miksi tarhan tädit ei voi sanoa vanhemmalle, joka vie selkeästi sairaan lapsen tarhaan, etteivät ota vastaan?
Nyt on sitten kymmenisen lasta saanut saman taudin. Olipa äiti jopa salannut lääkekuurin tarhan hoitajilta. Sairasta.
lapsen vieminen sairaana
36
4121
Vastaukset
- kun tarhantädit
eivät ole llääkäreitä eivätkä voi tehdä diagnooseja. Ja siksi, että Suomessa on vanhemmilla subjektiivinen oikeus päivähoitoon, jolloin vanhemmat päättävät lapsensa hoidon tarpeesta. Siksi, että Suomessa ihmisillä on ylipäätään hyvin paljon oikeuksia tehdä haluamallaan tavalla omat tareensa tyydyttääkseen. Velvoitteista ei tarvitse piitata.
- asiasta huomautettiin
mutta äiti jätti lapsen tarhaan silti. törkeää!
- valivali...
asiasta huomautettiin kirjoitti:
valittaa.onneksi lastensuojelu on keksitty.miksi et ottanut sinne yhteyttä?vastuu taisi jäädä sinulle,kun kerran huomasit tapauksen.vanhemmat kun luulevat,että tarhat on sairaaloita.tarhoissa on kai periaate,että asiakas on aina oikeassa.ei tarhan tätien lapset siitä sairastu,jos he ottavat oksentavankin lapsen vastaan,kuten olen kuullut tapahtuvan.
- kotiin jäädä
valivali... kirjoitti:
valittaa.onneksi lastensuojelu on keksitty.miksi et ottanut sinne yhteyttä?vastuu taisi jäädä sinulle,kun kerran huomasit tapauksen.vanhemmat kun luulevat,että tarhat on sairaaloita.tarhoissa on kai periaate,että asiakas on aina oikeassa.ei tarhan tätien lapset siitä sairastu,jos he ottavat oksentavankin lapsen vastaan,kuten olen kuullut tapahtuvan.
Hoh hoijaa. Tietääköhän tarhantädit että esim. useimmat tarvitsevat lääkärintodistuksen lapsen sairauksesta jäädäkseen kotiin hoitamaan. Ei sellaista kehtaa edes mennä hakemaan jonkun pikku sairastelun takia jos vaikka lääkäri ei edes ole sitä mieltä että sitä tarvitaan.
Tietenkin tarhantädit toivoisivat että lasta ei tuoda edes puolikuntoisena hoitoon eikä vanhemmatkaan sitä toivoisi mutta joskus on pakko.
Jos joku nyt on selvästi sairaana tuonut niin sehän on jo ihme. Itse ainakin todella haluan jäädä hoitamaan lasta jos katson että siihen on aihetta. Ensin täytyy itse diagnosoida onko lapsi tarpeeksi sairas saadakseen lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksen ja vasta sitten voin tehdä päätöksen siitä jäädäänkö vai ei.
Monilla hoitajilla ei ole oikein mitään tietoa lasten yleisimmistä sairauksista. Monihan virustaudeista on esim. sellaisia että niihin ei ole mitään lääkekuuria tai erityistä parannuskeinoa ja hoidosta ei tarvitse olla pois ellei ole kuumetta tai yleiskunto muuten jotenkin erityisen huono.
Esim. silmätulehtuksesta saa lapsi sairauslomaa vaihtelevasti. Eräs lääkäri antoi esim. vain sen päivän kun oli lääkärikäynti ja samana päivänä antibioottikuuri aloitettiin. Hoidossa sitten ihmeteltiin seuraavana päivänä että onko varmasti päiväkotikuntoinen. Enhän minä sitä voi päättää itse kuinka kauan lapsi saa olla kotona. Ja sitten niidenkin sairauksien kohdalla johon ei ole ollut lääkärikäyntiä takana eli itse olen arvioinut sairasloman pituuden joskus tuntuu että oletetaan että ollaan viikko kotona vaikka jonkun kurkunpäätulehduksen takia vaikka kyseisessäkin sairauksessa voi mennä hoitoon vaikka heti jollei ole kuumetta ja erittäin huonokuntoinen.
Kerran esikoisen kohdalla sattui että oli erittäin paha sitkeä yskä. Selvästi vihjailtiin että pitäisiköhän viedä lääkäriin ja olsikohan sairasloman paikka. No lääkäriin sitten vein ja diagnoosi oli se mitä olin nyt itse ajatellutkin eli ei mitään kummempaa. Vain flunssa johon liittyi sitkeä yskä. Vähän noloa oli. Lääkäri kirjoitti sitten parin päivän sairasloman lapselle kun sanoin että päiväkodista oltiin jotain huomauteltu. Ajattele jos en olisi saanut sitä todistusta niin sanotusti olisin siis ollut ilman syytä pois töistä tuon lääkärikäyntipäivän. - lapsen
kotiin jäädä kirjoitti:
Hoh hoijaa. Tietääköhän tarhantädit että esim. useimmat tarvitsevat lääkärintodistuksen lapsen sairauksesta jäädäkseen kotiin hoitamaan. Ei sellaista kehtaa edes mennä hakemaan jonkun pikku sairastelun takia jos vaikka lääkäri ei edes ole sitä mieltä että sitä tarvitaan.
Tietenkin tarhantädit toivoisivat että lasta ei tuoda edes puolikuntoisena hoitoon eikä vanhemmatkaan sitä toivoisi mutta joskus on pakko.
Jos joku nyt on selvästi sairaana tuonut niin sehän on jo ihme. Itse ainakin todella haluan jäädä hoitamaan lasta jos katson että siihen on aihetta. Ensin täytyy itse diagnosoida onko lapsi tarpeeksi sairas saadakseen lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksen ja vasta sitten voin tehdä päätöksen siitä jäädäänkö vai ei.
Monilla hoitajilla ei ole oikein mitään tietoa lasten yleisimmistä sairauksista. Monihan virustaudeista on esim. sellaisia että niihin ei ole mitään lääkekuuria tai erityistä parannuskeinoa ja hoidosta ei tarvitse olla pois ellei ole kuumetta tai yleiskunto muuten jotenkin erityisen huono.
Esim. silmätulehtuksesta saa lapsi sairauslomaa vaihtelevasti. Eräs lääkäri antoi esim. vain sen päivän kun oli lääkärikäynti ja samana päivänä antibioottikuuri aloitettiin. Hoidossa sitten ihmeteltiin seuraavana päivänä että onko varmasti päiväkotikuntoinen. Enhän minä sitä voi päättää itse kuinka kauan lapsi saa olla kotona. Ja sitten niidenkin sairauksien kohdalla johon ei ole ollut lääkärikäyntiä takana eli itse olen arvioinut sairasloman pituuden joskus tuntuu että oletetaan että ollaan viikko kotona vaikka jonkun kurkunpäätulehduksen takia vaikka kyseisessäkin sairauksessa voi mennä hoitoon vaikka heti jollei ole kuumetta ja erittäin huonokuntoinen.
Kerran esikoisen kohdalla sattui että oli erittäin paha sitkeä yskä. Selvästi vihjailtiin että pitäisiköhän viedä lääkäriin ja olsikohan sairasloman paikka. No lääkäriin sitten vein ja diagnoosi oli se mitä olin nyt itse ajatellutkin eli ei mitään kummempaa. Vain flunssa johon liittyi sitkeä yskä. Vähän noloa oli. Lääkäri kirjoitti sitten parin päivän sairasloman lapselle kun sanoin että päiväkodista oltiin jotain huomauteltu. Ajattele jos en olisi saanut sitä todistusta niin sanotusti olisin siis ollut ilman syytä pois töistä tuon lääkärikäyntipäivän.voi viedä hoitoon, jos ei ole kuumetta. Mutta miksi ei ajatella sen puolikuntoisen lapsen olotilaa. Miltä tuntuisi olla kahdenkymmenen lapsen hälinässä ja yrittää jaksaa leikkiä, kun muutkin leikkii. Saatikka sitten osallistua jumppaan, kun sen takia hoitoon tultiin, vaikka räkä valuu ja keuhkot rohisee kuin puurokattila.
Itse en ainakaan ajattele, että vanhemmat pitäisivät lapsen kotona, jotta meillä olisi helpompaa, vaan säälittää sen lapsen puolesta, joka tulee sairastamaan/toipumaan isoon lapsiryhmään.
Meillä on tälläiselle puolikuntoiselle lapselle käynyt niin, että sai kuumeennoususta kohtauksen, jossa meni elottomaksi ja jouduttii elvyttämään ja kutsumaan ambulanssi. Sen jälkeen toipuikin sitten kotona useamman viikon. Voin sanoa, että kyllä pelotti tuo tilanne meitä työntekijöitä. Mutta ei kyllä se perhe varmasti tuo lasta enää puolikuntoisena hoitoon.
Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen "miksi ei passiteta lasta kotiin hoitoontuodessa?", niin kyllä olen käännyttänyt yhden lapsen aamulla kotiin, kun oli selvästi kipeä ja päiväkodissa oli jyllännyt angiina toista kuukautta. Lapsi oli valittanut jo aamulla kurkkukipua ja pahaa oloa, mutta oli sanonut, että ei halua lääkäriin eikä mitata kuumetta. Äiti sanoi minulle, että mittaa kuume, jos on tarvetta. Lapsen äänikin oli jo sellainen puuromainen, niinkuin monesti kurkkukipuisella on. Kyllä äiti lähti lapsen kanssa ja olivat käyneet lääkärillä. Soitti seuraavana päivänä ja kiitti, kun oli käsketty lääkäriin, lapsella oli nimittäin angiina. - vapaa valinta
lapsen kirjoitti:
voi viedä hoitoon, jos ei ole kuumetta. Mutta miksi ei ajatella sen puolikuntoisen lapsen olotilaa. Miltä tuntuisi olla kahdenkymmenen lapsen hälinässä ja yrittää jaksaa leikkiä, kun muutkin leikkii. Saatikka sitten osallistua jumppaan, kun sen takia hoitoon tultiin, vaikka räkä valuu ja keuhkot rohisee kuin puurokattila.
Itse en ainakaan ajattele, että vanhemmat pitäisivät lapsen kotona, jotta meillä olisi helpompaa, vaan säälittää sen lapsen puolesta, joka tulee sairastamaan/toipumaan isoon lapsiryhmään.
Meillä on tälläiselle puolikuntoiselle lapselle käynyt niin, että sai kuumeennoususta kohtauksen, jossa meni elottomaksi ja jouduttii elvyttämään ja kutsumaan ambulanssi. Sen jälkeen toipuikin sitten kotona useamman viikon. Voin sanoa, että kyllä pelotti tuo tilanne meitä työntekijöitä. Mutta ei kyllä se perhe varmasti tuo lasta enää puolikuntoisena hoitoon.
Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen "miksi ei passiteta lasta kotiin hoitoontuodessa?", niin kyllä olen käännyttänyt yhden lapsen aamulla kotiin, kun oli selvästi kipeä ja päiväkodissa oli jyllännyt angiina toista kuukautta. Lapsi oli valittanut jo aamulla kurkkukipua ja pahaa oloa, mutta oli sanonut, että ei halua lääkäriin eikä mitata kuumetta. Äiti sanoi minulle, että mittaa kuume, jos on tarvetta. Lapsen äänikin oli jo sellainen puuromainen, niinkuin monesti kurkkukipuisella on. Kyllä äiti lähti lapsen kanssa ja olivat käyneet lääkärillä. Soitti seuraavana päivänä ja kiitti, kun oli käsketty lääkäriin, lapsella oli nimittäin angiina.Niinpä niin, ei varmaan monikaan vanhempi itse haluaisi viedä puolikuntoista lasta hoitoon mutta mitä siis itse tekisit jos lapsen sairasloma on loppu (esim. 3 päivän sairis) ja lapsi on sen jälkeen vielä vähän puolikuntoinen mutta jos ei siis ole kuumetta tai muutenkaan mitenkään erityisen huonovointinen niin kyllä sitä valitettavasti on tuotava lapsi hoitoon vaikka hieman nenä vielä vuotaisi ja yskittäisi. Ei varmaan moni lääkäri katsoisi hyvällä jos lisää sairaslomapäiviä haetaan että voi jäädä kotiin hoitamaan. Nimittäin useimmat lääkäritkin kyllä pitävät rajana juuri kuumetta tai muuten aika rajua huonoa yleiskuntoa että katsovat aiheelliseksi että lapsi ei voi mennä hoitoon.
- jos lapsella
vapaa valinta kirjoitti:
Niinpä niin, ei varmaan monikaan vanhempi itse haluaisi viedä puolikuntoista lasta hoitoon mutta mitä siis itse tekisit jos lapsen sairasloma on loppu (esim. 3 päivän sairis) ja lapsi on sen jälkeen vielä vähän puolikuntoinen mutta jos ei siis ole kuumetta tai muutenkaan mitenkään erityisen huonovointinen niin kyllä sitä valitettavasti on tuotava lapsi hoitoon vaikka hieman nenä vielä vuotaisi ja yskittäisi. Ei varmaan moni lääkäri katsoisi hyvällä jos lisää sairaslomapäiviä haetaan että voi jäädä kotiin hoitamaan. Nimittäin useimmat lääkäritkin kyllä pitävät rajana juuri kuumetta tai muuten aika rajua huonoa yleiskuntoa että katsovat aiheelliseksi että lapsi ei voi mennä hoitoon.
on kaksi vanhempaa, niin miksi ei voi ensin olla toinen kotona ja sitten toinen. Tai mahdollisesti kysyä isovanhempia tai jotain muuta joka olisi mahdollisesti kotona. Yksinhuoltajilla toki vaikeampaa. Minulle henk.koht. on ihan sama vaikka hoitaisin sairastakin lasta, mutta ei ole reilua sairaalle/puolikuntoiselle lapselle, että joutuu olemaan isossa ryhmässä eikä ole reilua muita lapsia kohtaa, että yhden lapsen takia ei voisi tehdä jotain asioita, kun yhtä puolikuntoista ei voisi ottaa mukaan ja yksi aikuinen pitäisi jättää hänen seurakseen.
Kaiken lisäksi puolikuntoinen saa vielä uusia pöpöjä hoidossa ja tauti senkun pitkittyy.
Tiedän että se omasta työstä poissaolo voi olla vaikeaa kovin pitkää aikaa, eikä nyt pelkän nuhan ja yskän takia tarvitse pois ollakkaan, mutta kun ihan selvästi sairasta lasta tuodaan hoitoon, niin se on sääli. Ja monesti kuulee lauseen, kun ei ollut kuumetta, niin tultiin. Mutta kun se kuume ei ole sairauden mittari. Joku ei saa kuumetta juuri koskaan, mutta voi olla muuten kovin tukkoinen ja lapsen olo silminnähden hankala, niin ei voi oikein ymmärtää miksi lapsi tuodaan hoitoon. Jos olisi päivän, kaksi kotona, niin voisi mennä ohi ihan sellaisena eikä jatkuisi viikkotolkulla, kunnes menee sitten korviin ja saa antibioottikuurin. - mutta...
jos lapsella kirjoitti:
on kaksi vanhempaa, niin miksi ei voi ensin olla toinen kotona ja sitten toinen. Tai mahdollisesti kysyä isovanhempia tai jotain muuta joka olisi mahdollisesti kotona. Yksinhuoltajilla toki vaikeampaa. Minulle henk.koht. on ihan sama vaikka hoitaisin sairastakin lasta, mutta ei ole reilua sairaalle/puolikuntoiselle lapselle, että joutuu olemaan isossa ryhmässä eikä ole reilua muita lapsia kohtaa, että yhden lapsen takia ei voisi tehdä jotain asioita, kun yhtä puolikuntoista ei voisi ottaa mukaan ja yksi aikuinen pitäisi jättää hänen seurakseen.
Kaiken lisäksi puolikuntoinen saa vielä uusia pöpöjä hoidossa ja tauti senkun pitkittyy.
Tiedän että se omasta työstä poissaolo voi olla vaikeaa kovin pitkää aikaa, eikä nyt pelkän nuhan ja yskän takia tarvitse pois ollakkaan, mutta kun ihan selvästi sairasta lasta tuodaan hoitoon, niin se on sääli. Ja monesti kuulee lauseen, kun ei ollut kuumetta, niin tultiin. Mutta kun se kuume ei ole sairauden mittari. Joku ei saa kuumetta juuri koskaan, mutta voi olla muuten kovin tukkoinen ja lapsen olo silminnähden hankala, niin ei voi oikein ymmärtää miksi lapsi tuodaan hoitoon. Jos olisi päivän, kaksi kotona, niin voisi mennä ohi ihan sellaisena eikä jatkuisi viikkotolkulla, kunnes menee sitten korviin ja saa antibioottikuurin.Mutta, mutta siis samasta sairaudesta ei niin vaan saa sairista esim. viisi arkipäivää. Yleisimmin sairista annetaan lapselle n.3 päivää tietenkin sairauden vakavuudesta riippuen mutta tuo on se kokemukseni mukaan yleisin esim. kuume-nuhataudissa. Senhän voi sitten jakaa miten haluaa vanhempien kesken. Lisää on vähän noloa mennä hakemaan niinkuin jo sanoin jos ei mitään pahempaa ole kun vain hieman puolikuntoinen.
- ole niin että,
mutta... kirjoitti:
Mutta, mutta siis samasta sairaudesta ei niin vaan saa sairista esim. viisi arkipäivää. Yleisimmin sairista annetaan lapselle n.3 päivää tietenkin sairauden vakavuudesta riippuen mutta tuo on se kokemukseni mukaan yleisin esim. kuume-nuhataudissa. Senhän voi sitten jakaa miten haluaa vanhempien kesken. Lisää on vähän noloa mennä hakemaan niinkuin jo sanoin jos ei mitään pahempaa ole kun vain hieman puolikuntoinen.
se kolme päivää on tarkoitettu lapsen sairauden ajan hoidon järjestämiseksi? -tietenkin saa olla pois töistäkin itse, mutta sen kolmen päivän aikana pystyy järjestämään jatkohoidon lapselle ja itse palata töihin. Kolmelta ekalta päivältä maksetaan palkka.
- suhteellisuudentajua
ole niin että, kirjoitti:
se kolme päivää on tarkoitettu lapsen sairauden ajan hoidon järjestämiseksi? -tietenkin saa olla pois töistäkin itse, mutta sen kolmen päivän aikana pystyy järjestämään jatkohoidon lapselle ja itse palata töihin. Kolmelta ekalta päivältä maksetaan palkka.
Näinhän se on ja monellako on oikeasti varaa jäädä kotiin vain kun esim. flunssasta on ehkä vain rippeet jäljellä. Kyllä jos lapsi oikeasti on niin sairas että ei päivähoitoon kykene niin kyllä silloin sairistakin kirjoitettaisiin enemmän. Esim. kun on vesirokko niin sanottiin suoraan että ainakaan viikkoon ei saa lasta hoitoon viedä ja sairaslomalappu sen mukaan.
Pointtihan on se kun on puhuttu siitä että miksi lapsi tuodaan ehkä vielä puolikuntoisena hoitoon niin kotona oleva vanhempi voi kyllä pitää vaikka viikon esim. flunssan takia mutta työssäkäyvä ei voi pitää kun sen ehkä kolme päivää mitä sairista kirjoitetaan. (Eli se aika kun todennäköisesti kuumetta ei enää ole) On ehkä hieman liioiteltua jatkaa sairista niin ettei siitä ole enää jälkeäkään. Sehän voi kestää vaikka yli viikon. Ja lisäksi vaikka pitäisi palkatonta lomaa niin siihenkin kyllä tarvitsee lääkärin todistuksen ja ei sitä nyt ihan vain flunssan (nuhaa, köhää jne..) jälkimainingeista enää lisää kirjoiteta. - miksi?
ole niin että, kirjoitti:
Ja mitä ihme järjestelyjä. Ei kaikilla ole niitä kotona olevia sukulaisia tai eläkkeellä olevia isovanhempia joille lapsen voi työntää. Ketään vierasta en ikinä ottaisi lastani hoitamaan. Kyllä siihen lääkärin arvioon on luotettava ja oltava itse hoitamassa ne päivät kun lääkäri on arvioinut että pitäisi kotona olla. Miksi siis pitäisi jatkaa kotona jos lääkärin arvion mukaan se ei ole enää välttämätöntä? Kyllä muuten itsekin se kokenyt vanhempi osaa sitten arvioida onko sairasloman loppumisen jälkeen aihetta jatkaa sairista mutta se että ei ole täysin 100% parantunut ei ole enää riittävä syy hakea lisää sairista. Hieman puolikuntoisena on lasten pakko välillä mennä. Ei kukaan voi olla pois töistä viikkoa tai enemmän ellei se ole siis aivan välttämätöntä ja siitä voi olla tietenkin eri mieltä mikä on välttämätöntä ja mikä ei mutta useimmiten kai terveydenhuollon ammattilaiset kyllä osaavat arvioida sen.
- ei pidä
miksi? kirjoitti:
Ja mitä ihme järjestelyjä. Ei kaikilla ole niitä kotona olevia sukulaisia tai eläkkeellä olevia isovanhempia joille lapsen voi työntää. Ketään vierasta en ikinä ottaisi lastani hoitamaan. Kyllä siihen lääkärin arvioon on luotettava ja oltava itse hoitamassa ne päivät kun lääkäri on arvioinut että pitäisi kotona olla. Miksi siis pitäisi jatkaa kotona jos lääkärin arvion mukaan se ei ole enää välttämätöntä? Kyllä muuten itsekin se kokenyt vanhempi osaa sitten arvioida onko sairasloman loppumisen jälkeen aihetta jatkaa sairista mutta se että ei ole täysin 100% parantunut ei ole enää riittävä syy hakea lisää sairista. Hieman puolikuntoisena on lasten pakko välillä mennä. Ei kukaan voi olla pois töistä viikkoa tai enemmän ellei se ole siis aivan välttämätöntä ja siitä voi olla tietenkin eri mieltä mikä on välttämätöntä ja mikä ei mutta useimmiten kai terveydenhuollon ammattilaiset kyllä osaavat arvioida sen.
vanhempien esittää vaatimuksia lapsen ulkoilusta, liikkumisesta ym. mihin ei voisi osallistua puolikuntoisena. Päiväkotiin pitäisi tuoda vasta sitten, kun lapsi pystyy osallistumaan päiväkodin normaaliin arkeen ja toimintaa ilman mitään erityisvaatimuksia. Tämä ei tietenkään koske mitään pitkäaikaissairauksia eikä tapaturman jälkeisiä toipumisia (esim. kipsi kädessä).
Ja jos työpaikalta saa olla kolme päivää ilman lääkärin todistusta hoitamassa sairasta lasta, niin eikö voi ensin olla äiti kolme päivää ja sitten isä pari päivää viikonloppu, niin on pitkä aika toipua. - väärinkäsitystä
ei pidä kirjoitti:
vanhempien esittää vaatimuksia lapsen ulkoilusta, liikkumisesta ym. mihin ei voisi osallistua puolikuntoisena. Päiväkotiin pitäisi tuoda vasta sitten, kun lapsi pystyy osallistumaan päiväkodin normaaliin arkeen ja toimintaa ilman mitään erityisvaatimuksia. Tämä ei tietenkään koske mitään pitkäaikaissairauksia eikä tapaturman jälkeisiä toipumisia (esim. kipsi kädessä).
Ja jos työpaikalta saa olla kolme päivää ilman lääkärin todistusta hoitamassa sairasta lasta, niin eikö voi ensin olla äiti kolme päivää ja sitten isä pari päivää viikonloppu, niin on pitkä aika toipua.Voi etkö jo tajunnut tuota sairaslomajuttua. Siis jos saa sairista kolme päivää niin se on se kolme päivää jonka voi jakaa kahden vanhemman kesken tietenkin miten huvittaa eikä mitenkään niin että kolme päivää toinen vanhempi ja toiset 3 voi pitää toinen. Haloo! Ja olen koko ajan puhunut siitä tilanteesta että töihin tarvitsee lääkärintodistuksen lapsen sairastuessa! Aika harvassa paikassa voi olla päivääkään ilman lääkärintodistusta. Helpompaahan se on jos kummallakin isällä ja äidillä sattuu olemaan työpaikka jossa todellakin saa olla se kolme päivää ilman mitään todistusta!
Ei minulle tulisi mieleenkään esittää mitään erikoistoivomuksia jos lapsi on juuri palannut sairikselta takaisin hoitoon. Jos katson itse että lapsi ei voi osallistua normaaliin hoitopäivään niin veisin sitten lapsen lääkäriin hakemaan lisää sairista jolloin lääkäri sen varmaankin kirjoittaisi jos on samaa mieltä lapsen voinnista. Olen itsekin kerran joutunut pyytämään lisää sairista kun lääkärin antama pari päivää ei riittänyt ja ei se ollut mikään ongelma kun lääkäri oli myös samaa mieltä että eihän lasta voi vielä hoitoon viedä. (oksenteli vielä monta kertaa päivässä)
Tarkoitan itse puolikuntoisella lapsella sitä että esim. nuha-kuumeen jälkeen on vielä esim. nuhaa ja yskää ja ehkä hieman väsyneempi kun tavallisesti. En sen kummempaa. En ainakaan itse kehtaisi tuollaisessa tilanteessa mennä lääkäriin hinkumaan lisää sairista koska ehkä hänkään ei pitäisi sitä tarpellisenä kuitenkaan tuossa tilanteessa. - nimenomaan
väärinkäsitystä kirjoitti:
Voi etkö jo tajunnut tuota sairaslomajuttua. Siis jos saa sairista kolme päivää niin se on se kolme päivää jonka voi jakaa kahden vanhemman kesken tietenkin miten huvittaa eikä mitenkään niin että kolme päivää toinen vanhempi ja toiset 3 voi pitää toinen. Haloo! Ja olen koko ajan puhunut siitä tilanteesta että töihin tarvitsee lääkärintodistuksen lapsen sairastuessa! Aika harvassa paikassa voi olla päivääkään ilman lääkärintodistusta. Helpompaahan se on jos kummallakin isällä ja äidillä sattuu olemaan työpaikka jossa todellakin saa olla se kolme päivää ilman mitään todistusta!
Ei minulle tulisi mieleenkään esittää mitään erikoistoivomuksia jos lapsi on juuri palannut sairikselta takaisin hoitoon. Jos katson itse että lapsi ei voi osallistua normaaliin hoitopäivään niin veisin sitten lapsen lääkäriin hakemaan lisää sairista jolloin lääkäri sen varmaankin kirjoittaisi jos on samaa mieltä lapsen voinnista. Olen itsekin kerran joutunut pyytämään lisää sairista kun lääkärin antama pari päivää ei riittänyt ja ei se ollut mikään ongelma kun lääkäri oli myös samaa mieltä että eihän lasta voi vielä hoitoon viedä. (oksenteli vielä monta kertaa päivässä)
Tarkoitan itse puolikuntoisella lapsella sitä että esim. nuha-kuumeen jälkeen on vielä esim. nuhaa ja yskää ja ehkä hieman väsyneempi kun tavallisesti. En sen kummempaa. En ainakaan itse kehtaisi tuollaisessa tilanteessa mennä lääkäriin hinkumaan lisää sairista koska ehkä hänkään ei pitäisi sitä tarpellisenä kuitenkaan tuossa tilanteessa.juuri nuha-kuumeen jälkeen, kun ollaan pois vain se yksi päivä. Ja seuraavana hoitopäivänä monet kyllä esittävät erityiskohtelua: vain 15 min ulkona, ei voi lähteä retkelle tai jumppaan. Mihis lapsi laitetaan, jos kaikki muut ovat lähdössä retkelle tai jumppaan tai kuka on yhden lapsen kanssa sisällä, kun muut ovat ulkona. Ja voin kyllä sanoa, että ei meillä ainakaan vanhemmat käytä lasta lääkärissä kuumeen ja nuhan takia, vaikka ovatkin kotona lapsen kanssa. Lääkäriin tuntuvat vievän vasta, jos on korva kipeä tai yskä tulee keuhkoista asti tosi pahana.
Kun puolikuntoiset tai sairaat lapset tuodaan hoitoon, niin tartuttavat he muita lapsia, mutta myös työntekijöitä. Ja jos henkilökunta on sairaana ei aina saada sijaisia, varsinkin, jos moni samaan aikaan pois. Tällöin ei taas ole tarpeeksi työntekijöitä hoitamassa lapsia.
Mutta mulle ihan sama, hoidan ne lapset ketkä hoitoon aamulla tuodaan ja sillä selvä. Jos joku selvästi sairas kehotetaan vanhempaa viemään lapsi lääkärille tai kotihoitoon. Tai niin kuin yleensä, soitetaan tunnin parin kuluttua vanhempi hakemaan lapsi kotiin. - kotona oleva vanhempi
kotiin jäädä kirjoitti:
Kerran esikoisen kohdalla sattui että oli erittäin paha sitkeä yskä. Selvästi vihjailtiin että pitäisiköhän viedä lääkäriin ja olsikohan sairasloman paikka. No lääkäriin sitten vein ja diagnoosi oli se mitä olin nyt itse ajatellutkin eli ei mitään kummempaa. Vain flunssa johon liittyi sitkeä yskä. Vähän noloa oli. Lääkäri kirjoitti sitten parin päivän sairasloman lapselle kun sanoin että päiväkodista oltiin jotain huomauteltu. Ajattele jos en olisi saanut sitä todistusta niin sanotusti olisin siis ollut ilman syytä pois töistä tuon lääkärikäyntipäivän.tässä tapauksessa.... vieläkin törkeämpää mielestäni.
- ???????
kotona oleva vanhempi kirjoitti:
tässä tapauksessa.... vieläkin törkeämpää mielestäni.
Siis mitäköhän oikein tarkoitat?
- että.........
??????? kirjoitti:
Siis mitäköhän oikein tarkoitat?
kyseessä oleva vanhempi on päivät kotona. silti vei sairaan lapsen tarhaan.
- ??????
että......... kirjoitti:
kyseessä oleva vanhempi on päivät kotona. silti vei sairaan lapsen tarhaan.
Ainakaan tuossa jutussa johon olet vastannut ei ole kyse siitä että vanhempi on kotona. Mihin tapaukseen viittaat?
- .......................
?????? kirjoitti:
Ainakaan tuossa jutussa johon olet vastannut ei ole kyse siitä että vanhempi on kotona. Mihin tapaukseen viittaat?
eli vastasin alunperin väärään viestiin!
- Anonyymi
vapaa valinta kirjoitti:
Niinpä niin, ei varmaan monikaan vanhempi itse haluaisi viedä puolikuntoista lasta hoitoon mutta mitä siis itse tekisit jos lapsen sairasloma on loppu (esim. 3 päivän sairis) ja lapsi on sen jälkeen vielä vähän puolikuntoinen mutta jos ei siis ole kuumetta tai muutenkaan mitenkään erityisen huonovointinen niin kyllä sitä valitettavasti on tuotava lapsi hoitoon vaikka hieman nenä vielä vuotaisi ja yskittäisi. Ei varmaan moni lääkäri katsoisi hyvällä jos lisää sairaslomapäiviä haetaan että voi jäädä kotiin hoitamaan. Nimittäin useimmat lääkäritkin kyllä pitävät rajana juuri kuumetta tai muuten aika rajua huonoa yleiskuntoa että katsovat aiheelliseksi että lapsi ei voi mennä hoitoon.
EI tarvi tuoda eikä saa tuoda sairasta lasta hoitoon.Osalla nykyvanhemmista puuttuu terve järki,n,s maalaisjärki. Jos ette ymmärrä tätä, niin ottakaa selvää mitä se mahtaa tarkoittaa. Vai onko liian vaikeaa.
- Anonyymi
asiasta huomautettiin kirjoitti:
Oisko ollut isän tapaamisvuoro se päivä.
Niin siksi kipeenä vaikka päivöhoitoon
- ...tarhakettu...
"Olipa äiti jopa salannut lääkekuurin tarhan hoitajilta. Sairasta." Ei lainkaan sairasta, sanon minä. Miksi hoitajille pitäisi raportoida lääkekuurit ynnä muut kaikki perheen asiat? Kai minä uskon enemmän lääkäriä, joka on lääkekuurin määrännyt ja todennut, että lapsi on vointinsa puolesta ok-kunnossa päivähoitoon eikä tartuntavaaraakaan ole. Silloin ei lääkekuuri kuulu tippaakaan hoitajille, edellyttäen, että on tiedossa, ettei kyseinen lääke aiheuta lapselle allergisia reaktioita. Pikemminkin voisi kysyä, minkä sortin virheeseen syyllistyy hoitaja, joka kertoo lapsiryhmän muille vanhemmille, kuka sairastaa ja mitä tai kuka on lääkekuurilla ja miksi!
- sairasta touhua
ettei kerrota lääkekuurista, mutta onhan se ihan hyvä hoidossakin tiettä mikäli lapsella kuuri on päällä. Se nimittäin voi vaikuttaa lapsen yleiseen olotilaan, väsymykseen, ruokailuun ym. Vaikka lapset ei hoitajien omia olekaan, niin hoidon kannalta kiinnostaa lapsen elämä hoitajia eli halutaan tietää lapsen kuulumisista ihan niin kuin vanhemmatkin haluavat tietää hoitopäivän kuulumisista. Eikä niistä lääkekuureista ja sairasteluista muille vanhemmille kerrota. Ainoastaan voidaan sanoa, että sitä tai tätä tautia on nyt liikkeellä.
- Suomessa kun on
sairasta touhua kirjoitti:
ettei kerrota lääkekuurista, mutta onhan se ihan hyvä hoidossakin tiettä mikäli lapsella kuuri on päällä. Se nimittäin voi vaikuttaa lapsen yleiseen olotilaan, väsymykseen, ruokailuun ym. Vaikka lapset ei hoitajien omia olekaan, niin hoidon kannalta kiinnostaa lapsen elämä hoitajia eli halutaan tietää lapsen kuulumisista ihan niin kuin vanhemmatkin haluavat tietää hoitopäivän kuulumisista. Eikä niistä lääkekuureista ja sairasteluista muille vanhemmille kerrota. Ainoastaan voidaan sanoa, että sitä tai tätä tautia on nyt liikkeellä.
Päiväkoti! eikä lastentarha!
Päiväkodin hoitajat ja opettajat, päiväkotiapulainen, laitoshuoltaja...siinä ammattinimikkeitä!
Lastentarhanopettaja on jäänne menneiltä ajoilta, nyk. kaikki ovat kasvatustieteen kandeja taio sosionomeja(amk), eikä tarhantätejä...sellaista ammattia ei ole olemassakaan! - Tarha, tarha, oi tarha
Suomessa kun on kirjoitti:
Päiväkodin hoitajat ja opettajat, päiväkotiapulainen, laitoshuoltaja...siinä ammattinimikkeitä!
Lastentarhanopettaja on jäänne menneiltä ajoilta, nyk. kaikki ovat kasvatustieteen kandeja taio sosionomeja(amk), eikä tarhantätejä...sellaista ammattia ei ole olemassakaan!Vien lapseni tarhaan ja haen hänet tarhasta. Puhumme hänen kanssaan tarhasta ja oikein viljelen sitä sanaa! Meille on olemassa edelleenkin lastentarhanopettajia. Päivähoitopaikka ei ole meille millään muotoa "koti", siksi emme puhu päiväkodista. Koti-sana on pyhitetty vain ja ainoastaan sille paikalle, joka on ihan oikeasti koti. Suosittelen sitä siis muillekin!
Tarha-sanalla ei ole meille mitään negatiivista kaikua, joten miksi välttää moisen varsin osuvan ja kauniin sanan käyttöä. Lapset ovat tarhassa kuin kasvit puutarhassa, rajatulla alueella saavat toivon mukaan hyvää hoivaa. Ettäs viitsitkin riekkua moisesta asiasta. Eiköhän tässä maailmassa ole suurempiakin huolenaiheita???
PS. Ensi viikkokin menee lapsellani taas tarhassa tarhakavereitten ja lastentarhanopettajien seurassa. - muualla kuin sun
Tarha, tarha, oi tarha kirjoitti:
Vien lapseni tarhaan ja haen hänet tarhasta. Puhumme hänen kanssaan tarhasta ja oikein viljelen sitä sanaa! Meille on olemassa edelleenkin lastentarhanopettajia. Päivähoitopaikka ei ole meille millään muotoa "koti", siksi emme puhu päiväkodista. Koti-sana on pyhitetty vain ja ainoastaan sille paikalle, joka on ihan oikeasti koti. Suosittelen sitä siis muillekin!
Tarha-sanalla ei ole meille mitään negatiivista kaikua, joten miksi välttää moisen varsin osuvan ja kauniin sanan käyttöä. Lapset ovat tarhassa kuin kasvit puutarhassa, rajatulla alueella saavat toivon mukaan hyvää hoivaa. Ettäs viitsitkin riekkua moisesta asiasta. Eiköhän tässä maailmassa ole suurempiakin huolenaiheita???
PS. Ensi viikkokin menee lapsellani taas tarhassa tarhakavereitten ja lastentarhanopettajien seurassa.mielikuvituksessa. On päivähoitolaki, on päivähoitomaksu...päiväkoti...voi lapsparkaa ku on saanu iteppäisen vanhemman, ja vielä ihmetellään miks suomikakarat voi huonosti! Täs se nähään!
- joka piti antaa kuusi
kertaa päivässä. On mielestäni todella ajattelematonta olla kertomatta tarhassa tästä. Lapsihan jäi nyt siis ilman lääkettä hei haloo.
- taimitarha
Suomessa kun on kirjoitti:
Lastentarhanopettaja on jäänne menneiltä ajoilta, nyk. kaikki ovat kasvatustieteen kandeja taio sosionomeja(amk), eikä tarhantätejä...sellaista ammattia ei ole olemassakaan!Suomessa on muuten päiväkoteja joiden pitkiä perinteitä on haluttu kunnioittaa käyttämällä päiväkodin aivan virallisena nimenä lastentarhaa.
- sairaanhoitajia
olemme lastenhoitajia. Sairaanhoitajat työskentelevät terveydenhoito puolella.Kysymys Teille hoitajia arvosteleville: hoitaisitko itse sairasta lasta ( toiset hoitolapset)koko pitkän päivän, samalla minimi palkalla?
- eikä teidänkään pitäisi
suostua kaiken maailman oikkuiluuun. jos näette, että lapsi on kipeä niin pitäisi olla oikeus käännyttää lapsi tarhasta kotiin lepäilemaan ja parantumaan.
- jos sairas
eikä teidänkään pitäisi kirjoitti:
suostua kaiken maailman oikkuiluuun. jos näette, että lapsi on kipeä niin pitäisi olla oikeus käännyttää lapsi tarhasta kotiin lepäilemaan ja parantumaan.
En todellakaan ymmärrä sitä jos joku vanhempi tuo selvästi sairaan lapsen hoitoon. Silloinhan ei pitäisi olla mikään ongelma viedä lapsi lääkäriin ja saada siitä vaikka sairaslomaa jos sitä paperia tarvitsee. Minä olen ollut aina pois ihan mielellään ja mitä enemmän sairista olen lapselle saanut niin sitä parempi vaan hänelle.
Mutta muistettakoon että päiväkodista ei niin vaan voida käännyttää kotiin lepäilemään jos vanhemmalla on pakko olla lääkärintodistus poissaolosta. Tällöin on hoitajan parasta olla varma että lapsi on todellakin selvästi niin sairas että myös lääkäri/terveydenhoitaja katsoo että ei voi osallistua päivähoitoon ja kirjoittaa siitä todistuksen. - ..............................
jos sairas kirjoitti:
En todellakaan ymmärrä sitä jos joku vanhempi tuo selvästi sairaan lapsen hoitoon. Silloinhan ei pitäisi olla mikään ongelma viedä lapsi lääkäriin ja saada siitä vaikka sairaslomaa jos sitä paperia tarvitsee. Minä olen ollut aina pois ihan mielellään ja mitä enemmän sairista olen lapselle saanut niin sitä parempi vaan hänelle.
Mutta muistettakoon että päiväkodista ei niin vaan voida käännyttää kotiin lepäilemään jos vanhemmalla on pakko olla lääkärintodistus poissaolosta. Tällöin on hoitajan parasta olla varma että lapsi on todellakin selvästi niin sairas että myös lääkäri/terveydenhoitaja katsoo että ei voi osallistua päivähoitoon ja kirjoittaa siitä todistuksen.vanhempi on todellakin päivät kotona. ja olis vissiin ollut työlästä olla sairaan lapsen kans kotona. vei siis tarhaan. Järkevää? ei!
- juttuja
.............................. kirjoitti:
vanhempi on todellakin päivät kotona. ja olis vissiin ollut työlästä olla sairaan lapsen kans kotona. vei siis tarhaan. Järkevää? ei!
Juu ei todellakaan ole järkevää viedä lasta päiväkotiin jos on sairas olkoon äiti töissä tai kotona. Tietenkin vielä ihmeellisempää jos on kotona mutta eihän niin saisi tehdä vaikka olisi töissäkin.
- että...
Tähän täytyy sanoa että olin hyvin yllättynyt itse kun kuulin että hoitajat voivat päiväkodissa antaa lääkettä jos on jokin lääkekuuri. Muistaakseni muutama vuosi sitten päiväkodissamme oli sääntö että kaikki lääkkeet on annettava kotona ja niitä ei päiväkodissa anneta. Olen siis yllättynyt että siihen on ihan ryhdytty. Onhan niitä lääkekuureja joiden aikana lapsi ei ole mitenkään erityisen sairas eli on ihan päivähoitokuntoinen mutta lääkekuuri on tietenkin otettava loppuun saakka vaikka viikon verran. Toisaalta kaikki kuurit eivät vaadi sitä että niitä pitäisi ottaa tarkkaan johonkin kellonaikaan joten sujuisi varmaan niin että otettaisiin kotonakin. Mutta hyvä näin eli se on vain postitiivista että lapsella on mahdollisuus saada myös päivällä lääkekuurinsa.
- ainakin
on sääntö, että lääkkeitä voimme antaa, mutta emme saa niitä annostella. Eli jos lapsella on antibioottikuuri tai yskänlääkettä, pitää sen olla valmiiksi ruiskuun laitettuna, kun se tuodaan päiväkotiin. Silmätippoja olemme myös laittaneet lapsille. Astmalääkkeitä joutuu tietysti annostelemaan samoi myös diabeteslapselle insuliinit.
- Anonyymi
Nykyvanhemmissa kun ikävä kyllä on ajattelemattomia minä minä ihmisiä.Liekö vanhemmuus on täysin hukassa useammankin asian suhteen. Kunhan vaan mennä vouhotetaan. Jos ei ole kykyä järkiperäiseen ajatteluun, niin ei sitä yksinkertaisesti ole. Somesukupolvi on ikävä kyllä aikamoisia tonttuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3182923Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä562655- 1201712
- 1181440
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461390Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301293PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1491238- 691090
- 741089
- 701030