Perennojen alasleikkaus?

puutarhuri sormi suussa

Leikkaatteko monivuotiset perennanne syksyllä maahan asti? Minä olen leikannut kuihtuneet kukinnat, mutta en (vielä) ole leikannut varsia.
Onko niin, että jotkut lajikkeet pitäisi säilyttää varsineen talven yli?

Lähinnä mietin pioneja, en oikein tiedä, miten menetellä.
Keväällähän ne on sitten siivottava talven jäljiltä, mutta mietin, voiko nämä leikkaukset tehdä nyt jo.

9

5433

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45 v kokemus

Minä leikkaan yleensä syksyllä,inhottavaa katsella kun kukkamaassa on vain vanhoja lakastuneita roikkeita.
      Ainoastaan kallionauhusta en nykyään leikkaa,siinä on ontto varsi ja vesi voi mennä sisään ja jäätyä,kasvi voi siis kuolla.
      Olen kyllä sitäkin leikannut syksyllä ,eikä ole kuollut.

Pionin varret olen myös leikannut maasta asti syksyllä, kaikki ovat elossa,joten aivan sama mitä tekee.

No kohta tulee vastaväite, ei saa leikata,pitää jättää talventörröttäjiä.
      Kukin tekee mitä parhaaksi näkee ja kokee.

• suunnitteluhortonomi

Onttovartisille suositellaan, että jätettäisiin talventörröttäjiksi juuri "45 v kokemus"-nimim. kertoman asian takia. Näinhän toki voi käydä, joten jos haluaa pelata varman päälle, voi jättää leikkaamatta.

Ainakin Etelä-Suomessa olen onnistunut olemaan tappamatta kasveja vaikka siistin ja leikkaan perennat syksyllä.

• Ekan kesän amatööri
        suunnitteluhortonomi kirjoitti:

Onttovartisille suositellaan, että jätettäisiin talventörröttäjiksi juuri "45 v kokemus"-nimim. kertoman asian takia. Näinhän toki voi käydä, joten jos haluaa pelata varman päälle, voi jättää leikkaamatta.

Ainakin Etelä-Suomessa olen onnistunut olemaan tappamatta kasveja vaikka siistin ja leikkaan perennat syksyllä.

Epävarmana ekan kesän amatöörinä kysyn, leikkaatteko perennanne ihan maata myöten vai pitääkö jättää jonkun sentin verran varsia ? Vai onko väliä ?
        Onko ensi kesän kasvun tai minkään kannalta väliä milloin leikkaa, loka- marraskuulla, vai myöhemmin ?
        Hävettää kysyä... mutta kun en tiedä vielä oikeastaan mitään.

• 45 vuoden kokemus
        Ekan kesän amatööri kirjoitti:

Epävarmana ekan kesän amatöörinä kysyn, leikkaatteko perennanne ihan maata myöten vai pitääkö jättää jonkun sentin verran varsia ? Vai onko väliä ?
        Onko ensi kesän kasvun tai minkään kannalta väliä milloin leikkaa, loka- marraskuulla, vai myöhemmin ?
        Hävettää kysyä... mutta kun en tiedä vielä oikeastaan mitään.

Leikkauksenkin voi tehdä ihan miten vaan,itse jätän 2-4 senttiä vartta että keväällä muistan missä kasvi on, sieltä maastahan se kasvi lähtee kasvamaan, eikä varresta.

Minä olen jo leikannut ritarinkannuksen,koska sen varret kuolivat pystyyn ja oli muutenkin ränstyneen näköinen.

Missäpäin asutkin, kuinka aikaisin tulee syksy,täällä kolmosella leikkaan yleensä syyskuun lopulla tai lokakuulla, kuinka lämmin syksy on,riippuu siitä.
        Ei tämä puutarhanhoito ole niin tarkkaa hommaa,tekee silloin kun on 'silläpäällä' ;)

Sinäkin opit nämä niksit ja monet kokeilut, kunhan teet sitä jokusen vuoden.
        Tseppiä sinulle puutarhanhoitoon.

• Lusiina1
        45 vuoden kokemus kirjoitti:

Leikkauksenkin voi tehdä ihan miten vaan,itse jätän 2-4 senttiä vartta että keväällä muistan missä kasvi on, sieltä maastahan se kasvi lähtee kasvamaan, eikä varresta.

Minä olen jo leikannut ritarinkannuksen,koska sen varret kuolivat pystyyn ja oli muutenkin ränstyneen näköinen.

Missäpäin asutkin, kuinka aikaisin tulee syksy,täällä kolmosella leikkaan yleensä syyskuun lopulla tai lokakuulla, kuinka lämmin syksy on,riippuu siitä.
        Ei tämä puutarhanhoito ole niin tarkkaa hommaa,tekee silloin kun on 'silläpäällä' ;)

Sinäkin opit nämä niksit ja monet kokeilut, kunhan teet sitä jokusen vuoden.
        Tseppiä sinulle puutarhanhoitoon.

asun ja leikkaan perennat sitten kun varret ovat menneet ruskeiksi, eli yleensä ensimmäisten pakkasten jälkeen.

• kokemuksella
        Lusiina1 kirjoitti:

asun ja leikkaan perennat sitten kun varret ovat menneet ruskeiksi, eli yleensä ensimmäisten pakkasten jälkeen.

Minä olen vähän laiska syystöihin puutarhassa ja olenkin jättänyt kaikki talventörröttäjiksi! Pionit kukkivat kesä kesän jälkeen mahtavasti ja muutkin perennat kukoistavat kyllä. En muista muita kuin mirrinmintun hävinneen yhden talven aikana ja oliko syynä mikä en muista. Tällä korkeudella(V) lumiset talvet on tällaisen laiskan tarhurin pelastus mutta olen kyllä joku talvi joutunut lumen puutteen takia vähän siistimään jotakin penkkiä!! Mutta niinkuin edellä jo todettiin kaikki käy! Kokeile ja onnistu mutta älä lannistu!!

• Lusiina1
        kokemuksella kirjoitti:

Minä olen vähän laiska syystöihin puutarhassa ja olenkin jättänyt kaikki talventörröttäjiksi! Pionit kukkivat kesä kesän jälkeen mahtavasti ja muutkin perennat kukoistavat kyllä. En muista muita kuin mirrinmintun hävinneen yhden talven aikana ja oliko syynä mikä en muista. Tällä korkeudella(V) lumiset talvet on tällaisen laiskan tarhurin pelastus mutta olen kyllä joku talvi joutunut lumen puutteen takia vähän siistimään jotakin penkkiä!! Mutta niinkuin edellä jo todettiin kaikki käy! Kokeile ja onnistu mutta älä lannistu!!

"Kokeile ja onnistu"

Siinähän se puutarhaterapian ihanuus piilee. Kokeile ja onnistu ja välilllä epäonnistu :-).

• leikkaa

muuta kun sellaiset jotka et halua leviävän ja vain siemenkodat tai kuihtuneet kukat pois. Syy: talventörröttäjät keräävät lunta ja se auttaa perennoja talvehtimaan, madoille ruokaa eli tuloksena parempi maa, maahan putoavat lehdet/ varret estävät siemenrikkakasvien taimettumisen, onttoihin varsiin menee vettä ja ne mätänevät... syitä on lukemattomia. Ja päinvastoin. Jos haluat, että saat lisää kasveja... älä leikkaa.

• säkällä puutarhassa

Hei!

Minä olen ollut ihan yhtä sormi suussa.

Talvi ja laiskuus ovat kuitenkin aina yllättäneet ennen kuin olen ehtinyt tarttua saksiin.

Pionini voi aivan mahtavasti täysin luomuhoidolla (= eli ilman mitään hoitoa, leikkaamista tai lannoitusta:)! Varret lysähtävät aina jossain varressa talvea ja jäävät lakastumaan mahdollisen lumen alle. Viitenä kesänä pionit ovat kevään ja kesän tullen kukkineet entistä upeampina ja vanhan pionin viereen on noussut uusi pioni varsineen ja kukkineen. Naapurin kai oikeaoppisesti hoidetut pionit kukkivat tänä kesänä tuskin lainkaan. Itse haluan uskoa siihen, että hoitamattomuuteni myötä pionistani on jalostunut aivan mahtava säitä kestävä superlajike.

Samaan boheemiin tapaan hoitelen puutarhaani muutenkin. Heittelen siemeniä ja sipuleita maahan ja katson miten käy. Kastelussa ja kitkemisessä olen laiska, pari kertaa kesässä voin saada hoitopuuskan. Mutta hyvin voimme ilman stressiä minä ja kasvit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      61
      1630
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      28
      1245
    3. 85
      1098
    4. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      42
      907
    5. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      67
      845
    6. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      92
      814
    7. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      15
      789
    8. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      735
    9. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      735
    10. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      701
    11. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      649
    12. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      632
    13. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      625
    14. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      76
      603
    15. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      601
    16. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      580
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      566
    18. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      558
    19. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      25
      551
    20. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      19
      512
    Aihe