Osaako joku auttaa?

n-imim

Hei!

Verbi "geschehen" tarkoittaa ilmeisesti "tapahtua", mutta sitä voi kaiketi myös taivuttaa persoonamuodoissa. Mitä ihmettä siis tarkoittaa "ich geschehe" --> "minä tapahdun"?

14

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • n-imim

        Terve!

        Kiitos vinkeista, mutta olen kyllä jo huomannut, että kyseistä verbiä käytetään lähinnä kolmannessa persoonassa. Kuitenkin laittamallasi wiktionaryn sivuilla oli, että muut muodot ovat erittäin harvinaisia - niitä siis kuitenkin on?

        http://www.verbix.com/cache/webverbix/22/geschehen.shtml

        Ja tuonkin linkin takana verbiä taivutetaan innolla myös muissa persoonissa kuin kolmannessa. Se ihmetyttää edelleen.

        Kiitos vastauksesta joka tapauksessa!


      • minäkään
        n-imim kirjoitti:

        Terve!

        Kiitos vinkeista, mutta olen kyllä jo huomannut, että kyseistä verbiä käytetään lähinnä kolmannessa persoonassa. Kuitenkin laittamallasi wiktionaryn sivuilla oli, että muut muodot ovat erittäin harvinaisia - niitä siis kuitenkin on?

        http://www.verbix.com/cache/webverbix/22/geschehen.shtml

        Ja tuonkin linkin takana verbiä taivutetaan innolla myös muissa persoonissa kuin kolmannessa. Se ihmetyttää edelleen.

        Kiitos vastauksesta joka tapauksessa!

        vaik melko hyvin puhekieltä puhun,en ymmärrä miten kääntäisin "ich geschehe" eli mitä se olisi suomeksi.


      • n-imim kirjoitti:

        Terve!

        Kiitos vinkeista, mutta olen kyllä jo huomannut, että kyseistä verbiä käytetään lähinnä kolmannessa persoonassa. Kuitenkin laittamallasi wiktionaryn sivuilla oli, että muut muodot ovat erittäin harvinaisia - niitä siis kuitenkin on?

        http://www.verbix.com/cache/webverbix/22/geschehen.shtml

        Ja tuonkin linkin takana verbiä taivutetaan innolla myös muissa persoonissa kuin kolmannessa. Se ihmetyttää edelleen.

        Kiitos vastauksesta joka tapauksessa!

        Kun luulet että osaat saksaa huomaat että ei sitä sitten osaakkaan... Viisi vuotta M:ssä asunut!


    • I-vallasta

      Kysyin tuota mielenkiinnosta kaverilta, joka on syntyperäinen EN-DE-kielenkääntäjä ja hän totesi yksinkertaisesti, ettei se tarkoita yhtään mitään. Itse katselin myös omasta Dudenista, eikä löytynyt sieltäkään ko. verbia tuossa muodossa.

    • miezemaus

      se ei onnistu näin. ich, du, er, sie, es....geschehen. vain jotain voi geschehen. ei kukan voi geschehen.

      • hiustenhalkoja

        Linkissä sanotaan selvästi että verbiä käytetään vain kolmannessa persoonassa.

        Voihan sitä kysyä saman tien suomeksi että voiko sanoa
        "minä tapahdun", tai vaikka
        "minä sadan ja tuulen"...


      • kai muotoja
        hiustenhalkoja kirjoitti:

        Linkissä sanotaan selvästi että verbiä käytetään vain kolmannessa persoonassa.

        Voihan sitä kysyä saman tien suomeksi että voiko sanoa
        "minä tapahdun", tai vaikka
        "minä sadan ja tuulen"...

        kai noitakin muotoja "sadan/tuulen jne.." voidaan käyttää kaunokirjallisuudessa, esim runoissa. ainakin google löytää seuraavan runonpätkän: "minä sadan unien satamaan pisaroina sateenkaaren väreissä"

        jne


      • kai muotoja kirjoitti:

        kai noitakin muotoja "sadan/tuulen jne.." voidaan käyttää kaunokirjallisuudessa, esim runoissa. ainakin google löytää seuraavan runonpätkän: "minä sadan unien satamaan pisaroina sateenkaaren väreissä"

        jne

        ..Siitä saa mitään järkevää käännöstä.


    • schwester

      Et voi sanoa: ich geschehe, et voi sanoa siten suomeksikaan= minä tapahdun. Voit sanoa: es/mir/uns geschieht = tapahtuu, minulle/meille tapahtuu jne.

      • 'P. u, P,'

        Existenzphilosophie
        „Nicht ich schaffe mich selbst, ich geschehe vielmehr mir selber.“ C. G. Jung: Von den Wurzeln des Bewusstseins


      • schwester
        'P. u, P,' kirjoitti:

        Existenzphilosophie
        „Nicht ich schaffe mich selbst, ich geschehe vielmehr mir selber.“ C. G. Jung: Von den Wurzeln des Bewusstseins

        tuolla tavalla ei kukaan juttele...nicht wahr?


      • ehkä käyttää
        schwester kirjoitti:

        tuolla tavalla ei kukaan juttele...nicht wahr?

        Filosofisissa teksteissä tai esim arvoituksissa, kuten:

        "Ich geschehe einmal pro Minute, zweimal in jedem Agenblick, aber nicht einmal in hunderttausend Jahren. Was bin ich?"

        Mutta minunkaan mielestä muotoa ei käytetä juurikaan arkikielessä.


      • schwester
        ehkä käyttää kirjoitti:

        Filosofisissa teksteissä tai esim arvoituksissa, kuten:

        "Ich geschehe einmal pro Minute, zweimal in jedem Agenblick, aber nicht einmal in hunderttausend Jahren. Was bin ich?"

        Mutta minunkaan mielestä muotoa ei käytetä juurikaan arkikielessä.

        Es freut mich, dass wir in etwa gleicher Meinung sind:) Ollaan siis melkein samaa mieltä:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      410
      4208
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2841
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1968
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1302
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1268
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1262
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1031
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe