hyvät kanssa veneilijät. juuri viime yönä veneillessäni päätin, että tästä eteenpäin kaikki laiteet joissa lukee raytheon on julistettu minun vaikutuspiirissäni pannaan, määrittelemättömäksi ajaksi. ei auta vaikka kuinka joku yrittäisi ympäri puhua tai lahjoa ja jos ilmaiseksi saan niin en edes verkonpainoksi laita. saattaa naapuri viedä ja itse joutua pulaan. tulee vielä syyte tapon yrityksestä tms. pakosta kun jouduin pimeässä veneellä liikkumaan ja luottamaan raytheonin valmistamaan tutka/karttaplotteri laitteeseen, niin eikös se kele ottanut ja sanonut itsensä irti. paikka tieto katosi gps:ltä ja karttanäyttö sekosi lopullisesti. viimeinen pisara tuli tänä aamuna kun vikaa tutkiessa tutka ei edes suostunut käynnistymään kaikista yrityksistä huolimatta. tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun jouduin samaisen välinevalmistajan tuoteen takia hankalaan paikkaan. tuhansia maileja vuodessa vesillä liikkuessaan olisi mukava kun laitteet toimisi silloin kun niitä todella tarvitaan ja raytheon ei tähän suoritukseen pysty. kyseiset valmisteet sopivat mielestäni henkselinpakuttajajuppikippareille, jotka repivät leukojansa paikallisissa rantakapakoissa kesäaikaan. joten hyvät kanssa veneilijät, mikäli olette aikeissä tehdä investointeja navigointi välineisiin, suosikaa muita merkkejä.
raytheon sucks
27
2969
Vastaukset
- Elmar
tuo Reitikka joskus aika veitikka.
- ???
sinulla on jotkut vanhat paskat laitteet.
Nykyisin on Raymarine.
Heidän tuotteensa ovat laadukkaita.
Ehkäpä oletkin oikeasti säälittävä Furuno-kuski, jota ottaa pannuun kunnon vehkeet. - Pathfinder
??? kirjoitti:
sinulla on jotkut vanhat paskat laitteet.
Nykyisin on Raymarine.
Heidän tuotteensa ovat laadukkaita.
Ehkäpä oletkin oikeasti säälittävä Furuno-kuski, jota ottaa pannuun kunnon vehkeet.Itellä on 10 v. vanha RL9 ja ei mitään valittamista.
Olisko vikaa vaikka asennuksissa, niitä kun näkee aika karmeita joskus?
Raytheon on kyllä kuuluisa muista tuotteista eikä ne huonosti ole valmistettu vaikkeivat turvallisuutta ihmisparoille aina tuo.
Raymarine on vain uusi markkinontinimi kun Raytheon leimautunut sotaisaksi (eikä syyttä).
- jaa
Eli mikä malli mahtaa olla kyseessä???????
- arskaw
näissä laitteissahan on yleensä sulake joka voi kärähtää jos joku komponentti katsoo tuntiensa loppuvan,itselläni ei ole reiskaa mutta sen verran paljon niitä näkee käytettävän etten usko ihan huonoja olevan.Toisaalta hajoavathan nuo avaruusvehkeetkin vaikka luulisi niissä laaduntarkkailun pelaavan.Saako laite muuten virtaa veneestäsi vai onko tällä osastolla vikoja.
- Pro
suosittelen siirtymään kunnon meri-elektroniikkaan. Saksalaista laatua eli Atlas, ei tarvi vaihdella
- arskaw
saan tietoja tästä atlas laitteistosta,olen itse vaihtamassa tutkaa ja sen takia
- Pro
arskaw kirjoitti:
saan tietoja tästä atlas laitteistosta,olen itse vaihtamassa tutkaa ja sen takia
firmasta nimeltä Polartec, toimii Turun ja Helsingin suunnalla
- rannassa
suotta sinne merelle menee jos ei osaa paperista karttaa lukea vaan luottaa sokeasti elektroniikkaan. Lienee selvää että digitaalisten vempeleiden toiminta etenkin venekäytössä on epävarmaa eivätkä ne korvaa paperisia karttoja.
- Memememe
Sama mieltä rannassa:n kanssa
- asdfytr
Funtsailit sitten 14 vuotta ennen kuin päätit olla edellisen kanssa samaa mieltä, taidat olla hidas hämäläinen.
- Paperikartoilla
Minulla on samanlaisia kokemuksia myös muista merkeitsä. Lowrancen näyttö pimenee mustaksi yleensä juuri silloin, kun pimeässä vesisade alkaa. Myös Garmin on hukannut taivaan. Ei siis mitään uutta taivaan alla. Onneksi kuitenkin paperikarttanavigointi on tuttuakin tutumpaa ja paperikartoissa ei tule teknisiä ongelmia lisäksi on perinteinen tutkanäyttö ilman plotteria, ei ole koskaan pettänyt.
- että_näin
GPS-järjestelmälmässä on muutama ominaisuus, jotka kannattaa tiedostaa ennen kuin joutuu hankalaan paikkaan
1) Satelliitin lähtetysteho on n. 60W
2) Taajuus on lähellä mikroaaltouunia, eli signaali imeytyy veteen varsin tehokkaasti
3) Siviilijärjestelmässä ei ole automaattista virheenkorjausta, vasta kun maa-asemalla huomataan häiriö voidaan ko. satelliitti kytkeä pois. Vastaanotin ei tiedä onko tieto oikea vaikko väärä.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että rankan sateen sattuessa GPS ei välttämättä näytä mitään. Mikä kylläkin on parempi, kuin näyttäisi esim. 0,5nm väärän paikan - mikä myöskään ei ole mahdotonta.
Sijainti on hyvä arvaus, vaikka hyvällä säällä plotterista näkee missä poijussa vene on, se ei tarkoita, että aina on näin.
Sotilaspuolella on lisätaajuuksia, muttei ole sattuma, ettei huonolla säällä sodita :)- Puoliplaanari
Ensinnäkin normaalin mikroaaltouunin taajuus on yleensä 2,45 GHz ja lämpeneminen tulee poolisten molekyylien liikuttamisesta. Niitä voi liikuttaa muillakin taajuuksilla ja maailmalla on esimerkiksi 900 MHz pinnassa toimivia mikroja. Ilmeisesti tuo 2,45GHz on valikoitunut taajuudeksi kun siellä sattuu olemaan pala ISM-taajuusaluetta. Silloin ei häiritä mitään tärkeää jos mikro vuotaa.
GPS:n päätaajuus on noin gigahertsin pienempi, 1575,45 MHz. Sateen vaimennus tulee merkittäväksi vasta jossakin 10 GHz paikkeilla:
https://books.google.fi/books?id=lvI1a5J_4ewC&lpg=PA520&dq=attenuation troposphere&pg=PA520#v=onepage&q=attenuation troposphere&f=false Ilmassa oleva happi vaimentaa GPS:n taajuudella sadetta enemmän.
Nykyään lentokoneetkin lentävät mittarilähestymisiä GPS:llä sellaisissa oloissa joissa ikkunasta ei näe ulos ilmassa olevan veden takia. - sillälaillataas
Puoliplaanari kirjoitti:
Ensinnäkin normaalin mikroaaltouunin taajuus on yleensä 2,45 GHz ja lämpeneminen tulee poolisten molekyylien liikuttamisesta. Niitä voi liikuttaa muillakin taajuuksilla ja maailmalla on esimerkiksi 900 MHz pinnassa toimivia mikroja. Ilmeisesti tuo 2,45GHz on valikoitunut taajuudeksi kun siellä sattuu olemaan pala ISM-taajuusaluetta. Silloin ei häiritä mitään tärkeää jos mikro vuotaa.
GPS:n päätaajuus on noin gigahertsin pienempi, 1575,45 MHz. Sateen vaimennus tulee merkittäväksi vasta jossakin 10 GHz paikkeilla:
https://books.google.fi/books?id=lvI1a5J_4ewC&lpg=PA520&dq=attenuation troposphere&pg=PA520#v=onepage&q=attenuation troposphere&f=false Ilmassa oleva happi vaimentaa GPS:n taajuudella sadetta enemmän.
Nykyään lentokoneetkin lentävät mittarilähestymisiä GPS:llä sellaisissa oloissa joissa ikkunasta ei näe ulos ilmassa olevan veden takia."Nykyään lentokoneetkin lentävät mittarilähestymisiä GPS:llä sellaisissa oloissa joissa ikkunasta ei näe ulos ilmassa olevan veden takia."
Pitää sitten lässyttää, vaikka ei oikeasti tiedä mitään. Tai kerro yksikin lentoyhtiö, joka tuollaista harjoittaa, niin tiedän kiertää sen kaukaa.
Ei ILS ole kadonnut vaikka GPS onkin tullut LENTOSUUNNISTUKSEEN jäädäkseen. Täyden nollanäkyvyyden vallitessa on ILS:ään perustuva CATIII automaatilaskeutuminen sallittu loppulähestymisissä. KAIKISSA muissa lähestymistilanteissa on visuaaliminimit käytössä. Siihen ei GPS auta, eikä riitä. - RVR550
sillälaillataas kirjoitti:
"Nykyään lentokoneetkin lentävät mittarilähestymisiä GPS:llä sellaisissa oloissa joissa ikkunasta ei näe ulos ilmassa olevan veden takia."
Pitää sitten lässyttää, vaikka ei oikeasti tiedä mitään. Tai kerro yksikin lentoyhtiö, joka tuollaista harjoittaa, niin tiedän kiertää sen kaukaa.
Ei ILS ole kadonnut vaikka GPS onkin tullut LENTOSUUNNISTUKSEEN jäädäkseen. Täyden nollanäkyvyyden vallitessa on ILS:ään perustuva CATIII automaatilaskeutuminen sallittu loppulähestymisissä. KAIKISSA muissa lähestymistilanteissa on visuaaliminimit käytössä. Siihen ei GPS auta, eikä riitä.Siinä on paljon välissä kun CAT III lähestymistä vaativien sääolojen jälkeen voidaan näkölähestymistä tehdä.
CAT II lähestyminenkin lennetään automaattiohjauksella, mutta ei maahan asti. Ratkaisukorkeudessa kone otetaan käsiohjaukseen ja loppumatka tullaan siten alas. Sääolosuhteet CAT II : kin ovat todella huonot. Tavallsesta ihmisestä tuntuu kuin oltaisiin umpisumussa - mitään ei juurikaan näy. Vaatimuksena on 30 metriä pystynäkyvyyttä ja 300 m kiitotienäkyvyyttä. Lisäksi täytyy muutama kiitotievalo nähdä, ennenkuin ratkaisukorkeuden saa alittaa ja sen lopun sitten käsin ajaa.
Kun mittarisäännöillä lentävän koneen pilotti kertoo lennonjohdolle, että kiitotie on näkyvissä ja kertoo haluavansa suorittaa näkölähestymisen, niin olosuhteiden salliessa lennonjohto selvittää tämän koneen suorittamaan näkölähestymisen.
Vilkkaissa paikoissa pilotti ei ilmoittele kiitotien näkymisestä, koska liikeneteen porrastaminen vaatii tietyn rytmin säilyttämisen, eikä sinne sovi erilaisten lähestymisten teko.
Näkölähestyminen ei muuta IFR lentoa VFR lennoksi, lennonjohto porrastaa koneet mittarisääntöjen mukaan. Pilotin on nähtävä vähintäin laskuun tarkoitetun kiitotien kynnys, jotta hän voi sanoa, että ” kiitotie on näkyvissä”.
Pilotin on huolehdittava itse porrastaminen esteisiin tehdessään näkölähestymistä.
GLS lähestymissysteemit ovat vasta tulossa (siis GPS pohjaiset) . Koska ne ovat vasta lapsenkengissä on niissä vielä suurempi ratkaisukorkeus kuin ILS järjestelmissä. GLS CAT III : tulee olemaan 50 ft ratkaisukorkeus kun ILS CAT III :ssa se on siis 0 kuten tuolla edellä mainittiin.
Jotkut lentoyhtiöt ovat jo lentäneet GLS CAT I lähestymisiä, joissa on myös asiaan kuuluvat korkeammat ratkaisukorkeudet, mutta tulevaisuudessa nämä satelliittipohjaiset systeemit tulevat varmasti syrjäyttämään ILS:n , koska sen ylläpito on sen verran kallista puuhaa. Esim. sähkönsyöttö täytyy olla tupla varmistettu CAT II ja CAT III lähestymisen aikana. Jatkuvat mittaukset ja huoltotyöt tulevat myös hintoihinsa. - Useless_knowledge_inboat
Kiitos, nyt on taas turvallista veneillä kun tietää tuon.
- PaperiEiHäiriinny
Ja muistakaa että venäläisillä on tekniikka jolla GPS saadaan tietyllä alueella näyttämään ihan mitä vaan. Varmasti Suomen Merivoimatkin on 100% valmis navigoimaan paperikartoilla. Ongelma on vaan että ohjukset ja muut älyammukset eivät osaa lukea paperikarttoja. Toivottavasti tykistö toimii vielä myös ilman satelliittipaikannusta.
- Tyrnäväntorpedo
Ei tuohon tarvita venäläisiä eikä edes isoa budjettia.
Osaamisen on kuitenkin oltava kohdallaan.
https://www.hackread.com/hacking-smartphones-gps-in-car-navigation-system/ - Puoliplaanari
Kannattaa tehdä ilmoitus viestintävirastolle aina kun venäläiset häiritsevät GPS-paikannusta. Onnistuu tällä kaavakkeella:
https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/ilmoituksetjamuutlomakkeet/tietoturvailmoituksetja-hakemukset/ilmoitusradiohairioista.html
- Lennetäänvaan
Ihan vain malliksi Joensuun gps lähestymismenetelmä joka on tarkkuuslähestyminen eikä siinä mitään ils:ää ole. Hyvin nämä toimivat.
https://www.ais.fi/ais/aip/fi/index.htm- Lennä.jorpakkoon
Joensuun lentoasemalla ON ILS. Joten se siitä.
Kummallista hinkua vääntää mustaa valkoiseksi? Miksi?
Tulevaisuudessa GPS korvaa OSITTAIN vanhat menetelmät. Ei kokonaan. Ainakaan nykytekniikan valossa. Eikä tarvitsekaan.
Oliko muuta? - RVR550
Nimimerkille ”lennetäänvaan” tiedoksi. Näitä RNAV (GNSS) lähestymismenetelmiä on otettu käyttöön, mutta niissä on yli sata jalkaa suurempi ratkaisukorkeus (135 ft tässä RWY 28) tapauksessa.
Nämä RNAV lähestymismenetelmät eivät ole tarkkuuslähestymismenetelmiä, vaan korvaavat vanhoja systeemejä.
Kyllä siellä EFJO kentällä on ILS jota käytetään tietysti aina päälaitteena, muut ovat siinä rinnalla mukana. Uuden tekniikan käyttöönotto näkyy siinä, että NDB ja VOR lähestymismenetelmät poistuvat ensimmäisenä. - Puoliplaanari
Esitettiin väittämä että GPS ei toimisi sateessa jonka kiistin lähdeviitteellä ja kerroin kuriositeettina että "Nykyään lentokoneetkin lentävät mittarilähestymisiä GPS:llä sellaisissa oloissa joissa ikkunasta ei näe ulos ilmassa olevan veden takia." johon joku sankari vastasi "Pitää sitten lässyttää, vaikka ei oikeasti tiedä mitään. Tai kerro yksikin lentoyhtiö, joka tuollaista harjoittaa, niin tiedän kiertää sen kaukaa". Tähän ilmeisesti ammattihenkilö kertoi että mittarilähestymisiä tehdään GPS:llä ja luultavasti jopa tarkkuusmittarilähestymiset ovat joskus tulossa.
Itse olen ilmassa puhtaasti PPL(A)-VMC-mies mutta voimmeko tämän perusteella todeta että jos turvallisuushakuinen ilmailuala luottaa GPS:n toimivan myös sateella se luultavasti toimii yhtälailla huvialuksessa sateen yllättäessä. Minua ei kiinnosta tässä keskustelussa muu. - RVR550
Puoliplaanari kirjoitti:
Esitettiin väittämä että GPS ei toimisi sateessa jonka kiistin lähdeviitteellä ja kerroin kuriositeettina että "Nykyään lentokoneetkin lentävät mittarilähestymisiä GPS:llä sellaisissa oloissa joissa ikkunasta ei näe ulos ilmassa olevan veden takia." johon joku sankari vastasi "Pitää sitten lässyttää, vaikka ei oikeasti tiedä mitään. Tai kerro yksikin lentoyhtiö, joka tuollaista harjoittaa, niin tiedän kiertää sen kaukaa". Tähän ilmeisesti ammattihenkilö kertoi että mittarilähestymisiä tehdään GPS:llä ja luultavasti jopa tarkkuusmittarilähestymiset ovat joskus tulossa.
Itse olen ilmassa puhtaasti PPL(A)-VMC-mies mutta voimmeko tämän perusteella todeta että jos turvallisuushakuinen ilmailuala luottaa GPS:n toimivan myös sateella se luultavasti toimii yhtälailla huvialuksessa sateen yllättäessä. Minua ei kiinnosta tässä keskustelussa muu.Minun tietooni ei ole tullut mitään sellaista, mikä tekisi GPS laitteen toiminnan ongelmalliseksi sateella.
Tulevana vuonna FAA (Yhdysvallat) aikoo hyväksyä GLS CAT III operatiiviseen käyttöön, mutta siinä on rajoituksia ja se vastaa ”vain” ILS CAT III A lähestymismenetelmää.
Pienin ratkaisukorkeus on ILS CAT III C lähestymismenetelmällä, jossa autopilotti ajaa alas. Kiitotienäkyvyyttä vaaditaan 75 m ja vähintäin yksi kiitotievalo täytyy näkyä.
Ongelma on löytää oikea exitti, josta pääsee pois radalta. Jotkut uudemmat koneet osaavat jarruttaa oikealle kohdalle ja hakeutua pois kiitotieltä, jonka jäkeen autopilotti kytketään pois.
Aikaisemmin mainittu RNAV (GNSS) lähestymismenetelmä ei ole tarkkuuslähestymismenetelmä, mutta siinä on jo tulevaisuuden airut mukana, sillä autopilotti osaa ajaa sillä liukupolun kuten ILS : n liukupolkukin on. Perinteisillä non-precision menetelmillä kuten NDB ja VOR laskeudutaan ulkomajakan jälkeen portaittain kunnes saavutetaan minimilähestymiskorkeus. Jos kiitotie ei tule sillä näkyviin, tehdään ylösveto.
Tulevaisuudessa ( tämä on siis minun mutua) kun Galileo saadaan kunnolla käyttöön, niin uskon että kun saadaan kaksi luotettavaa satelliittijärjestelmää yhteen boxiin, niin sitten alkaa ILS: n herruus murtumaan. - sillälaillataas
RVR550 kirjoitti:
Minun tietooni ei ole tullut mitään sellaista, mikä tekisi GPS laitteen toiminnan ongelmalliseksi sateella.
Tulevana vuonna FAA (Yhdysvallat) aikoo hyväksyä GLS CAT III operatiiviseen käyttöön, mutta siinä on rajoituksia ja se vastaa ”vain” ILS CAT III A lähestymismenetelmää.
Pienin ratkaisukorkeus on ILS CAT III C lähestymismenetelmällä, jossa autopilotti ajaa alas. Kiitotienäkyvyyttä vaaditaan 75 m ja vähintäin yksi kiitotievalo täytyy näkyä.
Ongelma on löytää oikea exitti, josta pääsee pois radalta. Jotkut uudemmat koneet osaavat jarruttaa oikealle kohdalle ja hakeutua pois kiitotieltä, jonka jäkeen autopilotti kytketään pois.
Aikaisemmin mainittu RNAV (GNSS) lähestymismenetelmä ei ole tarkkuuslähestymismenetelmä, mutta siinä on jo tulevaisuuden airut mukana, sillä autopilotti osaa ajaa sillä liukupolun kuten ILS : n liukupolkukin on. Perinteisillä non-precision menetelmillä kuten NDB ja VOR laskeudutaan ulkomajakan jälkeen portaittain kunnes saavutetaan minimilähestymiskorkeus. Jos kiitotie ei tule sillä näkyviin, tehdään ylösveto.
Tulevaisuudessa ( tämä on siis minun mutua) kun Galileo saadaan kunnolla käyttöön, niin uskon että kun saadaan kaksi luotettavaa satelliittijärjestelmää yhteen boxiin, niin sitten alkaa ILS: n herruus murtumaan.Kiitos RVR550 perusteellisesta selvityksestä. Itse en olisi moiseen viitsinyt.
Ja anteeksipyynnöt Puoliplaanarille tylystä heitosta.
Minua vain ärsyttää, kun johdattelevasti annetaan ymmärtää vääriä asioita. Täältä sai jo sen käsityksen, että yksin GPS:n turvin hoidetaan lentoliikennettä ja jopa tarkkuuslähestymisiä nollanäkyvyyden vallitessa. Näin asia ei siis edelleenkään ole. Sateeseen en ottanut kantaa.
Tulevaisuus voi tuoda tullessaan vaikka mitä, mutta nyt on nyt, ja sillä mennään.
ATPL 1964 - RVR550
sillälaillataas kirjoitti:
Kiitos RVR550 perusteellisesta selvityksestä. Itse en olisi moiseen viitsinyt.
Ja anteeksipyynnöt Puoliplaanarille tylystä heitosta.
Minua vain ärsyttää, kun johdattelevasti annetaan ymmärtää vääriä asioita. Täältä sai jo sen käsityksen, että yksin GPS:n turvin hoidetaan lentoliikennettä ja jopa tarkkuuslähestymisiä nollanäkyvyyden vallitessa. Näin asia ei siis edelleenkään ole. Sateeseen en ottanut kantaa.
Tulevaisuus voi tuoda tullessaan vaikka mitä, mutta nyt on nyt, ja sillä mennään.
ATPL 1964Terve, nyt kun illat pimenee on tässä aikaa kirjoitella asioista, jotka näyttivät porukkaa kiinnostavan.
Erityisesti on tärkeää muistaa että GPS & Kumppanit eivät vielä ole syrjäyttäneet vanhoja systeemejä joka asiassa.
ATPL 1990
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71252Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän191245- 51166
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21164Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis11143Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11141Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21134Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421127Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä31119Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21110