Perennojen alasleikkaus?

puutarhuri sormi suussa

Leikkaatteko monivuotiset perennanne syksyllä maahan asti? Minä olen leikannut kuihtuneet kukinnat, mutta en (vielä) ole leikannut varsia.
Onko niin, että jotkut lajikkeet pitäisi säilyttää varsineen talven yli?

Lähinnä mietin pioneja, en oikein tiedä, miten menetellä.
Keväällähän ne on sitten siivottava talven jäljiltä, mutta mietin, voiko nämä leikkaukset tehdä nyt jo.

9

4468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45 v kokemus

      Minä leikkaan yleensä syksyllä,inhottavaa katsella kun kukkamaassa on vain vanhoja lakastuneita roikkeita.
      Ainoastaan kallionauhusta en nykyään leikkaa,siinä on ontto varsi ja vesi voi mennä sisään ja jäätyä,kasvi voi siis kuolla.
      Olen kyllä sitäkin leikannut syksyllä ,eikä ole kuollut.

      Pionin varret olen myös leikannut maasta asti syksyllä, kaikki ovat elossa,joten aivan sama mitä tekee.

      No kohta tulee vastaväite, ei saa leikata,pitää jättää talventörröttäjiä.
      Kukin tekee mitä parhaaksi näkee ja kokee.

      • suunnitteluhortonomi

        Onttovartisille suositellaan, että jätettäisiin talventörröttäjiksi juuri "45 v kokemus"-nimim. kertoman asian takia. Näinhän toki voi käydä, joten jos haluaa pelata varman päälle, voi jättää leikkaamatta.

        Ainakin Etelä-Suomessa olen onnistunut olemaan tappamatta kasveja vaikka siistin ja leikkaan perennat syksyllä.


      • Ekan kesän amatööri
        suunnitteluhortonomi kirjoitti:

        Onttovartisille suositellaan, että jätettäisiin talventörröttäjiksi juuri "45 v kokemus"-nimim. kertoman asian takia. Näinhän toki voi käydä, joten jos haluaa pelata varman päälle, voi jättää leikkaamatta.

        Ainakin Etelä-Suomessa olen onnistunut olemaan tappamatta kasveja vaikka siistin ja leikkaan perennat syksyllä.

        Epävarmana ekan kesän amatöörinä kysyn, leikkaatteko perennanne ihan maata myöten vai pitääkö jättää jonkun sentin verran varsia ? Vai onko väliä ?
        Onko ensi kesän kasvun tai minkään kannalta väliä milloin leikkaa, loka- marraskuulla, vai myöhemmin ?
        Hävettää kysyä... mutta kun en tiedä vielä oikeastaan mitään.


      • 45 vuoden kokemus
        Ekan kesän amatööri kirjoitti:

        Epävarmana ekan kesän amatöörinä kysyn, leikkaatteko perennanne ihan maata myöten vai pitääkö jättää jonkun sentin verran varsia ? Vai onko väliä ?
        Onko ensi kesän kasvun tai minkään kannalta väliä milloin leikkaa, loka- marraskuulla, vai myöhemmin ?
        Hävettää kysyä... mutta kun en tiedä vielä oikeastaan mitään.

        Leikkauksenkin voi tehdä ihan miten vaan,itse jätän 2-4 senttiä vartta että keväällä muistan missä kasvi on, sieltä maastahan se kasvi lähtee kasvamaan, eikä varresta.

        Minä olen jo leikannut ritarinkannuksen,koska sen varret kuolivat pystyyn ja oli muutenkin ränstyneen näköinen.

        Missäpäin asutkin, kuinka aikaisin tulee syksy,täällä kolmosella leikkaan yleensä syyskuun lopulla tai lokakuulla, kuinka lämmin syksy on,riippuu siitä.
        Ei tämä puutarhanhoito ole niin tarkkaa hommaa,tekee silloin kun on 'silläpäällä' ;)

        Sinäkin opit nämä niksit ja monet kokeilut, kunhan teet sitä jokusen vuoden.
        Tseppiä sinulle puutarhanhoitoon.


      • Lusiina1
        45 vuoden kokemus kirjoitti:

        Leikkauksenkin voi tehdä ihan miten vaan,itse jätän 2-4 senttiä vartta että keväällä muistan missä kasvi on, sieltä maastahan se kasvi lähtee kasvamaan, eikä varresta.

        Minä olen jo leikannut ritarinkannuksen,koska sen varret kuolivat pystyyn ja oli muutenkin ränstyneen näköinen.

        Missäpäin asutkin, kuinka aikaisin tulee syksy,täällä kolmosella leikkaan yleensä syyskuun lopulla tai lokakuulla, kuinka lämmin syksy on,riippuu siitä.
        Ei tämä puutarhanhoito ole niin tarkkaa hommaa,tekee silloin kun on 'silläpäällä' ;)

        Sinäkin opit nämä niksit ja monet kokeilut, kunhan teet sitä jokusen vuoden.
        Tseppiä sinulle puutarhanhoitoon.

        asun ja leikkaan perennat sitten kun varret ovat menneet ruskeiksi, eli yleensä ensimmäisten pakkasten jälkeen.


      • kokemuksella
        Lusiina1 kirjoitti:

        asun ja leikkaan perennat sitten kun varret ovat menneet ruskeiksi, eli yleensä ensimmäisten pakkasten jälkeen.

        Minä olen vähän laiska syystöihin puutarhassa ja olenkin jättänyt kaikki talventörröttäjiksi! Pionit kukkivat kesä kesän jälkeen mahtavasti ja muutkin perennat kukoistavat kyllä. En muista muita kuin mirrinmintun hävinneen yhden talven aikana ja oliko syynä mikä en muista. Tällä korkeudella(V) lumiset talvet on tällaisen laiskan tarhurin pelastus mutta olen kyllä joku talvi joutunut lumen puutteen takia vähän siistimään jotakin penkkiä!! Mutta niinkuin edellä jo todettiin kaikki käy! Kokeile ja onnistu mutta älä lannistu!!


      • Lusiina1
        kokemuksella kirjoitti:

        Minä olen vähän laiska syystöihin puutarhassa ja olenkin jättänyt kaikki talventörröttäjiksi! Pionit kukkivat kesä kesän jälkeen mahtavasti ja muutkin perennat kukoistavat kyllä. En muista muita kuin mirrinmintun hävinneen yhden talven aikana ja oliko syynä mikä en muista. Tällä korkeudella(V) lumiset talvet on tällaisen laiskan tarhurin pelastus mutta olen kyllä joku talvi joutunut lumen puutteen takia vähän siistimään jotakin penkkiä!! Mutta niinkuin edellä jo todettiin kaikki käy! Kokeile ja onnistu mutta älä lannistu!!

        "Kokeile ja onnistu"

        Siinähän se puutarhaterapian ihanuus piilee. Kokeile ja onnistu ja välilllä epäonnistu :-).


    • leikkaa

      muuta kun sellaiset jotka et halua leviävän ja vain siemenkodat tai kuihtuneet kukat pois. Syy: talventörröttäjät keräävät lunta ja se auttaa perennoja talvehtimaan, madoille ruokaa eli tuloksena parempi maa, maahan putoavat lehdet/ varret estävät siemenrikkakasvien taimettumisen, onttoihin varsiin menee vettä ja ne mätänevät... syitä on lukemattomia. Ja päinvastoin. Jos haluat, että saat lisää kasveja... älä leikkaa.

    • säkällä puutarhassa

      Hei!

      Minä olen ollut ihan yhtä sormi suussa.

      Talvi ja laiskuus ovat kuitenkin aina yllättäneet ennen kuin olen ehtinyt tarttua saksiin.

      Pionini voi aivan mahtavasti täysin luomuhoidolla (= eli ilman mitään hoitoa, leikkaamista tai lannoitusta:)! Varret lysähtävät aina jossain varressa talvea ja jäävät lakastumaan mahdollisen lumen alle. Viitenä kesänä pionit ovat kevään ja kesän tullen kukkineet entistä upeampina ja vanhan pionin viereen on noussut uusi pioni varsineen ja kukkineen. Naapurin kai oikeaoppisesti hoidetut pionit kukkivat tänä kesänä tuskin lainkaan. Itse haluan uskoa siihen, että hoitamattomuuteni myötä pionistani on jalostunut aivan mahtava säitä kestävä superlajike.

      Samaan boheemiin tapaan hoitelen puutarhaani muutenkin. Heittelen siemeniä ja sipuleita maahan ja katson miten käy. Kastelussa ja kitkemisessä olen laiska, pari kertaa kesässä voin saada hoitopuuskan. Mutta hyvin voimme ilman stressiä minä ja kasvit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe