Akryylivärit vastaan öljyvärit

Aloitteleva harrastelija

Olen nimimerkkini mukainen aloitteleva harrastelija. Olen maalaillut jonkin verran akryyliväreillä. Päästyäni nyt yli pahimman yritys- ja erehdysvaiheen, mm. ymmärrettyäni avata aloituspakkauksessa olleen medium-pullon, olen tykästynyt akryyliväreihin.

Hetkittäin akryylien nopea kuivuminen harmittaa, väriä ei voi jättää edes kahvitauon ajaksi paletille tai se on jymähtänyt täysin. Toisaalta pidän siitä, että voin maalata nopeasti päälle ja pyyhkiä vasta maalatun värin pois kostealla kankaalla aikaisemman maalauksen päältä.

Olen käyttänyt Van Gogh ja Rembrandt -värejä. Jälkimmäiset ovat vähän kalliimpia mutta taidan olla niin vasta-alkaja tai muuten kyvytön että en huomaa eroa.

Yritin taideliikkeessä kysellä myyjiltä akryylien ja öljyjen eroja mutta vastaukset olivat aika ympäripyöreitä. Vähän oli sellainen fiilis, että eivät halunneet ottaa vastuuta toisen valinnoista vaan asiakkaan oman innoituksen tulisi ohjata valintoja.

En ole raaskinut investoida öljyväreihin kokeillakseni niitä. Tärpätillä läträäminen ei houkuttele joten sen takia päädyin akryyleihin. Menetänkö jotain oleellista jos maalaan vain akryyleillä?

Mitä tarkoittaa öljyvärin hidas kuivuminen? Säilyykö maali paletilla maalauskelpoisena kuinka kauan? Entä kankaalla? Meillä on 2 alle kouluikäistä lasta ja on enemmän kuin todennäköistä, että töihin myös kosketaan: "mikäs toi on?" Tuleeko tästä vaan itkua ja hammasten kiristystä öljyvärien kanssa? Lukittua työhuonetta ei ole.

14

15354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • il pittore

      on ehkä juuri kuivumisessa. Kuivumisaika riippuu aika paljon A) kuinka imevä pohja on alla ja B) miten paksua maalikerrosta käyttää. Imevälle pohjalle (esim. Gessolle) maalattu tärpätillä ohennettu ohut öljyväri kuivuu muutamassa päivässä pöly- vaan ei kosketuskuivaksi. Jos päälle maalaa toisen kerroksen, sen pitää olla rasvaisempi kuin ensimmäisen ja sen kuivuminen kestää jo kauemmin. Paksuhko öljyväri kuivuu pölykuivaksi noin viikossa ja kosketuskuivaksi 2-4 viikossa.

      Nykyään saa myös vesiliukoisia öljyvärejä, joilla välttää tärpätin käytön kokonaan. Ne ovat käteviä mm. maalausreissuilla maastossa tai matkoilla. En ole niitä kokeillut enkä valitettavasti osaa sanoa eroa kuivumisajassa tavanomaisiin öljyväreihin.

      On makuasia kummasta pitää enemmän akryyli- vaiko öljyväreistä. Akryyleillä olen maalannut vain työhuoneella, jossa on helpompi läträtä veden kanssa koska, kuten totesit, akryyli kuivuu nopeasti sekä paletilla että siveltimissä.

      Paletille voi jättää öljyvärejä hyvin seuraavaan päivään mutta kasoissa, levitettynä se ehtii jo kuivahtaa pikkasen. Paletin päälle voi laittaa esim. voipaperin estämään hapettumista (=kuivumista). Siveltimet voi panna pystyyn purkkiin, jossa on tärpättiä pohjalla, jolloin vain pyyhkimällä voi jatkaa seuraavina päivinä.

    • kyllä

      akryyleillä tekemisen jatkamista. Öljyt ovat ehkä hieman liian hitaita kuivumaan jos töiden ympärillä häärää lapsia. Myös tärpätti ym. öljyvärimaalaukseen kuuluvat aineet ovat haitallisia. Kaikkien nesteiden käytön opettelu on myös oma operaationsa ja kestää aika pitkään.
      Akryyli on todella helppo, monipuolinen ja anteeksi antava maalaus tekniikka. Värit eivät ehkä ole aivan yhtä heleitä ja loistavia kuin öljyillä. Osittain siksi että akryylit ovat paljon mattapintaisempia. Mediumilla saa myös helpotusta tähän ongelmaan. Pistää vaikka medium kerroksen valmiin työn päälle niin värit muuttuvat paljon syvemmiksi. Mediumiakin on kahdenlaista, mattaa ja kiiltävää. Mattakin kiiltää itseasiassa aika paljon.
      Hyvä niksi tuon palettiin kuvumisen estämiseksi on pistää vaikka lautanen paletin päälle. Olen käyttänyt samaa värisekoitusta samalta paletilta (kertakäyttölautasia) pisimmillään muistaakseni kolmen päivän ajan.
      Sitten kun akryyli on hallussa voi helposti hieman alkaa testailla myös öljyjä, esim. tekemällä alusmaalauksen akryyleillä ja sit päälle öljyä.

    • perusasioita.

      Akryyli on siis vesiliukoinen, nopeasti kuivuva ja helppokäyttöinen.

      Öljy on liuotinliukoinen, hitaammin kuivuva ja käytöltään hieman monimutkaisempi, jos kohta myös monipuolisempi.

      Akryylivärien pigmentit ovat usein "harrastelijalaatua" mikä voi aiheuttaa ongelmia värien sekoituksissa ja teoksen kestävyydessä. Aika ja uv-valo voivat siis muuttaa/haalistaa työtä nopeastikin. Tosin korkealaatuisiakin akryyleja on saatavilla.

      Öljymaalaus on tekniikkana oikeastaan aivan erilainen kuin akryylimaalaus. Samoilla metodeilla ei pitkälle pötkitä. Öljymaalarin on otettava selvää eri maalauspohjien eroista, maalausnesteistä ja niiden käytöstä, väli- ja loppuvernissoista jne, jos haluaa laadukkaan lopputuloksen.

      Toiset pitävät akryylimaalauksen nopeaa kuivumista etuna, toiset haittana. Samoin on öljymaalauksen hitaan kuivumisen laita. Akryylivärien kuivumista voi hidastaa taidetarvikeliikkeestä saatavalla "hidastajalla" eli retarderilla. Tätä kannattaa kokeilla. Akryylivärille on myös saatavilla sekä himmeää että kiiltävää mediumia. Kiiltävää mediumia käyttämällä jäljestä saa hyvin "öljyvärimäisen." Lisäksi akryyleissa on se etu, että niistä ei ilmaan haihdu juurikaan haitallisia aineita. Öljyväreillä maalattaessa tärpättiä, lamppuöljyä tai vastaavaa on aina käytettävä enemmän tai vähemmän. Varsinkin, jos taloudessa on lapsia eikä erillistä työhuonetta kunnollisine tuuletussysteemeineen voida järjestää, välttäisin perinteisillä öljyväreillä maalaamista kotona.

      Öljyvärien kuivumista voi tiettyyn pisteeseen saakka nopeuttaa sikkatiiveilla. Liuottimella voimakkaasti ohennettu väri säilyy käyttökelpoisena paletilla korkeintaan muutamia tunteja. Öljyinen, paksu väri säilyy jokseenkin pitkään, varsinkin jos sen suojaa kelmulla, voipaperilla tms. Öljyvärin voi myös siirtää paletilta pieneen tiiviiseen muovi- tms. purkkiin. Jos väriä on paljon, värin päälle purkkiin kannattaa kaataa ohut kerros vettä, joka eristää värin ilmasta ja hidastaa kuivumista entisestään.

      Sitten on vielä olemassa ns. vesiliukoiset öljyvärit, jotka ovat tosin öljypohjaisia ja käyttäytyvät jokseenkin kuin öljyvärit, mutta ohentuvat vedellä. Näitä voi hyvin käyttää, mutta niille on ostettava maalinesteet taidetarvikeliikkeestä, koska perinteiset sekoitukset ovat yleensä liuotinpohjaisia. Pellavaöljyä tms. ei voi käyttää maalinesteenä, koska värit eivät enää sen lisäämisen jälkeen liukene veteen. Vesiliukoiset öljyvärit kuivuvat kokemukseni mukaan ehkä hiukan nopeammin kuin perinteiset, mutta eivät yhtä nopeasti kuin akryylit.

      Itse kokeilisin sinun tilanteessasi ensin hidastaa akryylien kuivumista retarderilla ja sitten, jos kuivuminen edelleen tuntuisi liian nopealta, kokeilisin vesiliukoisia öljyvärejä. Usein taiteilijat myös maalaavat akryyleilla alusmaalauksen, suuret väripinnat ja pohjavärit ja jatkavat sitten päälle öljyväreillä. Tätäkin voit kokeilla. Tällöin akryylin nopea kuivuminen nopeuttaa työn aloitusta ja öljyvärin hitaampi kuivuminen antaa aikaa yksityiskohtien hiomiseen.

      Perinteisen öljyvärimaalauksen terveyshaitoista (koskien nimenomaan liuottimia) ei varoiteta tarpeeksi taidetarvikeliikkeissä. Etenkään lapsia ei kannata altistaa jatkuvalle tärpätinhaistelulle eikä se tee aikuisellekaan hyvää. Öljymaalaustilan tulisi aina olla asuintiloista erillinen ja erittäin hyvin tuuletettu. Myös suojakäsineiden käyttöä kannattaa harkita, jos iho on herkkä eikä ole kiinnostusta kroonisen ihottuman hankkimiseen.

      • muut.

        asiat oikein, mutta öljyväri ei ole akryyliä monipuolisempi. Päinvastoin akryylivärit ovat kaikkein monipuolisimmat värit nykyaikana.


      • Akryylistä
        muut. kirjoitti:

        asiat oikein, mutta öljyväri ei ole akryyliä monipuolisempi. Päinvastoin akryylivärit ovat kaikkein monipuolisimmat värit nykyaikana.

        löytää kokoajan uusia maalaustapoja joita kokeilla


    • Aloitteleva harrastelija

      Paljon kiitoksia perustellisista vastauksista. Tällaisia tietoja tuntui olevan hieman haastavaa löytää netistä tai kirjoista. Vastausten perusteella jatkan akryyliväreillä maalailua. Tilassa, jossa maalaan harrastetaan muutakin ja tiedän saavani herkästi päänsäryn hajuista niin että öljyvärit eivät mitä ilmeisimmin ole minun juttuni.

      Onko akryyliväreillä tehdyt työt suojattava vernissalla? Hankkimani aloituspakkauksen mukana tuli myös vernissapullo, jota en ole vielä avannut. Jostain muistelen lukeneeni, että akryyli ei välttämättä tarvitsisi vernissaa.

      Sitten vielä väreihin: millaisia kokemuksia teillä on valmiista sekoiteväreistä? Tarkoitan nyt näillä valmiilla väreillä "muita kuin niitä kuutta perusväriä, jotka ovat vesiväripaletissa". Itse olen muutamissa alustavissa kokeiluissani käyttänyt vain näitä kuutta väriä valkoista.

      Ostin kokeeksi valmiin ihonvärin ja kolmannen sinisen. Sain kuitenkin itseäni tyydyttävän ihonvärin sekoitettua vahingossa perusväreistä. Tuubi-ihon kanssa olen ihan hukassa. Itse sekoitetusta väristä näen suoraan, mitä pitää lisätä halutun sävyn aikaansaamiseksi mutta jos paletilla on klöntti valmista sekoitetta, en tiedä mihin suuntaan lähteä soveltamaan. Sama koskee kolmatta sinistä, en oikein tiedä miten käyttäisin sitä.

      Tässä värihommassa harjoitus ja kokemus on varmasti valttia. Hyvin varustetun liikkeen sateenkaaren kanssa kilpaileva värivalikoima on hämmästyttävä. Kai sekoiteväritkin kauppansa tekevät kun niitä kerran on myynnissä.

      Ja vielä lisää kysymyksiä: kehittyäkseni harrastuksessa kaipaisin kriitikkoa töilleni. Pelkään, että teen tietämättäni jotain ihan päin seinää ja hölmöstä tottumuksesta on sitten myöhemmin vaikea oppia pois. Nykyisessä elämäntilanteessa en pysty sitoutumaan kurssilla käymiseen, lasten harrastukset menevät edelle.

      Onko kuvataidepuolella tarjolla personal trainer -tyyppistä palvelua? Itselläni on mielessä aivan tiettyjä aiheita, joita haluan maalata. Näen jo kuvat mielessäni. Kurssilla aiheet ovat ymmärtääkseni etukäteen määriteltyjä ja kun aikaa ei ole rajattomasti niin haluaisin keskittyä juuri omiin juttuihini. Asun pääkaupunkiseudulla.

      • vastauksia

        Uskon että akryylit ovat juuri oikea vaihto ehto sinulle tässä vaiheessa.
        Pitää nyt kuitenkin varoa etteivät perheen pienimmät pääse kuitenkaan sotkemaan itseään akryyleillä kun ei nekään mitään terveellisiä missään tapauksessa ole. Akryylithän ovat periaatteessa värillisiä muoviliimoja, eli maalaus on ikäänkuin liimojen haistelua. Eli tuuletus pitää muistaa. Olen useasti hankkinut itselleni päänsäryn kun en ole muistanut/voinut pitää tuuletusräppänöitä/ovia auki.

        Akryylitöitä ei ole pakko suojata vernissalla, mutta miksei kannattaisi jos vain on mahdollista. Vernissa käsittääkseni antaa pintaan pienen kiillon joten työ saattaa muuttua todella erinäköiseksi sen laiton jälkeen, eli ei kannata harrastaa ylilyöntejä sen kanssa.
        Omissa akryylitöissäni on usein myös sen verran pintarakennetta että en senkään takia pistä niihin mitään vernissoja/jälkikäsittelyjä.

        Halvemmista akryyliväreistä on todella vaikeaa sekotella voimakkaita ja kirkkaita värejä ja esim violetti on akryylien kirous. Sitä ei saa oikein millään sekoiteltua kunnolla pääväreistä. Koulussamme käytetään Start ja Amsterdam merkkisiä akryylejä, näillä saa yleensä aika hyvin sekoiteltua haluamansa värit. Ei nekään mitään parhaita taiteilija laatua olevia värejä ole.
        Mutta sääntönä yleensä että jos sekoitukseen tulee useampaa väriä niin lopputulos ei kyllä ole hyvä. Vaikka kirkas turkoosi, sitä on todella vaikea sekoitella pääväreistä akryyleillä. Siihen tarvitsee valkoista väriä ja se yleensä harmaannuttaa aina värejä.

        Mutta kyllä alkuun pääsee noilla kuudella perusvärillä. Jopa kolme pääväriä eli Magenta Cyan ja keltainen ovat hyvä aloitus setti. Sitten voi kokeilla aina hankkia joitain erikoisvärejä ja kokeilemalla löytää omat värit joiden kanssa tulee toimeen.
        Esim itse sekoitan ihon sävyjä yleensä aloittamalla okralla ja valkoisella, sitten lisäämällä tarpeen mukaan muita sävyjä.
        Mutta jos niitä erikoisvärjeä nyt sattuu olemaan niin kyllä niitä sitten helposti tulee käytettyä kun ei jaksa sekoitella itse 8D

        Personal trainereista en tiedä mutta netistä löytyy useita sivustoja jonne voi laittaa omia töitään muiden katseltavaksi ja mahdollisesti myös arvosteltavaksi. Jos vain moiseen kehtaa ryhtyä 8)


      • il pittore

        on akryyleilla harhaanjohtava sana, puhutaan mieluummin pintalakoista. Ne on tarkoitettu ensisijassa suojaamaan väripintaa naarmuilta, lialta ym. mutta samalla niillä voi kohottaa maalauksen kirkkautta. Lakkoja on sekä kirkkaita että mattoja.


      • asiaa.

        Mielestäni akryyliväreillä pääsee hyvinkin alkuun kuudella "päävärillä" eli kylmällä ja lämpimällä sinisellä, punaisella ja keltaisella.

        Seuraavat hankinnat voisivat olla maasävyjä eli esim. okraa, siennaa ja umbraa. Myös esim. viridianin vihreä on käyttökelpoinen myös sekoituksissa.

        Kuten äskeinen jo totesikin, akryylivärien sekoittaminen on joskus hiukan haasteellista johtuen pigmenttien laadusta. Taiteilijatasoisissa väreissä ongelman ei pitäisi olla niin suuri. Valmiit "sekoitukset" kuten vihreät, violetit, oranssit, ruskeat jne toimivat sikäli, kun niille on käyttöä lähes sellaisenaan. Niiden käyttäytymistä sekoituksissa ei voi kovin hyvin ennustaa.

        Kokemukseni mukaan violettia väriä kannattaa lähteä kehittämään kylmästä sinisestä ja punaisesta sekä tipasta valkoista, joka vielä taittaa väriä kylmempään päin.

        Tuota "ihonväri"-asiaa en osaa kommentoida, koska en oikein ymmärrä, mikä se sellainen ihonväri on. Ihmisen ihon väri vaihtelee ihmisestä toiseen sekä riippuu ennen kaikkea valosta, sen voimakkuudesta ja väristä sekä varjoista. Valmiista "ihonväristä" eli kenties jostakin punertavasta vaaleasta beigestä (?) lienee aika hankala alkaa toimivia sekoituksia tekemään.

        Luonnollisesti värien valmistajat haluavat myydä mahdollisimman paljon ja valmistavat siksi suuren valikoiman erilaisia sävyjä. Olen nähnyt jopa oikein erityisen "pastellivärisarjan", jonka jokainen sävy oli enemmän tai vähemmän sekoitettavissa yhdestä-kahdesta pääväristä ja valkoisesta. Näihin ei kannata lähteä. Kannattaa kokeilla, mitkä värit ovat eri sekoituksien kannalta välttämättömiä ja pitäytyä näissä perusväreissä. Niitä saa yleensä myös isommissa, edullisemmissa pakkauskoissa.

        Käyttämistään paletin perusväreistä kannattaa tehdä sekoituskartta, joka auttaa töiden suunnittelussa ja värien sekoittamisessa. Toiseen väriin lisätään toista esim. ensin suhteessa 1:9, sitten 2:8, sitten 3:7 jne. Myös kaikkien näiden välisävyjen taittaminen mustalla ja valkoisella kannattaa tehdä. Kunnollisen sekoituskartan kanssa on mukava suunnitella töitä ja se säästää paljon väriä, kun virheet sekoitussuhteissa jäävät vähemmälle.

        Taiteen "personal trainer"- tyyppisestä systeemistä en ole koskaan kuullut, mutta ajatus ei ole huono. Tällä hetkellä taiteilijaseurat puuhaavat mittavaa yhteishanketta, jonka tarkoituksena on kehittää systeemejä, joiden kautta taiteilijat saisivat lisää työtilaisuuksia ja toisaalta taideyleisö ja palveluita tarvitsevat ja haluavat asiantuntija-apua ammattitaiteilijoilta. Yksityisohjaus- tyyppinen palvelu voisi olla yksi tällainen mahdollisuus. Kannattaa olla yhteydessä esim. Helsingin taiteilijaseuraan ja kysyä, onko vastaavia palveluita ollut tarjolla ja voisiko tällaista palvelua mahdollisesti saada joltakin taiteilijalta. Jos sinulla on rahaa maksaa tällaisista palveluista, opastajia löytyy varmasti jos ei aivan nimekkäimpien taiteilijoiden keskuudesta, niin ainakin vastavalmistuneista alan ammattilaisista.

        Lisätietoa hankkeesta: http://www.art360.fi/


    • Aloitteleva harrastelija

      Tämä palstahan on varsinainen tiedon alkulähde. Täältä olen oppinut enemmän kuin pari opaskirjaa luettuani. Erittäin mainiota.

      Tuo tuuletushomma minulta on unohtunut täysin. Akryylit eivät haise kovin merkittävästi niin että olen vaan tuudittautunut "ei savua ilman tulta" -ajatteluun. Ja kuten joku tässä ketjussa jo mainitsikin, värivalmistajien esitteissä ei juuri haitoista ja harmeista puhuta. Lapset ovat jo onneksi sen verran isoja että ovat (toistaiseksi...) pitäneet sormensa irti väreistä. Olenkin pensseli hampaden välissä mumissut uhkauksia värien vaaroista.

      Lohdullista kuulla, että violetti on muillekin haasteellinen. Minulla oli taannoin ajatuksena maalata krookuksia mutta eihän siitä mitään tullut kun sain aikan vain jotain lähes harmaaseen taittuvaa lilaa, örk.

      Ostamaani "ihonväriä" kuvaa hyvin yllä olevan vastaajan "punertava vaalea beige". Sellainen barbiväri. ;-) Ehkä sillekin käyttöä vielä löytyy.

      Olen netissä seikkaillessa löytänyt muutaman sivuston, jossa ihmiset arvostelevat toistensa töitä. Näissä haasteena on se, että

      - Vain valmiita kuvia arvostellaan. Jos joku esittää parannusehdotuksen, se on tavallaan myöhäistä - tai sitten ei, tilanteesta riippuen.
      - Löytämilläni sivustoilla kommentointi on ollut lyhytsanaista ja eikä tarpeeksi kriittistä omiin tarpeisiini.
      - Töiden kuvaaminen on oma taiteenlajinsa. Taidenäyttelyissä näkee miten hyvä valaistus herättää työt henkiin. Hyväkin valokuva latistaa armotta upeankin työn. Tietenkin esim. kuvan sommittelua voi arvioida tästä huolimatta.

      Joa jollakulla on suositella arvostelusivustoja niin olisi kiva jos viitsitte linkittää tänne.

      Olen vähän harkinnut, josko kehtaisi ottaa johonkin taidekurssin vetäjään yhteyttä ja kysellä yksityisohjausta. En kuitenkaan haluaisi valita ohjaajaa ihan sokkona, olisi tärkeää, että pääsisin samalle aaltopituudelle opettajan kanssa.

      Nyt odottelen ihan täpinöissä tuon 360 astetta -sivuston avautumista. Ehkäpä sieltä löytyy henkilökohtaisia taidevalmentajia ja vaikkaties mitä kivaa. :-)

      • haitoista

        valmistajat ovat tietty ihan hissun kissun jottei ostajat pelästy 8D
        Parhaimman violetin olen onnistunut sekoittamaan ihan noista perus Magentasta ja cyanista. Mutta mieluiten käytän kuitenkin ihan valmista violettia. Lämpimiä violetteja on hieman helpompi sekoitella mut kylmät ei kyl millään meinaa onnistua.

        Ihmiset ei kyl yleensä anna netissä kritiikkiä jos ei sitä ihan vartavasten kysele. Jos vaikka täällä kyselee kritiikkiä ni kyl sitä varmaan joku innostuu antamaan.


      • allu

        jos löytyy noita arvostelusivuja niin kyllä mullekkin saa kertoa maalaan itse myös akryyliväreillä, enkä tuuleta yhtään eikä mitään ole tapahtunut!


      • entinen_akryylimaalari

        Niin minäkin työskentelin vuosia. Nykyään en pysty käyttämään akryylimaaleja ilman hengityssuojainta, koska maalit aiheuttavat minulle hengitysvaikeuksia. suosittelen hyvää tuuletusta kotona akryyleilla maalatessa, jos oma terveys yhtään kiinnostaa. Älä ainakaan maalaa tai säilytä märkiä maalauksia samassa huoneessa jossa nukut. Pidän akryylimaaleja myrkyllisempinä kuin öljymaaleja ja en todellakaan maalaisia niillä samassa huoneessa lasteni kanssa. Jos lasten seurassa haluaa maalata suosittelen temperoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe