Esikoislestadiolaisuuden synty ja tämänhetkinen tilanne
Esikoislestadiolaisuus syntyi 1800-luvun lopulla lestadiolaisuudessa tapahtuneiden suurten hajannusten yhteydessä. Lestadiolaisuuteen syntyi kolme ryhmää: vanhoillislestadiolaisuus, uusheräys ja esikoislestadiolaisuus. Pohjois-Ruotsissa lestadiolaisuus hajosi kahteen ryhmään ns. länsiläisiin (esikoislestadiolaiset) ja ns. itäläisiin (vanhoillislestadiolaiset). Esikoislestadiolaisuuden kannatus rajoittui aluksi Jellivaaran, Jukkasjärven, Vittangin ja Jokkmokkin seurakuntiin ja Pajalan seurakunnan läntisiin kyliin. Överkalixissa, Kalixissa sekä Luulajan seudulla se oli pieni vähemmistö. Hajaannus Pohjois-Ruotsissa tapahtui lopullisesti vuonna 1900, jolloin Svappavaaran kylässä pidettiin samanaikaisesti kahdet erilliset seurat. Seuraavana vuonna pidettiin vielä tulokseton sovintokokous Jellivaaran kirkonkylässä.
Yhdeksi esikoislestadiolaisuuden muista lestadiolaissuunnista erottavaksi tekijäksi nousi kysymys "esikoisten seurakunnan" arvovallasta. Juhani Raattamaa oli 1870-luvulta alkanut kirjeissään korostaa alkuherätyksen syrjäistä aluetta ja käsitettä "esikoisten seurakunta". Tämän käsitteen raamatullinen lähtökohta (Hebr. 12:22-24) pyrittiin tulkitsemaan myös sosiologisesti ja maantieteellisesti. "Esikoisten seurakunnalla" tarkoitettiin alkuheräyksen aluetta Ruotsin Lapissa. Sen vanhimmilla katsottiin olevan johtoasema koko liikkeessä. Käsite oli saanut keskeisen merkityksen laajenevan herätysliikkeen sisäisessä kehityksessä, kun Amerikan ja Pohjois-Norjan lestadiolaiskiistoissa vedottiin Lapin vanhimpiin. Sillä oli ykseyttä luova funktio, koska kuuluminen Ruotsin Lapista alkaneeseen kristillisyyteen tiedostettiin liikkeen syrjäisimmissäkin yhteisöissä.
Esikoisaseman ja -valtuuksien ottaminen taisteluaseiksi horjutti kuitenkin niiden yleistä merkitystä. Tapa, jolla esimerkiksi Amerikasta vedottiin esikoisten seurakuntaan, murensi alkuperäistä luottamusta. Vuosisadan vaihteen hajaannuksissa ilmeni, että Jellivaaran lestadiolaisten taholta entistä voimakkaammin markkinoidun esikoisten seurakunnan arvovalta oli merkittävästi kaventunut.
Ruotsin Lapin länsiosan lestadiolaisyhteisöt käsittivät, että "esikoisten seurakunnan" koko herätysliikettä koskeva johtovaltuutus oli Juhani Raattamaan kuoleman jälkeen siirtynyt Ruotsin Lapin saarnaajille Jellivaaraan. Alueen johtava saarnaaja Joonas Purnu (1829-1902) pyrki tämän jälkeen esiintymään "vallansiirron" tuomalla arvovallalla. Tämän käsityksen sekä vanhoillislestadiolaiset että uusheränneet torjuivat jyrkästi. Eroa muihin hajaannuksissa syntyneisiin lestadiolaisryhmiin jyrkensi lisäksi se, että esikoislestadiolaiset korostivat muita ryhmiä ankarammin yksinkertaisuutta pukeutumisessa ja kotien sisustuksessa sekä kielteistä asennetta kulttuuriin.
Rigorismin ja asketismin ohella tuli esikoislestadiolaisuuden tunnusmerkiksi alkuvaiheessa jyrkkä kirkon ja sen papiston kritiikki. Papiston kritiikin taustalla vaikuttivat ne lestadiolaisuuden sisäiset ristiriidat, jotka aiheutuivat lestadiolaispappien roolista herätysliikkeessä. Sen sijaan aikaisemmat käsitykset Purnusta erilliseen ehtoollisenviettoon tähdänneen separaatioliikkeen johtajana lienevät virheellisiä. Vanhoillislestadiolaisuudella ja esikoislestadiolaisuudella oli yhteistä oman seurakunnan korostaminen ja vapaa synninpäästön käyttö.
Suomesta ei vedottu samalla tavalla Raattamaahan ja muihin Lapin vanhimpiin johtajiin kuin Norjasta ja Amerikasta. Silti heidän arvovaltansa tunnustettiin myös täällä. Toisaalta Etelä-Suomessa katsottiin Lapin saarnaajien arvovaltaa edustavan lähinnä Kittilän saarnaajien. He olivat tehneet 1880-luvun alusta lähtien useita, Pietariin asti ulottuneita, saarnamatkoja Etelä-Suomeen. Uudenheräyksen tulon aiheuttamat ristiriidat saivat jotkut lestadiolaiset kääntymään Lapin vanhimpien puoleen. Apua toivottiin Raattamaalta ja Erkki Antti Juhonpietiltä. Myös Joonas Purnua toivottiin saarnamatkalle Suomeen. Purnua teki tunnetuksi todennäköisesti amerikansuomalainen saarnaaja Hermanni Nikulas, joka vieraili useilla paikkakunnilla Etelä-Suomessa vuonna 1898. Esimerkiksi vaasalainen Matti Kuula toivoi Purnulta apua uudenheräyksen torjumisessa. Etelä-Suomesta, lähinnä Tampereelta, syntyi vuonna 1900 myös suora, henkilökohtainen kosketus länsiläisyyden sydänalueille Jellivaaraan. Sieltä lähetetyt ihastuneet viestit lisäsivät halua Joonas Purnun saamiseksi Etelä-Suomeen. Tässä vaiheessa alkoi uuttaheräystä vastustaneiden keskuudessa eriytyminen vanhoillislestadiolaisuutta ja esikoislestadiolaisuutta kannattaviin ryhmiin.
Etelä-Suomen lestadiolaisyhteisöissä alkoi jakautuminen uudenheräyksen vastustajien keskuudessa ilmeisesti vuonna 1900. Tämän hajaantumisprosessin seurauksena syntyi sekä esikoislestadiolaisia että vanhoillislestadiolaisia yhteisöjä lähes kaikille niille Etelä-Suomen paikkakunnille, joilla oli aikaisemmin ollut lestadiolaisuutta. Esimerkiksi Tampereella eivät molempien ryhmittymien kannattajat kokoontuneet helmikuussa 1901 enää samoihin seuroihin. Helsingissä eriytyminen tuli selvästi esille vasta Ruotsin Lapista saapuneiden esikoissaarnaajien ensimmäisen matkan yhteydessä maaliskuussa 1902. Helsingistä oli ilmeisesti jo aikaisemmin ollut kuitenkin yhteyksiä sekä Ruotsin Lappiin että Tampereelle. Tamperelainen Aatu Härmä esitti joulukuun alussa 1901 Tampereen, Helsingin ja Viipurin lestadiolaisten nimissä uuden kutsun Joonas Purnulle saapua saarnamatkalle. Härmä pyysi pikaista vastausta todeten: "Täältä Etelä-Suomesta tulee kaksi eli kolme miestä oikeen hakemaan ja puhumaan ja opastamaan teitä sieltä tänne". Tällä kertaa saarnaajien kutsuminen tuotti tulosta ja 12.12.1901 Joonas Purnu ilmoitti yhdessä muitten "veljien, apostolien ja vanhimpien" kanssa toteuttavansa saarnaajien lähettämisen seuraavana kevättalvena. Purnu ei kuitenkaan itse lähtenyt saarnamatkalle. Hän kuoli 15.3.1902. Lähettien valinta tapahtui Vittangissa 22.2.1902 pidetyssä kokouksessa. Etelä-Suomeen päätettiin lähettää saarnaajat Viktor Appelqvist (1871-1938) ja Samuel Vettasjärvi (1860-1928).
Suomesta lähtivät Ruotsin Lapin lähettejä hakemaan viipurilainen saarnaaja Antti Kolehmainen ja lahtelainen Juho Simolin. Ruotsin Lapin esikoisseurakunnan lähetit saapuivat noutajiensa kanssa laivalla Tukholmasta Turkuun todennäköisesti 12.3.1902. Appelqvist ja Vettasjärvi pitivät seuroja Turussa, Helsingissä, Lahdessa, Viipurissa, Lappeenrannassa sekä Tampereella. Seurojen aikana solmittiin yhteyksiä lisäksi Antreaan, Imatralle, Hämeenlinnaan, Kotkaan ja Hankoon. Matka johti lopulliseen eroon vanhoillislestadiolaisuuden ja esikoislestadiolaisuuden välillä.
Esikoislestadiolaisten kokonaismääräksi Suomessa on arvioitu vuosisadan alussa 1000 – 2000 henkeä. Liikkeen tärkein säteilykeskus oli Lahti ympäristöineen. Muita voimakkaita esiintymisalueita olivat Helsinki, Hämeenlinna, Turku, Tampere, Pori, Lappeenranta, Viipuri, Joensuu, Oulu, Teuva, Jurva, Eno, Pihtipudas, Padasjoki, Kontiolahti. Vähäistä kannatusta oli Kaakkois-Suomessa Imatralla, Joutsenossa, Taipalsaarella, Savitaipaleella, Antreassa, Haminassa, Karhulassa, Kymissä. Lounais-Suomessa liikettä esiintyi hieman Taalintehtaalla, Taivassalossa ja Karinaisissa, Satakunnassa Karkussa, Tyrväällä, Kiikassa, Kokemäellä, Huittisissa ja Honkilahdella. Hämeen maaseudulla kannatusta oli jonkin verran Pälkäneellä, Pirkkalassa, Teiskossa ja Urjalassa, Päijät-Hämeessä Orimattilassa, Asikkalassa, Luopioisissa, Lammilla, Sysmässä, Kuhmoisissa, Jämsässä sekä Uudellamaalla Myrskylässä ja Artjärvellä. Etelä-Pohjanmaalla vähäistä kannatusta oli Vaasassa, Kristiinankaupungissa, Tiukassa, Karijoella ja Laihialla, Pohjois-Pohjanmaalla Oulun lisäksi Haapavedellä sekä Pyhäjoella.
Voimakas kasvun aika alkoi vapaussodan jälkeen jatkuen aina 1930-luvulle. Herätyksiä oli Pohjois-Karjalassa, mm. Enossa, sekä Lahdessa, Padasjoella, Karinaisten Heikinsuolla ja Keiteleellä. Uusia aluevaltauksia 1910-luvulla olivat Leppävirta, Lieksa ja Mikkeli. Seuraavalla vuosikymmenellä esikoislestadiolaisuus levisi Keiteleen, Kurikan, Pyhäselän, Reisjärven, Ristiinan, Sortavalan, Forssan ja Äyräpään seurakuntiin. 1930-luvulla liike levisi Ruskealaan ja Oulaisten pitäjään. Kannattajien kasvun määrä näkyi myös siinä, että liikkeen vuotuiseen suurimpaan tapahtumaan, Lahden juhannusseuroihin saapui esim. 1923 yli 2000 osanottajaa. 1930-luvun lopulla herätysliikkeen kannattajien määrän on arvioitu nousseen 3000 - 4000 henkeen.
Toisen maailmasodan jälkeen esikoislestadiolaisuuden kannatus on edelleen jatkanut voimakasta kasvuaan. Tällä hetkellä liikkeeseen arvioidaan kuuluvan 11 000 – 12 000 kannattajaa. Kasvua (josta suurin osa on ollut liikkeen sisäistä kasvua, kun suuri osa esikoislestadiolaisperheitten lapsista on säilynyt liikkeen toiminnassa mukana) on tapahtunut hieman vielä 1980- ja 1990-luvuilla. Esimerkiksi Pekka Raittila arvioi vielä vuonna 1984 esikoislestadiolaisten määräksi Suomessa noin 10 000 henkeä. Vuonna 1999 esikoislestadiolaisuudella oli vähintään kerran vuodessa toimintaa 22 %:ssa evankelisluterilaisen kirkon seurakunnista. Herätysliikkeen "äänitorvena" toimii Rauhan Side -niminen lehti. Lehden levikki oli vuonna 1994 noin 3000 kappaletta, joista 2800 meni Suomeen.
Esikoislestadiolaisuus poikkesi muista lestadiolaisryhmistä siinä, että suurin osa liikkeeseen kuuluvista asui kaupungeissa tai taajamissa. Esikoislestadiolaiset olivat ammatiltaan pääasiassa käsityöläisiä, joiden yhteiskunnallinen asema ja varallisuus nousivat vähitellen säännöllisten elämäntapojen ja ahkeruutta korostavien elämänarvojen seurauksena. Herätysliikkeen askeettis-rigoristinen perinne on jättänyt vähän liikkumavaraa taiteen, kulttuurin ja muiden henkisten rientojen harrastamiselle. Niinpä liikkeessä esiintyikin sitä enemmän taloudellista toimeliaisuutta ja yritteliäisyyttä. Poliittisesti esikoislestadiolaiset ovat olleet hyvinkin oikeistolaisia. 1930-luvulla liikkeeseen kuuluvia toimi erittäin aktiivisesti IKL:ssä. Perinteisesti esikoislestadiolaiset ovat suurelta osin kuitenkin äänestäneet kokoomusta. Jonkin verran viime vuosikymmeninä kannatusta ovat saaneet myös kristilliset. Onpa liikkeeseen kuuluva tekniikan lisensiaatti Pekka Rytilä toiminut vähän aikaa Liberaalisen Kansanpuolueen puheenjohtajanakin.
Esikoislestadiolaisuus on muiden lestadiolaisuuden pääsuuntien tavoin ylikansallinen. Liikkeen ydinalueelta Ruotsin Lapin länsiosista olivat luonnolliset yhteydet Norjan Ofoteniiin ja Lofooteille. Tämän alueen lestadiolaisuus liittyikin pääosin esikoisuuteen. Lisäksi vuodesta 1920 alkaen suuri osa Itä-Ruijan lestadiolaisista (vanhoillislestadiolaisista) liittyi Ruotsin Lapin esikoisseurakunnan johdon alaiseksi. Liittymisen taustalla olivat Norjan vanhoillisuuden sisäiset ristiriidat sekä erään Suomesta usein vierailleen lähetyspuhujan asettaminen puhujakieltoon. Toisen maailmansodan jälkeen liike on levittäytynyt myös Etelä-Norjaan, jonne on lähinnä muuttoliikkeen seurauksena syntynyt yhteisöjä Osloon, Bergeniin, Porsgrunniin. Malmin seurakuntaan Trondheimin pohjoispuolelle esikoislestadiolaisuus sai jalansijan jo 1880-luvulla. Tänä päivänä esikoislestadiolaisuus on toiseksi suurin lestadiolaisuuden suunta Norjassa, jossa liikkeen kannattajien määrä nousee 4000 henkeen. Myös Tanskaan esikoislestadiolaisuus on saanut pienen esiintymän.
Pohjois-Amerikassa esikoislestadiolaisuus on tänä päivänä ilmeisesti suurin lestadiolaisryhmä. Kannattajia lienee noin 10 000 henkeä. Suuria esikoislestadiolaisia seurakuntia on mm. Brush Prairiessa Washingtonissa, Spearfishissa Etelä-Dakotassa, Hancockissa Michiganissa, Minneapolisissa Minnesotassa ja Newarkissa Delawaressa. Esikoislestadiolaiset tunnetaan Yhdysvalloissa nimellä the Old Apostolic Lutheran Church.
Paradoksaalista on se, että esikoislestadiolaisuus on viime vuosikymmeninä taantunut liikkeen syntysijoilla Pohjois-Ruotsissa. Vielä vuonna 1984 arvioi Pekka Raittila esikoislestadiolaisten määräksi Ruotsissa 1500 henkeä. Tänä päivänä arviota liikkuvat vajaassa tuhannessa kannattajassa. Liikkeellä on Ruotsissa neljä keskuspaikkaa: Jellivaara, Kiiruna, Luulajan seutu sekä Tukholman (Uppsala) seutu. Jellivaarassa, Kiirunassa ja Tukholman pohjoispuolella on esikoislestadiolaisilla oma rukoushuone. Pohjois-Ruotsin esikoislestadiolaisuudessa tapahtui 1960-luvulla hajaannus. Kiistan aiheena olivat Per Boremanin toimittaman Laestadiuksen postillan käyttö sekä suhtautuminen ympäröivään yhteiskuntaan. Pohjois-Ruotsin esikoisuuden hajaannus heijastui seuraavalla vuosikymmenenllä myös Suomessa . Ryhmittymä nimettiin keskushahmonsa Levi Älvgrenin mukaan leeviläisyydeksi. Myös tämä ryhmä on kärsinyt sisäisistä erimielisyyksistä. Osa on palannut esikoisuuden "pääsuuntauksen" mukaan. Lisäksi leeviläisyydesta erosi pieni ryhmittymä, jota alettiin kutsua johtajansa Sten Johanssonin mukaan steeniläisyydeksi. Tämän jälkeenkin on leeviläisyydestä tapahtunut uusia lohkeamisia.
Tänä päivänä esikoislestadiolaisuudessa käydään vakavaa keskustelua liikkeen tulevasta kehityksestä. Pohdittavana on, mikä rooli liikkeen perinteillä (asketismi, rigorismi, kulttuurivihamielisyys, perinnäistavat) on jatkossa. Myös suhtautuminen muihin uskonnollisiin liikkeisiin on herättänyt keskustelua. Liike on tähän mennessä onnistunut kuitenkin välttämään avoimen hajaannuksen huolimatta syvistäkin tulkintaerimielisyyksistä. Liikkeen eräänlainen "hallitus" on edelleen Ruotsin Lapissa, jonka saarnaajia käytetään liikkeen paikallisten ja sisäisten erimielisyyksien "tuomareina". Yhä uudelleen Suomen, Norjan ja Amerikan esikoislestadiolaiset vakuuttavat "uskollisuuttaan" lähetyskirjeissään "Esikoisten Seurakunnalle" ja "rakkaille vanhimmille" Ruotsin Lapissa.
Esikoisuuden päärukoushuone Tapparakadulla Lahdessa www.Äitiseurakunta fi.
Lestadiolaisuudesta hyvä kartoitus
14
2578
Vastaukset
- jossa tarvitaan
Tarvitsemme; ns "Lutherin uskon puhdistuksen",
eli raamatun tulkitseminen samalla tavalla kaikkialla liikkeen piirissä, eli tulisi saada standardit, ettei samasta asiasta olisi liikaa erilaisia käsityksiä.
-Koko liikettä koskevat maalliset ja hengelliset tervejärkiset yhteiset pelisäännöt mm:
-suhtautuminen ympäröivään yhteiskuntaan.
-internet ja vastuullinen käyttö
tv- ja vastuullinen ohjelmien katsominen,
televisio on nykyaikaa, ja tarpeellinen. vastuullista käyttöä opetettava lapsille.
Suhtatuminen muihin uskontosuuntiin, mm suvaitsevaisuus, kunniotus, (tiukkapipoisuus ei hyve).
- kirkkoon
-tieteeseen
-taiteeseen
-politiikkaan
-kehitysapuun
-lähetystyöhön
-vähemmistöihin
-maahan muuttajiin
-alkoholiin -nollatoleranssi?
-ehkäisy
-seksi
- naiset
-vaimot
-tytöt
-nuoret
-yrittämiseen
-huumeet
ym.
Maailma on muuttunut viimeisen 20v aikana rajusti, eikä ainoa ohje voi olla "ei", ainakaan ilman järkeviä perusteluja. Seurakunnan olisi pystyttävä vastaamaan tämän ajan haasteisiin, niin että heikoimmatkin saisi sieltä tuen ja eväät hengelliseen elämään ja saataisiin liikkeestä pois ajautuneet tai vaaravyöhykkeessä olevat takaisin. Itse olen sitä mieltä että liikkeestä puuttuu nyt hengellinenjohtaja ja iso määrä ihmisistä (lampaista) ajelehtii.
Siis paikkoja avoinna!!
_- kuilienee
Muutamia ehdotuksia:
- Lukemaan Raamattua, ja Lutherin opetusta Raamatusta,
- rukoilemaan,
- kiittämään ja ylistämään Jumalaa,
- ihmisten korottaminen pois ja Raamatun mukainen alamaisuus toinen toisilleen
- seurakunta tarkkailemaan saarnaajien operusta
Raamatun ja luterilaisten tunnustuskirjojen rinnalla.
- Jeesus eurakunnan ainoaksi Herraksi
- Pois kaikki "standardit" ehdonvallan asioissa.
----
Luther on aivan selkeästi selittänyt, minkä vuoksi seurakuntaa kutsutaan yhdeksi. Opetus pätee hyvin tänäänkin:
Ps. 126:3. Herra on tehnyt suuria meitä kohtaan, sillä se on suurta, kun murheellinen sydän saatetaan iloiseksi, tapettu eläväksi, herjattu ihanaksi; siitä me iloitsemme Pyhässä Hengessä, murheittenkin painaessa.
Tästä näet että on syntyvä yksi seurakunta pakanoista ja juutalaisista jotka kaikki yhteen ääneen ylistävät Jumalan hyvyyttä (Room. 15:6). Sillä sitä mitä laulaa juutalaisten seurakunta, sitä laulaa pakanainkin seurakunta, ja seurauksena on niin siellä kuin täälläkin sama evankelisen kansan hedelmä ja todellinen tuntomerkki, nimittäin että ovat riemuelevaa ja iloista kansaa; kuten sanovatkin: siitä me iloitsemme.
Paavilaisuudessa ei ole löytynyt tippaakaan tätä oppia joka olisi voinut synnyttää iloa ja riemastusta.
Jos nyt sitten on pelästyneitä sydämiä, he eivät löydä ketään lohduttajaa; jos ovat tuskassa ja epätoivossa, eivät osaa tehdä tuota erotusta johon viittasimme. Sentähden tulee meidän kiittää Jumalaa siitä sanomattomasta hyvästä työstä, kun tiedämme että evankeliumin oppi on autuuden ja lohdutuksen oppi.
Mikäli nyt kukin tämän sanan mukaisesti tuntee iloa sydämessään, sikäli on hänellä elämää ja autuutta; mutta jos vielä tunnet alakuloisuutta, on se sen merkki, että perkele ei ole vielä lakannut sinua vaivaamasta.
Evankeliumin saarnan eli syntien anteeksiantamuksen kautta meitä myös pyhitetään; sillä lain kautta emme voi pyhittyä, vaan päinvastoin tulee meistä velallisia (Room. 8:12).
Herra, käännä meidän vankeutemme, niinkuin uudistat sadepurot etelämaassa.
Tähän asti profeetta on ennustanut Kristuksen valtakunnasta sekä siitä vapahduksesta, mikä oli tapahtuva Kristuksen kautta ja sitten leviävä kautta koko ihmissuvun, kaikkeen maailmaan, niin että juutalaisista ja pakanoista muodostuu yksi seurakunta jossa ei mitään muuta raiu kuin naurua ja riemua, ylistystä ja kiitosta.
Nyt hän käy edemmä, kuvaamaan tätä seurakuntaa, ja osottaa, mikä seuraa tuota vapahduksen hedelmää ja juutalaisten ja pakanain yhteyttä, nimittäin välttämättä rukous (Sak. 12:10).
Sillä vaikka vapahdus jo on tapahtunut ja me totisesti Jumalan Pojan verellä olemme vapahdetut, niin kuitenkin on tarpeellista että joka päivä rukoilemme vapahdusta, niinkuin Kristus meitä käski rukoilemaan (Matt. 6:9 - 10, Joh. 12:28, Fil. 3:13).
Sillä meillä ei tässä elämässä ole Hengen kymmenettäkään osaa, vaan Hengen esikoislahja, mutta lihan täyteys on melkein täydessä elinvoimassa ja yhä vaikuttaa.
Me käymme tosin Jumalan valtakuntaan ja seisomme siinä toiselle jalalla sekä olemme varmoja että saamme lupauksen; mutta siihen ei saa jäädä seisomaan, vaan toinen jalka on siirrettävä perässä s.o. joka päivä tulee kasvaa ja lisääntyä armon tunnossa sekä uskossa.
Sana, kaste ja Kristuskin ovat tosin täydellisiä ja kokonaisia; mutta me emme tässä nyt puhu asiasta semmoisena kuin se on, vaan sellaisena kun me sen tajuamme ja sitä käsitämme. Samoin on iankaikkinen elämäkin täydellinen, kuten Kristus sanoo (Joh. 14:2); mutta tässä elämässä ollessamme emme vielä ole noissa asunnoissa, vaan ovat ne omiamme ainoastaan toivossa, ja siihen mennessä meitä vain vaivaavat synnit, epätoivo, suru ja rasitus (Room. 8:24).
Niin on uskommekin tosin usein vahva, mutta pian taas hyvin heikko, ja silloin vajoamme kuin syvään mutaan josta emme ryvettymättä pääse. Heikkous on ja pysyy meissä, niin kauvan kuin olemme tässä elämässä, mutta voima on yksin Herran Kristuksen (2. Kor. 12:9). Asia kyllä itsessään on kokonainen ja täydellinen, mutta me emme vielä ole kokonaisia emmekä täydellisiä; siitä syystä emme voi noita kokonaisia ja täydellisiä asioita vielä kokonaan ja täydellisesti käsittää (1. Kor. 13:9 - 12).
Sentähden perkele hämäyttää alulla olevia töitä, koska hän pelkää että ne voivat tulla täydellisisksi, ja taistelee toivoa, uskoa ja rakkautta vastaan.
Kristitty ei siis saata olla turvassa, sillä hän huomaa, ettei hän vielä ole voittanut vaaroja joita vihollinen joka päivä mielessään miettii.
Mutta mitä Kristukseen tulee, niin hänellä on kaikki; sillä Kristuksessa perkele on kukistettu ja lyöty, Jumalan laki täytetty, Jumalan viha otettu pois, synti maksettu ja itse kuolemakin voitettu. Sitä nyt tämä värsy tarkottaa, että seurakunnassa lakkaamatta rukoiltaisiin.
Jos ei suulla rukoiltaisikaan, niin rukoiltakoon toki sydämessä huokaillen (1. Tess. 5:17, Kol. 3:16, 5. Moos. 6:6 - 9, 1. Piet. 5:8, 2. Kor. 4:7).
Ne jotka ajattelevat olevansa kristityitä ja uskovansa, vaikka eivät kuitenkaan ole kokeneet mitään vaaraa taistelussa, eivät ymmärrä, että päivittäinen kasvamisemme on tarpeen, voidaksemme kestää saatanan nuolia, joka ajaa meitä halveksimaan Jumalaa ja ihmisiä; sentähden on meidän oltavan urhoollisia ja rukoiltava, kuten Herra käski (Matt. 26:41, Luuk. 21:36). - M. Luther sitaatti
kuilienee kirjoitti:
Muutamia ehdotuksia:
- Lukemaan Raamattua, ja Lutherin opetusta Raamatusta,
- rukoilemaan,
- kiittämään ja ylistämään Jumalaa,
- ihmisten korottaminen pois ja Raamatun mukainen alamaisuus toinen toisilleen
- seurakunta tarkkailemaan saarnaajien operusta
Raamatun ja luterilaisten tunnustuskirjojen rinnalla.
- Jeesus eurakunnan ainoaksi Herraksi
- Pois kaikki "standardit" ehdonvallan asioissa.
----
Luther on aivan selkeästi selittänyt, minkä vuoksi seurakuntaa kutsutaan yhdeksi. Opetus pätee hyvin tänäänkin:
Ps. 126:3. Herra on tehnyt suuria meitä kohtaan, sillä se on suurta, kun murheellinen sydän saatetaan iloiseksi, tapettu eläväksi, herjattu ihanaksi; siitä me iloitsemme Pyhässä Hengessä, murheittenkin painaessa.
Tästä näet että on syntyvä yksi seurakunta pakanoista ja juutalaisista jotka kaikki yhteen ääneen ylistävät Jumalan hyvyyttä (Room. 15:6). Sillä sitä mitä laulaa juutalaisten seurakunta, sitä laulaa pakanainkin seurakunta, ja seurauksena on niin siellä kuin täälläkin sama evankelisen kansan hedelmä ja todellinen tuntomerkki, nimittäin että ovat riemuelevaa ja iloista kansaa; kuten sanovatkin: siitä me iloitsemme.
Paavilaisuudessa ei ole löytynyt tippaakaan tätä oppia joka olisi voinut synnyttää iloa ja riemastusta.
Jos nyt sitten on pelästyneitä sydämiä, he eivät löydä ketään lohduttajaa; jos ovat tuskassa ja epätoivossa, eivät osaa tehdä tuota erotusta johon viittasimme. Sentähden tulee meidän kiittää Jumalaa siitä sanomattomasta hyvästä työstä, kun tiedämme että evankeliumin oppi on autuuden ja lohdutuksen oppi.
Mikäli nyt kukin tämän sanan mukaisesti tuntee iloa sydämessään, sikäli on hänellä elämää ja autuutta; mutta jos vielä tunnet alakuloisuutta, on se sen merkki, että perkele ei ole vielä lakannut sinua vaivaamasta.
Evankeliumin saarnan eli syntien anteeksiantamuksen kautta meitä myös pyhitetään; sillä lain kautta emme voi pyhittyä, vaan päinvastoin tulee meistä velallisia (Room. 8:12).
Herra, käännä meidän vankeutemme, niinkuin uudistat sadepurot etelämaassa.
Tähän asti profeetta on ennustanut Kristuksen valtakunnasta sekä siitä vapahduksesta, mikä oli tapahtuva Kristuksen kautta ja sitten leviävä kautta koko ihmissuvun, kaikkeen maailmaan, niin että juutalaisista ja pakanoista muodostuu yksi seurakunta jossa ei mitään muuta raiu kuin naurua ja riemua, ylistystä ja kiitosta.
Nyt hän käy edemmä, kuvaamaan tätä seurakuntaa, ja osottaa, mikä seuraa tuota vapahduksen hedelmää ja juutalaisten ja pakanain yhteyttä, nimittäin välttämättä rukous (Sak. 12:10).
Sillä vaikka vapahdus jo on tapahtunut ja me totisesti Jumalan Pojan verellä olemme vapahdetut, niin kuitenkin on tarpeellista että joka päivä rukoilemme vapahdusta, niinkuin Kristus meitä käski rukoilemaan (Matt. 6:9 - 10, Joh. 12:28, Fil. 3:13).
Sillä meillä ei tässä elämässä ole Hengen kymmenettäkään osaa, vaan Hengen esikoislahja, mutta lihan täyteys on melkein täydessä elinvoimassa ja yhä vaikuttaa.
Me käymme tosin Jumalan valtakuntaan ja seisomme siinä toiselle jalalla sekä olemme varmoja että saamme lupauksen; mutta siihen ei saa jäädä seisomaan, vaan toinen jalka on siirrettävä perässä s.o. joka päivä tulee kasvaa ja lisääntyä armon tunnossa sekä uskossa.
Sana, kaste ja Kristuskin ovat tosin täydellisiä ja kokonaisia; mutta me emme tässä nyt puhu asiasta semmoisena kuin se on, vaan sellaisena kun me sen tajuamme ja sitä käsitämme. Samoin on iankaikkinen elämäkin täydellinen, kuten Kristus sanoo (Joh. 14:2); mutta tässä elämässä ollessamme emme vielä ole noissa asunnoissa, vaan ovat ne omiamme ainoastaan toivossa, ja siihen mennessä meitä vain vaivaavat synnit, epätoivo, suru ja rasitus (Room. 8:24).
Niin on uskommekin tosin usein vahva, mutta pian taas hyvin heikko, ja silloin vajoamme kuin syvään mutaan josta emme ryvettymättä pääse. Heikkous on ja pysyy meissä, niin kauvan kuin olemme tässä elämässä, mutta voima on yksin Herran Kristuksen (2. Kor. 12:9). Asia kyllä itsessään on kokonainen ja täydellinen, mutta me emme vielä ole kokonaisia emmekä täydellisiä; siitä syystä emme voi noita kokonaisia ja täydellisiä asioita vielä kokonaan ja täydellisesti käsittää (1. Kor. 13:9 - 12).
Sentähden perkele hämäyttää alulla olevia töitä, koska hän pelkää että ne voivat tulla täydellisisksi, ja taistelee toivoa, uskoa ja rakkautta vastaan.
Kristitty ei siis saata olla turvassa, sillä hän huomaa, ettei hän vielä ole voittanut vaaroja joita vihollinen joka päivä mielessään miettii.
Mutta mitä Kristukseen tulee, niin hänellä on kaikki; sillä Kristuksessa perkele on kukistettu ja lyöty, Jumalan laki täytetty, Jumalan viha otettu pois, synti maksettu ja itse kuolemakin voitettu. Sitä nyt tämä värsy tarkottaa, että seurakunnassa lakkaamatta rukoiltaisiin.
Jos ei suulla rukoiltaisikaan, niin rukoiltakoon toki sydämessä huokaillen (1. Tess. 5:17, Kol. 3:16, 5. Moos. 6:6 - 9, 1. Piet. 5:8, 2. Kor. 4:7).
Ne jotka ajattelevat olevansa kristityitä ja uskovansa, vaikka eivät kuitenkaan ole kokeneet mitään vaaraa taistelussa, eivät ymmärrä, että päivittäinen kasvamisemme on tarpeen, voidaksemme kestää saatanan nuolia, joka ajaa meitä halveksimaan Jumalaa ja ihmisiä; sentähden on meidän oltavan urhoollisia ja rukoiltava, kuten Herra käski (Matt. 26:41, Luuk. 21:36).Seurakunta
"Niinkuin on kristillisen uskomme kolmannessa kappaleessa, jossa sanomme: Yksi, pyhä, katolinen, t.s. yhteinen seurakunta, pyhäin yhteys."
Seurakunta on niiden ihmisten yhteys, jotka pitäytyvät sellaiseen,...
- mitä ei voi nähdä tai aisteilla käsittää,
- vaan yksinomaan sanan kautta.
Mitä tämä sana sanoo, sen uskovat nämä ihmiset ilman kaikkia lisäyksiä...
- ja antavat Jumnlalle kunnian siitä totuudesta, jota siinä julistetaan.
Seurakunta ei ole milloinkaan suuremmassa vaarassa kuin silloin, kun sillä on rauha ja lepo.
Jumala on asettanut kirkkonsa ja kristillisen seurakuntansa maailmaan keskelle lukemattomia maallisia puhujia, toimia, kutsumuksia ja säätyjä, jotta kristityt eivät rupeaisi munkeiksi, menisi luostareihin ja juoksisi erämaihin, vaan eläisivät ja toimisivat ihmisten parissa, niin että heidän uskonsa teot ja harjoitus tulevat ilmeisiksi.
Sillä toisten kanssa eläminen keskinäisessä seurustelussa ja ystävyydessä ei ole, niinkuin pakana Aristoteles sanoo, päamäärä, johon ihminen on luotu, vaan ainoastaan välikappale.
Mutta päätarkoitus, jota varten meidät on luotu, on se, että toinen oppisi toiselta, mikä Jumalan olemus ja tahto on ja mikä mieli hänellä on ihmisiä kohtaan.
Rukoilkaamme sentähden seurakunnassa, seurakunnan kanssa ja seurakunnan puolesta, sillä oikeastaan on kolme seikkaa, jotka ylläpitävät seurakuntaa ja kuuluvat siihen:
- ensimmäinen on uskollinen opetus,
- toinen ahkera rukous
- ja kolmas tosi kärsiminen.
Seurakunnan tuska ja synnystyskipu kestää kauan, mutta kerran koittaa hänen pelastuksensa aika ja hetki, ja silloin hän on oleva täynnä iloa (Joh. 16:20 - 21).
Seurakunta on ulkomuodoltaan ilman kauneutta, surullisen ja huolekkaan näköinen, mutta itse asiassa se riemuitsee ja voittaa Kristuksen kanssa, niinkuin pyhä Paavali sanoo (Ef. 2:6): "Hän on meidät asettanut taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa."
Samoin kuin morsian on miehen omaisuuden emäntä ja haltija, niin on uskovainen kaikkien ylkänsä aarteitten herra, sillä hän on Kristuksen kanssa herätetty ja yhdessä hänen kanssaan asetettu taivaallisiin.
Jumala ei näe kirkossaan ja seurakunnassaan mitään pahaa, sillä hän katselee yksinomnaan Kristusta, rakasta Poikaansa. Häntä hän rakastaa, niin ettei näe hänen morsiamessaan mitään pahaa, sillä "hän on sen puhdistanut, vedellä pesten, sanan kautta" (Ef. 5:26). - Luther sitaatti
M. Luther sitaatti kirjoitti:
Seurakunta
"Niinkuin on kristillisen uskomme kolmannessa kappaleessa, jossa sanomme: Yksi, pyhä, katolinen, t.s. yhteinen seurakunta, pyhäin yhteys."
Seurakunta on niiden ihmisten yhteys, jotka pitäytyvät sellaiseen,...
- mitä ei voi nähdä tai aisteilla käsittää,
- vaan yksinomaan sanan kautta.
Mitä tämä sana sanoo, sen uskovat nämä ihmiset ilman kaikkia lisäyksiä...
- ja antavat Jumnlalle kunnian siitä totuudesta, jota siinä julistetaan.
Seurakunta ei ole milloinkaan suuremmassa vaarassa kuin silloin, kun sillä on rauha ja lepo.
Jumala on asettanut kirkkonsa ja kristillisen seurakuntansa maailmaan keskelle lukemattomia maallisia puhujia, toimia, kutsumuksia ja säätyjä, jotta kristityt eivät rupeaisi munkeiksi, menisi luostareihin ja juoksisi erämaihin, vaan eläisivät ja toimisivat ihmisten parissa, niin että heidän uskonsa teot ja harjoitus tulevat ilmeisiksi.
Sillä toisten kanssa eläminen keskinäisessä seurustelussa ja ystävyydessä ei ole, niinkuin pakana Aristoteles sanoo, päamäärä, johon ihminen on luotu, vaan ainoastaan välikappale.
Mutta päätarkoitus, jota varten meidät on luotu, on se, että toinen oppisi toiselta, mikä Jumalan olemus ja tahto on ja mikä mieli hänellä on ihmisiä kohtaan.
Rukoilkaamme sentähden seurakunnassa, seurakunnan kanssa ja seurakunnan puolesta, sillä oikeastaan on kolme seikkaa, jotka ylläpitävät seurakuntaa ja kuuluvat siihen:
- ensimmäinen on uskollinen opetus,
- toinen ahkera rukous
- ja kolmas tosi kärsiminen.
Seurakunnan tuska ja synnystyskipu kestää kauan, mutta kerran koittaa hänen pelastuksensa aika ja hetki, ja silloin hän on oleva täynnä iloa (Joh. 16:20 - 21).
Seurakunta on ulkomuodoltaan ilman kauneutta, surullisen ja huolekkaan näköinen, mutta itse asiassa se riemuitsee ja voittaa Kristuksen kanssa, niinkuin pyhä Paavali sanoo (Ef. 2:6): "Hän on meidät asettanut taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa."
Samoin kuin morsian on miehen omaisuuden emäntä ja haltija, niin on uskovainen kaikkien ylkänsä aarteitten herra, sillä hän on Kristuksen kanssa herätetty ja yhdessä hänen kanssaan asetettu taivaallisiin.
Jumala ei näe kirkossaan ja seurakunnassaan mitään pahaa, sillä hän katselee yksinomnaan Kristusta, rakasta Poikaansa. Häntä hän rakastaa, niin ettei näe hänen morsiamessaan mitään pahaa, sillä "hän on sen puhdistanut, vedellä pesten, sanan kautta" (Ef. 5:26).317. Myös suljetaan tällä paavilaisten ja herodekselaisten suu ja nuhdellaan vahvasti heitä valheista, kun he röyhkeästi pilkaten opettavat, että vain heidän keskuudestaan on etsittävä kristillinen seurakunta ja usko, ja että se joka ei heitä tottele, on pantava seurakunnan kirouksen alaiseksi: hän ei saa kuulua kristilliseen seurakuntaan.
He tahtovat olla sinä merkkinä ja sinä tähtenä, joka johdattaa Kristuksen luokse ja totuuteen. Tämähän on väärää ja valheellista!
Jos tahdot tietää, missä on Kristus ja missä totuus, niin oppios se tästä kertomuksesta!
Älä tähyile paaviin, älä piispanhiippoihin, älä yliopistoihin äläkä luostareihin! Älköön se eksyttäkö sinua, että he runsaasti saarnaavat, rukoilevat, veisaavat ja viettävät messua; älköön se sinua liikuttako, että he ovat istuutuneet apostoliselle istuimelle ja kerskuvat olevansa hengellisessä virassa; kaikki tuommoinen saattaa pettää ja se pettääkin lakkaamatta: he eksyvät ja opettavat eksymystä.
Ei ole olemassa kuin yksi ainokainen merkki, josta tuntenet, missä Kristus ja hänen seurakuntansa ovat, ja se merkki on tämä tähti,...
- pyhä evankeliumi;
...kaikki muu on väärää ja jättää pulaan.
318. Siellä taas, missä evankeliumi julistetaan, tämä tähti loistaa, ja siellä on varmasti Kristus, sieltä tapaat varmasti seurakunnan, vaikka sitten Turkinmaalta, Venäjältä, Böhmistä tai mistä vain;...
...ja toisaalta:...
...on mahdotonta, että sieltä, missä Jumalan sana kaikuu, puuttuisi Jumala, Kristus, Pyhä Henki, seurakunta tai mikään muukaan autuas asia, ja päinvastoin, ei ole mahdollista että Jumala, Kristus, Pyhä Henki, seurakunta tai autuas asia mikä tahansa olisi siellä, missä Jumalan sana ei ole kaikumassa, vaikka tehtäisiin pelkkiä ihmeitä: siellä on epäilemättä vain herodekselaisia ja perkeleen hallitus.
Jokainenhan oivaltaa, että paavilla ja hengellisillä ei ole Jumalan sanaa: he askaroivat ihmisopeissa. - M. Lutheria
Luther sitaatti kirjoitti:
317. Myös suljetaan tällä paavilaisten ja herodekselaisten suu ja nuhdellaan vahvasti heitä valheista, kun he röyhkeästi pilkaten opettavat, että vain heidän keskuudestaan on etsittävä kristillinen seurakunta ja usko, ja että se joka ei heitä tottele, on pantava seurakunnan kirouksen alaiseksi: hän ei saa kuulua kristilliseen seurakuntaan.
He tahtovat olla sinä merkkinä ja sinä tähtenä, joka johdattaa Kristuksen luokse ja totuuteen. Tämähän on väärää ja valheellista!
Jos tahdot tietää, missä on Kristus ja missä totuus, niin oppios se tästä kertomuksesta!
Älä tähyile paaviin, älä piispanhiippoihin, älä yliopistoihin äläkä luostareihin! Älköön se eksyttäkö sinua, että he runsaasti saarnaavat, rukoilevat, veisaavat ja viettävät messua; älköön se sinua liikuttako, että he ovat istuutuneet apostoliselle istuimelle ja kerskuvat olevansa hengellisessä virassa; kaikki tuommoinen saattaa pettää ja se pettääkin lakkaamatta: he eksyvät ja opettavat eksymystä.
Ei ole olemassa kuin yksi ainokainen merkki, josta tuntenet, missä Kristus ja hänen seurakuntansa ovat, ja se merkki on tämä tähti,...
- pyhä evankeliumi;
...kaikki muu on väärää ja jättää pulaan.
318. Siellä taas, missä evankeliumi julistetaan, tämä tähti loistaa, ja siellä on varmasti Kristus, sieltä tapaat varmasti seurakunnan, vaikka sitten Turkinmaalta, Venäjältä, Böhmistä tai mistä vain;...
...ja toisaalta:...
...on mahdotonta, että sieltä, missä Jumalan sana kaikuu, puuttuisi Jumala, Kristus, Pyhä Henki, seurakunta tai mikään muukaan autuas asia, ja päinvastoin, ei ole mahdollista että Jumala, Kristus, Pyhä Henki, seurakunta tai autuas asia mikä tahansa olisi siellä, missä Jumalan sana ei ole kaikumassa, vaikka tehtäisiin pelkkiä ihmeitä: siellä on epäilemättä vain herodekselaisia ja perkeleen hallitus.
Jokainenhan oivaltaa, että paavilla ja hengellisillä ei ole Jumalan sanaa: he askaroivat ihmisopeissa.Seurakunta on hurmahenkienkin keskuudessa, kunhan eivät kiellä sanaa ja sakramentteja, silloin he eivät ole mikään seurakunta.
------
Missä on ollut lestadiolaisten kaste ja ehtooollinen vsta 1845?
Vastaus: kirkossa.
Seurakunta on siis ollut kirkko.
------
L. Laestadius kuolinvuoteellaan:
"...baptistin oppi ei horjuuta autuuden perustuksia, vaikka vakaumuksesta olenkin luterilaisen kirkon kannalla". - ap standardit;)))
kuilienee kirjoitti:
Muutamia ehdotuksia:
- Lukemaan Raamattua, ja Lutherin opetusta Raamatusta,
- rukoilemaan,
- kiittämään ja ylistämään Jumalaa,
- ihmisten korottaminen pois ja Raamatun mukainen alamaisuus toinen toisilleen
- seurakunta tarkkailemaan saarnaajien operusta
Raamatun ja luterilaisten tunnustuskirjojen rinnalla.
- Jeesus eurakunnan ainoaksi Herraksi
- Pois kaikki "standardit" ehdonvallan asioissa.
----
Luther on aivan selkeästi selittänyt, minkä vuoksi seurakuntaa kutsutaan yhdeksi. Opetus pätee hyvin tänäänkin:
Ps. 126:3. Herra on tehnyt suuria meitä kohtaan, sillä se on suurta, kun murheellinen sydän saatetaan iloiseksi, tapettu eläväksi, herjattu ihanaksi; siitä me iloitsemme Pyhässä Hengessä, murheittenkin painaessa.
Tästä näet että on syntyvä yksi seurakunta pakanoista ja juutalaisista jotka kaikki yhteen ääneen ylistävät Jumalan hyvyyttä (Room. 15:6). Sillä sitä mitä laulaa juutalaisten seurakunta, sitä laulaa pakanainkin seurakunta, ja seurauksena on niin siellä kuin täälläkin sama evankelisen kansan hedelmä ja todellinen tuntomerkki, nimittäin että ovat riemuelevaa ja iloista kansaa; kuten sanovatkin: siitä me iloitsemme.
Paavilaisuudessa ei ole löytynyt tippaakaan tätä oppia joka olisi voinut synnyttää iloa ja riemastusta.
Jos nyt sitten on pelästyneitä sydämiä, he eivät löydä ketään lohduttajaa; jos ovat tuskassa ja epätoivossa, eivät osaa tehdä tuota erotusta johon viittasimme. Sentähden tulee meidän kiittää Jumalaa siitä sanomattomasta hyvästä työstä, kun tiedämme että evankeliumin oppi on autuuden ja lohdutuksen oppi.
Mikäli nyt kukin tämän sanan mukaisesti tuntee iloa sydämessään, sikäli on hänellä elämää ja autuutta; mutta jos vielä tunnet alakuloisuutta, on se sen merkki, että perkele ei ole vielä lakannut sinua vaivaamasta.
Evankeliumin saarnan eli syntien anteeksiantamuksen kautta meitä myös pyhitetään; sillä lain kautta emme voi pyhittyä, vaan päinvastoin tulee meistä velallisia (Room. 8:12).
Herra, käännä meidän vankeutemme, niinkuin uudistat sadepurot etelämaassa.
Tähän asti profeetta on ennustanut Kristuksen valtakunnasta sekä siitä vapahduksesta, mikä oli tapahtuva Kristuksen kautta ja sitten leviävä kautta koko ihmissuvun, kaikkeen maailmaan, niin että juutalaisista ja pakanoista muodostuu yksi seurakunta jossa ei mitään muuta raiu kuin naurua ja riemua, ylistystä ja kiitosta.
Nyt hän käy edemmä, kuvaamaan tätä seurakuntaa, ja osottaa, mikä seuraa tuota vapahduksen hedelmää ja juutalaisten ja pakanain yhteyttä, nimittäin välttämättä rukous (Sak. 12:10).
Sillä vaikka vapahdus jo on tapahtunut ja me totisesti Jumalan Pojan verellä olemme vapahdetut, niin kuitenkin on tarpeellista että joka päivä rukoilemme vapahdusta, niinkuin Kristus meitä käski rukoilemaan (Matt. 6:9 - 10, Joh. 12:28, Fil. 3:13).
Sillä meillä ei tässä elämässä ole Hengen kymmenettäkään osaa, vaan Hengen esikoislahja, mutta lihan täyteys on melkein täydessä elinvoimassa ja yhä vaikuttaa.
Me käymme tosin Jumalan valtakuntaan ja seisomme siinä toiselle jalalla sekä olemme varmoja että saamme lupauksen; mutta siihen ei saa jäädä seisomaan, vaan toinen jalka on siirrettävä perässä s.o. joka päivä tulee kasvaa ja lisääntyä armon tunnossa sekä uskossa.
Sana, kaste ja Kristuskin ovat tosin täydellisiä ja kokonaisia; mutta me emme tässä nyt puhu asiasta semmoisena kuin se on, vaan sellaisena kun me sen tajuamme ja sitä käsitämme. Samoin on iankaikkinen elämäkin täydellinen, kuten Kristus sanoo (Joh. 14:2); mutta tässä elämässä ollessamme emme vielä ole noissa asunnoissa, vaan ovat ne omiamme ainoastaan toivossa, ja siihen mennessä meitä vain vaivaavat synnit, epätoivo, suru ja rasitus (Room. 8:24).
Niin on uskommekin tosin usein vahva, mutta pian taas hyvin heikko, ja silloin vajoamme kuin syvään mutaan josta emme ryvettymättä pääse. Heikkous on ja pysyy meissä, niin kauvan kuin olemme tässä elämässä, mutta voima on yksin Herran Kristuksen (2. Kor. 12:9). Asia kyllä itsessään on kokonainen ja täydellinen, mutta me emme vielä ole kokonaisia emmekä täydellisiä; siitä syystä emme voi noita kokonaisia ja täydellisiä asioita vielä kokonaan ja täydellisesti käsittää (1. Kor. 13:9 - 12).
Sentähden perkele hämäyttää alulla olevia töitä, koska hän pelkää että ne voivat tulla täydellisisksi, ja taistelee toivoa, uskoa ja rakkautta vastaan.
Kristitty ei siis saata olla turvassa, sillä hän huomaa, ettei hän vielä ole voittanut vaaroja joita vihollinen joka päivä mielessään miettii.
Mutta mitä Kristukseen tulee, niin hänellä on kaikki; sillä Kristuksessa perkele on kukistettu ja lyöty, Jumalan laki täytetty, Jumalan viha otettu pois, synti maksettu ja itse kuolemakin voitettu. Sitä nyt tämä värsy tarkottaa, että seurakunnassa lakkaamatta rukoiltaisiin.
Jos ei suulla rukoiltaisikaan, niin rukoiltakoon toki sydämessä huokaillen (1. Tess. 5:17, Kol. 3:16, 5. Moos. 6:6 - 9, 1. Piet. 5:8, 2. Kor. 4:7).
Ne jotka ajattelevat olevansa kristityitä ja uskovansa, vaikka eivät kuitenkaan ole kokeneet mitään vaaraa taistelussa, eivät ymmärrä, että päivittäinen kasvamisemme on tarpeen, voidaksemme kestää saatanan nuolia, joka ajaa meitä halveksimaan Jumalaa ja ihmisiä; sentähden on meidän oltavan urhoollisia ja rukoiltava, kuten Herra käski (Matt. 26:41, Luuk. 21:36).Puhuisi niin kuin raamatussa sanotaan, ilman lillukan varsia ja vielä oikein. huom OIKEIN,
esim.
Muistan maalla pikkumukulana, kun sain selkääni pallopelistä sunnuntaina, saarnaaja kun oli sanonut että se oli syntiä pyhänä.
Toisella paikkakunnalla se oli sallittua lasten leikkiä ja sekös satutti kun itse sai vitsaa, muualla leikittiin.- usko horjui jo silloin.
Esimerkkejä olisi paljon, mutta yksi riittäköön. - tiukvälj
ap standardit;))) kirjoitti:
Puhuisi niin kuin raamatussa sanotaan, ilman lillukan varsia ja vielä oikein. huom OIKEIN,
esim.
Muistan maalla pikkumukulana, kun sain selkääni pallopelistä sunnuntaina, saarnaaja kun oli sanonut että se oli syntiä pyhänä.
Toisella paikkakunnalla se oli sallittua lasten leikkiä ja sekös satutti kun itse sai vitsaa, muualla leikittiin.- usko horjui jo silloin.
Esimerkkejä olisi paljon, mutta yksi riittäköön.Kun olin lapsi, kävimme neljä noin kertaa vuodessa ns. isoissa seuroissa.
Muut ajat olin, sukulaisviereiluja lukuun ottamatta, "tavallisten" lasten seurassa.
Mitään rajoitteita ei lestadiolaisten kanssa seurusteluun minulla ei ole ollut koskaan, vaikka vanhempani olivat sydämestään uskovia, hartaita esikislestadiolaisia. - olennaista!, sillä niitä no...
tiukvälj kirjoitti:
Kun olin lapsi, kävimme neljä noin kertaa vuodessa ns. isoissa seuroissa.
Muut ajat olin, sukulaisviereiluja lukuun ottamatta, "tavallisten" lasten seurassa.
Mitään rajoitteita ei lestadiolaisten kanssa seurusteluun minulla ei ole ollut koskaan, vaikka vanhempani olivat sydämestään uskovia, hartaita esikislestadiolaisia.Ja jos ohjeet oikeat ja rakkaudella, ne hyväksyy, mutta jos ei, niin terve lapsi ja aikuinenkin kapinoi... silloin menee pieleen ja rankasti.
tätä tarkoitin.
- eivoimoittii
Pieni historiallinen tietoteos, saas nähdä moniko lukee alusta loppuun.
- ja olin
tyytyväinen
- täällä: luin myös
ja olin kirjoitti:
tyytyväinen
nuo lainaukset Lutherin kirjoituksista.
Ei voi olla muuta kuin kiitollinen siitä, että meillä on evankeliumi, johon voi luottaa, SANA, johon voi aina turvautua! - viestilläsi???
täällä: luin myös kirjoitti:
nuo lainaukset Lutherin kirjoituksista.
Ei voi olla muuta kuin kiitollinen siitä, että meillä on evankeliumi, johon voi luottaa, SANA, johon voi aina turvautua!Kenellä meillä on evankeliumi?
Esikoisuuden opetus on kaukana Lutherin opetuksista seuraavissa asioissa:
seurakuntakäsitys, syntien anteeksisaaminen, rippi, kasteen sakramentti, Raamatun asema opin ja uskon ylimpänä ratkaisijana, saarnaajien asema seurakunnassa, "äitiseurakunta". - et ton voi käsittää
viestilläsi??? kirjoitti:
Kenellä meillä on evankeliumi?
Esikoisuuden opetus on kaukana Lutherin opetuksista seuraavissa asioissa:
seurakuntakäsitys, syntien anteeksisaaminen, rippi, kasteen sakramentti, Raamatun asema opin ja uskon ylimpänä ratkaisijana, saarnaajien asema seurakunnassa, "äitiseurakunta".vaikka millä tavalla :)!
Tarkotin sitä että Raamattu on luettavissa vaikka olisi missä ... Ja sanan lupauksiin voi luottaa!
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään."Joh. 5:24 - se kyl
et ton voi käsittää kirjoitti:
vaikka millä tavalla :)!
Tarkotin sitä että Raamattu on luettavissa vaikka olisi missä ... Ja sanan lupauksiin voi luottaa!
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään."Joh. 5:24varmaan menee,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3416860Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai675938Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1945416Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi804221Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan483428HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok663385Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63383Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan353059Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739122297Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?
Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?421177