metästä lähtee koivuu varastammaan,oon mie sen joskus tehny,no se "rikos" on jo vanhentunnu.
        Voi herrane aika teiän kanssanne,missikisoihi jo tälläännytte,ehä mie kerkii ollenkaa mukkaa.
        Uppee välläys oli tuo ravattihame,voi kun oisin mieki älynny,kun mieheltäin jäi kans ravattei kymmenittäi,no kyl niist oli enemmän illoo monelle.Hää ku Viros kuol,ni mie siel annoin hänen vaatteesa pois.
        Nonni,tuol miun mattoin liplattelloo lempeessä kesätuules nyt.Niit on meil naisil monta illoo näis kotiaskareis,joit ei kukkaa muu huomaakkaa.


      • Haloo!!! onks Ruune,,, jaa siel onkkii puhelinvastaaja pääl....No tää on Monica täält mureketjust hei, kuule miul on sellasta asiaa et oisit sie kiinnostunt tulemaa tuomaroimaa meijä mannekiininäytöksee, ne pijetää Monican konttorin lähellä, et ei ois pitkä matkakaa, ois niiko puhe ja kirjotus etäisyyvellä.

        Mie toivon, et ottasit asiakseis ja olisit myötämieline pyynnöllein, mie koitan tavoittaa Maalaismiestä sekä Jopelii ja tietyst jjoutavaa kiinni ja jos tarve vaattii nii, muitakii miehii, se on näet nii et myö otetaa vaa miehii tuomaroimaa.

        Et ei tää lankee yksin siu vastuulleis, mie haastan tään nyt puhelinvastaajalleis, kun en tavottant sinnuu muute.
        Nii, toivomuksein on, et jos vastaisit tänne murreketjul, sopiiha se siul?
        Tää on hyvi tärkee tehtävä et mie toivon viel, ko siekii oot tuollane paljo matkustant ja tanssipaikoil käyny, nii siel näkee montaa sorttii pukeutumista. Siin niiko silmät harjaantuu erottaammaa kaunii vaatteen vähemmä kauniist.
        Nii siul on kehittyny silmää kauneuvelle, ko siel valitaa kaunein asuste.
        Ja valinta käyp iha yksikertasest, et äänet vaa lasketaa, ja saap sannoo mielipitteensä miks joku asu näyttää nii hyvältä.

        Mie jään nyt oottamaa vastaustais ja toivon että suostut pyyntööni, no ei sit muuta tälläkertaa. Kiitos ku siul oli vastaaja päällä, sain toimitettuu asijain, terveisin Monica

        PS: mie ilmotan sit myöhemmi siul, millo muotinäytös pietää.


      • monica kirjoitti:

        Haloo!!! onks Ruune,,, jaa siel onkkii puhelinvastaaja pääl....No tää on Monica täält mureketjust hei, kuule miul on sellasta asiaa et oisit sie kiinnostunt tulemaa tuomaroimaa meijä mannekiininäytöksee, ne pijetää Monican konttorin lähellä, et ei ois pitkä matkakaa, ois niiko puhe ja kirjotus etäisyyvellä.

        Mie toivon, et ottasit asiakseis ja olisit myötämieline pyynnöllein, mie koitan tavoittaa Maalaismiestä sekä Jopelii ja tietyst jjoutavaa kiinni ja jos tarve vaattii nii, muitakii miehii, se on näet nii et myö otetaa vaa miehii tuomaroimaa.

        Et ei tää lankee yksin siu vastuulleis, mie haastan tään nyt puhelinvastaajalleis, kun en tavottant sinnuu muute.
        Nii, toivomuksein on, et jos vastaisit tänne murreketjul, sopiiha se siul?
        Tää on hyvi tärkee tehtävä et mie toivon viel, ko siekii oot tuollane paljo matkustant ja tanssipaikoil käyny, nii siel näkee montaa sorttii pukeutumista. Siin niiko silmät harjaantuu erottaammaa kaunii vaatteen vähemmä kauniist.
        Nii siul on kehittyny silmää kauneuvelle, ko siel valitaa kaunein asuste.
        Ja valinta käyp iha yksikertasest, et äänet vaa lasketaa, ja saap sannoo mielipitteensä miks joku asu näyttää nii hyvältä.

        Mie jään nyt oottamaa vastaustais ja toivon että suostut pyyntööni, no ei sit muuta tälläkertaa. Kiitos ku siul oli vastaaja päällä, sain toimitettuu asijain, terveisin Monica

        PS: mie ilmotan sit myöhemmi siul, millo muotinäytös pietää.

        prrrrr, haloo, haloo Jopeli,,,,, ja vastaaja on täälläkkii päällä,, Se on Monica ku soittaa täältä murreketjust heippa, Kuule kun näet Ruunen nii kysyppä tarkemmi mitä miul on asiaa, mie selvitin juurta jaksain koko homman.
        Senvera lissäisin siulle et, älä ihmees anna pakkeja, ettei myö jouvuta onkelmii. Mie uskon et sie tuut mukkaa kuha saat selvän mistä on kysymys. Mie kiitän jo etukättee, ja toivon et ilmoittaisit tänne murreketjul ootsie tulossa tuomaroimaa, jota mie nii syvästi toivon. Niiko sanoin mie jään oottamaa ilmotustais terveisii Monica


      • monica kirjoitti:

        prrrrr, haloo, haloo Jopeli,,,,, ja vastaaja on täälläkkii päällä,, Se on Monica ku soittaa täältä murreketjust heippa, Kuule kun näet Ruunen nii kysyppä tarkemmi mitä miul on asiaa, mie selvitin juurta jaksain koko homman.
        Senvera lissäisin siulle et, älä ihmees anna pakkeja, ettei myö jouvuta onkelmii. Mie uskon et sie tuut mukkaa kuha saat selvän mistä on kysymys. Mie kiitän jo etukättee, ja toivon et ilmoittaisit tänne murreketjul ootsie tulossa tuomaroimaa, jota mie nii syvästi toivon. Niiko sanoin mie jään oottamaa ilmotustais terveisii Monica

        nyt mie lähetänkkii sähkösanoman molemmil. Ei hyökää varmast pahaksee pane lauantai-illalla, malaismies on varmast saunas ja jjoutava pakkaa tavaroitaa. Mie lyhykäisesti kerron vaa et tulleeks miehet tuomaroimaa, meil on haaveena pistää pystyy muotinäytös ja tarvittais henkilökuntaa. Tottaha työ tuutte, asia on nii mukava, ku saa vaa valita, ja olla mukavie tyttöje joukossa.
        Mie uson et pakkeja ette anna,olette nii mukavii kavereita.
        Nyt mie oon alottant tään pyytelemisen ja jään oottamaa mitä kukin vastaa., ja vastatkaa tänne murreketjulle. Kiitän teitäkii etukättee ja terveisii Monicalta.

        On tää olt jännittävvää ko yllättää miehet et mite hyö reakoi, kyl myö sit kuullaa, pästääkö alkamaa, kyl mie uson et heil on nii paljo leikkimieltä että homma hoituu.

        Viel pittää sannoo et jos ois tulijoita nii, kyl mahtuu lissääkii porukkaa.


      • monica kirjoitti:

        nyt mie lähetänkkii sähkösanoman molemmil. Ei hyökää varmast pahaksee pane lauantai-illalla, malaismies on varmast saunas ja jjoutava pakkaa tavaroitaa. Mie lyhykäisesti kerron vaa et tulleeks miehet tuomaroimaa, meil on haaveena pistää pystyy muotinäytös ja tarvittais henkilökuntaa. Tottaha työ tuutte, asia on nii mukava, ku saa vaa valita, ja olla mukavie tyttöje joukossa.
        Mie uson et pakkeja ette anna,olette nii mukavii kavereita.
        Nyt mie oon alottant tään pyytelemisen ja jään oottamaa mitä kukin vastaa., ja vastatkaa tänne murreketjulle. Kiitän teitäkii etukättee ja terveisii Monicalta.

        On tää olt jännittävvää ko yllättää miehet et mite hyö reakoi, kyl myö sit kuullaa, pästääkö alkamaa, kyl mie uson et heil on nii paljo leikkimieltä että homma hoituu.

        Viel pittää sannoo et jos ois tulijoita nii, kyl mahtuu lissääkii porukkaa.

        Tulin vielä konneelle ku vehkeet kerran vielä pellaa, kyllä vaatteita voin tuomaroija mutta naisista niin häikästyn etten niistä näöstä erua saa.

        Nyt on niin kylymä että tullee lämpimiä vaatteita mukkaan.
        Helteellä kun lähtö on tullee hellevaatteita, semmonen on ihiminen.
        Nuille ei saa yhteyttä vaikka niillä on vaikka mitkä moppiilit laitteet.


      • monica kirjoitti:

        nyt mie lähetänkkii sähkösanoman molemmil. Ei hyökää varmast pahaksee pane lauantai-illalla, malaismies on varmast saunas ja jjoutava pakkaa tavaroitaa. Mie lyhykäisesti kerron vaa et tulleeks miehet tuomaroimaa, meil on haaveena pistää pystyy muotinäytös ja tarvittais henkilökuntaa. Tottaha työ tuutte, asia on nii mukava, ku saa vaa valita, ja olla mukavie tyttöje joukossa.
        Mie uson et pakkeja ette anna,olette nii mukavii kavereita.
        Nyt mie oon alottant tään pyytelemisen ja jään oottamaa mitä kukin vastaa., ja vastatkaa tänne murreketjulle. Kiitän teitäkii etukättee ja terveisii Monicalta.

        On tää olt jännittävvää ko yllättää miehet et mite hyö reakoi, kyl myö sit kuullaa, pästääkö alkamaa, kyl mie uson et heil on nii paljo leikkimieltä että homma hoituu.

        Viel pittää sannoo et jos ois tulijoita nii, kyl mahtuu lissääkii porukkaa.

        kun sie otat suitset kättees!
        No jo mukavasti kekkasit tään homman ja nätist viel kysytkii,ei hyö voi kieltäytyy.


      • susmorsian kirjoitti:

        kun sie otat suitset kättees!
        No jo mukavasti kekkasit tään homman ja nätist viel kysytkii,ei hyö voi kieltäytyy.

        olipa hyvä ku sie tulit jeesaamaa, onha täs kovat hommat ku pittää saaha muotinäytös alulleen.
        Sit saahaa ootella et minkälaisii asuja kukin keksii.

        Osaatsie ehottaa kettää mikin luo joka selostas maan perusteelisesti, minkälaine kullakki mekko on, ja ossaako sen oikei esitellä nii et miesten silmät kiiluu. hyvä jos osaa olla humoriiki silmäkulmas.

        Kuuleha oo sie niin näppärä ja funtsi se homma kuka tulis selostammaa, ko miul tuli mielee et siehä oisit mahottoman hyvä esittelijä et otatko mikin haltuus ja selostat muotinäytöksen alusta loppuun.

        Onha siin sellane välipää et kerkeet kääntymää ja esittelemää oman asustees mite hienon oot hankkint.

        Pirtee puskasuleima on luvant tulla myös mannekiiniks, et kiva kun on luvant olla mukana.Täst taitaa kehittyy hyvinkii hauskaa ku saahaa homma alullee. Mitä oot mieltä miu ehotuksestain!!

        JJoutava on nyt ainankii luvant tulla et kiva on kuulla, aina reipas ja ottaa juonest kii, mikä on hienoo.


      • monica kirjoitti:

        olipa hyvä ku sie tulit jeesaamaa, onha täs kovat hommat ku pittää saaha muotinäytös alulleen.
        Sit saahaa ootella et minkälaisii asuja kukin keksii.

        Osaatsie ehottaa kettää mikin luo joka selostas maan perusteelisesti, minkälaine kullakki mekko on, ja ossaako sen oikei esitellä nii et miesten silmät kiiluu. hyvä jos osaa olla humoriiki silmäkulmas.

        Kuuleha oo sie niin näppärä ja funtsi se homma kuka tulis selostammaa, ko miul tuli mielee et siehä oisit mahottoman hyvä esittelijä et otatko mikin haltuus ja selostat muotinäytöksen alusta loppuun.

        Onha siin sellane välipää et kerkeet kääntymää ja esittelemää oman asustees mite hienon oot hankkint.

        Pirtee puskasuleima on luvant tulla myös mannekiiniks, et kiva kun on luvant olla mukana.Täst taitaa kehittyy hyvinkii hauskaa ku saahaa homma alullee. Mitä oot mieltä miu ehotuksestain!!

        JJoutava on nyt ainankii luvant tulla et kiva on kuulla, aina reipas ja ottaa juonest kii, mikä on hienoo.

        kiva meitä...heh!
        Pittää miettii sitä assiita,just mie tulin sätin puolelta kuuntelemasta Juipin ja Eino Juuttaan kans lauantain toivottui,meil on se jo sellanen rituaali.Silleen niinku jutellaa,sanotaa omat mielpitteemme niist kappaleista,loistomiehii siin taas kaks kappaletta!
        Mietittään sitä selostajjaa,miul tullee viel yks vieras tai tuttuhan se,käymään täs ehtoolla.


      • monica kirjoitti:

        Haloo!!! onks Ruune,,, jaa siel onkkii puhelinvastaaja pääl....No tää on Monica täält mureketjust hei, kuule miul on sellasta asiaa et oisit sie kiinnostunt tulemaa tuomaroimaa meijä mannekiininäytöksee, ne pijetää Monican konttorin lähellä, et ei ois pitkä matkakaa, ois niiko puhe ja kirjotus etäisyyvellä.

        Mie toivon, et ottasit asiakseis ja olisit myötämieline pyynnöllein, mie koitan tavoittaa Maalaismiestä sekä Jopelii ja tietyst jjoutavaa kiinni ja jos tarve vaattii nii, muitakii miehii, se on näet nii et myö otetaa vaa miehii tuomaroimaa.

        Et ei tää lankee yksin siu vastuulleis, mie haastan tään nyt puhelinvastaajalleis, kun en tavottant sinnuu muute.
        Nii, toivomuksein on, et jos vastaisit tänne murreketjul, sopiiha se siul?
        Tää on hyvi tärkee tehtävä et mie toivon viel, ko siekii oot tuollane paljo matkustant ja tanssipaikoil käyny, nii siel näkee montaa sorttii pukeutumista. Siin niiko silmät harjaantuu erottaammaa kaunii vaatteen vähemmä kauniist.
        Nii siul on kehittyny silmää kauneuvelle, ko siel valitaa kaunein asuste.
        Ja valinta käyp iha yksikertasest, et äänet vaa lasketaa, ja saap sannoo mielipitteensä miks joku asu näyttää nii hyvältä.

        Mie jään nyt oottamaa vastaustais ja toivon että suostut pyyntööni, no ei sit muuta tälläkertaa. Kiitos ku siul oli vastaaja päällä, sain toimitettuu asijain, terveisin Monica

        PS: mie ilmotan sit myöhemmi siul, millo muotinäytös pietää.

        Mää ole ittekki meinannu tarjota ittetän tuamariks. Sil ei ol mittä väli olek mää yli-,ali- taik muu tuamari, tuamari kumminki eikä mikkä viämäri.

        Tarkka mää ole et sen sit tiärät, mut oikeuremukane ja jämpti.

        Mää varro ny vaa sit mikä on aik ja paik.


      • Katicat2
        Ruuneperi kirjoitti:

        Mää ole ittekki meinannu tarjota ittetän tuamariks. Sil ei ol mittä väli olek mää yli-,ali- taik muu tuamari, tuamari kumminki eikä mikkä viämäri.

        Tarkka mää ole et sen sit tiärät, mut oikeuremukane ja jämpti.

        Mää varro ny vaa sit mikä on aik ja paik.

        Ettäs tiärät, siell on lopus mannekkiini- vai olikne missitanssit. Ja ku tunnetust ain on noist miähist puutet tanssipaikoil, nii valmistauru sitt suururakkaan. Sää olet kaiketi kuntos pitänyt hyvän.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Mää ole ittekki meinannu tarjota ittetän tuamariks. Sil ei ol mittä väli olek mää yli-,ali- taik muu tuamari, tuamari kumminki eikä mikkä viämäri.

        Tarkka mää ole et sen sit tiärät, mut oikeuremukane ja jämpti.

        Mää varro ny vaa sit mikä on aik ja paik.

        ku lupauvuit tulemaa, siussaha on iha selväst tuomari ainesta. Se onkii nii tärkeetä et ossaa oikei olla tarkkan.

        JJoutava kans saa kiitoksein, ku otti yhteyttä, ja luppautu tulemmaa. Se onkkii nii et tuomareil on oikeus sannoo vähä sääntöi, ettei kaikil vaatteil saa tullakaa, ettei maine kolaha.

        Miunki pittää pistää uusiks minihammein laitto, se ei sinne ookkaa sopiva, mut ei hätiä kyl jokkuu muuki on sähäkkä, kuha mie mietin asiaa.

        Susmorsian, tottaha sie tuut esittelemää kans muotinäytöksee.Sie maailma kansalaine ja paljo nähny. Nyt mie huomautankkii et, mie en voi jokaiselle aina vastata, ku miult tulloo näitä muotinäytöksen järjestely kirjotuksii nii paljo, varmast ymmärrätte.

        Ullamirjami, iha hyvi passaa kansallispuku yksityistilaisuutee, sinne se oikei kuuluuki.Vaik joskus näkkee yleisellä paikoilla, tämmöne tieto miul on. Mite on osallistutko sie näytöksee?

        Katicat, ootin et sie kerrot kans osallistumisestais. Mut ei kuulunt mittää siint asiast.

        Meijä suunnittelija ja taiteelline hahmo Tulenlieskat, joka ossaa tuon suunnittelupuolen on olt iha hiljaa kans, hää taitaa miettii, mite vois tehä sellase luomuksen itellee, et muitte asut kalpenee sen rinnalla.

        Mut lissää tyttölöitä ootetaa kertomaa mite hyö valmistautuu muotinäytöksee. Rohkeesti nyt vaa. Tuomareilla on hyvi tarkkaa se, et he saavat tietää, kunkin tytön asusteen.

        Mie kovast ootan viel vastauksii ketä mie pyysin tuomarointii, sa nähä tulleeko. Se voip olla et Maaalaismies ei tuu, hänellähä on hellapoliisi, joka varmast sannoo et" Stop ukkosein".


      • Katicat2
        monica kirjoitti:

        ku lupauvuit tulemaa, siussaha on iha selväst tuomari ainesta. Se onkii nii tärkeetä et ossaa oikei olla tarkkan.

        JJoutava kans saa kiitoksein, ku otti yhteyttä, ja luppautu tulemmaa. Se onkkii nii et tuomareil on oikeus sannoo vähä sääntöi, ettei kaikil vaatteil saa tullakaa, ettei maine kolaha.

        Miunki pittää pistää uusiks minihammein laitto, se ei sinne ookkaa sopiva, mut ei hätiä kyl jokkuu muuki on sähäkkä, kuha mie mietin asiaa.

        Susmorsian, tottaha sie tuut esittelemää kans muotinäytöksee.Sie maailma kansalaine ja paljo nähny. Nyt mie huomautankkii et, mie en voi jokaiselle aina vastata, ku miult tulloo näitä muotinäytöksen järjestely kirjotuksii nii paljo, varmast ymmärrätte.

        Ullamirjami, iha hyvi passaa kansallispuku yksityistilaisuutee, sinne se oikei kuuluuki.Vaik joskus näkkee yleisellä paikoilla, tämmöne tieto miul on. Mite on osallistutko sie näytöksee?

        Katicat, ootin et sie kerrot kans osallistumisestais. Mut ei kuulunt mittää siint asiast.

        Meijä suunnittelija ja taiteelline hahmo Tulenlieskat, joka ossaa tuon suunnittelupuolen on olt iha hiljaa kans, hää taitaa miettii, mite vois tehä sellase luomuksen itellee, et muitte asut kalpenee sen rinnalla.

        Mut lissää tyttölöitä ootetaa kertomaa mite hyö valmistautuu muotinäytöksee. Rohkeesti nyt vaa. Tuomareilla on hyvi tarkkaa se, et he saavat tietää, kunkin tytön asusteen.

        Mie kovast ootan viel vastauksii ketä mie pyysin tuomarointii, sa nähä tulleeko. Se voip olla et Maaalaismies ei tuu, hänellähä on hellapoliisi, joka varmast sannoo et" Stop ukkosein".

        Miehä oon hias ku hämäläinen, vaikk oonki Karjalast. Selvähä se, ett mie oon mukan. Miul on juhlapukuki, miss on kukkane rinnas. Kaksiis juhliis oon vast sitä pitäny ja sen sinne pääl paan. Mie oon siin ihan etuksein. Mie tulen voitto mieles.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Miehä oon hias ku hämäläinen, vaikk oonki Karjalast. Selvähä se, ett mie oon mukan. Miul on juhlapukuki, miss on kukkane rinnas. Kaksiis juhliis oon vast sitä pitäny ja sen sinne pääl paan. Mie oon siin ihan etuksein. Mie tulen voitto mieles.

        mukkaan tuun,mie ko nii äkkipikane oon hommissain.Mie täs itteksein hymmyillen,ko nii mukavoo on tällane suunnittelu ja mie nii höperö et ihan toeks aattelin koko assiita.Kyl se on suur pääoma immeisel tää mielikuvituksen voima.Herrane aika,ihan silimissäin nään Monica siutkii niis pitkävartisis saappais.
        Pittää iha kertoo,et mie olin kuukaus sitte Italias viikon,ni tääl muoin kaupungis Milanossa olkii sellaset pitkävartiset saappaat monella naisel,iha kyl talvisaappailt näyttivät.
        Ja miun on heleppo siihe näytöksee pukkeutuu,ko sattu just napillee oikee kesämekko sielt yhest puotist.Ei siin kyl nappei oo,no mie kerron millanen.Oikein mukavoo rypistymätönt puuvillakangast,tummal pohjal on sellasii pienenpienii violettei ja valkosii kukkasii,pienet hiat on ja aika avara kaula-aukko,no ei iha tissei kyl näy.Sit se on sellane löysämalline eihä miun muoillein tiukkoo voiskaa,tällane vähä pulskemp ko oon,sit se levenee helemaa kohti ja tuoho puolsääreen on pittuus.Minnuu kyl naurattaa ko näi ykstyiskohtasest pittää kertoo mut se on nii mieleine nyt.
        Ja mieko pääsen vauhtiin jutun kertomises ni siit ei loppuu meinaa tullakkaa.No mie jatkan...
        Sit mie ostin sellasen tummasinisen kevyen kesähatun,niinko olkee ois ja siin pien lier on.
        Sen mie ostin täält ko miutkii on kahen viikon kuluttuu sellasii kurdihäihi kututtu.Ooha mie kertont et miul aika paljo on näit maahamuuttajaystävii.Se on miust suur kunnia tulla kututuks tällasii sukujuhlii,herraisä,sinne tullee ainaki 500 vierasta ja ympär Eurooppaa,ko heil on omast maastaa ollu pakko lähtee kuka minnekki.On se mielenkiintost nähä tällaset häät.
        No voi minnuu,miun jutut on ko siin lorus Oli kerran onnimanni....Yks sana johattelloo jatkammaan juttuu taas vaik loputtommiin.
        No nyt mie haen aamukahviin ja ihastelen tätä kaunist kesäaamuu,satteest ei nyt tietookaa.


      • susmorsian kirjoitti:

        mukkaan tuun,mie ko nii äkkipikane oon hommissain.Mie täs itteksein hymmyillen,ko nii mukavoo on tällane suunnittelu ja mie nii höperö et ihan toeks aattelin koko assiita.Kyl se on suur pääoma immeisel tää mielikuvituksen voima.Herrane aika,ihan silimissäin nään Monica siutkii niis pitkävartisis saappais.
        Pittää iha kertoo,et mie olin kuukaus sitte Italias viikon,ni tääl muoin kaupungis Milanossa olkii sellaset pitkävartiset saappaat monella naisel,iha kyl talvisaappailt näyttivät.
        Ja miun on heleppo siihe näytöksee pukkeutuu,ko sattu just napillee oikee kesämekko sielt yhest puotist.Ei siin kyl nappei oo,no mie kerron millanen.Oikein mukavoo rypistymätönt puuvillakangast,tummal pohjal on sellasii pienenpienii violettei ja valkosii kukkasii,pienet hiat on ja aika avara kaula-aukko,no ei iha tissei kyl näy.Sit se on sellane löysämalline eihä miun muoillein tiukkoo voiskaa,tällane vähä pulskemp ko oon,sit se levenee helemaa kohti ja tuoho puolsääreen on pittuus.Minnuu kyl naurattaa ko näi ykstyiskohtasest pittää kertoo mut se on nii mieleine nyt.
        Ja mieko pääsen vauhtiin jutun kertomises ni siit ei loppuu meinaa tullakkaa.No mie jatkan...
        Sit mie ostin sellasen tummasinisen kevyen kesähatun,niinko olkee ois ja siin pien lier on.
        Sen mie ostin täält ko miutkii on kahen viikon kuluttuu sellasii kurdihäihi kututtu.Ooha mie kertont et miul aika paljo on näit maahamuuttajaystävii.Se on miust suur kunnia tulla kututuks tällasii sukujuhlii,herraisä,sinne tullee ainaki 500 vierasta ja ympär Eurooppaa,ko heil on omast maastaa ollu pakko lähtee kuka minnekki.On se mielenkiintost nähä tällaset häät.
        No voi minnuu,miun jutut on ko siin lorus Oli kerran onnimanni....Yks sana johattelloo jatkammaan juttuu taas vaik loputtommiin.
        No nyt mie haen aamukahviin ja ihastelen tätä kaunist kesäaamuu,satteest ei nyt tietookaa.

        on merkattu listalle, kiva ku tuutte, saahaa ain vaa porukkaa lissää.

        Kyl sie kivast kerroit puvustais,ja muutkkii asusteet, siint on hyvä tuomareihenkkii miettii jo etukättee miltä kukin näyttää.

        Tulenlieskat kerto oikei kivast mimmone asuste hälle tulloo,
        meil onkkii mukavast ilmoituksii tult, ja lissää ootetaa.

        Miun pittää turvautuu osto vaatteisii miu lahjat ei riitä tehä ihtellein hametta, vaik mie oon jottai pienempää tehnykkii ite.

        Mie ajattelinkkii lähtee tännää vähä kiertämmää kauppoja ja kahtomaa minkälaisii hammeita hyö myyvät. En tiijä pitääk se olla just hame, voiha se olla joku kesäne housuasukkii!!!!! Tuomarit voivat tykätä hammeist kyl....

        Kyl teil on hienoi vaatteita, et mie taijan jäähä kilpailujen järjestäjiksi, nii ei tarvihe asusteen ollakaa nii komija et voittas:)) Täs tulloo kilpailuhenkee meil kaikil, mikä on kans kivaa, ku valmistauvutaa.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Mää ole ittekki meinannu tarjota ittetän tuamariks. Sil ei ol mittä väli olek mää yli-,ali- taik muu tuamari, tuamari kumminki eikä mikkä viämäri.

        Tarkka mää ole et sen sit tiärät, mut oikeuremukane ja jämpti.

        Mää varro ny vaa sit mikä on aik ja paik.

        Haloooooo,,,,,onks se Ruune, vai päivätorkuil sie olit, pittäähä sitä torkut ottaa,,,, Nii ettet jaksa miu kansain haastella,,,,, no kuule ei tarvihekkaa, koha vaa kuuntelet, nii mie kerron asiain, annat vastauksen ku jaksat.

        Miu asiain koskee sitä tuomarointii, mie käännyin siu puolees ku tuo Lokari on ottant yhteyttä niiko tiijät, hää on sitä sitkeetä sorttii et halluu vaa tuomaroimaa!

        Mut ko minnuu vähä mietityttää, et ko häne luonteesa on vähä määräilevä ja taitaa olla vähäse itsepäinenkkii,

        nii mitä sie ajattelet, voisko häntä ajatella ottaa mukkaa? oisha hää mukava muute olemas, mut ko hää sannoo et muut miehet jotka tullee tuomaroimaa, pitäs mennä katsomoo ja hää sit vaa tuomaroittelis apurisa kansa, no sehä ei käy alkuunkaa päinsä.

        ko mie ajattelin et tekis hänel selväks et kaikki on sama-arvosii tuomareita ettei oo yli senparemmi ku alituomariikaa vaa, kaik sulas sovus ratkasis mikä asu ois parrei.

        Kuule mieti nyt tätä asiaa ja ilmota miul, nii mie saan siunkii miepiteen kuulla, mie lähetin hänel jo jonkimmoisen kirjeen mis mie vähä luppailin hänel paikkaa,

        mut ole nii kiltti koha oot miettint asiaa nii, ota minnuu yhteyttä, saan tietää siunkkii mielipittees no heippa vaa Monica


      • monica kirjoitti:

        Haloooooo,,,,,onks se Ruune, vai päivätorkuil sie olit, pittäähä sitä torkut ottaa,,,, Nii ettet jaksa miu kansain haastella,,,,, no kuule ei tarvihekkaa, koha vaa kuuntelet, nii mie kerron asiain, annat vastauksen ku jaksat.

        Miu asiain koskee sitä tuomarointii, mie käännyin siu puolees ku tuo Lokari on ottant yhteyttä niiko tiijät, hää on sitä sitkeetä sorttii et halluu vaa tuomaroimaa!

        Mut ko minnuu vähä mietityttää, et ko häne luonteesa on vähä määräilevä ja taitaa olla vähäse itsepäinenkkii,

        nii mitä sie ajattelet, voisko häntä ajatella ottaa mukkaa? oisha hää mukava muute olemas, mut ko hää sannoo et muut miehet jotka tullee tuomaroimaa, pitäs mennä katsomoo ja hää sit vaa tuomaroittelis apurisa kansa, no sehä ei käy alkuunkaa päinsä.

        ko mie ajattelin et tekis hänel selväks et kaikki on sama-arvosii tuomareita ettei oo yli senparemmi ku alituomariikaa vaa, kaik sulas sovus ratkasis mikä asu ois parrei.

        Kuule mieti nyt tätä asiaa ja ilmota miul, nii mie saan siunkii miepiteen kuulla, mie lähetin hänel jo jonkimmoisen kirjeen mis mie vähä luppailin hänel paikkaa,

        mut ole nii kiltti koha oot miettint asiaa nii, ota minnuu yhteyttä, saan tietää siunkkii mielipittees no heippa vaa Monica

        Kyl sää saat otta vaik kuimpal tuamarei, emmää rupek kronama.
        Mää sanosi vaa, ettei kukka, ei Lokari eikä muukka saa itte simmoseks ruveta.

        Se o sun, Monica, asjas ratkasta tää. Lokari oike suuuttus ku mää huamauti huanost käytöksest.


      • Lokari-x
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kyl sää saat otta vaik kuimpal tuamarei, emmää rupek kronama.
        Mää sanosi vaa, ettei kukka, ei Lokari eikä muukka saa itte simmoseks ruveta.

        Se o sun, Monica, asjas ratkasta tää. Lokari oike suuuttus ku mää huamauti huanost käytöksest.

        mahrotomija puhu.

        Mistäs mää olisin suuttunuh?
        Niih ja kuin?
        Nääs kuh mää ruukaan sanova asijani ihan suoraan ja kaunistelemati.

        Muahan ei kukaan oikeen piräkän mitenkän mielutävänäkuh mää sanon asijat halki.

        No mitäs siittä,mää kuh nytten enkä koskaan kumarra ketään.

        Mää olen mikä olen ja toiseet saakih olla mitenkä lipeviä haluaavat , jos mun reilu suora puhe mieällytä niih sit se sa ola mielytämästä.

        Hyvää jatkoo vaan , mää kattelen kui nää asja alkaa menee...

        Terv: Lokari-x


    • et mie tulisin mini hammees niiko joku kansanetustajakii sano et (roiskeläppä), ko työ muut varmast laitatte pitemmä hammee. Voiha teis jokkuu laittaa housupuvunkii, sen sit näkkee.

      Tuota pittää viel harkita, pittäähä yks vanhempi tanssija melkei aina minihametta tänäpäivännäkkii, vaikkei se muotii olekkaa, mut tulis siin sit vanhat ajatkki mielee.

      Vaik onkkii kesä nii voisin ajatella laitaa pitkävartiset saappaat jalkaa, ennevanhaakii oli pitkävartiset valkoset nii sanottu kesäsaappaat, työ varmast muistattekkii.

      Luinha mie aamulla lehestä et Tanja Karpelallakkii oli jalas nyt pitkävartiset saapaat. Niin se olis sellane (vetävä) yhistelmä.

      Pittää jäähä viel harkitsemmaa, minkävärise mininhammeen mie laitan!
      Mie jäänkii seuraamaa, mitä työ muut laitatte päällenne.

      • käy niinku vanahassa mainosvilimissä matkan alakaissa aurinko ilmestyy näkyviin.

        Hyvin mainittit iäkkäämmän tanssijattaren,
        40v sitte näin tän punatukan minihammeessa
        iäkäs hän oli jo sillonki.
        Mihin se seksikkyys naisesta häviää, ei mihinkään.

        Hyvä on säävyllisyyen puolesta et nilikat on peitossa. Jos sallitaan semmonen asia mainita on mielipie, ei sääntö.


      • Lokari-x ( ? mikähän taask...

        Älä helkkarisa Hommaan uusija tuomarija, vai menaakos mullen antaa lopputili.

        Kyl mee ton varatuomarin kans hoiretaan toi arvostelu, kuh meitillä oh jo kokemustakih siinä asijasa.

        Kyl niitä miehiäkih tarvitaan kattelijoiksi nääs eihän siitä mitään tulis jos pelkästänsä naisihmisijä vaan olis.

        Kilpailu onki likoille ja mää olen täsä miettinyh et sinulta käviski semmone tierotamine nääs.

        Varmaan hyvin se selostajana olo, nääs kuh mää olen hiras hämäläine niih multa sitä puhetta tulis liiika harvakseltaan nääs.

        Mää olen kyl helkutin tarkka silmäne tommotissa kauneus asijaosa, olkoon nyh sitten vaikka vaateista taikka muisa esitämisen arvosista asjoista kyse niih kyl mää semotete mielestäni hyvin osaan arvostella.

        Muuten mää ihmettelenkih et minkäs takija naiset semosija pitkävartisija saappaita oikeestansa pitävätten, nääs kuh mun mielestäni komeet sääret on ihan mukavat kattella ja niistä voikih antaaa monta pistettä nääs.

        Niih et kyl mää tollast muorin mukaset asijat tierän hyvin ( muotin mukaset olis varmaankih se kirjakielineh muoto).

        Niih et tervetulova vaan kaikki likat kilpailuun ja miehet sitten ylleisöksi ja kehotus huutoja omileen antaan nääs kuh näät tämän vuotiset
        kilpailut onkih oikeen suuret kansanjuhlat nääs meinaan.
        Heippä nyh vaan , mää menenkih nytten nukkumaan.

        Terv: Lokari-x.

        ps. Mää olen se olikee tuomari kyl meet varatuomarin kans annetaan oikeet reheliset voitajat tieroks.


      • Lokari-x ( ? mikähän taask... kirjoitti:

        Älä helkkarisa Hommaan uusija tuomarija, vai menaakos mullen antaa lopputili.

        Kyl mee ton varatuomarin kans hoiretaan toi arvostelu, kuh meitillä oh jo kokemustakih siinä asijasa.

        Kyl niitä miehiäkih tarvitaan kattelijoiksi nääs eihän siitä mitään tulis jos pelkästänsä naisihmisijä vaan olis.

        Kilpailu onki likoille ja mää olen täsä miettinyh et sinulta käviski semmone tierotamine nääs.

        Varmaan hyvin se selostajana olo, nääs kuh mää olen hiras hämäläine niih multa sitä puhetta tulis liiika harvakseltaan nääs.

        Mää olen kyl helkutin tarkka silmäne tommotissa kauneus asijaosa, olkoon nyh sitten vaikka vaateista taikka muisa esitämisen arvosista asjoista kyse niih kyl mää semotete mielestäni hyvin osaan arvostella.

        Muuten mää ihmettelenkih et minkäs takija naiset semosija pitkävartisija saappaita oikeestansa pitävätten, nääs kuh mun mielestäni komeet sääret on ihan mukavat kattella ja niistä voikih antaaa monta pistettä nääs.

        Niih et kyl mää tollast muorin mukaset asijat tierän hyvin ( muotin mukaset olis varmaankih se kirjakielineh muoto).

        Niih et tervetulova vaan kaikki likat kilpailuun ja miehet sitten ylleisöksi ja kehotus huutoja omileen antaan nääs kuh näät tämän vuotiset
        kilpailut onkih oikeen suuret kansanjuhlat nääs meinaan.
        Heippä nyh vaan , mää menenkih nytten nukkumaan.

        Terv: Lokari-x.

        ps. Mää olen se olikee tuomari kyl meet varatuomarin kans annetaan oikeet reheliset voitajat tieroks.

        Ei kukaan voi itse valita itseään tuomariksi!


      • Lokari-x
        Ruuneperi kirjoitti:

        Ei kukaan voi itse valita itseään tuomariksi!

        Mää vaan meinasin et kyh viimeki vuonna kelpasih.

        Määhän näitä kilpailuja olenmielestäni järjestelly apulaistuomarin kans?

        Meinaan olis niikuh kokemusta asijasta nääs.

        Mää olinkih vaan tyrkyllä , niikuh vanhasta tottumuksesta nääs.

        Emää ol olenkas pettynyh jos mää saan lopputili , jos ei tykätä niin emää typpaa olenkah.

        Mää voinki sit sanoo niiku se entinen palopäälikkökih sano , kuh ei ollu itte palopaikalla ensimmäisenä, täähän on vanha juttu ,pitääköhän kertookka?

        No moonika saakih sitten pitää mun puolestanih neet omat kilpailunsa ja mää pirän neet josa mää ole tuomarina, mulle sopiikih ihan hyvin simmotiski.

        Kyl mää tulen niihinki kattelemmaan jos tierän millonka neet piretään , meinaan harvonhan sitä tänkih ikäne mies saa tota silmän iloo katteltavaksensa nääs.

        Jos joskus satuu näkeen niih yhtä korkeentaan , nyh kuh olis näytillä usiampijaki tairetevoksija niih kylmää tulen kattelemmaan.
        Meinaan josei ihan kielletä meinaan nääs tulemasta sinne kilpailupaikalle.
        Taikka sitä kilpailuaikaa ei mullen ilmasta ollenkaansa.

        Sen mää kyl sano et jos joku likka tulee saapat jalassansa kilpailuun , niih sillä sitten melkosen varmaan on huononäköset sääret.

        Tieräks säää ruuneperi mimoset semmoset sääret oikeestansa oh?

        Mää voisinkh täsä virkaheittona tuomarina vaikka selventää asijaa.

        Semoset sääret jokka pitää piilotaa saappaan varsiin oh joko paksut kuh uppotukit taikka sitten semmoset kuh jäätelötikut olivatten ennenvanhaan.

        Meinaan mitään säihkysäärijä ei varmasti ykskän täysjärkineh likka piilottele.

        Kyl neet komijat sääret vetää joka mieähen silmät niihin päin, tota ottakaas likat tästä hyvä neuvo mieäleenneh.

        Niih eihän mun tarvitte mitään neuvoja kenelekään tarjota , jokkaineh tekee justiinsa niih kuh omassa päääsänsä asjan ajattelee meinaan nääs..

        Ainiih hyvää huomentakih pitää sanova.

        Noh nytten mää menenki saunaan kuh oli helkutin lämmintä tännään nääs.
        Terv: Lokari-x

        Ps , huomasittesko et mää löysin oman nimimerkkiniki, misähän vaan oli sekin hukassa?


      • Lokari-x ( ? mikähän taask... kirjoitti:

        Älä helkkarisa Hommaan uusija tuomarija, vai menaakos mullen antaa lopputili.

        Kyl mee ton varatuomarin kans hoiretaan toi arvostelu, kuh meitillä oh jo kokemustakih siinä asijasa.

        Kyl niitä miehiäkih tarvitaan kattelijoiksi nääs eihän siitä mitään tulis jos pelkästänsä naisihmisijä vaan olis.

        Kilpailu onki likoille ja mää olen täsä miettinyh et sinulta käviski semmone tierotamine nääs.

        Varmaan hyvin se selostajana olo, nääs kuh mää olen hiras hämäläine niih multa sitä puhetta tulis liiika harvakseltaan nääs.

        Mää olen kyl helkutin tarkka silmäne tommotissa kauneus asijaosa, olkoon nyh sitten vaikka vaateista taikka muisa esitämisen arvosista asjoista kyse niih kyl mää semotete mielestäni hyvin osaan arvostella.

        Muuten mää ihmettelenkih et minkäs takija naiset semosija pitkävartisija saappaita oikeestansa pitävätten, nääs kuh mun mielestäni komeet sääret on ihan mukavat kattella ja niistä voikih antaaa monta pistettä nääs.

        Niih et kyl mää tollast muorin mukaset asijat tierän hyvin ( muotin mukaset olis varmaankih se kirjakielineh muoto).

        Niih et tervetulova vaan kaikki likat kilpailuun ja miehet sitten ylleisöksi ja kehotus huutoja omileen antaan nääs kuh näät tämän vuotiset
        kilpailut onkih oikeen suuret kansanjuhlat nääs meinaan.
        Heippä nyh vaan , mää menenkih nytten nukkumaan.

        Terv: Lokari-x.

        ps. Mää olen se olikee tuomari kyl meet varatuomarin kans annetaan oikeet reheliset voitajat tieroks.

        siulha on kova into tulla tuomaroimaa, vaik tää on miun vetämä muotinäytös, eikä missikisat.

        Kuuleha ei täs muotinäytekses oo yli eikä ali tuomarii, mie oon valikoinu sellasii, jotka sulas sovus tuomaroi yhös.

        Voisitha sie tulla mukkaa, mut niil periaatteilla et toimitaa yhteisymmärrykses toistemme kanssa.

        Jos tähä tyyvyt nii se soppii miulkkii et tuut toiste tuomarie rinnalle, sama arvosena ku muutkii tuomarit,

        mie merkkaan siut vast sit tuomarien joukkoo , kuha vastaat, ja jos valituilla tuomareila ei oo mittää sitä vastaa.
        terveisii Monica


      • Lokari-x
        monica kirjoitti:

        siulha on kova into tulla tuomaroimaa, vaik tää on miun vetämä muotinäytös, eikä missikisat.

        Kuuleha ei täs muotinäytekses oo yli eikä ali tuomarii, mie oon valikoinu sellasii, jotka sulas sovus tuomaroi yhös.

        Voisitha sie tulla mukkaa, mut niil periaatteilla et toimitaa yhteisymmärrykses toistemme kanssa.

        Jos tähä tyyvyt nii se soppii miulkkii et tuut toiste tuomarie rinnalle, sama arvosena ku muutkii tuomarit,

        mie merkkaan siut vast sit tuomarien joukkoo , kuha vastaat, ja jos valituilla tuomareila ei oo mittää sitä vastaa.
        terveisii Monica

        Mää vaikka olenkih kulkeella niih emää ole kerjulla.

        Nääs moonika mää eh havittelenkan sun kilpailus tuomariksi nääs.

        Emää kyl näkynyh kelpaavankan sen puoleen, mikä onkih ihan hyvä juttu.

        Enhä mää olis kerinykkä jokapaikkaa.

        Mee piretäänkih se meirän kilppailu 5 päivä enskuuta,joten jos vieälä jollakulla on haluja niin mukkaan vaa, toi varatuomari ottaakih ilmotautumisija vastaan,onkih joh paljo ilmotautuneita nääs kuh varatuomarih on asumassa kilpailu paikan päällä/vieress.

        Kylmää voin tulla yleisöksi sinne moonika kilpailuuh jos saan tieroks sen paikan ja ajan, mut jos se piretään multa salassa niih sekinoh ihan yks hailee mulle.

        Mää toivotan onneee vaan niiren toisten kilpailujen tuomareille.

        Hyvää huomenta vaa kaikille likoille jah mieähillekih.

        Terv: Lokari-x


      • uzma-m
        Lokari-x kirjoitti:

        Mää vaikka olenkih kulkeella niih emää ole kerjulla.

        Nääs moonika mää eh havittelenkan sun kilpailus tuomariksi nääs.

        Emää kyl näkynyh kelpaavankan sen puoleen, mikä onkih ihan hyvä juttu.

        Enhä mää olis kerinykkä jokapaikkaa.

        Mee piretäänkih se meirän kilppailu 5 päivä enskuuta,joten jos vieälä jollakulla on haluja niin mukkaan vaa, toi varatuomari ottaakih ilmotautumisija vastaan,onkih joh paljo ilmotautuneita nääs kuh varatuomarih on asumassa kilpailu paikan päällä/vieress.

        Kylmää voin tulla yleisöksi sinne moonika kilpailuuh jos saan tieroks sen paikan ja ajan, mut jos se piretään multa salassa niih sekinoh ihan yks hailee mulle.

        Mää toivotan onneee vaan niiren toisten kilpailujen tuomareille.

        Hyvää huomenta vaa kaikille likoille jah mieähillekih.

        Terv: Lokari-x

        kuules Lokari maa muistan et saa kerran annoit tuon munakahvee valmistus ohjeet,nyt sita tarvittais pirtissa,siel ei kukkaa ossaa sita tehda,kay ny jelppaamas.
        Ei kai sielpai ku saa asut ol noit kauheit tulvii?
        Komioit ilmoi sulle sin rapakon toisel puolel.


      • Lokari-x
        uzma-m kirjoitti:

        kuules Lokari maa muistan et saa kerran annoit tuon munakahvee valmistus ohjeet,nyt sita tarvittais pirtissa,siel ei kukkaa ossaa sita tehda,kay ny jelppaamas.
        Ei kai sielpai ku saa asut ol noit kauheit tulvii?
        Komioit ilmoi sulle sin rapakon toisel puolel.

        Pitää varmaanki pistää se munakahveen ohje tonne kahvipirtiin.

        Ei täällä mun asuinpaikolla ole ollu tulvia,mutta tuolla itä ja keskilänessä on kyllä tullu sateita paljon.

        Täällä mun puolella mannerta on ollu nykyisin koko kuumaa ja kuivaa, lämpö pyörii siinä 34-41 asteen paikkeilla joka päivä.

        Appelsiinit kasvaa hyvin, tällä ilmalla.

        Toivotanki hyvää päivää sinne.
        Ja nyt sitten voisinki nmennätonne kahvipirtin sivuille.

        Terv: Lokari-x


    • Miepä kirjottelen ku kerra heräsin näi aikasi.

      Nii nyt on senverra nimmii et voin luetella, mut kyl mie monasti viel lausun ne uuvestaa et sit on varmaa, ketä on ilmottant ihtesä. Jos peruutus tullee, pittää seki ilmottaa.

      Mie käytänkkii nimittellyy mallityttölöitä, sopiiha se teil? Nyt mie kerron tyttölöihe nimet ketä oon laittant ylös.

      1 Mallamargareetta
      2 Puskasuleima
      3 Katicat

      Sit tuomareita on nyt 2
      Ruuneperi
      jjoutava

      Miun pittää sannoo et tuomareil on sanavaltaa jo enen kisoja, miultakii lähti minihame haaveet, ja se tais ollakkii oikee huomio tuomarilt. Et käyttäkää oikeuksianne tuomarit, myö tytöt kyl hyväksyttää teijä huomautukset.

      Sen mie voin jo sannoo kans et tää muotinäytös pietää heinäkuulla, mut muut kaik on viel neuvottelun alla.

      Kaik riipuu siitä kui paljo myö saahaa tyttölöitä kokkoo. Et kaikki jotka meinaa osallistuu nii ilmotakka ihtestänne mahollisimman pian, ja sama koskee niitä jotka aikoo tuomaroimaa. Et molempii lissää vaa.

      Saap tulla kuka vaa, ei tarvi olla murreketjul kirjottant.

      Sit kerron viel et, kertokaa tytöt mahollisimman tarkkaa minkälaine asuste teill on. Se on nii äärimmäisen tärkeetä. Tuomarit laittaa ne tarkoin muistiisa, sitä tietoo hyö tarvihtee myöhemmi.

      No nyt alkaa taas uus päivä, ja jään oottmaa onks rohkeita tulopäällä.

      Kyl murreketjul saap muutakii haastella ko vaa muotinäytöksest, sehä ois vaihteluukkii.

      • huomaa

        ollenkaa Lokaria,sehä on ilimottanu olevasa piätuomar.


      • huomaa kirjoitti:

        ollenkaa Lokaria,sehä on ilimottanu olevasa piätuomar.

        ne siskonpojanpojan häät sillo 5p enskuuta ,ja eiköstään ne meirän tapaamiset ollukki juuri sillo Hervannassa vai onko mää taas ihan "hakoteillä".
        Olisin ihan uteliaisuuttani kattoon kuh Lokari esittelee sen "salarakkan" ,on se vaan pysynyh hyvin salaassa kuh ainakih viimekesästä asti on roihunnu, niin kuh tulenli...... --sanonko mikä,(no en sano ) kun en oo ihan varma ja siks tulisinki sinne jos vaikka seki selviäis samalla.

        Tää o niin jännää tämmöne tiätämättömyys.

        Mummiälestä tuamareita tarttee olla aika monta, ,
        nääs,muute se ei mee solitaarisesti.


      • sitten kuinka mulle kävi lauantaina.
        Mää olin Jerrynkanssa matsi kattomassa Ruatti pelas sillo espanjaa vataan ,oli se hiano matsi ,mutta kuh me syätiin samalla kuh poika oli laittanuh pöyrän koreeks.

        Sitte matsin loputtua me lährettiin kotiin ja tehtiin piäni lenkki ,nääs kuh oli jo yä tulossa ja oli ne pakolliset kuviot kuitenki tehtävä Jerryn takia.
        Mää aattelin, että oikastaan semmosen polun kautta
        siinä oli korkee mäki ja sitte viälä liukasta kuh oli satanukki hiljan ,no mää tiätysti kaaruin ,hyvä kuen kaatunu jerryn päälle ,taisi mennä kylkiluu pokki ja mustelma on,kyynärpäässä kankussa ainakin.

        Vaatteeni oli kauheen kuraset ,pelkäsin että joku tulee vastaan ja luulee että ,onpas siinä taittu ottaa yks"lasi liikaa. Harmittaa kun en ottanu, kun vaan puali lasia.:=)


      • tulenlieskat
        ullamirjami kirjoitti:

        sitten kuinka mulle kävi lauantaina.
        Mää olin Jerrynkanssa matsi kattomassa Ruatti pelas sillo espanjaa vataan ,oli se hiano matsi ,mutta kuh me syätiin samalla kuh poika oli laittanuh pöyrän koreeks.

        Sitte matsin loputtua me lährettiin kotiin ja tehtiin piäni lenkki ,nääs kuh oli jo yä tulossa ja oli ne pakolliset kuviot kuitenki tehtävä Jerryn takia.
        Mää aattelin, että oikastaan semmosen polun kautta
        siinä oli korkee mäki ja sitte viälä liukasta kuh oli satanukki hiljan ,no mää tiätysti kaaruin ,hyvä kuen kaatunu jerryn päälle ,taisi mennä kylkiluu pokki ja mustelma on,kyynärpäässä kankussa ainakin.

        Vaatteeni oli kauheen kuraset ,pelkäsin että joku tulee vastaan ja luulee että ,onpas siinä taittu ottaa yks"lasi liikaa. Harmittaa kun en ottanu, kun vaan puali lasia.:=)

        meinaanku tollai kaatuu, eikä viä oo eres juhannuska. Tota, nyh viä kerkii mustelmatki häipyy, nääsku toi keskisän juhla o viikonlopulla. Mää nyh kummiki toivo hyvvää paranemista. Ehrikkös sää häitte jälkee hervantaa. Nii oliks se muatinäytös siä, vai oliks se joku muu? Toisivatte sun vaik helikopperilla muatinäytöksee. Nääs olis kiva nährä se sunkin luomukses.

        Mää oo nyh kokkeillu semmosta kerros pukkeutumista. Mää asettelin kankaita iha peräjälkee ja katton kuinka helemat heilahtellee. Mullon vaaleen sinistä, ruusupunnaista ja ruahon vihreitä kaistaleita se alaosa. Simmää tohon ylä ossaa laita etuosa vaaleesiniseks ja maalaan si siihen ison punasen ruusun.
        Takaosa on ruahovihree. Jätän olkapäälle pitkät kankas kaistaleet. Ne nääs sirotaan isoks ruusukkeeks olkapäälle. Hammee pittuus o viä arvotus.

        Simmää oo jo kokkeillu hattujuttuu. siihe tullee noit puvun värejä. Mää aattelin lipallista huivihattuu. Vois siihe panna hoppee värisen verko niinku Marlene Dietrik malli.Ei nääs pääse aurinko häikäsee. Se olis vähäniinku salaperäine uutuus.
        Juuh ja ne kenkät. Mää e osta uusia ku mullon kaapis luannon väriset kenkät. Mää maalaa tussilla niihi sopivan näköset rairat. Kyä ne täyrestä mennee.

        Juuh tää onny viä hahmotelma. Piirrustukset o jo, kaavat mää ruppee just tekkee. Mää e viä sanonu mist kankaasta, no seo viä arvotus.
        Monicako si selostaa juurtajaksain pukukuasit? Katticathan vois tuurata sua ku esittelet pukus.
        Mää oo tulos mukkaa,jos toi pukuki ehtii siihe mennessä valmistuu. Eimut nyh tullee jo kiirus. Moro ny, nährää.
        Ps. montako tuamaria o tiarossa?


      • kahvipirtin kaunottaret

        siellä ne muhkeimmat mimmit!


      • ullamirjami kirjoitti:

        ne siskonpojanpojan häät sillo 5p enskuuta ,ja eiköstään ne meirän tapaamiset ollukki juuri sillo Hervannassa vai onko mää taas ihan "hakoteillä".
        Olisin ihan uteliaisuuttani kattoon kuh Lokari esittelee sen "salarakkan" ,on se vaan pysynyh hyvin salaassa kuh ainakih viimekesästä asti on roihunnu, niin kuh tulenli...... --sanonko mikä,(no en sano ) kun en oo ihan varma ja siks tulisinki sinne jos vaikka seki selviäis samalla.

        Tää o niin jännää tämmöne tiätämättömyys.

        Mummiälestä tuamareita tarttee olla aika monta, ,
        nääs,muute se ei mee solitaarisesti.

        mie oon järkänny MUOTINÄYTÖSTÄ joka on senverra tiijos et ne pietää myös heinäkuulla , luultavasti siin puolekuu aikan, mut missä ja mihiaikaa, mie en oo viel tiedottant ko oon neuvottelemassa siint asiast, viimeksi tännää. Mut kaikki aikanaa.

        Just nii et, tuomareita pitää olla usseempi, miul ei nyt tuu mielee ketä mie pyytäsin viel. Mut onha täs viel aikaa. Kyl oiskii mukavaa ku saatas melko iso porukka kokkoo, nii tyttölöitä ku tuomareita.

        Vai keikahit sie , herratähe hyvä et ei mänt käsi poikki tai jottai muuta vakavaa. jerryparka varmast pelästy, ku emäntä lentää nuri. Mustelmist aina selvii mut jos männöö luita poikki sit onkii vaikijaa, näi vanhemmalla iällä. Et onnee onnettomuuves siul oli.

        Katicat, mie merkkasin siut sit luetteloo, et mukkaa tuut, kiva juttu.

        Tulenlieskat, samal taval merkattu on, et mukan olet, oikei hyvä juttu.

        Mie taas vaa jään oottammaa et otatte yhteytä kaikki, jotka on vähäkkii kiinostunt.

        Leikkimieltähä täs tarvitaa roppakaupalla, ei elämä saa olla nii ykstotista etteikö huumorii mahu sekkaa. Poistetaa mekkii yksinäisyyttä vähä täl tavalla, ees vähäks aikaa, ja tutustuttaa toisiimme.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        meinaanku tollai kaatuu, eikä viä oo eres juhannuska. Tota, nyh viä kerkii mustelmatki häipyy, nääsku toi keskisän juhla o viikonlopulla. Mää nyh kummiki toivo hyvvää paranemista. Ehrikkös sää häitte jälkee hervantaa. Nii oliks se muatinäytös siä, vai oliks se joku muu? Toisivatte sun vaik helikopperilla muatinäytöksee. Nääs olis kiva nährä se sunkin luomukses.

        Mää oo nyh kokkeillu semmosta kerros pukkeutumista. Mää asettelin kankaita iha peräjälkee ja katton kuinka helemat heilahtellee. Mullon vaaleen sinistä, ruusupunnaista ja ruahon vihreitä kaistaleita se alaosa. Simmää tohon ylä ossaa laita etuosa vaaleesiniseks ja maalaan si siihen ison punasen ruusun.
        Takaosa on ruahovihree. Jätän olkapäälle pitkät kankas kaistaleet. Ne nääs sirotaan isoks ruusukkeeks olkapäälle. Hammee pittuus o viä arvotus.

        Simmää oo jo kokkeillu hattujuttuu. siihe tullee noit puvun värejä. Mää aattelin lipallista huivihattuu. Vois siihe panna hoppee värisen verko niinku Marlene Dietrik malli.Ei nääs pääse aurinko häikäsee. Se olis vähäniinku salaperäine uutuus.
        Juuh ja ne kenkät. Mää e osta uusia ku mullon kaapis luannon väriset kenkät. Mää maalaa tussilla niihi sopivan näköset rairat. Kyä ne täyrestä mennee.

        Juuh tää onny viä hahmotelma. Piirrustukset o jo, kaavat mää ruppee just tekkee. Mää e viä sanonu mist kankaasta, no seo viä arvotus.
        Monicako si selostaa juurtajaksain pukukuasit? Katticathan vois tuurata sua ku esittelet pukus.
        Mää oo tulos mukkaa,jos toi pukuki ehtii siihe mennessä valmistuu. Eimut nyh tullee jo kiirus. Moro ny, nährää.
        Ps. montako tuamaria o tiarossa?

        siulla taiteellist silmää riittää vaik tällaseen fantasia-pukkeutumisseenki,aatteli vaan ettei taas sellane miulle sopiskaa.No,mie saan kelvata siin milanolaisessa mekossain,pitäsköhä lyhentää vähän,näkys saumasukatkii.Sukat pittää olla mustat,jos vaan assuun soppii,ja nykysi on kivoja nää stand-upit,tuoho reiden kohtaa kiinnittyyvät.Kengät,nii,ne on tärkeet,korkeekorkosis sääretki näyttää parhailt,mut ei ennää piikkikorkoi,riittää sellaset vaa viien sentin avokkaat.
        Yhen idean viel lissäisin tähän arvostelusysteemiin,tuomareitten,niit pittää olla toella usseemp,pitäs viel arvioia asun sopivuutta kantajansa imagoon.
        No nyt riittäp miun kohallain tää esittelyin ja ilmottautumissein.
        Miullako män tuon kasvimaani alotus myöhsseen,viikko sitten vast rupesin hommiin,olki kasvant jo nii täytee kaikenmaaliman rikkaruohoo.Miulko ei ennää oo ommaa maata ni kaupunnnilt oon ain vuokrannu puol aarii,että saap siel nyhvertää,ei tartte mittää kuntosalei ja lenkkei.Ja huviksee kun tekkee voimiisa mukkaan,ni se on suur ilo.Ehä mie nyt sinne pottuukaa saa kun ois pitänt olla sellane jyrsin,mie kuokal vaa kaivelen siel.No vaa sipulii ja porkkanaa oon sinne saanu laitettuu,saa ny nähä,tulleeko muuta.Sekkii on ihan hyvä,on puuhastelluu kesäaikaan.Kaipa se on sellane elämäntapa-ilmiö tääki,mullan kans möyrimine.


      • monica kirjoitti:

        mie oon järkänny MUOTINÄYTÖSTÄ joka on senverra tiijos et ne pietää myös heinäkuulla , luultavasti siin puolekuu aikan, mut missä ja mihiaikaa, mie en oo viel tiedottant ko oon neuvottelemassa siint asiast, viimeksi tännää. Mut kaikki aikanaa.

        Just nii et, tuomareita pitää olla usseempi, miul ei nyt tuu mielee ketä mie pyytäsin viel. Mut onha täs viel aikaa. Kyl oiskii mukavaa ku saatas melko iso porukka kokkoo, nii tyttölöitä ku tuomareita.

        Vai keikahit sie , herratähe hyvä et ei mänt käsi poikki tai jottai muuta vakavaa. jerryparka varmast pelästy, ku emäntä lentää nuri. Mustelmist aina selvii mut jos männöö luita poikki sit onkii vaikijaa, näi vanhemmalla iällä. Et onnee onnettomuuves siul oli.

        Katicat, mie merkkasin siut sit luetteloo, et mukkaa tuut, kiva juttu.

        Tulenlieskat, samal taval merkattu on, et mukan olet, oikei hyvä juttu.

        Mie taas vaa jään oottammaa et otatte yhteytä kaikki, jotka on vähäkkii kiinostunt.

        Leikkimieltähä täs tarvitaa roppakaupalla, ei elämä saa olla nii ykstotista etteikö huumorii mahu sekkaa. Poistetaa mekkii yksinäisyyttä vähä täl tavalla, ees vähäks aikaa, ja tutustuttaa toisiimme.

        Mulle on selitettävä viä moneen kertaan ennenkuh menee perille:=) mää nääs oon semmone sekarotune. Pualeks eteläpohjaalaista ja pualeks hämäläine.
        Mää luulegki että tää sekarotu o aika vaikee,kuh ei tiä kumpi olis voitolla:=)

        Mutta nymmää oon meinannu laittaa Säk. postin taas rohviiliinki.

        Jos on häirikkö jo rauhottunu.

        Sääki monica voit sitte laitta niitä osotteita ja päivämääriä .

        Ja mää aattelin, että voitas olla samassa majapaikassa siä tampereella .

        Jos siihe tapaamiseen tulee muualtapäinki porukoita,mitäs tuumaat.

        Se ei oo mainostamista ,kuh käyttää omaa rohviiliaan ja jos on kysyttävää.

        Mää en mee serkkuille öäks,ne kun o niin uteliaita,ja aina täytyy olla josjonkimmoiset tuliaiset .
        Tulee halvemmaks asua hotellissa.

        Kullä sää monica osaat järkätä oothan sää käyny ulkomaillaki.:=)muistaakseni;=) ( Vitsi)!


    • Nyt mie voin jo varmuuvel sannoo et meil on sit paikka Porin Jazzeilta Ettelärantakavulta joka on suljettu muult liikenteelt ja on kävelykavuks tahty jazzien ajaks.

      Sehä on nimeltääkkii Jatzzkatu siel on sit kaikemmoista kojjuu, et on kahtomistakkii. Nii meijä esiintymis paikka on sellases isos myynti teltas jossa on paikkoja paljo. Ehkä 200 henkilöl.

      Et siel voip olla kahtojii muitakkii ku me, mut mie ajattelinkkii et otetaa iltapäivä aika nii, sillo ei oo paljoo viel jazz porukkaa.

      Jatzzit on LA 12.7 - SU 20.7 välisenä aikana
      nyt mie kysynkkii, et soppiiko tää paikka teil kaikille? Sit voijaa yhös kahtoo minäpäivänä varataa paikka ja voin lyyvä lukkoo varauksein.

      Miust ois hyvä päivä KE 16.7 klo 14.00 sillo ei ois ruuhkaa, toivottavast.

      Nyt sit antamaa tietoo , et päästää asias ettenpäi, jokane voip kertoo mielipitteesä ja sovitettaa niitä sit yhtee.

      • Katicat2

        Kyll mull se ainaki mull soppii, ku se näil nurkil kerra on. Mää en olekkan käynny Pori Jazzeil ku viimeks. Siit on jokune vuas jo kulunukki.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Kyll mull se ainaki mull soppii, ku se näil nurkil kerra on. Mää en olekkan käynny Pori Jazzeil ku viimeks. Siit on jokune vuas jo kulunukki.

        mie toivon et muutkii hyväksyy. Tietyst mie ootan kans et, mukaatulijoita ois enemmän, et ilmottakkaaha vaa rohkest ihtenne mukkaa.

        Ullamirjamil mie sanon et, en oo selvil et tuutko sie, tää muotinäytös ku pietää Porissa, nii mie jään oottamaa tarkempaa tietoo siult, et kui on?

        Onha tätä jazz porukkaaki mukava kahtella. Vaikkei päivällä mittää suuremmi tapahukaa. Yöl ja illalla ne kovat( kemut) on

        Jazzkatu aukeeki vast 11.00 sillo aukee myyntikojutki, Siel on tarjolla kaikkee niiko markkinoilla konsanaa, sekä ruokaa ja juomaa ylinkyllin.


      • Mallamargareetta
        monica kirjoitti:

        mie toivon et muutkii hyväksyy. Tietyst mie ootan kans et, mukaatulijoita ois enemmän, et ilmottakkaaha vaa rohkest ihtenne mukkaa.

        Ullamirjamil mie sanon et, en oo selvil et tuutko sie, tää muotinäytös ku pietää Porissa, nii mie jään oottamaa tarkempaa tietoo siult, et kui on?

        Onha tätä jazz porukkaaki mukava kahtella. Vaikkei päivällä mittää suuremmi tapahukaa. Yöl ja illalla ne kovat( kemut) on

        Jazzkatu aukeeki vast 11.00 sillo aukee myyntikojutki, Siel on tarjolla kaikkee niiko markkinoilla konsanaa, sekä ruokaa ja juomaa ylinkyllin.

        Minnoon aenaki Porriin tulossa enemmän ku mielelläin. Suampahan verestöö vanahoja muistoja kun jammailtiin Kirjurinluovolla niiiiiin ihanan poijjan kanssa sillon vuonna 1967. Par kessee sen poijjan kaenalossa viihyin, sitten mualima meijjät erotti. Löyshän kumpikii sitte rakkaan elämäntoverin. Oeshan se mukava nähä vaekka entisiä heilojaan, vuan eipä niitä tunnistaesi. Mitenkä ne entiset luokkakaverittii on käännä niin harmaeks,ja lihonnukkii mon.
        Minä kuitennii siihen kravattihammeeseen mahun ja laetan sen yläosaks mustan topin, aeka avarakaalasen ja punasen ruusun tälleen siihen dekoltteeseen (tissiin välliin siis).Korkeekorkoset avokkaat iliman muuta jalakineiks. Kampaasta vielä mietin, on puolpitkä tukka, suapi monenlaeseen malliin.


      • Pori o aika likiki, et kyl sinnen tulla vois.

        Mää tairan kumminki anta ton tuamaroinni Lokaril ku se hänel o ollu ittestässelvyys jo etukätte.

        Kyl sää Monica taik Lokari itte kerto mulki kuin kävi.

        Täst piti tulla simmone mukava juttelupalsta mut tämmött siin kävi.


      • uzma-m
        Mallamargareetta kirjoitti:

        Minnoon aenaki Porriin tulossa enemmän ku mielelläin. Suampahan verestöö vanahoja muistoja kun jammailtiin Kirjurinluovolla niiiiiin ihanan poijjan kanssa sillon vuonna 1967. Par kessee sen poijjan kaenalossa viihyin, sitten mualima meijjät erotti. Löyshän kumpikii sitte rakkaan elämäntoverin. Oeshan se mukava nähä vaekka entisiä heilojaan, vuan eipä niitä tunnistaesi. Mitenkä ne entiset luokkakaverittii on käännä niin harmaeks,ja lihonnukkii mon.
        Minä kuitennii siihen kravattihammeeseen mahun ja laetan sen yläosaks mustan topin, aeka avarakaalasen ja punasen ruusun tälleen siihen dekoltteeseen (tissiin välliin siis).Korkeekorkoset avokkaat iliman muuta jalakineiks. Kampaasta vielä mietin, on puolpitkä tukka, suapi monenlaeseen malliin.

        maa kavi kouluuki sial ja oli tyaski,kaytiin Luotsimael tanssimas ja Veikko Tuomi lauloi niin ihanast :Alla vaahteran
        Sillo mentii Kirjuriluottoo lossil,maa kavi uimas uimalaitoksel.
        Ole maa jazzareillaki kayny ja maa tykkaa siit kansaivaliset ruokakojuen jonost siin rannas,sielt saa nii hyvvii paistettui muikui.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Pori o aika likiki, et kyl sinnen tulla vois.

        Mää tairan kumminki anta ton tuamaroinni Lokaril ku se hänel o ollu ittestässelvyys jo etukätte.

        Kyl sää Monica taik Lokari itte kerto mulki kuin kävi.

        Täst piti tulla simmone mukava juttelupalsta mut tämmött siin kävi.

        että sää ruune et nyh voi millää perua ,kuinkas sää nyh noi helpolla ,mää kuh luuli että sää oot semmone sanansa pitävä ,olä nyh oo milläskää.

        Mää luulenki, että kuh toi Lokari o paremmin keskisuomesta ,eikös iha hämeestä nääs,niin se klaaran ne omat juttunsa siä päin ,jos mää oo oikee huamannu.


      • Lokari-x
        ullamirjami kirjoitti:

        että sää ruune et nyh voi millää perua ,kuinkas sää nyh noi helpolla ,mää kuh luuli että sää oot semmone sanansa pitävä ,olä nyh oo milläskää.

        Mää luulenki, että kuh toi Lokari o paremmin keskisuomesta ,eikös iha hämeestä nääs,niin se klaaran ne omat juttunsa siä päin ,jos mää oo oikee huamannu.

        Meinan kuh mää ole kullu, et sieä panaan pärekoriiin jah veretään pitki torii.

        Siks toiseksensa määhän sain joh epäluotamuslauseenkih jah lopputilinki , et mää olenkih nytten virkaheitto tuomarih nois moonikan kilpailuisa.

        Mut neet mun ja varatuoamarin kilpailut on kyl enskuun 5 päivä, kyl neet kaikki likat tietääkih jokka ovatten ilmotauneet .

        Ai helkkari kyl onkih paljo silmäniloo......

        Mää kuh en ole pitäny tapanani suotaa jah huovata , sen minkä mää sanon niih se kyl tapahtuuki.
        Et hyvää tuurija vaan sinne poriin niihin moonikan muotikilpailuihin nääs.

        Niihän sitä ruukataan sanovakih ettei sota yhtä mieästa kaipaa, moonikahan on hommanu niitä tuomareita joh ison porukan ettei mun tarvitekan tulla.

        Neet mun tuomaroimat kilpailut on siellä mansessa niiko viimekih vuonna.

        Kyl sun ruuneperi pitää mennä sinne poriin , mitäs toi tommonen oh kuh lupaat etkä sitten menkän?

        Sehän on melkeen kuh pettäsit kilpaulunjärjestäjän.

        Jos sää olisit joku laulaja etkä meniskän laulaan niih seemmosestahan pistettäs vahinkonkorvaus syyte heti virreille... menaan näin mää olen kuullu et oh käynny, jollekin laulajalle.
        Varo vaan ettet jouru maksumieäheks.

        Mut pääsi sekih laulaja sili eruskuntaan...

        Niihmää olenki nytten asijani sanonuh täs asijassa, et hyvää vointija vaan jah mukavaa kesää ja muutenkih mukavaa oloo kaikille.

        Terv: Lokari-x


      • Lokari-x kirjoitti:

        Meinan kuh mää ole kullu, et sieä panaan pärekoriiin jah veretään pitki torii.

        Siks toiseksensa määhän sain joh epäluotamuslauseenkih jah lopputilinki , et mää olenkih nytten virkaheitto tuomarih nois moonikan kilpailuisa.

        Mut neet mun ja varatuoamarin kilpailut on kyl enskuun 5 päivä, kyl neet kaikki likat tietääkih jokka ovatten ilmotauneet .

        Ai helkkari kyl onkih paljo silmäniloo......

        Mää kuh en ole pitäny tapanani suotaa jah huovata , sen minkä mää sanon niih se kyl tapahtuuki.
        Et hyvää tuurija vaan sinne poriin niihin moonikan muotikilpailuihin nääs.

        Niihän sitä ruukataan sanovakih ettei sota yhtä mieästa kaipaa, moonikahan on hommanu niitä tuomareita joh ison porukan ettei mun tarvitekan tulla.

        Neet mun tuomaroimat kilpailut on siellä mansessa niiko viimekih vuonna.

        Kyl sun ruuneperi pitää mennä sinne poriin , mitäs toi tommonen oh kuh lupaat etkä sitten menkän?

        Sehän on melkeen kuh pettäsit kilpaulunjärjestäjän.

        Jos sää olisit joku laulaja etkä meniskän laulaan niih seemmosestahan pistettäs vahinkonkorvaus syyte heti virreille... menaan näin mää olen kuullu et oh käynny, jollekin laulajalle.
        Varo vaan ettet jouru maksumieäheks.

        Mut pääsi sekih laulaja sili eruskuntaan...

        Niihmää olenki nytten asijani sanonuh täs asijassa, et hyvää vointija vaan jah mukavaa kesää ja muutenkih mukavaa oloo kaikille.

        Terv: Lokari-x

        se on se kaunehi kukka,on joku keksint sannoo,kuis tähäkää muuta sanos.Toisil sitä on ja toisil ei lainka.
        Mut tuost soutamisest ja huopaamisest,se se onki kans vaikee laji.Vaik mieki iha lapsest lähtiin jouin verkoil soutammaa,ni ei sitä verkonkokija mieliks osannu ikän tehä.Kyl se ukkoin yhen jos toisennii kerran joutu huutammaa:Soua....huopaa...etkö akka per...ossaa soutaa.Sellane metel on meil ussein kauniina kesäaamun järvel.No aikasi pit lähtee verkon nostoo,ettei kalasääksi pirulaine kerinny kaikkii siikoi verkost reppii.
        Ja kylhä se sellane herkku onkii se savusiika ja siin savustushommas olkii ukkoin oikee mestar.Sen verran viel sammaan syssyyn kerron,et missä tällane siikajärvi ol.
        Meil miun issäin aikoinaa sai aikaseks sellase kelomökin ja savusaunan tuonne Lieksan Ruunaanjärvel,iha erämaajärvi ol siihe aikkaan,Venäjä rajallekki vaa muutama kilometri,sussiin ulvonta ol iha tavallist siel ja saattopa karhuuki törmätä,jos ei osant varovaine olla.Ni...voi herraisä kun poikkeen ain varsinaisest aiheest,mikä lie nytkää ollunna.
        No sitte kävi niin,et joku valtio virkamies ol kai katteellinne,eihä se nyt sovi,et yksityine ihmine sellasest ihanuuest yksinnään nauttii,ni valtio pakkolunasti siel kaik mökit.Eihä niit kyl paljo ollukkaa kyl.Ol se demokratia kova sana siihe aikaan.
        Ja nii-ih,yks sanonta putkaht viel mieleen,et mikkää tai kukkaa ei oo nii katteelline ko kalamies.

        Hyvvää juhannusta kaikille!


    • ko mikää ei mee ilma riitaa. Niitäkö on niitä hankalii luonteita, nii mie en ainankaa viihti enempää jatkaa muotinäytöksen ettenpäi viemistä. Mie koko eilise päivä mietin tätä asiaa ja tulin siihe päätöksee.

      Sitä ku ei tiijä minkä ikävän tempun jokkuu voi järjesttä paikapääl, nii mie en ota sellasta riskii. Niitä on sellasii luonteita et pittäää saaha ain kaik asiat mänemää niiku ihte haluaa, jos ei mää nii, sit voi tulla mitä vaa ikävääkkii.

      Vastustuksest johtue, ei tää ennää olekkaa mitää mukavaa järjestää, mie pijin tätä mukavan asian mut, nyt tää on kaikkee muuta ku mukavaa.

      Mie perunkkii tännää esiintymis paikan ja kiitän teitä kaikkija jotka olisitte olleet mukan. Näi päätti Monica.

      • tulenlieskat

        Älä nyh suotta mittää perruu ruppee. Aatteles nyhku o kivvaa jossi saaraanki kahret menot tälle kesälle. Nääs ny päästää oikee niinku kartalle että kyä tää palsta vettää hianosti. Että nääs kyä täälä sentää osataaki pittää hauskaa.
        Pistä vaa jatkai juttuu. Voiha molemmiski käyrä ku ovat nääs eripäivinäki.
        Katoku niin orotettii tätä murreketjuuki ja hyvväävauhtii päästiinki. Huumoriha se o mikä tiällä pittää. Senhä sää tiätki. Määki oo kohta saanu ton asunki melko valmiiks. Kyä sun täytysse nährä ja noiren muirenki. Nii ja sun asus kans. Piretäänny vaa hauskaa, kyä me se osataa. Mutnyh hyvää juhannusta ja si miätintä myssyy päähä, nii hyvää tullee. T: tulenlieskat


      • Lokari-x

        Määhän sanosin et mää en tul ja sillä selvä.

        Pirä vaan neet kilpailus, mää en mitenkään ole häiritelemässä , jah sullahan on niitä tuomarijakih vaikka kuin.

        Joten ihme juttu jos sää koitat sanoo et mää olisin jotenki syypää sun kilpailu myttyyn menoon.

        Mitenkäs se riitaa haastaminen nyt oikeen menikään, nähtävästi minua tarkoitit.

        Jos et minua tarkoitanut niin anteeksi pyytäisin herhtystäni.

        Toivotanki hyvää jah mukavaa juhanusta kaikille.

        Terv:Lokari-x


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Älä nyh suotta mittää perruu ruppee. Aatteles nyhku o kivvaa jossi saaraanki kahret menot tälle kesälle. Nääs ny päästää oikee niinku kartalle että kyä tää palsta vettää hianosti. Että nääs kyä täälä sentää osataaki pittää hauskaa.
        Pistä vaa jatkai juttuu. Voiha molemmiski käyrä ku ovat nääs eripäivinäki.
        Katoku niin orotettii tätä murreketjuuki ja hyvväävauhtii päästiinki. Huumoriha se o mikä tiällä pittää. Senhä sää tiätki. Määki oo kohta saanu ton asunki melko valmiiks. Kyä sun täytysse nährä ja noiren muirenki. Nii ja sun asus kans. Piretäänny vaa hauskaa, kyä me se osataa. Mutnyh hyvää juhannusta ja si miätintä myssyy päähä, nii hyvää tullee. T: tulenlieskat

        meillä kaikilla on surullista jos sää nyh oot nokkiintunu meihi.
        Sää tairat olla semmone luanne, että kaikki om mentävä sillai ku "rasvattu salama".
        Emmää vaan tiä, mutta ekkös sää ootki siältä päin missä o ne piälysmiähet läheteny ympäri suamee.

        Mää oon taas semmone ,tyässäki jos mua hoputettiin ,nii mää sanoin että hosumalla tulee ,kais"tiäräkki sen sananparren ,mitä sillon tulee:=)
        Hiljaa hyvää tulee, ei oteta näitä vakavasti.

        Ja hauskaa olla pittää. Kukka rintaan, ja surut pois.

        Me ainaki Jerryn kanssa naatitaan Juhannuksesta --ja toivottelen oikeen mukavaa KESKIKESÄN juhlaa kaikille!


      • ullamirjami kirjoitti:

        meillä kaikilla on surullista jos sää nyh oot nokkiintunu meihi.
        Sää tairat olla semmone luanne, että kaikki om mentävä sillai ku "rasvattu salama".
        Emmää vaan tiä, mutta ekkös sää ootki siältä päin missä o ne piälysmiähet läheteny ympäri suamee.

        Mää oon taas semmone ,tyässäki jos mua hoputettiin ,nii mää sanoin että hosumalla tulee ,kais"tiäräkki sen sananparren ,mitä sillon tulee:=)
        Hiljaa hyvää tulee, ei oteta näitä vakavasti.

        Ja hauskaa olla pittää. Kukka rintaan, ja surut pois.

        Me ainaki Jerryn kanssa naatitaan Juhannuksesta --ja toivottelen oikeen mukavaa KESKIKESÄN juhlaa kaikille!

        älähä nyt, en ossaa sannoo minkälaine luonne miul on, ko sie arvuutelit sitä. Saattaaha se olla et,,,, asiat pittää luistaa,, minkä asiaks ottaa.

        Mahtasko se johtuu siint ko, miul ei oo olt käskyttäjää työelämässäin. On niiko ihte joutunt asiat hommaamaa. Taitaa se olla luonteest kii, ko vieläkkii mie vaa olen sellane.

        Nonnii juhannusta siul ja ihanal jerrylle.


    • Katicat2

      Eik' tämä hauska ketju alkanukki kon miätitti mitä konu merkittee. Joku tykkäs ett se tarkotta mukavi assioi joku taas kippiöi paikoi. Sanotan mee ett tämä ketju kummiski oli aika konu eli mukava. Naurat sai ja vattajumppaa tuli.

      Tämmöst sei meijäikkäste elämä on. ain vaa tarttis ja tarttis tehrä jottan, mutt kun ei saa aikatteks. Kovast meeki suunnittelim , mutt siihe se lahos. Se on kans nii ettem me pysty kaht assia yht'aikka toimittaman.

      Nyy on näes juhannus ja kaikk' tarmo meneeki siihe ett on juhannus. Liput, juhannuskoivut, siian savustukset uusien perunoitte kaivamine maast, sauna lämmittämine ja viäl se juhannuskokko. Nii juu, vaikk emmää itte tee mittän noist, ni mää jo väsy ku ajattele ett muut tekevä. Nautitaan ny kuitenki kaikk juhannuksest. Täälpäi satta jo. Se rauhotta kummaste.

      Nyt on keskikesän juhla, hyvää juhannust vaa kaikill.

    • nähdään!!!

      Mooni ja Ruune pettää aina kirjoittajansa!!!

      • keroha mite, et miekkii tiijän?


    • Kyl mäni iha mukavast aattokii vaik en viihtin mihikää männäkää, kyl pittää olla kylmä juhannus sää, tääl kyl nyt aurinko paistaa mut luvattu on epävakaista ilmaa.

      Mie oon vanhemite tult nii laiskaks mänemää tuon yövalvojaisii et, jäi kokkokii näkemättä. Vaik ei ois olt matkaakaa ku muutama sata metrii.
      Mie tykkään et nuoret saap kahtella kokot ja muut.

      Mut saiha mie mukavan yllätyksen ko serkkuin soitti Kalivorniast ja toivotti juhannusta, ja velivainaan vaimo soitti et, saan vieraita ko kanatan sukulaiset on tulos tänne,kuus henkee.

      Siin sitä onkii herrajestas, yllätystä kerraksee.
      Mie kyl tykkään vieraist mut en viihtis passata, ja minnuu vähä inhottaa ko nää vieraat on velivainajan vaimo uuven miehen kans ja lapset puolisoinee.

      Siint mie en oikei tykkää et hää tulloo vieraa miehe kanssa velje sukkuu kahtomaa, oon senverra vanha aikane et, en hyväksy tätä. Mitehä tuon ratkasis?

      • Juu,lippu liehuu meilläki aika vaakatassoo,tuul on nykysi ollu navakkaa,no mie kyl tykkään...kulkoo nuo energiatki parem kui seisoval ilmal.
        En kehant miekää minnekkää,vaihteeks ihan tällanenki juhannus,onha tulllukki otettuu juhannusta vastaa jos millai taval.
        Kohta pistän kumisaappaat jalkoihi ja lähen kahtelemmaa viljelystein edistymist.Vaik nii myöhäs kaik laitoin,ni rivakast nouseevattin siemenet ja sipul kans hyvin.Toiset,jotka hättäilemäl jo sillon kylmän ja sitte ol se kuiva kaus,kiirehtivät,ni ei niil paljo piemmäl kasvu oo.
        En muistant niit seittemää kukkaaka tyynyin alle laittaa,mitenkähä miun nyt käyp.Enkä kehant tonne satteesee ruishalemeeseen alast lähtee juoksentelemaanka,joha ne ois pian valakotakkiset miehet miut tutkimuksii kulettanneet.


      • susmorsian kirjoitti:

        Juu,lippu liehuu meilläki aika vaakatassoo,tuul on nykysi ollu navakkaa,no mie kyl tykkään...kulkoo nuo energiatki parem kui seisoval ilmal.
        En kehant miekää minnekkää,vaihteeks ihan tällanenki juhannus,onha tulllukki otettuu juhannusta vastaa jos millai taval.
        Kohta pistän kumisaappaat jalkoihi ja lähen kahtelemmaa viljelystein edistymist.Vaik nii myöhäs kaik laitoin,ni rivakast nouseevattin siemenet ja sipul kans hyvin.Toiset,jotka hättäilemäl jo sillon kylmän ja sitte ol se kuiva kaus,kiirehtivät,ni ei niil paljo piemmäl kasvu oo.
        En muistant niit seittemää kukkaaka tyynyin alle laittaa,mitenkähä miun nyt käyp.Enkä kehant tonne satteesee ruishalemeeseen alast lähtee juoksentelemaanka,joha ne ois pian valakotakkiset miehet miut tutkimuksii kulettanneet.

        mie jo ajattelin et kaik on juhannus horrokses et mie vaa hortoilen tääl yksinäin.

        Onksiul ryytimaakii? sithä sie oot omavarane, senku napsit sielt tuoretta tavaraa.

        Nauroin mie siu ennrkialle, nautit sie sitä illalla ku mainihit. miekkii otin sen seitsemää sorttii , ainankkii tölkikyljes luki et seitsemän sortin hetelmän mehuu. En mie sen tehost mittää huomant:)))

        Etkä muistant tyynyal laittaa mittää, oot siekkii taikauskone? kuuleha, luotetaa hyvvää tuurii niiko enenkkii. Mitä sitä haalimaa kaikkii tynysä alle:))) Viel ko oisit viuhahtant nii se ois viel puuttunt, vaik TV - oikei olikii näytil melkei viuhahtaja, oli vaa joku suikale aarteepääl, voi tätä maailmaa, mitä se toisil teettättää.

        Nonnii vietetää tätä juhannusta vaik ylemmäärin syömäl ettei va pääse nälkä yllättämmää, ku muutakaa tekemistä ei oo. Mie kuitenkkii teen pienen lenkin,,,, mihi tuos pääsee. Muistaha taas näpytellä tietsikkaas, siult ko käyp luonnikaasti tuo kirjottamine.

        Viel tuli miellee et, mikähä se juhannuksen ruoka oikei on, vai onks se kunkin kokin mielen mukkaa.


      • monica kirjoitti:

        mie jo ajattelin et kaik on juhannus horrokses et mie vaa hortoilen tääl yksinäin.

        Onksiul ryytimaakii? sithä sie oot omavarane, senku napsit sielt tuoretta tavaraa.

        Nauroin mie siu ennrkialle, nautit sie sitä illalla ku mainihit. miekkii otin sen seitsemää sorttii , ainankkii tölkikyljes luki et seitsemän sortin hetelmän mehuu. En mie sen tehost mittää huomant:)))

        Etkä muistant tyynyal laittaa mittää, oot siekkii taikauskone? kuuleha, luotetaa hyvvää tuurii niiko enenkkii. Mitä sitä haalimaa kaikkii tynysä alle:))) Viel ko oisit viuhahtant nii se ois viel puuttunt, vaik TV - oikei olikii näytil melkei viuhahtaja, oli vaa joku suikale aarteepääl, voi tätä maailmaa, mitä se toisil teettättää.

        Nonnii vietetää tätä juhannusta vaik ylemmäärin syömäl ettei va pääse nälkä yllättämmää, ku muutakaa tekemistä ei oo. Mie kuitenkkii teen pienen lenkin,,,, mihi tuos pääsee. Muistaha taas näpytellä tietsikkaas, siult ko käyp luonnikaasti tuo kirjottamine.

        Viel tuli miellee et, mikähä se juhannuksen ruoka oikei on, vai onks se kunkin kokin mielen mukkaa.

        kaikkion niin hiljasta meilläpäinki ,ovatten nukkumassa.
        Me jerryn kanss ollaa oltu jo lenkilläki ,ja hiljasta oli maisemissaki.

        Meilläpäin ,tai hämmeessä ,laitettiin aina juhannuksena lättyjä ,ja mansikkahilloo täyty olla kanss. Nää täälä syä kermavaahtoo siihe lisäks.

        Ja täälä ne paikalliset syä aina silliä on sitte joulu tai juhannus.
        Vaikka määki ostinny kans monta pikkupurkkia silliä ,ja hyvää siittä saa kun tekee semmosen sillisalaatin jossa on kanamunaa ja punasipulia piäneks hakattu kaikki ,ja nää paikalliset laittaa siihenkanssa hapankermaa ,onko se sitä ranskan kermaa,--uusien perunoitten kanssa se onki hyvää.

        Mää tehin eile täytekakun pohja ,tyttäreni lupas tulla täyttää sen ,käskin tuara mansikoita ja kermaa niin tulee semmonen juhannuksen näköne.

        Emmää tiärä tuleeko ne suurellaki porukalla mulle kahveelle tänään ,saa nyh nährä.

        Täälä kukkii kaikki ruusut ,otin eilen monesta puskasta erilaisen kukkasen ja laiton sen nättiin vesiastiaan ,lyhyillä varsilla ,sillai kelluun .

        Ne tuaksuuki sitten hyvin ,on toi nokkakin herkistyny ,kai se onkanssa jotain allerkiaa.

        Täälä paistaa nyh aurinko ,ja on tosi kaunis kesäpäivä. Tuulee ,mutta mää luulen että täälä tuulee aina,mää asun semmosella mäen nyppylällä .


      • ullamirjami kirjoitti:

        kaikkion niin hiljasta meilläpäinki ,ovatten nukkumassa.
        Me jerryn kanss ollaa oltu jo lenkilläki ,ja hiljasta oli maisemissaki.

        Meilläpäin ,tai hämmeessä ,laitettiin aina juhannuksena lättyjä ,ja mansikkahilloo täyty olla kanss. Nää täälä syä kermavaahtoo siihe lisäks.

        Ja täälä ne paikalliset syä aina silliä on sitte joulu tai juhannus.
        Vaikka määki ostinny kans monta pikkupurkkia silliä ,ja hyvää siittä saa kun tekee semmosen sillisalaatin jossa on kanamunaa ja punasipulia piäneks hakattu kaikki ,ja nää paikalliset laittaa siihenkanssa hapankermaa ,onko se sitä ranskan kermaa,--uusien perunoitten kanssa se onki hyvää.

        Mää tehin eile täytekakun pohja ,tyttäreni lupas tulla täyttää sen ,käskin tuara mansikoita ja kermaa niin tulee semmonen juhannuksen näköne.

        Emmää tiärä tuleeko ne suurellaki porukalla mulle kahveelle tänään ,saa nyh nährä.

        Täälä kukkii kaikki ruusut ,otin eilen monesta puskasta erilaisen kukkasen ja laiton sen nättiin vesiastiaan ,lyhyillä varsilla ,sillai kelluun .

        Ne tuaksuuki sitten hyvin ,on toi nokkakin herkistyny ,kai se onkanssa jotain allerkiaa.

        Täälä paistaa nyh aurinko ,ja on tosi kaunis kesäpäivä. Tuulee ,mutta mää luulen että täälä tuulee aina,mää asun semmosella mäen nyppylällä .

        et viimeistää juhannuksen ostetaa uusii perunoita ja sillii, mie en silti tee nii, ko mie tykkään siikli perunast ja se ei usseinkaa kerkee kunnolla juhannukseks kasvamaa.

        Nyt onkkii jo sit juhannus niiko voitettu, siint sit männää pimmeetä kohe. Päivät alkaa lyhenemmää, ja elokuu hämärät koittaa, siint mie tykkään.

        No eile kahtoin TV - lähetystä ko oli Jörn Donnerin teht siint ruotsalaisest kuuluisast ohjaajast, kirjailijast ja näyttelijäst, maailman kuuluisasta Ingmar Bergmanista.

        Oon paljo lukent hänest ja ajatelt et minkähä näköne mies hää on, ja nyt oli tilaisuus nähä ja kuulla. Hyvin oli rauhalline ja miellyttävä mies, miul vaa tuli mielee et, ellääks hää viel? Vaimo hänelt oli kuollu.

        Hää kerto elämästää, oli kerent neljää aviolittoo mänemää. Mut mitä mie ihmettelin nii, hää ei piitant yhtää kotioloist se oli aina hälle samantekevää mimmone se oli, yleensä hyvi vähäpätöne.

        Hää ol kaikki tarmonsa laittant elokuvien tekkoo, muu ei häntä kiinnostant, esim, lastesa ikää hää ei muistant, millo ne ol syntynt.

        Asustellee siel tukholman saaristossa eikä tykkää olla tukholmas, elelee yksiksee ja viel sano tekeväsä töitäkkii, mut en huomant, minä vuonna tuo haastattelu oli tehty.

        Onha ne molemmat tuttui, ku hyö assuukii siel puolel merta? Donner taitaa nyt olla suomen puolel.

        Nonnii, kirjotin taas aikase, ku pit nousta ylös, ko uni loppu.
        Nyt oon sit valmis mänemää uuvellee unten maille, ja aamulla aikasi serkunkans lenkille.

        Menkää te muutkkii, Ullamirjami sen ainankii tekkee jerryn kans. Mukavaa alkavaa sunnuntaipäivää.


      • monica kirjoitti:

        et viimeistää juhannuksen ostetaa uusii perunoita ja sillii, mie en silti tee nii, ko mie tykkään siikli perunast ja se ei usseinkaa kerkee kunnolla juhannukseks kasvamaa.

        Nyt onkkii jo sit juhannus niiko voitettu, siint sit männää pimmeetä kohe. Päivät alkaa lyhenemmää, ja elokuu hämärät koittaa, siint mie tykkään.

        No eile kahtoin TV - lähetystä ko oli Jörn Donnerin teht siint ruotsalaisest kuuluisast ohjaajast, kirjailijast ja näyttelijäst, maailman kuuluisasta Ingmar Bergmanista.

        Oon paljo lukent hänest ja ajatelt et minkähä näköne mies hää on, ja nyt oli tilaisuus nähä ja kuulla. Hyvin oli rauhalline ja miellyttävä mies, miul vaa tuli mielee et, ellääks hää viel? Vaimo hänelt oli kuollu.

        Hää kerto elämästää, oli kerent neljää aviolittoo mänemää. Mut mitä mie ihmettelin nii, hää ei piitant yhtää kotioloist se oli aina hälle samantekevää mimmone se oli, yleensä hyvi vähäpätöne.

        Hää ol kaikki tarmonsa laittant elokuvien tekkoo, muu ei häntä kiinnostant, esim, lastesa ikää hää ei muistant, millo ne ol syntynt.

        Asustellee siel tukholman saaristossa eikä tykkää olla tukholmas, elelee yksiksee ja viel sano tekeväsä töitäkkii, mut en huomant, minä vuonna tuo haastattelu oli tehty.

        Onha ne molemmat tuttui, ku hyö assuukii siel puolel merta? Donner taitaa nyt olla suomen puolel.

        Nonnii, kirjotin taas aikase, ku pit nousta ylös, ko uni loppu.
        Nyt oon sit valmis mänemää uuvellee unten maille, ja aamulla aikasi serkunkans lenkille.

        Menkää te muutkkii, Ullamirjami sen ainankii tekkee jerryn kans. Mukavaa alkavaa sunnuntaipäivää.

        ja muutkin.
        Miekii tällane aamuvirkku ollunna kaiken ikän ja illantorkku.Sie jo tääl pohit jos mitä assiita.Nii,kyl se uus pottu,silli ja muuki kala miun mielest on oikeeta juhannusruokaa ja kyl mie voinokareen potun kans suuhuin pistän .Kyl voi on ain voita,sanokoot terveysintoilijat mitä halluuvat,pittäähä kalaki voissa paistaa,no öljyy tietyst siihe tilkka kans.
        Mietit tuota Ingmar Bergmannii,kyl hää viimme vuonna kuol jo,tais aika iäkäs ollakki muistaaksein,mut virkee ukkeli.Erinomasii elokuvii tekiki,mie oon niist kans tykänny.
        Paljo miulkii ain aamusi aatoksii pääs vilisee ja iltaa kohti vähenöö tää aivotoiminta.
        Viimme yö olki kylmä tääl,miten onkii näi keskel kessää,kuha ei ois minunki kurpitsataimiparat kuukahtanneet.Mie tuol aikasemmin kerroinki täst miun kasvimaast.
        Sie Monica tuol sanoit,ettei siul pomoi ollunna työss ollessa,no ei ne siun kanssais ois pärjänneetkää,kyl sie varmast sellane itsenäine ihmine ootki.Ja sitte myö soan aikan syntyneet oomma nii tottuneet,että itte pittää selvitä kaikist asioist,pittää olla tos tiukka paikka,jos appuu pyyämme.Mie oon kyl lauhtunt vähä kerrassaan,en mie ennää sellane kaiken ossaava ja -tietävä ookkaa.Iha helepotukse huokkaus on käynny,ku oon ruvenna antammaan periks,et kyl maar muutki jottai ossaa ja tietää.
        Ja iha heittäytysin,jos viel oikee mies kohalle sattus,ossoisin jo sannoo...vie sie,mie vikisen.Ois se ihanata...mieki ko koko elämäin oon joutunt vähä sellanen piällysmies-naine olemaa.Ja mukavamp onki ollunna sellasta mäkistä ja mutkasta polokuu kulkee,mitäs se sellane tie näyttää,jos piämäärä näkkyy jo siel tien pääs.
        Miultkii monet on kysynt,et mist sie oot kotosi,ni kyl se on tään vanhan vitsisanonnan mukkaa ollu sanottava,etten mie oo mistää kotosi.
        Asunt iha lapsest saakka nii mones paikas,kerran tuos rupesin oikeen laskeskelemaa,ni jottai 40-50 välil on asuinpaikkoi ollunna.Nyt mie kyl viihyn tääl Tampereel ja ossoon sannoo,et kattellaan....nääs ja nysse tullee,heh!


      • susmorsian kirjoitti:

        ja muutkin.
        Miekii tällane aamuvirkku ollunna kaiken ikän ja illantorkku.Sie jo tääl pohit jos mitä assiita.Nii,kyl se uus pottu,silli ja muuki kala miun mielest on oikeeta juhannusruokaa ja kyl mie voinokareen potun kans suuhuin pistän .Kyl voi on ain voita,sanokoot terveysintoilijat mitä halluuvat,pittäähä kalaki voissa paistaa,no öljyy tietyst siihe tilkka kans.
        Mietit tuota Ingmar Bergmannii,kyl hää viimme vuonna kuol jo,tais aika iäkäs ollakki muistaaksein,mut virkee ukkeli.Erinomasii elokuvii tekiki,mie oon niist kans tykänny.
        Paljo miulkii ain aamusi aatoksii pääs vilisee ja iltaa kohti vähenöö tää aivotoiminta.
        Viimme yö olki kylmä tääl,miten onkii näi keskel kessää,kuha ei ois minunki kurpitsataimiparat kuukahtanneet.Mie tuol aikasemmin kerroinki täst miun kasvimaast.
        Sie Monica tuol sanoit,ettei siul pomoi ollunna työss ollessa,no ei ne siun kanssais ois pärjänneetkää,kyl sie varmast sellane itsenäine ihmine ootki.Ja sitte myö soan aikan syntyneet oomma nii tottuneet,että itte pittää selvitä kaikist asioist,pittää olla tos tiukka paikka,jos appuu pyyämme.Mie oon kyl lauhtunt vähä kerrassaan,en mie ennää sellane kaiken ossaava ja -tietävä ookkaa.Iha helepotukse huokkaus on käynny,ku oon ruvenna antammaan periks,et kyl maar muutki jottai ossaa ja tietää.
        Ja iha heittäytysin,jos viel oikee mies kohalle sattus,ossoisin jo sannoo...vie sie,mie vikisen.Ois se ihanata...mieki ko koko elämäin oon joutunt vähä sellanen piällysmies-naine olemaa.Ja mukavamp onki ollunna sellasta mäkistä ja mutkasta polokuu kulkee,mitäs se sellane tie näyttää,jos piämäärä näkkyy jo siel tien pääs.
        Miultkii monet on kysynt,et mist sie oot kotosi,ni kyl se on tään vanhan vitsisanonnan mukkaa ollu sanottava,etten mie oo mistää kotosi.
        Asunt iha lapsest saakka nii mones paikas,kerran tuos rupesin oikeen laskeskelemaa,ni jottai 40-50 välil on asuinpaikkoi ollunna.Nyt mie kyl viihyn tääl Tampereel ja ossoon sannoo,et kattellaan....nääs ja nysse tullee,heh!

        Ehä mie malta olla kertomati,tällane avomieline höpertäjä kun oon,et Viipurin linnaskii kerkisin ihan pienen pilttin sillo välirauha aikaa assuu.Miun issäin ol kai joku sellane komendantin tapane sillo,ehä mie ite muista mittää siit ajast,mut ol se kommeeta sannoo ku ensmäsen kerran turistimatkal kävin,et mie oon tään linnan neitoi.Äit ol tarkkaan kyl neuvont,missä kohin se huone ol sillon ollunna,mut entranneet olivat sitä linnaa nii,ettei siit oikeen ennää saanu selevää.


      • tulenlieskat
        susmorsian kirjoitti:

        Ehä mie malta olla kertomati,tällane avomieline höpertäjä kun oon,et Viipurin linnaskii kerkisin ihan pienen pilttin sillo välirauha aikaa assuu.Miun issäin ol kai joku sellane komendantin tapane sillo,ehä mie ite muista mittää siit ajast,mut ol se kommeeta sannoo ku ensmäsen kerran turistimatkal kävin,et mie oon tään linnan neitoi.Äit ol tarkkaan kyl neuvont,missä kohin se huone ol sillon ollunna,mut entranneet olivat sitä linnaa nii,ettei siit oikeen ennää saanu selevää.

        Juuh nymmää keksin mihin tän luomukseni kans ekaks meen. Niiku se muatinäytös meni ohi suin. Joo lavalle tanssii. Tonne viikinsaaree. Siä si helmat heilahtellee tankon tahrissa.

        Misäs te toiset ootte aatellu luomuaksianne pittää? Mitäs toi risteilyhomma olis? Ootteko jo käyneet ja onks siä ollu kivvaa? Tota monica ookkos ollu sää siä?
        Mää nyh kyseleku voisha siäki käyrä. Meinaa aalloilla, eiku aaltoje päällä pyärähtämäsä.
        Kertolkaa nyh kokemuksista, määki si kerro. Ei, mut se o moronyh.


      • Lokari-x
        tulenlieskat kirjoitti:

        Juuh nymmää keksin mihin tän luomukseni kans ekaks meen. Niiku se muatinäytös meni ohi suin. Joo lavalle tanssii. Tonne viikinsaaree. Siä si helmat heilahtellee tankon tahrissa.

        Misäs te toiset ootte aatellu luomuaksianne pittää? Mitäs toi risteilyhomma olis? Ootteko jo käyneet ja onks siä ollu kivvaa? Tota monica ookkos ollu sää siä?
        Mää nyh kyseleku voisha siäki käyrä. Meinaa aalloilla, eiku aaltoje päällä pyärähtämäsä.
        Kertolkaa nyh kokemuksista, määki si kerro. Ei, mut se o moronyh.

        Et pankaas likat seh varmistus ilmottaumisenne vakuures.

        Parikymmenä likkaa on joh ilmotanuh oikeen vahvistuksen kans tähän kilpauluun nääs.

        Mut toi tulenlieskakan ei ol vielä vahvistanuh tuloonsa tamperenlikka kyl on puhunu vaikka kuinka kauan, mut ei ol sekkään varmaks sanonuh.

        Niih tota josette muista niih se kilpailu on 5 päivä heinakuuta nääs jah alkaa kellon aikaan 12 .00.

        Nytten kenenkän tarvitte sanova etten mää olis ilmotany tarpeeks aikasi.

        Maija myöähäset voikyl ilmotautuva kilpailupaikallakih.

        Nyt mää menenkin keitään iltapäivä kahveet ittelleni.

        Terv:Lokari-x


      • susmorsian kirjoitti:

        ja muutkin.
        Miekii tällane aamuvirkku ollunna kaiken ikän ja illantorkku.Sie jo tääl pohit jos mitä assiita.Nii,kyl se uus pottu,silli ja muuki kala miun mielest on oikeeta juhannusruokaa ja kyl mie voinokareen potun kans suuhuin pistän .Kyl voi on ain voita,sanokoot terveysintoilijat mitä halluuvat,pittäähä kalaki voissa paistaa,no öljyy tietyst siihe tilkka kans.
        Mietit tuota Ingmar Bergmannii,kyl hää viimme vuonna kuol jo,tais aika iäkäs ollakki muistaaksein,mut virkee ukkeli.Erinomasii elokuvii tekiki,mie oon niist kans tykänny.
        Paljo miulkii ain aamusi aatoksii pääs vilisee ja iltaa kohti vähenöö tää aivotoiminta.
        Viimme yö olki kylmä tääl,miten onkii näi keskel kessää,kuha ei ois minunki kurpitsataimiparat kuukahtanneet.Mie tuol aikasemmin kerroinki täst miun kasvimaast.
        Sie Monica tuol sanoit,ettei siul pomoi ollunna työss ollessa,no ei ne siun kanssais ois pärjänneetkää,kyl sie varmast sellane itsenäine ihmine ootki.Ja sitte myö soan aikan syntyneet oomma nii tottuneet,että itte pittää selvitä kaikist asioist,pittää olla tos tiukka paikka,jos appuu pyyämme.Mie oon kyl lauhtunt vähä kerrassaan,en mie ennää sellane kaiken ossaava ja -tietävä ookkaa.Iha helepotukse huokkaus on käynny,ku oon ruvenna antammaan periks,et kyl maar muutki jottai ossaa ja tietää.
        Ja iha heittäytysin,jos viel oikee mies kohalle sattus,ossoisin jo sannoo...vie sie,mie vikisen.Ois se ihanata...mieki ko koko elämäin oon joutunt vähä sellanen piällysmies-naine olemaa.Ja mukavamp onki ollunna sellasta mäkistä ja mutkasta polokuu kulkee,mitäs se sellane tie näyttää,jos piämäärä näkkyy jo siel tien pääs.
        Miultkii monet on kysynt,et mist sie oot kotosi,ni kyl se on tään vanhan vitsisanonnan mukkaa ollu sanottava,etten mie oo mistää kotosi.
        Asunt iha lapsest saakka nii mones paikas,kerran tuos rupesin oikeen laskeskelemaa,ni jottai 40-50 välil on asuinpaikkoi ollunna.Nyt mie kyl viihyn tääl Tampereel ja ossoon sannoo,et kattellaan....nääs ja nysse tullee,heh!

        ko oot joutunu niikii monta muuttoo tekemää. En miekää oo mielessäin pysyvää pessää löytänt! Oisko vähä nii ko pitäny kans muutella ja ne juuret ko jäi muualle.

        Mut en tiijä, oonks mie oikei muunlaista elämää kaivantkaa.

        Kyllähä ihmisen luonne pehmenee ijän myötä, niihä se on tehny miullakkii.
        Sie vaa nii mukavast sen kerroit et pääs miul nauru.

        Sen viel sanon et on kahenlaisii luonteita naisil, on niitä ko hakkee ain toiselt appuu ja sit on sellasii itsenäisii jotka on ain yrittänt pärjätä nii pitkäl ko suinkkii.

        Minnuu oikei risoo sellaset naiset ko ei saa ilmaa pyöriisä ko senkkii pittää tehä jokkuu muu, on ne sillo aika vätyskölöitä.

        En kehtaa ennää toivottaa aamuja ko näi myöhää heräsin, mut satteine aaamu on, et ei taija ulos olla mänemistä

        No sie oot asunu linnas, no linnaneijol ihanata päiväalkuu, satteesta huolimatta.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Juuh nymmää keksin mihin tän luomukseni kans ekaks meen. Niiku se muatinäytös meni ohi suin. Joo lavalle tanssii. Tonne viikinsaaree. Siä si helmat heilahtellee tankon tahrissa.

        Misäs te toiset ootte aatellu luomuaksianne pittää? Mitäs toi risteilyhomma olis? Ootteko jo käyneet ja onks siä ollu kivvaa? Tota monica ookkos ollu sää siä?
        Mää nyh kyseleku voisha siäki käyrä. Meinaa aalloilla, eiku aaltoje päällä pyärähtämäsä.
        Kertolkaa nyh kokemuksista, määki si kerro. Ei, mut se o moronyh.

        mihi määt luomukseis kanssa, mut tanssiparketilla se oikeuksiisa pääsee, on se varmaaan upee asu. Oikei mie silmissäin nään sen.

        Kyl tuo käsillä tehty ossaamine on taitolaji, ja lahja ihmisel, ja siul se on. Kummalt sie oot sen periny, vai onks suvus sitä (vikkaa). Mie eppäilen et äijiltäis oot sen taijon saant?

        Sie innostuit herättämmää henkkii taas uuven ajatuksen risteilystä. Kyl mie oon joskus käynt, ja mukaviiha ne onkkii.

        Mut jos mie paljastan vähäse, et miul onkii täs muita suunnitelmii, joka vie miu aikain tyysti. Sen tarkemmi mie en viihti viel sanoo.

        Mut tulenlieskat ootha sie hyvä suunnittelemaa, pistä porukka kokkoo ja menoks vaa. Joko suomen ja ruotsin välille tai johonkii pitemmäl, onha niitä järjestettyi matkoi, ko ottaa selvää vaa.

        Happirikas päivä on taas tulos, nii mie toivotan siulekkii mukavaa päivänjatkoo, vaik täst tullookkii sisäl olo päivä, on nii paksut sajepilvet ja harmaana sattaa, mut luontoha täst tykkää.


      • Katicat2
        monica kirjoitti:

        ko oot joutunu niikii monta muuttoo tekemää. En miekää oo mielessäin pysyvää pessää löytänt! Oisko vähä nii ko pitäny kans muutella ja ne juuret ko jäi muualle.

        Mut en tiijä, oonks mie oikei muunlaista elämää kaivantkaa.

        Kyllähä ihmisen luonne pehmenee ijän myötä, niihä se on tehny miullakkii.
        Sie vaa nii mukavast sen kerroit et pääs miul nauru.

        Sen viel sanon et on kahenlaisii luonteita naisil, on niitä ko hakkee ain toiselt appuu ja sit on sellasii itsenäisii jotka on ain yrittänt pärjätä nii pitkäl ko suinkkii.

        Minnuu oikei risoo sellaset naiset ko ei saa ilmaa pyöriisä ko senkkii pittää tehä jokkuu muu, on ne sillo aika vätyskölöitä.

        En kehtaa ennää toivottaa aamuja ko näi myöhää heräsin, mut satteine aaamu on, et ei taija ulos olla mänemistä

        No sie oot asunu linnas, no linnaneijol ihanata päiväalkuu, satteesta huolimatta.

        Mull on on ollu koko ajan lyhkäset juuret kotipaikkasse. Ne on ain ollu helppo repäst irti, kun oli joutunut nii ussiast asumispaikkatas vaihtama.

        Tosa ku mää olin jo lähel eläkkeel pääsyän (tai joutumist, mite sen ny ottais)ni mää pääti ett ny mää ostan sen vanhuuren korin (siis koti eikä kori, joll verettäis pitki tori). En mää voinu siihe asuntosse jäärä misä oli paljo porttai. Hyväs lykys olsin voinu vankiks sinne jouttu, jos esmerkiks kontti olis poikki menny.

        Sitä varte mää hain simmose paikan misä ei ollu yhtän trappu ja hissi oli kans. Sit viel kauppa ja apteekki ja bussipysäkki lähel, nii ja se luanto täytys näkky kans ikkunast. Löysin mää nämä vaatimukset täyttävän sen viimeisen korin ittellen, misä olen ny asunu jo 15 vuatta. Missän muhal mää en ol näi kaua samas asunnos ollu.


      • Katicat2
        susmorsian kirjoitti:

        ja muutkin.
        Miekii tällane aamuvirkku ollunna kaiken ikän ja illantorkku.Sie jo tääl pohit jos mitä assiita.Nii,kyl se uus pottu,silli ja muuki kala miun mielest on oikeeta juhannusruokaa ja kyl mie voinokareen potun kans suuhuin pistän .Kyl voi on ain voita,sanokoot terveysintoilijat mitä halluuvat,pittäähä kalaki voissa paistaa,no öljyy tietyst siihe tilkka kans.
        Mietit tuota Ingmar Bergmannii,kyl hää viimme vuonna kuol jo,tais aika iäkäs ollakki muistaaksein,mut virkee ukkeli.Erinomasii elokuvii tekiki,mie oon niist kans tykänny.
        Paljo miulkii ain aamusi aatoksii pääs vilisee ja iltaa kohti vähenöö tää aivotoiminta.
        Viimme yö olki kylmä tääl,miten onkii näi keskel kessää,kuha ei ois minunki kurpitsataimiparat kuukahtanneet.Mie tuol aikasemmin kerroinki täst miun kasvimaast.
        Sie Monica tuol sanoit,ettei siul pomoi ollunna työss ollessa,no ei ne siun kanssais ois pärjänneetkää,kyl sie varmast sellane itsenäine ihmine ootki.Ja sitte myö soan aikan syntyneet oomma nii tottuneet,että itte pittää selvitä kaikist asioist,pittää olla tos tiukka paikka,jos appuu pyyämme.Mie oon kyl lauhtunt vähä kerrassaan,en mie ennää sellane kaiken ossaava ja -tietävä ookkaa.Iha helepotukse huokkaus on käynny,ku oon ruvenna antammaan periks,et kyl maar muutki jottai ossaa ja tietää.
        Ja iha heittäytysin,jos viel oikee mies kohalle sattus,ossoisin jo sannoo...vie sie,mie vikisen.Ois se ihanata...mieki ko koko elämäin oon joutunt vähä sellanen piällysmies-naine olemaa.Ja mukavamp onki ollunna sellasta mäkistä ja mutkasta polokuu kulkee,mitäs se sellane tie näyttää,jos piämäärä näkkyy jo siel tien pääs.
        Miultkii monet on kysynt,et mist sie oot kotosi,ni kyl se on tään vanhan vitsisanonnan mukkaa ollu sanottava,etten mie oo mistää kotosi.
        Asunt iha lapsest saakka nii mones paikas,kerran tuos rupesin oikeen laskeskelemaa,ni jottai 40-50 välil on asuinpaikkoi ollunna.Nyt mie kyl viihyn tääl Tampereel ja ossoon sannoo,et kattellaan....nääs ja nysse tullee,heh!

        Kyll tartte tunnustaa, ett sää olet melkose värikäs tyyppi. Sää saisit varmaste romaani elämästäs kokko. Olek sää yhtän harkinnu. Mutt ett linnaski olet asunu, ei meis kovi moni ol linnakundin olnu. Kyl maar sää leiki erotat täst mun jutustan, siihe mää luota. Mutt sää ett varmaste pysysis nii kaua paikallas, ett kirja valmiiksi asti ehtis.
        Suurel kunnioituksel mä kattosi sun muutokertojas, mää luuli ett mää ole paljo muuttanu, mutt kyll mää sunst jälkke jää ja rutkast. Ollan nyt tämä loppuaik paikollam, vai viäläs kerra lährettäis.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Kyll tartte tunnustaa, ett sää olet melkose värikäs tyyppi. Sää saisit varmaste romaani elämästäs kokko. Olek sää yhtän harkinnu. Mutt ett linnaski olet asunu, ei meis kovi moni ol linnakundin olnu. Kyl maar sää leiki erotat täst mun jutustan, siihe mää luota. Mutt sää ett varmaste pysysis nii kaua paikallas, ett kirja valmiiksi asti ehtis.
        Suurel kunnioituksel mä kattosi sun muutokertojas, mää luuli ett mää ole paljo muuttanu, mutt kyll mää sunst jälkke jää ja rutkast. Ollan nyt tämä loppuaik paikollam, vai viäläs kerra lährettäis.

        on tuo juurettomuus,se lähti jo lapsuuest ja sitte ko ukon ammatin takkii jou´uttii ain paikkaa vaihtammaan,heiteltii millo minnekki.Lähettävä ol,hää ko ol armeijan miehii.

        Nii,pitäshä meiän nyt jonnekki kekkaloimaan,herättäshä se jo huomiioo tällane kommee eläväine naiskatras ravattihammeinee ja sifonkiunelminnee,vientii ois tanslattialkii varmast.
        Voi herraisä tuota Monicaa ja muitahhii,kuka viel jottai keksis!Mie ihan vartoon,et minnekkä nyt,no mie oon sit kyl valmiin ko komento taas kuuluu.

        Juu,sammaa ovat lapsein sanoneet tuost elämäkerran kirjottamisest,mut ko ei nykysi oo aikaa eikä halluukaa ennee kirjottamisseen.Paljonki kirjotin aikannaa,olha se kuvitelmis iha kirjailijanhommaki.Onneks pääs siit riesast irti,se on nii yksinäist hommaa se kirjottamine enkä mie enne kerkii yksin olla.Nyt otan takasi,mitä en oo viel kerinny,ja kyl se Katicat viel yks muutto pittää tehä.Mulla alkaski jo olla kiirus,josko se ritar valkeella orhillaan tai sit Arapi-Aahab kamelil hyökkäis mit ryöstämmää haaremiisa.

        Nii viel täst kirjottamisest.Täähä on monelle terpiiaa,jotka tykkää kynäl aatoksiiaan muistiin merkitä.Ihan mukava kun nyt riittää täällä palstal kirjottelu aika-ajoittain.
        Saepäivähä taas.Sainki tuos raparperrii,ni teen piirakan,en oo viel tänä kesä tehnykkää.
        Sannoovat,et hyvä ruokahalu on terveyven merkki,siit en tiiä,mut ko tuntuu et iha ruuan katteleminenki jo kiloja lissää.
        Jos tätä mennoo jatkuu,ni taittaa jäähä arapilt miun kamelin selekään nostamine vaan yritykses.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Mull on on ollu koko ajan lyhkäset juuret kotipaikkasse. Ne on ain ollu helppo repäst irti, kun oli joutunut nii ussiast asumispaikkatas vaihtama.

        Tosa ku mää olin jo lähel eläkkeel pääsyän (tai joutumist, mite sen ny ottais)ni mää pääti ett ny mää ostan sen vanhuuren korin (siis koti eikä kori, joll verettäis pitki tori). En mää voinu siihe asuntosse jäärä misä oli paljo porttai. Hyväs lykys olsin voinu vankiks sinne jouttu, jos esmerkiks kontti olis poikki menny.

        Sitä varte mää hain simmose paikan misä ei ollu yhtän trappu ja hissi oli kans. Sit viel kauppa ja apteekki ja bussipysäkki lähel, nii ja se luanto täytys näkky kans ikkunast. Löysin mää nämä vaatimukset täyttävän sen viimeisen korin ittellen, misä olen ny asunu jo 15 vuatta. Missän muhal mää en ol näi kaua samas asunnos ollu.

        meitä on hyviki paljo, miust on koti ja juuret siel ko mihin tavarain pistän, nii onks se juuretonta.

        Mut sellane mie oon et, mistää tavarast mie en luopus, ne miul tulloo nii omaks et, niitä miun tulloo ikävä. Esim. asuntoo ku muutan nii, haikein mielin taas entisen jätän. Et se miul ottaa koville.

        Uutee paikkaa mie tutustun pian eikä entistä paikkaa tuu ikävä, et se ei oo tuottant miul ikävää.

        Mie oon nyt ajatelt et muuta en ennää muuhu ku sen viimesen muuton joka tehää jalat eellä. Elei tilanne muutu nii et, pittää männä toisten hoijettavaksi.

        Kyl sie Katicat teir oikeen valinnan asunnon suhteen, siul on nyt kaik palvelut lähellä, on hissikii, nää pittääkii olla.

        Nuorempana näitäkkää huolii ei olt, silloko muutti nii, muutti ain vaa parempaa, ja nyt on otettava huomioo iha muut asiat ja asunto valittava vanhuuven mukkaa.

        Näi se ympyrä sulkeutuu, ku kaik on tehty ja elämää nähty. Palataa aalkuu taas. Semmosta on elämä.


      • Katicat2
        monica kirjoitti:

        meitä on hyviki paljo, miust on koti ja juuret siel ko mihin tavarain pistän, nii onks se juuretonta.

        Mut sellane mie oon et, mistää tavarast mie en luopus, ne miul tulloo nii omaks et, niitä miun tulloo ikävä. Esim. asuntoo ku muutan nii, haikein mielin taas entisen jätän. Et se miul ottaa koville.

        Uutee paikkaa mie tutustun pian eikä entistä paikkaa tuu ikävä, et se ei oo tuottant miul ikävää.

        Mie oon nyt ajatelt et muuta en ennää muuhu ku sen viimesen muuton joka tehää jalat eellä. Elei tilanne muutu nii et, pittää männä toisten hoijettavaksi.

        Kyl sie Katicat teir oikeen valinnan asunnon suhteen, siul on nyt kaik palvelut lähellä, on hissikii, nää pittääkii olla.

        Nuorempana näitäkkää huolii ei olt, silloko muutti nii, muutti ain vaa parempaa, ja nyt on otettava huomioo iha muut asiat ja asunto valittava vanhuuven mukkaa.

        Näi se ympyrä sulkeutuu, ku kaik on tehty ja elämää nähty. Palataa aalkuu taas. Semmosta on elämä.

        Moonika:
        "Näi se ympyrä sulkeutuu, ku kaik on tehty ja elämää nähty. Palataa aalkuu taas. Semmosta on elämä."

        Näi se on jot maast myö ollaa tultu ja maaks myö jällee tullaa. Mutt ei iha viel.
        Liekkö tuo siint oire ett nokka on koht taas maata kohe, ku mustikkoi ja sienii tullee. Intohimoks miul on metsiis kulkemine tullu. En meinaa ehtii syyvä noit viime kesän poimittui marjoikaa, ku joo uusii on tulollaa.


      • Katicat2
        susmorsian kirjoitti:

        on tuo juurettomuus,se lähti jo lapsuuest ja sitte ko ukon ammatin takkii jou´uttii ain paikkaa vaihtammaan,heiteltii millo minnekki.Lähettävä ol,hää ko ol armeijan miehii.

        Nii,pitäshä meiän nyt jonnekki kekkaloimaan,herättäshä se jo huomiioo tällane kommee eläväine naiskatras ravattihammeinee ja sifonkiunelminnee,vientii ois tanslattialkii varmast.
        Voi herraisä tuota Monicaa ja muitahhii,kuka viel jottai keksis!Mie ihan vartoon,et minnekkä nyt,no mie oon sit kyl valmiin ko komento taas kuuluu.

        Juu,sammaa ovat lapsein sanoneet tuost elämäkerran kirjottamisest,mut ko ei nykysi oo aikaa eikä halluukaa ennee kirjottamisseen.Paljonki kirjotin aikannaa,olha se kuvitelmis iha kirjailijanhommaki.Onneks pääs siit riesast irti,se on nii yksinäist hommaa se kirjottamine enkä mie enne kerkii yksin olla.Nyt otan takasi,mitä en oo viel kerinny,ja kyl se Katicat viel yks muutto pittää tehä.Mulla alkaski jo olla kiirus,josko se ritar valkeella orhillaan tai sit Arapi-Aahab kamelil hyökkäis mit ryöstämmää haaremiisa.

        Nii viel täst kirjottamisest.Täähä on monelle terpiiaa,jotka tykkää kynäl aatoksiiaan muistiin merkitä.Ihan mukava kun nyt riittää täällä palstal kirjottelu aika-ajoittain.
        Saepäivähä taas.Sainki tuos raparperrii,ni teen piirakan,en oo viel tänä kesä tehnykkää.
        Sannoovat,et hyvä ruokahalu on terveyven merkki,siit en tiiä,mut ko tuntuu et iha ruuan katteleminenki jo kiloja lissää.
        Jos tätä mennoo jatkuu,ni taittaa jäähä arapilt miun kamelin selekään nostamine vaan yritykses.

        Sääliks kävis kameliiki, katkiais viel kamelin selkä.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Sääliks kävis kameliiki, katkiais viel kamelin selkä.

        Kyllä teillä kaikilla on niin hauskoja ja värikkäitä juttuja..Ihan tulee iloiselle mielelle.
        Harmittaa,kun en osaa mitään murteita.Hyvää
        jatkoa teille kirjoittajille! t.Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Kyllä teillä kaikilla on niin hauskoja ja värikkäitä juttuja..Ihan tulee iloiselle mielelle.
        Harmittaa,kun en osaa mitään murteita.Hyvää
        jatkoa teille kirjoittajille! t.Irkku

        vai onkotää jo keskipäivä.
        Irkku ,kiva kun tykkäsit ja tule toki jutteleen hauskoja ,monicahan sanoi jo alussa että kaikki on tervetulleita.

        Saretta pitää ,ja kuäsitä jo kaivattiinki.

        Kesä on kivaa sato tai paisto,eikövaan.


      • Katicat2
        irkku-37 kirjoitti:

        Kyllä teillä kaikilla on niin hauskoja ja värikkäitä juttuja..Ihan tulee iloiselle mielelle.
        Harmittaa,kun en osaa mitään murteita.Hyvää
        jatkoa teille kirjoittajille! t.Irkku

        Se onki aika jännä juttu see ett murttet huvittava. Munt kaikkest enite nauruttaa toi savolaiste puhe. Iha ku heijä leukans olsis jotenkis väärinpäi. Sitä ei ossa kyll millä matkita.

        Mutt tota mää ihmettelen kun sää irkku sanosit, ettet sää ossaa yhtän murret. Olek sää syntynyt kirjakiälisist vanhemmist? Tai sit sää ole asunu keski-Suames, kun sanotan ett siäll suamen kiäli on puhrast, melle ku kirjakiält.


      • irkku-37 kirjoitti:

        Kyllä teillä kaikilla on niin hauskoja ja värikkäitä juttuja..Ihan tulee iloiselle mielelle.
        Harmittaa,kun en osaa mitään murteita.Hyvää
        jatkoa teille kirjoittajille! t.Irkku

        En osaa edes stadin kieltäkään, tuota slangia,
        joka mieheltäni oli aikoinaan pikkupoikana
        ankarasti kotioloissa käyttämästä kielletty,
        vaikka suurimman osan elämästäni olen Helsingissä
        asunut, opiskellut ja työskennellyt.

        Opiskeluaikanani kuulin niin monta eri murretta,
        että opin puheen perusteella sijoittamaan ihmisen
        juuret melko tarkkaan kohtaan koto-Suomemme kamaralla.

        Nykyisin murteita ei juurikaan kuule, yleiskieli
        on käytössä melkein kaikilla.

        Puumalan miehetkin puhuvat ohjelmassaan yleiskieltä tai puhekieltä.


      • Mallamargareetta
        Katicat2 kirjoitti:

        Se onki aika jännä juttu see ett murttet huvittava. Munt kaikkest enite nauruttaa toi savolaiste puhe. Iha ku heijä leukans olsis jotenkis väärinpäi. Sitä ei ossa kyll millä matkita.

        Mutt tota mää ihmettelen kun sää irkku sanosit, ettet sää ossaa yhtän murret. Olek sää syntynyt kirjakiälisist vanhemmist? Tai sit sää ole asunu keski-Suames, kun sanotan ett siäll suamen kiäli on puhrast, melle ku kirjakiält.

        Minun leuvvat on ihan nätisti oekeenpäen , huulettii punattu aena, niinku hienolla rouvvalla kuuluukii. Eikä tää savon murre vaekeeta oo kuunneltavaks aenakaa, sehä soljuu niin pehmosena ja lupsakkana korvaan ja vaekka toesesta ulos, sannoen loppuunkii voe muljaattoo somasti :Kallavesj, siellä veljmies tuulastelj ja riijjustej.
        Mutta turkulaesten puhe alakas piätä särkemään, jos en muuten niin arvostas siellä eläjiä. Semmosta säksätystä , iha ku oes jonniimoenen kiire suaha mahollisimman paljon lyhyvessä ajassa puluputettuva , ja sanoja mieljvaltasesti lyhennellää . Mitä pelijä se semmonen on?
        Kummal pual jokke sää Katicat asut, seilak sää sil föril usse?


      • Katicat2
        satu kirjoitti:

        En osaa edes stadin kieltäkään, tuota slangia,
        joka mieheltäni oli aikoinaan pikkupoikana
        ankarasti kotioloissa käyttämästä kielletty,
        vaikka suurimman osan elämästäni olen Helsingissä
        asunut, opiskellut ja työskennellyt.

        Opiskeluaikanani kuulin niin monta eri murretta,
        että opin puheen perusteella sijoittamaan ihmisen
        juuret melko tarkkaan kohtaan koto-Suomemme kamaralla.

        Nykyisin murteita ei juurikaan kuule, yleiskieli
        on käytössä melkein kaikilla.

        Puumalan miehetkin puhuvat ohjelmassaan yleiskieltä tai puhekieltä.

        Mää tykkäänki kauhian kamalast savon murret kuunnella, mutt millän en ossaisis sitä matkita. Mun tartte tunnustaa ett mää en ossa oikkial taval turun murretka puhuta, ku mää olen simmone siirännäine ja muhalt tullu. Huano kiälipääki mull on, mutt kyll kai kaiketi tänne silti voi kirjotella lämpimikses.
        Siit förist puhhe olle.. ussein mää sill Aurajoe ylitte tulen, ainaski kesäll kun fillari on munkulkupelin. Sää kysysit kummal pual jokke mää asu; mää asun tois pual. Föri kulkee, jollei kaikk sitä tiärä, Turun ja Åbon väli.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Mää tykkäänki kauhian kamalast savon murret kuunnella, mutt millän en ossaisis sitä matkita. Mun tartte tunnustaa ett mää en ossa oikkial taval turun murretka puhuta, ku mää olen simmone siirännäine ja muhalt tullu. Huano kiälipääki mull on, mutt kyll kai kaiketi tänne silti voi kirjotella lämpimikses.
        Siit förist puhhe olle.. ussein mää sill Aurajoe ylitte tulen, ainaski kesäll kun fillari on munkulkupelin. Sää kysysit kummal pual jokke mää asu; mää asun tois pual. Föri kulkee, jollei kaikk sitä tiärä, Turun ja Åbon väli.

        tuo förist on ??
        minä putosi tuas pulukasta,se on kyllä sukkeloo tuo Turu murre.
        Aekonaa ku olin Raisiossa töessä,nii ehä minä ymmärtännä oekee mittää niitte puhheista,kaljooki möen iha untturissa,vua osuha se silti oekee,ee kukkaa heettäny pullolla päen;))Mulla ol yks täti joka asu Turussa ja ku se tulj käämää kuopijossa lomillaa,nii meellä olj haaskoo ku hustatettii sitä.

        näkkyillää...


      • satu
        Katicat2 kirjoitti:

        Mää tykkäänki kauhian kamalast savon murret kuunnella, mutt millän en ossaisis sitä matkita. Mun tartte tunnustaa ett mää en ossa oikkial taval turun murretka puhuta, ku mää olen simmone siirännäine ja muhalt tullu. Huano kiälipääki mull on, mutt kyll kai kaiketi tänne silti voi kirjotella lämpimikses.
        Siit förist puhhe olle.. ussein mää sill Aurajoe ylitte tulen, ainaski kesäll kun fillari on munkulkupelin. Sää kysysit kummal pual jokke mää asu; mää asun tois pual. Föri kulkee, jollei kaikk sitä tiärä, Turun ja Åbon väli.

        paljon Turun murretta kuulu, vaikka aivan paikallisten kanssa olisi puheissa.

        Kyllä se vaan yleinen puhekieli on vallalla.

        Golf-kentällä oli vierailemassa myös turkulaisia,
        joiden kanssa kokonainen kierros mentiin,
        melkein viisi tuntia, ja tietenkin koko ajan juteltiin, mutta ihan suomee vaan, puhekieltä.

        Että vaikea on nyt murteita opiskella luonnonmenetelmällä.


      • kallaves
        Mallamargareetta kirjoitti:

        Minun leuvvat on ihan nätisti oekeenpäen , huulettii punattu aena, niinku hienolla rouvvalla kuuluukii. Eikä tää savon murre vaekeeta oo kuunneltavaks aenakaa, sehä soljuu niin pehmosena ja lupsakkana korvaan ja vaekka toesesta ulos, sannoen loppuunkii voe muljaattoo somasti :Kallavesj, siellä veljmies tuulastelj ja riijjustej.
        Mutta turkulaesten puhe alakas piätä särkemään, jos en muuten niin arvostas siellä eläjiä. Semmosta säksätystä , iha ku oes jonniimoenen kiire suaha mahollisimman paljon lyhyvessä ajassa puluputettuva , ja sanoja mieljvaltasesti lyhennellää . Mitä pelijä se semmonen on?
        Kummal pual jokke sää Katicat asut, seilak sää sil föril usse?

        kaunis ranta missä pes Eljas pastor paitojansa , että näkis hurraus kansa sinimustan puhtoisen Eljaksen paimen.

        Oli ennen vanhaan aikaan laulunsanat, tehty pastori Eljas Simojoesta.

        Onkos kukaan kuullu?

        Meni nyt vähän politiikankin puolelle . anteeks vaan


      • Katicat2
        satu kirjoitti:

        paljon Turun murretta kuulu, vaikka aivan paikallisten kanssa olisi puheissa.

        Kyllä se vaan yleinen puhekieli on vallalla.

        Golf-kentällä oli vierailemassa myös turkulaisia,
        joiden kanssa kokonainen kierros mentiin,
        melkein viisi tuntia, ja tietenkin koko ajan juteltiin, mutta ihan suomee vaan, puhekieltä.

        Että vaikea on nyt murteita opiskella luonnonmenetelmällä.

        Ku mie tappaan omaikäsii sukulaisii, ni iha automaattisest kiel taipuu haastamaa karjalaa. Sit ku mää olen turkulaisten kans, iha niitte alkuperäste Heirekenil syntyneitten kans, ni mää puhun niitten kans turkku nii hyvi kun mää ossan.

        Sitten kun olen jossakin riennoissa vieraanpien ihmisten kanssa, niin automaattisesti kaikki puhuvat yleis/kirjakieltä, minä muitten mukana.

        ps. muorille. Föri on lautta joka kuskaa meit joen ylitte. Se oli ennen kaupungin hoidossa, mutta nyt sitä hoitaa yksityinen, niinkuin nykyään on tapana kaikki ulkoistaa.


      • kallaves kirjoitti:

        kaunis ranta missä pes Eljas pastor paitojansa , että näkis hurraus kansa sinimustan puhtoisen Eljaksen paimen.

        Oli ennen vanhaan aikaan laulunsanat, tehty pastori Eljas Simojoesta.

        Onkos kukaan kuullu?

        Meni nyt vähän politiikankin puolelle . anteeks vaan

        vaik en oo kuullukaa Eljaksesta, siks tää on huono vastaus siul. Mut halusin vaa sannoo et kyl tääl voip haastella mist aiheest vaa.

        Senverra viel et laulun mie oon kuult kallaveest, mut et se on tehty tietyst henkilöst, nii sitä en tiennyt.

        Voisitha sie valasta miun tietämystäin ja kertoo loputkkii.


      • Kallaves
        monica kirjoitti:

        vaik en oo kuullukaa Eljaksesta, siks tää on huono vastaus siul. Mut halusin vaa sannoo et kyl tääl voip haastella mist aiheest vaa.

        Senverra viel et laulun mie oon kuult kallaveest, mut et se on tehty tietyst henkilöst, nii sitä en tiennyt.

        Voisitha sie valasta miun tietämystäin ja kertoo loputkkii.

        Niitä IkL'än päämiehiä sen kuulusan kosolan vihtorin muilutusporukoiten isoja herroja.

        Kyllä tavaliset työmiehet ennenvanhaan sellaset asiat tiesi,mutta jotkut väitää valeeksi kun ei voi omija miehiään mitsään syyttää.

        Anteeks vaan taaski tuli politiikkaa ja vähän uskontoakin moitittua, mutta nyt sitten tiet minkälajin pappi oli tää eljas.


    • Täälläpäi onkkii nyt kaunis aikane aamu, aurinko paistaa mukavast, mut kyl nuo pilvenroikaleet näyttää tuolt tuleva, että kyl ne vettä heittää tännääki.

      Luin tuolt Mallamargaretan savon murretta, ja mukavaaha se oli , mut vaikijaa kirjottaa, et ei siihe pysty ku savon murteen taitaja. Mut tosi kivaa lukkee.

      Kiva Irkku ku siekkii poikkesit, ei tarvihe osata murteella haastella jos kerra ei oo murretta. Et tuuha toistekii tervehtimmää.

      Muillekkii tiijoks et jos ei taija murretta, ja tykkää kirjottaa, nii kyl soppii, et ei sentähe tarvi olla kirjottamatta.

      Onkoha Susmorsian löytänt sen uljaan urhon? vai mihi on eksynt, hää ku kerto et sellasen miehen pauloihi hää lankeis. Et elämän kipinää sykkii häne sisällää, et koska vaa roihahtaa liekkeihi, ja oikei se onkii.

      Oikei pittää kysyy et mikä horoskooppi merkki hänel on? Ko ihmine on nii pirtsakka ja elämän intoo täynnä. Sitä on vaik toisil antaa.

      Miekii tarvitsisin ain joskus, ko miul tulloo sellane hetki et en viitsis mitää tehä, laiskottaa nii, vai mitä tuommone on? onneks se männöö melko pian ohi.

      Se on vaa nii, et mieliala vaihtelee, toisinaa enemmä ja toisinaa vähemmä. Joskus on taas nii esim. kirjotusintone et pitäs kaikkii osallistuu, ja sit on hetkii et, ei taho lausekaa auveta.

      No täs tätä aamun vilosoviointii tulikkii.

      • Tännään onki sit luvattu poutapäivää,lähenki kohtpuolii kasvimaallein kitkemään,rikkaruoho kyl kasvaa noppeemmin kun meille ihmisille tähheellisemp,sen tarkotust en oo ikänä ymmärtänt.Kylmät on yöt,alle kymmenen asteen jääp reilust.Ei omal kohal mittää meinaa,mut harmittaa lasten takkii vähäsen,kaikenlaisii leirei on ja teltas nukkuvat.Ois se nii tärkee saaha kesäaikaan lattautuu talvee varten ja saaha auringost voimaa.Ei se kuntosaleil kerätty lihasvoima oo mittää verrrattuna ulkonaolosta saatuun hyvvään olloon,vaik vaa pällistelis taivaalle ja hallailis puita.No,mie kyl ihan oikeest hallailenki isoi puita,vaihetaa niit enrgioita luonnon kans.

        Täs oon nyt vähä vakavammal mielel,kerron tuos kohta.Miul oli taas yhen tyttärein poika kavereineen yötä toissayönä,ni tul taas näitnuorten ongelmii mieleen.On nii mukava,kun nää pojat,kohta 16v.ovat,tulleeevat kaupungin hulinast ja houkutuksist miun luokse nukkumaa,saavattttii sit nukkuu nii kauan ko unta piisaa.
        Nii,se varsnaine assii.Tääl meilpäi on kyl sellane meno yöllä kaupungil,en oo kyl ite koskaa ollu,mut pojat kertoo,et melekeen henkesä kaupal siel joskus on.Ei oo nuoril paikkoi,mis yhessä sisätilois voisivat aikaasa viettää,pittäähä nuorten saaha tavata toisiisa.Ni,kaupungin kavut on sitte vaan,ja mie tiiän tään nykysen huumetarjontatilenteeki,lissääntyny vaan on.Kyl nuorel pittää olla omat assiit kunnos,jos pystyy kaveriporukas kieltäytyy viinaryypyst tai kannabistupakan imasusta.
        No,sillon ko mie olin viel töis,sellane työ ol,että lasten ja nuorten kans olin yhessä,ni ol vallalla sellane imppaus,erilaiste aineitte haistelu,ne pan kyl pään sekasi.Se on nytki sellast kausittaista,kuulemma nytkii on taas nostant päätään.Ihmine ko ettii sitä hyvvää olloo jos millä konsteil.Ja se imppaamine onki ihan pahinta pääsä sekottamista,ko siin aivosoluja tuhhoutuu het eikä ne ennää uusinnu.
        Vanhemmat ei usseinkaa ite välttämättä huomaa ommiin lastesa luistamist päihteisii jopa huumeisiin.Ei millään voia kuvitella,et meiä laps vois sellasee sortuu.
        Ennen ko nii intomielne viel olinki,ni kehotin vanhempii ottamaa selville,millases seuras lapset kulkee ja sellasii tuntomerkkei on,mitä huumeitte käytöst tullee.Mut niit on hyvinki vaikee ain huomata,jos ei asioist tiiä,narkomaan on sitäpaitti mestar peittelemmää tekosiaan ja rahat pittää hankkii vaik mistä,sit onki ees rikosten tie.
        Lastensuojeluasiois ois paljonki uuistamist ja parantamist,ja mie oonki ollu yhteyes yhteen vanhempaa kansanedustajarouvaan näis asiois.Nyt ollaan tosissaan ottamassa tätäki assiita.ko lapsil ja nuoril mennee yhä vaa huonommin,eikä lastensuojelukkaa ossaa toimii ain oikeel taval.
        No nyt tul pitkä kirjotus,mut tällasest vakavammast asiast nyt,ko oon aika paljo noitte nuoriinki kans vielkii.

        Viikonloppuu kohtiha nyt luvattiiki jo lämpenevvää,josko sitte uskaltas jo uimaanki.


      • susmorsian kirjoitti:

        Tännään onki sit luvattu poutapäivää,lähenki kohtpuolii kasvimaallein kitkemään,rikkaruoho kyl kasvaa noppeemmin kun meille ihmisille tähheellisemp,sen tarkotust en oo ikänä ymmärtänt.Kylmät on yöt,alle kymmenen asteen jääp reilust.Ei omal kohal mittää meinaa,mut harmittaa lasten takkii vähäsen,kaikenlaisii leirei on ja teltas nukkuvat.Ois se nii tärkee saaha kesäaikaan lattautuu talvee varten ja saaha auringost voimaa.Ei se kuntosaleil kerätty lihasvoima oo mittää verrrattuna ulkonaolosta saatuun hyvvään olloon,vaik vaa pällistelis taivaalle ja hallailis puita.No,mie kyl ihan oikeest hallailenki isoi puita,vaihetaa niit enrgioita luonnon kans.

        Täs oon nyt vähä vakavammal mielel,kerron tuos kohta.Miul oli taas yhen tyttärein poika kavereineen yötä toissayönä,ni tul taas näitnuorten ongelmii mieleen.On nii mukava,kun nää pojat,kohta 16v.ovat,tulleeevat kaupungin hulinast ja houkutuksist miun luokse nukkumaa,saavattttii sit nukkuu nii kauan ko unta piisaa.
        Nii,se varsnaine assii.Tääl meilpäi on kyl sellane meno yöllä kaupungil,en oo kyl ite koskaa ollu,mut pojat kertoo,et melekeen henkesä kaupal siel joskus on.Ei oo nuoril paikkoi,mis yhessä sisätilois voisivat aikaasa viettää,pittäähä nuorten saaha tavata toisiisa.Ni,kaupungin kavut on sitte vaan,ja mie tiiän tään nykysen huumetarjontatilenteeki,lissääntyny vaan on.Kyl nuorel pittää olla omat assiit kunnos,jos pystyy kaveriporukas kieltäytyy viinaryypyst tai kannabistupakan imasusta.
        No,sillon ko mie olin viel töis,sellane työ ol,että lasten ja nuorten kans olin yhessä,ni ol vallalla sellane imppaus,erilaiste aineitte haistelu,ne pan kyl pään sekasi.Se on nytki sellast kausittaista,kuulemma nytkii on taas nostant päätään.Ihmine ko ettii sitä hyvvää olloo jos millä konsteil.Ja se imppaamine onki ihan pahinta pääsä sekottamista,ko siin aivosoluja tuhhoutuu het eikä ne ennää uusinnu.
        Vanhemmat ei usseinkaa ite välttämättä huomaa ommiin lastesa luistamist päihteisii jopa huumeisiin.Ei millään voia kuvitella,et meiä laps vois sellasee sortuu.
        Ennen ko nii intomielne viel olinki,ni kehotin vanhempii ottamaa selville,millases seuras lapset kulkee ja sellasii tuntomerkkei on,mitä huumeitte käytöst tullee.Mut niit on hyvinki vaikee ain huomata,jos ei asioist tiiä,narkomaan on sitäpaitti mestar peittelemmää tekosiaan ja rahat pittää hankkii vaik mistä,sit onki ees rikosten tie.
        Lastensuojeluasiois ois paljonki uuistamist ja parantamist,ja mie oonki ollu yhteyes yhteen vanhempaa kansanedustajarouvaan näis asiois.Nyt ollaan tosissaan ottamassa tätäki assiita.ko lapsil ja nuoril mennee yhä vaa huonommin,eikä lastensuojelukkaa ossaa toimii ain oikeel taval.
        No nyt tul pitkä kirjotus,mut tällasest vakavammast asiast nyt,ko oon aika paljo noitte nuoriinki kans vielkii.

        Viikonloppuu kohtiha nyt luvattiiki jo lämpenevvää,josko sitte uskaltas jo uimaanki.

        ja kiitos hyväst kirjotuksestais, toivotaa et kaik mummot nyt ottaa onkeesa ja ruppeevat seuraamaa lastenlasten elämää et, onks kaikki hyvin.

        Se onkkii puute ku ei kaikil paikkakunnilla oo järjestetty nuoril omija oleskelu paikkoja et lapset maleksii kavuilla.

        Ne suuret vaarat ku just on siellä, niiko sie kerroit, mukavaa ku siun lapselapset saa suojaa siu (siipies suojas).

        Sit tää nuoriso ku maleksii kavuilla nii tekkee pahojaa ja on riesa monel vanhuksel.

        Mie kerron tapauksen ko käi miul alkuviikolla, olin erräässä urheiluliikkeessä, siel ko myyvää vaatteita kans, nii minun takan kulki noi 10 v poika, mie siirryin naisten osastolle nii poika seuras ja rupes kahtomaa naisten vaatteita, miul soi kellot ja noppeesti kahtoin et onks miu iso kassilaukku kii, ei olt , katsoin et onks pussi tallella ja oli, vein vetoketjun kii ja poika lähti nopijaa ulos koko liikeestä heti.

        Et varmast hää vaani tillaisuutta kähveltää miu pussiain, et pitäkää työ muutkkii huoli ko lähel maleksii joku nuori,

        Nonnii, sie hajet voimia puust, oon kuullu toistenkkii nii tekevän. Voipha sielt saahakkii, mut enenkaikkee sielt saap hyvväää mieltä ku liikkuu luonnossa.

        Miekii lähen liikkumaa mut pyörällä, teen pitemmä lenki ku ei luvattu sajettakaa, eikä tuuli oo kovvaa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1817
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      232
      1464
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      254
      1018
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      915
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      795
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      745
    7. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      62
      731
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      27
      707
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      699
    10. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      694
    Aihe