viisaan/älykkään ihmisen sitte tunnistaa? Entä liian viisaan, vai onko niitä edes olemassa?
Noniin, mistä sen
46
1464
Vastaukset
- viisautta
olla liikaa?
En usko.Voiko älykkyyttä olla liikaa? Voiko olla liian älykäs yhteikunnalle?
Olen samaa mieltä, viisautta ei voi olla liikaa. Viisaus on aina jaossa.- Serpico
relaxed_eyes kirjoitti:
Voiko älykkyyttä olla liikaa? Voiko olla liian älykäs yhteikunnalle?
Olen samaa mieltä, viisautta ei voi olla liikaa. Viisaus on aina jaossa.Ehdottomasti. Esimerkiksi työhönotossa saa huonot tulokset tietyistä psykologisista testeistä jos on liian älykäs. Esimerkiksi liian kekseliäs assosioimaan. Vaikuttaa epänormaalilta. Ei-tavikselta, epäillyttävältä.
- random_N
Serpico kirjoitti:
Ehdottomasti. Esimerkiksi työhönotossa saa huonot tulokset tietyistä psykologisista testeistä jos on liian älykäs. Esimerkiksi liian kekseliäs assosioimaan. Vaikuttaa epänormaalilta. Ei-tavikselta, epäillyttävältä.
Heh.. minulla on vieläkin mielessä kymmenisen vuotta sitten tehty testi ja etenkin se purkutilanne.
Siinä oli semmoinen piirustusjuttu, olisiko ollut joku kolmiomainen täppä muuten tyhjässä neliössä.
Piirsin siihen ketun, joka joentörmältä nojasi kohti vettä ja katseli kuvajaistaan. Ketun kirsu (vai mikä lie ketun kuonon pään nimi) oli se valmis täppä.
Hmmm... en usko että siinä psykologi ajatteli sitä älykkyyden tai ei-älykkyyden kautta, mutta jotenkin se kuva oli selvästi häiritsevä/hämmentävä sille psykologille. En muista enää mitä siitä kuvasta puhuttiin, mutta varmaan joku 15-20 min sitä käsiteltiin.
Jospa ne totesi mut hulluksi siinä, enkä minä osannut aavistaa mitään:-D
Jos Serpico tunnet noita testejä niin onko niissä tavallaan "paras" tehdä jokin aika ylimalkainen kuva? - Michiko_
random_N kirjoitti:
Heh.. minulla on vieläkin mielessä kymmenisen vuotta sitten tehty testi ja etenkin se purkutilanne.
Siinä oli semmoinen piirustusjuttu, olisiko ollut joku kolmiomainen täppä muuten tyhjässä neliössä.
Piirsin siihen ketun, joka joentörmältä nojasi kohti vettä ja katseli kuvajaistaan. Ketun kirsu (vai mikä lie ketun kuonon pään nimi) oli se valmis täppä.
Hmmm... en usko että siinä psykologi ajatteli sitä älykkyyden tai ei-älykkyyden kautta, mutta jotenkin se kuva oli selvästi häiritsevä/hämmentävä sille psykologille. En muista enää mitä siitä kuvasta puhuttiin, mutta varmaan joku 15-20 min sitä käsiteltiin.
Jos Serpico tunnet noita testejä niin onko niissä tavallaan "paras" tehdä jokin aika ylimalkainen kuva?Käytetäänkö niitä vielä jossain? Bilateraalisuuden vuoksi niistä tulee mieleen auton alle jääneitä/ ruumiinavauksessa olleita elukoita. Ihmisillä on taipumus nähdä kasvoja vaikka Marsin pinnassa tai eläimiä tähtitaivaalla.
- random_N
Michiko_ kirjoitti:
Käytetäänkö niitä vielä jossain? Bilateraalisuuden vuoksi niistä tulee mieleen auton alle jääneitä/ ruumiinavauksessa olleita elukoita. Ihmisillä on taipumus nähdä kasvoja vaikka Marsin pinnassa tai eläimiä tähtitaivaalla.
Jos meinaat niitä musteläiskiä niin ei tuo niitä ollut.
Vaan siis neliöitä, joissa oli jokin simppeli kuvio, esimerkiksi 1 cm vaakasuora viiva tai pienenpieni kolmio. Niitä piti sitten täydentää piirtämällä ja kirjoittaa viereen mitä kuvassa oli. - Serpico
random_N kirjoitti:
Jos Serpico tunnet noita testejä niin onko niissä tavallaan "paras" tehdä jokin aika ylimalkainen kuva?Vaarallinen aihe, koska puhe on niin pintatasolla. On liian helppo yksinkertaistaa. Tuota... tunnen testejä vain ihan pintatasolta, ja toisaalta on niin erilaisia testejä. En esiinny nyt asiantuntijana. Jos täällä on joku joka tuntee asian paremmin ja kokee eettiseksi kommentoida, niin hän voi korjata mitä sanon.
Mutta ihan sen perusteella mitä pintapuolisesti tiedän. "Liian" hyvää mielikuvitusta ei pidetä hyvänä. Kategorisen tuntuisesti sanottu, mutta kaikki ymmärtänevät. Itse olen sen puolen ajattelija, että pidän luovuutta älykkyytenä. Se, mikä minua noissa testeissä hämää, on niiden läpinäkyvyys. Tätä pyritään hämärtämään sanomalla, että ei pidä pohtia testejä, ne ovat monimutkaisempia kuin miltä näyttävät. Miksi näin sanotaan? Eihän se ole totta. Miksi suositaan keskinkertaisuutta? - random_N
Serpico kirjoitti:
Vaarallinen aihe, koska puhe on niin pintatasolla. On liian helppo yksinkertaistaa. Tuota... tunnen testejä vain ihan pintatasolta, ja toisaalta on niin erilaisia testejä. En esiinny nyt asiantuntijana. Jos täällä on joku joka tuntee asian paremmin ja kokee eettiseksi kommentoida, niin hän voi korjata mitä sanon.
Mutta ihan sen perusteella mitä pintapuolisesti tiedän. "Liian" hyvää mielikuvitusta ei pidetä hyvänä. Kategorisen tuntuisesti sanottu, mutta kaikki ymmärtänevät. Itse olen sen puolen ajattelija, että pidän luovuutta älykkyytenä. Se, mikä minua noissa testeissä hämää, on niiden läpinäkyvyys. Tätä pyritään hämärtämään sanomalla, että ei pidä pohtia testejä, ne ovat monimutkaisempia kuin miltä näyttävät. Miksi näin sanotaan? Eihän se ole totta. Miksi suositaan keskinkertaisuutta?Jaa-a... keskinkertainen on keskimäärin vähiten etäällä kaikesta?
Joo ja tuosta olen samaa mieltä tuosta fuulasta ettei pidä ajatella liikaa vaan tehdä spontaanisti.
Minä ainakin tuhraisin pikkutarkkoja juttuja tarkkuutta vaativaan duuniin testattaessa ja jos oliis tarkoitus vedellä duunissa laajoja kaaria niin samaa testissä.
Ei kukaan voi olla oma itsensä noissa, jos ei ole ihan autistinen. - rajoja,
Serpico kirjoitti:
Vaarallinen aihe, koska puhe on niin pintatasolla. On liian helppo yksinkertaistaa. Tuota... tunnen testejä vain ihan pintatasolta, ja toisaalta on niin erilaisia testejä. En esiinny nyt asiantuntijana. Jos täällä on joku joka tuntee asian paremmin ja kokee eettiseksi kommentoida, niin hän voi korjata mitä sanon.
Mutta ihan sen perusteella mitä pintapuolisesti tiedän. "Liian" hyvää mielikuvitusta ei pidetä hyvänä. Kategorisen tuntuisesti sanottu, mutta kaikki ymmärtänevät. Itse olen sen puolen ajattelija, että pidän luovuutta älykkyytenä. Se, mikä minua noissa testeissä hämää, on niiden läpinäkyvyys. Tätä pyritään hämärtämään sanomalla, että ei pidä pohtia testejä, ne ovat monimutkaisempia kuin miltä näyttävät. Miksi näin sanotaan? Eihän se ole totta. Miksi suositaan keskinkertaisuutta?ainoastaan sen ja todellisuuden erottamiselle toisistaan. Esim. yksinkertaisessa Thomas-analyysissa resulttihan on mahdotota ennustaa, ellei tunne analyysin metodia ja siinä esiintyviä painotuksia.
suurimmassa osassa testejä on matemaattinen mahdottomuus pystyä itse analysoimaan testihetkellä tuloksia. Testien sisään kätkeytyy multimerkityksellisiä logiikkoja, ja mediaani on määrittelty hakemalla normaalikäyrä useiden eri vastaajien tuloksista. rajoja, kirjoitti:
ainoastaan sen ja todellisuuden erottamiselle toisistaan. Esim. yksinkertaisessa Thomas-analyysissa resulttihan on mahdotota ennustaa, ellei tunne analyysin metodia ja siinä esiintyviä painotuksia.
suurimmassa osassa testejä on matemaattinen mahdottomuus pystyä itse analysoimaan testihetkellä tuloksia. Testien sisään kätkeytyy multimerkityksellisiä logiikkoja, ja mediaani on määrittelty hakemalla normaalikäyrä useiden eri vastaajien tuloksista.kommentissa nyt hieman liikaa sitä viisautta tänne?
- kái
relaxed_eyes kirjoitti:
kommentissa nyt hieman liikaa sitä viisautta tänne?
sitten :)
- random_N
rajoja, kirjoitti:
ainoastaan sen ja todellisuuden erottamiselle toisistaan. Esim. yksinkertaisessa Thomas-analyysissa resulttihan on mahdotota ennustaa, ellei tunne analyysin metodia ja siinä esiintyviä painotuksia.
suurimmassa osassa testejä on matemaattinen mahdottomuus pystyä itse analysoimaan testihetkellä tuloksia. Testien sisään kätkeytyy multimerkityksellisiä logiikkoja, ja mediaani on määrittelty hakemalla normaalikäyrä useiden eri vastaajien tuloksista.Uskon että niissä testeissä on jako suunnilleen neljään:
- umpihullut ja idiootit -> ei valita
- ei riitä nopeus tai kognitiiviset kyvyt avoimeen duuniin -> ei valita
- tavoiteryhmä -> joku näistä saa duunin
- työ ei ole tarpeeksi haastava -> ei valita
Ja tolla "ei tarpeeksi haastava" en tarkoita mitään huippuälykkäitä, vaan esimerkiksi jos on 100 laskun sarja niin voi olla että jossain hommassa viihtyy käytännössä ne jotka laskee niistä kaikkiaan 60 joista oikein vaikka 80 %. Jos tulos paljon heikompi niin duuni ei ehkä suju. Jos tulos "parempi" niin ei jaksa keskittyä ja se voi olla riski. tai tyyppi todnäk muuten vaan lähtee litomaan.
No joo, voihan noissa sit veikata ihan väärinkin. Mutta eiköhän niissä kuvissa ole oikeasti semmoset aika rutiiniluontoiset karkeat tulkintaluokat.
Mutta on kyllä kymmenisen vuotta viimeisimmästä testistä. Pitää mollin kautta kokeill pääsisikö testiin :) - thomas-
random_N kirjoitti:
Uskon että niissä testeissä on jako suunnilleen neljään:
- umpihullut ja idiootit -> ei valita
- ei riitä nopeus tai kognitiiviset kyvyt avoimeen duuniin -> ei valita
- tavoiteryhmä -> joku näistä saa duunin
- työ ei ole tarpeeksi haastava -> ei valita
Ja tolla "ei tarpeeksi haastava" en tarkoita mitään huippuälykkäitä, vaan esimerkiksi jos on 100 laskun sarja niin voi olla että jossain hommassa viihtyy käytännössä ne jotka laskee niistä kaikkiaan 60 joista oikein vaikka 80 %. Jos tulos paljon heikompi niin duuni ei ehkä suju. Jos tulos "parempi" niin ei jaksa keskittyä ja se voi olla riski. tai tyyppi todnäk muuten vaan lähtee litomaan.
No joo, voihan noissa sit veikata ihan väärinkin. Mutta eiköhän niissä kuvissa ole oikeasti semmoset aika rutiiniluontoiset karkeat tulkintaluokat.
Mutta on kyllä kymmenisen vuotta viimeisimmästä testistä. Pitää mollin kautta kokeill pääsisikö testiin :)analyysi?
- random_N
thomas- kirjoitti:
analyysi?
Vain kehityskeskustelun välineenä tuttu, siinä sitä sovellettiin sen pähkäämiseen olisiko minun heiniäni henkilö- vai substanssipainotus.
En siis tietääkseni ole ollut ko menetelmässä arvioitavana työhaastattelussa.
Mutta sen ymmärsin keharista että niitä thomasmalleja olisi eri tilanteisiin.
Se minuun käytetty vaikutti ainakin ihan saakelin simppeliltä. Toisaalta, jos vaihtoehtoja on A, B tai hybridi niin ei kai siinä tarvii paljon mutkistella asiaa? - persoonallisuustestin
random_N kirjoitti:
Vain kehityskeskustelun välineenä tuttu, siinä sitä sovellettiin sen pähkäämiseen olisiko minun heiniäni henkilö- vai substanssipainotus.
En siis tietääkseni ole ollut ko menetelmässä arvioitavana työhaastattelussa.
Mutta sen ymmärsin keharista että niitä thomasmalleja olisi eri tilanteisiin.
Se minuun käytetty vaikutti ainakin ihan saakelin simppeliltä. Toisaalta, jos vaihtoehtoja on A, B tai hybridi niin ei kai siinä tarvii paljon mutkistella asiaa?ja valintakokeen toisistaan?
- random_N
persoonallisuustestin kirjoitti:
ja valintakokeen toisistaan?
On valintakokeita, joissa ei testata persoonallisuutta.
On persoonallisuustestejä, joiden tuloksia ei ole tarkoitus käyttää valittaessa joku johonkin.
Mutta on valintakokeita, joiden osana on persoonallisuustesti.
Sen sijaan en tiedä persoonallisuustestejä, joissa olisi osana valintakoe. Onkohan sellaisiakin?
Eikä tää oo mikään tsoukki.
- oo.
Ne on liian älykkäät, ketkä siellä on.
oo. kirjoitti:
Ne on liian älykkäät, ketkä siellä on.
...viisas vai älykäs, ei niin väliin. Kumpaakin sorttii löytyy aika paljon pyöreistä huoneista.
- random_N
tunnistaa semmoisesta levollisen seesteisestä otteesta. Reagointi on järkevässä suhteessa siihen mihin reagoidaan, näkemyksissä monipuolisuutta, elämänotteessa laaja-alaisuutta.
Viisas tuntee itsensä, ymmärtää muita ja maailmaa. - Serpico
Kun mä mietin niitä tapaamiani ihmisiä, joita pidän viisaana niin taitaa olla yhteistä kaikille, etteivät ole itseään tuoneet esille juuri koskaan. Että sillä tavalla hankala niitä on tunnistaa... mutta monesti sen tajuaa vasta ajatuksenvaihdon jälkeen että taisipa siinä olla viisas tyyppi. Yleensä viisaat on vähemmän ehdottomia.
Älykkäät nyt monesti tunkee itteensä enemmän esille. Niillä on hyvä muisti ja hyvä kyky yhdistellä asioita nerokkaalla tavalla.- Serpico
relaxed_eyes kirjoitti:
Oppiiko sitä jostain, vai onko se myötäsyntyistä?
Mitä itse tuumaat? Minusta se on sekä että. Niin että on myötäsyntyisesti niitä joille on annettu viisautta, mutta uskon että sitä myöskin saa. En tiedä, mutta niin uskon. Mistä - siinä onkin hyvä kysymys.
- random_N
relaxed_eyes kirjoitti:
Oppiiko sitä jostain, vai onko se myötäsyntyistä?
Tuo oli aika vinkeä kysymys... Minä nimittäin tajusin, että näkemykseni viisaudesta on aika kapea; ajattelin viisaaksi vain melko hyvän elämän elänyttä.
Tarkemmin ajatellen viisautta ei ehkä voikaan päätellä tietämättä ihmisen elämänpolkua: viisas tekee viisaita valintoja mutta valintojen viisautta ei voi oikein kai arvioida kokonaistilannetta tuntematta.
Henkiinjääminen on kai tietyllä tavalla perimmäistä viisautta ja esimerkiksi Sao Paulon ghetoissa viisaasti elävä on ulospäin hyvin erilainen kuin se zeniläistä harmoniaa uhkuva hahmo, jota ensin ajattelin.
Hmm.. joutuu jatkopohtimaan. Serpico kirjoitti:
Mitä itse tuumaat? Minusta se on sekä että. Niin että on myötäsyntyisesti niitä joille on annettu viisautta, mutta uskon että sitä myöskin saa. En tiedä, mutta niin uskon. Mistä - siinä onkin hyvä kysymys.
viisaus koostuu erilaisista elämänkokemuksista, jos niistä osaa ottaa opiksi. Mutta mielestäni tähän vaaditaan aika rikasta, siis tapahtumarikasta elämää. Viisauden kertyminen ei ole mitenkään verrannollinen rahan määrään, tai riipu taloudellisesta tilanteesta muutenkaan.
Ja kyllä huonot kokemukset kerryttää viisautta ja täten ymmärrystä enemmän kuin hyvät, jos siis ei jää roikkumaan niihin huonoihin asioihin ja katkeroidu, ja täten myös syö jo olemassa olevaa viisauttaan.- että viisaan
relaxed_eyes kirjoitti:
viisaus koostuu erilaisista elämänkokemuksista, jos niistä osaa ottaa opiksi. Mutta mielestäni tähän vaaditaan aika rikasta, siis tapahtumarikasta elämää. Viisauden kertyminen ei ole mitenkään verrannollinen rahan määrään, tai riipu taloudellisesta tilanteesta muutenkaan.
Ja kyllä huonot kokemukset kerryttää viisautta ja täten ymmärrystä enemmän kuin hyvät, jos siis ei jää roikkumaan niihin huonoihin asioihin ja katkeroidu, ja täten myös syö jo olemassa olevaa viisauttaan.tarvitsee kokea kaikkea henkilökohtaisesti.
- Serpico
relaxed_eyes kirjoitti:
Ja kyllä huonot kokemukset kerryttää viisautta ja täten ymmärrystä enemmän kuin hyvät, jos siis ei jää roikkumaan niihin huonoihin asioihin ja katkeroidu, ja täten myös syö jo olemassa olevaa viisauttaan.Kokemus opettaa, jos on älliä ottaa opiksi. Mutta: en ole samaa mieltä elämänkokemuksen rikkauden tarpeellisuudesta. Useimmiten toki on niin, että enemmän nähnyt ymmärtää enemmän, se tuntuu selvältä. Mutta uskon kyllä siihenkin, että on syntyään viisastumaan taipuvia ihmisiä. En nyt osaa yksilöidä tätä tarkemmin tässä, valitettavasti, joten tämä on vain uskomus. Onko sitten tarua vai totta, mutta uskon, että viisaita tekoja tehdään myös intuitiivisesti suurella sydämellä.
Ehkä tuosta että mistä viisautta saadaan voisi sanoa että katselemalla ja kuuntelemalla ja hyväksymällä erilaisia rinnakkaisia ajattelutapoja. Vielä on sanottava että viisautta on useampaa lajia.
- Revolveri
paivä kun katson peiliin näen liian viisaan ihmisen. Näin se on nähtävä. :D
- Revolveri
relaxed_eyes kirjoitti:
Miks pidät ittees liian viisaana?
Kunhan viisastelin.
- caput.mortuum
Jos nyt otetaan vain tämä palsta niin viisas ihminen ei koe tarvetta jatkuvalle itsensä nostamiselle vaan ottaa asiat asioina.
Älykäs voi leikitellä ja jopa pilkata niitä, joita ei pidä yhtä älykkäinä kuin itse on. Viisas ei alennu muiden alentamiseen, ei edes vihjailemalla.
Jokainen kyllä tunnistaa itseään älykkäämmän, mutta viisaampaa on vaikeampi tunnistaa.- CuddleBuddy
olen joskus tuota eroa miettinyt.. Ja tämänhetkinen lopputulos on:
Ihminen on älykkyydeltään melko tasainen syntymästään saakka aina kuolemaansa asti.
Joillain sitä älykkyyttä on enemmän kuin toisilla, eikä sen määrään pysty juurikaan vaikuttamaan.
Viisautta ihmesellä ei ole syntyessään yhtään. Se kasvaa koko elämän kokemuksien ja koulutuksen yms. asioiden myötä.
Viisauksien oppimesessa on taas vaikutuksensa älykkyydellä.
Tyhmäkin ihminen oppii jonkin asian kerrasta. älykäs sen sijaan paitsi että oppii tuon samaisen asian, hänellä on kyky soveltaa oppimaansa muihinkin tilanteisiin.
tässäonkin mielestäni sellaisen älykkään/viisaan ihmisen perimmäinen salaisuus.
Kyky soveltaa luovasti eri tilanteisiin oppimaansa.
T: vilosohvi - caput.mortuum
relaxed_eyes kirjoitti:
Eli viisaat älykkäistä?
Tarviiko sitä edes tehdä?
...kään ihmisen tunnistaa siitä, että hän viihtyy myös meidän kanssa :)
Liian viisaa? Onko sellaisiakin, ei mun mielestä ole.- Michiko_
...tai jotkut muut sanoivat, että älykäs ihminen selviytyy tilanteista, joihin viisas ei edes joudu. Ei kai viisautta voi olla liikaa? Sokrates kuoli periaatteidensa puolesta, mutta sanansa ovat kuolemattomat.
Luulen olevani älykäs hölmö. Toivottavasti viisastun iän myötä.- bgjdsnalö
älykäs, joka ei vielä ymmärrä kaikkea, mitä haluat ymmärtää. Älä ota kaikkea liian vakavasti.
- uk-ko
älykkyydestä täällä on niin hyviä määritelmiä että en änge enää väliin.
Mutta mistä tämä aloitus kumpuaa? Miksi se pitäisi tunnistaa?
Sitten kun me ollaan tunnistettu se älykäs tai viisas ihminen - niin mitä me sitten sillä tiedolla tehdään?>niin mitä me sitten sillä tiedolla tehdään?
Luulatavasti emme sitten niin yhtään mitään, kuten emme tee 99%:lla siitä muustakaan tiedosta mitä täällä ilmi tulee.
Aloitus tuli vaan mieleen. Ajatuksesta meni minuutti aloituksen kirjottamiseen, niinku muidenkin mun alotusten kanssa, olen silleesti spontaani.
Ja oli tää mun mielestä parempi alotus ku, et jos ois kysyny, et 'kaikuuko sun napa?' :)- uk-ko
relaxed_eyes kirjoitti:
>niin mitä me sitten sillä tiedolla tehdään?
Luulatavasti emme sitten niin yhtään mitään, kuten emme tee 99%:lla siitä muustakaan tiedosta mitä täällä ilmi tulee.
Aloitus tuli vaan mieleen. Ajatuksesta meni minuutti aloituksen kirjottamiseen, niinku muidenkin mun alotusten kanssa, olen silleesti spontaani.
Ja oli tää mun mielestä parempi alotus ku, et jos ois kysyny, et 'kaikuuko sun napa?' :)yleensä turhaa, jos se rakentaa maailmaa. Kysyin siksi, kun mun mielestä sun aloitukset usein kumpuavat jostain konkreettisesta tilanteesta. Mua kiinnosti oikeesti, että onko sulla sovelluskohde kyssärin tuloksille.
Mutta tuli mulle mieleen määritelmäkin itse aiheesta, saunan lauteilla sain kasaan:
Älykkyys olis niinkuin työkalu, sen avulla voi tehdä asioita, vasaroida ja viilata.
Viisaus olis sitten niinkuin ymmärrys asioiden syistä: miksi vasaroidaan.
Viisas sanaa käytetään usein lapsista, ja sillä viitataan pyyteettömyyteen ja vilpittömyyteen. Lapset ei vielä ole tuottavia ja siksi ne on olemisen ytimessä. ymmärtävät rakkautta, yhdessäoloa ja semmoista.
Myös vanhuksista puhutaan viisauden saavuttaneina. Vanhuksetkin on ulkona tuottavuudesta. Heillä on saman tapaista aikaa kuin lapsilla.
Tuottavista aikuisista puhutaan hirveän harvoin viisaina, sitä enemmän älykkäinä ja kyvykkäinä. Aikuiset osaavat ja tekevät ja se itsessään ehkäisee varsinaista viisautta kehittymästä?
Tämä viittaisi tuohon työkalu/ymmärrys -ajatukseen.
Tämä ei kylläkään auta tunnistamaan noita ominaisuuksia. Puin vain yleisen käsityksen virkkeiksi. uk-ko kirjoitti:
yleensä turhaa, jos se rakentaa maailmaa. Kysyin siksi, kun mun mielestä sun aloitukset usein kumpuavat jostain konkreettisesta tilanteesta. Mua kiinnosti oikeesti, että onko sulla sovelluskohde kyssärin tuloksille.
Mutta tuli mulle mieleen määritelmäkin itse aiheesta, saunan lauteilla sain kasaan:
Älykkyys olis niinkuin työkalu, sen avulla voi tehdä asioita, vasaroida ja viilata.
Viisaus olis sitten niinkuin ymmärrys asioiden syistä: miksi vasaroidaan.
Viisas sanaa käytetään usein lapsista, ja sillä viitataan pyyteettömyyteen ja vilpittömyyteen. Lapset ei vielä ole tuottavia ja siksi ne on olemisen ytimessä. ymmärtävät rakkautta, yhdessäoloa ja semmoista.
Myös vanhuksista puhutaan viisauden saavuttaneina. Vanhuksetkin on ulkona tuottavuudesta. Heillä on saman tapaista aikaa kuin lapsilla.
Tuottavista aikuisista puhutaan hirveän harvoin viisaina, sitä enemmän älykkäinä ja kyvykkäinä. Aikuiset osaavat ja tekevät ja se itsessään ehkäisee varsinaista viisautta kehittymästä?
Tämä viittaisi tuohon työkalu/ymmärrys -ajatukseen.
Tämä ei kylläkään auta tunnistamaan noita ominaisuuksia. Puin vain yleisen käsityksen virkkeiksi.varsinaisesti ole tällä kertaa kuin se, et pärjäisin akalle väittelyssä.
No ok. Tosissaan siis, avokin kanssa aina välillä pohdiskellaan kaikkee turhaa tietoa ihan lämpimikseen ja kiinnosti vaan heti saada vähä laajempaa katsausta asiaan ja mistäs sitä sen paremmin sais kun tält palstalt? Ei mistään.
Sul on fiksut määritelmät älykkyydelle ja viisaudelle.
- rapiskarpalo
menevät tunteella ja älykkäät ilman. Siitä syystä älykkään tunnistaa paljon helpommin kuin viisaan, siis jos on sitä älykkyyttä keskivertoa enemmän, niin sen kyllä huomaa ihmisen puheista ja teoista, yhdistettynä tuohon viisaus ei välttämättä huomaa älykkyyttä. Minusta ei edes kuolinvuoteella voi olla liian viisas kuin korkeintaan oman elämänsä kohdalla, mutta ei muiden. Liian älykäshän taas voi olla
"Syvällisyydellä saadaan tyhmät tuntemaan itsensä viisaiksi ja älykkäät tyhmiksi." - gek-ko
laittelee kylppäriään kuntoon, ja sinä vaan istut miettimässä
kerro jos keksit jotain - cookos
ihan tunnetusti erääseen viisaaseen sukuun..tai ainakin niin puhutaan. Kun kuunteli lapsena jo vanhoja sukulaisia, oli ne kyl aina niin kaikkitietäviä ja nyt huomaan itsessä ihan saman piirteen. Pitää olla aika usein se oikeassa oleva..tosin hyvin oonkin. Ja niitä koulumenestyneitä n suvussa, se kun oli ennen ainut tie mennä eteenpäin, jos oli köyhä.
Niin mistä tunnistaa? Siitä mitä arvoja sillä on elämässä. osaako hän arvostaa muutakin kuin rahaa.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2556503Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1986034Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai275579Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1254348Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1723608Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1313395HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok323097Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2862586Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan172540- 1412412