Paras ponnistusasento?

vnnäfddd,,cc,c

Itselläni ensimmäinen synnytys lähestyy, ja paljon mietteitä ja ajatuksia on herättänyt tämä ponnistusasento.
Lähestulkoon kaikki tuntemani synnyttäneet naiset ovat ponnistaneet perinteisessä puoli-istuvassa asennossa ja vaikuttaneet tyytyväisiltä.
Itseäni kyllä jotenkin hirvittää se puoli-istuva asento, eikö siinä ole vaikea äheltää ja ponnistaa?
Luulisi olevan paljon helpompi ja luonnollisempikin esim. nelinkontin tai kyykyssä?
Kertokaa kokemuksianne?
Tietysti jos on epiduraali otettu niin silloin ainoa vaihtoehto on se puoli-istuva.
Kuinka herkästi kätilöt kehottavat kokeilemaan erilaisia asentoja jos äidin voimavarat sen sallivat ponnistusvaiheen aikana?
Vai "pakotetaanko" automaattisesti puoli-istuvaan?

Kiitos vastaajille!!

11

3508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitan

      Kaksi lasta synnyttäneenä, kokemukseni on, ettei siinä ponnistusvaiheen käynnistyttyä ole enää ollut aikaa miettiä asentoa. Esikoiseni syntyi 10ssä ja kuopus 8ssa minuutissa, puoli-istuvassa asennossa. Mä kiipesin sängylle vasta kun ponnistusvaihe iski päälle. Vaikka puoli-istuvaa asentoa usein moititaankin kliiniseksi, oli se mun mielestä ihan jees. Kyykkyasento on kuulemma tosi hyvä jos synnyttäjällä on ponnistustekniikka hakusessa. Kyykyssä vetovoima tulee apuun ja kroppa on luonnollisemmassa asennossa. Ainoa vaara on et synnyttäjä innostuu liikaa ja vaavi pönkää ulos turhan vauhdikkaasti. Tämän kolmannen lapsen ajattelin synnyttää synnytystuolilta joka siis vastaa tota kyykkimistä. (luotan itseeni ja siihen että pystyn ponnistamaan rauhallisesti, niin että kudokset saa rauhassa venyä, ettei tule repeämiä)

      Pääsispä tänään synnyttämään! (odottaminen ON perseestä. :D )

    • ja pakosta

      Kyllähän ne kätilöt aika pitkälle määräävät sen, missä asennossa saa synnyttää, vaikka ei pitäisi olla niin. Jos muuta asentoa halajaa, asiasta kannattaa pitää vähän meteliä alkuvaiheessa ja pyytää esim. varaamaan jakkaraa. Epiduraali ei ole este synnyttää muussa asennossa kuin puoli-istuvassa, puoli-istuva on oikeasti tarpeen vain ns. toimenpidesynnytyksessä, jossa jalatkin ovat telineissä.

      Olen synnyttänyt yhden puoli-istuvassa ja kaksi seuraavaa jakkaralla. Minulla on ollut helpot ponnistusvaiheet, mutta voin kyllä hyvin käsittää, miksi toiset punkaavat vauvaa tunninkin puoli-istuvassa. Siinä ei vauvan liikkumista alaspäin tunne samalla tavalla, ja varsinkin epiduraaleissaan joutuu ponnistamaan heti kun on 10cm auki, vaikka vauva ei olisi ns. hollillaan. Lisäksi saa oikeasti ponnistaa lihaksistolla, että vauva liikkuu.

      Jakkaralla työläintä on se, että joutuu siirtymään, ja siinä vaiheessa moni antaakin periksi kätilölle ja jää petiin. Lisäksi, jos jakkaralla istuu kauan, takapuoli puutuu eli siihen ei kannata mennä ennenkuin tuntee, että vauva on tulollaan. Minulla on siinä tuntunut molemmilla kerroilla, kun vauva on lähtenyt tulemaan, en oikeastaan ole ponnistanut, aan lähinnä hengitystekniikalla saatellut vauvan ulos. Lisäksi olen paremmin huomannut, kun vauva on vielä ollut liian ylhäällä eikä ponnistaminen ole kannattanut. Viimeisen kanssa avautuminen oli hurjan nopeaa, mutta ponnistustarvetta odotettiin yli tunti, kun ei ollut lääkkeellinen synnytys. Sieltä se sitten laskeutui, tuli puhaltamalla ja oli 9 pisteen lapsi, mutta epiduraalit ja makuuasento olisivat varmasti menneet imukuppiin siinä vaiheessa, kun pähkiminen olisi jatkunut tuloksetta jonkin aikaa. Jakkaralla sen vain tunsi, että ei ole vielä tulossa ulos.

      • sylva

        Mulla oli kahdessa synnytyksessä heti alusta asti asenne että minä määrään, minä olen täällä synnyttämässä. Lähes yksin (tai ukon kanssa) homman hoidinkin ja kätilö vain kävi kylässä, kunnes tietty ponnistusvaiheeseen tuli mukaan. Lääkäriä en nähnyt kun vilaukselta.

        Kieltäydyin välilihan leikkauksesta (tiesin itse paremmin), anturista vauvan päässä, pitkistä makuullaan tehdyistä käyrämittauksista (en voinut olla sängyssä ollenkaan vaan kävelin koko ajan). Sanoin hyvissä ajoin että synnytän jakkaralla. Se on epämukavaa kätilölle, mutta ah niin luonnollista ja mukavaa synnyttäjälle ;)

        Paraninkin kummalla kerralla tosi nopeasti ja mun mielestä se on synnytysten luonnollisuuden vuoksi. Heti vain suihkun kautta vauvaa ja järkyttynyttä isää hoitamaan.


    • khjkhjk

      Ponnistin kyljeltäni maaten, ihan lopuksi käännyin selälleni kun pää oli jo melkein ulkona.

    • äiti 3:lle

      jakkarasynnytyksen, puoli-istuvan asennon synnytysvuoteessa ja synnytystuolin.

      Jakkara ekassa oli ponnistamisen kannalta jees, mutta vaikka ponnistusvaihe kesti vain 10 minuuttia, oli alapää hirvittavän turvoksissa ja välilihan tukeminen ei onnistunut, repesin aikalailla ja vuosin...

      Vuoteessa puoli-istuva oli ihan pakon sanelema, koska mua ei päästetty PCB:n jälkeen heti ylös ja sitten olikin jo pakko ponnistaa. En ehtinyt parempaan asentoon. Syvältä oli, ei koskaan enää!

      Synnytystuoli 3. kohdalla oli ehdottomasti paras! Siinä asento oli varsin pysty, pepun ja selän alla kuitenkin mukavasti tukea eivätkä jalat väsyneet tai jännittyneet - koetin näet ensin työntää kerran pystyssä, mutteivat jalat tahtoneet pitää. Synnytystuoli eroaa säädettävästä synnytyssängystä siten, että välimatka vekottimen "jalkopäästä" selkänojan kulmaan (se kohta mistä pääpää nousee) on vain kymmenkunta senttiä, eli nainenkin saa selkänsä oikeasta kohtaa taipumaan niin että peppu on kuitenkin asianmukaisesti reunalla. Sängyt kun ovat suunniteltu selvästi jollekin muulle kuin naisen selälle... Vahinko ettei niitä tahdo vain synnytyssairaaloista löytyä.

    • ehdotettiin

      Olin laittanut esitietolomakkeeseen (silloin se täytettiin itse) että haluaisin kokeilla mahdollisesti esimerkiksi jakkaraa.
      Kun sitten ponnistusvaihe alkoi, kätilö nimenomaan muisti tämän toiveeni ja kysyi, haluaisinko kokeilla, että nyt olisi aika siirtyä jakkaralle, jos näin on. Ja mulla oli epiduraali (mutta ei se estänyt esimerkiksi vessassa käyntiäkään).

      ITse kuitenkin olin niin kipeä ja uupunut, että siirtyminen jakkaralle, tuntui täysin mahdottomalta ajatukselta siinä olotilassa, joten ponnistin sitten siinä pedillä ensin kyljelläni, lopuksi puoli-istuvassa asennossa.

      Ja en nyt sitten tiedä, miten olisi mennyt toisessa asennossa, mutta ihan ok tuo oli ponnistaa. Mies tuki toista jalkaa, ja saahan niistä tellingeistä ihan hyvää ponnistustaukea jaloillensa. Lisäksi voit itsekin pitää omia jalkojasi ylhäällä/sivulla vaikka niistä ihanista(!) putkisukista kiskoen ym. Ja ainakin siskollani oli lisäksi kätilö ollut apuna tukemassa ponnistusasentoa (myös puoli-istuva).

    • Miukuli00

      Oli puoli-istuva asento. Minua yritettiin VÄKISIN saada synnyttämään kyljeltäni,mutta intin puoli-istuvan puolesta niin kauan että siihen pääsin. Toisessa synnytyksessä tokaisin jämptisti että puoli-istuva,kiitos!
      Yksilöllistä on mikä asento sinulle passaa. Suotta sitä on etukäteen jännittää. Etköhän sinä jossakin asennossa saa synnytettyä ja ehkäpä löytyy yksi asento ylitse muiden.
      Synnytys on muutenkin tapahtumana sellainen, että sitä ei auta eikä tarvitse paljon miettiä, se kyllä vie mukanaan.

      • Kaino neuvo

        Ehkä kannattaisi uskoa, jos kätilöt jotain tiettyä asiaa kovin pontevasti ehdottavat. Takana saattaa olla joku sellainen juttu, joka heitä huolestuttaa, mutta eivät kuitenkaan halua siinä tilanteessa säikytellä äitiä. Esimerkiksi tyypillisesti yritetään pitää äiti jommalla kummalla kyljellä, koska sydänäänissä on jossakin toisessa asennossa häikkää. Se taas johtuu yleensä siitä, että napanuora on enemmän pinteessä siinä huonommassa asennossa ja veri pääsee paremmin kiertämään, jos asentoa muutetaan.

        En myöskään kieltäytyisi lapsen sydänäänten seurannasta ns. scalpilla, jos sitä ehdotetaan, koska pelkällä dopplerultralla signaali tahtoo olla välillä aika epäluotettva, kun äiti innostuu pyörimään ympäriinsä synnytyshuoneessa.

        Lyhyesti: Kätilöiden toimilla on yleensä hyvä syy ja tarkoitus, eikä se todellakaan ole äidin elämän tekeminen mahdollisimman hankalaksi, kuten joidenkin tääälläkin julkaistujen kirjoitusten perusteella voisi tietämättömämpi luulla.


      • päpä
        Kaino neuvo kirjoitti:

        Ehkä kannattaisi uskoa, jos kätilöt jotain tiettyä asiaa kovin pontevasti ehdottavat. Takana saattaa olla joku sellainen juttu, joka heitä huolestuttaa, mutta eivät kuitenkaan halua siinä tilanteessa säikytellä äitiä. Esimerkiksi tyypillisesti yritetään pitää äiti jommalla kummalla kyljellä, koska sydänäänissä on jossakin toisessa asennossa häikkää. Se taas johtuu yleensä siitä, että napanuora on enemmän pinteessä siinä huonommassa asennossa ja veri pääsee paremmin kiertämään, jos asentoa muutetaan.

        En myöskään kieltäytyisi lapsen sydänäänten seurannasta ns. scalpilla, jos sitä ehdotetaan, koska pelkällä dopplerultralla signaali tahtoo olla välillä aika epäluotettva, kun äiti innostuu pyörimään ympäriinsä synnytyshuoneessa.

        Lyhyesti: Kätilöiden toimilla on yleensä hyvä syy ja tarkoitus, eikä se todellakaan ole äidin elämän tekeminen mahdollisimman hankalaksi, kuten joidenkin tääälläkin julkaistujen kirjoitusten perusteella voisi tietämättömämpi luulla.

        Joo taikka sitten kätilöt ei viitsi kumarrella,etsiä jakkaraa tms.ylimääräistä puuhaa


    • sdgoiafgf

      Sängyssä synnytettään jotta kätilö näkee sisään.
      istuelta voi ponnistella ennenko lapsi on kanavassa, häntäluu muuten eessä eli ei onnistu.Jotkut porsii kontilleen, siitäkin on hyvä näkymä mutta pitää olla ruista ranteessa.

    • Yllätysvauva ulkom.

      Avautumisvaiheen kesto oli reilu 26 tuntia (oksitosiinikäynnistys lapsiveden menon takia) ja olin ponnistusvaiheessa niin väsynyt, etten olisi jaksanut muuta kuin puoli-istuvassa. K-S Keskussairaalassa on säädettävät sängyt, jotka saadaan jakkaramaiseen asentoon. Sain kokeilla, mutta ei sopinut minulle. Selkäpuudutuksia ei ollut, mutta liikkumista rajoitti piuhat kädessä (oksitosiini, antibiootti ja sokeriliuostippa). Ponnistamiseen kului yli tunti, johon saattoi vaikuttaa uupumus, kipu ja 11 tunniksi venähtänyt paasto (sektiovalmiudessa oltiin). Ponnistusvaiheessa ei ollut kivunlievityksiä käytössä, avautumisvaiheessa ensimmäisenä päivänä Oxanest-pistos ja toisena päivänä kohdunkaulan puudute. Pieni repeämä, muutama tikki, 9 pisteen vauva. Paranin nopeasti eikä jäänyt traumoja :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe