Maantierungon koko ja ajoasento

roope

Keskustelupalstoilla esitetään usein kysymys: "Kun olen xyz cm:n pituinen, niin mikä on minulle oikea rungon korkeus?". Seuraavassa eräs laskennallinen mallinnus vaakasuoralla yläputkella varustetun miesten maantiekilpapyörän mitoiksi ja ohjeita ajoasennon säätämiseksi.

Rungon korkeuden ilmoittamiseksi ei ole vakiintunutta tapaa, vaan valmistajat ilmoittavat korkeuden eri tavoilla mitattuna. Jotkut ilmoittavat korkeuden keskiöakselista vaakaputken keskilinjaan, toiset vaakaputken yläpintaan tai viiston satulaputken yläpäähän.[1] Esitteessä ilmoitetun korkeuden mittaustapa kannattaa aina selvittää myyjältä.

- Rungon korkeus (h)
h = 0,314*L
L = ajajan pituus

tai tarkemmalla menetelmällä
h = 0,665*Sj
Sj = jalan sisämitta

Sj voidaan mitata seisten ilman kenkiä lattialla seinää vasten, jalat jalkaterän mitan verran erillään ja nostamalla kovakantista n. 3..4 cm (~satulan kärjen leveys) paksuista seinää vasten nojaavaa pystyssä olevaa kirjaa (90° kulma) ylöspäin, kunnes kirja painaa haaroja. Jalan sisämitta mitataan kirjan yläreunasta lattiaan.

Tässä esitetyllä laskentamallilla rungon korkeus mitataan keskiöakselin keskeltä satulaputken yläpäähän. Mitta keskiöstä yläputken keskilinjaan on n.1,5..2 cm pienempi. Runkoa valittaessa sovelletaan laskettuun mittaan -1 cm toleranssia. Kilpapyöräilijä valitsee valmistajan tuotannosta laskennallisen tai lähinnä pienemmän ja kuntoilija laskennallisen tai lähinnä suuremman runkokoon.
Rungon pituus on sidottu korkeuteen ja vaihtelee hieman eri valmistajilla. Vaakaputken pituus keskeltä keskelle on yleensä h -1..2 cm.
Pitkien henkilöiden on syytä valita laskennallista matalampi runko ja kompensoida pienemmät mitat pidemmällä satulan kannatusputkella ja pidemmällä ohjainkannattimella.
(Maastopyörään on valittava n. 10 cm matalampi runko kuin yllä olevalla laskentamallilla saadaan.)

- Rungon geometria
Vakaan ajon kannalta tärkeitä mittoja ovat ohjauslaakerin kulma vaakatasoon ja etujättö. (etujättö = ohjauslaakerin keskilinjan jatketun kohdan ja etupyörän maakosketuskohdan ero ajoradassa. Ohjauslaakerin keskilinja osoittaa etupyörän maakosketuskohdan etupuolelle.) Etujättö voidaan mitata tai laskea [3] ja sen suuruus riippuu ohjauskulmasta, haarukan muodosta ja eturenkaan koosta.
Kuntopyöräilijän on syytä varoa jyrkkää yli 73°:n ohjauskulmaa ja pientä etujättöä. Tällainen pyörä on turhan herkkä ohjausliikkeille ja tuntuu epämiellyttävän kiikkerältä ajaa pienellä nopeudella. Jyrkkäkeulainen runko vaatii ajajalta erityistä pyörän hallintataitoa ja on tarkoitettu ajajajoukossa puikkelehtiville "kiritykeille" maantieajon yhteislähtökilpailuihin. Kuntoilijalle ja aloittelevalle kilpapyöräilijälle sopiva arvo ohjauskulmalle on 71°..

9

15316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KSi

      ... ja minä kun luulin, että tällä palstalla ei käy oikeita pyöräilyn harrastajia ollenkaan.

      Eihän pyöräilyä voi kutsua harrastukseksi, jos ajelee sillä kouluun ja kitskalle
      kun ei isä tai äiti lähde autolla viemään.

      Olisi mielessä muutamia kysymyksiä, mutta en olettanut saavani niihin vastauksia, täytyypä nyt yrittää.

      • Patonki

        Kiitoksia. Lopussa oli mukava linkki, josta saattoi tulostaa ilmaiseksi saksankielisen treenioppaan. Taas on iloa, kun on kieltä joskus opiskellut.


      • -merckx-
        Patonki kirjoitti:

        Kiitoksia. Lopussa oli mukava linkki, josta saattoi tulostaa ilmaiseksi saksankielisen treenioppaan. Taas on iloa, kun on kieltä joskus opiskellut.

        Virheitä:

        - Satulan paikka on se yksi ja oikea, muu ajoasento rakennetaan sen mukaan, rungon koko mukaan lukien.
        - Satulan tulee olla vaakasuorassa vaikka droppia olisi kuinka paljon tahansa, muuten liukuu eteenpäin ja joutuu kannatteemaan käsillään -> hartiat väsyy.
        - Pyöritys helpottuu kun klossi on päkiän takana eikä edessä.
        - Noi mitat sormenpäistä tankoon on ihan turhia, oikea mitta on se mikä tuntuu hyvältä, tankon reach ja kahvojen malli vaikuttaa jopa 20mm suuntaan tai toiseen.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        -merckx- kirjoitti:

        Virheitä:

        - Satulan paikka on se yksi ja oikea, muu ajoasento rakennetaan sen mukaan, rungon koko mukaan lukien.
        - Satulan tulee olla vaakasuorassa vaikka droppia olisi kuinka paljon tahansa, muuten liukuu eteenpäin ja joutuu kannatteemaan käsillään -> hartiat väsyy.
        - Pyöritys helpottuu kun klossi on päkiän takana eikä edessä.
        - Noi mitat sormenpäistä tankoon on ihan turhia, oikea mitta on se mikä tuntuu hyvältä, tankon reach ja kahvojen malli vaikuttaa jopa 20mm suuntaan tai toiseen.

        Silti hyvä peruspaketti, josta on hyvä lähteä liikkeelle. Moni marketti, urheilumarketti mukaanlukien myy aivan surutta pyöriä, jotka eivät ole hehtaarillekkaan oikean kokoisia :(

        Kerran kävin yhdessä tälläkin palstalla aktiivisesti mainostavassa "pyöräliikkeessä", jossa "myyjä" yritti esitellä täysin väärän kokoista pyörää minulle. :D Tämänkaltaisilla perustiedoilla voi kenties ohittaa suurimmat sudenkuopat.


    • ToSaMa

      Mahtavaa Roope. Käytännön vinkkejäkin mitoituksiin "kuntoilijalle" sisältyy kirjoitukseesi. Kiitos, tämä oli tosi asiantuntijan artikkeli, joihin harvoin törmää palstoilla.

    • ma-vic

      Täytyy ottaa sellainen seikka huomioon, että aloitteleva pyöräilijä ei voi säätää heti asentoaan sellaiseksi, mikä se on ammattilaisilla. Heillä on treenatut keskivartalon lihakset ja pitkä kokemus muutenkin. Satulan paikka on aika tarkkaan määrätty, mutta se muu menee vähitellen kohti sitä parasta.

    • reeeeerrrrrrrrrrrrrr

      Mielestäni tuossa on yksi paha virhe. Kyllä se ajoasennon pituuden säätö tehdään ensisijaisesti stemmillä eikä satulan etäisyyttä säätämällä. Satulan etäisyyssäätö käytetään siihen, että persuksen/polven kohta kampiin/polkimiin saadaan oikeaksi ja kun se on tehty niin sen jälkene stemmillä katsotaan ajoasennon pituus sopivaksi.

    • 23

      Olen lasketellut maantiepyörällä mäkeä 70 vauhtia siten että oli 10kg tavaraa pikalinkkuun kiinnitetyllä tarakalla, enkä huomannut mitään eturenkaan väpätyksiä. Painonjakauma oli varmasti pahasti tuon suosituksen ulkopuolella.

    • pitkäjalka

      Ihmettelen miksi pyörän koko valitaan rungon korkeuden perusteella. Eikö se pitäisi valita vaakaputken pituuden perusteella?

      Minulla on kaksi numeroa liian pieni runko, ainakin ohjeiden mukaan, mutta koska satulaa voi nostaa on satula juuri oikealla korkeudella. Ja koska vaakaputki on pitkä, tankokin on oikealla kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe