koulutuksesta kysymyksiä

...

Siis mitä kaikkea pitää osata, jos haluaa/kun hakee esim Harjuun/Ypäjälle..

1. Hevosen hoitaja koulutukseen?

2. Pitääkö olla paljonkin kokemusta hevosista? Esim ratsastuskoulussa monta vuotta ymym?

3. Voiko ilman minkäänlaista varsinaista "alustavaa koulutusta" mennä opiskelemaan hevosen hoitajaksi?

4. Riittäkö, että on joskus käynyt yhdellä entisellä (kaiketi se oli ravitalli..) harjaamassa hevosia ja puhdistamassa karsinat?

5. Onko pakko osata ratsastaa?

Siinä nyt oli muutama kysymys. Kiitos jo näin etukäteen vastauksista ja mukaa loppu kesää kaikille!

p.s. Syy miksei minulla ole ratsastuskoulu pohjaa on ettei täällä ollut kuin se entinen ravitalli.

p.p.s. Minulla oli siellä tallilla "hoitohevonenkin". Siis käytiin kaverin kanssa harjaamassa (kukaan ei ole opettanut minulle kunnolla harjaamista) ja kaviot putsattiin (kyllä sekin jotenkin onnistui).

11

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

      Hevosenhoitajakoulutukseen ei ole mitään "lähtötaso" vaatimusta eli ei tarvitse osata ratsastaa, ajaa tai hoitaa hevosta ennen koulutusta.

      Opiskelijat valitaan koulutukseen peruskoulutodistuksen ja soveltuvuus haastattelun perusteella. Haastatelun pitäisi kartoittaa luonteen sopivuutta ja motivaatiota alalle, mutta valitettavasti kyllähän siinä aikaisempi kokemuskin tahtoo vähän vaikuttaa arvostelupisteisiin (vaikka ei saisi). Huhujen mukaan Ypäjälle ei haluta täysin kokemattomia, muualla suhtaudutaan positiivisemmin.

      Kouluilla opiskelu alkaa ihan alkeista, mutta niissä edetään aika "vauhdilla", joten jos ei aikaisempaa kokemusta ole joutuu ekana talvena tekemään todella töitä oppiakseen kaiken mitä ekojen kurssejen vaatimuksiin kuuluu.

      Joka vuosi koulutuksen aloittaa muutama "ummikko", joten vähäisellä kokemuksellasi et välttämättä ole edes ryhmäsi kokemattomin. Lisäksi useimmille "ratsutaustaisille" ravihevosten valjastus ja ajaminen on ihan uutta ja vastaavasti "ravi-ihmissistä" suurin osa ei hallitse ratsastuksesta edes alkeita, sinulle vaan molemmat olisi uutta.

      • ...

        Kiitos! Vau..

        Mie oon aina ajatellu, ettei ihan ummikko pääsisi, kun kaikissa on jotkut pääsykokeet, esim. "harjaa hevonen", "puhdista karsina", "satuloi hevonen", "ymym..".

        Sillon harmitti, kun porukat ei päästäny kauemmas kouluun yksin (tosin oli silloin 15v..), silloin jäi harmittamaan ja kaikki on sen jälkeen sanonu (jos on maininnu tän haaveen), että unohda, ei siun kokemus pohjalla voi edes harkita, mutta jos ensi keväänä kehtaisi laittaa paperit menemään, kun nythän on jo myöhäistä, mutta sitten ensi vuonna..

        Tuosta Ypäjästä vielä. Siellä olisi (siis silloin kun sinne hain suoraan peruskoulusta) ollut juuri muistaakseni, että "harjaa hevonen, puhdista karsina, ymym..

        Mutta kiva tietää, että ihan ummikkokin pystyy pääsemään opiskelemaan hevosten hoito alaa, mutta miten siellä sitten suhtaudutaan ummikkoihin?

        Kiitos vastauksesta "agrologi" ja hyvää loppu kesää!


      • agrologi
        ... kirjoitti:

        Kiitos! Vau..

        Mie oon aina ajatellu, ettei ihan ummikko pääsisi, kun kaikissa on jotkut pääsykokeet, esim. "harjaa hevonen", "puhdista karsina", "satuloi hevonen", "ymym..".

        Sillon harmitti, kun porukat ei päästäny kauemmas kouluun yksin (tosin oli silloin 15v..), silloin jäi harmittamaan ja kaikki on sen jälkeen sanonu (jos on maininnu tän haaveen), että unohda, ei siun kokemus pohjalla voi edes harkita, mutta jos ensi keväänä kehtaisi laittaa paperit menemään, kun nythän on jo myöhäistä, mutta sitten ensi vuonna..

        Tuosta Ypäjästä vielä. Siellä olisi (siis silloin kun sinne hain suoraan peruskoulusta) ollut juuri muistaakseni, että "harjaa hevonen, puhdista karsina, ymym..

        Mutta kiva tietää, että ihan ummikkokin pystyy pääsemään opiskelemaan hevosten hoito alaa, mutta miten siellä sitten suhtaudutaan ummikkoihin?

        Kiitos vastauksesta "agrologi" ja hyvää loppu kesää!

        Itse kävin ypäjän pääsykokeissa vuonna "kuokka ja kirves". Soveltuvuuskoe sisälsi henkilökohtaisen haastattelun, ryhmätehtävän ja ryhmäkeskustelun (aiheet eivät liittyneet mitenkään hevosiin) ja pari kirjallista tehtävää (esseitä). Tallilla ei käyty ollenkaan. (pääsykokeen jälkeen mahdollisuus opastettuun tallikierrokseen.

        vastaavasti Hingunniemen (kiuruveden) pääsykokeissa samana vuonna tehtävänä oli ottaa hevonen käytävälle hoidettavaksi ja hoitamisen lomassa jutustella haastatteijoiden kanssa. (vai olisiko ollut enemmänkin toisin päin eli hoidella hevosta jutustelun lomassa)

        Kosa kyse on ammatillisesta peruskoulutuksesta ei pääsykokeessa voi olla mitään tehtävää, jossa osaaminen ratkaisisi sisään pääsyn. Pääsykokeella saa testata vain mtivaatiota ja soveltuvuutta alalle.

        Itse opiskelin Kiuruvedellä. Ainakin siellä henki oli siihen aikaan mahtava. Se joka osasi neuvoi muita. Jokaisella kun on vahvuutensa ja heikkoutensa. Itse tarvitsin apua usein ravihommssa, mutta vastaavasti pidin eräänkin matikan tukiopetustunnin. Myös oma asenne on ratkaiseva, kukaan ei jaksa nuvoa, jos toinen ei edes yritä tai yrittää teetättää omat hommansa muilla.


      • ...
        agrologi kirjoitti:

        Itse kävin ypäjän pääsykokeissa vuonna "kuokka ja kirves". Soveltuvuuskoe sisälsi henkilökohtaisen haastattelun, ryhmätehtävän ja ryhmäkeskustelun (aiheet eivät liittyneet mitenkään hevosiin) ja pari kirjallista tehtävää (esseitä). Tallilla ei käyty ollenkaan. (pääsykokeen jälkeen mahdollisuus opastettuun tallikierrokseen.

        vastaavasti Hingunniemen (kiuruveden) pääsykokeissa samana vuonna tehtävänä oli ottaa hevonen käytävälle hoidettavaksi ja hoitamisen lomassa jutustella haastatteijoiden kanssa. (vai olisiko ollut enemmänkin toisin päin eli hoidella hevosta jutustelun lomassa)

        Kosa kyse on ammatillisesta peruskoulutuksesta ei pääsykokeessa voi olla mitään tehtävää, jossa osaaminen ratkaisisi sisään pääsyn. Pääsykokeella saa testata vain mtivaatiota ja soveltuvuutta alalle.

        Itse opiskelin Kiuruvedellä. Ainakin siellä henki oli siihen aikaan mahtava. Se joka osasi neuvoi muita. Jokaisella kun on vahvuutensa ja heikkoutensa. Itse tarvitsin apua usein ravihommssa, mutta vastaavasti pidin eräänkin matikan tukiopetustunnin. Myös oma asenne on ratkaiseva, kukaan ei jaksa nuvoa, jos toinen ei edes yritä tai yrittää teetättää omat hommansa muilla.

        Siis siinä ei haittaa jos ei kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan osaa tehä töitä? "Sakotetaanko pisteitä", että esim jos sanotaan harjaa hevonen, niin jos esim "kysyy millä harjalla", "sakotetaanko" siitä "pisteitä"?

        Elikkä arvostetaanko sitä, jos ei tiedä (esim. mitään) ja kysyy rohkeasti, vai oletetaanko se että pitää esim..
        1. Tietää vaikka juuri tuo miten hevonen pitää harjata (mistä pitää aloittaa ja millä harjalla..)?
        2.Miten karsina tyhjennetään?

        Ja jos ei tiedä, niin "Mitä sie täällä teet? Mee takasi kotiin, äläkä enää näyttäydy täällä."

        Anteeksi tekstin sekavuus, on "hiukkasen" univajetta tällä hetkellä.


      • agrologi
        ... kirjoitti:

        Siis siinä ei haittaa jos ei kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan osaa tehä töitä? "Sakotetaanko pisteitä", että esim jos sanotaan harjaa hevonen, niin jos esim "kysyy millä harjalla", "sakotetaanko" siitä "pisteitä"?

        Elikkä arvostetaanko sitä, jos ei tiedä (esim. mitään) ja kysyy rohkeasti, vai oletetaanko se että pitää esim..
        1. Tietää vaikka juuri tuo miten hevonen pitää harjata (mistä pitää aloittaa ja millä harjalla..)?
        2.Miten karsina tyhjennetään?

        Ja jos ei tiedä, niin "Mitä sie täällä teet? Mee takasi kotiin, äläkä enää näyttäydy täällä."

        Anteeksi tekstin sekavuus, on "hiukkasen" univajetta tällä hetkellä.

        Itse harjaamis tai karsinan siivous taitojasi ei pääsykokeessa arvostella (yksiselitteisesti ammatillisen peruskopulutuksen pääsykokeen säännöt sen kieltävät). Koulutukseen lähtötasovaatimuksena on peruskoulun oppimäärän mukaiset asiat, ei mitään muuta.

        Tehtävien tarkoituksena on arvoida luonnettasi (sovellutko alalle) ja motivaatiotasi.
        Esim. Harjaustehtävän tarkoituksena voi olla selvittää:
        - Miten käsittelet elävää eläintä (pelkäätkö, uskallatko komentaa tarvittaessa, käytätkö turhaa väkivaltaa...)
        - Pystytkö keskittymään useampaan asiaan kerrallaan (harjaaminen ja keskustelu)
        - Oletko suurpiirteinen vai pikkutarkka (harjaatko järjestelmällisesti neliösentti neliösentiltä vai suurpiirteisesti isoja linjoja suraten)
        - Uskallatko pyytää apua tai kysyä neuvoa tarvittaessa
        - Oletko rehellinen ja osaatko arvioida omat taitosi (verrataan tekemisiäsi kertomiisi hevoskokemuksiin)
        - Luultavasti tehtävän tärkein tavoite on saada "rupatella" kanssasi vähän rennommin, kuin jos haastattelu tapahtuisi pöydän äärellä. Rennommassa tilanteessa luonteesi pääsee paremmin esiin.

        Ilman muuta voit kertoa heti haastattelun aluksi, ettet ole kovin kokenut hevosten kanssa, mutta haluat kovasti oppia. Jos tehtävä on sellainen, ettet osaa sitä tehdä, on oikein pyytää neuvoa. Toisaalta, jos olet ennenkin hevosta harjannut niin hyödynnä osaamisesi, hevosen harjaamiseen (ja moniin muihinkaan tallitöihin) ei ole yhtä oikeaa tapaa.


      • Hepoman
        agrologi kirjoitti:

        Itse harjaamis tai karsinan siivous taitojasi ei pääsykokeessa arvostella (yksiselitteisesti ammatillisen peruskopulutuksen pääsykokeen säännöt sen kieltävät). Koulutukseen lähtötasovaatimuksena on peruskoulun oppimäärän mukaiset asiat, ei mitään muuta.

        Tehtävien tarkoituksena on arvoida luonnettasi (sovellutko alalle) ja motivaatiotasi.
        Esim. Harjaustehtävän tarkoituksena voi olla selvittää:
        - Miten käsittelet elävää eläintä (pelkäätkö, uskallatko komentaa tarvittaessa, käytätkö turhaa väkivaltaa...)
        - Pystytkö keskittymään useampaan asiaan kerrallaan (harjaaminen ja keskustelu)
        - Oletko suurpiirteinen vai pikkutarkka (harjaatko järjestelmällisesti neliösentti neliösentiltä vai suurpiirteisesti isoja linjoja suraten)
        - Uskallatko pyytää apua tai kysyä neuvoa tarvittaessa
        - Oletko rehellinen ja osaatko arvioida omat taitosi (verrataan tekemisiäsi kertomiisi hevoskokemuksiin)
        - Luultavasti tehtävän tärkein tavoite on saada "rupatella" kanssasi vähän rennommin, kuin jos haastattelu tapahtuisi pöydän äärellä. Rennommassa tilanteessa luonteesi pääsee paremmin esiin.

        Ilman muuta voit kertoa heti haastattelun aluksi, ettet ole kovin kokenut hevosten kanssa, mutta haluat kovasti oppia. Jos tehtävä on sellainen, ettet osaa sitä tehdä, on oikein pyytää neuvoa. Toisaalta, jos olet ennenkin hevosta harjannut niin hyödynnä osaamisesi, hevosen harjaamiseen (ja moniin muihinkaan tallitöihin) ei ole yhtä oikeaa tapaa.

        kiitos näistä viesteistäsi. Olen lukenut koko keskustelun ja siitä on ollut kovasti apua!!! kiitos.


      • sannaaaaa
        agrologi kirjoitti:

        Itse harjaamis tai karsinan siivous taitojasi ei pääsykokeessa arvostella (yksiselitteisesti ammatillisen peruskopulutuksen pääsykokeen säännöt sen kieltävät). Koulutukseen lähtötasovaatimuksena on peruskoulun oppimäärän mukaiset asiat, ei mitään muuta.

        Tehtävien tarkoituksena on arvoida luonnettasi (sovellutko alalle) ja motivaatiotasi.
        Esim. Harjaustehtävän tarkoituksena voi olla selvittää:
        - Miten käsittelet elävää eläintä (pelkäätkö, uskallatko komentaa tarvittaessa, käytätkö turhaa väkivaltaa...)
        - Pystytkö keskittymään useampaan asiaan kerrallaan (harjaaminen ja keskustelu)
        - Oletko suurpiirteinen vai pikkutarkka (harjaatko järjestelmällisesti neliösentti neliösentiltä vai suurpiirteisesti isoja linjoja suraten)
        - Uskallatko pyytää apua tai kysyä neuvoa tarvittaessa
        - Oletko rehellinen ja osaatko arvioida omat taitosi (verrataan tekemisiäsi kertomiisi hevoskokemuksiin)
        - Luultavasti tehtävän tärkein tavoite on saada "rupatella" kanssasi vähän rennommin, kuin jos haastattelu tapahtuisi pöydän äärellä. Rennommassa tilanteessa luonteesi pääsee paremmin esiin.

        Ilman muuta voit kertoa heti haastattelun aluksi, ettet ole kovin kokenut hevosten kanssa, mutta haluat kovasti oppia. Jos tehtävä on sellainen, ettet osaa sitä tehdä, on oikein pyytää neuvoa. Toisaalta, jos olet ennenkin hevosta harjannut niin hyödynnä osaamisesi, hevosen harjaamiseen (ja moniin muihinkaan tallitöihin) ei ole yhtä oikeaa tapaa.

        Saisinko hingunnimen pääsykokeista lisää tietoa. Varsinkin siitä mitä tehdään hevosen kanssa?
        Olen ollut hevosten kanssa tekemisissa jotain yli 6 vuotta. Ratsastanut myös. Osaan mm. putsata karsinan, harjata hevosia, putsata kaviot, satuloida, laittaa suitset, laittaa suojat (riippuen suojista! en kaikkia suojia..) hmm.. mitäs muuta osaan..

        -tiedän muutamia hevosten sairauksia
        -tiedän joitakin hevosrotuja.. (pitäisikö opetella lisää?) tunnistan esim nämä rodut: arabin, vuoniksen, issikat, shettikset, suokit, friisiläiset, tinkerit, clydesdalen(en tiiä kirjotinko oikein)
        -hevosen väreistä tunnistan rautiaan, mustan, voikon, hallakon, (rautias, punarautias, ruunikko menevät aika usein minulla sekaisin.. ) en myöskään osaa niitä erikoisempia värejä. haittaako?

        en osaa valjastaa hevosta.
        ps. en osaa laittaa pinteleitä. Onko hirveästi haittaa, jos kokeessa on "laita pintelit" ja ei osaa niitä laittaa mutta myöntää sen rehellisesti kokeessa. Neuvovatko he? vai mennäänkö vaan sit eteenpäin testissä? kauvanko pääsykokeet kestää?

        mitä kannattaisi opetella ennen pääsykoetta? (vuosi aikaa)


    • :)

      Kuka on tulossa hingunniemeen tänä vuonna?
      Ite oon hakenu sinne. =D

      • H__ottis

        Miiinä olen tulossa huomenna ;)


      • helppii,pliis
        H__ottis kirjoitti:

        Miiinä olen tulossa huomenna ;)

        Tässä hyviä vinkkejä ypäjälle hakeville ja ois mulla ittelläkin kysymys että pitääkö paikkansa et jos ypäjä ei oo 1vaihtoehtona sinne ei ole mahdollisuuksia päästä?Näin olen ainakin itse kuullut monelta taholta mutta onko ketään kellä on omaa kokemusta?Ja kun ite oon ihan ummikko ja ratsastanut n.4x,mut osaan kyl harjata hevosen,laittaa jonkunlaisia suojia,nostaa raviin ja laukkaan,ohjaaminen kyllä hankalaa jo ravissakin,hallitsen myös peruutuksen mutten osaa tod. vielä hypätä.Sitten haittaako ratsastus tunneilla jossei ymmärrä mitä opettaja tarkoittaa?Kun olen aloittelija niin tiedän mitä ihan yksinkertainen voltti tarkoittaa mutten oikeastaan muuta..Toisaalta kesällä saan alkaa ratsastamaan ja ilmeisesti menen jonkinlaiselle hevosleirille niin siellä varmaankin opin enemmän tälläisista asioista?Eli haittaako jossei tiedä näitä kaikkia termejä vai opetellaanko ne ensin ihan ensimmäisillä tunneilla ennen kuin vaaditaan että ne on muistettava?


      • helppii,pliis
        H__ottis kirjoitti:

        Miiinä olen tulossa huomenna ;)

        Tässä hyviä vinkkejä ypäjälle hakeville ja ois mulla ittelläkin kysymys että pitääkö paikkansa et jos ypäjä ei oo 1vaihtoehtona sinne ei ole mahdollisuuksia päästä?Näin olen ainakin itse kuullut monelta taholta mutta onko ketään kellä on omaa kokemusta?Ja kun ite oon ihan ummikko ja ratsastanut n.4x,mut osaan kyl harjata hevosen,laittaa jonkunlaisia suojia,nostaa raviin ja laukkaan,ohjaaminen kyllä hankalaa jo ravissakin,hallitsen myös peruutuksen mutten osaa tod. vielä hypätä.Sitten haittaako ratsastus tunneilla jossei ymmärrä mitä opettaja tarkoittaa?Kun olen aloittelija niin tiedän mitä ihan yksinkertainen voltti tarkoittaa mutten oikeastaan muuta..Toisaalta kesällä saan alkaa ratsastamaan ja ilmeisesti menen jonkinlaiselle hevosleirille niin siellä varmaankin opin enemmän tälläisista asioista?Eli haittaako jossei tiedä näitä kaikkia termejä vai opetellaanko ne ensin ihan ensimmäisillä tunneilla ennen kuin vaaditaan että ne on muistettava?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe