Sulakekoon vaihto

pihtailua,,

Talossa on 3x35 ampeerin pääsulakkeet ja suora sähkölämmitys. Taloon asennettiin ilmalämpöpumppu ja lähes kaikki patterit kytkettiin pois päältä, jäi vain kolme patteria yhteensä 1500w. Sähkömies alustavasti laskeskeli että riittäisi 3x25 amp pääsulakkeet ongelmitta. Voiko kokeilla vaihtamalla nuo pääsulakkeet pienemmiksi ja katsoa jokin aika toimiiko niillä, ja vasta sitten alkaa neuvotella Forttumin kanssa sulakekoon muutoksesta. Perusmaksun ero sulakkeilla on 13,20 euroa kuukaudessa.

26

14568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaako

      alkaa vaihtamaan. Kuukausisäästö on 13,20 euroa eli vuodessa 158 euroa. Paljonko maksaa muutostyö ja periikö Fortum jotain maksua muutoksesta? Onko vaiva sen arvoista? Toimiiko pienemmät sulakkeet paksumman johdon kanssa vai onko siinäkin jotain ongelmaa jota ei tule edes ajatelleeksi? Riittääkö pelkkä sulakepesän vaihto? Joutuuko repimään seinää auki työn vuoksi?

      Joskus jossakin asiassa tuntuu tulevan säästöä mutta kun selvittää asian perinpohjin niin lopputulos onkin päinvastainen.

      • kyllä...

        "Kuukausisäästö on 13,20 euroa eli vuodessa 158 euroa."

        Eli ihan mukava summa.

        "Paljonko maksaa muutostyö ja periikö Fortum jotain maksua muutoksesta?"

        Minimi, eli yhden tunnin veloituksella meni minulla, eli 50e. Itse hommassa tosin meni 10min. Sulakepohjat ja sulakkeet vain vaihdettiin. Liittymän sulakekoon vaihtamisesta pienempään ei mene muuta maksua. Vain liittymän koon suurentamisesta peritään lisäliittymismaksu joka on uuden liittymän ja vanhan nykyisten liittymismaksujen erotus.

        "Toimiiko pienemmät sulakkeet paksumman johdon kanssa vai onko siinäkin jotain ongelmaa jota ei tule edes ajatelleeksi?"

        Liittymisjohto on nyt mitoitettu tietysti 3x35A mukaan. Ei sulakekoon pienennyksen takia tarvitse johtoa pienentää. Kun sulakekokoa suurennetaan, tarvitsee johtimen poikkipinta-alaa kasvattaa, mutta ei toisin päin.

        "Riittääkö pelkkä sulakepesän vaihto?"

        Ei tarvitse sulakepesää vaihtaa. Vain sulakepohjien ja tietysti itse sulakkeiden vaihto riittää.

        "Joutuuko repimään seinää auki työn vuoksi?"

        Kerropa miksi joutuisi? Eiköhän ne pääsulakkeet ihan mittauskeskuksessa ole, ja sitä harvemmin sijoitetaan seinän sisään.

        "Joskus jossakin asiassa tuntuu tulevan säästöä mutta kun selvittää asian perinpohjin niin lopputulos onkin päinvastainen."

        Tässä tapauksessa homma on kyllä ihan järkevä ja säästö todellinen.


    • tavallinen käyttäjä

      Jos on tulppasulakkeet pääsulakkeina, niin onnistuu helposti. Vai onko muita pääsulakkeina (vanhoissa taloissa ei ainakaan)?

      Tuohon pienempään sulakkeeseen vaihtoon ei tarvitse muuta kuin ottaa vanhat sulakkeet pois ja laittaa uudet tilalle.

      Ei kai tuossa muuta ole kuin että on oikea sulake (eikä itse metallista sorvattu...).

      Nyt kun tulee helmikuussa kovat pakkaset, niin pääsee testaan miten ilmalämpöpumppu toimii... -20C ja kovemmilla pakkasilla lämmitys menee kumminkin pelkillä vastuksilla. Lämmityssähköstä en tiedä, kun omassa talossa sähköä kuluu kiertovesipumppuun & vesikiertoinen lämmitys.

    • pienentää

      Ei kannata pienentää. Kovilla pakkasilla ilmalämpöpumppu ei pysty lämmittämään, jolloin tarvitset ne patterit käyttöön.
      Nollan kieppeillä saat ilmalämpöpumpulla 5 kertaisen lämmitystehon, mutta -20 asteessa vain 2 kertaisen ja -30 asteessa tuskin mitään.

      • periaatteessa pärjää

        Sitä olisi hyvä tietää paljonko ko talossa lämmityksen tarve on kovemmilla pakkasilla (missäpäin Suomea ja minkä kokoinen talo, ...).

        Eikös 15kW riitä aika monen talon lämmitykseen, kun se fiksusti käytetään? Periaatteessa siis 25A sulakkeet riittää, kun kuorman tasaukseen on kytkennät. Silloin esim. sähköhellan käyttö kovemmilla pakkasilla ei polta pääsulakkeita.

        Oma veikkaus on että nyt jos tän talven pärjää 20A pääsulakkeilla, niin ehkä sitä pidemmällä ajalla pärjää 25A liittymällä...


      • pihtailua,,

        Taloon on asennettu takka, eikä ole tarkoitus ottaa pattereita käyttöön kovillakaan pakkasilla. Sähkönkulutus on 19 asteen pakkasella n.50kw/vuorokaudessa. Forttumin hinnastossa on mainittu sulakekoon vaihdoksi 100 euroa, onko muita kuluja sitä en tiedä. Sähkökiuas katkaisee osan lämmityksestä, mutta siitähän ei ole hyötyä kun patterit ei ole muutenkaan päällä. Löytyy useita vastaavia taloja joissa alunperinkin on nuo 3x25 ampeerin sulakkeet. No, täytyy ilmeisesti lähestyä Forttumia asian selvittämiseksi.


      • niin sitten
        pihtailua,, kirjoitti:

        Taloon on asennettu takka, eikä ole tarkoitus ottaa pattereita käyttöön kovillakaan pakkasilla. Sähkönkulutus on 19 asteen pakkasella n.50kw/vuorokaudessa. Forttumin hinnastossa on mainittu sulakekoon vaihdoksi 100 euroa, onko muita kuluja sitä en tiedä. Sähkökiuas katkaisee osan lämmityksestä, mutta siitähän ei ole hyötyä kun patterit ei ole muutenkaan päällä. Löytyy useita vastaavia taloja joissa alunperinkin on nuo 3x25 ampeerin sulakkeet. No, täytyy ilmeisesti lähestyä Forttumia asian selvittämiseksi.

        Ei riitä että et aio käyttää pattereita. Kyllä ne pitää repiä kokonaan pois, jos meinaat sillä perustella sulakekoon pienennyksen.

        Pääsulake mitoitetaan talon käytännössä toteutuvan huipputehon mukaan ja sehän ei pienny lainkaan lämpöpumpull, joka ei toimi kovalla pakkasella.

        Sähköjen pitää toimia myös silloin kun sinä olet vaikka sairaalassa, eikä kukaan lämmitä taloa.


    • riittävät...

      Itse vaihdatin reilu vuosi sitten 35A pääsulakkeet 25A:ksi. Vaihto maksoi noin 50e, ja säästöä tulee 14e/kk, eli olen ollut voiton puolella jo 4kk vaihdon jälkeen. Sähkölämmitteinen 180m2 talo on eikä ole pääsulakkeet paukkunut. Ja vaikka paukkuu, niin pääsulakkeen saa nyt itse vaihtaa, ei tarvitse enää soittaa sähkölaitokselle sähkömiestä vaihtamaan 50e/h. Ennen oli pääsulakekoppa sinetöity, tuon pienennyksen jälkeen eivät enää laittaneet sinettiä ja sanoivat että saa itse vaihaa.

      Ainoa mikä jäi vähän kaivelemaan, että jos joskus sähkön tarve kasvaa, niin liittymän koon suurennus takaisin 3x35A-liittymäksi maksaa 3x35A liittymän ja 3x25A uudisliittymishintojen erotuksen verran, eli n. 600e. Erotusta eivät tietenkään palauttaneet kun kalliimasta liittymästä vaihtoi halvempaan, mutta toisin päin kyllä rahastavat, vaikka muuta ei tarvitse tehdä kuin vaihtaa sulakepohjat takaisin 35A-pohjiksi.

      • pihtailua,,

        Tuo oli hyvä tieto että takaisinvaihto isompaan maksaa noinkin paljon, elikkä täytyy olla varma ettei siihen jouduta menemään. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä vastannut siihen että voinko itse/sähkömies vaihtaa nuo 35amp sulakkeet 25ampeerisiksi ja testata miten toimii, ja sitten vasta ottaa Forttumiin yhteyttä?


      • periaatteessa pärjää
        pihtailua,, kirjoitti:

        Tuo oli hyvä tieto että takaisinvaihto isompaan maksaa noinkin paljon, elikkä täytyy olla varma ettei siihen jouduta menemään. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä vastannut siihen että voinko itse/sähkömies vaihtaa nuo 35amp sulakkeet 25ampeerisiksi ja testata miten toimii, ja sitten vasta ottaa Forttumiin yhteyttä?

        Yleensä:
        Sulakepohja rajoittaa laittamasta mitoitusta suurempaa sulaketta. Pienempiä sinne mahtuu laittamaan. Pienemmän vaihtaminen ei ole turvallisuuskysymys (jos ei sähköjen "yllättävästä" katkeamisesta tule ongelmia).

        Ihan sama periaate toimii vaikka 10A sulakepohjan kanssa. Sinne mahtuu 6A ja 10A sulake, mutta ei 16A tai isompi.

        Pienemmässä sulakkeessa on pienempi kosketuspinta, mutta se ei ole ongelma, kun sulake kanssa "palaa" herkemmin.


      • kun ilmeisesti
        periaatteessa pärjää kirjoitti:

        Yleensä:
        Sulakepohja rajoittaa laittamasta mitoitusta suurempaa sulaketta. Pienempiä sinne mahtuu laittamaan. Pienemmän vaihtaminen ei ole turvallisuuskysymys (jos ei sähköjen "yllättävästä" katkeamisesta tule ongelmia).

        Ihan sama periaate toimii vaikka 10A sulakepohjan kanssa. Sinne mahtuu 6A ja 10A sulake, mutta ei 16A tai isompi.

        Pienemmässä sulakkeessa on pienempi kosketuspinta, mutta se ei ole ongelma, kun sulake kanssa "palaa" herkemmin.

        menee itse vaihtamaan, niin kannattaa muistaa että 35A (63A) varokepesä on isompi kuin 25A sulake ja silloin varokekanteen (siis se osa mihin sulake laitetaan ennen kiinni ruuvaamista) tulisi laittaa pienennysrengas jotta sulake ottaa varmasti kontaktin eikä heilu varokekannen sisällä, varsinkin tee se itse miesten kannattaa se asentaa.


      • voi...
        pihtailua,, kirjoitti:

        Tuo oli hyvä tieto että takaisinvaihto isompaan maksaa noinkin paljon, elikkä täytyy olla varma ettei siihen jouduta menemään. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä vastannut siihen että voinko itse/sähkömies vaihtaa nuo 35amp sulakkeet 25ampeerisiksi ja testata miten toimii, ja sitten vasta ottaa Forttumiin yhteyttä?

        "Kukaan ei ole kuitenkaan vielä vastannut siihen että voinko itse/sähkömies vaihtaa nuo 35amp sulakkeet 25ampeerisiksi ja testata miten toimii, ja sitten vasta ottaa Forttumiin yhteyttä?"

        Periaatteessa voi kokeilla, mutta pääsulakkeiden päällä voi olla koppa joka on sinetöity, jolloin sitä ei saa avata. En tiedä suostuuko sähkölaitos vaihtamaan noita vain testiksi.


      • pihtailua,,
        voi... kirjoitti:

        "Kukaan ei ole kuitenkaan vielä vastannut siihen että voinko itse/sähkömies vaihtaa nuo 35amp sulakkeet 25ampeerisiksi ja testata miten toimii, ja sitten vasta ottaa Forttumiin yhteyttä?"

        Periaatteessa voi kokeilla, mutta pääsulakkeiden päällä voi olla koppa joka on sinetöity, jolloin sitä ei saa avata. En tiedä suostuuko sähkölaitos vaihtamaan noita vain testiksi.

        Fortumin sivuilla tieto, että sinetit saa murtaa ja pääsulakkeitakin voi vaihtaa itse kyselemättä lupia. No, jos minä nyt kokeilen vaihtaa ne itse ja katsotaan mitä tapahtuu. Jos talo palaa kivijalkaan asti, en tule tänne asiaa kommentoimaan. Mutta jos lehdesssä on juttu "Mies vaihtoi sulakkeeet, talo paloi", niin se olen sitten minä. Kiitti kaikille vastanneille.


      • Koppa on sinetöity
        voi... kirjoitti:

        "Kukaan ei ole kuitenkaan vielä vastannut siihen että voinko itse/sähkömies vaihtaa nuo 35amp sulakkeet 25ampeerisiksi ja testata miten toimii, ja sitten vasta ottaa Forttumiin yhteyttä?"

        Periaatteessa voi kokeilla, mutta pääsulakkeiden päällä voi olla koppa joka on sinetöity, jolloin sitä ei saa avata. En tiedä suostuuko sähkölaitos vaihtamaan noita vain testiksi.

        Niin ei saisi kyllä sähkärikään vaihtaa testimielessä, saattaa tulla rapsut jos on plommit poissa, eikä ole tehty korjauksia ja plommien poiston jälkeen pitää pyytää energialaitokselta uudet plommaukset. En kylläkään tiedä miten tiukkana laitokset näissäasioissa on... Saattavat luulla että talvella on nostettu sulakekokoa 63A...

        Jos ei ole plommia, niin siitä vain testaamaan, tavallisen sulakkeenhan saa itse vaihtaa, mutta siinähän oli kylläkin joku koko sääntö, mitä ei saa vaihtaa kuin opastettuna henkilönä (jos tehdään pilkulle kivaa...), en muista kuuluiko siihen jo 35A


      • jo korjaavaa
        Koppa on sinetöity kirjoitti:

        Niin ei saisi kyllä sähkärikään vaihtaa testimielessä, saattaa tulla rapsut jos on plommit poissa, eikä ole tehty korjauksia ja plommien poiston jälkeen pitää pyytää energialaitokselta uudet plommaukset. En kylläkään tiedä miten tiukkana laitokset näissäasioissa on... Saattavat luulla että talvella on nostettu sulakekokoa 63A...

        Jos ei ole plommia, niin siitä vain testaamaan, tavallisen sulakkeenhan saa itse vaihtaa, mutta siinähän oli kylläkin joku koko sääntö, mitä ei saa vaihtaa kuin opastettuna henkilönä (jos tehdään pilkulle kivaa...), en muista kuuluiko siihen jo 35A

        viestiä kirjoitukseeni...


      • ...

      • ohjeessa

        selvitetään vain sulakkeen vaihto. Sen mukaan säilyy sulakepohja ja sulakekansi entisellään. Tapauksessasi pitää vaihtaa myös sulakepohjat ja -kannet ns pienneyskansiksi, eli koko III kooksi II.
        Huomioitava myös, että pääsulekkeet ovat sähkön tulosuunnassa ennen pääkytkintä joten sulakepohjien vaihto on ns. jännitetyötä ja siinä pitää tietää mitä tekee. Parasta pyytää se sähkäri vaihtamaan sulakkeet ja sitten, kun kokeiluaika on ohi niin ilmoitus Fortumille sinettiem rikkomisesta ja sulakkeiden vaihdosta.


      • Toisen sinetin takana
        ohjeessa kirjoitti:

        selvitetään vain sulakkeen vaihto. Sen mukaan säilyy sulakepohja ja sulakekansi entisellään. Tapauksessasi pitää vaihtaa myös sulakepohjat ja -kannet ns pienneyskansiksi, eli koko III kooksi II.
        Huomioitava myös, että pääsulekkeet ovat sähkön tulosuunnassa ennen pääkytkintä joten sulakepohjien vaihto on ns. jännitetyötä ja siinä pitää tietää mitä tekee. Parasta pyytää se sähkäri vaihtamaan sulakkeet ja sitten, kun kokeiluaika on ohi niin ilmoitus Fortumille sinettiem rikkomisesta ja sulakkeiden vaihdosta.

        Niitä pohjia ei saa vaihtaa tavallinen sähkäri, kun ovat (toisen) sinetin takana. Ei kannata turhaan kaikkia sinettejä rikkoa.

        Pääsee helpommalla kun tulee Fortumilta kaksi miestä tekeen sen homman. Toinen tekee jotain rukkaset kädessä ja toinen seisoo vieressä (tehtävänä katsoa kun kaveri tekee töitä).

        Mulla sen vaihto meni 3x20A -> 3x25A (joskus on kai ollut halvempi 20A:na). Samalla kertaan tuli luovuttua "ylimääräisestä" liittymästä (yläkertaan oli oma liittymä ilman omia pääsulakkeita).


      • minkäköhän
        Toisen sinetin takana kirjoitti:

        Niitä pohjia ei saa vaihtaa tavallinen sähkäri, kun ovat (toisen) sinetin takana. Ei kannata turhaan kaikkia sinettejä rikkoa.

        Pääsee helpommalla kun tulee Fortumilta kaksi miestä tekeen sen homman. Toinen tekee jotain rukkaset kädessä ja toinen seisoo vieressä (tehtävänä katsoa kun kaveri tekee töitä).

        Mulla sen vaihto meni 3x20A -> 3x25A (joskus on kai ollut halvempi 20A:na). Samalla kertaan tuli luovuttua "ylimääräisestä" liittymästä (yläkertaan oli oma liittymä ilman omia pääsulakkeita).

        toisen sinetin takana ne pohjat on??? Jos ja kun pääset vaihtamaan sen pääsulakkeen, niinkuin itse Fortum ilmoittaa, niin siellä varokepesän pohjallahan se pohjakosketin on, eikä minkään sinetin takana. Eriasia sitten on se ettei niitä pohjia saa vaihtaa isommaksi, vaikka sen pystyy tekemään, vaan silloin energialaitos karhunnee liittymän isonnuksen takautuvasti koron kera pitkältäkin ajalta (silloin kun viimeksi on laitoksen miehet mittarilla käyneet) ja mahdollisesti muut sanktiot sopimusrikkomuksesta...

        Mutta tässä kysyjän tapauksessa (kuten kaikkien muidenkin) on siis päivänselvää, että saa kokeilumielessä alentaa sulakekokoaan pykälällä (isontaa ei saa eikä voi koska tarvitsee silloin sen pohjien vaihdon, mihin tarvitaan niitä laitoksen miehiä...)ja jos ja kun haluaa säästää maksuissa ja huomaa pärjäävänsä pienemmillä sulakkeilla niin silloin kutsutaan laitoksen miehet vaihtamaan pohjakosketin sopivan kokoiseksi, minkä mukaan jatkossa määräytyy liittymän kk maksu.


    • sama huipputeho

      Pääsulakkeet pitää mitoittaa huipputehon mukaan.

      Kun tulee 30 asteen pakkanen, niin ilmalämpöpumppu on pois pelistä ja patterit vaatii ihan saman huipputehon kuin ennenkin.

      Jos sähkömies laskee että 25A sulake riittää myös silloin kun ilmalämpöpumppu ei ole käytössä, niin sitten homma lienee ok, mutta sulakkeet on siis alunperinkin olleet tarpeettoman suuret.

      Varmista nyt ensin kuintenkin että sulakekoolla on merkitystä kk-hintaan, sillä oman alueen sähkölaitoksella kaikki pienet pääsulakkeet on saman hintaisia.

    • Mauri-Majava/Erkkimerkin ka...

      Kertokaas ihmeessä mistä saa 5 kertasella hyötysuhteella olevia ilmalämpöpumppuja, ostan heti. On tainu taas myyjä pissata lahkeille ja kaikki uskotaan mitä sanotaan. Saat puolittaa heti tuon kuvitelman maksimi hyötysuhteesta.

      • golg 98

        Eli kun pienennätte liittymää niin liittymismaksusta voi pyytää erotuksen takaisin vähennettynä purkukustannuksilla


      • päteä tähän
        golg 98 kirjoitti:

        Eli kun pienennätte liittymää niin liittymismaksusta voi pyytää erotuksen takaisin vähennettynä purkukustannuksilla

        kysymykseen, kun liittymää ei pureta.


      • palauteta...
        golg 98 kirjoitti:

        Eli kun pienennätte liittymää niin liittymismaksusta voi pyytää erotuksen takaisin vähennettynä purkukustannuksilla

        Ja sitten kun mutuilun sijaan luet sähköyhtiösi ehdot niin huomaat, että ne on laadittu siten, että sähköfirma voittaa aina.

        Tässä esim. ote erään nimeltä mainitsemattoman firman ehdoista: "Jos sähkön tarve myöhemmin muuttuu eikä liittymän suurentaminen edellytä muutoksia liittymisjohtoon, peritään lisäliittymismaksu. Lisäliittymismaksu uuden liittymän ja aikaisemman liittymän liittymismaksujen erotus. Liittymän pienentyessä ei liittymismaksujen erotusta palauteta."

        Kiinnitä huomiota erityisesti viimeiseen lauseeseen.

        Lisäksi: "Liittymismaksujen palautettavuus

        Kaikki liittymät ovat siirtokelpoisia. Liittymismaksun palautettavuus määritellään liittymissopimuksessa. Liittymismaksu palautetaan vain irtisanottaessa koko liittymä, jolloin sähkön käyttö kyseisessä
        sähkönkäyttöpaikassa lakkaa. Ennen vuotta 1979 ja 1.1.2009 jälkeen maksetut liittymämaksut eivät ole palautuskelpoisia."


      • valmistajalta

        Lähes joka valmistajalta löytyy hyötysuhteella 5 toimivia pumppuja. Eriasia on sitten se, kuka tarvitsee lämpöä sillon kun hyötysude on suurimmillaa. 10 asteen lämpötilassa harvemmin tarvitaan 5 kW:n lämmitystehoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe