Palveluasumisen kustannukset

Nimetön

Hei!

Omien vanhempieni sairaudet ja jaksaminen ovat saaneet minut mietimään palveluasumisen mahdollisuutta.

Tietääkö kukaan millaiset nämä kustannukset olisivat/kk. Hajanaisia tietoja olen saanut ja yllättynyt niiden kalleudesta. Voisiko kustannuksia verrata jotenkin? Niin, ja mitä tukia olisi mahdollista saada?

47

10067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------------

      julkisen vai yksityisen sektorin hintoja? Anoppini asuu yksityisessä palvetalossa, hintaa (siihen sis.24/7 hoitohenkilökunnan paikalla olo) tällä hetkellä n. 1000 euroa/kk. Sisältää asumisen omassa yksiössä, ruoan sekä edellä mainitun terv.hoitopalvelun, mm. lääkäripalkkioita ei tule erikseen.

      • Kohan kahtotaan

        Hei!

        Tuohan kuulostaa ihan kohtuulliselta. Missä päin Suomea näin on?

        Kysyin kustannuksia Tampereelta yksityisestä palveluakoti Omenanpihasta ja sain arvion n. 3200/kk johon ei kuulu lääkkeet.. Minkähänlaisesta luksuksesta tässä voi olla kysymys.. vai olikohan se kahden yhmisen yhteishinta. Tyyristä silti.

        Ymmärsin, että palveluasumiseen haetaan kaupungin sosiaalitoimen kautta. Liekö näin myös yksityiselle puolelle vai voisiko sieltä pyytää jonninmoisen tarjouksen??

        Sitä vaan miettii että miten tässä edetään kun vanhemmista ei ole asioitten hoitajaksi.


      • homma menee näin
        Kohan kahtotaan kirjoitti:

        Hei!

        Tuohan kuulostaa ihan kohtuulliselta. Missä päin Suomea näin on?

        Kysyin kustannuksia Tampereelta yksityisestä palveluakoti Omenanpihasta ja sain arvion n. 3200/kk johon ei kuulu lääkkeet.. Minkähänlaisesta luksuksesta tässä voi olla kysymys.. vai olikohan se kahden yhmisen yhteishinta. Tyyristä silti.

        Ymmärsin, että palveluasumiseen haetaan kaupungin sosiaalitoimen kautta. Liekö näin myös yksityiselle puolelle vai voisiko sieltä pyytää jonninmoisen tarjouksen??

        Sitä vaan miettii että miten tässä edetään kun vanhemmista ei ole asioitten hoitajaksi.

        ns. tuettu palveluasuminen kustantaa about 80% asiakkaan tuloista per kk. Eli siis kaksikymmentä prosenttia jää omaan käyttöön.


      • tietoa
        homma menee näin kirjoitti:

        ns. tuettu palveluasuminen kustantaa about 80% asiakkaan tuloista per kk. Eli siis kaksikymmentä prosenttia jää omaan käyttöön.

        Palveluasumisen asiakasmaksut päätetään kuntakohtaisesti, sillä niitä ei säätele mikään asetus, niin kuin laitoshoitoa. Mikäli palvekuasumisesta peritään tulojen mukainen maksu, on kyseessä kunnan pääosin maksama palveluasuminen joko omassa (kunnan ylläpitämässä) yksikössä tai ostopalveluna hankitusta yksiköstä, jonne pitää saada kunnan maksusitoumus. Molemmissa tapauksissa kunta käyttää omia kriteerejään siitä, kenelle myöntää palveluasumisen. Yleensä tällainen tulee kyseeseen silloin kun kotihoidon keinot eivät enää riitä ja vanhus tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Muussa tapauksessa asiakas maksaa kaiken itse ja silloin kustannukset ovat 3000-5000 e/kk palveluasumisyksikön henkilöstöresursseista ja muista palveluista riippuen.


      • eräsN1
        tietoa kirjoitti:

        Palveluasumisen asiakasmaksut päätetään kuntakohtaisesti, sillä niitä ei säätele mikään asetus, niin kuin laitoshoitoa. Mikäli palvekuasumisesta peritään tulojen mukainen maksu, on kyseessä kunnan pääosin maksama palveluasuminen joko omassa (kunnan ylläpitämässä) yksikössä tai ostopalveluna hankitusta yksiköstä, jonne pitää saada kunnan maksusitoumus. Molemmissa tapauksissa kunta käyttää omia kriteerejään siitä, kenelle myöntää palveluasumisen. Yleensä tällainen tulee kyseeseen silloin kun kotihoidon keinot eivät enää riitä ja vanhus tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Muussa tapauksessa asiakas maksaa kaiken itse ja silloin kustannukset ovat 3000-5000 e/kk palveluasumisyksikön henkilöstöresursseista ja muista palveluista riippuen.

        Jep, minun *vanhusystäväni*(97 vee) Asuu yksityisessä palvelukodissa Itä-Suomessa. Hintaan kuuluu ympärivuorokautinen valvonta, hoito, ruoka ja lääkkeet. Huone on pieni yhdenhengenhuone n. 12 m2 jossa on oma wc/suihku. Hinta on 86€/vrk.


      • jampe 65
        eräsN1 kirjoitti:

        Jep, minun *vanhusystäväni*(97 vee) Asuu yksityisessä palvelukodissa Itä-Suomessa. Hintaan kuuluu ympärivuorokautinen valvonta, hoito, ruoka ja lääkkeet. Huone on pieni yhdenhengenhuone n. 12 m2 jossa on oma wc/suihku. Hinta on 86€/vrk.

        MOI!

        Sukulaisemme on dementointunut niin että nyt järjestellään tuettua palveluasumista. Mitenköhän kustannukset menevät ? Olen ymmärtänyt että kunta kuittaa eläkkeen, mutta tyhjentääkö kunta myös pankkitilin ja jopa pakottaa myymään asunto-osakkeen. Ajatuksena on ollut järjestää asuminen ja "päällekatsominen" ja hoitaa muut kustannukset omista varoista.
        Kunnasta on hieman ongelmaa saada tietoa :-)


      • Tytärr
        jampe 65 kirjoitti:

        MOI!

        Sukulaisemme on dementointunut niin että nyt järjestellään tuettua palveluasumista. Mitenköhän kustannukset menevät ? Olen ymmärtänyt että kunta kuittaa eläkkeen, mutta tyhjentääkö kunta myös pankkitilin ja jopa pakottaa myymään asunto-osakkeen. Ajatuksena on ollut järjestää asuminen ja "päällekatsominen" ja hoitaa muut kustannukset omista varoista.
        Kunnasta on hieman ongelmaa saada tietoa :-)

        ..täällä. Olisi kiva saada vastaus em. kysymykseen sillä erotuksella että vanhuksemme eivät omista asunto-osaketta.


      • .
        jampe 65 kirjoitti:

        MOI!

        Sukulaisemme on dementointunut niin että nyt järjestellään tuettua palveluasumista. Mitenköhän kustannukset menevät ? Olen ymmärtänyt että kunta kuittaa eläkkeen, mutta tyhjentääkö kunta myös pankkitilin ja jopa pakottaa myymään asunto-osakkeen. Ajatuksena on ollut järjestää asuminen ja "päällekatsominen" ja hoitaa muut kustannukset omista varoista.
        Kunnasta on hieman ongelmaa saada tietoa :-)

        kunta pakota myymään yhtikäs mitään tai mene kenenkään pankkitilille...


      • Anonyymi
        homma menee näin kirjoitti:

        ns. tuettu palveluasuminen kustantaa about 80% asiakkaan tuloista per kk. Eli siis kaksikymmentä prosenttia jää omaan käyttöön.

        Kyllä, suurin piirtein. Myös kunnallinen.. rahastetaan joka puolella, riippuen asiakkaan eläkkeen suuruudesta. Aina käteen jää vain tuo mainitsemasi summa, noin arviolla eli 20-25%. Kyllä ne rosvota osaa. Kerron elävän esimerkin: omaisen eläke nousi 2€/kk, kunta nosti "palvelun" hintaa heti 150€/kk. Törkeää laillistettua ryöstöä! Sain onneksi puhuttua summan pienemmäksi, koska eläke olisi ollut noston jälkeen komiasti miinuksella.


    • Ihmettelen 122345

      Olisi hyvä kuulla kokemuksia palveluasumisen kustannuksista (menikö säästöt ja osakkeet), nyt kunnilla on säästöpaineita, tahtoo heikoilla menä vielä heikommin.

    • ----

      Ei mene kuin eläke, siitäkin on jäätävä noin sata euroa käyttörahaa. Omaisuuteen ei ainakaan nykyisin kosketa kunnallisissa hoitopaikoissa.

    • tosi on

      Tuttava on tehostetussa palvelutalossa,kunnallisessa.Ei siinä jää se lakiosa.Lääkket vie maltaita,ja hygieniatuotteet ja vaatteet puoliso joutuu kustantamaan

      • ----------

        Ei puoliso joudu kustantamaan, ne ostetaan sillä potilaan eläkkeestä jääneellä osuudella. Meillä lääkkeet kuuluu hoitoon. Ainoastaan partavedet pesuaineet, hampaidenhoitotarvikkeet on itse ostettava, nekin on talon puolesta, mutta ovat sellaisia että potilas saa esim. shampoosta ihottumaa.
        Hän on vuodeosastolla, voi olla eri asia.


      • Pirre*

        Mitä lääkkeitä hän tarvitsee, eikös silloin jos ihmisellä on joku krooninen sairaus, lääkkeet ole lähes ilmaisia?


      • yhnmju
        Pirre* kirjoitti:

        Mitä lääkkeitä hän tarvitsee, eikös silloin jos ihmisellä on joku krooninen sairaus, lääkkeet ole lähes ilmaisia?

        Pitkälti yli 600 euroa on omavastuu lääkkeistä. Sitten halpenevat ovat lähes ilmaisia.
        Muutamaan krooniseen sairauteen on ilmaiset lääkkeet.


    • Rahat pois

      89-vuotias äitini on jo reilun vuoden ajan ollut yksityisessä palvelukodissa, jossa jokaisella on oma huone, mutta yhteisiä wc- jas sosiaalitiloja käytävällä.

      Äiti saa eläkettä nettona käteen 1950 euroa. Hoivakodille hän maksaa 2350 euroa kuukaudessa - summa pitää sisällään pienen pikkuruisen huoneen vuokran, siivouksen, pyykin, ruoan ja ympärivuorokautisen hoitajan avun tarvittaessa. Äiti maksaa lisäksi itse lääkkeet, vaatteet, vaipat ja henk.kohtaiset hygieniatuotteet.

      Kunta käyttää tästä hoivakodista nimitystä avohoito ja hinnoittelee maksun omilla kriteereillään. Onneksi äidillä on säästöjä ja ikää jo niin paljon, ettei ole pelkoa säästöjen loppumisesta.

      • .....

        Ei noin saa tehdä!!!!
        Eläkkeen pitää riittää ja jäädä vielä noin sata euroa käyttörahaa.
        Jos eläke ei riitä kaikkiin kuluihin, pitää kunnan maksaa erotus, äitini on tehostetun palvelun asumisyksikössä, kaikki hinnoitellaan erikseen, mutta vain siihen asti että eläke riittää ja käyttöraha jää.
        Hoitopaikka on kunnallinen, mutta ei yksityisetkään saa riistää ihan tolkuttomasti.


    • Rahat pois

      >Ei noin saa tehdä!!!!<

      Kylläpä ainakin Kaavin kunta tekee näin. Yritimme veljeni kanssa juuri sisäasiainministeriön antamaan ohjeistukseen vedoten saada korjausta äidin hoitomaksuun, mutta tuloksetta. Vanhusten palveluohjaaja joutui itsekin meille lopulta myöntämään, että kunta tekee tietoisesti väärin määritellessään äidin hoivakotimaksun korkeammalle kun äidin tulot riittävät.

      Luulen että näin tapahtuu kaikkien hyvätuloisten kaavilaisten vanhusten kohdalla. Pienituloisten vanhusten hoivamaksusta maksaa kunta valtaosan.

      • ....

        Tulot ja omaisuus ei saa vaikuttaa, niin minulle on kerrottu. Ihmiset eivät ole samanarvoisessa asemassa!
        Äidilläni on pienempi eläke, hänellä on oma osake ja aika paljon säästöjä. Muuta ei mene kuin eläke, siitäkin jää vajaa sta euroa.
        Ei saa tehdä tietoisesti väärin kuntakaan, saattaa tulla vielä kalliiksi!
        Ehdotan että otatte asianajajan koska äidillänne on omaisuutta ja hyvä eläke. Tulisi ennakkopäätös että ei toimita miten mieleen tulee.


      • Rahat pois
        .... kirjoitti:

        Tulot ja omaisuus ei saa vaikuttaa, niin minulle on kerrottu. Ihmiset eivät ole samanarvoisessa asemassa!
        Äidilläni on pienempi eläke, hänellä on oma osake ja aika paljon säästöjä. Muuta ei mene kuin eläke, siitäkin jää vajaa sta euroa.
        Ei saa tehdä tietoisesti väärin kuntakaan, saattaa tulla vielä kalliiksi!
        Ehdotan että otatte asianajajan koska äidillänne on omaisuutta ja hyvä eläke. Tulisi ennakkopäätös että ei toimita miten mieleen tulee.

        >Ehdotan että otatte asianajajan koska äidillänne on omaisuutta ja hyvä eläke. Tulisi ennakkopäätös että ei toimita miten mieleen tulee.<

        Eipä maksa vaivaa. Äiti on jo 89-vuotias, joten niin paljon ei vuosia voi olla jäljellä etteivätkö hänen omat säästönsä riittäisi hoitoon. Mieluummin panostamme äidin hoitoon kuin asianajajien pohjattomiin taskuihin :-)

        Enkä muuten usko sitäkään, että Kaavin kunta olisi ainoa joka tietoisesti rikkoo sisäasiainministeriön määräystä. Arvattavasti saman mallin mukaan mennään monessa muussakin alijäämäisessä kunnassa.


      • .....
        Rahat pois kirjoitti:

        >Ehdotan että otatte asianajajan koska äidillänne on omaisuutta ja hyvä eläke. Tulisi ennakkopäätös että ei toimita miten mieleen tulee.<

        Eipä maksa vaivaa. Äiti on jo 89-vuotias, joten niin paljon ei vuosia voi olla jäljellä etteivätkö hänen omat säästönsä riittäisi hoitoon. Mieluummin panostamme äidin hoitoon kuin asianajajien pohjattomiin taskuihin :-)

        Enkä muuten usko sitäkään, että Kaavin kunta olisi ainoa joka tietoisesti rikkoo sisäasiainministeriön määräystä. Arvattavasti saman mallin mukaan mennään monessa muussakin alijäämäisessä kunnassa.

        Meilläkin on köyhä kunta, mutta täällä pelataan lain ja asetusten puitteissa.
        Toivottavasti hoito on hyvää, kyllä sen pitäisi tuollaisilla summilla olla.
        Meillä ei ole valittamista hoidon suhteen, silti maksut ovat suhteutettu eläkkeeseen.
        Kaikki hinnoitellaan erikseen, vuokra, ruoka, pyykit, hoito... ym...
        Ei äidin pankkitiliin ole koskettu, en osaa sano kuinka kävisi jos myytäisiin asunto, se voitaisiin laskea tuloksi ja maksut nousisivat.


      • Rahat pois kirjoitti:

        >Ehdotan että otatte asianajajan koska äidillänne on omaisuutta ja hyvä eläke. Tulisi ennakkopäätös että ei toimita miten mieleen tulee.<

        Eipä maksa vaivaa. Äiti on jo 89-vuotias, joten niin paljon ei vuosia voi olla jäljellä etteivätkö hänen omat säästönsä riittäisi hoitoon. Mieluummin panostamme äidin hoitoon kuin asianajajien pohjattomiin taskuihin :-)

        Enkä muuten usko sitäkään, että Kaavin kunta olisi ainoa joka tietoisesti rikkoo sisäasiainministeriön määräystä. Arvattavasti saman mallin mukaan mennään monessa muussakin alijäämäisessä kunnassa.

        Kuavilla pitäisi käydä, josko sieltä sukua löytyisi, - jos sallitaan näin itse aiheesta poikkeaminen :)


    • -------

      Niiltä otetaan kenellä on.
      Kunpa ihmiset ymmärtäisivät vaikka jakaa omaisuutensa lapsilleen ennakkoperintönä.
      Saman hoidon saa perus kansaneläkkeellä oleva kuin sellainen joka on ollut ikänsä töissä ja saa isoa eläkettä vaikka toinen voi maksaa hoidostaan kolminkertaisesti.
      Onhan se oikeinkin, mutta edes säästöt pitäisi jättää rauhaan.
      Vaikka en ole ahne, itselläni on mitä tarvitsen, en silti halua että äitini omaisuus kupataan viimeistä penniä myöten jos elää vaikka satavuotiaaksi.
      Minua harmittaa eniten se kun äiti oli hirveän nuuka, hyvä jos raaski syödä, olisi käyttänyt rahansa silloin kun oli voimissaan.

    • Huomioikaa

      Näissä palveluasumisen yksiköissä asuvat voivat anoa asumistuke vuokraansa ja hoitoonsa eläkkeensaajan hoitotukea ja nämä tuet ovat eläkkeen lisäksi huomioitavia tuloja. Uskoisin että tässä on syy miksi maksu voiolla suurempi kuin eläke.

      • ------

        Näin on, kelan hoitotuki nostaa tuloja.


      • Kaupunkimaksaa

        On iso ero, onko hoitopaikka vanhainkoti(laitoshoitoa, maksu eläkeriippuvaista muistaakseni 84 %tuloista) vai tehostetun palveluasumisen yksikkö, joka rinnastetaan kotiasumiseen. Joka tehpa yksiköllä on vuokransa, lisäksi palvelumaksu, jota kunta tukee ( muutoin hoitovuorokausi noin 130 e/ vrk yksiköstä riippuen, joten yhteiskunta maksaa isoimman osan hoidosta vaikka asiakasmaksu kalliilta tuntuukin). Vanhainkoti sis lääkkeet, tehpassa kaikki itse maksettavia. Saa vuokratukea ja hoitotukea kelalta.


      • murhe.puserossa
        Kaupunkimaksaa kirjoitti:

        On iso ero, onko hoitopaikka vanhainkoti(laitoshoitoa, maksu eläkeriippuvaista muistaakseni 84 %tuloista) vai tehostetun palveluasumisen yksikkö, joka rinnastetaan kotiasumiseen. Joka tehpa yksiköllä on vuokransa, lisäksi palvelumaksu, jota kunta tukee ( muutoin hoitovuorokausi noin 130 e/ vrk yksiköstä riippuen, joten yhteiskunta maksaa isoimman osan hoidosta vaikka asiakasmaksu kalliilta tuntuukin). Vanhainkoti sis lääkkeet, tehpassa kaikki itse maksettavia. Saa vuokratukea ja hoitotukea kelalta.

        Kuka voi päästä tehostetun palveluasumisen yksikköön ?
        Maksusitoumista lie erittäin vaikea saada ? Se on kalleinta yhteiskunnalle ja raha vain määrää,
        tuntuu siltä. Yksikin vanhus kuoli kodissaan nälkään juuri. Niin välinpitämätöntä voi hoito olla.
        Olisiko edes "puolitehostettu hoito" ollut paikallaan ? Että edes ruokaa.
        Itketti kun kuvaa katseli lehdessä. Kouraisi syvältä sydämestä.


    • Kunnallisissa hoitopaikoissa eläkkeestä otetaan valtaosa hoitopaikan kustannuksiin. Se kattaa asumisen, ruuan, hoitajan avut ym. Nykyisin joutuu maksamaan itse vaipat, lääkkeet ja haavanhoitotarvikkeet sen lisäksi. Vanhukselle tulee kuitenkin jäädä pieni summa henkilökohtaiseen käyttöön.

      Yksityisissä hoitopaikoissa on kirjavampi käytäntö. Asumiskulut voivat olla todella kalliita, mutta niihin on mahdollista saada KELA n asumistukea (hoitopaikka hakee). Sielläkin joutuu maksamaan myös lääkkeet, vaipat ym tarvikkeet sekä pyykkihuolto yms. Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan hoitopaikkoihin, kysellä hinnat ja mitä se kattaa. Tee rohkeasti vertailua, se kannattaa. Nykyisin myös uudet hoitokodit ja palveluasumisen yksiköt ilmoittavat ainakin kotisivuillaan jonkunlaisen hinnaston.

      • Miten_itse_selviänkään

        Äitini ehti olla muutaman vuoden yksityisessä hoitokodissa. Paikka oli kyllä hyvä, sai asua "omassa yksiössä" ja hoitajapalvelu oli 24/7, sekä ruoka- ja muut palvelut lähes käden ulottuvilla. Hän oli riittävän köyhä että kunta/Kela maksoi suurimman osan hoidosta ja loput "kuitattiin" pidättämällä koko eläke lukuunottamatta 140 euron "taskurahaa". Tuolla summalla olisi pitänyt sitten maksaa lääkkeet, hoitotarvikkeet ja vaipat ym. vaan eipä se riittänyt. Kuukausittain nämä kulut olivat keskimäärin 200-250 euroa, mutta onneksi oli hiukan rahaa pankissa jotka riittivät kuolinpäivään saakka ja vieläpä hautauskuluihin.


    • O-.---

      http://rantakartano.fi/palveluasumisen-hinnat
      Tuossa nyt palveluasumisen hintaesimerkki.

      Mutta ajatelkaa. Omaishoitaja tekee tuon kaiken muutamalla satasella omassa kodissaan. Eikä saa omaishoidon tukeen, edes mitään asumislisää kun hoidettava asuu hänen huoneistossaan.

    • Muuanukkeli

      Periaatteessa on mahdollista saada toimeentulotukea, jos eläke tai muu varallisuus ei riitä. Julkiset tehostetun palvelun hoitokodit vähevät koko ajan. Palvelusetelillä kunta/kaupunki maksaa asukkaan hoidosta aiheutuvat kulut. Joissakin kaupungeissa vaipat ovat ilmaisia tiettyyn rajaan asti. Uusi sote-laki; siitä ei tiedä erkkikään. Omaishoitajaa yhteiskunta käyttää härskisti hyväkseen. Luulen kyllä, että ikäluokat -50 ja jälkeen syntyneet eivät sitoudu enää omaishoitoon.

      • Nuorempikusetettu

        Kyllä meitä tyhmiä vaan löytyy nuoremmista sukupolvistakin jotka saadaan kusetettua omaishoitajiksi.
        Hävitön häpemätön omaishoitajien hyväksikäyttö on jo koettu.
        Kukaan ei koskaan kysy jaksamista.


      • Muuanukkeli

        Oletko käyttänyt lain sallimia vapaapäiviä?


      • Nuorempikusetettu
        Muuanukkeli kirjoitti:

        Oletko käyttänyt lain sallimia vapaapäiviä?

        En ole.


      • Muuanukkeli

    • Tulevaisuuden_vanhus

      Ongelma on siinä, että vanhusten hoitaminen on bisnestä. Jokainen varmaan ymmärtää, ettei vähän apua tarvitseva vanhus, jolla käy huoneessa muutaman kerran päivässä hoitaja muutaman minuutin ajan ja huoneisto, joka ei vastaa edes yksiötä, ikinä aiheuta kuluja niin paljon että tuhansien eurojen maksu kuukaudessa olisi perusteltua.

      Haluan kuolla ajoissa, että en joudu mihinkään hoitolaitokseen äkäisten naisten käskytettäväksi

      • Hoitaja.30v.alalla

        Oma koti toki on paras paikka hamaan tappiin saakka. Ikävä kyllä kun elinikäodote nousee, niin sairaudet lisääntyvät. Alzhaimer-tauti, parkinssonin-tauti sekä erilaiset syöpätaudit. Itse olen ollut hoitajana vanhustyössä 30v. Erilaisissa vanhainkodeissa, nyt palvelutaloissa. Ei kyllä ole ollut äkäisiä hoitajia työkavereina. Toki työhösän kyllästyneitä. Onneksi ovat jäämässä eläkkeelle. Olen ohjannut kymmeniä nuoria naisia- nykyisin myös miehiä on onneksi valmistumassa -hoitajiksi. Kyllä he ovat tosi fiksuja ja tulevaa ammattiaan arvostavia. Kotihoito sitä vastoin on kaaottisessa tilassa. Uudesta sote-laista ei ymmärrä erkkikään


      • Ei_kovin_hyvin
        Hoitaja.30v.alalla kirjoitti:

        Oma koti toki on paras paikka hamaan tappiin saakka. Ikävä kyllä kun elinikäodote nousee, niin sairaudet lisääntyvät. Alzhaimer-tauti, parkinssonin-tauti sekä erilaiset syöpätaudit. Itse olen ollut hoitajana vanhustyössä 30v. Erilaisissa vanhainkodeissa, nyt palvelutaloissa. Ei kyllä ole ollut äkäisiä hoitajia työkavereina. Toki työhösän kyllästyneitä. Onneksi ovat jäämässä eläkkeelle. Olen ohjannut kymmeniä nuoria naisia- nykyisin myös miehiä on onneksi valmistumassa -hoitajiksi. Kyllä he ovat tosi fiksuja ja tulevaa ammattiaan arvostavia. Kotihoito sitä vastoin on kaaottisessa tilassa. Uudesta sote-laista ei ymmärrä erkkikään

        Tuota jauhetaan kaikkialla että oma koti on paras paikka. Ei se aina ole. Ehkä itsekin uskoisin siihen vieläkin, ellen olisi seurannut äitini tilannetta. Kun hän jäi leskeksi, yksinäisyys iski todenteolla. Vaikka lapset yritti käydä hänen luonaan säännöllisesti, suurimman osan ajastaan hän oli yksin asunnossaan ja valitteli yksinäisyyttä. Kyllähän kiertävä hoitaja kävi pikaisesti vaihtamassa siteitä ja annostelemassa lääkkeet, mutta siihen se jäi. Kun oli vielä huonojalkainen eikä käytännössä päässyt ulos asunnosta (hissitön talo), niin ainoat yhteydet ulkoelämään olivat katsella parvekkeelta maailman menoa ja illat istua telkkarin ääressä. Sitten hänen sairautensa eteni pikaisesti ja "onneksi" jalka jouduttiin amputoimaan. Sairaalasta siirrettiin suoraan palvelutaloon pyörätuolissa. Nuo viimeiset vuotensa hänellä oli todella vilkas sosiaalinen elämä. Sai ruokailla muiden asukkaiden kanssa ja keskustella henkilökunnan ja kanssa-asukkaiden kanssa. Enää ei ollut suljettuna yksin omaan asuntoon vaan pääsi "kärräilemään" itsensä muiden ihmisten pariin. Elämänlaatu parani valtavasti.

        Itselläni on samat sairaudet ja olen jo varautunut että tarvittaessa pärjäilen omassa asunnossani pyörätuolillakin. Jo nyt olen aika yksin kun avioerosta on pitkälti yli 10 vuotta ja lapsilla perheineen on omat menonsa. Vielä pystyn liikkumaan hyvin asuntoni ulkopuolella ja pystyn etsimään sosiaaliset yhteyteni asunnon ulkopuolelta. Mutta odotan kauhulla aikaa jolloin "jään" asuntoni vangiksi ammattilaisten hyssytellessä että koti on paras paikka. Tuossa vaiheessa muuttaisin mielelläni samanlaiseen palvelutaloon jossa äitinikin asui loppuvuodet. Mutta olen väliinputoaja, eläkkeeni on liian suuri joten joutuisin maksamaan kaiken itse ja liian pieni etten siihen pysty kovilla markkinoilla jossa palveluntarjoajat olettaa että kaikki asiakkaat tulee kunnan maksamana. Siispä edessäni lienee yksinäisyys tässä "parhaassa paikassa" kotonani.


      • avustajakin

        Kotihoito kaoottista? Varmaan jossakin onkin. Tässä kylässä toimii kohtuullisesti, ainakin n 2km etäisyydellä arvauskeskuksesta.

        Tuttavalla on diagnooseja kai useampi (4 ), asuu omakotitalossa avustajien turvin ja ikää yli 70v. Kotisairaanhoito käy ottamassa ainakin verikokeita yms. Vuosi sitten taisi saunoa yksin, nyt ei ole edes jalkeilla yksinään vaan menee sänkyyn, kun avustaja lähtee eikä ole ketään käymässä. Sairaalasta tultuaan on tyytyväinen kotioloihinsa, mutta sitten taas murehtii, ettei tiedä miten kauan on kotihoitopotilas. Vaikean aamun jälkeen yksi avustaja sanoikin, ettei hänenkään mielestään tuon kuntoinen kuulu kotihoitoon.

        Hänen miehensä sairasti ensin ja rouva sitten "peri" avun osaksi ja sai sitten aikanaan lisäapuja. Tunnen muitakin avustettavia ja heille on tyypillistä, että korvien väli pelittää olosuhteisiin nähden hyvin ja he hyväksyvät avuntarpeensa. Sitten tunnen myös jonkun, joka ei nätillä sanalla avustajaansa sano.

        Omaishoitajana en virallisesti ollut, mutta tiedän siitä kyllä jotain. Omaishoitajaksi ryhtymistä en suosittele. Mieluummin avustajaksi, että on jonkinlainen etäisyys eikä ole 24/7 homma. Eläkettäkin tienaa ja vuosilomaa ja työaikalaki koskee jne.


      • Hoitaja.30v.alalla
        Ei_kovin_hyvin kirjoitti:

        Tuota jauhetaan kaikkialla että oma koti on paras paikka. Ei se aina ole. Ehkä itsekin uskoisin siihen vieläkin, ellen olisi seurannut äitini tilannetta. Kun hän jäi leskeksi, yksinäisyys iski todenteolla. Vaikka lapset yritti käydä hänen luonaan säännöllisesti, suurimman osan ajastaan hän oli yksin asunnossaan ja valitteli yksinäisyyttä. Kyllähän kiertävä hoitaja kävi pikaisesti vaihtamassa siteitä ja annostelemassa lääkkeet, mutta siihen se jäi. Kun oli vielä huonojalkainen eikä käytännössä päässyt ulos asunnosta (hissitön talo), niin ainoat yhteydet ulkoelämään olivat katsella parvekkeelta maailman menoa ja illat istua telkkarin ääressä. Sitten hänen sairautensa eteni pikaisesti ja "onneksi" jalka jouduttiin amputoimaan. Sairaalasta siirrettiin suoraan palvelutaloon pyörätuolissa. Nuo viimeiset vuotensa hänellä oli todella vilkas sosiaalinen elämä. Sai ruokailla muiden asukkaiden kanssa ja keskustella henkilökunnan ja kanssa-asukkaiden kanssa. Enää ei ollut suljettuna yksin omaan asuntoon vaan pääsi "kärräilemään" itsensä muiden ihmisten pariin. Elämänlaatu parani valtavasti.

        Itselläni on samat sairaudet ja olen jo varautunut että tarvittaessa pärjäilen omassa asunnossani pyörätuolillakin. Jo nyt olen aika yksin kun avioerosta on pitkälti yli 10 vuotta ja lapsilla perheineen on omat menonsa. Vielä pystyn liikkumaan hyvin asuntoni ulkopuolella ja pystyn etsimään sosiaaliset yhteyteni asunnon ulkopuolelta. Mutta odotan kauhulla aikaa jolloin "jään" asuntoni vangiksi ammattilaisten hyssytellessä että koti on paras paikka. Tuossa vaiheessa muuttaisin mielelläni samanlaiseen palvelutaloon jossa äitinikin asui loppuvuodet. Mutta olen väliinputoaja, eläkkeeni on liian suuri joten joutuisin maksamaan kaiken itse ja liian pieni etten siihen pysty kovilla markkinoilla jossa palveluntarjoajat olettaa että kaikki asiakkaat tulee kunnan maksamana. Siispä edessäni lienee yksinäisyys tässä "parhaassa paikassa" kotonani.

        Tässä se ongelma onkin. Ihmisiä ei kohdella yksilöinä, vaan menoeränä kunnan/valtion budjetissa. Toisissa kunnissa/kaupungeissa kyetään yksilölliseen hoitoon/kotiapuun. Jos ihminen viihtyy yksin omassa kotonaan, niin okei annetaan tarpeellinen apu sinne. Jos haluaa elää loppuelämänsä palveluasunnossa niin okei. Vaan ei ole niin yksinkertaista. Palveluasuminen maksaa, oli maksumies kuka tahansa.,.toisaalta paljon kotikäyntejä/pv on kalliimpi ratkaisu.


    • Hoitaja.30v.alalla

      Totean vielä että palvelutalot ovat muuttuneet mitä suurimmassa määrin muistisairauksista kärsivien ihmisten paikoiksi. Jo edellinen hallitus linjasi ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevien palvelualojen paikkalukua vähennettävän. Nyt on tilanne ettei koihoitoon panostettu, vaan entistä enemmän muistisairaita kotiutetaan oman onnensa nojaan ja omaisten hoidettavaksi. Tämän tästä etsitään näitä onnettomia, jotka haahuilee ties missä. No ei he ole potentiaalisia äänestäjiä...

    • Anonyymi

      Minäkin haluaisin tietää mitä kunnallisessa palveluasumisessa tulee tehostettupalveluasuminen maksamaa kuukaudessa ja onko ollut totta että varallisuus ja säästöt ei vaikuta palvelumaksua laskettaessa niin kun laissa sanotaan

    • Anonyymi

      katsotaas muistanko tän tsydeemin nyt oikein... Muistaakseni asia meni näin että avioparin ollessa kyseessä ja jos enemmän ansaitseva joutuu pysyvään laitoshoitoon maksu määräytyisin suurin piirtein näin; Aviopulisoiden yhteen laskutuista tuloista 42% olisi se maksu. Mikäli kyseessä on vähemmän ansaitseva puoliso, maksu kohtuullistetaan joten puolison laitosmaksuja ei joudu maksamaan... siis teoriassa, käytännöstä en tiedä kun tuppaa nuo kunnat olemaan aika ahneita.

      Yksinasuvalla sama prosenttiluku on 82% Kuitenkin niin että hoidettavalle on jäätävä käteen vähintään 80 euroa kuukaudessa jolla sitten pitäisi pystyä kustantamaan hygieniatuotteet, vaatteet yms...

      Varat ja velka eivät tuohon maksuun vaikuta joten joskus voi käydä niinkin että avioparilla ei ole yksinkertaisesti varaa pistää toista laitoshoitoon mikäli on esim vielä asuntovelkaa jäljellä... Vanhemmilla ihmisillä ei ehkä niinkään mutta nuoremmilla kyllä.

      Myöskään ei vaadita että asunto myytäisiin tai muulla tavoin realisoitaisiin mikäli ko henkilö nyt ei satu edunvalvonnassa olemaan ja sitä kautta sitten voisi asuntonsa menettää mutta se on sitten taas toinen tarina.

    • Anonyymi

      Mehiläisellä , Helsinki (yksityinen) tehostettu palveluasuminen hoivineen, ruokineen ja asuntoineen maksaa yli 4000 euroa nettona. Lisäksi apteekki ja hygieniatuotteiden lustannukset.

      Äidin eläkkeen ja muiden etuuksien lisäksi maksettavaa jää yli 2000 e kuukaudessa eli n. 25000 euroa vuodessa.

      Kaikki säästöt menee näppärästi

      • Anonyymi

        Omalta kohdaltani tilanne alkaa lähestymään ja olin säästänyt pesämunaa hoitojakin ajatellen. Minulla on kohtuullisen hyvä työeläke, jolloin edessä on ilmeisesti yksityinen hoitolaitos, joten säästöt kuluisi nopeasti loppuun. Siksipä tuumasin, että käytän tuon pesämunani nyt parantaakseni elämänolosuhteitani tässä vaiheessa ennen kuin joutuu laitoshoitoon, aikanaan näkee sitten kuka ja millä kuluilla hoitaa minua.


    • Anonyymi

      Itse maksavana hoitokodissa asuminen maksaa n. 3000-4000€/kk.
      Maksusitoumuksella kunnalta n. 1500€/kk.

    • Anonyymi

      Kieroilijoita koko kansa.Minkä ovat jääneet keskusteluista Perinnöt ja ositukset?
      Aika rikkaita eläkessajia, No Keskustalais jullit ovat oppineet tukiaisiin.Kermat on kuorittu päältä jo eläessään,nyt sitte vain Palvelutaloihin makoilemaan. (Ei kannata olla
      hurrinkyydissä Kunnantalolla.)Kolmas konssti on vielä:Vakuutuskodit,Konjakkeineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3610
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2972
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2860
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2445
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2112
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1807
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      174
      1786
    Aihe