IHMISET

maumaumaumaumau

Minkälaisia ihmisiä Portugalissa? kokemuksia, kulttuurieroja Suomeen verrattuna?
=)

19

3838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitko tarkentaa kysymystäsi? Haluatko katsella asiaa matkailijan kannalta vai silmällä pitäen mahdollista asumista Portugalissa? Onko joku elämänalue, joka sinua erityisesti kiinnostaa?
      Mahdollisten tarkennustesi jälkeen voin yrittää vastata kysymykseesi.

      Suomalaiset matakailijat kertovat usein kokevansa kohtaamansa portugalilaiset jotenkin samanlaisiksi kuin suomalaiset.

      • maumaumaumaux100000000

        ihan yleisesti mielipiteitä, kokemuksia ihmisistä ja tavoista. Viikoksi vain olen menossa, en asumaan.
        kiitoksia jo etukäteen!


      • pitihän se arvata

        Ei Teidän kannalta.


      • isonenäsiä

        Molemmilla lienee kaksi silmää ja korvaa. yksi suu.
        Teillä lienee useampi.


    • jokusen nähnyt

      Jos ei jotain synnynnäisiä sairauksia tai onnettomuuksia oteta lukuun on niillä Portugalissakin 2 silmää 2 kättä 2 korvaa 2 jalkaa mutta vaan yksi nenä.En kyllä outoina pitänyt.

      • maumaumaumaux100000000

        kuulostaa hyvältä. minkälaisia korvien välistä? huomaatko jotain OLEELLISTA tapa eroa suomalaisten ja portugalilaisten välillä? esim. onko ihmisillä tapana jutella vieraille avoimesti esim. ruuhkabussissa tms? tai kerro oma mielipiteesi ihmisestä (huom, mielipide ihmisen tavoista, asenteista jne, EI ULKONÄÖSTÄ =)


      • maumaumaumaux100000000 kirjoitti:

        kuulostaa hyvältä. minkälaisia korvien välistä? huomaatko jotain OLEELLISTA tapa eroa suomalaisten ja portugalilaisten välillä? esim. onko ihmisillä tapana jutella vieraille avoimesti esim. ruuhkabussissa tms? tai kerro oma mielipiteesi ihmisestä (huom, mielipide ihmisen tavoista, asenteista jne, EI ULKONÄÖSTÄ =)

        Kai yleisesti voi sanoa, että portugalilaiset ovat hieman pidättyväisiä, esim. verrattuna espanjalaisiin. Jotkut haluavat sanoa sulkeutuneita, minun mielestä eivät, kaikki kun on niin suhteellista. Portugalilaiset eivät tuppaa suuhun eivätkä makeile vaan ovat aitoja ja hommat hoituvat. Töykeyttä en ole huomannut. Portugalilainen on rehellinen, niinpä häneen voi luottaa.

        Eroa lienee turistikohteiden, maaseudun, pienien kaupunkien ja Porton ja Lissabonien alueiden ihmisten käyttätymisessä. Aidoimmat ihmiset asuvat maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Suhtautuminen ulkomaalaisiin on yleensä ystävällistä eikä heidän oleteta osaavan portugalia, mutta matkailijalla on hyötyä jopa muutamasta portugalin kielen keskeisestä sanasta, kuten kiitos, obrigado, se faz favor, please, jne, com licença, excuse me, esim. juuri bussissa, metrossa, kun halutaan mennä ihmisruuhkan läpi.

        Mitä juttelemiseen tuntemattomien kanssa esim. Lissabonissa tulee, luulen, että kynnys on hieman korkeampi kuin pikkupaikoissa, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätön. Portugalilaiset eivät suinkaan pane pahakseen, jos heidän kanssaan aloittaa keskustelun. Yleensä ainoa rajoite on puutteellinen kielitaito. Yleisin vieras kieli on englanti mutta vanhempi polvi saattaa osata myös ranskaa. Espanjaa ymmärretään yleisesti.

        Turistikohteissa, esim. liikkeissä, matkailijaan saatetaan joskus suhtautua hieman välinpitämättömästi, mutta ovathan matkailijan tarpeetkin aika yksinkertaiset. Turistikaupoissa palvelevat yleensä minimipalkkaiset (426 e) naiset, joten toivon ymmärtämystä.

        Se miten matkailijaa kohdellaan, on paljon kiinni matkailijasta itsestään. Minulla ei ole valittamista. Asun Azoreilla pienessä kaupungissa ja minusta tuntuu, että missään ei voisi olla paremmin. Kaikki ovat ystävällisiä, avuliaita ja kaikki toimii.

        Muodollisesti portugalilainen on suomalaista (ainakin helsinkiläistä) kohteliaampi.


      • maumaumaumau.....
        masseur kirjoitti:

        Kai yleisesti voi sanoa, että portugalilaiset ovat hieman pidättyväisiä, esim. verrattuna espanjalaisiin. Jotkut haluavat sanoa sulkeutuneita, minun mielestä eivät, kaikki kun on niin suhteellista. Portugalilaiset eivät tuppaa suuhun eivätkä makeile vaan ovat aitoja ja hommat hoituvat. Töykeyttä en ole huomannut. Portugalilainen on rehellinen, niinpä häneen voi luottaa.

        Eroa lienee turistikohteiden, maaseudun, pienien kaupunkien ja Porton ja Lissabonien alueiden ihmisten käyttätymisessä. Aidoimmat ihmiset asuvat maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Suhtautuminen ulkomaalaisiin on yleensä ystävällistä eikä heidän oleteta osaavan portugalia, mutta matkailijalla on hyötyä jopa muutamasta portugalin kielen keskeisestä sanasta, kuten kiitos, obrigado, se faz favor, please, jne, com licença, excuse me, esim. juuri bussissa, metrossa, kun halutaan mennä ihmisruuhkan läpi.

        Mitä juttelemiseen tuntemattomien kanssa esim. Lissabonissa tulee, luulen, että kynnys on hieman korkeampi kuin pikkupaikoissa, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätön. Portugalilaiset eivät suinkaan pane pahakseen, jos heidän kanssaan aloittaa keskustelun. Yleensä ainoa rajoite on puutteellinen kielitaito. Yleisin vieras kieli on englanti mutta vanhempi polvi saattaa osata myös ranskaa. Espanjaa ymmärretään yleisesti.

        Turistikohteissa, esim. liikkeissä, matkailijaan saatetaan joskus suhtautua hieman välinpitämättömästi, mutta ovathan matkailijan tarpeetkin aika yksinkertaiset. Turistikaupoissa palvelevat yleensä minimipalkkaiset (426 e) naiset, joten toivon ymmärtämystä.

        Se miten matkailijaa kohdellaan, on paljon kiinni matkailijasta itsestään. Minulla ei ole valittamista. Asun Azoreilla pienessä kaupungissa ja minusta tuntuu, että missään ei voisi olla paremmin. Kaikki ovat ystävällisiä, avuliaita ja kaikki toimii.

        Muodollisesti portugalilainen on suomalaista (ainakin helsinkiläistä) kohteliaampi.

        vastasit juuri siihen, minkä halusinkin tietää :)


      • avautuvat hitaasti.
        maumaumaumau..... kirjoitti:

        vastasit juuri siihen, minkä halusinkin tietää :)

        Nuoret ehkä nopeammin.

        Rehellisiä... toki, mutta eivät niin rehellisiä kuin me sinisilmäiset suomalaiset.

        Ja muistakaamme, että jos minkään tason byrokratiaa tulee eteen niin se sitten kestää ja kestää ja kestää. Ja se on normaalia.


      • avautuvat hitaasti. kirjoitti:

        Nuoret ehkä nopeammin.

        Rehellisiä... toki, mutta eivät niin rehellisiä kuin me sinisilmäiset suomalaiset.

        Ja muistakaamme, että jos minkään tason byrokratiaa tulee eteen niin se sitten kestää ja kestää ja kestää. Ja se on normaalia.

        Matkailija joutuu harvemmin tekemisiin byrokratian kanssa. Minä olen asettunut asumaan Portugaliin ja käynyt läpi kaikki siinä tulevat toimenpiteet viranomaisten kanssa. Olemme ostaneet mm. asunnon. En ole vielä kohdannut mitää vaikeuksia. Meitä on esim. verotettu ja kaikki sujui varsin mutkattomasti.

        Olen oppinut aikaisemmista kokemuksistani sen, että asiat sujuvat, kunhan tekee niin kuin käsketään ja eikä ryhdy miettimään, miksi asiat tehdään tietyllä tavalla, puhumattakaan siitä, että ryhtyisi prostestoimaan.

        Jokaisella kansallisuudella on omat ominaispiirteensä eikä sulkeutuneisuus ole mikään harvinainen piirre. Se ei aina ilmene samalla tavalla. Puhumalla maan kieltä ja tuntemalla sen kulttuuria matkailija pääsee paremmin sisään kansalliseen psyykkeeseen ja saa ihmiset avautumaan. Olen kokenut sulkeutuneiksi väitetyt azorilaiset monesti avoimimmiksi ja mutkattomimmiksi kuin suomalaiset keskimäärin.

        Minulla ei ole käytössä yleispätevää rehellisyysindeksiä, mutta olen täysin tyytyväinen portugalilaisten rehellisyyteen.


      • vaikeuksia välttämättä
        masseur kirjoitti:

        Matkailija joutuu harvemmin tekemisiin byrokratian kanssa. Minä olen asettunut asumaan Portugaliin ja käynyt läpi kaikki siinä tulevat toimenpiteet viranomaisten kanssa. Olemme ostaneet mm. asunnon. En ole vielä kohdannut mitää vaikeuksia. Meitä on esim. verotettu ja kaikki sujui varsin mutkattomasti.

        Olen oppinut aikaisemmista kokemuksistani sen, että asiat sujuvat, kunhan tekee niin kuin käsketään ja eikä ryhdy miettimään, miksi asiat tehdään tietyllä tavalla, puhumattakaan siitä, että ryhtyisi prostestoimaan.

        Jokaisella kansallisuudella on omat ominaispiirteensä eikä sulkeutuneisuus ole mikään harvinainen piirre. Se ei aina ilmene samalla tavalla. Puhumalla maan kieltä ja tuntemalla sen kulttuuria matkailija pääsee paremmin sisään kansalliseen psyykkeeseen ja saa ihmiset avautumaan. Olen kokenut sulkeutuneiksi väitetyt azorilaiset monesti avoimimmiksi ja mutkattomimmiksi kuin suomalaiset keskimäärin.

        Minulla ei ole käytössä yleispätevää rehellisyysindeksiä, mutta olen täysin tyytyväinen portugalilaisten rehellisyyteen.

        kohtaakaan. Portugalilaiset hoitavat kyllä asiat, mutta siinä menee vain aikaa. Ja paikallisiin tutustuu mutkattomuudella. Yksilöitä hekin, jotkut avautuvat ikuisesti vähemmän.


      • erimaata !
        vaikeuksia välttämättä kirjoitti:

        kohtaakaan. Portugalilaiset hoitavat kyllä asiat, mutta siinä menee vain aikaa. Ja paikallisiin tutustuu mutkattomuudella. Yksilöitä hekin, jotkut avautuvat ikuisesti vähemmän.

        portugalilaiset ovat minun mielestä aivan erinlaisia kuin suomalaiset ! portugalilaiset ovat avoimempia ja ystävällisempiä ja huolettomempia kuin me jurot suomalaiset.


      • LuultavastiSama
        masseur kirjoitti:

        Matkailija joutuu harvemmin tekemisiin byrokratian kanssa. Minä olen asettunut asumaan Portugaliin ja käynyt läpi kaikki siinä tulevat toimenpiteet viranomaisten kanssa. Olemme ostaneet mm. asunnon. En ole vielä kohdannut mitää vaikeuksia. Meitä on esim. verotettu ja kaikki sujui varsin mutkattomasti.

        Olen oppinut aikaisemmista kokemuksistani sen, että asiat sujuvat, kunhan tekee niin kuin käsketään ja eikä ryhdy miettimään, miksi asiat tehdään tietyllä tavalla, puhumattakaan siitä, että ryhtyisi prostestoimaan.

        Jokaisella kansallisuudella on omat ominaispiirteensä eikä sulkeutuneisuus ole mikään harvinainen piirre. Se ei aina ilmene samalla tavalla. Puhumalla maan kieltä ja tuntemalla sen kulttuuria matkailija pääsee paremmin sisään kansalliseen psyykkeeseen ja saa ihmiset avautumaan. Olen kokenut sulkeutuneiksi väitetyt azorilaiset monesti avoimimmiksi ja mutkattomimmiksi kuin suomalaiset keskimäärin.

        Minulla ei ole käytössä yleispätevää rehellisyysindeksiä, mutta olen täysin tyytyväinen portugalilaisten rehellisyyteen.

        Masseur!?!?!? Oletkohan se sama kaveri joka on ollut hukassa pari vuotta? Kävimme joskus kirjeenvaihtoa meilitse ja kerroit mitä pitää tehdä tultuaan Portugaliin, muistatko? Jos olet sama mies niin vastaa tähän ja laita nimikirjaimesi niin tiedän sinut varmasti häneksi., :)


    • lol2

      penis :3

    • Reh Elli
      • Joo, tuosta testistä

        ..tuli tuota mietittyä, että siellä kun on tietääkseni aika paljon narkkari/luusereita
        ja muuta epämääräistä turistipopulaa niin kukkarot kyllä häviää penkeiltä.

        Sillä ei siis ole välttämättä mitään tekemistä tavallisten portugalilaisten rehelli-
        syyden kanssa.


      • jack3d
        Joo, tuosta testistä kirjoitti:

        ..tuli tuota mietittyä, että siellä kun on tietääkseni aika paljon narkkari/luusereita
        ja muuta epämääräistä turistipopulaa niin kukkarot kyllä häviää penkeiltä.

        Sillä ei siis ole välttämättä mitään tekemistä tavallisten portugalilaisten rehelli-
        syyden kanssa.

        Kyllä ne alkoholistitkin ovat luusereita.


      • Seli-seli
        Joo, tuosta testistä kirjoitti:

        ..tuli tuota mietittyä, että siellä kun on tietääkseni aika paljon narkkari/luusereita
        ja muuta epämääräistä turistipopulaa niin kukkarot kyllä häviää penkeiltä.

        Sillä ei siis ole välttämättä mitään tekemistä tavallisten portugalilaisten rehelli-
        syyden kanssa.

        Jokaisessa maassa on päihderiippuvaisia ja rikollisia. Lompakkotesti on ihan pätevä. Jos yrität väittää, ettei testillä ole mitään tekemistä tavallisen portugalilaisuuden kanssa, niin sitten se osoittaa että Portugalissa on kymmenen kertaa enemmän narkkari/luusereita ja rikollisia kuin Suomessa.


    • Vaatimattomuus

      Portugalilaiseen luonteeseen ja perinteeseen kuuluu vaatimattomuus, itsensä kehumista pidetään typeryytenä ja huonona käytöksenä. Myös omien kykyjen vähättely suomalaiseen tyyliin "no kyllä mä nyt jotenkin osaan", kuuluu portugalilaiseen kulttuuriin. Toisten keskeyttämistä keskustelussa pidetään huonona käytöksenä. Samoin turhaa small talkia, portugalilaiseen kulttuuriin kuuluu ennemmin puhua vähän mutta asiaa kuin paljon potaskaa.

      Ohessa linkki portugalilaisen kielten opettajan tiivistelmään aiheesta.

      http://www.learn-portuguese-with-rafa.com/portuguese-traditions.html

      Eli kansanluonteessa on paljonkin yhtäläistä suomalaisten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe