Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omaishoito tulisi kieltää lailla.

Laritsa M

Omainen voisi olla avustamassa niin halutessaan, mutta omaisen niskoille ei saisi heittää koko hoitovastuuta omaisestaan. Siinä "imetään" hoitaja loppuun ja tyhjäksi.

188

11622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en jaksa

      mieltä ja jo stressiä aiheitetaan ennen hoidon tarvetta,kaikki vanhenee ja miten sitä voi sanoa omailille,minä en vaan jaksa.
      Pitääkö olla lääkärintodistus ettei joudu henkisen väkivallan uhriksi.

      • ................

        myös sekä omeiselle että omaishoitajalle,sillä useimmin syyllisyydentunteen takia,ihmiset alkaa hoitamaan,kun on joko vanhempi tai puoliso.Luullaan että pitää jaksaa,kun on joskus saanu syntyä tähän maailmaan tai joskus sanonut tahdon!


      • pitää jaksaa........
        ................ kirjoitti:

        myös sekä omeiselle että omaishoitajalle,sillä useimmin syyllisyydentunteen takia,ihmiset alkaa hoitamaan,kun on joko vanhempi tai puoliso.Luullaan että pitää jaksaa,kun on joskus saanu syntyä tähän maailmaan tai joskus sanonut tahdon!

        Miksi se koskee vain muutamia, esim, tytär hoitaa usein vanhempiaan tai vaimo miestään. Toki poikkeuksiakin on.
        Muilla omaisilla ei ole velvoitteita, vaatimuksia sitäkin enemmän.
        Ainakin minun päähäni on saatu taottua että on velvollisuuksia ja pitää jaksaa. Muusta ei ole puhettakaan, jos uskaltaa valittaa se sivuutetaan kuin hyttysen ininä, tai ihmetellään mikä tuossa niin raskasta voi olla.


      • Piiiitkä kokemus

        Niin on kuin varis, kun pyrstö irtos niin nokka tarttui, kun nokka irtos niin pyrstö tarttui, loputtomiin, jos ei kuolema armahda.


      • Raakki'

        tuo otsikko "Omaishoito tulisi kieltää lailla".
        Siltä minusta tuntuu juuri tällä hetkellä. Tässä on kuin täi tervassa, en näe muuta ulos pääsyä kuin kuoleman.
        Väsyttää, väsyttää niin kovasti...
        En jaksa edes alkaa kerjäämään apua.


      • maaruska11111
        ................ kirjoitti:

        myös sekä omeiselle että omaishoitajalle,sillä useimmin syyllisyydentunteen takia,ihmiset alkaa hoitamaan,kun on joko vanhempi tai puoliso.Luullaan että pitää jaksaa,kun on joskus saanu syntyä tähän maailmaan tai joskus sanonut tahdon!

        niin on se hirveän kamalaa että kun syntyy tänne joutuu pitämään huolta läheisistään.


        ihmisten arvomaailmassa on jotain pahasti vialla. ammatti-ihminen ei koskaan voi korvata lähimmäistä, mutta myös toisinpäin.

        mutta suurin osa masennuksista johtuu siitä, ettei ihmiset pidä huolta lähimmäisistään. lapset, sairaat, hullut ja vanhukset laitoksiin pois normaalien ihmisten päiväjärjestyksestä.

        jumalauta mikä moraali.


      • Pitkän linjan ...
        maaruska11111 kirjoitti:

        niin on se hirveän kamalaa että kun syntyy tänne joutuu pitämään huolta läheisistään.


        ihmisten arvomaailmassa on jotain pahasti vialla. ammatti-ihminen ei koskaan voi korvata lähimmäistä, mutta myös toisinpäin.

        mutta suurin osa masennuksista johtuu siitä, ettei ihmiset pidä huolta lähimmäisistään. lapset, sairaat, hullut ja vanhukset laitoksiin pois normaalien ihmisten päiväjärjestyksestä.

        jumalauta mikä moraali.

        Kuten minä toistakymmentä vuotta omaishoitajana, puhu sitten. Ei tämä kutsumusammatti ole. Rahasta tätä ei tee kukaan, niin naurettava on korvaus.
        Nimittäin tätä työtä kauan tehneenä en suosittele, yksi elämä on meillä kaikilla. Et näy tietävän kuinka sitovaa ja raskasta omaishoito on, kyllä yhteiskunnan on tultava vastaan, että ei ole jonkin ajan päästä hoitajakin hoidettava.
        Vain täysin tietämätön ja helpolla päässyt ihminen voi syyllistää sellaisen joka ei suostu omaishoitajaksi.
        Jos on rikas ja kannatta palkata apua ja tuuraajia niin kyllä silloin jaksaa. Vapaapäivätkin tahtoo olla kiven alla.


      • minä ja rakas lapsi
        maaruska11111 kirjoitti:

        niin on se hirveän kamalaa että kun syntyy tänne joutuu pitämään huolta läheisistään.


        ihmisten arvomaailmassa on jotain pahasti vialla. ammatti-ihminen ei koskaan voi korvata lähimmäistä, mutta myös toisinpäin.

        mutta suurin osa masennuksista johtuu siitä, ettei ihmiset pidä huolta lähimmäisistään. lapset, sairaat, hullut ja vanhukset laitoksiin pois normaalien ihmisten päiväjärjestyksestä.

        jumalauta mikä moraali.

        Nythän kaikki omaisten "heitteille jättämät" vanhukset ja vammaiset huutokaupataan pienimmän tarjouksen hyväksyjälle kotihoitoon/perhehoitoon. Ota luoksesi pari dementikkoa ja väkivaltaista kehitysvammaista ja hoida heitä 400 euron kuukausinettopalkalla.

        Voit harjoitella omaishoitoa tulemaan meille hoitaman aggressiivista kehitysvammaista, joka valvoo yöt ja riehuu päivät. Olen tehnyt tätä jo yli 10 vuotta 400e kuukausipalkalla. Toimeentulotukea saan lisäksi, koska hoitotyö on niin sitovaa etten voi käydä kodin ulkopuolella töissä. Lapsi rikkoo paikat kotona, lelunsa ja repii vaatteita sekä itseltään että minulta. Kaikki ns. ystävät ovat kaikonneet eikä sukulaiset jaksa olla meidän kanssamme tekemisissä.

        Kauankohan jaksaisit?


      • en jaksaisi
        minä ja rakas lapsi kirjoitti:

        Nythän kaikki omaisten "heitteille jättämät" vanhukset ja vammaiset huutokaupataan pienimmän tarjouksen hyväksyjälle kotihoitoon/perhehoitoon. Ota luoksesi pari dementikkoa ja väkivaltaista kehitysvammaista ja hoida heitä 400 euron kuukausinettopalkalla.

        Voit harjoitella omaishoitoa tulemaan meille hoitaman aggressiivista kehitysvammaista, joka valvoo yöt ja riehuu päivät. Olen tehnyt tätä jo yli 10 vuotta 400e kuukausipalkalla. Toimeentulotukea saan lisäksi, koska hoitotyö on niin sitovaa etten voi käydä kodin ulkopuolella töissä. Lapsi rikkoo paikat kotona, lelunsa ja repii vaatteita sekä itseltään että minulta. Kaikki ns. ystävät ovat kaikonneet eikä sukulaiset jaksa olla meidän kanssamme tekemisissä.

        Kauankohan jaksaisit?

        sinä ja rakas lapsi. Kyllä kuule juttu on niin että sinun pitää saada noin sairas ja agressiivinen lapsi hoitopaikkaan , et voi jaksaa hyvin, mieti vain rohkeasti itseäsikin et silti ole liian itsekäs . vaan rakastat myös itseäsi. ihan oikeesti


      • helys
        Raakki' kirjoitti:

        tuo otsikko "Omaishoito tulisi kieltää lailla".
        Siltä minusta tuntuu juuri tällä hetkellä. Tässä on kuin täi tervassa, en näe muuta ulos pääsyä kuin kuoleman.
        Väsyttää, väsyttää niin kovasti...
        En jaksa edes alkaa kerjäämään apua.

        e ihan sama juttu. vastareilun vuoden hoitanut ihanaa miestäni, mutta nytollenkaan, taas tuntuu etten jaksa vaippojen kanssa ,koska hän painaa paljon, eikä pysty itse auttamaa juuri ollenkaann.kääntely on raskasta ja voimat hupenee itseltäkin ja päivässä on monta kertaa tuoliin ja takaisin. haluan kyllä hoitaa miestäni, mutta en tiedä kuinka kauan jaksan. mielioala on huono, jos joskus edes olisi hyvä mieli ja pystyisi vaikka nauramaan se olisi päivän pelastus. mieliala on aina apea. aamusta iltaan. terv. yksi hoitaja yksin


      • Vaimo ja hoitaja
        helys kirjoitti:

        e ihan sama juttu. vastareilun vuoden hoitanut ihanaa miestäni, mutta nytollenkaan, taas tuntuu etten jaksa vaippojen kanssa ,koska hän painaa paljon, eikä pysty itse auttamaa juuri ollenkaann.kääntely on raskasta ja voimat hupenee itseltäkin ja päivässä on monta kertaa tuoliin ja takaisin. haluan kyllä hoitaa miestäni, mutta en tiedä kuinka kauan jaksan. mielioala on huono, jos joskus edes olisi hyvä mieli ja pystyisi vaikka nauramaan se olisi päivän pelastus. mieliala on aina apea. aamusta iltaan. terv. yksi hoitaja yksin

        Ei ole ihme jos olet väsynyt.
        Meidän tilanteemme on onneksi vielä sellainen että aina ei vaippoja tarvita.
        Kyllä vaippoja tarvitaan ainakin jos vatsa on sekaisin ja kunto on tavallista huonompi. Vuoteen vieressä on astia johon tekee tarpeensa, ei itse pääse mutta auttamalla, useimmiten osaa itse pyytää.

        Autettava on joka asiassa, edes nenän pyyhkiminen ei onnistu itseltään, saati peseytyminen ja syöminen.

        Ei tämä normaalia ihmisen elämää ole, töistä pääsee sentään 8h jälkeen pois.

        Minulle on kesät helpompia, pitkä pimeä talvi meinaa viedä voimat loppuun.
        Olen tehnyt tätä kauan, sinun tuntemuksesi ovat aivan kuin omasta elämästäni.
        Koita saada mahdollisimman paljon vapaata, et muuten jaksa. Tiedän että vapaan saaminen ei ole helppoa ainakaan kaikilla paikkakunnilla, mutta pakko sitä on järjestyä, kyllä sinun jaksamisesi on yhteiskunnan, hoidettavan ja itsesi kannalta ensiarvoisen tärkeää.
        Voimia sinulle, toivoo toinen hoitaja


    • omainen

      Niin, onko se pakko?
      Omaishoitajallahan on lakisääteiset vapaapäivät ( mahtavat kolme päivää kk )
      Jokaisen pitäis käyttää edes ne vapaat, mutta moniko käyttää?
      Sitten mennään äärirajoille jaksamisen kanssa, on oma kokemus tästä!
      Olen opettelemalla oppinut nyt pitämään nämä vapaat, olen kerryttänyt 2-3kk vapaat, että saan pitemmän vapaan kerralla pitää ja kunnolla saan irtautua "tästä päivästä" ja rentoutua.

      Sitten jaksaakin taas paremmin jatkaa tätä raskasta taivallusta iloisin mielin.

      Omaistani kuitenkin hoidan mielelläni ja olen siitä kiitollinen, että saan hoitaa itse häntä mahdollisimman pitkään kotona.

      Omaishoitajien pitää itse pitää omista etuisuuksistaan huolta ja olla ajan hermoilla.
      Kukaan ei tule sinulla tarjoamaan palveluita, niitä täytyy pyytää.
      On kunnissa kotipalvelu, mikä voi olla apuna hoitajalle, myös siivouspalvelua, ruoka palvelua ym. näitä vaan täytyy osata hakea.

      Omasta kunnosta huolenpitoa ja harrastuksia olisi hyvä olla meillä, tämäkin on järjestelykysymys!

      Jaksamisia kaikille om.hoitajille!

      • Kesällä jaksan paremmin kun ollaan mökillä, paljon ulkona jos ilmoja riittää.
        Pimeä syksy ja talvi ovat pahimpia.
        En pysty keräämään vapaitani kun en jaksa kuin viikon kerrallaan sitten on pidettävä 1-2 vrk vapaata.
        Eli ylitän lakisääteiset vapaani joka kuukausi.
        En valita pahemmin, olen päättänyt, mikäli hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta alkaa lisätä vapaita tai luovutaa miehen ammattilaisten huomaan.
        Hänen paikkansa on todenäköisesti vuodeosasto, ei hän parjää hoitokodissa tai vanhainkodilla pidempää aikaa.
        Olen etuoikeutettu kun saan miehen hoitoon tarvittaessa.


      • Ann_iina

        Hoidettava ei taatusti ole yhteistyöhaluinen kun tulee puhe hoitajan vapaista, ainakin aluksi, mutta uskomattoman nopeasti soputuminen tapahtuu.
        Ei siinä auta muu kuin karaista luontonsa, itselleni oli alussa vaikeaa jättää vastahakoinen hoidettavani toisten"armoille".
        Nyt olen pitänyt vapaitani säännöllisesti, enemmän kuin sen lakisääteisen 3pv kk.
        Olen kuin eri ihminen, vapaan jälkeen on taas virtaa jatkaa ja päivät kuluvat mukavammin kun tietää pääsevänsä välillä vapaaksi ja tehdä mitä ei muulloin voi.


    • ihan noinkaan men

      Jos pitää (Vaatii)vapaansa ja elää myös itselleen ei omaishoito ole ylivoimainen tehtävä.

      Onhan siihen aikamoinen sopeutuminen alkuun, mutta kun asiat saa rullaamaan ja elämän uusiin uomiinsa niin siinä se menee kuten elämä yleensäkin.
      Kumma kun ihmisillä äänikin muuttuu voivottelevaksi jos kertoo olevansa omaishoitaja.
      Siihen yhdistetään automaattisesti uhrautuminen ja oman itsensä unohtaminen.

      Meitä omaishoitajia on moneksi, jotku kantavat synkkänä marttyyrinkruunuaan, toiset (itsekkääkö?) elävät myös omaa elämäänsä.

      • tänä aamuna

        Vapaa!!
        huomis-iltana jo lopuu, mutta ei murehdita sitä nyt.


      • Lee*na

        Pitää ihmisen sopeutua niin moneen asiaan.
        Kun syntyy lapsia ei ole juurikaan omaa elämää, myös työssäkäynti vie suuren osan ajasta.
        Itse otan omaishoidon asiallisesti, hoidan niin hyvin kun osaan ja pystyn. Vaadin saada vapaata tarvittaessa.
        Tämä on tavallaan minun työtäni nyt, en silti sulje pois tunnepuolta.


      • Lazzarella2

        Omaa elämää, omaa elämää. Eikö ne lapset juuri ole sitä omaa elämää? Ihan sama ovatko lapset sairaita vai eivät. Kolmevuotiaan omaishoitajakin tuossa kirjoittaa... Eikö äiti ole aina lapsen omaishoitaja ellei ole lastaan hylännyt. Kolmevuotiashan on aina ihann vauva melkein. Onko se harrastaminen se oma elämä? Mikä se on? Seksi? Minusta se on koko elämä, siihen kuuluu myös äitini, auttaminen. Kaikki. Kaikkea hyvää!


    • onnellinen....

      Jaa, en tiedä teistä mutta minä ainakin olin onnellinen että sain olla omaishoitaja vanhemmalleni, kun tiesin että hän ei ikuisesti ole luonani joten halusin olla hänen lähellään loppuun asti.

      virallisesti olin omaishoitaja 20-vuotiaaksi eli virallisesti vain 2 vuotta, mutta koko nuoruuteni hoidin vanhempaani, koska toinen vanhempi oli jo kuollut.

      • myöhään

        huomasin tän ketjun..Mutta minusta tuo on aika vahvasti sanottu. En minä ainakaan ole katkera ja loppuunkulutettu, olisihan se aika surullista, koska olen kuitenkin vasta 31 v. Ja minua myös kummastuttaa se, kun puhutaan omaishoitajista, ihmisillä tulee ensiksi (usein ainakin)mieleen oman puolison tai vanhemman hoitaja. Minä olen minun 3 vee pojan hoitaja. Ja tässä elämän vaiheessa ollut mielekkäin ratkaisu tähän asiaan.


      • joulumaa445
        myöhään kirjoitti:

        huomasin tän ketjun..Mutta minusta tuo on aika vahvasti sanottu. En minä ainakaan ole katkera ja loppuunkulutettu, olisihan se aika surullista, koska olen kuitenkin vasta 31 v. Ja minua myös kummastuttaa se, kun puhutaan omaishoitajista, ihmisillä tulee ensiksi (usein ainakin)mieleen oman puolison tai vanhemman hoitaja. Minä olen minun 3 vee pojan hoitaja. Ja tässä elämän vaiheessa ollut mielekkäin ratkaisu tähän asiaan.

        Et varmasti olekaan mitenkään loppuunkulutettu! Ja miksi olisitkaan!? Halusit lapsen josta huolehtia ja jolle olla äiti ja sait hänet. Onnea! Lapsesi on ehkä vaativampihoitoinen kuin ns.terve lapsi. Mutta hän on silti pieni lapsesi. Kolmevuotias on aina aika kova luu, ja huolehdittavaahan juuri lasta hankkiessa halutaan. Omalla Äidilläni oli meidät kaksi fyysisesti vammaista lasta. Ikinä hän ei puhunut tai tietääkseni edes ajatellut olevansa omaishoitaja. Hänhän oli äitimme, joka hoiti omia lapsiaan. Kuin muutkin äidit. Luojan kiitos ettemme sisareni kanssa koskaan joutuneet kuulemaankaan olevamme jotain " omaishoidettavia". Sana jo kuulostaa joltain taakalta, ikävältä painolastilta jota ei haluaisi mutta velvollisuudentunnosta kestää. Tottakai sairaan lapsen hoito on kovempaa, en sitä kiellä. Mutta tahdon painottaa sitä että te vanhemmat jotka muksuanne hoidatte. Älkää puhuko omaishoitajuudesta ikinä lastenne kuullen! Lapsi ei saa tuntea itseään taakaksi vanhemmilleen. Hänhän on toivottu ilo, vartavasten hankittu. Jos asenne on jotain muuta, marttyyriutta ja itsesääliä, kannattaa ehkä miettiä jo alussa kannattaako lasta edes hankkia. Aina lapsi voi olla sairas, ikinä et voi tietää. En tahdo loukata tällä kirjoituksellani ketään. Ymmärrän että vanhemmuus voi olla vaativaa. Välillä voimatkin vähissä. Toivon vain että näytätte lapsillenne sen ilon joka heistä on!


    • hoitajia

      vaan henkilökohtaiset avustajat kaikille.

    • päinvastoin

      lisääntymään. Nyt vaan vaikuttamaan yhteiskunnan päättäjiin, että se tehdään inhimilliseksi toiminnaksi niin hoitajalle kuin hoidettavalle.

      • tupajumi

        lisääntymään. Nyt vaan vaikuttamaan yhteiskunnan päättäjiin,että se tehdään inhimelliseksi toiminnaksi niin hoitajille kuin hoidettavalle. Kehoitan lukemaan kirjoituksestani Vapaehtoinen pakko ja sieltä Vertailun vuoksi kirjoitus. Nämä tapahtumat kaupattiin potilaille ja omaishoitajille Matti Vanhasen 1.hallituksen sekä koko edellisen eduskunnan sekä Omaishoitajat ja Läheiset Liiton toimesta huomattavina parannuksina omaishoitajien tukalaan asemaan. HUIJAUSTA sanon minä. Miten päättäjiin voi vaikuttaa jos Liito laulaa samassa kuorossa huijareiden kanssa? Olen monessa kirjoituksessani niin kansanedustajille kuin Liitollemmekin pyytänyt väärin säädetyn asiaksmaksulain ja uuden oman huonon lain kumoamista sekä paluuta 1.7.1993 voimaan tulleeseen lakiin joka tänäisenäkin päivänä on,jos sitä nuodatettaisiin,paras. On säälittävää katsella Mikkelin mielenosoituksia kun ensin annetaan valttikortit pois väsyneistä käsistä ja sitten heilutellaan kylttejä niiden toimesta jotka ne valttikortit ahneuksissaan veivät. tuju.


      • sitten jäädä
        tupajumi kirjoitti:

        lisääntymään. Nyt vaan vaikuttamaan yhteiskunnan päättäjiin,että se tehdään inhimelliseksi toiminnaksi niin hoitajille kuin hoidettavalle. Kehoitan lukemaan kirjoituksestani Vapaehtoinen pakko ja sieltä Vertailun vuoksi kirjoitus. Nämä tapahtumat kaupattiin potilaille ja omaishoitajille Matti Vanhasen 1.hallituksen sekä koko edellisen eduskunnan sekä Omaishoitajat ja Läheiset Liiton toimesta huomattavina parannuksina omaishoitajien tukalaan asemaan. HUIJAUSTA sanon minä. Miten päättäjiin voi vaikuttaa jos Liito laulaa samassa kuorossa huijareiden kanssa? Olen monessa kirjoituksessani niin kansanedustajille kuin Liitollemmekin pyytänyt väärin säädetyn asiaksmaksulain ja uuden oman huonon lain kumoamista sekä paluuta 1.7.1993 voimaan tulleeseen lakiin joka tänäisenäkin päivänä on,jos sitä nuodatettaisiin,paras. On säälittävää katsella Mikkelin mielenosoituksia kun ensin annetaan valttikortit pois väsyneistä käsistä ja sitten heilutellaan kylttejä niiden toimesta jotka ne valttikortit ahneuksissaan veivät. tuju.

        rannalle ruikuttamaan ja voivottelemaan. Etsi sitävastoin muita vaikuttamiskeinoja ja kanavia.Ja toimi itse sitkeästi ja sinnikkäästi. Jos yhdestä asiasta tulee hylky, koita toista.Ja järjestäydy, yksin olet kuin pisara meressä ;-).


      • tupajumi
        sitten jäädä kirjoitti:

        rannalle ruikuttamaan ja voivottelemaan. Etsi sitävastoin muita vaikuttamiskeinoja ja kanavia.Ja toimi itse sitkeästi ja sinnikkäästi. Jos yhdestä asiasta tulee hylky, koita toista.Ja järjestäydy, yksin olet kuin pisara meressä ;-).

        sitten jäädä rannalle ruikuttamaan ja voivottelemaan". Elä kuule yritä manipuloida. 35 vuotta valtameriä seilanneena luulen tietäväni ketkä ne rannalla ruikuttaa. Olen Suomen Merimies Unionin jäsen. Olen myös Omaishoitajat ja Läheiset Liiton jäsen. Vaikka en hyväksykkään sen väärän tiedon levittämisiä ja lainvastaisia toimia. Kerroppas mihin minun pitäisi vielä liittyä. Jospa sinäkin alkaisit toimia yhtä sitkeästi lukemalla lakeja sekä asetuksia ja varmistamalla sen että myös ymmärrät sen minkä olet lukenut. Olen näilläkin sivuilla kertonut sen miten omaishoitajia on petetty ja petetään edelleenkin ja liitto,jolla on oma lehmä niin syvässä ojassa että ei sieltä pysty hädässä olevia auttamaan,on tanakasti mukana. Et luultavasti ole lukenut Vapaehtoinen PAKKO kirjoitustani sekä siihen lisämääni VRTAILUN VUOKSI kirjoitusta. Kun laput alkavat mielenilmauksissa vaatia väärin perustein säädetyn asiaksmaksulain ja täysin mädän "OMAN"lain kumoamisen puolesta ja vaatimaan 15vuotta sitten säädetyn lain uudelleen voimaantulon puolesta olen varmasti mukana. Mutta niin kauan kun näin ei tapahdu tulee kylmää kyytiä kynällä niin liitolle kuin päättäjillekin. tuju


      • sitten jäädä
        tupajumi kirjoitti:

        sitten jäädä rannalle ruikuttamaan ja voivottelemaan". Elä kuule yritä manipuloida. 35 vuotta valtameriä seilanneena luulen tietäväni ketkä ne rannalla ruikuttaa. Olen Suomen Merimies Unionin jäsen. Olen myös Omaishoitajat ja Läheiset Liiton jäsen. Vaikka en hyväksykkään sen väärän tiedon levittämisiä ja lainvastaisia toimia. Kerroppas mihin minun pitäisi vielä liittyä. Jospa sinäkin alkaisit toimia yhtä sitkeästi lukemalla lakeja sekä asetuksia ja varmistamalla sen että myös ymmärrät sen minkä olet lukenut. Olen näilläkin sivuilla kertonut sen miten omaishoitajia on petetty ja petetään edelleenkin ja liitto,jolla on oma lehmä niin syvässä ojassa että ei sieltä pysty hädässä olevia auttamaan,on tanakasti mukana. Et luultavasti ole lukenut Vapaehtoinen PAKKO kirjoitustani sekä siihen lisämääni VRTAILUN VUOKSI kirjoitusta. Kun laput alkavat mielenilmauksissa vaatia väärin perustein säädetyn asiaksmaksulain ja täysin mädän "OMAN"lain kumoamisen puolesta ja vaatimaan 15vuotta sitten säädetyn lain uudelleen voimaantulon puolesta olen varmasti mukana. Mutta niin kauan kun näin ei tapahdu tulee kylmää kyytiä kynällä niin liitolle kuin päättäjillekin. tuju

        Kieltämättä tarkoitus oli hieman kouhaista ;-). Tosiasiassa en ole lukenut kirjoituksiasi. Ihailtavaa, että joku jaksaa olla noin aktiivinen kansalainen. Mutta kerros miksi olet vielä tuon liiton jäsen, jos se ei asioita saa sinun mielestäsi hyvin ajettua?


      • sitten jäädä
        sitten jäädä kirjoitti:

        Kieltämättä tarkoitus oli hieman kouhaista ;-). Tosiasiassa en ole lukenut kirjoituksiasi. Ihailtavaa, että joku jaksaa olla noin aktiivinen kansalainen. Mutta kerros miksi olet vielä tuon liiton jäsen, jos se ei asioita saa sinun mielestäsi hyvin ajettua?

        Mitäs mieltä olet näistä suunnitelmista kun näissä vanhustyön strategioissa ja ikäihmisten hoitosuosituksissa suunnitellaan omaishoidon lisäämistä kun julkisen sektorin puolelta ei millään riitä enää käsipareja lisääntyvän ikäihmisryhmän hoitamiseen. Taitaa olot omaishoitajilla vaan parantua ja juhlat kometa kun ottaa huomioon sen, että nykyisistäkään omaishoitajista esim omaishoidon tukea ei saa kuin murto-osa;-)


      • tupajumi
        sitten jäädä kirjoitti:

        Mitäs mieltä olet näistä suunnitelmista kun näissä vanhustyön strategioissa ja ikäihmisten hoitosuosituksissa suunnitellaan omaishoidon lisäämistä kun julkisen sektorin puolelta ei millään riitä enää käsipareja lisääntyvän ikäihmisryhmän hoitamiseen. Taitaa olot omaishoitajilla vaan parantua ja juhlat kometa kun ottaa huomioon sen, että nykyisistäkään omaishoitajista esim omaishoidon tukea ei saa kuin murto-osa;-)

        Kouhaisit niin että luulin sinun kuuluvan vastapuolen äärilaitaan. Liityin vasta noin puolitoista vuotta sitten Liittoon. Ja tarkoitus on putsata tämä liito sisältäpäin omaishoitaja jäsenten avustamana. Sitten se toinen asia. Olen kyllä seurannut outoja strtegioita joita ohjailee ääretön ahneus. Yhä huonokuntoisempia potilaita enenevässä määrin eikä edes vapaan pito mahdollisuuksia. Kun olin omaishoitajana ALS tautiin sairastuneelle vaimolleni,joka on jo kuollut,niin vaimoni oma lääkäri kehoiti minua pitämään vapaata aina kun olimme hänen vastaanotollaan. Kun sitten vaimoni lääkärintodistukseen kirjoittiin että hoitajalle viikko vapaata joka toinen kuukausi kaupunki kyllä järjesti sen mutta maksatti sen lain vastaisesti vaimollani vaikka se ENSIMMÄISEN omaishoitolain mukaan kuuluu kaupungin maksaa. Miten nyt pidät vapaata? Tunnen erään nuoren naisen. Joka perusti hoitokodin sekä koulutti henkilökunnan. Hänellä oli sopimus kaupungin kanssa ottaa potilaita hoitoon omaishoitjien vapaapäivien ajaksi. Kun toiminta oli valmis alkamaan kaupunki sanoi varoittamatta sopimuksen irti. Tämä ei voi olla rahasta kiinni. Tietysti tilastojakin löytyy melkein millaisia tilaaja vain haluaa tilata . Mutta jos ja kun omaishoito tulee maksamaan 95-100 miljoonaa euroa yhteiskunnalle ja kun tästä tempaistaan heti takaisin veroina ja sijaishoidon asiakasmaksuina (jotka ensimmäisen omaishoitolain mukaan kuuluvat sen kunnan suorittaa joka on velvollinen sosiaalihuoltolain 3 luvun mukaan järjestämään hoidettavalle sosiaalipalveluja)45-50miljoonaa euroa takisin. Jää n.300000:lle omaishoitajalle jaettavaksi n.50 miljoonaa euroa? H-Sanomissa olleen tilaston mukaan omaishoitajat säästivät 533 miljoonaa euroa vuodessa heti takaisin miljoonat. Olisi siinä pelivaraa olla oikeudenmukainen niin liiton kuin yhteiskunnankin. Ainakin minun tapuksessa ei voi välttyä ajatukselta että yhteiskunnalle ei riitä se että eläkeläinen antaa vielä täyden työpanoksen ilman vapaapäiviä ja muita omaishoitoa tukevia sosiaali ja terveydenhuollon palveluja jotka kuulivat ensimmäiseen omaan lakiin rahallisen korvauksen LISÄKSI ja jotka Vanhasen ja Hyssälän sekä Liiton suorittamat "PARANNUKSET"veivät. Vaan ainakin minä olsin joutunut viellä MAKSAMAAN n.100 euroa kuussa.tuju


      • sitten jäädä
        tupajumi kirjoitti:

        Kouhaisit niin että luulin sinun kuuluvan vastapuolen äärilaitaan. Liityin vasta noin puolitoista vuotta sitten Liittoon. Ja tarkoitus on putsata tämä liito sisältäpäin omaishoitaja jäsenten avustamana. Sitten se toinen asia. Olen kyllä seurannut outoja strtegioita joita ohjailee ääretön ahneus. Yhä huonokuntoisempia potilaita enenevässä määrin eikä edes vapaan pito mahdollisuuksia. Kun olin omaishoitajana ALS tautiin sairastuneelle vaimolleni,joka on jo kuollut,niin vaimoni oma lääkäri kehoiti minua pitämään vapaata aina kun olimme hänen vastaanotollaan. Kun sitten vaimoni lääkärintodistukseen kirjoittiin että hoitajalle viikko vapaata joka toinen kuukausi kaupunki kyllä järjesti sen mutta maksatti sen lain vastaisesti vaimollani vaikka se ENSIMMÄISEN omaishoitolain mukaan kuuluu kaupungin maksaa. Miten nyt pidät vapaata? Tunnen erään nuoren naisen. Joka perusti hoitokodin sekä koulutti henkilökunnan. Hänellä oli sopimus kaupungin kanssa ottaa potilaita hoitoon omaishoitjien vapaapäivien ajaksi. Kun toiminta oli valmis alkamaan kaupunki sanoi varoittamatta sopimuksen irti. Tämä ei voi olla rahasta kiinni. Tietysti tilastojakin löytyy melkein millaisia tilaaja vain haluaa tilata . Mutta jos ja kun omaishoito tulee maksamaan 95-100 miljoonaa euroa yhteiskunnalle ja kun tästä tempaistaan heti takaisin veroina ja sijaishoidon asiakasmaksuina (jotka ensimmäisen omaishoitolain mukaan kuuluvat sen kunnan suorittaa joka on velvollinen sosiaalihuoltolain 3 luvun mukaan järjestämään hoidettavalle sosiaalipalveluja)45-50miljoonaa euroa takisin. Jää n.300000:lle omaishoitajalle jaettavaksi n.50 miljoonaa euroa? H-Sanomissa olleen tilaston mukaan omaishoitajat säästivät 533 miljoonaa euroa vuodessa heti takaisin miljoonat. Olisi siinä pelivaraa olla oikeudenmukainen niin liiton kuin yhteiskunnankin. Ainakin minun tapuksessa ei voi välttyä ajatukselta että yhteiskunnalle ei riitä se että eläkeläinen antaa vielä täyden työpanoksen ilman vapaapäiviä ja muita omaishoitoa tukevia sosiaali ja terveydenhuollon palveluja jotka kuulivat ensimmäiseen omaan lakiin rahallisen korvauksen LISÄKSI ja jotka Vanhasen ja Hyssälän sekä Liiton suorittamat "PARANNUKSET"veivät. Vaan ainakin minä olsin joutunut viellä MAKSAMAAN n.100 euroa kuussa.tuju

        Ilmeisesti päättäjät ajattelevat että omaishoitajuus on ihmissuhde, ei hoitosuhde, joten siitä ei kuulu maksaa niin kuin vierastyöstä? Oletetaan että hoitaahan ne kuitenkin maksettiin tai ei.

        Myös minä tunnen muutaman hoito/sosiaalityön ammattilaisen, jotka olisivat kiinnostuneita perustamaan yksityisen hoivakodin juuri omaishoidettavina oleville, mutta suunnitelmat ovat usein tyssänneet siihen pelkoon, ja todennäköisyyteen, että kunnat eivät sitoudu ostamaan palveluja sieltä.

        Mitä muuten tarkoitat sillä että Liitto on tarkoitus putsata sisältä päin?


      • tupajumi
        sitten jäädä kirjoitti:

        Ilmeisesti päättäjät ajattelevat että omaishoitajuus on ihmissuhde, ei hoitosuhde, joten siitä ei kuulu maksaa niin kuin vierastyöstä? Oletetaan että hoitaahan ne kuitenkin maksettiin tai ei.

        Myös minä tunnen muutaman hoito/sosiaalityön ammattilaisen, jotka olisivat kiinnostuneita perustamaan yksityisen hoivakodin juuri omaishoidettavina oleville, mutta suunnitelmat ovat usein tyssänneet siihen pelkoon, ja todennäköisyyteen, että kunnat eivät sitoudu ostamaan palveluja sieltä.

        Mitä muuten tarkoitat sillä että Liitto on tarkoitus putsata sisältä päin?

        Kun Omaishoitajat ja Läheiset Liiton hallituksen puheenjohtaja sosiaalidemokraatti Virpa Puisto puhuu edunvalvonta liitosta. Kyllä hänen kuuluu tietää mistä puhuu ja kirjoittaa. Yhdistys lain 4 Luku 16§. Päätösvallan käyttäjät. PÄÄTÖSVALTA YHDISTYKSISSÄ KUULUU JÄSENILLE. Säännöissä voidaan kuitenkin jäljenpänä säädetyllä tavalla määrätä,että päätösvaltaa käyttävät: 1) valtuutetut; 2)yhdityksessä sekä siihen suoraan tai välillisesti kuuluvissa yhdistyksissä jäseninä olevat yksityiset henkilöt liittoäänestyksessä.
        Rouva Salanko Vuorela. Te olette tehneet Lehmänkauppoja valtiovallan kanssa jo monet kerrat. Kysymättä meiltä jäseniltä.
        Ette ole kertaakaan järjestäneet valtuutettujan vaalia.
        Ette ole kertaakaan järjestäneet jäsenäänestystä lehmänkaupoistanne ministeri Hyssälän kanssa.
        Ette ole,ainakaan minulle,lähettänyt liittomme sääntöjä.
        Ette ole hoidettaville ettekä omaishoitajille kertaakaan selittäneet,sitä tärkeintä asiaa,mitä käsite omaishoidontuki pitää sisällään.
        Olisi "edunvalvonta liiton" lakimiehen Yrjö Mattilan luulut lukeneen lakia ainakin sen verran että nämä asiat olisi selvinneet.
        Olisi myös "tohtoriksikin" väitelleen luullut lukeneen ainakin kerran tällaiset lait läpi. Eli ja siis. Valta lain mukaan Omaishoitajat ja Läheiset Liitossa kuuluu meille jäsenille ei yksin rouva Salanko Vuorelalle eikä liiton hallitukselle jonka kokoonpanoon me jäsenet emme ole päässeet äänillämme vaikuttamaan.tuju.


      • sitten jäädä
        tupajumi kirjoitti:

        Kun Omaishoitajat ja Läheiset Liiton hallituksen puheenjohtaja sosiaalidemokraatti Virpa Puisto puhuu edunvalvonta liitosta. Kyllä hänen kuuluu tietää mistä puhuu ja kirjoittaa. Yhdistys lain 4 Luku 16§. Päätösvallan käyttäjät. PÄÄTÖSVALTA YHDISTYKSISSÄ KUULUU JÄSENILLE. Säännöissä voidaan kuitenkin jäljenpänä säädetyllä tavalla määrätä,että päätösvaltaa käyttävät: 1) valtuutetut; 2)yhdityksessä sekä siihen suoraan tai välillisesti kuuluvissa yhdistyksissä jäseninä olevat yksityiset henkilöt liittoäänestyksessä.
        Rouva Salanko Vuorela. Te olette tehneet Lehmänkauppoja valtiovallan kanssa jo monet kerrat. Kysymättä meiltä jäseniltä.
        Ette ole kertaakaan järjestäneet valtuutettujan vaalia.
        Ette ole kertaakaan järjestäneet jäsenäänestystä lehmänkaupoistanne ministeri Hyssälän kanssa.
        Ette ole,ainakaan minulle,lähettänyt liittomme sääntöjä.
        Ette ole hoidettaville ettekä omaishoitajille kertaakaan selittäneet,sitä tärkeintä asiaa,mitä käsite omaishoidontuki pitää sisällään.
        Olisi "edunvalvonta liiton" lakimiehen Yrjö Mattilan luulut lukeneen lakia ainakin sen verran että nämä asiat olisi selvinneet.
        Olisi myös "tohtoriksikin" väitelleen luullut lukeneen ainakin kerran tällaiset lait läpi. Eli ja siis. Valta lain mukaan Omaishoitajat ja Läheiset Liitossa kuuluu meille jäsenille ei yksin rouva Salanko Vuorelalle eikä liiton hallitukselle jonka kokoonpanoon me jäsenet emme ole päässeet äänillämme vaikuttamaan.tuju.

        Minun käsittääkseni Salanko-Vuorela, Puisto ja Mattila eivät kommunikoi suoraan jäsenistön kanssa, vai olenko väärässä. Suorassa kontaktissa jäsenistöön ovat nämä alueelliset ja paikallisen tason yhdistykset. Miten aktiivisesti toimit niissä??


      • tuju
        sitten jäädä kirjoitti:

        Minun käsittääkseni Salanko-Vuorela, Puisto ja Mattila eivät kommunikoi suoraan jäsenistön kanssa, vai olenko väärässä. Suorassa kontaktissa jäsenistöön ovat nämä alueelliset ja paikallisen tason yhdistykset. Miten aktiivisesti toimit niissä??

        Et ole väärässä. Toimisin mielelläni enemmänkin. Mutta tiedän niin paljon laittomuuksia. Ja sitä vääryden panssaria ja ministeritason auktoriteettiä,vaikkakin väärää,on perin vaikea yksin murtaa.tuju.


      • sitten jäädä
        tuju kirjoitti:

        Et ole väärässä. Toimisin mielelläni enemmänkin. Mutta tiedän niin paljon laittomuuksia. Ja sitä vääryden panssaria ja ministeritason auktoriteettiä,vaikkakin väärää,on perin vaikea yksin murtaa.tuju.

        ... se juuri jäsenistö elikkä ne paikallisyhdistykset lähinnä ole silloin niitä oikeita osoitteita, joista niitä kumppaneita saa. Yksin on tuulimyllyjä vastaan mahdoton taistella.


      • tupajumi
        sitten jäädä kirjoitti:

        ... se juuri jäsenistö elikkä ne paikallisyhdistykset lähinnä ole silloin niitä oikeita osoitteita, joista niitä kumppaneita saa. Yksin on tuulimyllyjä vastaan mahdoton taistella.

        no eikös kirjoitukseen. Vaihdettuani muutaman turhauttavan kirjeen Mattilan kanssa. Päätin lähettää voimassa olevat lait paikallisyhdistyksille(18) 21.6.2005 Sain vastauksen vain kahdelta. Vastaukset joissa kerrottiin että he ovat vain työntekijöitä liitossa. Samoin olen yrittänyt näille kotoisille harhaanjohtajille esitllä lakeja mutta ensimmäisellä kerralla he levittelivät käsiään ja sanoivat että eivät ymmärrä niitä. Kun viime itsenäisyyspäivän aikoihin täälä oli hässäkkää oli slitys sama hän on vain työntekijä liitossa. Kyllä edunvalvontaliiton paikallisjohtajan täytyy tuntea oikeat lait ja osata selvittää tietämättömille jäsenille ja jäseniksi haluaville missä mennään. Alkaa vahvasti tuntua että alan etsiä yhteistyökumppania syyttäjäviraston puolelta.tuju.


      • Sitten jäädä
        tupajumi kirjoitti:

        no eikös kirjoitukseen. Vaihdettuani muutaman turhauttavan kirjeen Mattilan kanssa. Päätin lähettää voimassa olevat lait paikallisyhdistyksille(18) 21.6.2005 Sain vastauksen vain kahdelta. Vastaukset joissa kerrottiin että he ovat vain työntekijöitä liitossa. Samoin olen yrittänyt näille kotoisille harhaanjohtajille esitllä lakeja mutta ensimmäisellä kerralla he levittelivät käsiään ja sanoivat että eivät ymmärrä niitä. Kun viime itsenäisyyspäivän aikoihin täälä oli hässäkkää oli slitys sama hän on vain työntekijä liitossa. Kyllä edunvalvontaliiton paikallisjohtajan täytyy tuntea oikeat lait ja osata selvittää tietämättömille jäsenille ja jäseniksi haluaville missä mennään. Alkaa vahvasti tuntua että alan etsiä yhteistyökumppania syyttäjäviraston puolelta.tuju.

        syyttäisit? Kyllä mielestäni jos työntekijä itse ei ymmärrä lakeja niin täytyy ottaa selvää sellaiselta joka tietää. Tietenkin ymmärrän jos liitossa on lakimies ja hänen kanssaan olet ollut jo tekemisissä, ei työntekijä voi ohittaa sitten taaskaan häntä. Mutta sinä yksittäisenä henkilönä ja jäsenenä varmaan voit tehdä niin kuin oikealta seuraavaksi tuntuu.


      • tupa jumi
        Sitten jäädä kirjoitti:

        syyttäisit? Kyllä mielestäni jos työntekijä itse ei ymmärrä lakeja niin täytyy ottaa selvää sellaiselta joka tietää. Tietenkin ymmärrän jos liitossa on lakimies ja hänen kanssaan olet ollut jo tekemisissä, ei työntekijä voi ohittaa sitten taaskaan häntä. Mutta sinä yksittäisenä henkilönä ja jäsenenä varmaan voit tehdä niin kuin oikealta seuraavaksi tuntuu.

        Olen vähän järjestellyt. Kysyn sinulta. Kuulutko sinä liittoon?tuju


      • sitten jäädä
        tupa jumi kirjoitti:

        Olen vähän järjestellyt. Kysyn sinulta. Kuulutko sinä liittoon?tuju

        ... kohta kuulun. On ollut tarkoitus liittyä jo kauan mutta se on vielä jäänyt ja jäänyt. Omat vanhemmat alkavat olla siinä iässä ja pisteessä kohta, että olisi ehkä aiheellista liittyä ja muutenkin...


      • auli-auli#

        Suuret ikäluokat, joihin itsekin kuulun, vanhenevat vääjäämättä.
        Hoidon tarve tulee lisääntymään todella paljon.
        Jospa sitten omaishoitokin alkaisi olla arvossaan.
        Liian usein unohdetaan hoitaja, keskitytään vain hoidettavaan.


    • helena x

      Riippuu tietysti hirveästi siitä hoidettavasta, hoitajasta sekä tukiverkostosta ja -palveluista milloin hoito menee yli voimien.

      Mutta sitä mieltä olen, että nykyinen politiikka, jolla omaishoitoa pyritään lisäämään ILMAN RIITTÄVÄÄ tukitoimien lisäämistä, on väärin sekä potilaita että omaisia kohtaan.

      Jos jollain tavoin vaativaa potilasta hoidetaan kotona niin kotiin pitäisi saada apua vaikka monta kertaa päivässä. Minun omaiseni oli 2v. sitten joitakin jaksoja kotihoidossa ja niin kauan kuin hänellä oli tiputus ja hän oli suht. passiivisessa tilassa kotisairaala kävi 3 x vrk, se oli hienoa. Mutta kun potilaan kunto yllättäen parani, mikä tarkoitti sitä että tiputus voitiin poistaa ja että potilaasta tuli levoton, aggressiivinen ja vaativa, mitään apua enää saanutkaan.

      Nyt omaiseni on ollut pitkään sairaalassa ja hoitokodissa. Yllättävää on ollut se, että sairaalassa pääsi osallistumaan hoitoon enemmän kuin hoitokodissa. Sairaalassa oli sairaanhoitajat ja lääkärit lähihoitajien ohella ja koko hommassa oli jotain järkeä vaikka byrokraattista olikin.

      Mutta hoitokodissa lähihoitajat määräävät kaikesta ja kaikki omaisen osallistuminen koetaan helposti hoitajien yli kävelemiseksi. Hoitokodin lähihoitajilla on jotenkin todella huono itsetunto eikä juurikaaan kykyä neuvotella. Kaikki on joko mustaa tai valkoista.

      Yritän sanoa, että se mitä tarvittaisiin on välimaaston palvelua. Paljon ulkopuolista apua kotona olevalle potilaalle ja vastaavasti omaisen mukaan ottamista hoitokodissa/sairaalassa olevan potilaan hoitoon.

      On todella turhauttavaa/kamalaa/väärin, että kun hoitokodissa tarvitsee vaikka juomalasin potilaalle niin joutuu joko soittamaan hälytyskelloa tai joutuu menemään keittiön ovelle odottamaan, että joku hoitaja sattuisi tulemaan paikalle ja antaisi sen lasin. Sama koskee pesulappuja, vaippoja, lakanoita.. Mitään ei ole varastossa huoneessa josta niitä voisi vaan ottaa käyttöön.

      Eikä tieto kulje kumpaankaan suuntaan. Nyt olen yrittänyt viestittää, että potilas ei todella ole syönyt viikkoon, ja hoitajat sanovat että eivät he tiedä onko syönyt.. Kukaan ei ole nähnyt potilaan syövän mutta aina sanotaan että on se saattanut syödä jotain.. Mitä ja kenen kanssa? Minua pidetään ihan hulluna kun puutun moiseen asiaan.

      Aktiiviset omaiset tulisi ottaa mukaan hoitotyöhön, sehän helpottaisi hoitajienkin työtaakkaa. Pitäisi voida sopia vaikka vuoroja, milloin omainen on hoitovastuussa ja milloin hoitokoti.

      Jonkun pitäisi lähteä ajamaan tätä care mix -systeemiä (en keksinyt suomenkielistä sanaa tässä valvotun yön jälkeen klo 6.30 aamulla).

      Voimia kaikille omaishoitajille ja muuten paljon omaisen hoidossa mukana oleville!

      • Riippuu tilanteesta

        Näinhän se menee. Pyritään lisäämään omaishoitoa, koska se tulee kunnalle halvemmaksi kuin hoitajien lisääminen, etenkin nyt kun iäkkäiden määrä räjähdysmäisesti lisääntyy ensi vuosikymmenellä. Pyritään pois laitoksista avopainotteiseen hoitoon. Mikäs sen ihanampaa vanhukselle, edellyttäen, että sinne kotiin on hoitajia.Mutta ollanko niitä lisäämässä?? Nyt jo kotihoito painii resurssipulassa.

        Eikö kotihoidon kanssa tehdä hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa tarkasti sovitaan palvelun sisältö? Ja tätä muutetaan tarpeen vaatiessa?

        Onkohan siellä hoivakodissa kyse siitä, että kaikki hoidetaan saman kaavan mukaan ja omaisten osallistuminen ja täten rutiineista poikkeaminen koetaan työtä lisääväksi vai mistä on kyse? Oletteko olleet juttusilla paikan johtajan kanssa?

        Usein hoivakotien tilat ovat pienet ja säilytystiloja lakanoille ja muille hoivatarvikkeille ei ole, vaan ne ovat sellaisessa kärryssä. Kysykääpä hoitajilta, voitteko käydä kärrystä itse hakemassa tarvittava, jos tilaa ei huoneessa ole. Useissa paikoissa hoivakodeissa asuvien vanhusten omaiset ovat kuin kotonaan. Tietävät hakea puuttuvia välineitä.

        Missä ne hoivakodin hoitajat ovat kun niitä saa keittön ovella odotella :-). Ymmärrän, että turhauttavaa on ettei juomamukeja löydy.

        Vanhusten syöminen on ikuisuusongelma. Ruoka ja juoma eivät aina maistu, hoitajien tehtävä laitoksessa olisi kuitenkin seurata tätä ruokailua, kuten vatsan toimintaakin ja kirjata se ylös. Ei omainen joka ei ole joka ruoalla käymässä voi tietää aina miten ravintoa on mennyt.Ikävää jos yhteistyönne hoitolaitokseesa on tuolla mallilla, että vallitsee luottamuksen puute.

        Aktiiviset omaiset hoitotyössä ovat mittaamattoman arvokas voimavara myös laitoksissa. Tiedän että useissa laitoksissa kiitollisuudella otetaan vastaan omaisten panos hoitotyössä.


      • helena x
        Riippuu tilanteesta kirjoitti:

        Näinhän se menee. Pyritään lisäämään omaishoitoa, koska se tulee kunnalle halvemmaksi kuin hoitajien lisääminen, etenkin nyt kun iäkkäiden määrä räjähdysmäisesti lisääntyy ensi vuosikymmenellä. Pyritään pois laitoksista avopainotteiseen hoitoon. Mikäs sen ihanampaa vanhukselle, edellyttäen, että sinne kotiin on hoitajia.Mutta ollanko niitä lisäämässä?? Nyt jo kotihoito painii resurssipulassa.

        Eikö kotihoidon kanssa tehdä hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa tarkasti sovitaan palvelun sisältö? Ja tätä muutetaan tarpeen vaatiessa?

        Onkohan siellä hoivakodissa kyse siitä, että kaikki hoidetaan saman kaavan mukaan ja omaisten osallistuminen ja täten rutiineista poikkeaminen koetaan työtä lisääväksi vai mistä on kyse? Oletteko olleet juttusilla paikan johtajan kanssa?

        Usein hoivakotien tilat ovat pienet ja säilytystiloja lakanoille ja muille hoivatarvikkeille ei ole, vaan ne ovat sellaisessa kärryssä. Kysykääpä hoitajilta, voitteko käydä kärrystä itse hakemassa tarvittava, jos tilaa ei huoneessa ole. Useissa paikoissa hoivakodeissa asuvien vanhusten omaiset ovat kuin kotonaan. Tietävät hakea puuttuvia välineitä.

        Missä ne hoivakodin hoitajat ovat kun niitä saa keittön ovella odotella :-). Ymmärrän, että turhauttavaa on ettei juomamukeja löydy.

        Vanhusten syöminen on ikuisuusongelma. Ruoka ja juoma eivät aina maistu, hoitajien tehtävä laitoksessa olisi kuitenkin seurata tätä ruokailua, kuten vatsan toimintaakin ja kirjata se ylös. Ei omainen joka ei ole joka ruoalla käymässä voi tietää aina miten ravintoa on mennyt.Ikävää jos yhteistyönne hoitolaitokseesa on tuolla mallilla, että vallitsee luottamuksen puute.

        Aktiiviset omaiset hoitotyössä ovat mittaamattoman arvokas voimavara myös laitoksissa. Tiedän että useissa laitoksissa kiitollisuudella otetaan vastaan omaisten panos hoitotyössä.

        Kyllä siellä huoneessa olisi kaappitilaa, mutta tarvikkeet ovat aina vähissä.. säästöä kai. Aiemmin sain käydä keittiössä ja tarvikevarastossa mutta en enää, joku muu omainen oli kuulemma valittanut.. En tiedä mikä on totta. Ko. paikassa käy hirveän vähän omaisia ja minä olen ainoa todella aktiivisesti hoitoon osallistuva omainen. Monilla vanhuksilla ei varmaan ole enää omaisia.
        Ylimmälle johdolle olen valittanut, samoin kaupungin viranomaisille, mutta valittaminen huonontaa kohtelua koska minut koetaan hankalaksi.
        Pohjimmiltaan on kyse hoitoideologiasta ja huonosta johdosta ja tiedonkulun puutteesta. Tietysti myös hoitajia on liian vähän.
        Mutta pohjimmaisena on se, että jos minä vaikka vaihdan lakanat niin se koetaan mielenosoitukseksi ja kritiikiksi eikä avuksi.
        En ole ikinä antanut negatiivista palautetta lähihoitajille suoraan vaan aina johdolle, ja suurimman osan ilman nimiä.
        Mutta ko. paikassa on huono henki hoitajien keskenkin. Oli vaan huono tuuri kun tuohon paikkaan jouduttiin.


      • kyllä valitettavasti
        helena x kirjoitti:

        Kyllä siellä huoneessa olisi kaappitilaa, mutta tarvikkeet ovat aina vähissä.. säästöä kai. Aiemmin sain käydä keittiössä ja tarvikevarastossa mutta en enää, joku muu omainen oli kuulemma valittanut.. En tiedä mikä on totta. Ko. paikassa käy hirveän vähän omaisia ja minä olen ainoa todella aktiivisesti hoitoon osallistuva omainen. Monilla vanhuksilla ei varmaan ole enää omaisia.
        Ylimmälle johdolle olen valittanut, samoin kaupungin viranomaisille, mutta valittaminen huonontaa kohtelua koska minut koetaan hankalaksi.
        Pohjimmiltaan on kyse hoitoideologiasta ja huonosta johdosta ja tiedonkulun puutteesta. Tietysti myös hoitajia on liian vähän.
        Mutta pohjimmaisena on se, että jos minä vaikka vaihdan lakanat niin se koetaan mielenosoitukseksi ja kritiikiksi eikä avuksi.
        En ole ikinä antanut negatiivista palautetta lähihoitajille suoraan vaan aina johdolle, ja suurimman osan ilman nimiä.
        Mutta ko. paikassa on huono henki hoitajien keskenkin. Oli vaan huono tuuri kun tuohon paikkaan jouduttiin.

        näkyy myös Minusta kannattaisi jutella asioista myös hoitajine kanssa suoraan, jos se suinkin onnistuu. Jos edessä päin olet "mukava" ja ystävällinen ja takanapäin valitata ylintä johtoa myöten, niin se ikävä kyllä syö luottamusta. Eli rehdisti, reilusti, asiallisesti ja ystävällisesti.


      • helena x
        kyllä valitettavasti kirjoitti:

        näkyy myös Minusta kannattaisi jutella asioista myös hoitajine kanssa suoraan, jos se suinkin onnistuu. Jos edessä päin olet "mukava" ja ystävällinen ja takanapäin valitata ylintä johtoa myöten, niin se ikävä kyllä syö luottamusta. Eli rehdisti, reilusti, asiallisesti ja ystävällisesti.

        No ei nyt ihan noinkaan ole mennyt. Kun olen valittanut johdolle olen paria poikkeusta lukuun ottamatta valittanut yleisellä tasolla. Suoraan hoitajille olen suunnannut pyyntöjä, jotta he tietäisivät mitä odotan: voisitteko pestä hampaat, voisitteko laittaa peiton yöksi jne jne. Sellaiseen en ole ruvennut, että valittaisin lähihoitajalle, että eilinenkään lähihoitaja ei tehnyt sitä ja sitä. Erityisesti kun hoitajat riitelevät keskenäänkin.

        Lisäksi olen yrittänyt muistaa kiittää kaikesta hyvästä, mutta en tiedä kuulostaako sekin falskilta kun kiitän vaikka siitä että potilasta on rasvattu tms., kuuluu kuitenkin perushoitoon.

        En enää tiedä mitä tekisin kun kaikki tuntuu olevan väärin. Kesällä kun oli helle toin hoitajille pari pakettia jätskiä - ei tullut kiitosta ei kommenttia. Kerran vein karkkeja - yksi hoitaja kiitti. Ei minun karkkejani kukaan kaipaa mutta minusta ne ovat kiitoksen ja huomioimisen eleitä.

        Useita kertoja olen pyytänyt lähihoitajalta keskusteluhetkeä, kysellyt potilaasta ja hoitajan mietteistä yms. ja kertonut omista ajatuksistani. Jossain määrin tämä on onnistunut, mutta joskus on tapahtunut niin että hoitaja on ruvennut katselemaan lattiaa ja vastannut että niin.. Minusta myös minulle pitäisi sanoa suoraan jos joku asia vaivaa.


      • kuuuluu hoitoon
        helena x kirjoitti:

        No ei nyt ihan noinkaan ole mennyt. Kun olen valittanut johdolle olen paria poikkeusta lukuun ottamatta valittanut yleisellä tasolla. Suoraan hoitajille olen suunnannut pyyntöjä, jotta he tietäisivät mitä odotan: voisitteko pestä hampaat, voisitteko laittaa peiton yöksi jne jne. Sellaiseen en ole ruvennut, että valittaisin lähihoitajalle, että eilinenkään lähihoitaja ei tehnyt sitä ja sitä. Erityisesti kun hoitajat riitelevät keskenäänkin.

        Lisäksi olen yrittänyt muistaa kiittää kaikesta hyvästä, mutta en tiedä kuulostaako sekin falskilta kun kiitän vaikka siitä että potilasta on rasvattu tms., kuuluu kuitenkin perushoitoon.

        En enää tiedä mitä tekisin kun kaikki tuntuu olevan väärin. Kesällä kun oli helle toin hoitajille pari pakettia jätskiä - ei tullut kiitosta ei kommenttia. Kerran vein karkkeja - yksi hoitaja kiitti. Ei minun karkkejani kukaan kaipaa mutta minusta ne ovat kiitoksen ja huomioimisen eleitä.

        Useita kertoja olen pyytänyt lähihoitajalta keskusteluhetkeä, kysellyt potilaasta ja hoitajan mietteistä yms. ja kertonut omista ajatuksistani. Jossain määrin tämä on onnistunut, mutta joskus on tapahtunut niin että hoitaja on ruvennut katselemaan lattiaa ja vastannut että niin.. Minusta myös minulle pitäisi sanoa suoraan jos joku asia vaivaa.

        ... sitä ei tarvitsisi erikseen pyydellä. Mutta ymärrän kun sanot, aina niitä ei ole syystä tai toisesta pesty. Tai ne pestään vain kerran päivässä, vaikka joku on tottunut että pestään joikaisen ruokailun jälkeen esim.

        Varmaan kiittelykin esim. hampaiden pesusta saattaa tuntua falskilta, koska senhän pitäisi olla itsestään selvää. Sen sijaan pussi kakkeja tai kuvaamasi jäätelön vienti tuntuu kyllä henkiläkunnasta yleensä kivalta kiitokselta siellä arjen hyörinässä. Eikö hänkään kiittänyt, jolle jäätelön ojeensit? Mutta sitäkään ei tartte viedä, pääasia että yhteistyö toimisi ja tuloksena olisi tyytyväinen potilas/asukas ja hänen läheisensä. En tiedä onko se nykyisin utopistista ajatella niin, mutta siihen tulee ainakin pyrkiä?

        Kerrot tuossa lähihoitajista, onko siellä sairaanhoitajia esim tiimivastaavina vai onko siellä omahoitajajärjestelmä, jossa lähihoitajakin voi olla vastaava? Otas selvää.
        Hoitajiakin on erilaisia, on vasta-alkajia ja hieman kokeneempia, toisilta juttu luistaa helpommin ja toisilta vähemmän helposti. Kaikille/kaikkien ei ole helppoa kertoa "asioita" suoraan, riippuu varmaan "asiasta".


      • helena x
        kuuuluu hoitoon kirjoitti:

        ... sitä ei tarvitsisi erikseen pyydellä. Mutta ymärrän kun sanot, aina niitä ei ole syystä tai toisesta pesty. Tai ne pestään vain kerran päivässä, vaikka joku on tottunut että pestään joikaisen ruokailun jälkeen esim.

        Varmaan kiittelykin esim. hampaiden pesusta saattaa tuntua falskilta, koska senhän pitäisi olla itsestään selvää. Sen sijaan pussi kakkeja tai kuvaamasi jäätelön vienti tuntuu kyllä henkiläkunnasta yleensä kivalta kiitokselta siellä arjen hyörinässä. Eikö hänkään kiittänyt, jolle jäätelön ojeensit? Mutta sitäkään ei tartte viedä, pääasia että yhteistyö toimisi ja tuloksena olisi tyytyväinen potilas/asukas ja hänen läheisensä. En tiedä onko se nykyisin utopistista ajatella niin, mutta siihen tulee ainakin pyrkiä?

        Kerrot tuossa lähihoitajista, onko siellä sairaanhoitajia esim tiimivastaavina vai onko siellä omahoitajajärjestelmä, jossa lähihoitajakin voi olla vastaava? Otas selvää.
        Hoitajiakin on erilaisia, on vasta-alkajia ja hieman kokeneempia, toisilta juttu luistaa helpommin ja toisilta vähemmän helposti. Kaikille/kaikkien ei ole helppoa kertoa "asioita" suoraan, riippuu varmaan "asiasta".

        Ei kuulu hampaiden pesu hoitoon. Kerran päivässä olisi ihan tyydyttävää. Vaikka olen pyytänyt niin viimeisen kuukauden aikana on pesty 2 kertaa. Vasta kun olen puhunut monien muiden ihmisten kanssa tajusin millaiseeen hoitokotiin jouduttiin ja että parempiakin on olemassa.Luulin myös pitkään että vika on minussa.. ei ole. Hoito on viety aivan minimiin, vaippa vaihdetaan 2 x pvä jne. Nyt näyttää taas vaihtuneen melkein koko henkilökunta, tämäkin kertoo jotain.


      • totta tuo?
        helena x kirjoitti:

        Ei kuulu hampaiden pesu hoitoon. Kerran päivässä olisi ihan tyydyttävää. Vaikka olen pyytänyt niin viimeisen kuukauden aikana on pesty 2 kertaa. Vasta kun olen puhunut monien muiden ihmisten kanssa tajusin millaiseeen hoitokotiin jouduttiin ja että parempiakin on olemassa.Luulin myös pitkään että vika on minussa.. ei ole. Hoito on viety aivan minimiin, vaippa vaihdetaan 2 x pvä jne. Nyt näyttää taas vaihtuneen melkein koko henkilökunta, tämäkin kertoo jotain.

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta.

        Se, että vaipat vaihdetaan pari kertaa päivässä kuuluuu säästötoimiin, nykyaikaiset vaipat on niin imeviä, että niitä ei tarvitse vaihtaa niin usein?

        Henkilökunta vaihtuu monissa laitoksissa koko ajan, työ on raskasta, kaikki eivät jaksa, mistä tuo "raskaus" johtuu, sitä sopii miettiä. Usein vaihto johtuu myös siitä, että hoitajat eivät siedä sitä, että aikaa per potilas on niin vähän, jotta joutuu työskentelemään omaan etiikkansa vastaisesti. Ts. työ ei siltäkään osin anna tyydytystä. Tunne siitä että aina jää kaikki kesken ja puolitiehen ja huonolle hoidolle, on kuluttavaa. Vielä siihen päälle jos ilmapiiri on huono, voi voi.

        Oletko keskustellut tilanteesta paikan johtajan kanssa??


      • helena x
        totta tuo? kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta.

        Se, että vaipat vaihdetaan pari kertaa päivässä kuuluuu säästötoimiin, nykyaikaiset vaipat on niin imeviä, että niitä ei tarvitse vaihtaa niin usein?

        Henkilökunta vaihtuu monissa laitoksissa koko ajan, työ on raskasta, kaikki eivät jaksa, mistä tuo "raskaus" johtuu, sitä sopii miettiä. Usein vaihto johtuu myös siitä, että hoitajat eivät siedä sitä, että aikaa per potilas on niin vähän, jotta joutuu työskentelemään omaan etiikkansa vastaisesti. Ts. työ ei siltäkään osin anna tyydytystä. Tunne siitä että aina jää kaikki kesken ja puolitiehen ja huonolle hoidolle, on kuluttavaa. Vielä siihen päälle jos ilmapiiri on huono, voi voi.

        Oletko keskustellut tilanteesta paikan johtajan kanssa??

        No olen keskustellut useita kertoja, hoitosuunnitelmaa on tehty ja neuvotteluja pidetty. Enkä usko että tämä meidän hoitokoti on edes huonoin. Juorujen mukaan ko. hoitokoti on tunnettu huonosta hengestä ja huonosta johdosta, mutta sen antamaa hoitoa ei pidetä erityisen huonona (!). Keskustelut ovat ihan ok. mutta eivät ne vaikuta jokapäiväiseen työhön ja elämään.
        Kasaan tähän loppuun omia teesejäni omaishoidosta ja hoitokotiasumisesta, siis yleensä jatkuvaa hoivaa tarvitsevan ihmisen hoidosta.
        * Omaishoitoa ja laitoshoitoa tulisi sekoittaa, rakentaa välimaaston palveluja: omaiset mukaan laitoshoitoon ja apua kotona hoitaville.
        * Hoitohenkilökunnalle ja aktiivisille omaisille pitäisi olla yhteistä koulutusta, jossa todella jouduttaisiin pohtimaan yhteistyötä, yhteisiä tavoitteita jne. Laitoksissa pitäisi olla ainakin kerran viikossa omaisten ja hlökunnan yhteinen tilaisuus, jossa omaisetkin voisivat tavata toisiaan.
        *Hoidon lähtökohtana ei tulisi olla yksittäiset suoritteet kuten vaikka tuo hampaiden pesu vaan kokonaisvaltaisuus, johon kuuluisivat myös vuorovaikutus, keskustelut jne. Ei tarvita niinkään askartelutuokioita (jotkut varmaan niitäkin) kuin tavallista juttelua ja aktiivista olemista.
        * Lähihoitajan koulutustasoa, palkkaa ja statusta tulisi nostaa (status nousee koulutuksen ja palkan myötä). Työ on nykyisin vaativaa ja vaativammaksi tulee. Minusta lähihoitajakoulutukseen pitäisi olla vaatimuksena lukio, jotta koulutukseen tulijat eivät olisi liian nuoria ja jotta alalle haluttaisiin eikä ajauduttaisi. Koska palkka on nyt hirveän pieni niin ala vetää puoleensa sellaisia ihmisiä, joilla on aika huono itsetunto ja vähän tavoitteita omalle työuralle. Tiedän tämän koska olen omassa työssäni tekemisissä heikossa asemassa olevien nuorten kanssa. En puhu joka ikisestä koulutukseen hakeutujasta vaan trendistä.
        *Kuntien tulisi luopua nykyisenlaisesta kilpailutuksesta. Miten ihmeessä yksityinen kilpailutettu palveluntuottaja pystyy parempaan tulokseen kuin kunnan oma palvelu? Ei mitenkään muuten kuin repimällä hoitohenkilökunnasta enemmän irti ja toisaalta heikentämällä hoidon laatua. Jos potilas x tarvitsee päivittäin y minuuttia hoitajan aikaa niin ei aika muutu yksityistämisellä.


      • sinulla
        helena x kirjoitti:

        No olen keskustellut useita kertoja, hoitosuunnitelmaa on tehty ja neuvotteluja pidetty. Enkä usko että tämä meidän hoitokoti on edes huonoin. Juorujen mukaan ko. hoitokoti on tunnettu huonosta hengestä ja huonosta johdosta, mutta sen antamaa hoitoa ei pidetä erityisen huonona (!). Keskustelut ovat ihan ok. mutta eivät ne vaikuta jokapäiväiseen työhön ja elämään.
        Kasaan tähän loppuun omia teesejäni omaishoidosta ja hoitokotiasumisesta, siis yleensä jatkuvaa hoivaa tarvitsevan ihmisen hoidosta.
        * Omaishoitoa ja laitoshoitoa tulisi sekoittaa, rakentaa välimaaston palveluja: omaiset mukaan laitoshoitoon ja apua kotona hoitaville.
        * Hoitohenkilökunnalle ja aktiivisille omaisille pitäisi olla yhteistä koulutusta, jossa todella jouduttaisiin pohtimaan yhteistyötä, yhteisiä tavoitteita jne. Laitoksissa pitäisi olla ainakin kerran viikossa omaisten ja hlökunnan yhteinen tilaisuus, jossa omaisetkin voisivat tavata toisiaan.
        *Hoidon lähtökohtana ei tulisi olla yksittäiset suoritteet kuten vaikka tuo hampaiden pesu vaan kokonaisvaltaisuus, johon kuuluisivat myös vuorovaikutus, keskustelut jne. Ei tarvita niinkään askartelutuokioita (jotkut varmaan niitäkin) kuin tavallista juttelua ja aktiivista olemista.
        * Lähihoitajan koulutustasoa, palkkaa ja statusta tulisi nostaa (status nousee koulutuksen ja palkan myötä). Työ on nykyisin vaativaa ja vaativammaksi tulee. Minusta lähihoitajakoulutukseen pitäisi olla vaatimuksena lukio, jotta koulutukseen tulijat eivät olisi liian nuoria ja jotta alalle haluttaisiin eikä ajauduttaisi. Koska palkka on nyt hirveän pieni niin ala vetää puoleensa sellaisia ihmisiä, joilla on aika huono itsetunto ja vähän tavoitteita omalle työuralle. Tiedän tämän koska olen omassa työssäni tekemisissä heikossa asemassa olevien nuorten kanssa. En puhu joka ikisestä koulutukseen hakeutujasta vaan trendistä.
        *Kuntien tulisi luopua nykyisenlaisesta kilpailutuksesta. Miten ihmeessä yksityinen kilpailutettu palveluntuottaja pystyy parempaan tulokseen kuin kunnan oma palvelu? Ei mitenkään muuten kuin repimällä hoitohenkilökunnasta enemmän irti ja toisaalta heikentämällä hoidon laatua. Jos potilas x tarvitsee päivittäin y minuuttia hoitajan aikaa niin ei aika muutu yksityistämisellä.

        Kirjoitas nuo vaikka kuntasi paikallislehteen, ihan oikeasti. Liian vähän minusta omaiset ottavat julkisesti kantaa hoitopaikkojen hoidon tasoon ja hoitotyön laatuun. Mitäs mieltä olet siitä kun nykyisin kaikista jotka ei muualle työllisty, leivotaan puolipakolla lähihoitajia?? Heillä varsinkaan motivaatio ei taida kovin korkealla olla.


      • sivusta seurannut
        totta tuo? kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta.

        Se, että vaipat vaihdetaan pari kertaa päivässä kuuluuu säästötoimiin, nykyaikaiset vaipat on niin imeviä, että niitä ei tarvitse vaihtaa niin usein?

        Henkilökunta vaihtuu monissa laitoksissa koko ajan, työ on raskasta, kaikki eivät jaksa, mistä tuo "raskaus" johtuu, sitä sopii miettiä. Usein vaihto johtuu myös siitä, että hoitajat eivät siedä sitä, että aikaa per potilas on niin vähän, jotta joutuu työskentelemään omaan etiikkansa vastaisesti. Ts. työ ei siltäkään osin anna tyydytystä. Tunne siitä että aina jää kaikki kesken ja puolitiehen ja huonolle hoidolle, on kuluttavaa. Vielä siihen päälle jos ilmapiiri on huono, voi voi.

        Oletko keskustellut tilanteesta paikan johtajan kanssa??

        Vaikka vaipat olisivat miten hyvä imuisia, niin bakteerit niissä jyllää, siksihän näitä "pissatulehduksia" usein vanhuksilla on peräperää.
        Vaipat painaa kilotolkulla, sanoisimpa että erittäin huono homma!


      • helena x
        sinulla kirjoitti:

        Kirjoitas nuo vaikka kuntasi paikallislehteen, ihan oikeasti. Liian vähän minusta omaiset ottavat julkisesti kantaa hoitopaikkojen hoidon tasoon ja hoitotyön laatuun. Mitäs mieltä olet siitä kun nykyisin kaikista jotka ei muualle työllisty, leivotaan puolipakolla lähihoitajia?? Heillä varsinkaan motivaatio ei taida kovin korkealla olla.

        Just sitä tarkoitin, että lähihoitajan vaativaan työhön pitäisi pyrkiä ja hakeutua eikä joutua kun ei muuta keksi tai kun työkkäri vaatii.

        Juuri kuulin omassa työssäni siitä, että n.40-vuotias henkilö, joka on ollut narkomaani n. 20 v. ja jonka omat lapset on huostaanotettu aikoja sitten, on ryhtynyt opiskelemaan lähihoitajaksi. Kynnys on liian matala. Tässä tapauksessa opintojen motiivina lienee halu päästä käsiksi lääkkeisiin. Korostettakoon taas kerran, että tiedän, että ylivoimaisesti suurin osa lähihoitajista ei ole päihteiden väärinkäyttäjiä, mutta yksittäistapaus kertoo siitä, että hakijoiden tsekkaus on liian heikkoa.


      • tapauksissa on.
        helena x kirjoitti:

        Just sitä tarkoitin, että lähihoitajan vaativaan työhön pitäisi pyrkiä ja hakeutua eikä joutua kun ei muuta keksi tai kun työkkäri vaatii.

        Juuri kuulin omassa työssäni siitä, että n.40-vuotias henkilö, joka on ollut narkomaani n. 20 v. ja jonka omat lapset on huostaanotettu aikoja sitten, on ryhtynyt opiskelemaan lähihoitajaksi. Kynnys on liian matala. Tässä tapauksessa opintojen motiivina lienee halu päästä käsiksi lääkkeisiin. Korostettakoon taas kerran, että tiedän, että ylivoimaisesti suurin osa lähihoitajista ei ole päihteiden väärinkäyttäjiä, mutta yksittäistapaus kertoo siitä, että hakijoiden tsekkaus on liian heikkoa.

        Saadaan väkeä pois työttömystilastoista rasittamasta. nykyisin vaan on pakko ottaa kaikki jotka vähänkin alalle hakeutuu.


      • se myös
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Vaikka vaipat olisivat miten hyvä imuisia, niin bakteerit niissä jyllää, siksihän näitä "pissatulehduksia" usein vanhuksilla on peräperää.
        Vaipat painaa kilotolkulla, sanoisimpa että erittäin huono homma!

        näille entistä imukykyisempien vaippojen valmistajille :-).


    • -tytär-

      Käyn täällä omaishoitaja -palstalla aina välillä lukemassa näitä kirjoituksia. Kun mieltäni on askarruttanut muuan seikat, jotka koskevat omia iäkkäitä vanhempiani.

      Reilusti yli 80 -vuotias isäni, toimii vielä äitini omaishoitajana. Äitini sairastaa kahta kroonista, etenevää rappeumasairautta. Tähän asti asiat ovat vielä menneet suhteellisen hyvin. Mutta viime kesänä isäni ilmoitti, että hän ei enää oikein tahdo jaksaa tässä hoitotehtävässä.

      Ehdotin hänelle aluksi, että hän ottaisi kaupunkiin yhtyttä ja pitäisi hieman "lomaa". Kun edellisestä lomaviikosta oli jo kuitenkin kulunut aikaa lähes vuosi. Mutta mitään ei ole tapahtunut.

      Reilu vuosi sitten, järjestin heille kotiin; ateriapalvelun ja hyvän, tunnollisen ja edullisen kotisiivousavun. Mutta muutaman kuukauden kuluttua, he olivat sanoneet nämä palvelut irti, tarpeettomina..??!! Vaikka isäni ei ole ruuanlaittotaitoinen ja siivouskin on vähän *vasemmalla kädellä* tehtyä.

      Eivätkä he myöskään ole suostuneet hakeutumaan palvelutalojonoon. Jonotuksen arvioitu pituus on noin 3-5 vuotta. Kun on yhteisasumismuodosta kysymys.

      Olen heille korostanut, jonossa olemisen tarpeellisuutta. Koska ikää kuitenkin tulee joka päivä lisää. Ja sitä tosiasiaa, että jos toiselle sattuu jotain. Niin he ovat kumpikin laitospaikoilla, eripuolella kaupunkia. Koska kaupungilla ei ole velvollisuutta järjestää puolisoille hoitoa samaan paikkaan. Vaan hoidontarvitsija laitetaan sinne, missä tilaa sattuu olemaan.

      Mutta näitä kotona asumisen mahdollistavia apuja ei haluta ottaa vastaan. Ja jonoonkin meneminen näyttää olevan mahdottomuus. Ja rahasta tämä ei ole kiinni.

      Miksi vanhempani eivät ymmärrä omaa parastaan? Onko teillä jollakin, samoja kokemuksia? Ja miten olette selvinneet jatkossa?

      Oma auttamiseni rajoittuu usean sadan kilometrin välimatkaan.

      • pitävät kunnia-asianaan

        selviytyä itse niin pitkään kuin mahdollista. He kuuluvat siihen ikäpolveen, että kynnys ottaa vastaan apua on erittäin korkea. Tuo kuvaamasi tilanne on aika yleinen, kotona koitetaan pärjätä vaikka läheisistä näyttää että pärjääminen on kiikun kaakun. Käytännössä asia ratkeaa sitten luonnollisesti kun tosiaan toiselle sattuu jotain ja ollaan tilanteessa, jossa kotiin paluu ei ole enää mahdollista.
        Asialliset vanhukset kuitenkin itse päättävät asioistaan, en tiedä oikein voiko heitä mihinkään pakottaakkaan. Asioista voidaan vain koittaa keksutella ja järjestää kaikki mahdollinen tuki, minkä he suostuvat vastaanottamaan.


      • meinaan..
        pitävät kunnia-asianaan kirjoitti:

        selviytyä itse niin pitkään kuin mahdollista. He kuuluvat siihen ikäpolveen, että kynnys ottaa vastaan apua on erittäin korkea. Tuo kuvaamasi tilanne on aika yleinen, kotona koitetaan pärjätä vaikka läheisistä näyttää että pärjääminen on kiikun kaakun. Käytännössä asia ratkeaa sitten luonnollisesti kun tosiaan toiselle sattuu jotain ja ollaan tilanteessa, jossa kotiin paluu ei ole enää mahdollista.
        Asialliset vanhukset kuitenkin itse päättävät asioistaan, en tiedä oikein voiko heitä mihinkään pakottaakkaan. Asioista voidaan vain koittaa keksutella ja järjestää kaikki mahdollinen tuki, minkä he suostuvat vastaanottamaan.

        nääntyä iäkkään äitini kanssa. En ole omaishoitaja, enkä edes halua enkä voi ruveta sellaiseksi. Kodinhoitaja käy kerran päivässä. Klassista esimerkkiäni lisää se että sisareni ei nokkaansa kopauta asiaan. Mitään apua hän ei anna vaikka armoa pyytäisi ja oma sietokykyni on viety äärimmileen. Kunnan tanttojen mukaan yli kasikymppinen on nuori. Ise olen alta nelikymppinen, mutta oman elämän eläminen on myös oikeus. Ei orjana oleminen.


      • tuo olisiko
        meinaan.. kirjoitti:

        nääntyä iäkkään äitini kanssa. En ole omaishoitaja, enkä edes halua enkä voi ruveta sellaiseksi. Kodinhoitaja käy kerran päivässä. Klassista esimerkkiäni lisää se että sisareni ei nokkaansa kopauta asiaan. Mitään apua hän ei anna vaikka armoa pyytäisi ja oma sietokykyni on viety äärimmileen. Kunnan tanttojen mukaan yli kasikymppinen on nuori. Ise olen alta nelikymppinen, mutta oman elämän eläminen on myös oikeus. Ei orjana oleminen.

        ... mahdollista lisätä kotihoitoa? Kerran päivässä on vielä vähän. Millaista apua äitisi tarvitsee?


      • Niintuttua
        meinaan.. kirjoitti:

        nääntyä iäkkään äitini kanssa. En ole omaishoitaja, enkä edes halua enkä voi ruveta sellaiseksi. Kodinhoitaja käy kerran päivässä. Klassista esimerkkiäni lisää se että sisareni ei nokkaansa kopauta asiaan. Mitään apua hän ei anna vaikka armoa pyytäisi ja oma sietokykyni on viety äärimmileen. Kunnan tanttojen mukaan yli kasikymppinen on nuori. Ise olen alta nelikymppinen, mutta oman elämän eläminen on myös oikeus. Ei orjana oleminen.

        Mulla sama tilanne, muut omaiset eivät välitä mitään, ei vaikka apua pyytäisi. Onneksi kotihoito käy useammin, koitapa sinäkin puhua kotihoidon johtajan/ohjaajan kanssa voisko lisätä käyntikertoja.


      • tirlittan
        meinaan.. kirjoitti:

        nääntyä iäkkään äitini kanssa. En ole omaishoitaja, enkä edes halua enkä voi ruveta sellaiseksi. Kodinhoitaja käy kerran päivässä. Klassista esimerkkiäni lisää se että sisareni ei nokkaansa kopauta asiaan. Mitään apua hän ei anna vaikka armoa pyytäisi ja oma sietokykyni on viety äärimmileen. Kunnan tanttojen mukaan yli kasikymppinen on nuori. Ise olen alta nelikymppinen, mutta oman elämän eläminen on myös oikeus. Ei orjana oleminen.

        minullekin jo viidettä vuotta.
        sisarukset kääntävät ( mitä en koskaan olisi uskonut) selkänsä.
        on "omassa elämässä" kiireitä... mitä milloinkin.
        ja tuota mukavaa vanhaa syyllistämiskonstia voi aina käyttää, jos uskaltaa kysyä,
        miksi minä???


    • pakkohoitajaksi

      Tietääkseni Suomessa ei ole lakia omaisten velvollisuudesta hoitaa aikuisia lapsiaan/vanhempiaan. Sellainen laki on joskus ollut ja sellaista vilautetaan uudelleen säädettäväksi, kun alkaa olla liikaa vanhuksia hoidettavana. Itse vanhenevana toivon, että lapseni kieltäytyvät ottamasta vastuuta hoidostani. Heillä on työnsä ja perheensä, siinä ihan tarpeeksi hommaa. Useimmat omaishoitajat eivät "kehtaa" kieltäytyä ja ajavat itsensä loppuun, kun aina on "liian aikaista" pyytää apua. Ihmisten pitäisi ajoissa sopia keskenään asiat ja tehdä kirjallinen hoitotahto, jossa määritellään muukin hoito kuin viimeiset toiveet. Ei se ole rakkautta, että vaatii toiselta, yhtä vanhalta, jaksamista hoitaa huonokuntoisempaa. Sanoisin, että se on itsekästä. Niin kauan kuin maksetaan kaikenmaailman veroja, on yhteiskunnan huolehdittava kaikkien hoito. Ne, jotka hyväkuntoisina säilyvät, eivät kuluta terveysmenoissa palveluja, kun ei tarvitse yökaudet vahtia toista. He, jotka eivät tätä itse ole kokeneet, eivät kyllä tiedä, millaista se voi olla. Ja sairaat vanhat ihmiset osaavat olla niin mukavia, kun joku hoitoihminen heitä haastattelee, että mitään tukea ei kotiin saada kun näitä egoisteja kuunnellaan.

    • Mä en halua omaishoitajaa

      Olen samaa mieltä, mutta niin, että omaishoito voisi jatkua, kuten tähänkin asti, mutta yhteiskunnan ei pitäisi "velvoittaa", eikä edes kannustaa omaisia tähän raskaaseen työhön.
      Tähän "velvoittamiseen" on mielestäni tultu, kun määrärahoja on vanhusten ja sairaanhoitoon kiristetty.

      Itse olen vakavasti sairas, enkä tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
      Mieluiten kuitenkin viettäisin loppuaikani elämästä missä tahansa muualla kuin omaishoitajan hoidossa, koska en pystyisi koskaan kiittämään omaistani riittävästi hoidosta. Kokisin tilanteen eriarvoisena ja kohtuuttoman raskaana.

      • ei ole jokotai

        Otin omaiseni kotiin kuolemaan hoitokodista, koska hoito oli todella heikkoa ja aina vaan heikommaksi tuli. Kuolevan potilaan luona ei käyty kun joskus monen tunnin välein, suun kostutusta ei tarjottu eikä kipulääkkeitä annettu koska kipukohtauksia ei kukaan ollut näkemässä. Potilas makasi sängyssään kivusta irvistäen ja suu rutikuivana. Vaipat olivat sitäkin märemmät koska vaihdettiin vain 2 x vrk.

        Jos hoitokodissa olisi ollut jotenkin täyspäistä hoitoa niin olisin käynyt siellä joka päivä mutta en olisi ottanut potilasta kotiin. Tämä ei ollut ihan vapaa valinta mutta pelkään, että vastaavia tilanteita tulee yhä enemmän muillekin. Kun hoidetaan riittävän huonosti niin omaiset eivät enää kestä vaan ottavat potilaan pois kuormittamasta julkista hoitoa.. ja kunta säästää.

        Itse toivoisin saavani sairastaa ja kuolla mieluummin hoitolaitoksessa ja läheiset ihmiset kävisivät katsomassa sen minkä kävisivät. Mutta kun tiedän hoidon tason niin todella toivon kuolevani äkkikuoleman ettei tarvitsisi olla hoidettavana missään.

        Hemmetti, teki mieli pyytää joku dokumenttiryhmä kuvaamaan sitä hoitokodin touhua.


    • jasmiini

      hei.saako omaishoitaja myös lomarahaa omaishoidon tuesta.
      kiitos vastauksesta

      • Kyllä tuki

        on siinä mitä verottajan kahmaisun jälkeen jää.
        Tuki on ylimääräistä tuloa jos saa esim. eläkettä, silloin verottaja rankaisee raskaimman jälkeen
        Kysyin kerran asiaa niin sanottiin että lomarahat kuuluvat pakettiin,
        näin ainakin meidän kunnassa.
        Tänään kävivät katsomassa millaisessa kunnossa mies on, yritin anoa korotusta tukeen, todennäköisesti turhaan, hyvä jos eivät vie entistäkin pois.
        Vero % on 40.


      • Ex omaishoitaja

        Ei saa. Joutuu maksamaan laitokseen 10,90 € vrk kertyneiden vapaapäivien ajalta jos vie hoitoon vaikka omaishoito systeemin kauttakin ja 32,60 € lisäpäiviltä jos haluaa pitemmän loman. Vai vielä lomarahaa sais!


    • Laitoksiin

      Hoitajiksi,niin hoito olisi inhimmillisempää.Nykyiset nokkavat hoitajat voisivat mennä varahoitaja-palveluksiin odottamaan kun jupit tarvitsisi ammattilaista vaippoja vaihtamaan.

      • moppi jää kaappiin

        Niin sitä luulisi. Kun hoidamme vain yhtä hoidettavaa kotosalla ja huolehdimme joka tarpeesta hienosti, tuntuu että olemme sankareita ja erinomaisia hoitajia. Mutta mennäpä omaishoitajana laitoksiin hoitamaan ihan vieraita ihmisiä, joita on iso määrä. Taitaisi olla täysin eri meininki. Kaikki pitää hoitaa liukuhihnalta, vaikka voi olla vaikeuksia pitää mielessä kuka sairasti mitäkin, mikä vaivaa akuutista ketäkin, kuka toivoa asiat mitenkin, kenen kohdalla on tärkeää tehdä jotakin ja mihin aikaan ja milloin ihmeessä sen kaiken ehtiikään. Ja sekaan vielä yhden ja toisen hengenahdistukset, kaatumiset, oksentelut, rintakivut, kuumeet ja ripulit ja syötöt ja sekavuustilat ja karkaamiset ja kuolemat yms. Pitkä käytävä monta ovea, joka oven takana aivan erilaisia hoidettavia kuin olemme kotona tottuneet. Emme osaakaan kaikkea kuten unessa kotihoidokin kanssa, vaan joudumme pinnistelemään kuka on kukin ja missä mennään milloinkin. Hoitolaitoksessa moni hoidettavakin saattaa olla sekavampi ja vaikeampi kuin kotona sillä vieras ympäristö voi aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta. ...Ja sitten se hoitajien käsien vähyys ja kyynistyminen riittämättömyyteen laitoksissa aiheuttaa sitä hoidettavien pahaa oloa lisää...

        Nokkavat hoitajat on nokkavia jos on nokkavia omaisia. Itse olen törmännyt oikein mukaviin hoitajiin. Kannattaa puhaltaa yhteen hiileen, nähdä hoidettava yhteisenä tavoitteena ja pelata yhteen ja ymmärtää heidänkin olojaan miten haastavaa on tehdä työtä moisilla resursseilla isoilla osastoilla. Sairaslomiin ei tule sijaisia ja tehdään tuplavuoroja ja ylitöitä ja sen puuttuvat väenkin työt. Sellaista menoa ei kukaan jaksa pitkään. Koneen vieressä ehkä, mutta ihmisen vierellä työnteko on niin kokonaisvaltaista että se kuluttaa kattavammin. Omaishoitajat kai sen tietävät. Miksipä sitä valitetaan sitten suureen ääneen miten rankkaa on omaishoitajalla yhden hoidettavan kanssa ellei ymmärretä että rankkaa se on laitoksissakin monien hoidettavien keskellä, jotka kaikki ovat heille periaatteessa vieraita.

        Hoitorauhaa koteihin ja laitoksiin ja hyvää oloa ja onnistumisen ja tyytyväisyyden tunnetta hoidettaville ja hoitajille.


      • EX omaishoitaja
        moppi jää kaappiin kirjoitti:

        Niin sitä luulisi. Kun hoidamme vain yhtä hoidettavaa kotosalla ja huolehdimme joka tarpeesta hienosti, tuntuu että olemme sankareita ja erinomaisia hoitajia. Mutta mennäpä omaishoitajana laitoksiin hoitamaan ihan vieraita ihmisiä, joita on iso määrä. Taitaisi olla täysin eri meininki. Kaikki pitää hoitaa liukuhihnalta, vaikka voi olla vaikeuksia pitää mielessä kuka sairasti mitäkin, mikä vaivaa akuutista ketäkin, kuka toivoa asiat mitenkin, kenen kohdalla on tärkeää tehdä jotakin ja mihin aikaan ja milloin ihmeessä sen kaiken ehtiikään. Ja sekaan vielä yhden ja toisen hengenahdistukset, kaatumiset, oksentelut, rintakivut, kuumeet ja ripulit ja syötöt ja sekavuustilat ja karkaamiset ja kuolemat yms. Pitkä käytävä monta ovea, joka oven takana aivan erilaisia hoidettavia kuin olemme kotona tottuneet. Emme osaakaan kaikkea kuten unessa kotihoidokin kanssa, vaan joudumme pinnistelemään kuka on kukin ja missä mennään milloinkin. Hoitolaitoksessa moni hoidettavakin saattaa olla sekavampi ja vaikeampi kuin kotona sillä vieras ympäristö voi aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta. ...Ja sitten se hoitajien käsien vähyys ja kyynistyminen riittämättömyyteen laitoksissa aiheuttaa sitä hoidettavien pahaa oloa lisää...

        Nokkavat hoitajat on nokkavia jos on nokkavia omaisia. Itse olen törmännyt oikein mukaviin hoitajiin. Kannattaa puhaltaa yhteen hiileen, nähdä hoidettava yhteisenä tavoitteena ja pelata yhteen ja ymmärtää heidänkin olojaan miten haastavaa on tehdä työtä moisilla resursseilla isoilla osastoilla. Sairaslomiin ei tule sijaisia ja tehdään tuplavuoroja ja ylitöitä ja sen puuttuvat väenkin työt. Sellaista menoa ei kukaan jaksa pitkään. Koneen vieressä ehkä, mutta ihmisen vierellä työnteko on niin kokonaisvaltaista että se kuluttaa kattavammin. Omaishoitajat kai sen tietävät. Miksipä sitä valitetaan sitten suureen ääneen miten rankkaa on omaishoitajalla yhden hoidettavan kanssa ellei ymmärretä että rankkaa se on laitoksissakin monien hoidettavien keskellä, jotka kaikki ovat heille periaatteessa vieraita.

        Hoitorauhaa koteihin ja laitoksiin ja hyvää oloa ja onnistumisen ja tyytyväisyyden tunnetta hoidettaville ja hoitajille.

        Kyllä hoitajat saa tehdä paljon töitä. Omaishoitaja kylläkin sen 24/7 koko ajan. Hoitolaitoksen hoitaja saa sentään välillä omaa aikaa ja irti hoito tehtävistä.
        Siinä se ero onneksi hoitajilla.


      • Oli omaishoitajana
        moppi jää kaappiin kirjoitti:

        Niin sitä luulisi. Kun hoidamme vain yhtä hoidettavaa kotosalla ja huolehdimme joka tarpeesta hienosti, tuntuu että olemme sankareita ja erinomaisia hoitajia. Mutta mennäpä omaishoitajana laitoksiin hoitamaan ihan vieraita ihmisiä, joita on iso määrä. Taitaisi olla täysin eri meininki. Kaikki pitää hoitaa liukuhihnalta, vaikka voi olla vaikeuksia pitää mielessä kuka sairasti mitäkin, mikä vaivaa akuutista ketäkin, kuka toivoa asiat mitenkin, kenen kohdalla on tärkeää tehdä jotakin ja mihin aikaan ja milloin ihmeessä sen kaiken ehtiikään. Ja sekaan vielä yhden ja toisen hengenahdistukset, kaatumiset, oksentelut, rintakivut, kuumeet ja ripulit ja syötöt ja sekavuustilat ja karkaamiset ja kuolemat yms. Pitkä käytävä monta ovea, joka oven takana aivan erilaisia hoidettavia kuin olemme kotona tottuneet. Emme osaakaan kaikkea kuten unessa kotihoidokin kanssa, vaan joudumme pinnistelemään kuka on kukin ja missä mennään milloinkin. Hoitolaitoksessa moni hoidettavakin saattaa olla sekavampi ja vaikeampi kuin kotona sillä vieras ympäristö voi aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta. ...Ja sitten se hoitajien käsien vähyys ja kyynistyminen riittämättömyyteen laitoksissa aiheuttaa sitä hoidettavien pahaa oloa lisää...

        Nokkavat hoitajat on nokkavia jos on nokkavia omaisia. Itse olen törmännyt oikein mukaviin hoitajiin. Kannattaa puhaltaa yhteen hiileen, nähdä hoidettava yhteisenä tavoitteena ja pelata yhteen ja ymmärtää heidänkin olojaan miten haastavaa on tehdä työtä moisilla resursseilla isoilla osastoilla. Sairaslomiin ei tule sijaisia ja tehdään tuplavuoroja ja ylitöitä ja sen puuttuvat väenkin työt. Sellaista menoa ei kukaan jaksa pitkään. Koneen vieressä ehkä, mutta ihmisen vierellä työnteko on niin kokonaisvaltaista että se kuluttaa kattavammin. Omaishoitajat kai sen tietävät. Miksipä sitä valitetaan sitten suureen ääneen miten rankkaa on omaishoitajalla yhden hoidettavan kanssa ellei ymmärretä että rankkaa se on laitoksissakin monien hoidettavien keskellä, jotka kaikki ovat heille periaatteessa vieraita.

        Hoitorauhaa koteihin ja laitoksiin ja hyvää oloa ja onnistumisen ja tyytyväisyyden tunnetta hoidettaville ja hoitajille.

        Vieras ei voi ollakaan omaishoitaja vain läheinen perheen jäsen voi olla.
        Jos siis suostuu siihen.


    • vanha poosu

      muuttaa oikeaksi. Kyllä se oikea nimi kuuluisi olla: Omaishoitajien tuki kunnille. Sillä stähän se 100%:sti on.vp

      • ja toimiin

        tulisi saneerata terveyshuollossa.Alan kontrolli on mitätön.Millä löydät tuttusi hoidosta? Hän on kuin terveyshuollon syöverissä.Onko potilaan terveyden tilaa käytetty hyväksi pimittämällä häntä ystäviltään? Koputtakaa vähän päitänne jotta ette uskoisi kaikkea autuutta mitä teille laitoksista kerrotaan? Koputtakaa viellä uudelleen jotta raksuttimenne alkaisivat liikkua.


      • moppi jää kaappiin

        Mainio oivallus. Sitähän se tosiaan on. Mutta siksihän tämä tuki perustettiinkin, että se vähentää laitospaikkoja ja säästää kunnan rahoja. Sen on kunnatkin avoimesti kertoneet.


      • Ex omaishoitaja

        Nyt oivalsin mistä kirjoitit. Juuri niin *omaishoitajien tuki kunnille* !
        Pravoo !!!


    • NotMummu
    • mihin hän sijoittautuu

      terveyshuollon hierargiassa hoidettavan hoitisektorilla?

      • En usko omaishoitajan sijoittuvan mihinkään ryhmään, omaishoitaja, kuten nimikin kertoo, hoitaa apua tarvitsevaa omaistaan.

        En ole ensiapu kurssin lisäksi käynyt mitään terveydenhoito-alan koulua.
        Olen ollut omaishoitaja kohta kymmenen vuotta.

        Voin sanoa että alku oli hankalaa, monesti meni sormi suuhun.
        Sellaiset asiat mitkä nyt ovat päivänselviä olivat alussa outoja ja uusia minulle,
        piti turvautua usein asiantuntijoiden apuun.
        Mutta kymmenessä vuodessa kovapäinenkin oppii väkisin jotain, useimmiten kantapään kautta.

        Olen saanut jopa kiitosta siitä että hoidan mieheni hyvin, rahallista arvostusta en niinkään, kiitoshan ei maksa mitään.
        Vaalien alla kehutaan kuinka arvokasta työtä teemme, sitten asian voikin unohtaa.

        Toivoisin että omaishoitoon tulisi vihdoinkin selkeä laki jota ei pysty millään kepulikonsteilla kiertämään.
        Ehkä sitten alkaisi tasa-arvokin toteutua, nyt siitä ei voi omaishoitajien keskuudessa puhua.


      • Oli omaishoitajana

        Ei mitään koulutusta paitsi jos insuliinia pistettävä terveydenhoitaja neuvoo terveysasemalla sen. Lääkkeet vaan lääkärin ohjeen mukaan annosteltava.
        Siis vastuu melkoinen ja ilman koulutusta.
        Siis "valehoitajia" voisi sanoa. Silloin se tulisi kieltää.
        Tuntuu että pitäisi olla sairaalle oikeat hoitajat jotka koulutettu.
        Laki pitäisi siihen kuka voi hoitaa koska onhan tärkeä tehtävä.
        Jos vanha sairas ja itsekin ehkä dementoitunut, onko hänestä hoitajaksi?
        Laillisuus ei ehkä toteudu koska ei hoitajan koulutusta.
        Huomio kaikki omaishoitajuutta virallisesti tukevat tahot, teette ehkä virheitä asiassa. Eikö laki koske omaishoitajuutta ollenkaan kuka voi hoitaa ?


    • Osma74

      Eiköhän linjaus ole sellainen, että omaisen niskoille kaadetaan entistä enemmän ja tarjotaan vähemmän tukea heikentyneen talouden varjolla. Moni uupuu/sairastuu/kuolee itse hoitajana toimiessaan.

      Tiedän jo vuosien takaa niitäkin tapauksia, että omaishoitaja toi läheisensä lomajaksolle hoitopaikkaan eikä enää hakenut takaisin. Näissä tapauksissa omainen oli mies. Ymmärrän ja hyväksyn täysin. Dementoituva mutta hyvin liikkuva ihminen voi olla niin vikkelä, että hoitopaikassakin tarvitaan ylimääräinen henkilö yövuoroon, jotta hoidettava ei karkaisi. Silti kotona omaisen on yksin jaksettava hoitaa häntä vuorokaudet ja viikot ympäriinsä.

      • Jospa vielä hetken..

        "Tiedän jo vuosien takaa niitäkin tapauksia, että omaishoitaja toi läheisensä lomajaksolle hoitopaikkaan eikä enää hakenut takaisin."

        Joskus tekisi mieli panna rukkaset naulaan ja lähteä kauas pois.....
        Päivät kuluvat kuin unessa, sitä lopullista ratkaisua siirtää ajatellen jos vielä vähän aikaa jaksaisi jne...


      • ,,

        Näin se on, tulee raja vastaan, hoitaja joutuu hoidettavaksi tai kuolee, ei siitä muuten tahdo irti päästä.


    • Euroopan vanhin

      mutta myöskään 'runsaiden palveluiden' saaminen kunnallisesti ei tarkoita, että palveluita olisi riittävästi tarjolla, joten se ei saisi olla hylkäämisen syy

    • Asioita seuraillut

      "Omainen voisi olla avustamassa niin halutessaan, mutta omaisen niskoille ei saisi heittää koko hoitovastuuta omaisestaan. Siinä "imetään" hoitaja loppuun ja tyhjäksi. "

      Aloittajan teksti on asiaa. Pahimmassa tapauksessa omaishoitajaksi ryhtynyt joutuu olemaan sidoksissa sairaan omaisen hoitoon jopa vuosikymmeneksi.
      Siinä otetaan hoitajasta kaikki irti, henkisesti ja ruumiillisesti.
      Pahimmillaan saa vielä moitteita muilta sukulaisilta ja viimeistään perinnönjaossa on altavastaajana.

      • Voimaton

        Kieltäydyin jaksamasta, vaikka hoidettavaani rakastankin. Nyt palvelutalossa vuokra 260 euroa, lääkekuppien jako 380 euroa/ kk, lisäksi tietenkin sähkö, palvelutalon oma ruoka, saunamaksu, yksityisen kodinhoitajan kaupassakäynnit, siivoukset ym asioinnit jne. Tulee omaishoitajan työllekin hintaa kun nämä kaikki ynnää!


    • runo

      Löysin tämän sivuston ja luin mielenkiinnolla osa kommenteista. Mieheni omaishoitajana olen toiminut jo yli kymmenen vuotta enkä ole virallisesti lähellä eläke-ikää. Kummastuttaa sivustolla esiintyvä politikointi.
      En väheksy kenenkään kokemuksia, mutta itselläni ei todellakaan riittäisi aikaa eikä virtaa politikoinnille.
      Päivän politiikkaa riittää arkisissa askareissa. Vaikka taloudelliset asiat perheessä olisivat kuinka hyvin, on omaishoitajana raskasta katsoa sivusta läheisen kunnon hiipumista. On raskasta olla niin sitoutunut ja sidottu kotiin, olkoot se kuinka kaunis hyvänsä. On ikävää katsella matkailumainoksia, kun tietää, että yhteiset matkat on tehty. Harmittaa, että mökki on niin kaukana ja maasto epätasainen.
      Loppu, mikä loppu. Yhteiset harrastukset, elämykset, kiinnekohdat.
      Harmittaa, kun kaupungin omaishoidon ohjaaja, nuori nainen tulee kotiimme. Hän ihastelee kauniita maisemia, kotiamme, taulujamme. Hän ei näe, tai ei halua nähdä ahdistusta. Omaishoitajan vapaat hänen on pakko hyväksä, vaikka ilmeestä näkee- miksi ihmeessä?
      Kuntoutuksentarve pitää hakea omalääkäriltä!! Ja kahden viikon kuntoutus vie joko 14 omaishoitajan vapaapäivää tai valinnaisesti vähentää palkkiota ja vie lisäksi 3 vapaata. Olen niin uupunut, että en tiedä itkeä vai nauraa! Viimeisen yhdeksän vuoden aikana en käyttänyt yhtäkään vapaa päivää, mutta näköjään ne eivät kasvaneet korkoa tai lahjoitustani ei vaan kukaan huomannut.
      Oma syy ja painavat syyt. Rakkaus ja välittäminen. Enpä niitä ymmärtänyt hinnoitella.

      • väsynyt''

        Näin se menee.
        Poliitikot viime kädessä päättää meidän asioistamme ja tietenkin kunnan isät.
        Olen aina ollut sitä mieltä että raha ei ratkaise, tietenkin perustoimeentulon pitää olla turvattu.
        Ainoa mistä ei saa tinkiä on vapat, ihmistä syö kaikkein eniten jatkuva valppaana olo. Kyllä kuormaa pitäsi keventää hartioilta edes kerran viikossa pari päivää.
        Riippuu paljon siitäkin voiko omaisen jättää edes hetkeksi yksinään, jos voi, niin lakisääteiset vapaatkin voisivat riittää mikäli saa välillä pidemmän loman.
        Hyvissä, kauniissa ja toimivissa puitteissa on tietenkin mukavampi elää. Mutta vankilaksi sekin muodostuu jos on koko ajan kiinni sidottu.
        Minulla on asiat hyvin, olleet ainakin tähän asti, vaikka huononnuksia taitaa olla tulossa. Saan vapaata aina tarvittaessa, kerran viikossa yön yli ja pari kertaa vuodessa viikon-parin vapaan.
        Toistakymmentä vuotta olen ollut omaishoitaja. Viime yönä ei nukuttu, hain miehen lyhytaikaishoidosta eilen, illalla tuli kova ripuli ja oksennustauti, vaikka on vaipat niin hän oli selkää myöten märkänä, petauspatja meni taas uusiksi.
        Lisänä on vielä lapsen vakava sairaus, en tiedä kuin selviän.


      • Painajaista.
        väsynyt'' kirjoitti:

        Näin se menee.
        Poliitikot viime kädessä päättää meidän asioistamme ja tietenkin kunnan isät.
        Olen aina ollut sitä mieltä että raha ei ratkaise, tietenkin perustoimeentulon pitää olla turvattu.
        Ainoa mistä ei saa tinkiä on vapat, ihmistä syö kaikkein eniten jatkuva valppaana olo. Kyllä kuormaa pitäsi keventää hartioilta edes kerran viikossa pari päivää.
        Riippuu paljon siitäkin voiko omaisen jättää edes hetkeksi yksinään, jos voi, niin lakisääteiset vapaatkin voisivat riittää mikäli saa välillä pidemmän loman.
        Hyvissä, kauniissa ja toimivissa puitteissa on tietenkin mukavampi elää. Mutta vankilaksi sekin muodostuu jos on koko ajan kiinni sidottu.
        Minulla on asiat hyvin, olleet ainakin tähän asti, vaikka huononnuksia taitaa olla tulossa. Saan vapaata aina tarvittaessa, kerran viikossa yön yli ja pari kertaa vuodessa viikon-parin vapaan.
        Toistakymmentä vuotta olen ollut omaishoitaja. Viime yönä ei nukuttu, hain miehen lyhytaikaishoidosta eilen, illalla tuli kova ripuli ja oksennustauti, vaikka on vaipat niin hän oli selkää myöten märkänä, petauspatja meni taas uusiksi.
        Lisänä on vielä lapsen vakava sairaus, en tiedä kuin selviän.

        Mies sai noroviruksen intervallijaksolla, ollaan oltu koko viikon molemmat sairaana.
        Olen kuitenkin jaksanut hoitaa miehen, mitään muuta en ole pystynyt tekemään, postikin on oven edessä.


      • syyllisyys pois

        Kaivelee tuo että ei ole muka politikointia! Se omaisenhoito on juuri sitä, että ne määrärahat kattaisivat kaiikki kulut kotihoidon tai laitoshoidon, tai omaishoidon osalta. Jokainen kunta on vastuussa siitä että homma pyörii. Jos ei vaadita omalle osalleen mitään, sitä parempi määrärahojen jakajille, kun ne määrärahat voidaan sitten laittaa vaikkapa teiden kunnostustyöhön.

        Mitä enempi meteliä pidetään siitä että tuntuu epäoikeudenmukaiselta sitä omaistakin kohtaan, jota hoidetaan, että kun voimat ja taidot eivät riitä, sitä varmempaa on että siihen saa apua, ja rahoja sijoitetaan useamman avustajan palkkaamiseen kunnissa. Syyllisyydentunnolla ratsastetaan kyllä mielellään ja sitä lietsotaan, koska se vähentää julkisia menoja. Pitemmän päälle aiheuttaa se vaan katkeruutta ja eripuraa ihmisten keskuudessa. Ei sitten kumma jos monet voivat huonosti ja näin ollaan oravanpyörässä josta ei ole ulospääsyä omin neuvoin.


      • ei ymmärrä
        syyllisyys pois kirjoitti:

        Kaivelee tuo että ei ole muka politikointia! Se omaisenhoito on juuri sitä, että ne määrärahat kattaisivat kaiikki kulut kotihoidon tai laitoshoidon, tai omaishoidon osalta. Jokainen kunta on vastuussa siitä että homma pyörii. Jos ei vaadita omalle osalleen mitään, sitä parempi määrärahojen jakajille, kun ne määrärahat voidaan sitten laittaa vaikkapa teiden kunnostustyöhön.

        Mitä enempi meteliä pidetään siitä että tuntuu epäoikeudenmukaiselta sitä omaistakin kohtaan, jota hoidetaan, että kun voimat ja taidot eivät riitä, sitä varmempaa on että siihen saa apua, ja rahoja sijoitetaan useamman avustajan palkkaamiseen kunnissa. Syyllisyydentunnolla ratsastetaan kyllä mielellään ja sitä lietsotaan, koska se vähentää julkisia menoja. Pitemmän päälle aiheuttaa se vaan katkeruutta ja eripuraa ihmisten keskuudessa. Ei sitten kumma jos monet voivat huonosti ja näin ollaan oravanpyörässä josta ei ole ulospääsyä omin neuvoin.

        Kenelle voisi valittaa, tai pitää meteliä tilanteestaan, saadakseen sitten apua?


      • vaikeaa on
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Kenelle voisi valittaa, tai pitää meteliä tilanteestaan, saadakseen sitten apua?

        Kuin kotipaikkakunnan vanhustyöstä vastaavalle, myös valtuutetuille. Sosiaalitoimistoon saisi olla yhteydessä vaivaksi asti, jos jaksaa.
        Isommassa mittakaavassa kansanedustajillemme. He puhuvat kauniisti omaishoitajista vaalien alla, tultuaan valituksi unohtavat nämä maan hiljaiset.
        Jos raaskisi kiusata hoidettavaa niin voisi kärrätä hänet terv. keskuksen aulaan ja jättää sinne, sekä perua omaishoito sopimuksen, kun tarpeeksi moni tekisi sen, alkaisi varmaan tapahtumaan.


    • sinä ja minä

      Olen lukenut tätä palstaa ja oma kokemus myös on että yleensä omaishoitajaksi "satutaan olosuhteiden pakosta tulemaan". Siihen ei yleensä valmistuta millään lailla etukäteen. Siihen ei edes vaadita minkäänlaista koulutusta tai suoritettuja kokeita soveltuvuudesta.
      Suomi on kuitenkin osannut hoitaa hyvin piilossapitämisen tämän epäkohdan osalta ja suoriutunut parhaaksi valtioksi http://www.talouselama.fi/uutiset/article488141.ece kaikkien valtioiden joukossa.
      Eiköhän olisi aika aivan näkyvästi ja kuuluvasti laittaa tämä epäkohta kohdalleen? Uskon kyllä että sitä tässä juuri tehdään keskustelemalla, miten voisi asian laittaa kohdalleen.
      Oma mkielipiteeni on että yhteistyö on vaadittava voima jota tarvitaan. Sitä yhteistyötä voidaan tehdä erilaisten yhdistysten kautta, olemalla yhteydessä toisiin saman asian kanssa kamppaileviin.
      kun näitä kirjoituksia luen, saan sen kuvan että jokainen yksin pääosin taistelee vaihtelevalla menestyksellä selvitäkseen jotenkin, mutta tulevaisuutta ei ole yleensä kenelläkään.
      Voitaisiinko todeta että ehkä kohtalotovereina pystyisimme tukemaan toisiamme järjestäytymällä?

      • Syksy saapuu taas

        "satutaan olosuhteiden pakosta tulemaan". Siihen ei yleensä valmistuta millään lailla etukäteen. Siihen ei edes vaadita minkäänlaista koulutusta tai suoritettuja kokeita soveltuvuudesta. "

        Näinhän se menee, kantapään kautta on oppi tullut. Jos aloittaessani olisin tietänyt ja osannut sen mitä nyt vuosien varrella olen oppinut niin monelta virheeltä olisin säästynyt.
        Lisäksi sinnittelin aivan liian kauan ilman vapaita, loppuunpalaminen oli todella lähellä.
        Meitä on jo todella paljon ja lisää tulee, liian nöyriä ja hiljaisia olemme oikeuksistamme, ainoa mitä saa on kehuminen "sinä teet arvokasta työtä", mutta jos tulee kyse mistään avusta joka maksaisi yhteiskunnalle kohtelu muuttuu usein tylyksi ja kierteleväksi, onneksi on myös poikkeuksia.


      • Vanhaa tietoa

        Talouselämän uutiset vuodelta 2010. Nyt eletään jo 2012 vuotta !


      • --
        Vanhaa tietoa kirjoitti:

        Talouselämän uutiset vuodelta 2010. Nyt eletään jo 2012 vuotta !

        Laita tulemaan uutta tietoa, koko ketju on aikaisemmilta vuosilta vaikka täyttä asiaa onkin.
        Kiva jos meitä pidettäisiin ajan tasalla, moni ei raskaalta hoitotyöltään jaksa juuri seurata aikaansa. Toivottavasti kuitenkin jaksavat lukea palstaa joskus.


    • Läheltä nähnyt

      Jos ei itse tajua, yrittää vain ajaa itsensä piippuun pitäisi yhteiskunnan puuttua asiaan. Ei ole hoitajan eikä omaisen etu että huolehtijastakin tulee huolehdittava, lisäksi loppuun palanut ihminen ei pysty huolehtimaan omaisestaan täysipainoisesti.

    • vanha poosu

      TÄYTYY KIELTÄÄ LAILLA. Sillä tällä nykyisellä peitelailla ja oikealla käsitteellä omaishoidon tuki on ero kuin yöllä ja päivällä ja omaishoitajien eduksi. Tätä varten on perustettu uusi yhdistys. Tarkoitus on luoda luottamusmies systeemin tapainen valvontayhdistys valvomaan kuntien ja Omaishoitajat ja Läheiset Liiton toimia sillä ne eivät kestä päivän valoa. Nyt olen kotona joten jos kiinnostaa ottakaa yhteyttä. Me hoitotyömme tehneet tiedämme miten tiukoille se ottaa. Eikä sitä ainakaan helpota se että kunnat ja liittokin pettävät ja valehtelevat. v.p

    • .....

      Vanhuus on sitä varten
      että ymmärtäisi lapsuutensa,
      ymmärtäisi mitä on avuttomana
      pudota toisten käsiin,
      sellaisten joilla on valta
      sinun ylitsesi,
      valta päättää ja määrätä sinusta,
      valta antaa tai olla antamatta
      rakkautta,
      ehdollistaa kaikki.

      Tottakai niin suuresta viisaudesta
      pitää maksaa kalliisti.

      Kun voisi sen jakaa.

      (Eeva Kilpi)

    • Rami Pussinen

      Ei sitä kokonaan tarvitse kieltää. Lain voisi muuttaa sellaiseksi, että sitten kun täyttää kahdeksantoita niin vastaa hoidosta itse eli se muttuu itsehoidoksi.

    • näin on

      "Omainen voisi olla avustamassa niin halutessaan, mutta omaisen niskoille ei saisi heittää koko hoitovastuuta omaisestaan. Siinä "imetään" hoitaja loppuun ja tyhjäksi."

      Aloittaja puhuu asiaa!

    • Anti-kriminaali

      Palkka vie eläkkeestäkin vanhalta parilta siksi paljon että palkkaa ei käöytännössä ole,vaan vain entinen eläke,jos sekään palautuu?Jos on tai ei minkäänlaatuista kokemusta terveydenhuolto tai vast.aloilta,voi ihminen jo olla siinä iässä ettei pysrty kantamaan työstään enää vastuuta kovinkaan pitkään.Parempi antaa vain sosiaali keskuksen hoitaa hoitajan vanhuksen kotiin,joka vaihtaa roskapussin ja panee työstään merkinnän lappuun seinälle ja työt tuli tehtyä,laskuun se ja se.Kuka missäkin toimessaan istuu ovat yleensä tanakan lihavia,autettavat jo huomattavasti laihempia.Siltä sain kuulla kerran että me ruokimme koko kaupungin.Söiköhän toimenhaltija silloin myös minunkin osuuteni,koska en saannut mitään?Hymyilkää vain proteeseillanne tai ilman näille hyväntekijöillenne kyllä ovat varmaan palkkansa ansainneet?

      • hoitajia on...

        "Kuka missäkin toimessaan istuu ovat yleensä tanakan lihavia,autettavat jo huomattavasti laihempia.Siltä sain kuulla kerran että me ruokimme koko kaupungin."

        Luin eilen iltapäivälehdestä että hoitaja oli syönyt vanhuksen ruuat Englannissa, olipa vielä istunut toisella puolella pöytää ja antanut vanhuksen katsella.
        Vanhus oli muistaakseni kuollut nälkään.


    • nuijalle töitä..

      Näin on, kyllä pullakahvit maistuu kahvitauolla ja muutenkin työajasta menee paljon muuhun kuin siihen mistä palkka maksetaan.
      Kun tajuaisi tehdä jotain jos huomaa joutuvansa yhteiskunnan palvelujen varaan.
      Ollaan vain ottamassa sellaistakin mikä kuuluisi vähäosaisille......

    • Mummo hoitoon

      Kyllä jokaisella pitää olla oikeus omaan elämään.
      Läheisestään huolehtiminen on ok. kunhan se ala olla koko elämä hoitajalle.
      On aivan liikaa näitä tyhjiin puristettuja omaishoitajia, pahimmillaan voi hoitaja väsyä ja kuolla ennen hoidettavaa.

    • omaish.

      Olen saanut kuulla usein tällaista: "Eihän kenenkään ole pakko alkaa omaishoitajaksi, itse olet osasi valinnut. Vie laitokseen jos et pärjää ja haluat omankin elämän."

      Onko asia todellakin noin yksinkertaista, meillä ei laitospaikkoja ole.

      • Näinhän se on, mutta pitää vaatia vapaata.
        Tunnen omaishoitajan jolla on hoidettava laitoksessa kaksi viikkoa ja kaksi viikkoa kotona. Noin itsekin varmaan jaksaisin vielä jonkin aikaa, nyt on pe-su vapaata ja tarvittaessa pidempi vapaa. Tällä olen toistaiseksi pärjännyt vaikka loppu häämöttää.


      • 3-15

        On kyllä tosi tylyä, että vanhoilta ihmisiltä vaaditaan toisen huonokuntoisemman hoitamista, ja suorittaa sellaisia hoitotoimenpiteitä vailla koulutusta, mitä laitoiksissa vain ammattitutkinnon suorittaneet hoitajat tekee. Tähän asiaan ei kukaan kunnan puolelta reagoi... ollaan vaan hiljaa ja hymistellään.. Miten ihmeessä joku voi kuvitella, että vanha ihminen jaksaa hoitaa toista vanhaa? Eihän muidenkaan vanhojen ihmisten tarvitse töissä käydä.. Kyllä vanhana pitäisi voida viimeinkin levätä hiukan.
        Hyväksikäyttöä.
        Sitten vielä tulisi kirjan pituinen luettelo niistä tapauksista, jossa ei saada vapaata tai jos omaishoitaja sairastuu ja tarvitsee apua, niin johan alkaa kunta laskuttamaan kaikkea apua mitä tarvitsee, jokaiselle käynnille ja toimenpiteelle, on taulukkohinta... Tosin en tiedä, saako sellainen toimeetuloasiakast nämä maksutta vai menekö laskut ulosottoon..

        Se miksi tilanne on riistäytynyt vanhojen ihmisten hyväksi käytöksi johtuu ihan siitä, ettei enää ole voimia taistella ja tärkein, vanhoja ihmisiä ei oteta vakavasti tai todesta missään, kunhan vaan höpisevät...


      • väärin!!!
        3-15 kirjoitti:

        On kyllä tosi tylyä, että vanhoilta ihmisiltä vaaditaan toisen huonokuntoisemman hoitamista, ja suorittaa sellaisia hoitotoimenpiteitä vailla koulutusta, mitä laitoiksissa vain ammattitutkinnon suorittaneet hoitajat tekee. Tähän asiaan ei kukaan kunnan puolelta reagoi... ollaan vaan hiljaa ja hymistellään.. Miten ihmeessä joku voi kuvitella, että vanha ihminen jaksaa hoitaa toista vanhaa? Eihän muidenkaan vanhojen ihmisten tarvitse töissä käydä.. Kyllä vanhana pitäisi voida viimeinkin levätä hiukan.
        Hyväksikäyttöä.
        Sitten vielä tulisi kirjan pituinen luettelo niistä tapauksista, jossa ei saada vapaata tai jos omaishoitaja sairastuu ja tarvitsee apua, niin johan alkaa kunta laskuttamaan kaikkea apua mitä tarvitsee, jokaiselle käynnille ja toimenpiteelle, on taulukkohinta... Tosin en tiedä, saako sellainen toimeetuloasiakast nämä maksutta vai menekö laskut ulosottoon..

        Se miksi tilanne on riistäytynyt vanhojen ihmisten hyväksi käytöksi johtuu ihan siitä, ettei enää ole voimia taistella ja tärkein, vanhoja ihmisiä ei oteta vakavasti tai todesta missään, kunhan vaan höpisevät...

        Voi kuinka oikeassa oletkaan.
        Nämä nykyiset 60-70 vuotiaat ovat sukupolvea joka on tottunut pärjäämään omillaan.
        On kauhun paikka pyytää apua. Sitä yrittää vaikka rollaattorin kanssa auttaa vielä huonompaa.


      • Avioerolla pois

        Niinpä. Ainut tapa päästä eroon on viedä hoidettava sairaalan päivystykseen ja jättää sinne. Usein omaishoitajaksi nimenomaan joudutaan/ajaudutaan pakon edessä. Kun ei avioeroakaan raaski vanhempi polvi ottaa.


      • Kotihoito

        Kotihoito vaihtoehto ellei jaksa tai halua omaishoitajaksi.
        Kunnan pakko järjestää hoito sitä tarvitsevalle. Kotihoito maksaa mutta Kelalta voi anoa hoitotukea potilaalle itselleen. Tosin sekin vaatii lääkärintodistuksen ja kunnon perustelut eikä se enimmillään paljoa mutta osan maksaa sillä ja kotihoito maksu määräytyy avioparin tulojen mukaan. Kotihoidosta saa ohjeen laskentaan.


    • Omaishoitajan tytär

      Usein alzheimer- potilas ei tiedä olevansa huolehdittava. Pelkästään hoitojaksolle lähteminen on omaishoitajalle niin raskas projekti, että "helpommalla" pääsee kun jättää hoitojakson väliin. Monta päivää etukäteen pitää murehtia, miten nätisti perustelisi loman tarpeen.
      Jos joku on sitä mieltä, että omat viimeiset (terveet?) vuotensa pitää käyttää kotiin sidottuna, hän ei ole muistisairaan elämää seurannut läheltä saati sitten itse omaishoitajana toiminut.
      Haluaisinkin, että terveydenhoitojärjestelmiin olisi mahdollista jättää jo tässä vaiheessa hoitotestamentti, jossa voisin ilmaista tahtoni laitoshoitoon sairastuttuani. Sillä en mitenkään voi olla niin itsekäs, että nyt terveellä päällä ajatellen voisin vaatia, että läheisteni pitää minun takia lopettaa oma eläminen minun sairauteni takia. Aivan varmasti myöhemmin sitä vastustan, mutta silloin en ole enää minä, vaan se on sairauteni, joka puhuu.

      • zzzza

        Kirjoitat viisaasti.
        Vaikka olen itse omaishoitaja, en voisi ajatellakaan että joku joutuisi samaan mitä itse olen tehnyt, tosin vapaaehtoisesti.
        Vuosikausia ihmisen elämästä menee koko-aikaiseen päivystykseeen ja kodin seinien sisällä.
        Riippuu paljon hoidettavan kunnosta kuinka sidoksissa on.
        Muistisairas on raskas vahdittava, vuodepotilas sentään ei pääse pahantekoon ja karkaile.


      • Helmi

        "Haluaisinkin, että terveydenhoitojärjestelmiin olisi mahdollista jättää jo tässä vaiheessa hoitotestamentti, jossa voisin ilmaista tahtoni laitoshoitoon sairastuttuani."

        Minä haluaisin samoin siis silloin kun en enää tehostetun kotihoidonkaan turvin enää kotona pärjää. Pelkäänpä kuitenkin että tällaista omavalintaa ei tule terveydenhuoltojärjestelmään koskaa tulemaan koska laitoshoito on niin kallista. Sitä ollaan nyt jo purkamassa. Suunnitelmissa kait on että jokainen vanhus/hoidettava asuisi kotonaan niin pitkäään kuin mahdollista.Ja kun tiedetään mitä julkisen sektorin kotihoidon mahdollisuudet tänä päivänä ovat, kakku lankeaa niille läheisille, joden kanssa avun tarvitsija asuu. Jos ei sitten eroa........................


    • .....

      Ei kai ketään voi pakottaa hoitamaan esim. puolisoaan, vanhempiaan tai muuta omaistaan, jos ei halua tai jaksa.
      Tuntuisi kohtuuttomalta.
      Joka sellaista vaatii, ei tiedä miten kovaa työtä omaishoito on, useimmiten.
      Jos tekee omaishoito sopimuksen se velvoittaa, annettava on itsestään paljon, hyöty taloudellisessa mielessä on olematon. Palkkana on omaisen kiitollinen katse, jos sitäkään.
      Voi olla hyvinkin epäkiitollinen hoidettava, sairaudesta johtuen.
      Hoitoon vieminen on taistelua, omainen sanoo että eihän minusta mitään vaivaa ole, hoitaja saa lisäksi syyllisyydentunteita intervallijaksoista, ihan kuin tekisi jotain väärin pitäessään ansaitut vapaansa.

      • Helmi

        Mitä on "pakottaminen". Jos katsotaan että esim vanhus voi olla kotona, hänellä on oikeus olla kotonansa jossa on myös esim puoliso. Entäs sitten kun puoliso ei halua vanhusta kotiin, koska hänhän silloin joutuu kuitenkin asumaan ja elämään tämän dementoiuneen kanssa, jos ei sitten itse muuta pois. Tai onko vaihtoehto tuolloin että tälle dementoiuneelle hankitaan oma erillinen asunto, jossa sitten kotihoito käy? Mielenkiintoisia kysymyksiä, jotka vaativat entistä enemmän kannanottoa lähitulevaisuudessa.


      • Ei voi pakottaa
        Helmi kirjoitti:

        Mitä on "pakottaminen". Jos katsotaan että esim vanhus voi olla kotona, hänellä on oikeus olla kotonansa jossa on myös esim puoliso. Entäs sitten kun puoliso ei halua vanhusta kotiin, koska hänhän silloin joutuu kuitenkin asumaan ja elämään tämän dementoiuneen kanssa, jos ei sitten itse muuta pois. Tai onko vaihtoehto tuolloin että tälle dementoiuneelle hankitaan oma erillinen asunto, jossa sitten kotihoito käy? Mielenkiintoisia kysymyksiä, jotka vaativat entistä enemmän kannanottoa lähitulevaisuudessa.

        Minusta on mahdottomuus asua samassa osoitteessa ja olla hoitamatta sairasta puolisoa. Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin olla tekemättä mitään omaishoitajasopimuksia ja muuttaa pois. Jos kotihoito käy vaikka 2 kertaa päivässä, sairas hoidettava ehtii siinä välissä jo työllistämään puolisoa uupumukseen asti. Jotkut hoidettavat esim. mölisevät koko ajan, huutavat esim. apua ilman syytä ja sitä rataa. Kiva siinä asua samassa kodissa sitten.


    • 7+12

      Niinpä, kun seurasin meidän ukin siirtymistä omaishoidosta laitoshoitoon... niin eihän se ruusuista ollut.. Toki hän kyllä sai hyvin kotisairaanhoitoa mutta sitten kun tila huononi, oli sairaalassa tutkimuksissa ja olisi ollut kotiutusvaihe, niin vaimo sanoi ettei jaksa enää.. oli melkoista viivytystaistelua ja vanhan ihmisen kierrättämistä monessa eri kunnassa (sotepiiri) vuodeosastoilla.. sitten lopulta sai viimeisen vuoden olla samassa paikassa, toki sitäkin piti kahteen kertaan käydä vääntämässä, ettei enää siirettäisi. Omaisille jäi jotenkin epäselvä kuva tästä kaikesta sotepiirin sisällä tapahtuneesta kierrättämisestä. Toiset paikat olivat niin pitkän matkan päässä, ettei vaimo enää voinut joka päivä käydä katsomassa, koska ei olisi jaksanut koko päivää linja-autolla matkustaa ja pojat olivat töissä ja iltaisin omat lapset vaativat isän huomiota.

      Nyt on tämä tehostettu palveluasuminen tullut täällä päin esille ja siitä on kuulemma hyviä kokemuksia, siellä on kuulemma todella huonokuntoisia mutta paikka on viihtyisämpi kuin laitospaikat ja toki maksaa varmaan paljonkin.. mutta kai vähävarainen saa sosiaalipuolelta sitten tukea...?

    • en alkaisi

      Aloittaja puhuu asiaa.
      Ei kenenkään pidä uhrata elämäänsä toisen hyväksi. Tietenkin voi huolehtia ja käydä katsomassa, mutta 24/7 kuten eräät ovat, se on liikaa.

    • Helvetissä kitumista

      Meillä on aivohalvauspotilas, jolla ei toimi pää sen enempää kuin kroppa. Ei muista olevansa halvaantunut ja yrittää jatkuvasti liikkeelle, kaatuu jne jne. Ei osaa eikä pysty tekemään mitään itse. Vahdittava vieressä koko ajan kuin 1-vuotiasta :(. Ihan hirveetä. Hoitaja ei pääse itse edes vessaan kunnolla.

      • Hyvää hoitoa

        Normaalisti aivohalvauspotilas kuuluisi sairaalahoitoon tai laitokseen.
        Miksi hän ei ole hoidossa siellä?


      • Ei pääse laitokseen
        Hyvää hoitoa kirjoitti:

        Normaalisti aivohalvauspotilas kuuluisi sairaalahoitoon tai laitokseen.
        Miksi hän ei ole hoidossa siellä?

        Eivät ota laitokseen vaan työntävät aina takaisin kotiin halvausten jälkeen


    • entinen omaishoitaja

      Hoidin polisoani kuolemaan asti kotona ilman vapiat, 14 vuotta.
      Nyt ihmettelen minkä ihmeen takia.
      Ei olisi ollut pakko, puoliso ei loppuaikana olisi edes tajunnut onko kotona vai laitoksessa.
      Varoitan vakavasti, älkää astuko samaan ansaan kuin minä.
      Olen ollut vapaa jo vuosia, koskaan en toivu siitä 14 vuotta kestäneestä pimeydestä.
      On monenlaisia hoitajia ja hoidettavia, joillakin voi olla helpompaa ja jaksavat. Jaksoinhan minäkin, itseni ja oman terveyteni kustannuksella.

    • Hirveää kiusaamista

      No sepä se. Tietyn pisteen jälkeen potilaan olo on joka tapauksessa hirveä, oli sitten kotona tai laitoksessa, eli samantekevää kummassa on. Ja laitoksessa on sitä paitsi lähellä asiantunteva apu koko ajan. Kuinkahan moni näistä potilaistakaan oikeasti haluaa, että puoliso menee samalla siinä mukana hautaan? Laitospaikkoja on järjestettävä kaikille tarvitseville!

    • ehkä myöhäistä

      Maanantaina loppuu.
      Tuntuu yhtä aikaa pahalta ja hyvältä.
      Miten jaksan jatkaa matkaa, 22 vuotta takana, en sopeudu hetkessä "normaaliin" elämään, jos koskaan.

      • Entinen oh

        >Miten jaksan jatkaa matkaa, 22 vuotta takana, en sopeudu hetkessä "normaaliin" elämään, jos koskaan. <

        Kauan jaksoitkin - hyvänen aika sentään!

        Oman aikansa ottaa, ennenkuin sopeudut uuteen elämäntilanteeseen. Omaishoitajuus jää tietyllä tapaa päälle, ei sille mitään voi.

        Oma omaishoitajuuteni päättyi jo puolenkymmentä vuotta sitten, mutta edelleen koen omaishoitajat minulle läheisiksi, samaistun heidän elämäntilanteisiinsa.


    • Selviät kyllä

      Epäinhimillistä olla vuosikymmeniä siinä ikeessä :(. Nyt elämäsi voi alkaa uudestaan. Sopeudut kyllä, anna itsellesi aikaa.

    • juusoko

      Laki omaishoitajan palkasta, eikä mitään hömppähömppää.
      Ålkää nyt olko naurettavia,

      • Vääryyttä tapahtuu

        Itsekö haluat sulkeutua neljän seinän sisään loppuiäksesi syöttämään/pesemään/nostamaan/vaipottamaan kuolaavaa/huutavaa/kaatuilevaa/karkailevaa ja alleen laskevaa vanhusta? Ei siihen mikään raha auta. Se auttaisi, jos näille potilaille löytyisi inhimillinen tapa hoitaa. Tällaiset potilaat jostakin ihmeen syystä tuppaavat elämään pitkään ja heidän hoitajansa kuolevat sen taakan alle. Epäreilua!!!!!!


      • Oli omaishoitaja
        Vääryyttä tapahtuu kirjoitti:

        Itsekö haluat sulkeutua neljän seinän sisään loppuiäksesi syöttämään/pesemään/nostamaan/vaipottamaan kuolaavaa/huutavaa/kaatuilevaa/karkailevaa ja alleen laskevaa vanhusta? Ei siihen mikään raha auta. Se auttaisi, jos näille potilaille löytyisi inhimillinen tapa hoitaa. Tällaiset potilaat jostakin ihmeen syystä tuppaavat elämään pitkään ja heidän hoitajansa kuolevat sen taakan alle. Epäreilua!!!!!!

        Alzheimer on niin vaikea sairaus että hoitolaitos olisi paras paikka heille.
        Koko ajan kiinni hänen ehdoillaan. Sehän on kuin orjuutta toiselle ihmiselle.
        Kuka sellaiseen haluaa ehdoin tahdoin. Itse lopetin omaishoitajuuden.
        Harkitkaa ennen kuin alatte omaishoitajaksi Alzheimer potilaalle.
        En jaksanut enää !


    • Huono tytär

      Kiitos edellisille kommentaattoreille! Vahvistitte päätöstäni olla ryhtymättä omaishoitajaksi alzheimerdiagnoosin saaneelle äidilleni. Olen tuntenut siitä syyllisyyttä, kun äiti joutuu varmaan ihan pian laitokseen.

      Hoidin vaikeasti sairastuneen mieheni kotona kolmen vuoden ajan - hänen kuolemaansa saakka - joten tiedän omakohtaisesti omaishoitajan työn sitovuuden ja raskauden.

      • Sahtivaari

        Juusoko puhuu asiaa, eli laki omaishoitajan palkasta. Se tekee, joka jaksaa. Myöskin laki vapaapäiväjärjestelyistä.


    • Heti en enää jkasa

      Se tekee joka jaksaa, moni vain ei tajua rajojaan, tekee terveytensä kustannuksella.

    • jk

      eikä

      • Ei ihmisen hommaa

        Epäinhimilillistä rääkkäystä ja hyvinvoinnin alasajoa. "Vanhusten on saatava asua kodeissaan" ja pskan marjat. Rahasta kyse ja vain siitä. VAnhukset työnnetään omaisten harteille kohtuuttoman huonossa kunnossa. Sitten näiden omaishoitajien pitäisi vielä jaksaa taistella laitospaikasta tai edes vapaapäivistä. Minusta vanhustenhoitoon voisi ottaa rahat vaikka virkamieskoneistosta, urheilun ja kulttuurin tuesta yms. Se on ihan sairasta, että pitkän päivätyön tehneet ihmiset eivät saa tarvitsemaansa hoitoa loppumetreillä. Omaishoitajien ja hoidettavien kodeissa tapahtuu kaikenlaista ikävää, kun hoitaja on lopussa. Ruokkiminen ja juottaminen unohtuu yms., hermo menee ja alkaa inhota/vihata hoidokkia.


    • ristiina ja tytär

      Juu,raskasta tää on.Miulla masennusta,paniikkihäiriötä ,kaiikki paukahti kerralla,kun tuli vastoinkäymisiä.Olin ihan reunalla jo,pelotti itseänikin,että tämäkö on nyt se loppu!Alzheimer on todella omaisten sairaus,mie sairastan,tytär masentuu,kissa ripuloi,ja ukko on siellä alzheimersumussaan!
      Yksi lääkäri sanoi mulle hyvin,karmea sairaus tuo alzheimer,toivottavasti miehesi kuolee nopeasti pois!Näin se on,totuus!
      Tässä mie nyt vielä laahustan,sain mieheni "kasaan" kaiken sössimisen jälkeen ensiavussa,hetken taas mennään,mut nyt mulla se raja,nostan kädet pystyyn.
      Mietin mikä tutkimus se oli missä muistisairaat olivat helpottuneita ,kun saivat diagnoosin.Me ollaan surtu tässä 4 vuotta,me olimme kauhuissamme,tiesin mitä tulee,en kyllä tiennyt että näin rajuna.Surusta on tullut ystävä,joka syleilee minua iltaisin,ja lohduttaa.
      En koskaan enää omaishoitajaksi,en....

    • Ei sääliä...

      Pitäisi muistaa että omaishoitajakin on vain ihminen, ihminen vikoineen ja heikkouksineen. Liian suuren taakan alla vahvinkin romahtaa.

    • Nuorissa tulevaisuus

      ristiinalle: minusta tuo on hälyttävää, että tytärkin jo oireilee... sillä voi olla pahat seuraukset aikuisena (esim. työkyvyttömyyttä). Jos pitää valita lapsen hyvinvoinnin ja dementikon hyvinvoinnin välillä, niin tuotanoin... ajattele sitä tytärtäsi nyt ja toimi. Dementikko laitokseen. Oma terveytesi jo rakoilee, paniikkihäiriö ei ole mikään pikkuasia vaan voi estää mm. työnteon. Jos et saa muuten ukkoa laitokseen, pyydä lastensuojeluviranomaisten arvio teidän tilanteestanne.

    • salli mun epäillä

      Lastensuojeluviranomainen,just joo,varmaan kaikki paranisi sitten!?Kuka nyt sieltä apua pyytäis ?

      • Lapsi ei saa kärsiä

        No miksei voisi pyytää? Minusta riehuvan dementikon kanssa ei ole lapsen hyvä asua. Silloin voisivat kirjoittaa tästä lausunnon ja dementikko olisi pakko ottaa sisään laitokseen. En usko, että lasta vietäisiin lastenkotiin sen takia, että dementikon "pitää saada asua kotonaan" rääkkäämässä perhettään :/. Miten tää omaishoitaja jaksaa edes huolehtia lapsestaan, kun kaikki voimat menee dementiko kaitsemiseen ja rauhoitteluun.


      • äiti-äiti
        Lapsi ei saa kärsiä kirjoitti:

        No miksei voisi pyytää? Minusta riehuvan dementikon kanssa ei ole lapsen hyvä asua. Silloin voisivat kirjoittaa tästä lausunnon ja dementikko olisi pakko ottaa sisään laitokseen. En usko, että lasta vietäisiin lastenkotiin sen takia, että dementikon "pitää saada asua kotonaan" rääkkäämässä perhettään :/. Miten tää omaishoitaja jaksaa edes huolehtia lapsestaan, kun kaikki voimat menee dementiko kaitsemiseen ja rauhoitteluun.

        Sulla on ihan oikea mielipide..Lapsi ei saa kärsiä..

        Kyllä lastensuojelu voi puuttua ja sen ilmoituksen voi tehdä joku ulkopuolinen myös.. Ei siinä kysytä, mikä on teinin mielipide vaan, se mikä on alaikäiselle lapsella hyvä ja turvallinen ympäristö kasvaa ja kehittyä..

        Äitinä tuossa tilanteessa on paljon vastuussa.. itse en kyllä tuollaisessa tilanteessa jaksaisi lasta kasvattaa..laittaisin miehen kyllä hoitoon..keinolla millä hyvänsä.. minusta lapsille kuuluu tasapainoinen, turvallinen ja iloinen lapsuus.. eikä lapsuus "hoitokoti elämää"

        Ja kai täällä saa sitten mielipiteensä kirjoittaa.. ettei taas "tule haista sie kuule.."


    • ristiina ja tytär

      No en mie nyt aio lastensuojelua tähän soppaan enää sekoittaa.Tyttäreni saisi siitä raivarin ; ))),herrajumala,teinityttö ei nyt semmoseen suostu ; )))

    • ristiina ja tytär

      Jospahan nyt jätetään lastensuojelu niille jotka todella tarvisevat sitä!Me emme sen tarpeessa vielä,vaikka masentuneita ollaan.Olen vastuussa ja kannan kyllä vastuuni

      • 19 + 15

        >Me emme sen tarpeessa vielä,vaikka masentuneita ollaan.<

        No koska sitten, jos ei nyt? Tilanteenne vaikkuttaa näin ulkoapäin katsoen todella huolestuttavalta. Olet kertonut että sekä tyttärellä että sinulla on paniikkioireita ja olette masentuneita. Mitä vielä odotat?

        Tässähän pakostikin herää kysymys onko sinusta itsestäsi enää tyttärenne suhteen edes vastuun kantajaksi?

        Miehesi ei kertomasi mukaan enää tunne sinua eikä lasta. Miksi pilaisit sekä tyttäresi että omankin elämän? Tiedän, että taloudellisista syistä yrität pitkittää tilannetta yli voimiesi. Siitä saattaa olla kauaskantoiset seuraamukset sekä tyttären että sinun kannaltasi.

        Eikö olisi teidän kummankin kannalta parempi, että antaisit periksi, antaisit miehesi laitoshoitoon ja keskittyisit rakentamaan uudenlaista elämää itsellesi ja tyttärellenne? Sydämestäni toivon sinulle voimia tehdä oikeat ratkaisut.


    • ristiina ja tytär

      Elä huoli olen kasvattanut fiksun tytön tässä yksin n 4,5 vuotta!Masennus nyt kuuluu asiaan tällaisessa tilanteessa,kellä enemmän kellä vähemmän.Tyttäreni katsoo jo eteenpäin,suru kuuluu asiaan ja surra pitää.Nyt suremme tätä toista kuolemaa,menetimme isän ,sitten joskus suremme lopullista eroamista.
      Tämä sairaus on tunteiden vuoristorata,hyvässä ja pahassa.Olen sen verran tajuissani,että tiedän kyllä missä mennään.
      Kaikesta kauheudesta huolimatta,lapseni haluaa hoitoalalle,hän mitä mainioin siihen.
      Kauheasta elämästä kasvaa monesti hyvääkin!
      Minä taas odotan tulevaa,kun olen vapaa,tämä vain hetken vankeus!

      • mielipide.

        Kyllä ristiina on paras oman elämänsä asiantuntija.
        Hänellä on vaikeaa juuri nyt, tietenkin isän sairaus vaikuttaa myös tyttäreen.
        Ärsyttää tuollainen rikkiviisaus, antakaa olla, eikö ole hyvä että on paikka missä voi purkaa paineita.
        Ei kenelläkään ole aina samanlaista vaikka perheessä olisi vakavasti sairas ihminen.
        Itsellänikin on vuoristorataa, väsyneenä kaikki näyttää synkältä.
        Täällä ei näköjään voi kirjoittaa rehellisesti siitä miltä juuri sillä hetkellä tuntuu.
        Ei ole niin yksiselitteistä, turha etsiä epäloogisuutta ym.. On vain hyviä ja parempia hetkiä.
        Kyllä ristiinalla luopuminen käy itsestään kun on ylitetty raja jolloin ei enää pysty.
        En usko siihen että tytärtä vahingoittaisi isän kotona olo, ristiina on huolehtiva äiti. Tytär oppii näkemään että elämä voi olla vaikeaakin, se auttaa tulevaisuuden vaikeuksissa kun on nähnyt elämän tätäkin puolta. Ei ole liian suojattu, heillä on usein enemmän vaikeuksia.


    • kuntoilu

      Ei omaishoito tarkoita, että perheessä kaikkien pitää palaa loppuun, koita pitää sinulle kuuluvat vapaat ja vie miehesi väliilä intervalliin ja nauttikaa tyttäresi kanssa vapaasta.

    • ristiina ja tytär

      Juu-u,joskus vakava sairaus voi jopa saada jotain hyvääkin aikaiseksi.Ihminen muuttuu ja kasvaa,näkee asiat eri valossa.Tyttäremme haluaa opiskella ja auttaa ihmisiä hädässä,hänkin huomannut miten avuttomia me omaishoitajat olemme.
      Kerran hän sanoi,miten odotetaan että omaishoitajat osaa hoitaa vakavasti sairaita kotona,kun ei edes osastoilla monesti pärjätä käytöshäiriöisten kanssa,minusta se viksua ajattelua.
      Monesti ajattelemme,miten erilainen meidän elämä on muihin perheisiin verrattuna,mutta lapsetkin sopeutuvaisia,kunhan heitä tukee.Meilläkin jos käy lapsia,heille kerrottu suoraan,että isä vähän omituinen sitten,ja sairaus tekee hänet hassuks,niin lapset vaan sanoo,-Ahaa,okoo,aika veikeetä!Nekin oppineet tietämään mitä Alzheimer on,ei aina se "söpö hassutteleva mummo"- näkemys.
      Tämä sairaus on niin värikäs,ja monivivahteinen,muuttuu hetkessä meillä,joskus on hetkiä,tosin lyhyitä enää,kun isämme nauraa ja heittää jopa vitsin.Suuri osa ajasta kuluu hänen kaitsemiseen.Minusta normaalia etten voi hyvin,tiesin että tulee huonoja aikoja,mutta silloin itken ja suren,sekin normaalia.
      Mieheni käy intervallissa,tosin se enemmän sekoittaa kaiken, kun tulee kotiin pitää tavallaan aloittaa kaikki alusta,joten siitä sekä hyötyä että riesaa.
      Tämä elämä vähän kuin kiipeäisi Himalajalle,nyt olen ottaanut jo happipullot käyttöön että pääsen huipulle!
      Onpahan tämäkin kokemus,mutta niinkuin sanoin,viisastuneena,ensimmäinen ja viimeinen kerta kun olen omaishoitaja.

      • 37

        Niin, ja todella tuo tytär ei ole valinnut saada syntyä dementikkoisän lapseksi. Normaalisti Alzheimer ei iske vielä tuon ikäisiin. Jos nuori ihminen on masentunut perhetilanteensa vuoksi niin kyllä asialle pitäisi jotakin tehdä. Tytär ei ole valinnut myöskään sitä, että dementikko asuu kotona. Oletko kysynyt, miten tytär haluaisi järjestää asiat?


    • ristiina ja tytär

      Me puhumme isästä,emme dementikosta.
      Meillä avoin linja tyttäremme kanssa,elämme päivä kerrallaan,ja minä järjestän asiat,kaikkien parhaaksi,tytärtäni kuunnellen.Tyttärelläni paljon hirtehishuumoria,niinkuin minulla.

    • nuoria ei saa uhrata

      Jos olet kovin masentunut, et edes pysty järjestämään asioita kaikkien parhaaksi :/. Eikä varsinkaan nuorta ihmistä varten, jonka tukemiseen sinunkin pitäisi ensisijaisesti keskittyä!! Tyttäresi voisi muuttaa omilleen sieltä, jotta voit sitten hoitaa miehesi hamaan loppuun ilman että lapsenne kärsii. Miten tyttären koulut sujuu? Dementikkohan voi elää siinä vielä riehuvana/väkivaltaisena vaikka kuinka kauan, jopa kymmeniä vuosia. Ei siinä joku herjanheitto auta, kun arkielämä on teinillä selviytymisleiriä. Itse tällaisen nuoren opettajana ryhtyisin toimeen lastensuojelun suuntaan.

      • Asiallista käytöstä

        >Dementikkohan voi elää siinä vielä riehuvana/väkivaltaisena vaikka kuinka kauan, jopa kymmeniä vuosia. Ei siinä joku herjanheitto auta, kun arkielämä on teinillä selviytymisleiriä. Itse tällaisen nuoren opettajana ryhtyisin toimeen lastensuojelun suuntaan.<

        Hieno kommentti nimimerkillä Nuoria ei saa uhrata. Olen samaa mieltä. On ollut haavottuvaisessa iässä olevan, masentuneen ja paniikkihäiriöisen tyttären kannalta pelottavaa ja surullista lukea Ristiinan hyvinkin ristiriitaisia ja toisiinsa nähden hälyttävän epäjohdonmukaisia kommentteja.

        Niistä käy selvästi käy ilmi kaksi huolestuttavaa asia. Ensimmäinen on täysin ymmärrettävä uupumus, joka purkautuu väärällä tavalla ja väärissä paikoissa. Tästä on hyvä esimerkki ristiinan epäaikuismainen ja hallitsematon käyttäytyminen miehen epilepsiakohtauksen jälkeen sairaalassa .

        Toinen ilmeinen asia on hänen epävakaa persoonallisuutensa, joka näkyy mm. epäkypsinä ja nimittelevinä hyökkäyksinä niitä kohtaan, jotka hyvää tarkoittaen ovat hänen kanssaan eri mieltä.

        Vain epäkypsä ihminen voi ajatella, että hurtti huumori ja bisse tai pari telkkarin ääressä auttavat masentuneita ihmisiä jaksamaan ja jatkamaan selkeästi yli sekä omien että tyttären voimavarojen.

        Huolestuttaa, huolestuttaa.


    • ristiina ja tytär

      Uskokaa ny vaan ,ei tässä lastensuojelua tarvita.Tässä maassa kyllä muita jotka enemmän sen tarpeessa.Miten nää jutut kääntyi lastensuojelun puoleen???
      Tyttäreni ei ryyppää ,polta eikä hillu yömyöhään ulkona,koulu sujuu hyvin ja hän harrastaa ja kavereita on!Masennus aivan normaalia.Ei täs kukaan ole sysäämässä tytärtäni kurjaan elämään,sen takiahan hänen isä käy intervallissa ,että saadaan viettää "normaalia" elämää!En uhraa ketään,en edes tytärtäni!
      Asioita pystyn hoitamaan niinkuin ennen,tänään menen venettäni huoltamaan,ja talon kattoa korjaan,mopokin pitäisi laittaa talviteloille ja renkaat vaihtaa...ja tyttöa viedä harrastuksiin.
      Minulla oikeus olla surullinen ja masentunut,ei se tarkoita että hirttosilmukka olisi jo valmiina!
      Isämme ei kauan enää riehu täällä kotona,sairaus niin pitkällä,vuosikymmeniä ei kukaan alzheimersairastava edes riehu.!Meillä kyse enää kuukausista,kunnes hän siirtyy muualle.
      Hirtehishuumoria tämä elämä on,jos menettää huumorintajua,ei jaksa tätä enää.
      Näytin tyttärelleni nämä keskustelut ,lastensuojelu ym,hänestä se oli lähinnä huvittavaa.; )
      Alzheimersairaille pitäisi järjestää enemmän tukea sekä heidän perheilleen,sitä asiaa alan ajaamaan eteenpäin,kunhan mieheni ei enää ole minun vastuulla.
      Hoitakoot lastensuojelu vaikka pahoinpideltyjä ja alkoholistien laspia,ne vasta tarvitsee apua.

    • Väkivallasta

      Etkö ole itse kertonut, että miehesi nimenomaan on väkivaltainen ja arvaamaton? Ja että suuri osa ajasta menee hänen vahtimiseen jopa yöllä? Kyllähän silloin myös tytär on vaarassa joutua väkivallan kohteeksi.

      • ytter-mosa

        Uskon että ihmiset osaavat hoitaa asiansa toisten jankkaamatta.
        Aloittajaan yhtyen, omaishoito pitäisi kieltää lailla. Ei tämä ole mitään elämää.
        Toiveeni on, pääsisipä seisovilta jaloiltaan ja järjissään poistumaan täältä. Onneksi itseäni ei kukaan hoitaisi, ei ole ketään. Minulle jäi äiti hoidettavaksi.
        Kai eutanasia tulee lailliseksi kun hoidettavien vanhusten määrä räjähtää silmille.


      • riiisssssssssssssssn

        Niinpä..

        Ja huomaatko nimimerkki Väkivallasta, ettei ristiina kestä kritiikkiä.. jakelee täälla taseen itselleen plussia ja jos joku erimieltä, niin nega tulee..


      • ristiina ja tytär
        riiisssssssssssssssn kirjoitti:

        Niinpä..

        Ja huomaatko nimimerkki Väkivallasta, ettei ristiina kestä kritiikkiä.. jakelee täälla taseen itselleen plussia ja jos joku erimieltä, niin nega tulee..

        Voisi luulla että sinulla alkava alzheimer,kun olet noin negatiivinen kaikkeen,varsinkin jos minä kirjoitan jotain.Huolestuttavaa...
        Mutta elä sure,saan hyvät naurut,kun jakelen täällä päivät pitkät plussia ja miinuksia!
        Nyt pääsin ekan kerran tänään laittamaan sinulle miinusta,jess!
        Hyvää Yötä,sain mieheni tainnutettua lääkkeillä,nyt yksi bisse ja telkkua!


    • ristiina ja tytär

      Vaarallisempaa on ajaa autoa,kuin hoitaa alzheimersairasta.Halusin vaan tuoda esiin miten raskasta ja värikästä tämä on,jospa joku saa siitä vertaistukea.
      Koti on aina koti,ja äiti maailman paras,sanoi tyttäreni ,eiköhän nyt unohdeta lastensuojelu!
      Omaishoito on kuntien tapa säästää rahaa,ja siirtää raskaat hoidettavat kotiin!
      En miekään suosittele kellekkään tätä,sanon yleensä juoskaa karkuun jos omaishoitajuus uhkaa.

    • Ilmeettömyys ja jäyk

      Itse olen nähnyt dementikkoja, jotka juurikin hyökkäävät yhtäkkiä hoitajan niskaan (laitoksessa) luullen olevansa esim. sodassa ja hoitajan olevan vihollisen sotilas.

      Kun hoidettava ei enää osaa ilmaista tahtoaan mitenkään, vaan nököttää ilmeettömänä ja jäykkänä paikallaan, onko "lupa" luovuttaa? Onko muiden hoidettavilta kadonnut kyky hymyillä tai ilmaista minkäänlaisia tunteita?

      Omaishoitajuus uhkaa jokaista naimisiin mennyttä henkilöä, etenkin, jos puoliso on mies ja vanhempi kuin sinä itse. Valtaosa omaishoitajista on iäkkäitä naisia, jotka hoitavat vielä iäkkäämpää aviomiestään.

    • minä.

      Vanhempi mies on minullakin, olen ollut hänen hoitajansa pidempään kuin viitsin ajatella.
      Viime yö oli taas kamala, vatsa oli mennyt sekaisin intervallijaksolla. Liikuntakyvytön painava mies ja alle kuusikymmentä kiloinen nainen pesemässä ja vaippoja vaihtamassa koko yön. Itku tuli ja toivoton tunne, ei tätä jaksa. Nyt voisin vaikka nukkua vähän, on tasaantunut nukkumaan, mutta uni ei tule käskien.

    • Kohtuuttomuus huipus

      minä. - sinun on nyt aika luovuttaa! Et jaksa enempää ja sillä hyvä. Pakota lääkäri kirjoittamaan lausunto, että nyt riitti. Minä en olis alun perinkään alkanut tuollaiseen hommaan, enkä ala.

    • elämä on

      Ei se pelkkä lääkärinlausunto riitä !Laitospaikkaa hakiessa on oma prosessinsa,ei se nyt niin vaan hoidu!Kun ei tiedä taustoja,helppo sanoa,ettei hommaan alkais !

      • Raadollista kiskonta

        Nimimerkille Elämä on:

        Asiaan on yksinkertainen, helposti toteutettava ratkaisu. Sanot vaan irti omaishoitajasopimuksesi, siihen sinulla on oikeus eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista.

        Laki velvoittaa kunnat huolehtimaan sairaista, vammaisista ja vanhuksista. Kunnan on pakko järjestää puolisollesi hoivapaikka, tavalla tai toisella, eikä siinä urputukset auta mikään.

        Tiedän omakohtaisesti senkin asiaan vaikuttavan "taustan". Moni omaishoitaja pelkää taloudellisen toimeentulon loppuvan, kun omaishoitajuuden ja hoidettavan laitokseen siirtymisen myötä jää sekä vaatimaton omaishoidontuki että Kelan hoidokille itselleen verottomana maksama erityisvammaistuki/eläkkeensaajan hoivatuki saamatta. Lisäksi kunta rokottaa aivan armottomasti hoivapaikasta, oli se sitten kunnan oma laitos tai ulkoistettu hoivapaikka.

        Monet kunnat ovat keksineet porsaanreiän välttää sisäasiainministeriön virallinen laki ja asetus hoivapaikkamaksujen ylimmäismäärästä. Asetuksen mukaan pitäisi maksut määritellä niin, että hoidokille itselleen jää 15 % hänen nettotuloistaan.

        Itselläni on omakohtainen kokemus siitä, että kunta laski erittäin hyvätuloisen äitini hoivakotimaksut niin, että äidiltä menee koko eläke ja vielä lisäksi n. 300 euroa kuussa. Ja tähän kiskontaan eivät vielä sisälly vaatteet, henk.kohtaiset hygieniatuotteet ja rasvat eivätkä lääkkeet. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että jos äidin ikä on vielä pitkä, niin kunta kiskoo vähitellen palvelumaksuina myös äidin elämänikäiset säästöt.

        Aika törkeätä menettelyä, huomioonottaen sekin että äiti maksaa tänäkin päivänä kotikunnalleen pelkästään eläketuloistaan veroa joka kuukausi yli 500 euroa.

        Tiedän, että tässä on se syy, jonka takia moni uupunut ja väsynyt omaishoitaja hoitaa puolisoaan yli voimiensa. Etenkin pienet, köyhät kunnat keksivät kyllä keinot kiskoa viimeisenkin sentin vanhuksilta.

        Tässä seikassa muuten on todellinen syy siihenkin, miksi Ristiina ja tytär sinnittelevät yli voimiensa päivä kerrallaan vaikean alzheimerisän kanssa kotona. Heidän taloutensa romahtaa sinä päivänä, kun mies joutuu laitoshoitoon.


      • ristiina ja tytär
        Raadollista kiskonta kirjoitti:

        Nimimerkille Elämä on:

        Asiaan on yksinkertainen, helposti toteutettava ratkaisu. Sanot vaan irti omaishoitajasopimuksesi, siihen sinulla on oikeus eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista.

        Laki velvoittaa kunnat huolehtimaan sairaista, vammaisista ja vanhuksista. Kunnan on pakko järjestää puolisollesi hoivapaikka, tavalla tai toisella, eikä siinä urputukset auta mikään.

        Tiedän omakohtaisesti senkin asiaan vaikuttavan "taustan". Moni omaishoitaja pelkää taloudellisen toimeentulon loppuvan, kun omaishoitajuuden ja hoidettavan laitokseen siirtymisen myötä jää sekä vaatimaton omaishoidontuki että Kelan hoidokille itselleen verottomana maksama erityisvammaistuki/eläkkeensaajan hoivatuki saamatta. Lisäksi kunta rokottaa aivan armottomasti hoivapaikasta, oli se sitten kunnan oma laitos tai ulkoistettu hoivapaikka.

        Monet kunnat ovat keksineet porsaanreiän välttää sisäasiainministeriön virallinen laki ja asetus hoivapaikkamaksujen ylimmäismäärästä. Asetuksen mukaan pitäisi maksut määritellä niin, että hoidokille itselleen jää 15 % hänen nettotuloistaan.

        Itselläni on omakohtainen kokemus siitä, että kunta laski erittäin hyvätuloisen äitini hoivakotimaksut niin, että äidiltä menee koko eläke ja vielä lisäksi n. 300 euroa kuussa. Ja tähän kiskontaan eivät vielä sisälly vaatteet, henk.kohtaiset hygieniatuotteet ja rasvat eivätkä lääkkeet. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että jos äidin ikä on vielä pitkä, niin kunta kiskoo vähitellen palvelumaksuina myös äidin elämänikäiset säästöt.

        Aika törkeätä menettelyä, huomioonottaen sekin että äiti maksaa tänäkin päivänä kotikunnalleen pelkästään eläketuloistaan veroa joka kuukausi yli 500 euroa.

        Tiedän, että tässä on se syy, jonka takia moni uupunut ja väsynyt omaishoitaja hoitaa puolisoaan yli voimiensa. Etenkin pienet, köyhät kunnat keksivät kyllä keinot kiskoa viimeisenkin sentin vanhuksilta.

        Tässä seikassa muuten on todellinen syy siihenkin, miksi Ristiina ja tytär sinnittelevät yli voimiensa päivä kerrallaan vaikean alzheimerisän kanssa kotona. Heidän taloutensa romahtaa sinä päivänä, kun mies joutuu laitoshoitoon.

        Just niin !


    • järki nyt käteen

      Ei vaan onhan täälläkin nimenomaan sanottu, että jos omaishoitaja lopettaa, on hoidettavalle pakko löytyä paikka jostakin! Menevät sitten vaikka sairaalan käytävälle jonottamaan laitospaikkaa. Omaishoitaja voi esim. kuolla jolloin on pakko tunkea johonkin ne hoidettavat, jotka eivät osaa kävellä tai syödä itse.

      Minusta taustoilla ei nyt ole merkitystä tuossa, kun ihan selkeästi voimat on loppu ja tilanne mahdoton.

      Tuohon väkivallan sietämiseen sanoisin, että se on ihan yhtä väärin, oli tekijä sitten terve tai sairas. Jos siihen jää ottamaan iskuja vastaan niin kyseessä on läheisriippuvuus ja vääristynyt kuva todellisuudesta. Pitkäaikainen perheväkivalta saa uhrin sairastumaan henkisesti, ja perheväkivalta on yleisen syytteen alainen rikos nykyään (ts. rikosilmoituksen voi tehdä sivullinen).

    • ristiina ja tytär

      Hohoijaa,ensin tarjotaan lastensuojelua ja seuraavaksi jo rikossyytettä!Miten voi tehdä rikosilmoitus alzheimersairastavasta joka ei ole oikeutoimikelvollinen edes?
      Ei tässä nyt kyse perheväkivallasta,vaan sairaasta ihmisestä.Minulla ihan terve kuva todellisuudesta,hyvin raaka ja tosi.
      Onneksi on hyvä ystävä ja moottoripyöräily,vatsatanssia ja keilailua!

      • 18 + 4

        >Onneksi on hyvä ystävä ja moottoripyöräily,vatsatanssia ja keilailua!.........Minulla ihan terve kuva todellisuudesta <

        Olen iloinen, että sinulla sentään on omia sanojasi lainaten "bissen ja telkkarin" lisäksi hyvä ystävä ja moottoripyöräily- sekä vatsatanssiharrastus, jotka osaltaan auttavat sinua jaksamaan.

        Mitä voimaannuttavia harrastuksia on 15-vuotiaalla, masentuneella ja paniikkihäiriöisellä tyttärelläsi? Vahtiiko hän väkivaltaista, muistamatonta isäänsä silloin kun sinä menet harrastuksiisi?

        Omien tekstiesi perusteella epäilen vahvasti väittämääsi terveestä todellisuudentajustasi, raaka se epäilemättä on. Jos minulta kysytään, riskeeraat pelottavalla tavalla herkässä iässä olevan tyttäresi terveyden ja hyvinvoinnin. Et reagoi hänen masennukseensa ja paniikkihäiriöönsä, jotka voi hyvin tulkita hätähuudoiksi. Onko viiltely seuraava yritys havahduttaa sinut huomaamaan, ettei hirtehishuumori kanna kovin korkealle?


      • ristiina ja tytär
        18 + 4 kirjoitti:

        >Onneksi on hyvä ystävä ja moottoripyöräily,vatsatanssia ja keilailua!.........Minulla ihan terve kuva todellisuudesta <

        Olen iloinen, että sinulla sentään on omia sanojasi lainaten "bissen ja telkkarin" lisäksi hyvä ystävä ja moottoripyöräily- sekä vatsatanssiharrastus, jotka osaltaan auttavat sinua jaksamaan.

        Mitä voimaannuttavia harrastuksia on 15-vuotiaalla, masentuneella ja paniikkihäiriöisellä tyttärelläsi? Vahtiiko hän väkivaltaista, muistamatonta isäänsä silloin kun sinä menet harrastuksiisi?

        Omien tekstiesi perusteella epäilen vahvasti väittämääsi terveestä todellisuudentajustasi, raaka se epäilemättä on. Jos minulta kysytään, riskeeraat pelottavalla tavalla herkässä iässä olevan tyttäresi terveyden ja hyvinvoinnin. Et reagoi hänen masennukseensa ja paniikkihäiriöönsä, jotka voi hyvin tulkita hätähuudoiksi. Onko viiltely seuraava yritys havahduttaa sinut huomaamaan, ettei hirtehishuumori kanna kovin korkealle?

        Ööö,ei tyttärelläni ole paniikkihäiriötä!!!Eikä hän vahdi isäänsä!Kyllä hänestä huolehditaan sekä koulussa että kotona!Hänellä kavereita ja harrastuksia niinkuin muilla teineillä,saahan hänkin surra ja kuuluukin surra!
        Epäile vaan terveyttäni,ei se haittaa jos on masentunut välillä,nauran myöskin paljon!
        Rakkauttakin saan,yllin kyllin.
        Vai viiltely ; ))))

        Nyt lähden Saimaalle veneilemään,jopa alzheimersairas mies tulee mukaan,kuhan nyt ei vaan hukuttais ; )))
        Soronoo!


    • Väkivalta on väkival

      Onko miehellä paperit siitä, että on holhokkina? Varmaan tarttis olla lääkärin lausunto ainakin.

      Kuule ristiina, sä olet ihan itse täällä kertonut, että mies on väkivaltainen! Ei siinä ole muusta kyse kuin perheväkivallasta. Toimi pää taikka ei. Monet miehet hakkaavat myös kännissä vaimojaan, eivätkä muista siitä mitään, se on yhtä lailla väärin kuin selvinpäin hakkaaminen.

      Tuo laaja selittely kyllä kuulostaa ihan samalta kuin perheväkivallassa, jossa tekijä on ns. terve. Selitetään vaikka kuu taivaalta, kunhan ei tarvitse muuttaa vallitsevia olosuhteita.

    • 10+9

      Mikä ihmeen holhoaminen täällä on meneillään?Jokainen elää parhaaksi katsomallaan tavalla!
      Tukea tarvitaan,eikä holhoamista ja pelottelua lastensuojelulla ja perheväkivallalla!

    • Realismia vain

      Ei toi mitään pelottelua ole, vaan ihan normaali järkeilyä: koet kotona väkivaltaa miehesi taholta = perheväkivaltaa. Hyvin tavallista, että uhri kieltää koko asian ja asettuu puolustamaan väkivallan tekijää. Tottakai jokainen saa hoitaa kotonaan vaikka kymmentä väkivaltaista dementikkoa 24/7, mutta mun mielestä se ei ole tervettä :(. Tän ketjun nimikin jo kertoo, mitä mieltä useimmat meistä ovat. Ja edelleen kysyn, miksi vanhuksia pitää hyysätä kotona vielä sen jälkeen, kun eivät tajua enää mistään mitään. Omaishoitajille on ihan tyypillistä, että he itsekin "laitostuvat" sinne kotiin, eivätkä osaa elää normaalisti enää. Olen nähnyt monta tapausta, jossa ennen pitkää molemmat makaavat sängyssä koko päivän, seinään tuijottaen, ja kotihoito käy monta kertaa päivässä.

    • ristiina ja tytär

      Onneksi en siinä mielessä ole "laitostunut",elän omaa elämää,keskellä tätä sairautta.
      Olen iloinen ihminen,jopa keskellä tätä karmeutta,joskus vaan on hyvin kurjia päiviä,sekin kuuluu asiaan,jos on vaikeasti sairas mies.

      En ole kadottanut suhteellisuudentajuani,mopomatkat raikastaa kummasti päätä,ja jaksan taas.Aion yrittää niin kauan kun se on mahdollista,mutta annan periksi sitten kun aika on.Ei meillä joka hetki ole väkivaltaa,ne kohtaukset tulee ja menee onneksi!
      Emme tarvitse lastensuojelua,eikä tarvitse tehdä rikosilmoitusta miehestäni.Ei häntä voi verrata terveeseen.Vaikka hän ei ole enää sama mies,jonka kanssa menin naimisiin,hän on meidän perheen jäsen,muistelen sitten ne hyvät hetket ,kun aika on.
      Nämä keskustelut täällä avasivat kyllä silmäni,niinkuin tyttäreni sanoin,kukaan ei ymmärrä tätä,joka ei elä alzheimerin kanssa,hyvä ja paha on läsnä joka päivä.

      Alzheimer on surullinen sairaus,en tiennytkään että työikäiset sairastaa sitä näin rajuna.Mutta joka päivä on lahja,vieläkin,joskus enemmän ,joskus vähemmän.
      Tänään koin valtavaa iloa kun sairas mieheni silitti venettään,hänen rakkain harrastus,ensi kesänä ei varmaan enää veneile,miten surullista se onkaan,ajattelin kun katselin,mutta näin ,että hän muisti vielä omaa paattiaan,muutama solu vielä tallessa,hän ei mikään holhokki.

      Alzheimer antoi mulle paljon,opin veneilemään,mopoilemaan,rakentamaan ja opin luopumaan...asia kerrallaan .

      Nyt menen lomalle,nautin rakkaasta seurasta,tyttäreni saa pitää bileet rauhassa!


      .

    • raili.

      Näin on ristiina, tuollainen sairaus on yhtä luopumista. Vähitellen sairas menettää jonkin tärkeän elämään vaikuttavan asian iäksi.
      Ei ole toivoa paranemisesta. Jatkuvaa surutyötä on tehtävä.
      Tiedän.

    • Täälläpäs on hiljaista!

    • 8+9+07

      Niin on, kyllä se taas piristyy kun tulee kunnon riidan aihe:)

    • Heh,no mie voin kertoa että tyttäreni voi hyvin,ja mie oikeestaan paremmin,tänään.Huomisesta en tiedä.Saanut miehen lääkityksen pelittämään,tosin joutuu piilottamaan kaikki lääkkeet ruokiin ja juomiin.Oma terkkarilääkäri auttoi kans annosten kanssa.Epäilen että mieheltäni jäänyt hoitokodissa lääkkeet väliin ja oireet tuli niin rajuiksi.Saas nähä miten seuraavan intervallin jälkeen.
      Ai niin,ei tarvita lastensuojelua vieläkään.Se juttu muuten herättänyt hilpeyttä monella suunnalla!
      Muuten tämä elämä vartiointia ja rutiinia,ykskaks kyllä tulee ne vihanpuuskat miehelleni,mutta harhautus pelittänyt.Kaikenlaista oppii,kun jaksaa ...

      • ps.ja se rikosilmoitus miehestäni,hörähdän vieläkin!


      • uusi huomenko

        Noinhan se menee, välillä on helpompaa. Etenevän sairauden kanssa on varauduttava takaiskuihin ja opittava luovuttamaan uudelleen ja uudelleen. Surutyö on tehtävä aina kun jokin taito katoaa lopullisesti.
        Vaikeaa on myös nähdä miten rakas ihminen muuttuu vieraaksi, en tunne häntä enää. Kuka on tuo vihainen ja ilkeä ihminen joka asuu kanssani. Tämäkään vaihe ei kuulemma ole pysyvä, tuleeko helpompaa vai vaikeampaa, aika näyttää.


    • väsynyt oh.

      Olen ymmälläni. Lienenkö hemmotellut lapseni pilalle. Kävivät katsomassa minua ja isäänsä, olen miehen omaishoitaja, hän on erittäin isotöinen.
      Tyttäreni sanoi että olen laiska, en jaksanut palvella heitä niin hyvin kuin olisi mielestään pitänyt.
      Laitoin ruuat, petit seitsemälle, kun miehen hoidolta ehdin aloin pitkäkseni, sitä en olisi saanut tehdä, en kuulemma huomioi tarpeeksi lapsenlastani.
      En osaa olla niin etteikö tulisi tunne siitä että jotain on jäänyt tekemättä.

    • on piloilla

      Ens kerralla kun lapset tulee,sanot piutpaut ja lähet pariksi tunniksi ulos ja annat heidän hoitaa isäänsä!

    • Valoa kohti

      Tuo oli hyvä neuvo. Tsemppiä :-)

    • ristiina ja tytär

      Kyllä se itsetuntoa syö kun on omaishoitaja ja jos lapsekaant ei ymmärrä.Minulla riittänyt arvostelijoita,kun olen koittanut vaikka väkisin tehdä jotain omaa.Olin huono nainen ja vaimo jne...viime vuonna kun kävin vatsatanssis,2 h viikossa oli omaa aikaa,mitä luksusta!
      Koitan sulkea korvani ja suodattaa ne pahat pois.Nykyään jos joku kehtaa vielä arvostella,sanon aina että kuka tahansa saa tulla hoitamaan miestäni,ei mua haittaa yhtään,häippäsen itse sitten lomalle vaikka.
      Tehkööt itse ruokansa ja pedatkoon petinsä,mee sie vaikka lenkille sillä aikaa!

      • Sahtivaari

        Meillä kyllä lapset arvostaa tätä omaishoitajuutta.
        Enää en oo viitsiny tänne kirjoitella, kun täällä syyllistetään omaishoitjia.
        Mikä mopo ristiinalla?
        Mulla sama tuuletuskonsti.


      • Älä taas ala
        Sahtivaari kirjoitti:

        Meillä kyllä lapset arvostaa tätä omaishoitajuutta.
        Enää en oo viitsiny tänne kirjoitella, kun täällä syyllistetään omaishoitjia.
        Mikä mopo ristiinalla?
        Mulla sama tuuletuskonsti.

        >Enää en oo viitsiny tänne kirjoitella, kun täällä syyllistetään omaishoitjia.<

        Heh, sinä itse sitä omaishoitajien syyllistämistä, sormella osoittelua ja panettelemista harrastat, joten äläpä vieritä syitä muitten niskoille.

        Sinä nimenomaisesti syyllistät meitä muita omaishoitajia milloin mistäkin, intervallihoito ja vapaapäivien pitäminen ovat sinun mielestäsi hoidettavan heitteillejättämistä ja äidin tai isoäidin (= mummon) omaishoitaminen ei ole sinun mielestäsi omaishoitamista ollenkaan.

        Paradoksaalista on se, että itsekin olet mummonhoitaja, vaimosihan on moninkertainen mummo.


    • ristiina ja tytär

      Harley Davidson ,mun psykologi ; )

    • 16+18

      Sinulla on kallis mopo.
      Ei kai enää tarkene ajella?
      Minun psykologi on mökki, mieheni ei sinne enää voi mennä, itse käyn kesät talvet, vapaillani.
      Kesäälä on mukavaa kun saa olla pihalla, talvella katsella lintuja. Kunpa olisi enemmän vapaat.

    • ristiina ja tytär

      Juu,ei enää voi ajella,mutta voi odotella kesää!Miullakin mökki siellä Saimaan erämaassa,siellä voi rannalla istua ja tuijottaa ulapalle ,se eheyttää taas sielua.
      Puutarhakin pitää järissään,joka kevät ja kesä on kiva katella mikä kukka taas loistaa !Luonto on mun kirkko ja psykologi,mopon päällä se vapauden tunne on niin valtava...hetken

      • ei mul ees mopoa

        Tuota harrikka eikös se ole julmetun isojen misten moottoripyörä eikä pienten
        tyttösten mopo?Varmaan miehesi aikanaan valinnu harrikan.Japanilainen 125cc
        skootteripyörä oisi sopivampi naiselle.


    • ristiina ja tytär

      En ole pieni tyttö,monella naisella Harrikka nykyään!Ei minun mies ole koskaan harrastanut mopoilua,japskia en huoli,hyii,muovia!

    • 3+13

      Aloittaja oli sitä mieltä että omaishoito pitäisi kieltää lailla.
      Ainakin liitostamme pitäisi antaa ohjeet kuinka toimia että omaishoitajien asemaa korjattaisiin. Pitäisi kieltäytyä omaishoidosta ja perua entiset sopimukset kunnes asioihimme suhtaudutaan vakakavasti.
      Se saisi aikaan kaaoksen, olisi pakko tehdä asialle jotain.
      Meitä pidetään narreina jotka tyytyvät murusiin jos saa edes niitä.
      Halvin mahdollinen ratkaisu yhteiskunnalle on omaishoito, vaikka siihen panostettaisiin kolminkertainen määrä nykyiseen verrattuna, sittenkin tulisi edullisemmaksi kuin mikään muu ratkaisu.
      Kalliille hoitokodille maksetaan mukisematta päivässä se minkä oomaishoitaja saa kuukaudessa.

    • ddxmxkskeed

      Olen omaishoitaja, jo toista kertaa. Koti on sentään koti. Kun katsoo vanhoja valokuvia jossa olen lapsena, ymmärtää asian.

      Onneksi aikaa jää itselle, saa kirjoitella, katsella vanhoja elokuvia. Täällä käpykylässä ei mitään tapahdu, kavereita ei juurikaan ole

      Nettiin voi purkaa omia murheitaan, no riittäähän niitä, pitää vaan jaksaa.

      Kaikille jaksamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe