Köysien valinta

Tarkoitus olisi hankkia uudet köydet 36 jalkaseen purkkariin ensi kaudeksi. Olen miettinyt että mikäö on köysien värin merkitys ovatko ne kuinka laadukkaat ja kestävät. Eli osaatteko sanoa kannattaako ostaa punaiset, siniset ja valkoiset köydet? Entäpä minkä mittaiset ovat parhaimmat kiinnitysköysien pituudet yleisesti?
Ilmianna
Jaa

23 Vastausta



... ei millään pahalla, mutta jos täältä kyselet kyöysien värien / kestävyyksien perään, niin on kyllä ihan väärä paikka, Mennee samaan kategoriaan kun menisit Bauhausin veneosastolle ja kysyisit sitlä hepult joka siinä sattuu olemaan hyllun vieressä että "hei, mulla on 36jlk paatti ja pitäis uusia juokseva riki".......

Jaa-a mitenköhän tässä nyt neuvoisi....
Google auttaa aika paljon...on eri valmistajien specsit ja sitten vaan valitsemaan joko ....cruising tai racing..jne jne...

Vaihtoehtoisesti voi ottaa lompakon käteen ja marssia johonkin venetarvikkeita myyvään kauppaan ja todeta "että päivää tarviin uuden juoksevan rikin 36jlk paatiin" ja varautua noin 1Keur laskuun...

Sorry en osaa antaa täydentävää vastausta kysymykseesi, muuta kuin pähkäilyjä ja arvailuja...

Itse uusin 07 omaan pikkupaattiin 26jlk juoksevan rikin ja sattui Maritimissä olevan köysinevaihtoviikot, vanhat -50% joten ostin sieltä kaikki hintaa jäin alle 400Eur.
(sis ison, etu, spinnun fallit spinnun puomin köydet. 4xskuutti spinnun skuutit ja kaijat. ja otin reiluilla mitoilla ja lyhensin sitten kun oli käytössä todennut mitkä piisaa)
Ilmianna
Jaa
..on ihan sitä mitä itse haluaa.
Fallit kannattaa ottaa eri värisinä, helpompi erottaa jos on monta samalla puolella.

Itsellä on skuuttikäydet pun ja vihr, ihan sentakia että tällainen tumpelompikin muistaa :) :) ja jos tulee tuttuja mukaan jolla vielä vähemmän kokemusta, on helppo sanoa "kiristä vihreetä" :) :)

Laadusta, jaa-a...dyneema, vectrania, polypropyleeniä. Toiset on puhdasta racingkamaa, kestää mutta ei vuosia. Toiset Cruisingkamaa kestää ja vuosia :) Hinta tosin senmukainen. Haluatko olla "hightec" ja veneessä on Vecrtankäysiä (tönkköjä) hintaan 5eur/m ? vai kelpaako Cruisingtarkoitukseen (ei niin ääriolosuhteisiin tarkoitetut) hintaan 2,5Eur/m (riippuen paksuudesta tietty)

Tuohon sinun kysymykseen ei vaan ole yksiselitteistä vastausta, toinen tykkää racing ja toinen cruising köysistä.
Ilmianna
Jaa
Köysissä materiaali on kyllä paljon oleellisempi kestävyyteen vaikuttava asia. Nyrkkisääntönä voinee sanoa, että aivan halvimmat käydet kestävät huonosti UV-säteilyä.

Luettuani kysymyksen ajattelin aluksi, että värillä ei olisi mitään merkitystä kestävyyden kannalta, mutta tuosta UV-kestävyydestä tuli mieleen, että punaiset pigmentit ovat kautta aikojen olleet huonompia kuin esim. siniset. Tuskin sillä köyden vetolujuuteen on vaikutusta, mutta ulkonäköön kyllä.

Melkeimpä mikä tahansa punainen kankaan tyyppinen materiaali siis pyrkii haalistumaan muita värejä nopeammin... koskee tietysti köysiäkin. Jostakin syystä spinnun falleissa on usein käytetty kokopunaista köyttä, joka sitten haalistuu sellaiseksi vaalean oranssiksi. Jos kaikki köydet uusisin, niin ottaisin valkoisella pohjavärillä olevia erivärisillä merkkilangoilla, en yksivärisiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olikohan aloitus provo :)

No - köydessä on muuttujat: materiaali, paksuus, pituus, väri ja se onko köydessä mantteli(kuori) vai ei.

Ytimen materiaali ratkaisee venyykö köysi vai ei. Kiinnitysköysien ja spinnufallin tuleekin venyä eli joustaa säästääkseen rakenteita. Ison ja keulapurjeen nostinten taas pitää olla ehdottoman venymättömät.

Racerin köysistön paino pyritään minimoimaan ohuilla ja usein kuorettomilla/kuorituilla köysillä kun cruiserissa paksummat köydet ovat mukavammat vinssillä ja kämmenissä.

Köysien paksuudet tietysti niin, että kestävät (SWL) ja juoksevat plokien läpi ja pitävät lukoissa/vapauttajilla. Yleensä ohutkin Dynema tms köysi kestää, mutta on ikävä käsissä.

Dynema on loistava materiaali kun haetaan venymätöntä kestävää köyttä, joka myös taipuu hyvin plokeissa. Hinta ei ole halvimmasta päästä, mutta valitsemalla ostopaikka selviää kohtuu rahalla. Criserissakin laittaisin ainakin nostimet Dynemasta ja kickrodin taljan kun siihen joutuu yleensä laittamaan hyvin ohuen ja pitkän narun.

Köysistä kannattaa katkoa pois ylimääräinen pituus, joka vain pyörii spagettina sitlooran pohjalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
...että kyse on nyt ainoastaan kiinnitysköysistä...?
Kannattaa tehdä erilliset köydet omaa laituripaikkaa varten. Ja vaikka eriväriset, kuin muut köydet. Löytyy sitten aina tarvittaessa kotilaituriin palattaessa.
Muut kiinnitysköydet sitten toisenvärisinä ja riittävän pitkinä, jotta luonnonsatamissakin saa keulan kiinni riittävän tukevaan mäntyyn...
;-)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
15 VASTAUSTA:
parin rekisteröityneen nimimerkin kommentit köysistä ja solmuista. niihin luonnonrantoihin kiinnittymiseen tarkoitettuihin pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat, että kiinnittyminen onnistuu. en muista nähneeni valmiita yli 15 metrisiä haalla varustettuja köysiä.

Pari kappaletta 20-30 metristä kiinnitys- ja hinausköyttä kuulunevat ihan veneen perusvarustukseen niiden lyhyempien laiturikiinnitysköysien lisäksi. peräpoijuissakin tarvitsee toisinaan yllättävän pitkän köyden, jonka toki voi korvata ankkuriliinalla
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
muistaa kirjoitti:
parin rekisteröityneen nimimerkin kommentit köysistä ja solmuista. niihin luonnonrantoihin kiinnittymiseen tarkoitettuihin pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat, että kiinnittyminen onnistuu. en muista nähneeni valmiita yli 15 metrisiä haalla varustettuja köysiä.

Pari kappaletta 20-30 metristä kiinnitys- ja hinausköyttä kuulunevat ihan veneen perusvarustukseen niiden lyhyempien laiturikiinnitysköysien lisäksi. peräpoijuissakin tarvitsee toisinaan yllättävän pitkän köyden, jonka toki voi korvata ankkuriliinalla
"...pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat"

Oliko kirjoitusvirhe vai tarkoititko todella pleissien teettämistä? Eikö paljon pienemmällä vaivalla pääse, kun pleissaa köydet itse? Jos homma on outo, sen oppii nopeasti ryhtymällä pleissaamaan. Kolmilyödyn köyden pleissaaminen on varsin yksinkertaista.

Ankaroliinaa, eli kelattavaa nauhaa, kannattaa harkita kriittisesti sen haittojen takia. Kyllä takakaiteeseen kiinnitetty köysikela köysi on sittenkin parempi ratkaisu kuin nauha. Nauhakelan ainoa etu on, että se on kooltaan pienempi, litteämpi. Ainakin Tattarisuon firmassa, Arifin, tehdään hyviä köysikeloja. Siihen mahtuu 50 m. Luulisi, että niitä on näytillä helmikuun Venemessuilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
onnistuu helposti! kirjoitti:
"...pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat"

Oliko kirjoitusvirhe vai tarkoititko todella pleissien teettämistä? Eikö paljon pienemmällä vaivalla pääse, kun pleissaa köydet itse? Jos homma on outo, sen oppii nopeasti ryhtymällä pleissaamaan. Kolmilyödyn köyden pleissaaminen on varsin yksinkertaista.

Ankaroliinaa, eli kelattavaa nauhaa, kannattaa harkita kriittisesti sen haittojen takia. Kyllä takakaiteeseen kiinnitetty köysikela köysi on sittenkin parempi ratkaisu kuin nauha. Nauhakelan ainoa etu on, että se on kooltaan pienempi, litteämpi. Ainakin Tattarisuon firmassa, Arifin, tehdään hyviä köysikeloja. Siihen mahtuu 50 m. Luulisi, että niitä on näytillä helmikuun Venemessuilla.
http://www.kolumbus.fi/ari.torpstrom/pleissaus.htm
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
onnistuu helposti! kirjoitti:
"...pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat"

Oliko kirjoitusvirhe vai tarkoititko todella pleissien teettämistä? Eikö paljon pienemmällä vaivalla pääse, kun pleissaa köydet itse? Jos homma on outo, sen oppii nopeasti ryhtymällä pleissaamaan. Kolmilyödyn köyden pleissaaminen on varsin yksinkertaista.

Ankaroliinaa, eli kelattavaa nauhaa, kannattaa harkita kriittisesti sen haittojen takia. Kyllä takakaiteeseen kiinnitetty köysikela köysi on sittenkin parempi ratkaisu kuin nauha. Nauhakelan ainoa etu on, että se on kooltaan pienempi, litteämpi. Ainakin Tattarisuon firmassa, Arifin, tehdään hyviä köysikeloja. Siihen mahtuu 50 m. Luulisi, että niitä on näytillä helmikuun Venemessuilla.
Ei minulla ole ollut ongelmia pleissaamisessa. Kyse oli noista perinteiden vastustajista ja mahdollisista muista uusavuttomista, joiden mielestä paria perussolmuakaan ei tarvitse osata. tuskin onnistuu kolmilyödyn pleissaus, jos paalusolmukin on liian vaikea. "ystävämme" JRxxx taannoin kommentoi ostavansa haalla varustetut kiinnitysköydet valmiiksi pleissattuna, joten ajattelin käytännön olevan yleisempi, kun muutamat muutkin suhtautuivat siihen solmujen opetteluun kielteisesti .

Minäkin pidän köyttä mielyttävämpänä käsitellä kuin liinaa. elämänlankana liina litteänä ja vähemmän jalan alla liukuvana kyllä puoltaa paikkaansa.

Täällä oli sen suuren kylkikiinnityssodan yhteydessä joitain kirjoituksia, joissa kylkikiinnitystä perusteltiin myös pitkien köysien ja kunnon ankkurin puuttumisella. taitaa olla melko yleistä ainakin katsastamattomissa veneissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
onnistuu helposti! kirjoitti:
"...pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat"

Oliko kirjoitusvirhe vai tarkoititko todella pleissien teettämistä? Eikö paljon pienemmällä vaivalla pääse, kun pleissaa köydet itse? Jos homma on outo, sen oppii nopeasti ryhtymällä pleissaamaan. Kolmilyödyn köyden pleissaaminen on varsin yksinkertaista.

Ankaroliinaa, eli kelattavaa nauhaa, kannattaa harkita kriittisesti sen haittojen takia. Kyllä takakaiteeseen kiinnitetty köysikela köysi on sittenkin parempi ratkaisu kuin nauha. Nauhakelan ainoa etu on, että se on kooltaan pienempi, litteämpi. Ainakin Tattarisuon firmassa, Arifin, tehdään hyviä köysikeloja. Siihen mahtuu 50 m. Luulisi, että niitä on näytillä helmikuun Venemessuilla.
Video spleissauksesta
http://www.youtube.com/watch?v=0YRtYKvLvok

Skuuttien ja palmikoitujen köysien spleissaaminen:
http://www.machovec.com/rope/splicing/splicing.htm
youtubesta löytyy myös videoita samasta hommasta, osoitteet näkyvät edellistä youtubia katsomalla

Kaikkien veneköysien päät kannattaa purkaantumisen estämiseksi rihmata (vanhempi merimiestermi rihmaukselle oli taakeli).
Vaikka tekokuituköysien päät voikin sulattaa, ne tahtovat silti purkautua ajan mittaan ellei niitä rihmata. Itse rihmaan myös skuutit, koska kuori ja sisusta tahtovat irtaantua toisistaan. On myös asiallisen näköistä, kun köydet on rihmattu.
http://wiki.partio.net/Rihmaus
http://www.animatedknots.com/sailmakers/index.php
http://www.easternrope.com/fashions2/thumbnails.php?album=29
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kirjoitusvirheestä kyse kirjoitti:
Ei minulla ole ollut ongelmia pleissaamisessa. Kyse oli noista perinteiden vastustajista ja mahdollisista muista uusavuttomista, joiden mielestä paria perussolmuakaan ei tarvitse osata. tuskin onnistuu kolmilyödyn pleissaus, jos paalusolmukin on liian vaikea. "ystävämme" JRxxx taannoin kommentoi ostavansa haalla varustetut kiinnitysköydet valmiiksi pleissattuna, joten ajattelin käytännön olevan yleisempi, kun muutamat muutkin suhtautuivat siihen solmujen opetteluun kielteisesti .

Minäkin pidän köyttä mielyttävämpänä käsitellä kuin liinaa. elämänlankana liina litteänä ja vähemmän jalan alla liukuvana kyllä puoltaa paikkaansa.

Täällä oli sen suuren kylkikiinnityssodan yhteydessä joitain kirjoituksia, joissa kylkikiinnitystä perusteltiin myös pitkien köysien ja kunnon ankkurin puuttumisella. taitaa olla melko yleistä ainakin katsastamattomissa veneissä.
kannattaa todellakin tehdä tukevasta nauhasta ja pingottaa sen verran kireälle pitkin kannen pintaa, ettei siihen kompastu. Aikaisemmin suosittiin vaijeria samaan tarkoitukseen, mutta sen päälle astuminen aiheutti nuljahduksia ja kaatumisriskejä.

PS.
Viime kesänä Skagenin satamassa oli kovan tuulen aikana taaskin yli kymmenen veneen kylkikiinnitysletkoja. Minusta kylkikiinnitys ei ole köysien riittämisen kysymys, vaan pelkästään satamakohtainen asia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
elämänlanka... kirjoitti:
kannattaa todellakin tehdä tukevasta nauhasta ja pingottaa sen verran kireälle pitkin kannen pintaa, ettei siihen kompastu. Aikaisemmin suosittiin vaijeria samaan tarkoitukseen, mutta sen päälle astuminen aiheutti nuljahduksia ja kaatumisriskejä.

PS.
Viime kesänä Skagenin satamassa oli kovan tuulen aikana taaskin yli kymmenen veneen kylkikiinnitysletkoja. Minusta kylkikiinnitys ei ole köysien riittämisen kysymys, vaan pelkästään satamakohtainen asia.
puolusteta omaa reviiriä kirveellä tai teroitetulla puoshaalla, kuten täällä uhkailtiin. eikä katkota kylkeen kiinnittyneen veneen köysiä tylsällä morapuukolla.

Itse asiassa oli melko tyhmää vastailla tuohon ketjun aloittaneeseen provoon yhtään mitään. Mikäli aloittaja todellakin on niin tumpelo, että pitää kysellä täältä köysien värejä tai muuta yhtä älykästä, saattaa olla parempi, että mitoittaa köydet vain kotilaituriin ja pitää ne tukevasti kiinnitettyinä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
muistaa kirjoitti:
parin rekisteröityneen nimimerkin kommentit köysistä ja solmuista. niihin luonnonrantoihin kiinnittymiseen tarkoitettuihin pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat, että kiinnittyminen onnistuu. en muista nähneeni valmiita yli 15 metrisiä haalla varustettuja köysiä.

Pari kappaletta 20-30 metristä kiinnitys- ja hinausköyttä kuulunevat ihan veneen perusvarustukseen niiden lyhyempien laiturikiinnitysköysien lisäksi. peräpoijuissakin tarvitsee toisinaan yllättävän pitkän köyden, jonka toki voi korvata ankkuriliinalla
...luonnonsatamissa kylläkin sellaista kiinnittymistapaa, jossa köyden molemmat päät on veneessä.
Lähteminen helpottuu huomattavasti, kun rannalla ei enää tarvitse käydä köyttä irrottamassa jos vaikka tuuli on yön aikana kääntynyt ja aamulla (tai joskus jopa yöllä) lähdetään jatkamaan matkaa. Illalla löysään hieman keulasta köyttä ja vedän ankkurista venettä kauemmas rannasta. Eipähän kolise kaula kallioon, jos se tuuli yöllä kääntyy. Perheen kanssa saaristomerellä liikkuessa tästä on ollut sekin hyöty, että lähtemisen voin suorittaa yksinäni perheen vielä nukkuessa.
Laituriköysissä sitten mulla onkin pleissatut haat kiinni. Lisäksi on muutama irtohaka, joskus siihen pitkään kiinnitysköyteen tulee sellainen paalusolmulla kiinnitettyä, kun on ollut tarvetta erityisen pitkälle poijuköydelle...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
perustaidot linkeistä kirjoitti:
Video spleissauksesta
http://www.youtube.com/watch?v=0YRtYKvLvok

Skuuttien ja palmikoitujen köysien spleissaaminen:
http://www.machovec.com/rope/splicing/splicing.htm
youtubesta löytyy myös videoita samasta hommasta, osoitteet näkyvät edellistä youtubia katsomalla

Kaikkien veneköysien päät kannattaa purkaantumisen estämiseksi rihmata (vanhempi merimiestermi rihmaukselle oli taakeli).
Vaikka tekokuituköysien päät voikin sulattaa, ne tahtovat silti purkautua ajan mittaan ellei niitä rihmata. Itse rihmaan myös skuutit, koska kuori ja sisusta tahtovat irtaantua toisistaan. On myös asiallisen näköistä, kun köydet on rihmattu.
http://wiki.partio.net/Rihmaus
http://www.animatedknots.com/sailmakers/index.php
http://www.easternrope.com/fashions2/thumbnails.php?album=29
Videolla aivan reaaliajassa kaveri tekaisi kaksi pleissiä kahdessa minuutissa ja vielä vähän selosti oppeja siinä sivussa. Tumpelompi ei saa kahta hakaa kiinni samassa ajassa.

Kaiken edellä sanotun muuten allekirjoitan täysin. Rihmattu köyden pää on aivan eri näköinen kuin pelkästään poltettu. Sitäpaitsi dyneemat ja vectranit, kevlarista puhumattakaan eivät kunnolla sula yhteen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
onnistuu helposti! kirjoitti:
"...pitkiin köysiin pitää sitten pleissauttaa haat"

Oliko kirjoitusvirhe vai tarkoititko todella pleissien teettämistä? Eikö paljon pienemmällä vaivalla pääse, kun pleissaa köydet itse? Jos homma on outo, sen oppii nopeasti ryhtymällä pleissaamaan. Kolmilyödyn köyden pleissaaminen on varsin yksinkertaista.

Ankaroliinaa, eli kelattavaa nauhaa, kannattaa harkita kriittisesti sen haittojen takia. Kyllä takakaiteeseen kiinnitetty köysikela köysi on sittenkin parempi ratkaisu kuin nauha. Nauhakelan ainoa etu on, että se on kooltaan pienempi, litteämpi. Ainakin Tattarisuon firmassa, Arifin, tehdään hyviä köysikeloja. Siihen mahtuu 50 m. Luulisi, että niitä on näytillä helmikuun Venemessuilla.
Jos vaivannäön määrällä mittaa, niin kumpi on helpompaa: sanoa myyjälle "pleissatkaapa silmukka köyden päähän" vai pleissata itse?

Ei se pleissaus vaikeaa eikä vaivalloista ole, en minä sillä. Mutta onhan teettäminen aina helpointa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaivalla? kirjoitti:
Jos vaivannäön määrällä mittaa, niin kumpi on helpompaa: sanoa myyjälle "pleissatkaapa silmukka köyden päähän" vai pleissata itse?

Ei se pleissaus vaikeaa eikä vaivalloista ole, en minä sillä. Mutta onhan teettäminen aina helpointa.
Itselläni on tapana tehdä pleissejä mm. purjehdusreissujen aikana, kun tarvetta ilmantuu. Sitä tulee, kun vaikkapa köyttä on joutunut lyhentämään hankausvaurion takia. Siinä ei todellakaan tulisi mieleen lähteä köyden kanssa johonkin firmaan, kun saman voi kymmenessä minuutissa tehdä itse. Ihan mukavaa venehommaa muuten nuo pienet köysityöt! Katsoitko sen youtuubin videon pleissaamisesta? Vaikeaako?

PS. Onko teettäminen ilmaista ja tekeekö kaikki kaupat pleissauksia odottaessa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kirjoitusvirheestä kyse kirjoitti:
Ei minulla ole ollut ongelmia pleissaamisessa. Kyse oli noista perinteiden vastustajista ja mahdollisista muista uusavuttomista, joiden mielestä paria perussolmuakaan ei tarvitse osata. tuskin onnistuu kolmilyödyn pleissaus, jos paalusolmukin on liian vaikea. "ystävämme" JRxxx taannoin kommentoi ostavansa haalla varustetut kiinnitysköydet valmiiksi pleissattuna, joten ajattelin käytännön olevan yleisempi, kun muutamat muutkin suhtautuivat siihen solmujen opetteluun kielteisesti .

Minäkin pidän köyttä mielyttävämpänä käsitellä kuin liinaa. elämänlankana liina litteänä ja vähemmän jalan alla liukuvana kyllä puoltaa paikkaansa.

Täällä oli sen suuren kylkikiinnityssodan yhteydessä joitain kirjoituksia, joissa kylkikiinnitystä perusteltiin myös pitkien köysien ja kunnon ankkurin puuttumisella. taitaa olla melko yleistä ainakin katsastamattomissa veneissä.
paalusolmu
http://www.youtube.com/watch?v=hIdsTZTUl6E&NR=1
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
aivan eri kannalta!! kirjoitti:
Itselläni on tapana tehdä pleissejä mm. purjehdusreissujen aikana, kun tarvetta ilmantuu. Sitä tulee, kun vaikkapa köyttä on joutunut lyhentämään hankausvaurion takia. Siinä ei todellakaan tulisi mieleen lähteä köyden kanssa johonkin firmaan, kun saman voi kymmenessä minuutissa tehdä itse. Ihan mukavaa venehommaa muuten nuo pienet köysityöt! Katsoitko sen youtuubin videon pleissaamisesta? Vaikeaako?

PS. Onko teettäminen ilmaista ja tekeekö kaikki kaupat pleissauksia odottaessa?
Mehän puhuttiin nyt vain ja ainoastaan hankintatilanteesta ja sen helppoudesta. Minä olen hoitanut useimmat hankintani soittamalla kauppaan, useimmiten se tunnettu köysitalo Stadissa, jonka nimeä ei kehtaa nyt mainita ettei menisi mainostamiseksi. Sitten vain hakenut valmiin köyden.
Maksaahan se pleissi femman tai jotain semmoista. Sillä nyt ei ole väliä ja sitäpaitsi mehän puhuttiin vaivasta eikä hinnasta.
Ihan totta puhut, ettei se pleissin teko itse ole iso duuni. Mutta isompi kuin teettäminen. Väitehän oli, että se on "paljon pienempi vaiva".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
se edellinen kirjoitti:
Mehän puhuttiin nyt vain ja ainoastaan hankintatilanteesta ja sen helppoudesta. Minä olen hoitanut useimmat hankintani soittamalla kauppaan, useimmiten se tunnettu köysitalo Stadissa, jonka nimeä ei kehtaa nyt mainita ettei menisi mainostamiseksi. Sitten vain hakenut valmiin köyden.
Maksaahan se pleissi femman tai jotain semmoista. Sillä nyt ei ole väliä ja sitäpaitsi mehän puhuttiin vaivasta eikä hinnasta.
Ihan totta puhut, ettei se pleissin teko itse ole iso duuni. Mutta isompi kuin teettäminen. Väitehän oli, että se on "paljon pienempi vaiva".
Kiinnitysköydet voi ostaa vaikka biltemasta, jossa kassatyttö tuskin ehtii pleissaamaan....
Ja vaivalla ne femmatkin on ansaittava!

Pleissaaminen on helppoa, nopeaa, jopa rentouttavaa käsityötä - ei niin iso vaiva ja kiusa minulle kuin matkat stadissa.
Ollaan erilaisia, siksi mielipidekin on kovin erilainen!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ostaa milloin mistäkin kirjoitti:
Kiinnitysköydet voi ostaa vaikka biltemasta, jossa kassatyttö tuskin ehtii pleissaamaan....
Ja vaivalla ne femmatkin on ansaittava!

Pleissaaminen on helppoa, nopeaa, jopa rentouttavaa käsityötä - ei niin iso vaiva ja kiusa minulle kuin matkat stadissa.
Ollaan erilaisia, siksi mielipidekin on kovin erilainen!
Ilman muuta se loppuvalinta on kiinni paljolti siitä, mistä tykkää ja miten haluaa tehdä. Jos tykkää noista pikkukäsitöistä, niin sinun mallisi toimii ja on hituisen halvempikin. Minä en niistä isommin välitä, joten teen omalla tavallani. Molempi parempi ja kukin tekee kuten kokonaisuutena katsoo parhaaksi.

Mutta sen verran niuhotan, etten tunnusta sitä vaivattomuuskohtaa mielipideasiaksi. 1 ei ole pienempi kuin nolla eikä siinä ole kyse mielipiteistä :))
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen ohuiden, mutta laadukkaiden köysien kannalla. Ohuet köydet juoksevat plokeissa paljon pienemmällä kitkalla kuin paksut. Ohuemmat köydet ovat paljon halvempia kuin paksut, joten silloin pystyy panostamaan tarvittaessa venymättömyyteen. Sanoisin, että yli 10 mm paksua köyttä ei tuossa kokoluokassa tarvita (omaan 28 jalkaiseen en enään osta yli 8 mm). Kannattaa katkaista köydet oikein. Lyhyemmät köydet sotkeutuvat vähemmän kuin pitkät. Ei mitään ylimääräistä varaa kannata jättää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
ja pituuksista. Olen päätynyt paksumpiin ja pitempiin koska:
- paksuja on mukavampi käsitellä paljain käsin kuin ohuita
- hankausvaraa on paksuissa enemmän kuin ohuissa (koskee erityisesti kiinnitysköysiä)
- fallit ja skuutit tarkoituksellisesti hiukan ylipitkiä, jotta niissä on lyhentämisvaraa (hankautuminen tapahtuu mm. fallihaan ja skuuttisolmun kohdalla, jonka voi katkaista pois ilman käyttökelvottomaksi lyhentymistä)
- ST-vinssit vaativat tietyn minimipaksuuden, jota ei kannata alittaa (liian pieniä vinssejäkään ei kannata hankkia - halvemmaksi tulee, kun kerralla ostaa kunnolliset)
- vuosien kuluessa tulee säästöä, kun pitkissä skuuteissa ja falleissa on ollut lyhentämisvaraa ja paksuissa köysissä kulumisvaraa

Omassa, niin ikään alle 35-jalkaisessa, matkapurressani 8-millistä on enää furling-liina. Reiviliinat ja fallit ovat 10-12 mm, skuutit 14 mm, kiinnitysköydet 20 mm jne.
Mitoituksessa on tietenkin syytä huomioida muutakin kuin pelkkä veneen pituus. Kilpapurteen painonsäästön takia mahdollisimman ohuet....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Meredinin katalogista. Siellä on mielestäni hyvät
valintataulukot, joiden perusteella voi hyvin valita sopivat köydet eri käyttökohteisiin.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Köysien valinta

Tarkoitus olisi hankkia uudet köydet 36 jalkaseen purkkariin ensi kaudeksi. Olen miettinyt että mikäö on köysien värin merkitys ovatko ne kuinka laadukkaat ja kestävät. Eli osaatteko sanoa kannattaako ostaa punaiset, siniset ja valkoiset köydet? Entäpä minkä mittaiset ovat parhaimmat kiinnitysköysien pituudet yleisesti?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta