Tiennimet

Kumpi ensin

Huomasin tuossa alkumatkasta Nikkilästä Korson suuntaan, että muutamassa risteyksessä Kuninkaantien lähellä ruotsinkielinen tiennimi oli vaihdettu tolppaan suomenkielisen tiennimen yläpuolelle. Miksi? Sipoossahan on suomenkielinen enemmistö.

16

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...ei mitään

      Mitä nyt tuosta. Pikkujuttu. Ei haittaa kumpi kieli on ensin. Kyllä ne siitä ajan kuluessa paikkansa hakee. Ei pitäisi häiritä vieraspaikkakuntalaisia kun ei haittaa paikkakuntalaisiakaan. Moni tie saattaa olla monelle rakas kotipolku, että antaa olla vaan.

      • Carlosboros

        Voi kauheeta, ihan tosissaanko ruotsinkielinen kyltti ensin, miten sä nyt saat unesta kiinni, haluatko terapiaa, vai miten tää hoidettaisiin ? Voitko käydä töissä ajattelematta tätä kauheeta asiaa ?

        Mä annan sulle hyvän neuvon : Vedä ittes kiikkun, niin loppuu traumat.


      • Kumpi ensin
        Carlosboros kirjoitti:

        Voi kauheeta, ihan tosissaanko ruotsinkielinen kyltti ensin, miten sä nyt saat unesta kiinni, haluatko terapiaa, vai miten tää hoidettaisiin ? Voitko käydä töissä ajattelematta tätä kauheeta asiaa ?

        Mä annan sulle hyvän neuvon : Vedä ittes kiikkun, niin loppuu traumat.

        Oho! Miksi moinen reagointi netissä ja vieläpä tuntematonta henkilöä kohtaan? Olisit varmaan samalla vaivalla voinut vastata asialliseen kysymykseeni tai jättää vastaamatta kokonaan, eikös? Tai oliko kysymys jotenkin epämieluisa? Miksi niitä kilpiä pitää vielä yksitellen vaihdella takaisin kun ne on (sinänsä turhaan IMO) verovaroin kunnan/valtion työntekijöiden toimesta lakisääteisesti vaihdettu?


      • Kumpi ensin

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Jep, inhimillisesti ajatellen tuo selityksesi voi olla kohdallaan, tosin pikkusieluistahan (ja turhaa) tuollainen kylttien vaihtaminen on. Yhden tien varressa on yleensä vaan monta asukasta ja mielipide voi olla sitten yhden, kaikkien tai jotain siltä väliltä, ja sillä perusteella nimiä voi vaihdella vaikka päivittäin "oikeaan" järjestykseen. Ainoan yksiselitteisen kannan kertoo (pikkumainen?) Suomen laki. Ja olisihan se ainakin ulkomaisten paikallisia kieliä osaamattomien turistien kannalta hyvä, jos nimet olisivat kaikkialla yhdessä ja samassa järjestyksessä.


      • helpottunut
        Carlosboros kirjoitti:

        Voi kauheeta, ihan tosissaanko ruotsinkielinen kyltti ensin, miten sä nyt saat unesta kiinni, haluatko terapiaa, vai miten tää hoidettaisiin ? Voitko käydä töissä ajattelematta tätä kauheeta asiaa ?

        Mä annan sulle hyvän neuvon : Vedä ittes kiikkun, niin loppuu traumat.

        lujille ottaa niin suosittelisin samaa sulle.


      • kieltää

        yksityis henkilöltä kajoomasta siihen, entä jos äitis mummos oliskin suomenkielinen saanu sydiksen & juntti ampu. kuski ei osais tavata sfedua mummo kuolis kuka vastaa.


    • skyltarna ska vara på svens...

      svenska skyltarna skall vara före finska så var det för oxå.svenskan är och kommer att vara det jällande språket i sibbo åtminnståne i box byn så det så.

      • en bisi

        Men hur länge? Vad är det efter 10-15 år? OK, men i Box kan ni tala va fan ni vil och hur många år som hälst.


    • viittoihin

      Olet oikeassa. Täällä on muutamassa paikassa jäänyt (tai pimeyden turvin käyty vaihtamassa) tiekyltit vanhaan malliin. Mutta, se ei nyt ole niin tärkeätä. Kyltit vanhenevat ja rapistuvat. Uudet tulee ja voi olla, että nimet on samalle pellillä maalattu. Miten sitten vaihdetaan.
      Muuten, esim. tuossa Nikkilän keskustassa, Nikkiläntie ja Iso Kylätien risteyksessä oli vuositolkulla tienviitoissa ensiksi paikkakunnat ruotsiksi ja alla suomeksi. Ja tosi monta vuotta. Nyt on vaihdettu uudet ja järjestys oikein. Eli ei se niin nopeasti käy TVL:lta vai mikä ihme sen nimi nykyään onkin.
      Ja mikähän se lakikin nyt oikein asiassa on. En ole kuullut, että ketään olisi moisesta linnaan tuupattu.

      • Kumpi ensin

        "Kyltit vanhenevat ja rapistuvat. Uudet tulee ja voi olla, että nimet on samalle pellillä maalattu. Miten sitten vaihdetaan."

        Sipoossa tosiaan näyttää olevan suomen- ja ruotsinkieliset nimet samassa tolpassa eri kylteissä. Toisin on Porvoossa ja Vantaalla eli heti niiden puolella kuntarajoja nimet ovat molemmilla kielillä yhdessä ja samassa kyltissä. Huvittavana yksityiskohtana Kuninkaantiellä Sipoon ja Porvoon rajalla olevassa yhdessä tolpassa on tuplakyltit, Porvoon suuntaan molemmilla kielillä yhdessä kyltissä ja Sipoon suuntaan eri kylteissä.

        Mutta jos Sipooseen joskus tulee uudet kyltit joissa nimiä ei pääse vaihtamaan keskenään niin olen varma, että kiihkeimmät paikalliset "kielitieteilijät" kyllä keksivät keinot. Jos ei muuten niin kääntämällä kyltin ylösalaisin ja taas on "oikea" nimi ylempänä. ;-)


      • ...
        Kumpi ensin kirjoitti:

        "Kyltit vanhenevat ja rapistuvat. Uudet tulee ja voi olla, että nimet on samalle pellillä maalattu. Miten sitten vaihdetaan."

        Sipoossa tosiaan näyttää olevan suomen- ja ruotsinkieliset nimet samassa tolpassa eri kylteissä. Toisin on Porvoossa ja Vantaalla eli heti niiden puolella kuntarajoja nimet ovat molemmilla kielillä yhdessä ja samassa kyltissä. Huvittavana yksityiskohtana Kuninkaantiellä Sipoon ja Porvoon rajalla olevassa yhdessä tolpassa on tuplakyltit, Porvoon suuntaan molemmilla kielillä yhdessä kyltissä ja Sipoon suuntaan eri kylteissä.

        Mutta jos Sipooseen joskus tulee uudet kyltit joissa nimiä ei pääse vaihtamaan keskenään niin olen varma, että kiihkeimmät paikalliset "kielitieteilijät" kyllä keksivät keinot. Jos ei muuten niin kääntämällä kyltin ylösalaisin ja taas on "oikea" nimi ylempänä. ;-)

        niin suomalainen nimi ensiksi!


      • on on
        ... kirjoitti:

        niin suomalainen nimi ensiksi!

        nämä sipoolaiset katujen suomennokset. esmes Fågelsonvägen on suomeksi Fågelsongintie. Näitä on ja riittää. Tässä on hyvä esimerkki sipoolaisten RKP:n tyyppien loputtomasta jarruttamisesta kaiken uudistamisen vastustuksessa.


    • Anonyymi

      en kommentoi muuta kuin että joka hammaslääkärin ovat saaneet kieli tinviitan itaselleen

    • Anonyymi

      Laki asiassa on selkeä: Enemmistökielinen viitta tulee yläpuolelle. Noitahan muuteltiin kunnan toimesta kun viralliset kielisuhteet muuttuivat joskun noin 20 vuotta sitten.
      Ja kuten aloituksesta käy ilmi, niin oli muutettu myös hänen tarkoittamassaan paikassa mutta joku oli sitten saanut päähänsä taas väännellä tilannetta oman makunsa mukaiseksi.
      Samapa tuo mutta yhtenäinen käytäntö toisi selkeyttä myös tienkäyttäjille eli kylttien lukijoille.

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on

    • Anonyymi00016

      Kunhan ei kyltit ryssänkielellä!

      Sibbobisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe