kertokaa hyvät ja huonot puolet,
olisin ostamassa vesisuihkulla olevaa venettä
vesisuihku
5
4872
Vastaukset
- Jettiveto
Riippuu veneen koosta ja tehoista, mutta ihan yleisimmät lienee kovempi kulutus, pienempi syväys, vähempi kallistelu kaarteessa. Ohjaus poikkeaa melkoisesti, koneessa on oltava kierroksia jotta vene kääntyy. Ryömintänopeudella voi olla hankalampi ohjata, mutta se riippuu jo veneestä ja koneesta tai koneista. Millaista pakettia olet katsellut?
- ...
joko paatin pitää olla aika tasapohjainen, tai syvemmällä v-pohjalla vaatii nopeuden saavuttamiseksi tehoja reippaasti enemmän. Hyötysuhde on erittäinkin huono. Hissukseen ajaessa pakilla pitää kääntää päinvastaiseen suuntaan, kuin normaalisti ja siihen tottuu äkkiä. Kääntyy jokseenkin paikallaan tyhjäkäynnillä ja on kiva lelu kaislikkoja kierrellessä, kunhan katselee eteensä, ettei ole esim. muovikasseja kellumassa reitillä. Täydestä vauhdista EI kannata kokeilla pakkia, koska siitä tulee helposti sukellusvene , tai kuski/matkustajat sinkoaa tuulilasin yli.
Tässä muutama omista kokemuksistani omalla paatilla, mutta helkkarin kiva peli, jos ei ole kulutuksella niin väliä, kunhan on kunnolla potkua pannussa.- kommentti...
Joku vuosi sitten oli eräässä kotimaisessa lehdessä testi, akselivetoinen vastaan jetti. Sama vene samalla moottorilla, muistaakseni Targa ja jettivetoinen oli nippanappa taloudellisempi matkanopeuksilla (edellyttää että nopeutta on "riittävästi" niin että jetti toimii kunnolla eli suutin nousee riittävän ylös). Vastaavissa vertailuissa jetti/sisäperä on taloudellisuus ollut jotakuinkin tasan, sisäperä keskimäärin hiuksenhienosti taloudellisempi.
Jetti häviää jos nopeutta ei ole riittävästi tai rakenne on väärä koska jetti vaatii toimiakseen suuttimen nousun riittävän korkealle. Kokemusta on yhdestä alitehoisesta jolle saa muutaman solmun lisää vauhtia kun onnistuu aallosta "nostamaan" perän ylös niin että jetti alkaa toimia kunnolla (ja tuo muutama solmu lisää riittää nostamaan kulkuasentoa senverran että se pysyy "ylhäällä" kunnes kuski töppää).
Olisiko tuo mielikuva jetin suuremmasta kulutuksesta peräisin ajotavasta (yleisempi "tietyntyyppisissä" veneissä) tai väärin toteutetuista ratkaisuista joissa jetti ei toimi kunnolla ? kommentti... kirjoitti:
Joku vuosi sitten oli eräässä kotimaisessa lehdessä testi, akselivetoinen vastaan jetti. Sama vene samalla moottorilla, muistaakseni Targa ja jettivetoinen oli nippanappa taloudellisempi matkanopeuksilla (edellyttää että nopeutta on "riittävästi" niin että jetti toimii kunnolla eli suutin nousee riittävän ylös). Vastaavissa vertailuissa jetti/sisäperä on taloudellisuus ollut jotakuinkin tasan, sisäperä keskimäärin hiuksenhienosti taloudellisempi.
Jetti häviää jos nopeutta ei ole riittävästi tai rakenne on väärä koska jetti vaatii toimiakseen suuttimen nousun riittävän korkealle. Kokemusta on yhdestä alitehoisesta jolle saa muutaman solmun lisää vauhtia kun onnistuu aallosta "nostamaan" perän ylös niin että jetti alkaa toimia kunnolla (ja tuo muutama solmu lisää riittää nostamaan kulkuasentoa senverran että se pysyy "ylhäällä" kunnes kuski töppää).
Olisiko tuo mielikuva jetin suuremmasta kulutuksesta peräisin ajotavasta (yleisempi "tietyntyyppisissä" veneissä) tai väärin toteutetuista ratkaisuista joissa jetti ei toimi kunnolla ?Siinä oli muistaakseni myös perävetolaitteella varustettu Targa. Minulle kyllä jäi käsitys, että vetolaitteella varustettu oli sekä nopein että taloudellisin.
Joskus, olikohan 80- luvun lopun lehti, oli Buster Magnum testattu VP 146 hv koneella ja Alamarin Jet 180 vastaan SP yksipotkurinen vetolaite. Minulla on sattumalta tuo vertailutaulukko tässä pöydälläni. Huippunopeudella eli 34 solmua sekä tunti- että mailikulutus on jotakuinkin sama näistä käyristä päätellen. Muuten kulutus L/MPK on jetillä noin 0,12 L/MPK suurempi. Eli kun 22 solmussa vetolaite vie 0,8 l/mpk , jetti vie 0,92 l/mpk. Eli ei se ero niin kauhea ole, taitaa olla 15 % luokkaa. Ennen liukukynnystä (6-10 solmua) ero on peräti 0,25 l/mpk, mutta eihän sillä nopeudella ajeta normaalisti. Huippunopeus oli solmun isompi potkurilla. Voin skannata taulukon tarvittaessa.- Joakim
kommentti... kirjoitti:
Joku vuosi sitten oli eräässä kotimaisessa lehdessä testi, akselivetoinen vastaan jetti. Sama vene samalla moottorilla, muistaakseni Targa ja jettivetoinen oli nippanappa taloudellisempi matkanopeuksilla (edellyttää että nopeutta on "riittävästi" niin että jetti toimii kunnolla eli suutin nousee riittävän ylös). Vastaavissa vertailuissa jetti/sisäperä on taloudellisuus ollut jotakuinkin tasan, sisäperä keskimäärin hiuksenhienosti taloudellisempi.
Jetti häviää jos nopeutta ei ole riittävästi tai rakenne on väärä koska jetti vaatii toimiakseen suuttimen nousun riittävän korkealle. Kokemusta on yhdestä alitehoisesta jolle saa muutaman solmun lisää vauhtia kun onnistuu aallosta "nostamaan" perän ylös niin että jetti alkaa toimia kunnolla (ja tuo muutama solmu lisää riittää nostamaan kulkuasentoa senverran että se pysyy "ylhäällä" kunnes kuski töppää).
Olisiko tuo mielikuva jetin suuremmasta kulutuksesta peräisin ajotavasta (yleisempi "tietyntyyppisissä" veneissä) tai väärin toteutetuista ratkaisuista joissa jetti ei toimi kunnolla ?Vene 1/2000 vertasi Minor 7600:sta Kamewan jetillä ja akselivedolla. Akseliveto oli hieman taloudellisempi alle 20 kn vauhdeissa ja taas jetti oli selkeästi taloudellempi yli 25 kn vauhdeissa ja saavutti 4 kn suuremman huippunopeuden samalla moottorilla.
Vene 7/2004 vertasi Minor 27 WR:ää samalla moottorilla akselilla, Bravo 2 vetarilla ja Kamewan jetillä. Bravo 2 oli kaikilla nopeuksilla 20-30% taloudellisempi kuin jetti. Akselivetoinen taas oli 15 kn vauhdissa lähes yhtä hyvä kuin perävetolaite, mutta 27 kn vauhdissa sen kulutus oli lähes 2-kertainen ja huiput jäivät 4 kn alle jetin ja 5 kn alle vetarin.
Yhteenvetona:
Akseliveto on umpisurkea, kun nopeus on selvästi liukualueella (yli 20 kn ko. kokoluokassa). Jetti on selvästi huonompi kuin perävetolaite taloudellisuudeltaan.
Kamewan on varmasti yksi parhaista jeteistä ja ko. asennukset olivat onnistuneita. Paljon huonompiakin on, erityisesti "pikkujetit", joita on noissa ~5 m veneissä perämoottorin tms. koneella ovat hurjia polttoainesyöppöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6062456Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4131965Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231830Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641468JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191446- 651339
- 1221194
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka22980Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16958Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66853