Do not rescue! D N R

RDN

Minä näin omaiseni kuoleman jälkeen kolme kirjainta hänen tiedoissaan joista en pitänyt ja joita en ikinä olisi antanut lupaa siihen laittaa - eli jos näette omaisenne tiedoissa kirjaimet
D N R se tarkoittaa do not rescue eli EI ELVYTETÄ.
Jos omainen itse toivoo, ja jos hän on täysin kykenevä siitä päättämään ettei tahdo elvytystä asia on ok - mutta epäilenpä että monen vanhan ihmisen papereissa nuo kirjaimet on sinne laitettu mielivaltaisesti.
Siis olkaa omaiset tarkkana!

21

3651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteistyönä

      Niin elvytyskielto pitäisi kyllä tehdä niin että lähiomainen on siitä tietoinen.Yleensä varmaan onkin.DNR = do not resuscitate tarkemmin.Elvyttäminen ei ole ihan pikkujuttu toimenpiteenä eli ei sille tielle kannata lähteä jos ei ole toiveita että se elvytettävä sen kestää ja siitä jotain hyötyä saa.televisio sarjoissahan isketään pari kertaa ja potilas jo ihan voinneissa.Totuus on toisenlainen ja väärin tehtynä vain minusta pitkittää kärsimystä ja kuolema tulee kuitenkin.Jos elvytetään on oltava luvassa vähintään entisen tasoinen elämä minusta. Mutta se päätös on tosiaan tehtävä tietoisesti jos elvytyksestä luovutaan niin että se on kaikille selvä asia.lähiomainen ei minusta ole tosin oikea henkilö arvioimaan aina asiaa.Siihen tarvitaan koulutusta ja näkemystä jotta voi arvioida hyödyt ja haitat.Elvytyskieltohan koskee vain tilannetta jossa jo sydän on pysähtynyt.Tuo kielto ei kumoa mitään muuta potilaan hoitoa.Ei siis tarkoita etteikö hoito olisi tasokasta ja tehokasta muilta osin.Kuollutta vaan ei aleta enää henkiin herättämään.Rytmihäiriötkin hoidetaan.Yleensä tuo DNR suomennetaan ja markkinoidaan niin kuin mitään hoitoa ei enää saisi sen jälkeen.
      Harva oikeasti voimissaan ollessaan toivoo elvytystä ja teho-osastolla letkuissa makaamista.Kaikki toivoo että pääsisi pois kun aika tulee.Monasti se on sitä omaisen luopumisen tuskaa.Kannattaa tosiaan aikanaan puhua nämä asiat selväksi ja antaa sen läheisen kuolla ajallaan jos hän niin on aikanaan toivonutkin.
      Jos papereissa lukee selvästi tuo DNR niin olisiko mahdollista että tuo henkilö itse olisikin pyytänyt sen potilastietoihinsa vuonna yks ja kaks??Ei olisi harvinaista ja siihen on vaan omaistenkin sopeuduttava.

      • >å<

        Minulla on potilaspapereissa hoitotahto ja siinä ei nyt kyllä lue DNR, vaan nimenomaan ja painottaen; turhia toimenpiteitä ei minulla saa tehdä sen jälkeen kun on selvää että kuolema on väistämätön lähiaikoina perussairauksistani ja/tai korkeasta iästäni johtuen.
        Ikä sinällään ei ole peruste, mutta esim. painantaelvytyksessä hauraat kylkiluut, keuhkojen elastisuus jne. ova eri luokkaa kuin nuorilla, en halua elvytystä.
        Ja tähän ei minusta ole omaisillani nokan kopauttamista, tietävätpä asia elikkä eivät.


      • miksulii

        DNR-päätös pitäisi tehdä yhteisymmärryksessä lääkärin, potilaan ja omaisten kanssa. Eikä sen pitäisi tarkoittaa samaa kuin saattohoito.Tiedän kuitenkin tapauksen, jossa kyseisen merkinnän ilmaannuttua potilaan papereihin niin hoito loppui kuin seinää. Lääkitystä vaan lisättiin lähinnä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ja rauhoittavia. Samoin nesteenpoistolääkitystä lisättiin vaikkei ollut varsinaista tarvetta minkään sairauden puolesta..vanhus pakkokatetroitiin ja pidettiin liikkumattomana sängyssään. Ruoka muuttui pelkäksi litkuksi ja nesteiden saannista ei huolehdittu. Jos omaiset kummastelivat asiaa, niin pyydettiin katsomaan potilasasiakirjoja eli vedottiin juuri tähän merkintään. Mitään ei ollut enää tehtävissä tuon merkinnän jälkeen, kaikki terveyskeskuksen vuodeosaston hoitajat toimivat tuon merkinnän puitteissa eli potilas jätetiin hoidoitta tässä tk:ssa. Annoin vain esimerkin siitä miten eri tavalla eri hoitolaitoksissa suhtaudutaan DNR-päätöksiin, jonka pitäisi lain mukaan tarkoittaa todellakin vain sitä, että sydänpysähdyksen sattuessa ei elvytetä. Toisenlaisiakin pelottavia tapauksia on olemassa! KYSEISELLE MERKINNÄLLE OLISI JO KORKEA AIKA SAADA JOKU YHTENÄINEN LINJAUS!


    • kandipaatti

      DNR tarkoittaa "do not resuscitate" eli "ei elvytetä". Kyseessä on lääketieteellinen päätös, jonka tekee lääkäri, omaisilla ei ole päätösvaltaa asiassa. Kirjainyhdistelmä tarkoittaa, että pt ei elvytystilanteen jälkeen olisi mahdollisuuksia omaehtoiseen, ihmisarvoiseen elämään vaan elvytys vain pitkittäisi hnen kärsimyksiään. Omaisia tulee informoida päätöksestä hyvissä ajoin, eli teille olisi kyllä pitänyt kertoa asiasta silloin, kun päätös tehtiin. Itse päätökseen teillä ei kuitenkaan ole mahdollista vaikuttaa.

      Asian voi siis päättää potilas itse tai lääkäri - EI omainen.

      • chanel3

        Tämä oli mulle nyt ajankohtainen asia siinä mielessä,että äitini muutettua juuri meille,ja saadessani entisiltä kodinhoitajiltaan paperit ed.kunnastaan,oli mm. lääkelistassa maininta: HOITOTESTAMENTTI.(ei mitään muuta)!

        Olen tuota miettinyt,että sanotaanko jossain papereissa ehkä tarkemmin asiasta,vai onko tuo sana jo sinällään kattava kaiken tuon edellä puhutun? Miksi muuten sana olisi lisätty tavalliseen A-4 paperiin lääkelistan alkuun?

        Kaikkia papereita en siis ole vielä saanut tänne kuntaamme ,ja OLETAN tuon sanan tarkoittavan sitä,että äitini on siis jossain vaiheessa tehnyt papereihinsa selväksi,ettei halua elämäänsä "pitkitettävän" jos jotain tapahtuu...
        olisiko näin?


      • omainen
        chanel3 kirjoitti:

        Tämä oli mulle nyt ajankohtainen asia siinä mielessä,että äitini muutettua juuri meille,ja saadessani entisiltä kodinhoitajiltaan paperit ed.kunnastaan,oli mm. lääkelistassa maininta: HOITOTESTAMENTTI.(ei mitään muuta)!

        Olen tuota miettinyt,että sanotaanko jossain papereissa ehkä tarkemmin asiasta,vai onko tuo sana jo sinällään kattava kaiken tuon edellä puhutun? Miksi muuten sana olisi lisätty tavalliseen A-4 paperiin lääkelistan alkuun?

        Kaikkia papereita en siis ole vielä saanut tänne kuntaamme ,ja OLETAN tuon sanan tarkoittavan sitä,että äitini on siis jossain vaiheessa tehnyt papereihinsa selväksi,ettei halua elämäänsä "pitkitettävän" jos jotain tapahtuu...
        olisiko näin?

        kyllä omainenkin voi DNR-päätökseen vaikuttaa. minun omaiseni on kuolemansairas, kaikki omaehtoiset toiminnot ovat pikkuhiljaa lakanneet vuosien kuluessa. me lähiomaiset yhdessä lääkärin kanssa teimme päätöksen että elämää ylläpitäviin toimenpiteisiin ei ryhdytä. päätös oli erittäin raskas, mutta teimme sen omaisemme parasta ajatellen, hänen elämänlaatunsa mielessämme. ja hänet tuntien, toteutimme myös hänen toiveensa.
        itse hoidan ympärivuorokautisesti häntä nyt niin kauan kuin tarve vaatii, rakastaen ja kunnioittaen.
        mielestäni myös omaisten tulisi osata päästää irti, kuunnella hoitohenkilökuntaa ja ajatella asiaa vain ja ainoastaan kuolemansairaan ihmisen kannalta, vaikka luopuminen olisikin itselle raskasta. kokemuksesta tiedän että vielä raskaampaa on katsella kuinka itselle rakas ihminen kituu ja kärsii.
        olen joskus kärjistäen ajatellut että jos kyseessä olisi eläin, niin tuossa kunnossa olevan eläimen väkisin hengissä pitäminen olisi eläinsuojelurikos, miksi siis ihmisten pitäisi antaa kärsiä?


      • suinkaan ole
        chanel3 kirjoitti:

        Tämä oli mulle nyt ajankohtainen asia siinä mielessä,että äitini muutettua juuri meille,ja saadessani entisiltä kodinhoitajiltaan paperit ed.kunnastaan,oli mm. lääkelistassa maininta: HOITOTESTAMENTTI.(ei mitään muuta)!

        Olen tuota miettinyt,että sanotaanko jossain papereissa ehkä tarkemmin asiasta,vai onko tuo sana jo sinällään kattava kaiken tuon edellä puhutun? Miksi muuten sana olisi lisätty tavalliseen A-4 paperiin lääkelistan alkuun?

        Kaikkia papereita en siis ole vielä saanut tänne kuntaamme ,ja OLETAN tuon sanan tarkoittavan sitä,että äitini on siis jossain vaiheessa tehnyt papereihinsa selväksi,ettei halua elämäänsä "pitkitettävän" jos jotain tapahtuu...
        olisiko näin?

        sama kuin elvytyskielto.
        Googlaa, sanalla hoitotestamentti. Itse olen sellaisen tehnyt reilut 10 v sitten, vaikkei tässä ikääkään ole kuin 30 ja risat. Sairauksiakaan ei (onneksi) vielä ole.¨Hoitotestamentin voi tehdä kuka tahansa.


      • chanel3

        Mutta oon etsiny epätoivoisena palstaa,jossa olisi elämää!!!!...olen alzheimer-palstoilla,mutta siellä on niin armottoman hiljaista! Enkä paria niistä tunne oikein omikseni:(
        Otanpa ja rekisteröidyn tuonne:) kiitos vinkistä!! Millä nimmarilla mä sut sieltä löydän??
        (vai voitko ja haluatko sen täällä sanoa?)

        Mielelläni vaihdan ajatuksia kanssasi!!!!


      • chanel3
        chanel3 kirjoitti:

        Tämä oli mulle nyt ajankohtainen asia siinä mielessä,että äitini muutettua juuri meille,ja saadessani entisiltä kodinhoitajiltaan paperit ed.kunnastaan,oli mm. lääkelistassa maininta: HOITOTESTAMENTTI.(ei mitään muuta)!

        Olen tuota miettinyt,että sanotaanko jossain papereissa ehkä tarkemmin asiasta,vai onko tuo sana jo sinällään kattava kaiken tuon edellä puhutun? Miksi muuten sana olisi lisätty tavalliseen A-4 paperiin lääkelistan alkuun?

        Kaikkia papereita en siis ole vielä saanut tänne kuntaamme ,ja OLETAN tuon sanan tarkoittavan sitä,että äitini on siis jossain vaiheessa tehnyt papereihinsa selväksi,ettei halua elämäänsä "pitkitettävän" jos jotain tapahtuu...
        olisiko näin?

        Hiljaiseltapa se näytti tuollakin foorumilla toiminta olevan,mutta joka tapauksessa sinne nyt meen kirjautumaan...koskaan ei apua ole liikaa kun ollaan erilaisten vanhusten kanssa tekemisissä:)
        Vertaistuki kunniaan!!!!!


      • chanel3
        chanel3 kirjoitti:

        Tämä oli mulle nyt ajankohtainen asia siinä mielessä,että äitini muutettua juuri meille,ja saadessani entisiltä kodinhoitajiltaan paperit ed.kunnastaan,oli mm. lääkelistassa maininta: HOITOTESTAMENTTI.(ei mitään muuta)!

        Olen tuota miettinyt,että sanotaanko jossain papereissa ehkä tarkemmin asiasta,vai onko tuo sana jo sinällään kattava kaiken tuon edellä puhutun? Miksi muuten sana olisi lisätty tavalliseen A-4 paperiin lääkelistan alkuun?

        Kaikkia papereita en siis ole vielä saanut tänne kuntaamme ,ja OLETAN tuon sanan tarkoittavan sitä,että äitini on siis jossain vaiheessa tehnyt papereihinsa selväksi,ettei halua elämäänsä "pitkitettävän" jos jotain tapahtuu...
        olisiko näin?

        Nyt löysin oikeaan paikkaan!!
        odottelen tässä hyväksymisviestiä...ekana meni ilmeisesti jo kuopatulle foorumille!

        -tavataan:)


      • sulle
        chanel3 kirjoitti:

        Nyt löysin oikeaan paikkaan!!
        odottelen tässä hyväksymisviestiä...ekana meni ilmeisesti jo kuopatulle foorumille!

        -tavataan:)

        ksityisviestin omaishoitajien palstalle...


      • Ei olekaan sinällään.
        suinkaan ole kirjoitti:

        sama kuin elvytyskielto.
        Googlaa, sanalla hoitotestamentti. Itse olen sellaisen tehnyt reilut 10 v sitten, vaikkei tässä ikääkään ole kuin 30 ja risat. Sairauksiakaan ei (onneksi) vielä ole.¨Hoitotestamentin voi tehdä kuka tahansa.

        Hoitotestamenttiinhan voi laittaa juuri sen mitä haluaa itselleen tehtävän.
        Omaan testamenttiini laitoin "turhista hoitotoimista kieltäydyn".
        En ole ikinä ymmärtänyt miksi tuo DNR loukkaa ihmisiä, miksi ihmeessä tuo elvytys on niin tärkeää siinnä vaiheessa kun kuolema on kuitenkin lähiaikoina tulossa?
        Omaisia lie lohduttaa se että "kaikki mahdollinen on tehty", mutta kun se kaikki mahdollinen on jo yleensä tehty ennenkuin tuohon päätökseen mennään. Syöpä ei elvytyksellä parane eikä loppuunkulunut sydän sillä tokene.
        Liikaa TV-sarjoja joissa "resuscitation" on saatu näyttämään niin elämää pelastavalta että oikein...


      • Susityttö -78
        chanel3 kirjoitti:

        Tämä oli mulle nyt ajankohtainen asia siinä mielessä,että äitini muutettua juuri meille,ja saadessani entisiltä kodinhoitajiltaan paperit ed.kunnastaan,oli mm. lääkelistassa maininta: HOITOTESTAMENTTI.(ei mitään muuta)!

        Olen tuota miettinyt,että sanotaanko jossain papereissa ehkä tarkemmin asiasta,vai onko tuo sana jo sinällään kattava kaiken tuon edellä puhutun? Miksi muuten sana olisi lisätty tavalliseen A-4 paperiin lääkelistan alkuun?

        Kaikkia papereita en siis ole vielä saanut tänne kuntaamme ,ja OLETAN tuon sanan tarkoittavan sitä,että äitini on siis jossain vaiheessa tehnyt papereihinsa selväksi,ettei halua elämäänsä "pitkitettävän" jos jotain tapahtuu...
        olisiko näin?

        Itse olen hoitoalalla ja hoitanut montaa parantumattomasti sairasta kuolemaan asti. Tämä työ on saanut minut tekemään hoitotestamentin. Hyvin tarkan sellaisen. Eritoten painotan, että elämääni ei saa tarpeettomasti pitkittää. Tämähän ei tarkoita sitä, että hyvästä perushoidosta tai kivunhoidosta tingittäisiin. Osaltaan hoitotestamentin tekemiseen vaikuttivat monen potilaan omaiset, jotka olisivat pitäneet kuolevan hengissä hinnalla millä hyvänsä. Minä en tuollaista tilannetta halua. Kerroin tästä miehelleni. Hän sanoi, että jos tuollainen tilanne tulisi, niin kyllä hän tajuaisi faktat. Vastasin, että kun vuoteella makaan minä tai lapsesi niin siinä ei ole järjellä sijaa. Ei vain halua luopua toisesta. Tämän paperin kautta kuitenkin tahtoni toteutuu ilman, että kukaan sureva läheinen voisi siihen vaikuttaa. Ja DNR ei tarkoita toisen tappamista tai armomurhaa vaan se itseasiassa säästää asianomaisen turhalta kärsimykseltä antaa arvokkaan kuoleman. Sen kai ketjun aloittajakin läheiselleen soisi...


      • Lukija*

        Mainostaminen siis on sallittua?


      • Mietintämyssyyn

        Siis dementiaa sairastava vanhusko ?


    • Eettiset kysymykset

      Minkä ikäinen ja kuntoinen oli tuo omainen, jos elvyttää, voi jäädä jopa pahempia ongelmia, ja omainen kärsisi niistä. Ennen vanhaan vanhukset/sairaat kuolivat luonnollisesti, nykyään keinotekoisesti pidetään hengissä, onko se ihmisarvon kunnioittamista, se on luonnotonta(riippu tapauksesta. Eettisiä juttuja, jokainen yksilöllinen tapaus, ei niitä lupia kaikille kirjoiteta, aina pitää perustella, MIKSI.Kyllä omaiset yleensä tietoisia näistä asioista on.

    • Not for resuscitation

      Kyse ei ole pelastamisesta vaan selviämisestä sähköisestä sydämenkäynnistyksestä.
      Löydät tietoa googlettamalla DNR.

      DNR tehdään potilaille, jotka eivät hyödy tehoelvytyksestä. 360 volttia sähköä kroppaan ihmiselle, jonka elintoiminnot eivät muutenkaan kestä montaakaan elinpäivää. Se on eräs hyvän kuoleman muoto. Sähköshokki ei ole kivuton ja se tehdään, jos nähdään, että potilaan elintoiminnot voivat elpyä normaaliksi sen jälkeen.
      Jos potilaan elintoiminnot eivät tue selviämistä (hengityskatkot ja heikko hapetus, sydämen toiminnan loppuminen _ vajaatoiminnan loppu, hidas rytmi tms.), pitkään jatkunut syömättömyys / juomattomuus - dementia, ketä silloin hoidetaan? Onko potilaan oma hyöty / toive, vai omaisen kyvyttömyys päästää irti? -kuka siitä viime kädessä hyötyy?
      Tanskassa on kuulemma onnellisia vanhuksia.Siellä selvitään elvytyksistä lähes80%. Siellä myös tehdään DNR päätökset nopeammin ja ihmisille kerrotaan syyt ja annetaan aikaa jättää jäähyväiset. Suomessa toivoa ruokitaan loppuun asti ja heitettään vielä voltit päälle, että kaikki on tehty.

    • AR (always read)

      Omaisten kannattaa olla tarkkana ja pyytää aina potilaan kaikki hoitomuistiinpanot. Minä olen kyllä antanut suostumuksen DNR-päätökseen, mutta yllättäen muistiinpanoissa luki antibioottihoidon harkinnan seassakin ".. ja koska potilaalla on dnr-päätös..". DNR liittyy elvytykseen (sydämen pysähdykseen, hengityskoneeseen laittamiseen) EIKÄ sillä voi perustella antibioottien antamatta jättämistä tai muun hoidon antamatta jättämistä silloin kun potilas on tajuissaan jne.

      Sairaalat informoivat tästä huonosti, onneksi on Google.

    • DNR on pelkästään elvytyskielto, sille on juridiset ja lääketieteelliset perusteet ja niiden mukaan lääkäri päättää tästä päätöksestä. Se ei ole ensisijaisesti omaisen päätettävissä eli lääkäri voi tehdä kyseisen päätöksen myös vasten omaisten tahtoa. Käytännössä kuitenkin lääkäri yleensä ainakin mainitsee asiasta omaisille tai kysyy heidän mielipidettään. Se ei siis ole hoitokielto eikä estä normaalia hyvää perushoitoa millään tavalla.
      On olemassa sairauksia tai sairauden uhkaa (esim. kohtauksia) josta DNR päätöksen saanut ei ehkä tule selviämään tai jos selviää, sen seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Potilas voi esim. jäädä aivokuolleeksi, hengityskoneen varaan täysin tai elintoimintoja menetetään niin paljon, että vanhus voi jäädä "vihannekseksi" makaamaan, jolloin eliniällä ei ole muutoinkaan enää kovin hyvä ennuste. Harva ihminen eläessään tätä toivookaan, joten eikö ole hyvä kun tehty ajoissa päätös joka estää koneiden varaan tai "vihannekseksi" joutumisen?

      Sitä vastoin hoitotahto (tai hoitotestamentti) on se joka paremmin määrittelee jokaisen kohdalla viimeisten vuosien ja aikojen hoidon laadun. Siinähän jokainen itse voi kieltää tietyt asiat kohdallaan hyvinkin yksityiskohtaisesti. Olen itse esim. potilaan kanssa yhdessä tehnyt hänelle hoitotahdon, jossa potilas itse kielsi esim. antibioottien antamisen mikäli keuhkokuume iskee. Samoin hän kielsi kaikki suonensisiset nesteiden antamisen sekä "letkujen" tai koneiden varassa elämisen. Lisäksi hän määräsi siinä, että riittävästi saatava kipulääkettä syöpäkipuihinsa ettei kivusta tarvitse enää kärsiä. Hänen vahva mielipiteensä oli, että mitä sitä suotta lähtöä enää pitkittämään jos toivoa paranemisesta ei enää ole annettu ja sairaus etenee kovaa vauhtia. Tämä kaikki kirjattiin ylös hoitotahtoon ja vaivoin hän sai raapustettua nimensä alle. Muutaman kuukauden kuluttua Herra armahti hänet tästä maailmasta tuonpuoleiseen.
      Hoitotahto /-testamenttikaan ei saa estää muuten normaalia hyvää perushoitoa.

    • äidinhoitotahto

      Äitini kuoli hiljattain.

      Asun ulkomailla ja en voinut käydä niin usein.
      Äitini mies oli vihamielinen minua kohtaan, haukkui minut ja oli aina "vahtimassa" kun kävin äitini luona hoitokodissa. (Varmistin aina hoitokodista etukäteen että miehensä ei ollut paikalla kun kävin tapaamassa äitiäni). Olin toivonut että äitilleni olisi määrätty edunvalvoja, mutta se ei mennyt läpi maistraatissa.

      Kun viimeisen kerran äitini oli sairaalassa, niin mieheltä lipsahti, että äitini oli tehnyt hoitotahdon ja jotenkin sain käsityksen että miehen suostumuksella jotenkin äitini elvytettiin kuitenkin sairaalassa. En siis tiedä, miten kävi, mutta jotenkin tuli hämärä mielikuva että miehensä halusi väkisin pitää äitini hengissä.

      Onko minulla tyttärenä oikeus lukea äitini sairaskertomukset ja esim tarkistaa tämä hoitotahto-asia? Äidilläni oli kovat tuskat ja hän halusi päästä lepoon.
      Asun siis ulkomailla ja minulla ei ole paljon tietoa näistä asioista.

      Toivoisin pikaista tietoa.

      • Osanottoni

        Mun mielestä sulla on omaisena ja äitisi tyttärenä oikeus nähdä äitisi sairaskertomukset. Voit myös kysyä sitä hoitotahtoasiapaperia nähtäväksesi, ei luulisi olevan esteitä sen asian suhteen. Ota yhteyttä äitiäsi hoitaneeseen sairaalaan ja kysy saisitko kopiot äitisi sairaskertomuksista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1518
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1159
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1114
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1092
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1002
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe