Miksi Wagner on merkittävä?

57634284

Eikös hänen musiikkinsa ole monin paikoin tylsää?
Listatkaa syitä, miksi hän maineensa arvoinen ja mitkä teokset etenkin hänen tuotannostaan nousevat esiin.

18

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sailbad Sinner

      Wagner oli ihmisenä äärimmäisen ristiriitainen hahmo. Makuasioista ei pitäisi kiistellä, mutta on perusteltua väittää, että hän uudisti oopperaa ja sen esittämisen käytäntöä enemmän kuin kukaan toinen. Ihmisenä hän lienee ollut taidehistorian suurin paskiainen. Nettikeskusteluun ei voi edes yrittää tiivistää sellaista, jonka sanomiseen tutkijat tarvitsevat hyllymetreittäin kirjallisuutta. Koska kysymys koski sitä, miksi hän on merkittävä, en puutu siihen, miksi hän ihmisenä oli äärimmäisen vastenmielinen.

      Wagner, enemmän kuin kukaan muu, kehitti jatkuvan musiikkidraaman tekniikkaa, jossa sävellystä ei ole jaettu numeroihin eikä draaman kulku pysähdy aarioiden esittämisen ajaksi. Onko tämä hyväksi vai ei, on taas makuasia. Hän myös kehitti johtoaihetekniikkaa (”Leitmotif”), jossa jokin musiikillinen aihe, kuten melodinen teema, sävellaji, soitin(nus) tms. assosioidaan johonkin asiaan tai tunnetilaan, ja näitä johtoaiheita sinfonisesti kehittämällä luodaan musiikkia, jota kuunnellessa sekoittuvat yhtäältä musiikilliset aiheet ja toisaalta niihin assosioidut asiat tai tunnetilat. Wagnerin Ring-tetralogiaa, siis neljän oopperan sarjaa, on vakavalla naamalla sanottu länsimaiseen taiteen merkittävimmäksi teokseksi. Tristan ja Isolde -ooppera hylkäsi duuri-molli -tonaalisuuden ja perustuu niin väkevään kromatiikkaan, että sitä esittäessä tai harjoittaessa kymmenkunta taiteilijaa on menettänyt äänensä, järkensä tai henkensä, vielä 1900-luvullakin kaksi kapellimestaria. Wagneria saamme kiittää myös siitä, että oopperaorkesteri soittaa nykyään montussa eikä laulajien edessä.

      Tässä alkuun, kannattaa googlata tai käydä kirjastossa.

      • Sailbad Sinner

        Helpoimmin kuunneltavia Wagnerin oopperoita ovat Nürnbergin mestarilaulajat tai Lentävä Hollantilainen, joista edellinen voi olla ihan oikeasti hauskakin.


    • on myös

      sairaita kuulijoita esim. Adolf Hitler kuunteli ja ihaili Wagnerin teoksia.Liekö Wagnerin musiikki syypää toiseen maailman sotaan ja juutalaisten kaasutuksiin mene ja tiedä.

      • Sailbad Sinner

        Se, että Wagnerin teoksissa korostettiin saksalaisuutta, pitää nähdä oikeassa asiayhteydessään. Niiden kirjoittamisen aikaan ei ollut ”Saksaa” siinä mielessä kuin nyt on, vaikka kylläkin saksalaisuutta. Saksa oli jakautunut lukemattomiin pikkuvaltioihin, eikä Wagnerin teoksissa puhuta mitään Saksan ylivallasta. Se, että hänen teoksissaan korostetaan saksalaisia perushyveitä, kuuluu 1800-luvun kansallisromantiikkaan, ja samassa hengessä meilläkin Lönnrot kokosi Kalevalan, täällä alettiin ensimmäisiä kertoja puhua Suomesta kansakuntana ja vähän Wagnerin jälkeen ns. kultakauden taiteilijat loivat suomalaista tyylisuuntausta. Wagneria ei voida syyllistää siitä, miten natsit käyttivät hänen töitään yli puoli vuosisataa Wagnerin kuoleman jälkeen.

        Kärjistetysti voidaan sanoa, että Wagnerin teokset sopivat parhaiten kuulijoille, jotka kaipaavat enemmän älyllistä ja sisällöllistä musiikkidraamaa kuin helppotajuista viihdettä. Jos joku leimaa Wagnerin musiikin kuulijat sairaiksi, niin hän ei varmaankaan ole jaksanut läpikäydä yhtään Wagnerin teosta ja yrittää nyt itselleen perustella tämän älyllisen askartelun puutteen. Lisäksi, aiemmassa viestissäni mainitsemiani Mestarilaulajia ja Hollantilaista lukuunottamatta, Wagnerin musiikin hienous on enemmän orkestroinnissa kuin laulun melodiassa. Laulu kuljettaa tarinaa ja orkestrointi luo tunnelmia, mutta todennäköisesti vaatii kokemusta ennen kuin orkestroinnista pystyy nauttimaan, jos samanaikaisesti yrittää tajuta tarinan sisältöä. Esimerkiksi Ring-tetralogiassa laulumelodiat muistuttavat enemmän resitatiivia kuin loistokkaita aarioita, mutta tarina on vaikuttava ja omassa viitekehyksessään lähes täydellisen johdonmukainen. Lisäksi tarinassa voidaan nähdä opetus, joka nimenomaan vastustaa natsien yli-ihmis-oppia: kieltämällä rakkauden kääpiö Alberich pystyy varastamaan Reininkullan vedenneidoilta, ylijumala Wotan ryöstää kullan häneltä maksaakseen Walhallan rakennustyön, mutta vaikka Wotan yrittää sovittaa rikoksensa, yritys on tuomittu epäonnistumaan ja johtaa jumalten tuhoon, minkä jälkeen kulta palautuu Reiniin ja maa on valmis ihmisten asuinpaikaksi.

        Ring-sarja ei ole populisteja varten; siinä ei ole yhtään täysin viatonta hahmoa eikä yhtään niin pahaa, ettei hänessä olisi jotain hyvää tai ainakin jotain inhimillisiä heikkouksia. Useimmat keskeiset hahmot kehittyvät ja kypsyvät tarinan edetessä.


      • oli esi-natsi
        Sailbad Sinner kirjoitti:

        Se, että Wagnerin teoksissa korostettiin saksalaisuutta, pitää nähdä oikeassa asiayhteydessään. Niiden kirjoittamisen aikaan ei ollut ”Saksaa” siinä mielessä kuin nyt on, vaikka kylläkin saksalaisuutta. Saksa oli jakautunut lukemattomiin pikkuvaltioihin, eikä Wagnerin teoksissa puhuta mitään Saksan ylivallasta. Se, että hänen teoksissaan korostetaan saksalaisia perushyveitä, kuuluu 1800-luvun kansallisromantiikkaan, ja samassa hengessä meilläkin Lönnrot kokosi Kalevalan, täällä alettiin ensimmäisiä kertoja puhua Suomesta kansakuntana ja vähän Wagnerin jälkeen ns. kultakauden taiteilijat loivat suomalaista tyylisuuntausta. Wagneria ei voida syyllistää siitä, miten natsit käyttivät hänen töitään yli puoli vuosisataa Wagnerin kuoleman jälkeen.

        Kärjistetysti voidaan sanoa, että Wagnerin teokset sopivat parhaiten kuulijoille, jotka kaipaavat enemmän älyllistä ja sisällöllistä musiikkidraamaa kuin helppotajuista viihdettä. Jos joku leimaa Wagnerin musiikin kuulijat sairaiksi, niin hän ei varmaankaan ole jaksanut läpikäydä yhtään Wagnerin teosta ja yrittää nyt itselleen perustella tämän älyllisen askartelun puutteen. Lisäksi, aiemmassa viestissäni mainitsemiani Mestarilaulajia ja Hollantilaista lukuunottamatta, Wagnerin musiikin hienous on enemmän orkestroinnissa kuin laulun melodiassa. Laulu kuljettaa tarinaa ja orkestrointi luo tunnelmia, mutta todennäköisesti vaatii kokemusta ennen kuin orkestroinnista pystyy nauttimaan, jos samanaikaisesti yrittää tajuta tarinan sisältöä. Esimerkiksi Ring-tetralogiassa laulumelodiat muistuttavat enemmän resitatiivia kuin loistokkaita aarioita, mutta tarina on vaikuttava ja omassa viitekehyksessään lähes täydellisen johdonmukainen. Lisäksi tarinassa voidaan nähdä opetus, joka nimenomaan vastustaa natsien yli-ihmis-oppia: kieltämällä rakkauden kääpiö Alberich pystyy varastamaan Reininkullan vedenneidoilta, ylijumala Wotan ryöstää kullan häneltä maksaakseen Walhallan rakennustyön, mutta vaikka Wotan yrittää sovittaa rikoksensa, yritys on tuomittu epäonnistumaan ja johtaa jumalten tuhoon, minkä jälkeen kulta palautuu Reiniin ja maa on valmis ihmisten asuinpaikaksi.

        Ring-sarja ei ole populisteja varten; siinä ei ole yhtään täysin viatonta hahmoa eikä yhtään niin pahaa, ettei hänessä olisi jotain hyvää tai ainakin jotain inhimillisiä heikkouksia. Useimmat keskeiset hahmot kehittyvät ja kypsyvät tarinan edetessä.

        Wagner oli jo täysin hullu esi-natsi. Sen suhde germaaniseen mytologiaan oli sairas. Saakelin pedofili se oli ja hemmetin tylsä säveltäjä. Eihän se ollut edes kekseliäs, jauhoi vain vanhoja sairaita myyttejä ja teki niitsä perverssin tulkinnan. Wagner oli suuruudenhullu väkivallanlietsoja, eurooppalaiste kulttuurin syvää sairautta ilmentävien ja syvää ihmisyyttä halventavien hihhulistisien sankaritarinoiden palvoja. Wga oli nin hullu, että se alkoi uskoa noihin mielipuolisiin loruihin. Se oli syvästi lukutaidoton, epäluova ja huumorintajuton tyyppi. Mozart oli miljoona kertaa kekseliäämpi, leikkimielisempi kuin pikupoikien anaaleja haistelevat "Kustu". Vain natsimieliset hullut saavat kiksejä Wagnerista.


      • provoX
        oli esi-natsi kirjoitti:

        Wagner oli jo täysin hullu esi-natsi. Sen suhde germaaniseen mytologiaan oli sairas. Saakelin pedofili se oli ja hemmetin tylsä säveltäjä. Eihän se ollut edes kekseliäs, jauhoi vain vanhoja sairaita myyttejä ja teki niitsä perverssin tulkinnan. Wagner oli suuruudenhullu väkivallanlietsoja, eurooppalaiste kulttuurin syvää sairautta ilmentävien ja syvää ihmisyyttä halventavien hihhulistisien sankaritarinoiden palvoja. Wga oli nin hullu, että se alkoi uskoa noihin mielipuolisiin loruihin. Se oli syvästi lukutaidoton, epäluova ja huumorintajuton tyyppi. Mozart oli miljoona kertaa kekseliäämpi, leikkimielisempi kuin pikupoikien anaaleja haistelevat "Kustu". Vain natsimieliset hullut saavat kiksejä Wagnerista.

        jopa niin kiinostavaa että aikaisemmin ohittamani Wagner pomppasi kiinnostavuuslistalla monta pistettä ylöspäin ..


      • provoY
        provoX kirjoitti:

        jopa niin kiinostavaa että aikaisemmin ohittamani Wagner pomppasi kiinnostavuuslistalla monta pistettä ylöspäin ..

        Meitä on näköjään moneen junaan...


    • Mestarilaulajat

      Ehdottomasti Mestarilaulajat itsenäisenä yksittäisenä teoksena. Todella humaani ja koskettava, lisäksi komedia, mikä nyt ei ole ihan tyypillisintä Wagneria.

      Sailbad taas panee omiaan. Mikä ihmeen mittari ovat "loistokkaat aariat"? Olisikohan sulta jäänyt jotain todella oleellista tajuamatta Wagnerin deklamaatiosta ja epiikasta... Siksi toisekseen Wagnerin musiikissa kyllä paistaa aina jokin aariarakenteiden runko, sanotaan niitä nyt sitten monologeiksi tai miksi vain.

      Ja jos haluatte hiukan elämää suurempaa orkesteriloistoa ja -melua, ottakaa Götterdämmerungista Siegfriedin surumarssi ja stereoista nupit kaakkoon. Kerrassaan hurjaa pidäkkeetöntä musiikkia!

      • Sailbad Sinner

        ... kun toisilta puuttuu täysiin kyky ymmärtää lukemaansa. Haastan sinut vastaamaan seuraaviin täsmällisesti muotoiltuihin kysymyksiin:
        1. Missä kohdassa sanoin, että loistokkaat aariat olisivat jokin laadun mittari? Ketjun alkuperäinen viesti väitti - kysymyksen muodossa tosin - että Wagnerin musiikki olisi tylsää. Vastasin selittämällä, että hänen musiikkinsa hienous on enemmän orkestroinnissa kuin laulun melodiassa. Eli niiden, joiden mielestä Wagnerin musiikkidraamoissa laulu on tylsää, kannattaisi kuunnella myös orkestrointia, jossa se kaikkein mielenkiintoisin musiikki on.
        2. Missä kohdassa Ringiä löytyy sellainen, joka yleisen käsityksen mukaan olisi loistokas aaria (yritin keksiä suomennosta ”bravuuriaarialle”)? Tai ylipäätänsä minkäänlainen aaria? Vaikka aarian määritelmä vaihtelee genren, aikakauden ja kirjoittajan mukaan (tässä genrellä tarkoitetaan tietysti oopperaa; aarioita voi olla esim. kantaateissa), joitakin yleistyksiä voidaan tehdä. Jos esim. Wikipediasta haetaan hakusanaa ”aria”, niin löytyy seuraava virke: By the mid-19th century, many operas became a sequence of arias, reducing the space left for recitative, while other operas (for instance those by Wagner) were entirely through-composed, *with no section being readily identifiable as a self-contained aria*.
        3. En väitä, että Wikipedia olisi ainoa totuus asiasta tai edes virheetön, mutta jos kirjoitan sellaista, joka on täysin johdonmukaista Wikipedian kanssa, niin eikö sinun olisi kuulunut esittää jotain perustelua väitteellesi, että panen omiani, tai kysymyksenomaiselle väitteellesi, että minulta olisi jäänyt jotain oleellista tajuamatta?
        4. Kun sanoin, että Ring-tetralogiassa laulumelodiat muistuttavat enemmän resitatiivia kuin loistokkaita aarioita, niin mikä tässä tarkasti sanottuna oli väärin? Eikö deklamaatiolla ole paljon suurempi merkitys resitatiivissa kuin aariassa, sikäli kun teoksessa sellaiset voidaan erottaa?
        5. Miten epiikka liittyy tähän keskusteluun? Kun sitten olet vastannut tähän, voisit tutkia aiempia viestejäni ja kertoa, mikä niissä on väärin epiikan määritelmän kannalta.
        6. Kun olin jo kahdesti kehunut Mestarilaulajia (Hollantilaisen ohella) Wagnerin helpoimmin lähestyttäväksi teokseksi ja lisäksi yleisestikin kehunut Wagnerin orkestrointia, niin onko minun ja sinun näkemyksillä mitään oleellista eroa, jos sinä sitten tuot esille Mestarilaulajat ja Siegfridin surumarssin, joka on puhdasta instrumenttimusiikkia?


    • HUMAN1ST1

      on yksi syy. Jo alkusoitto on niin jumalaisen ylevää muiikkia, että pelkästään sen säveltämällä hän olisi saanut nimensä musiikin historiaan... mutta niin kuin hyvin tiedetään, tuli siitä kynästä muutakin hyvää. Mutta aloita vaikka tästä. Jos koko ooppera ei sula kerralla, aloita vaikka jostain highlights-levystä.

      • pasifistinen pakana

        Boring on kaikki mitä wagnerista tulee mieleeni rahvaanomaista ja konstrukivista ei selaista haltioitumista hipovaa inspiroitunutta pakottoman luontevaa musiikillista ilmaisua kuten spontaaneimmilla neroilla tavataan joilla on korvaa ihmisselun herkimmlle sydämen äänille ja myansseille vaikkaki deliuskin on nähtävästi mm. Siegfriedistä vaikutteensa ammentanut motiivisine sukulaisuusuhteinen ja johtoaihetekniikkoineen, päättymättömässä melodiassa musikin seuratesa draaman jokaista vivahdusta numero-ooperoiden puutteellisuudesta henkivän numero numerona syndrooman sijasta.


      • - mutta
        pasifistinen pakana kirjoitti:

        Boring on kaikki mitä wagnerista tulee mieleeni rahvaanomaista ja konstrukivista ei selaista haltioitumista hipovaa inspiroitunutta pakottoman luontevaa musiikillista ilmaisua kuten spontaaneimmilla neroilla tavataan joilla on korvaa ihmisselun herkimmlle sydämen äänille ja myansseille vaikkaki deliuskin on nähtävästi mm. Siegfriedistä vaikutteensa ammentanut motiivisine sukulaisuusuhteinen ja johtoaihetekniikkoineen, päättymättömässä melodiassa musikin seuratesa draaman jokaista vivahdusta numero-ooperoiden puutteellisuudesta henkivän numero numerona syndrooman sijasta.

        pystyn silti ottamaan musiikin musiikkina, sekoittamatta siihen politiikkaa.


      • Sailbad Sinner

        Siltä varalta, että foorumilla kävisi joku, jolla tarina on outo, niin Wagnerin Tannhäuser on ritari ja minnelaulaja, joka on viettänyt nuoruutensa (ensimmäisen näytöksen) Venusvuoren karkeloissa. Toisen näytöksen laulukilpailussa ritarien tehtävä on ylistää rakkauden syntyä. Wolfram vertaa naista lähteeseen, jota tulisi vain ihailla etäältä. Tannhäuser ei tyydy katsomaan vaan haluaa juoda. Tämän katsotaan viittaavan aistilliseen rakkauteen, minkä taas tulkitaan loukkaavan laulukilpailun suojelijaa, Elisabethia, niin että Tannhäuser joutuu anomaan armahdusta paavilta. Paavi ei lupaa armoa ennenkuin hänen paavinsauvansa puhkeaa lehteen. Näin itse asiassa tapahtuukin, mutta Tannhäuser ei saa tietää armahduksesta, koska hän on jo poistunut Venusvuorelle.

        Itse olen tulkinnut Tannhäuser-oopperan Wagnerin tekemäksi ”opetusvideoksi” siitä, miksi selkeä deklamaatio on oleellista ja oopperoissa ei saisi olla italialaistyylisiä koloratuuriaarioita. Nimittäin jos kuulija ei pysty seuraamaan Tannhäuserin laulua täydellisesti, jää hämärän peittoon, mikä siinä Elisabethia loukkasi (siis se, että lähteestä voisi myös sammuttaa janonsa).

        Tannhäuser esitettiin Pariisissa, jossa Grand Operan konventioihin kuului baletti ja nimenomaan väliajan jälkeen, jotta rahoittajat voisivat ruokailun jälkeen ihailla rakastajattariensa sääriä. Wagner olisi suostunut sijoittamaan baletin vain ensimmäiseen näytökseen, Venusvuorelle, kun taas baletti ja kolmannen näytöksen pyhiinvaellus eivät asiallisesti sovellu yhteen. Baletin väärän sijoituksen vuoksi oopperaa pidettiin Pariisissa epäonnistuneena (mihin Gounod: ”Luoja, suo minullekin tuollainen epäonnistuminen”). Tannhäuserin nuivan vastaanoton vuoksi, lähes 30 vuotta myöhemmin, Preussin-Ranskan sodan aikana, Wagner kirjoitti keisari Wilhelmille kirjeen, jossa hän pyysi keisaria pommittamaan Pariisia, tuota paheiden pesää. (Wagnerin suojelijat saivat estetyksi kirjeen lähettämisen.)

        Wagner ei hyväksynyt viihteellistä musiikkia ja Offenbachin luomaa operettimusiikkia hän piti ”lantatunkiona, joka houkuttelee raatokärpäsiä kaikkialta Euroopasta”. Offenbach vastasi sijoittamalla Kauniin Helenan älykkyyskilpailun avajaisfanfaariksi retuperämäisen parodian Tannhäuserin laulukilpailun fanfaarista. Kun muut kysyvät, mitä tuo meteli on, Menelaus sanoo sen olevan musiikkia, jonka hän tilasi saksalaiselta säveltäjältä.

        Vuosia sitten tarjosin eräällä amerikkalaisella keskustelufoorumilla sellaista tulkintaa, että paavinsauvaa voisi verrata miehen elimeen (James Clavellin ”Tai-Panissa” kiinalaiset käyttävät hallintovirkamies Longstaffista kirjoitusmerkkiä ”kauhea penis”). Tällöin kuivaa puuta oleva sauva symboloisi paavin siveyslupausta. Se, että paavin sauva puhkeaa lehteen anteeksiannon merkiksi, tarkoittaisi sitten sitä, että paavikin on löytänyt ”sauvalleen” muuta käyttöä kuin veden heittämisen. Sanoin vielä, että eikös keskiajalla tapahtunut sellaistakin, että paavinvirka periytyi isältä pojalle. Jotkut amerikkalaiskeskustelijat suhtautuivat Tannhäuser-selitykseeni samalla lämpimällä huumorintajulla kuin talebanit Muhammed-pilakuviin. Sain myös kuulla olevani historian vääristelijä: paavin virka ei periytynyt isältä pojalle, koska siinä oli yksi paavi välissä.

        Mielestäni koko Tannhäuser-ooppera symboloi viihteenvastaista asennetta: ensimmäisen näytöksen mielenkiintoinen musiikki on syntiä, jota paavikaan ei halua antaa anteeksi, ja viimeisen näytöksen musiikki onkin tavattoman askeettista. Tosin paavin anteeksianto tulee yllättäen, mutta viimeisen näytöksen musiikkiin asia ei ehdi enää vaikuttaa.


      • HUMAN1ST1
        Sailbad Sinner kirjoitti:

        Siltä varalta, että foorumilla kävisi joku, jolla tarina on outo, niin Wagnerin Tannhäuser on ritari ja minnelaulaja, joka on viettänyt nuoruutensa (ensimmäisen näytöksen) Venusvuoren karkeloissa. Toisen näytöksen laulukilpailussa ritarien tehtävä on ylistää rakkauden syntyä. Wolfram vertaa naista lähteeseen, jota tulisi vain ihailla etäältä. Tannhäuser ei tyydy katsomaan vaan haluaa juoda. Tämän katsotaan viittaavan aistilliseen rakkauteen, minkä taas tulkitaan loukkaavan laulukilpailun suojelijaa, Elisabethia, niin että Tannhäuser joutuu anomaan armahdusta paavilta. Paavi ei lupaa armoa ennenkuin hänen paavinsauvansa puhkeaa lehteen. Näin itse asiassa tapahtuukin, mutta Tannhäuser ei saa tietää armahduksesta, koska hän on jo poistunut Venusvuorelle.

        Itse olen tulkinnut Tannhäuser-oopperan Wagnerin tekemäksi ”opetusvideoksi” siitä, miksi selkeä deklamaatio on oleellista ja oopperoissa ei saisi olla italialaistyylisiä koloratuuriaarioita. Nimittäin jos kuulija ei pysty seuraamaan Tannhäuserin laulua täydellisesti, jää hämärän peittoon, mikä siinä Elisabethia loukkasi (siis se, että lähteestä voisi myös sammuttaa janonsa).

        Tannhäuser esitettiin Pariisissa, jossa Grand Operan konventioihin kuului baletti ja nimenomaan väliajan jälkeen, jotta rahoittajat voisivat ruokailun jälkeen ihailla rakastajattariensa sääriä. Wagner olisi suostunut sijoittamaan baletin vain ensimmäiseen näytökseen, Venusvuorelle, kun taas baletti ja kolmannen näytöksen pyhiinvaellus eivät asiallisesti sovellu yhteen. Baletin väärän sijoituksen vuoksi oopperaa pidettiin Pariisissa epäonnistuneena (mihin Gounod: ”Luoja, suo minullekin tuollainen epäonnistuminen”). Tannhäuserin nuivan vastaanoton vuoksi, lähes 30 vuotta myöhemmin, Preussin-Ranskan sodan aikana, Wagner kirjoitti keisari Wilhelmille kirjeen, jossa hän pyysi keisaria pommittamaan Pariisia, tuota paheiden pesää. (Wagnerin suojelijat saivat estetyksi kirjeen lähettämisen.)

        Wagner ei hyväksynyt viihteellistä musiikkia ja Offenbachin luomaa operettimusiikkia hän piti ”lantatunkiona, joka houkuttelee raatokärpäsiä kaikkialta Euroopasta”. Offenbach vastasi sijoittamalla Kauniin Helenan älykkyyskilpailun avajaisfanfaariksi retuperämäisen parodian Tannhäuserin laulukilpailun fanfaarista. Kun muut kysyvät, mitä tuo meteli on, Menelaus sanoo sen olevan musiikkia, jonka hän tilasi saksalaiselta säveltäjältä.

        Vuosia sitten tarjosin eräällä amerikkalaisella keskustelufoorumilla sellaista tulkintaa, että paavinsauvaa voisi verrata miehen elimeen (James Clavellin ”Tai-Panissa” kiinalaiset käyttävät hallintovirkamies Longstaffista kirjoitusmerkkiä ”kauhea penis”). Tällöin kuivaa puuta oleva sauva symboloisi paavin siveyslupausta. Se, että paavin sauva puhkeaa lehteen anteeksiannon merkiksi, tarkoittaisi sitten sitä, että paavikin on löytänyt ”sauvalleen” muuta käyttöä kuin veden heittämisen. Sanoin vielä, että eikös keskiajalla tapahtunut sellaistakin, että paavinvirka periytyi isältä pojalle. Jotkut amerikkalaiskeskustelijat suhtautuivat Tannhäuser-selitykseeni samalla lämpimällä huumorintajulla kuin talebanit Muhammed-pilakuviin. Sain myös kuulla olevani historian vääristelijä: paavin virka ei periytynyt isältä pojalle, koska siinä oli yksi paavi välissä.

        Mielestäni koko Tannhäuser-ooppera symboloi viihteenvastaista asennetta: ensimmäisen näytöksen mielenkiintoinen musiikki on syntiä, jota paavikaan ei halua antaa anteeksi, ja viimeisen näytöksen musiikki onkin tavattoman askeettista. Tosin paavin anteeksianto tulee yllättäen, mutta viimeisen näytöksen musiikkiin asia ei ehdi enää vaikuttaa.

        eikös Vanhassa testamentissa myös Aaronin sauva puhkea versomaan... olisiko Wagner ammentanut sieltäkin? Muistan itse Vanhaa testamenttia lukiessani oitis ajatelleeni sauvalla olevan siinäkin myös eroottisen symbolifunktion.


      • nino koripalloilija
        HUMAN1ST1 kirjoitti:

        eikös Vanhassa testamentissa myös Aaronin sauva puhkea versomaan... olisiko Wagner ammentanut sieltäkin? Muistan itse Vanhaa testamenttia lukiessani oitis ajatelleeni sauvalla olevan siinäkin myös eroottisen symbolifunktion.

        Wagnerin kypsytellessä omaa musiikkidraamallista oopperatyyliään on useiden asiantuntijoiden taholta oletettavaa että hän oli perehtynyt Schubertin 18-vuotiana kirjoittamiin Ossian-balladeihin paljon perusteellisemmin kuin yleisesti tiedetäänkään niiden vapaastivaeltavassa fanbtasiassaan ja oopperankaltaisessa dramaatisessa resitatiivi ariosossaan joka ilmiselvästi enteilee ja ennustaa musiikkidraaman syntyä ja sen päättymätöntä melodista virtailua loputtomasti sekvenssejä viljellen proosapoetiikassaan puolivuosisataa aiemmin niin pitkästyttäviä kuin Wagnerin loputtomat monologit oopperoissaan ovatkin jotka keskeyttävät draamallisten tapahtumien kulun liikaan selittelyyn ja asioiden kommentoimiseen.


      • Schubertin
        nino koripalloilija kirjoitti:

        Wagnerin kypsytellessä omaa musiikkidraamallista oopperatyyliään on useiden asiantuntijoiden taholta oletettavaa että hän oli perehtynyt Schubertin 18-vuotiana kirjoittamiin Ossian-balladeihin paljon perusteellisemmin kuin yleisesti tiedetäänkään niiden vapaastivaeltavassa fanbtasiassaan ja oopperankaltaisessa dramaatisessa resitatiivi ariosossaan joka ilmiselvästi enteilee ja ennustaa musiikkidraaman syntyä ja sen päättymätöntä melodista virtailua loputtomasti sekvenssejä viljellen proosapoetiikassaan puolivuosisataa aiemmin niin pitkästyttäviä kuin Wagnerin loputtomat monologit oopperoissaan ovatkin jotka keskeyttävät draamallisten tapahtumien kulun liikaan selittelyyn ja asioiden kommentoimiseen.

        esikuva, hänhän syntyi myöhemmin ;) no tämä lienee sinulta tahaton lapsus, noin saattaa käydä kun yrittää hönkäistä kaiken sanottavansa yhteen virkkeeseen ilman pilkkuja, siinä katoaa helposti ajatus itseltäkin. Mielenkiintoinen säveltäjä oli toki Schubertkin, joskin paremmin kotonaan pianon kuin vokaalimusiikin parissa. Tuli muuten mieleen - Liszt vai kuka se oli joka versioi Wagnerin aarioita pianolle, O Du Mein Holdes Abendstern toimii hienosti niinkin.


    • Anonyymi

      Wagnerin natsismi ja pedofilia selittyy sillä että hän on sika.

    • Anonyymi

      Wagner oli ihmisenä kauhea, mut sen musa emotionaalisesti tavoitti minut hyvin joskin osa hänen teoksista suht pateettisia. Osa ei pateettisia. Klassikoitakin löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe