kosteusmittaus

kerrostaloon

Asun kerrostaloasunnossa ja olen myymässä sitä niin tuli mieleen että pitääkö lain mukaan tehdä kosteusmittaus? Ja meneekö kulut puoliksi ostajan kanssa? Kiitos.

10

2881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidä ja

      tee vain jos ostaja sen vaatii.

    • ei pakko tehdä

      Mutta rehellinen kannattaa olla eli jos joskus on ollut tiedossasi joku kosteusongelma (pesukone, pyykinpesukone, kraana tms. vuotanut yms.), kannattaa se ehdottomasti mainita myyjälle (jos ei myy itse), ostajalle ja mielellään laittaa vielä kauppakirjaankin, ettei tule ongelmia jälkikäteen - saattaa vastuu silloin muuten yllättää.

      • On hyvä muistaa että As Oy:ssä kosteusvauriot ovat pääsääntöisesti Yhtiön vastuulla (AsOyL 78§), ellei yhtiöjärjestyksessä muuta määrätä.

        Eli normiyhtiössä ei myyjä ole vastuussa, ellei vahinko ole tuottamuksellinen.


      • kalkkis63v
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        On hyvä muistaa että As Oy:ssä kosteusvauriot ovat pääsääntöisesti Yhtiön vastuulla (AsOyL 78§), ellei yhtiöjärjestyksessä muuta määrätä.

        Eli normiyhtiössä ei myyjä ole vastuussa, ellei vahinko ole tuottamuksellinen.

        Onneksi lisäsit "pääsääntöisesti". Kun yhtiö haluaa olla nuiva vastaamaan kosteusvaurioista, niin aina löytyy oikeustapauksia myöten ristiriitaisia päätöksiä. Vaikka yhtiö olisi "heikoilla jäillä" päätöksessään, niin kiinteistön tästurvavakuutukseen liittyvän oikeusturvavakuutuksen ja kiinteistöliiton juristien kanssa sen on vaivaton sanoa "ei korvausta ilman oikeuden päätöstä". Riitele siinä sitten, kun itseltä ns. sijoitusasunnosta tälläinen vakuutusturva puuttuu.
        Kokemukseen perustuen, yhtiö maksatti koko yli 10.000 € maksaneen korjauksen omistajalla. Kph oli toki tehty jälkeenpäin vaatekomeroon, mutta jo yli 10 vuotta sitten ja edellisen omistajan toimesta. Vaikka siitä ei virallista ilmoitusta oltu yhtiölle tehty, niin käytännössä tieto muutoksesta on ollut hallituksella.


      • kalkkis63v kirjoitti:

        Onneksi lisäsit "pääsääntöisesti". Kun yhtiö haluaa olla nuiva vastaamaan kosteusvaurioista, niin aina löytyy oikeustapauksia myöten ristiriitaisia päätöksiä. Vaikka yhtiö olisi "heikoilla jäillä" päätöksessään, niin kiinteistön tästurvavakuutukseen liittyvän oikeusturvavakuutuksen ja kiinteistöliiton juristien kanssa sen on vaivaton sanoa "ei korvausta ilman oikeuden päätöstä". Riitele siinä sitten, kun itseltä ns. sijoitusasunnosta tälläinen vakuutusturva puuttuu.
        Kokemukseen perustuen, yhtiö maksatti koko yli 10.000 € maksaneen korjauksen omistajalla. Kph oli toki tehty jälkeenpäin vaatekomeroon, mutta jo yli 10 vuotta sitten ja edellisen omistajan toimesta. Vaikka siitä ei virallista ilmoitusta oltu yhtiölle tehty, niin käytännössä tieto muutoksesta on ollut hallituksella.

        Määrittelee että yhtiö vastaa niistä laitteista jotka ovat samanveroisina asennettu kaikkiin huoneistoihin.

        Ei kymmenen vuotta vaha komerokylppäri oikein mahdu tuohon määritelmään..


      • santtu
        kalkkis63v kirjoitti:

        Onneksi lisäsit "pääsääntöisesti". Kun yhtiö haluaa olla nuiva vastaamaan kosteusvaurioista, niin aina löytyy oikeustapauksia myöten ristiriitaisia päätöksiä. Vaikka yhtiö olisi "heikoilla jäillä" päätöksessään, niin kiinteistön tästurvavakuutukseen liittyvän oikeusturvavakuutuksen ja kiinteistöliiton juristien kanssa sen on vaivaton sanoa "ei korvausta ilman oikeuden päätöstä". Riitele siinä sitten, kun itseltä ns. sijoitusasunnosta tälläinen vakuutusturva puuttuu.
        Kokemukseen perustuen, yhtiö maksatti koko yli 10.000 € maksaneen korjauksen omistajalla. Kph oli toki tehty jälkeenpäin vaatekomeroon, mutta jo yli 10 vuotta sitten ja edellisen omistajan toimesta. Vaikka siitä ei virallista ilmoitusta oltu yhtiölle tehty, niin käytännössä tieto muutoksesta on ollut hallituksella.

        jälkikäteen komeroon tehty Kph ei kuulu taloyhtiön vastuulle, ilmeisesti on varsinainen rakennuslupa jäänyt hakematta, kun ei "virallista" ilmoitusta taloyhtiölle ole tehty.

        Myyjän olisi pitänyt myyntihetkellä kertoa ostajalle, tästä asiasta, niin ostaja olisi tiennyt ostoksensa "riskit" ja osannut hinnoitella sen ostohinnassaan.


      • santtu kirjoitti:

        jälkikäteen komeroon tehty Kph ei kuulu taloyhtiön vastuulle, ilmeisesti on varsinainen rakennuslupa jäänyt hakematta, kun ei "virallista" ilmoitusta taloyhtiölle ole tehty.

        Myyjän olisi pitänyt myyntihetkellä kertoa ostajalle, tästä asiasta, niin ostaja olisi tiennyt ostoksensa "riskit" ja osannut hinnoitella sen ostohinnassaan.

        LKV:lle: se samantasoisuusvaatimus kohtelee kaltoin niitä 4 osakkeenomistajaa, joille ei suihkua alunperin ole tehty. Nyt he (lain mukaan) joutuvat vastaamaan toisten 20 asukkaan yli 50 rakennetuista kylppäreistä, joissa taatusti on heikommat vesieristykset kuin esim. 15 vuotta sitten tehdyssä.
        SANTULLE; lienet oikeassa, että jos rakennuslupa olisi aikanaan haettu ja muutos ilmoitettu yhtiölle, niin vastuu olisi sama kuin alunperin rakennettujen suihkutilojen kohdalla. Miten tulkitset sen, että kph:n vesieristysvaiheessa yhtiön toimesta rakennuttajapalvelun valvoja on käynyt tarkastamassa työn ja kirjoittanut siitä hyväksymistodistuksen.


      • kalkkis63v kirjoitti:

        LKV:lle: se samantasoisuusvaatimus kohtelee kaltoin niitä 4 osakkeenomistajaa, joille ei suihkua alunperin ole tehty. Nyt he (lain mukaan) joutuvat vastaamaan toisten 20 asukkaan yli 50 rakennetuista kylppäreistä, joissa taatusti on heikommat vesieristykset kuin esim. 15 vuotta sitten tehdyssä.
        SANTULLE; lienet oikeassa, että jos rakennuslupa olisi aikanaan haettu ja muutos ilmoitettu yhtiölle, niin vastuu olisi sama kuin alunperin rakennettujen suihkutilojen kohdalla. Miten tulkitset sen, että kph:n vesieristysvaiheessa yhtiön toimesta rakennuttajapalvelun valvoja on käynyt tarkastamassa työn ja kirjoittanut siitä hyväksymistodistuksen.

        Olleellista on myös se miten nämä neljä kylpyhuoneetonta asuntoa on muodostunut. Onko ne esimerkiksi erotettu isommasta huoneistosta, vai onko liikehuoneistoja muutettu asuinkäyttöön? Molemmat tilanteet vaativat yhtiöjärjestyksen muutoksen, ja silloin voidaan rajata yhtiön vastuuta esim. kylpyhuoneiden kunnossapidossa (mutta rajaus on merkittävä yhtiöjärjestykseen). Mikä kyseisen huoneiston huoneistoselitelmä on yhtiöjärjestyksen mukaan? Jos se on vaikka 1h, kk, kph, tai 1h, k, wc, sh niin yhtiön olisi pitänyt hankkia se rakennuslupa.

        Toinen mielenkiintoinen kysymys on että miksi yhtiön edustaja on köynyt tarkistamassa laittomasti rakennetun kylpyhuoneen vesieristeet. Rakennuslupahan vaatii yhtiön hyväksynnän, mutta kyllä se hyväksyntä yleensä tulee mikäli osakas maksaa kulut..

        Onnistuit kyllä löytämään erikoisen tapauksen :)


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olleellista on myös se miten nämä neljä kylpyhuoneetonta asuntoa on muodostunut. Onko ne esimerkiksi erotettu isommasta huoneistosta, vai onko liikehuoneistoja muutettu asuinkäyttöön? Molemmat tilanteet vaativat yhtiöjärjestyksen muutoksen, ja silloin voidaan rajata yhtiön vastuuta esim. kylpyhuoneiden kunnossapidossa (mutta rajaus on merkittävä yhtiöjärjestykseen). Mikä kyseisen huoneiston huoneistoselitelmä on yhtiöjärjestyksen mukaan? Jos se on vaikka 1h, kk, kph, tai 1h, k, wc, sh niin yhtiön olisi pitänyt hankkia se rakennuslupa.

        Toinen mielenkiintoinen kysymys on että miksi yhtiön edustaja on köynyt tarkistamassa laittomasti rakennetun kylpyhuoneen vesieristeet. Rakennuslupahan vaatii yhtiön hyväksynnän, mutta kyllä se hyväksyntä yleensä tulee mikäli osakas maksaa kulut..

        Onnistuit kyllä löytämään erikoisen tapauksen :)

        Nämä neljä on tehty alunperin 1950-luvulla taloon ilman suihkua, ilmeisesti 1 H, K, WC -yhtiöjärjestysmerkinnöin. Kaikkiin neljään lienee eri aikoina (ja ilman ilmoitusta yhtiölle?) tehty vastaavalla tavalla vaatekomeroon suihkutila/-huone.
        Yhtiön antaman infon mukaan nämä kaikki ovat vastanneet itse kosteusvahingoista vesieristysmateriaalia lukuunottamatta.

        Miten tulkitset yhtiön edustajan vesieristyksen tarkistuksen. Kuuluuko tämän jälkeen kosteusvahingot yhtiön vastuulle vai vastaako osakkeenomistaja maailman tappiin asti suihkutilan ja yhtiön vastuulla oleville rakenteille aiheutuneista vahingoista.


      • 1:10 000 tapauksesta
        kalkkis63v kirjoitti:

        Onneksi lisäsit "pääsääntöisesti". Kun yhtiö haluaa olla nuiva vastaamaan kosteusvaurioista, niin aina löytyy oikeustapauksia myöten ristiriitaisia päätöksiä. Vaikka yhtiö olisi "heikoilla jäillä" päätöksessään, niin kiinteistön tästurvavakuutukseen liittyvän oikeusturvavakuutuksen ja kiinteistöliiton juristien kanssa sen on vaivaton sanoa "ei korvausta ilman oikeuden päätöstä". Riitele siinä sitten, kun itseltä ns. sijoitusasunnosta tälläinen vakuutusturva puuttuu.
        Kokemukseen perustuen, yhtiö maksatti koko yli 10.000 € maksaneen korjauksen omistajalla. Kph oli toki tehty jälkeenpäin vaatekomeroon, mutta jo yli 10 vuotta sitten ja edellisen omistajan toimesta. Vaikka siitä ei virallista ilmoitusta oltu yhtiölle tehty, niin käytännössä tieto muutoksesta on ollut hallituksella.

        niin aina on kaikea,
        ehkä yksi 10 000 tapauksesta on oikeudessa,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe