Mitä tuutulaulua

1943

lauloit lapsillesi/lastenlapsillesi. Minä lauloin "Levon hetki nyt lyö...". Levollista yötä kaikille.

36

4755

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elä Keläinen

AA aa Allin lasta...
      Allin pää on taikinasta..., hyvin nukkuivat muistaakseni

• Minaretta

monta laulua, eli melkein kaikki vanhat lastenlaulut, nyt lastenlapsille, aikoinaan omille. Viimeisenä täytyy laulaa aina Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Aloituslaulu on Piupali paupali.

• ollut ketään,

jolle laulunsa olisi saanut lurauttaa.

Omasta lapsuudesta muistan aina illalla, ennen unen tuloa, katselleeni seinällä ollutta Suojelusenkeli-painokuvataulua.

• lapseton..

Mutta muistan äidin laulaneen meille Lapin äidin kehtolaulua:Äiti lasta tuudittaa,lasta tuntureiden jne....

• minä veisailin

Minä tätä:
      Nuku nuku nurmilintu
      väsy, väsy västäräkki

Oli tosin nukuttaa minutkin,mutta kaunis se on!

• ystäväääsää lapsien

Loppui aika lyhyeen, kun 4 v poika keksi:"Nyt iskä laulat ihn nuotin vierestä eikä se sävelkään". Hemmetin Beethoven siinä!

Pikkusisko (2,5) vierestä rääkäisi "Just niin ja mulla on kakkahätä"

Yritä siinä sitten viljellä lauluääntä edes paikalliseen palokunnan sekakuoroon kelpaavaksi - Ei itselle, mutta näille lahjakkille.

Väitin, että ilmiselvästi bassoa tai baritonia vetävät. Äiti oli julmasti eri mieltä: "Sopraanoja nuo lähinnä ja kaukana siitäkin"

Eikä tullut muksuistakaan edes kanttoreita. Vessassa välillä hoilasivat slagereita (iskelmiä) ja minäkin pääsin sanomaan "Ei se nyt ainakaan noin mene"

• Aarre

Palvelivat kuitenkin tarkoitustaan. Esim

Pumtsiki hittaa nuoraa pierää
      nuoraa pierää ja nuoraa pierää
      äbbyt ybbyt hilijolleen.

Haravasta katkesi pii
      katkesi toinennii
      isä teki uuden piin
      ja taas sillä haravoitiin

Ja sellaisia.

• susmorsian ek.

tuutulauluja,no tietysti levon hetki kuului mukaan,mutta kaikille lapsilleni ja lastenlapsille on jäänyt mieleen erikoisesti tämä "Luadogan meren randamil...Se oli aina se mieluisin heille,ihan oikealla kielellä osaan sen vieläkin.Samoin kuin Aarre potpurrina lauloin minäkin ja sitten tietysti kaikki mahdolliset lastenlaulut läpi.Yks tärkee oli myös Kas kuusen latvassa oksien alla....

• susmorsian ek. kirjoitti:

tuutulauluja,no tietysti levon hetki kuului mukaan,mutta kaikille lapsilleni ja lastenlapsille on jäänyt mieleen erikoisesti tämä "Luadogan meren randamil...Se oli aina se mieluisin heille,ihan oikealla kielellä osaan sen vieläkin.Samoin kuin Aarre potpurrina lauloin minäkin ja sitten tietysti kaikki mahdolliset lastenlaulut läpi.Yks tärkee oli myös Kas kuusen latvassa oksien alla....

Tätä kyllä meilläkin laulettiin ja leikittiin!

• 1.1947
        salomaansaarni kirjoitti:

Tätä kyllä meilläkin laulettiin ja leikittiin!

Jos itse laulettuja muistellaan, oma bravuurini oli orvokkini tummasilmä, kultasydän pieni... Sitä vanhemmat pyysivät laulamaan.

• 13
        1.1947 kirjoitti:

Jos itse laulettuja muistellaan, oma bravuurini oli orvokkini tummasilmä, kultasydän pieni... Sitä vanhemmat pyysivät laulamaan.

lapsille piti laulaa, ei vanhemmille.

• "Kodin tahdon, min tanhuilla puhvelit nään, missä peurat ja gasellit käy...". Oli myös kehtolaulu, jota jo äitini lauloi.

Pium, paum, kehto heilahtaa
      ja lapsi viatonna nukahtaa.
      Pium, paum, äiti laulahtaa
      ja sydänkäpyänsä tuudittaa.

• Muumi-iso-Äiti

Piu pau paukkaa
        jänis metsässä laukkaa
        revonkellot kaulassa,,,

loppua en enää muista edes.

• meilläkin laulettiin
        Muumi-iso-Äiti kirjoitti:

Piu pau paukkaa
        jänis metsässä laukkaa
        revonkellot kaulassa,,,

loppua en enää muista edes.

Piupau oli laulu jota äitini lauloi silloin kuin me olimme lapsia, muita muistamiani on Aa-allin lasta, Tuu tuu tupakkarulla ja Tuuli hiljaa henkäilee. Äidillä oli hyvä kirkas sopraano hän lauleli aina ollessaan hyvällä tuulella. Minä en ole perinyt äidin lauluääntä, mutta noita kahta viimeksi mainitsemaani olen laulanut omille lapsille ja lapsenlapsille.

• Raikuli tyttö

Osaisiko joku kaikki sanat,tai edes osan tuohon lauluun.
        Laulelin sitä lapsilleni,sitä ennen äitini minulle.
        Kiitos!

Raija T.

• 1943

laulua on tullut esille. Jännä, että muistan sanat moneen mainituista. Nyt en opi millään uusia sanoja. Jossain oli, että olisi hyvä lauleskella vaikka yksin, vaikka tuutulaulu itselle joka ilta.

• "Reetta"

...melkeimpä vakiot. "Kiikuri kaakuri, kirjavalintu mikä siellä, kaapissa itkee ja vinkuu, siellä....
        Sekä, kiss kiss, kippura-häntä huomena....
        Sit oli se, AA,aakerin kaija.... mut en muista enää sanoja. Kertoisko joku kuka sattuu muistaa miten jatkuu....??? Viel tuli mieleen, "sininen uni."

• 1943
        "Reetta" kirjoitti:

...melkeimpä vakiot. "Kiikuri kaakuri, kirjavalintu mikä siellä, kaapissa itkee ja vinkuu, siellä....
        Sekä, kiss kiss, kippura-häntä huomena....
        Sit oli se, AA,aakerin kaija.... mut en muista enää sanoja. Kertoisko joku kuka sattuu muistaa miten jatkuu....??? Viel tuli mieleen, "sininen uni."

ovat minulle uusia tuttavuuksia. Yksi laulu oli "Aa aa allin lasta pikkuista linnunpoikaa, ei ole isää ei ole äitiä joka häntä hoitaa"

• kuuskytplusnainen

Lankomieheni lauloi lapsilleen juomalauluja suomenruotsalainen kun on ei repertuaarissa ollut muuta. Mutta eiköhän pikkuinen nukahda ihan yhtä hvyin "Helan går" säveliin kunhan on isukin tai äiskän hellässä syleilyssä

• 1943

lapset vielä osata laulujen sanat? Juomalaulut ovat mielenkiintoinen osa suomenruotsalaista kulttuuria. Olen laulanut aikuisena paljon juomalauluja, mutta sanat eivät jää mieleen, aina on oltava "lunttilappu".

• elma05

Levon hetki jo lyö...se on minun laulu ,jonka lauloin omille lapsilleni ja nyt lastenlapsilleni,kun ovat yö-kylässä.Se laulu jotenkin rauhoittaa heitä ja he ihan pyytävät sitä laulamaan.
      Laulan sen 2-3 kertaan ja hiljennän lopuksi ihan hyräilyksi ja aina on uni tullut.

• 1943

samalla tavalla toimin minäkin omieni kanssa.Lapsenlapsia ei vielä ole.

• Omilleni en tainnut paljon tuutulauluja laulella, mutta pojantyttärelleni kylläkin.
      Mua kun ei ole siunattu laulun äänellä, niin aina surkuttelin, että ei opi tyttö laulamaan, kun mua joutuu kuuntelemaan.

Tuu tupakkarulla ja Joka ilta kun lamppu sammuu olivat niitä, joita yritin lauleskella.

Nyt (7-v) hänen ollessaan yökylässä ja jos aion laulaa Tuu tupakkarulla, hän sanoo olevansa allerginen sille laululle!
      On saanut onneksi laulunlahjat ja siksi ehkä on mummun laululle allerginen.

• 1943

sellainen tulkinnallinen juttu. Kun lapseni olivat isompia, he joskus sanoivat, että riittää jo, kun yritin lauleskella. Mainitsemasi laulut muistan.

• non-rec

Äitini oli 30-luvulla töissä Helsingissä ja asui sukulaisperheessä, jossa isä oli innostunut esperanton kielestä. Tämä monilahjakkuus-isä ei kylläkään kuulemma erottanut Maamme-laulua Porilaisten marssista, mutta oli perheessä laulautaitoisiakin. Siellä äitini oppi tämän esperantonkielisen laulun ja opetti myöhemmin meille lapsille, sävel on "nuku nuku nurmilintu".

Kirjoitusasussa on sataprosenttisen varmasti paljon virheitä, mutta tältä se minun korvaani kuulosti (ja sävelenhän kaikki tietävät):

Dormu dormu dorlotito
      kaila zizu lazer teto
      dormu midor midor mia
      kaila zizu krola zuko mia.

Perheen isän (kulttuuri/monialapersoonan) esperanto-oppikirjoja on huuto.netissä usein tarjolla, ei ole tullut huudettua. Esperanto on kuitenkin käsittääkseni kieli, jolla vieläkin Etelä-Euroopassa pärjää (jopa Turkissa, tiedän) - jos ei englannilla tai saksalla. Sehän on tehty nimenomaan latinan pohjalta yleiskieleksi. Vahinko, ettei ole enää "muodissa".

• pikkumummukka

Savosta. Aa aholla kauniita kukkia kasvaa,maltappa Maija kun mansikka kypsyy passaapa niitä noukkia.

Hus sika metsään tuopa Maijalle marjoja sinisellä sisillä punasella pussilla.

Aa Heikki kissa se lankoilla leikki, ai ai veitikka ei saa lankoja sotkea.

Sur rur rukki tarhassa suuri pukki ai ai veitikka ei saa pukkia härnätä.

Aa Allin lasta pientä linnun poikaa, ei oo isää ei oo äitiä joka sitä lasta hoitaa.

Paljon on noussut muistista vanhoja tuutulauluja kun olen nukutellut tuota meidän vauvaa. Aivan pienenä nukkui pikku unosia. Monet kerrat heijasin sylissä sydäntäni lähellä.

Nyt jo nukkuu pitkiä yöunia. Oli luonani taas yökylässä. Oli niin hellyttävä aamulla kun nostin kuuden aikaan viekkuuni. Pusutteli,kietoi kätensä kaulaani ja mumisi mummu. Nukahti vielä tunniksi. Tosi ihana tunne pisti kyynelehtimään.

Vaikka on välillä uupunut olo niin on mukavaa kun on saanut läheltä seurata lapsen kehitystä. Hän laulaa ja tanssii mieluusti. Tulee kovin seurallinen. Olen saanut paljon uusia tuttavuuksia ulkoilu retkiltä puistoissa.

• 1943
        pikkumummukka kirjoitti:

Savosta. Aa aholla kauniita kukkia kasvaa,maltappa Maija kun mansikka kypsyy passaapa niitä noukkia.

Hus sika metsään tuopa Maijalle marjoja sinisellä sisillä punasella pussilla.

Aa Heikki kissa se lankoilla leikki, ai ai veitikka ei saa lankoja sotkea.

Sur rur rukki tarhassa suuri pukki ai ai veitikka ei saa pukkia härnätä.

Aa Allin lasta pientä linnun poikaa, ei oo isää ei oo äitiä joka sitä lasta hoitaa.

Paljon on noussut muistista vanhoja tuutulauluja kun olen nukutellut tuota meidän vauvaa. Aivan pienenä nukkui pikku unosia. Monet kerrat heijasin sylissä sydäntäni lähellä.

Nyt jo nukkuu pitkiä yöunia. Oli luonani taas yökylässä. Oli niin hellyttävä aamulla kun nostin kuuden aikaan viekkuuni. Pusutteli,kietoi kätensä kaulaani ja mumisi mummu. Nukahti vielä tunniksi. Tosi ihana tunne pisti kyynelehtimään.

Vaikka on välillä uupunut olo niin on mukavaa kun on saanut läheltä seurata lapsen kehitystä. Hän laulaa ja tanssii mieluusti. Tulee kovin seurallinen. Olen saanut paljon uusia tuttavuuksia ulkoilu retkiltä puistoissa.

viimeistä äitinikin lauloi. Hän oli savolainen ja hänellä oli hyvä ääni.

• 1943

opiskelin esperantoa vuoden pakollisena ja vuoden vapaaehtoisesti.Rehtorimme oli esperantisti. En muista juuri mitään, enkä osaa suomentaa lauluasi. Bonan tagon on hyvää päivää. Mi amas vin muistaakseni se juttu, jonka monet osaavat eri kielillä.

• mi armas vin
        1943 kirjoitti:

opiskelin esperantoa vuoden pakollisena ja vuoden vapaaehtoisesti.Rehtorimme oli esperantisti. En muista juuri mitään, enkä osaa suomentaa lauluasi. Bonan tagon on hyvää päivää. Mi amas vin muistaakseni se juttu, jonka monet osaavat eri kielillä.

keinotekoinen kieli ja pakollinen?

• 1.1947

"Ilta on tullut, Luojani, armias ole suojani jne. Jos vielä uuden päivän saan, lapsenas auta kasvamaan ja sitä rataa, sanat jo unohtuvat. Monta säettä siinä oli. Jospa vielä ehtisi lapsenlapselle laulella.

Lapsena yhdelle pienemmälle naapurin lapselle lauleskelin aa-aa lulla, anna pissan tulla. Pissa tuli. Istuttiin rappusilla. Noloina mentiin näytille. Meitä onneksi ymmärrettiin.

• enkeliduo

nyt lastenlapsil :Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...
        Mut ain itte keksityil sanoil.Riimitin vaiks päivän tapahtumia tai
        jonkun kivan reissun.

• 24

täti moonikaa. Ala harjoitella

• kaunisleski

lapsille lauloin Lapinäidin kehtolaulua, lapsen lapselle Rouva Hulda huoletonta.

• Anonyymi

Kuka voi kirjottaa sanattuohon lauluun Piu pau paukkaa....En toivoo musikkia siihen

• Anonyymi

KISUN: "Uneen aika vaipuu, kunnes sarastus...."

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162