Gallup: paras piano/flyygeli

piano man

Pistetäänpä oikein kunnon riitelykeskustelu pystyyn hyvistä pianoista/flyygeleistä, vai mitä pojat?!

Yamahan U-3 ei ole hassumpi eikä myöskään Schimmelin flyygelit. Ei kai kukaan tule ehdottelemaan mitään Suzuki tai Samick tai jotain Kawai-roinaa??? Niiden koskettimissahan menee melkein sormi läpi, ei vastusta eikä kunnon palautusta.

51

12162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JariTre

      Terve,

      olipa hyvä avaus. Naurettavaa, että Suomessa monet ihan ammattilaisopettajatkin vannovat Hellaksen ja jo kuopatun Fazerin nimeen. Kyllähän ne hyviä suklaakonvehteja tekevät, mutta pianot ovat ihan eri juttu.

      ( Ihan oman keskustelun voisi aloittaa ammattiopettajien soitintuntemuksesta Suomessa, niin piano- kuin jousi- ja puhallinpuolella. )

      Koko lapsuuteni soitin Hellaksen Figarolla, ainakin sormivoimat kehittyivät..heh. Silloin niissä oli se Rennerin koneisto. Jo oli vehkeitä. Päältä olivat kyllä kiiltäviä.

      Hyviä normaalikäyttöön sopivia pianoja on tehty Saksassa jo silloin, kun täällä vielä asuttiin luolissa.

      Itselläni on Rönisch vuodelta 1958 ja ihan ok peli pieniin tiloihin, kevyt soittaa ja suht koht kiva ääni.

      Jos vielä ostan pianon, niin ainakin yritän löytää vanhan kunnon Schimmelin. Kokeilin jo kerran musiikkiliikkeessä sellaista pientä Lamppu-Schimmeliä ja oli upeat äänet ja hyvä kosketus, vaikka pieni kooltaan. Pianonsoiton opettajallani oli aikoinaan Schimmel.

      Samaan aikaan kun olin ko. liikkeessä, niin vieressä yksi pianonsoitonopettaja etsi oppilaalleen pianoa ja kuulin, kun suositteli yhtä vanhaa Fazeria sanomalla oppilaan vanhemmille: "Tämä on sentään aito Fazer!!".

      Uskon että japanilaiset ovat myös hyviä. Kokemusta ei ole kovasti. Myöskään flyygeleistä ei ole kokemusta.

      Jari

      Syön muuten innolla Fazeria ja Hellasta, mutten soita.

    • Maallikko

      ...kun nimet Steinway ja Bösendorfer eivät ole vielä framilla, vaikka koko liuta nimiä on jo marssitettu esiin.

      Eikös Steinwaylla ole sentään jonkinlainen valta-asema konserttisaleissa?

      Saako muuten kunnon konsertti-Steinwayn (uutena) 100.000 eurolla vai meneekö reippaastikin yli?

      Itse en soita MITÄÄN instrumenttia, kunhan vain mielenkiinnosta mukana.

      • piano man

        Tiesin, että joku alkaa ehdottelemaan noita! Kyllä, kyllä, kaikkihan ovat kuulleet nuo nimet, mutta pointti on tässä: kuinka moni on soittanut niillä? Itselleni ajatus, että kehuisin jotain pianoa soittamatta sillä, pelkästään kuulopuheiden perusteella, on mahdoton. En ole kyseisillä peleillä soittanut!

        Toisaalta luulen, että em. flyygeleiden maine on itseäänruokkiva tekijä. Jos esim. Daniel Baremboim tai Svjatoslav Richter sanoo, että Steinway & Sons on paras, niin se suorastaan "suggestoi" ihmiset sanomaan: "jep,jep, tämä on ehdottomasti paras!"

        Mielenkiinto on aina hyvä asia, en suinkaan osoita tekstilläni närkästystä. Oletko muuten se sama maallikko, joka kepitti sen Ammattilaisen väännössä sävellyksestä Talvimyrskyjä? Hienoa, äijällä oli väärä asenne.

        Yhdyn Jartsa huomioosi Fazerista ja Hellaksesta! Finesse puuttuu kummastakin, niillä soittaessa tuntuu kuin työntäisi traktoria ylämäkeen. Peruskamaa molemmat, eivät toisaalta petä niin kuin joku Petrof


      • Maallikko
        piano man kirjoitti:

        Tiesin, että joku alkaa ehdottelemaan noita! Kyllä, kyllä, kaikkihan ovat kuulleet nuo nimet, mutta pointti on tässä: kuinka moni on soittanut niillä? Itselleni ajatus, että kehuisin jotain pianoa soittamatta sillä, pelkästään kuulopuheiden perusteella, on mahdoton. En ole kyseisillä peleillä soittanut!

        Toisaalta luulen, että em. flyygeleiden maine on itseäänruokkiva tekijä. Jos esim. Daniel Baremboim tai Svjatoslav Richter sanoo, että Steinway & Sons on paras, niin se suorastaan "suggestoi" ihmiset sanomaan: "jep,jep, tämä on ehdottomasti paras!"

        Mielenkiinto on aina hyvä asia, en suinkaan osoita tekstilläni närkästystä. Oletko muuten se sama maallikko, joka kepitti sen Ammattilaisen väännössä sävellyksestä Talvimyrskyjä? Hienoa, äijällä oli väärä asenne.

        Yhdyn Jartsa huomioosi Fazerista ja Hellaksesta! Finesse puuttuu kummastakin, niillä soittaessa tuntuu kuin työntäisi traktoria ylämäkeen. Peruskamaa molemmat, eivät toisaalta petä niin kuin joku Petrof

        > Oletko muuten se sama maallikko, joka kepitti
        > sen Ammattilaisen väännössä sävellyksestä
        > Talvimyrskyjä?

        Olin kyllä mukana tuossa Talvimyrskyjä-keskustelussa tällä samalla nimimerkilläni, mutta en minä itse mitään kepitystä huomannut. Kunhan vain puhuttiin kumpikin vähän eri asioista.

        Kotiini hankittiin piano vasta siinä vaiheessa, kun olin reippaasti aloitusiän ohittanut (se hankittiin 6 vuotta minua nuoremmalle pikkusisarelleni). Niinpä en osaa soittaa muuta pianolle kirjoitettua kamaa kuin erään Carl Michael Bellmanin tunnetun teoksen C-duurissa – ja senkin vain 1-kätisesti, ilman pedaalien käyttöä!

        Kansakouluikäisenä olen tutustunut omakohtaisesti sellaisiin soittimiin kuin sopraanonokkahuilu, metallofoni ja melodica. Ah, kuinka oneaäänisiä ne kaikki olivatkaan!

        Minulla on kuitenkin ollut suuri ilo kuunnella ainakin seuraavia nimekkäitä pianisteja "livenä":
        - Dmitri Baškirov
        - Grigori Sokolov
        - Arto Satukangas
        - Gergely Boganyi


      • pianissimo
        Maallikko kirjoitti:

        > Oletko muuten se sama maallikko, joka kepitti
        > sen Ammattilaisen väännössä sävellyksestä
        > Talvimyrskyjä?

        Olin kyllä mukana tuossa Talvimyrskyjä-keskustelussa tällä samalla nimimerkilläni, mutta en minä itse mitään kepitystä huomannut. Kunhan vain puhuttiin kumpikin vähän eri asioista.

        Kotiini hankittiin piano vasta siinä vaiheessa, kun olin reippaasti aloitusiän ohittanut (se hankittiin 6 vuotta minua nuoremmalle pikkusisarelleni). Niinpä en osaa soittaa muuta pianolle kirjoitettua kamaa kuin erään Carl Michael Bellmanin tunnetun teoksen C-duurissa – ja senkin vain 1-kätisesti, ilman pedaalien käyttöä!

        Kansakouluikäisenä olen tutustunut omakohtaisesti sellaisiin soittimiin kuin sopraanonokkahuilu, metallofoni ja melodica. Ah, kuinka oneaäänisiä ne kaikki olivatkaan!

        Minulla on kuitenkin ollut suuri ilo kuunnella ainakin seuraavia nimekkäitä pianisteja "livenä":
        - Dmitri Baškirov
        - Grigori Sokolov
        - Arto Satukangas
        - Gergely Boganyi

        Minulla ei ole aavistustakaan nykyajan pianoista.
        Itselläni on ainakin sata vuotta vanha englantilainen Rachall´s.
        Liekö kukaan kuullutkaan moisesta kapistuksesta?
        Nätti se ainakin on, mutta en osaa sitä soittaa...


      • vlad
        pianissimo kirjoitti:

        Minulla ei ole aavistustakaan nykyajan pianoista.
        Itselläni on ainakin sata vuotta vanha englantilainen Rachall´s.
        Liekö kukaan kuullutkaan moisesta kapistuksesta?
        Nätti se ainakin on, mutta en osaa sitä soittaa...

        Olen itse jonkinverran soittanut Steinway, B-dorfer, Förster ym flyygeleillä, ja kaikki soivat hienosti. Itse koen subjektiivisesti soittamisen helpommaksi flyygelillä kuin pystypianolla. Tuntuu tavallaan kuin flyygeli "korjailisi" pieniä virheitä.

        Eniten olen kuitenkin soittanut tavallista Hellas pianoa (malli?), vuodesta -75, jossa kyllä ääni on myös todella hyvää luokkaa. Ei uskoisi äänen perusteella vanhenevaksi pystypianoksi.

        Piano man: Richter oli vannoutunut Yamaha-merkin kannattaja.


      • Maallikko
        vlad kirjoitti:

        Olen itse jonkinverran soittanut Steinway, B-dorfer, Förster ym flyygeleillä, ja kaikki soivat hienosti. Itse koen subjektiivisesti soittamisen helpommaksi flyygelillä kuin pystypianolla. Tuntuu tavallaan kuin flyygeli "korjailisi" pieniä virheitä.

        Eniten olen kuitenkin soittanut tavallista Hellas pianoa (malli?), vuodesta -75, jossa kyllä ääni on myös todella hyvää luokkaa. Ei uskoisi äänen perusteella vanhenevaksi pystypianoksi.

        Piano man: Richter oli vannoutunut Yamaha-merkin kannattaja.

        > Richter oli vannoutunut Yamaha-merkin kannattaja.

        Ei liene muusikoillekaan uutta, että Yamaha on myös moottorimaailmassa tuttu tuotemerkki. Yamaha-moottoripyörillä on ollut vahva asema alallaan vuosikymmenien ajan. Myös veneiden perämoottoreissa Yamahan markkina-asema on Suomessa erittäin vahva. Koska merkin maahantuoja tällä rintamalla on Kesko, kutsutaan sitä yleisesti "Pirkka-perämoottoriksi".

        Entäpä jos Kesko toimisi Yamahan maahantuojana myös musiikkipuolella. "Pirkka-pianot"?

        :•)


      • piano man
        vlad kirjoitti:

        Olen itse jonkinverran soittanut Steinway, B-dorfer, Förster ym flyygeleillä, ja kaikki soivat hienosti. Itse koen subjektiivisesti soittamisen helpommaksi flyygelillä kuin pystypianolla. Tuntuu tavallaan kuin flyygeli "korjailisi" pieniä virheitä.

        Eniten olen kuitenkin soittanut tavallista Hellas pianoa (malli?), vuodesta -75, jossa kyllä ääni on myös todella hyvää luokkaa. Ei uskoisi äänen perusteella vanhenevaksi pystypianoksi.

        Piano man: Richter oli vannoutunut Yamaha-merkin kannattaja.

        Heitin tuon Richterin lonkalta, en tiennyt, mistä hän pitää. Glenn Gould oli muistaakseni myös vannoutunut Yamahan kannattaja.


      • Maallikko

        Bösendorfer näkyy viettävän parhaillaan 175-vuotisjuhliaan Wienissä 4 gaalakonsertin sarjan merkeissä.

        Esiintyjinä:
        - András Schiff 13.11.2003
        - Fazil Say 19.11.2003
        - Oscar Peterson Quartett 21.11.2003 (tänään)
        - Randy Weston 23.11.2003

        http://www.boesendorfer.com


      • Amati Lane
        piano man kirjoitti:

        Heitin tuon Richterin lonkalta, en tiennyt, mistä hän pitää. Glenn Gould oli muistaakseni myös vannoutunut Yamahan kannattaja.

        Jeps.

        Mutta Gould alkoi vannoa Yamahan nimeen vasta sen jälkeen, kun sen ikioma rakas Steinway putosi nosturin nokasta erään siirron yhteydessä. Flyygeli hajosi ja sitä korjailtiin useaan otteeseen. Siitä ei kuitenkaan koskaan enää tullut Gouldin mieleistä soitinta. Sitten kuvioon tuli Yamaha.

        Mitä muuten tuumitte kosketuksen raskaudesta/keveydestä? Gould halusi flyygelinsä säädettävän hyvin kevyeksi ja herkäksi (tämän seurauksena soittimeen ilmestyi "hikaksi" nimitetty ilmiö - asiasta kiinnostuneet saavat lisää tietoa Andrew Kazdinin kirjansta "Glenn Gould soittaa - luovaa valehtelua").

        Itse pidän soittimista, jotka ovat "keskiraskaita" ja jotka antavat koskettimen painamisen jälkeen sormenpäähän selkeästi eräänlaisen vastaimpulssin (joka on voimakkuudeltaan suoraan verrannollinen koskettimen painamisnopeuteen). Soitin, jossa on tuonkaltaiseksi viritetty koneisto, antaa ainakin minun sormilleni fantastisen tarkan tuntuman. Sellaisella soittimella voi tulla toimeen paljon normaalia pienemmillä käsien ja sormien liikkeillä - ja sellaisella soittimella on huomattavan helppo soittaa sekä hyvin nopeasti että hyvin hiljaa. Lisäksi sellaisella soittimella on mahdollista toteuttaa sekä sellaisia mikroartikulaatioita ja -nyansseja, jotka muunlaisilla soittimilla olisivat joko hyvin vaikeasti toteutettavissa tai sitten täysin mahdottomia. Tuokaltaiset kosketusominaisuudet omaavassa soittimessa suuri osa motorismekaanisista asioista ikäänkuin kutistuu kosketuksen asioiksi.

        Kertokaapa omia kokemuksianne sekä kosketuksesta että soittimen keveydestä/raskaudesta.


      • Maallikko
        Maallikko kirjoitti:

        > Richter oli vannoutunut Yamaha-merkin kannattaja.

        Ei liene muusikoillekaan uutta, että Yamaha on myös moottorimaailmassa tuttu tuotemerkki. Yamaha-moottoripyörillä on ollut vahva asema alallaan vuosikymmenien ajan. Myös veneiden perämoottoreissa Yamahan markkina-asema on Suomessa erittäin vahva. Koska merkin maahantuoja tällä rintamalla on Kesko, kutsutaan sitä yleisesti "Pirkka-perämoottoriksi".

        Entäpä jos Kesko toimisi Yamahan maahantuojana myös musiikkipuolella. "Pirkka-pianot"?

        :•)

        "Pirkka-pianon" nettisivuston avaussivulla on klikattava painike "Click to hear music". Demomusiikiksi yhtiö on valinnut seuraavaa (nimet lokalisoimatta/korjaamatta, ts. siinä asussa kuin Yamaha on ne kirjoittanut):

        F.F. Chopin
        Valse No. 6 "Petit Chien"

        F.F. Chopin
        Etude op. 10-3 "Chanson de L'adieu"

        J.S. Bach
        6 Partiten No.1 "Menuet"

        F. Mendelssohn
        Fruhlingslied

        F. Liszt
        Liebestraume

        F. Schubert
        Moments Musicaux op. 94-3 f moll

        F.F. Chopin
        Polonaise No. 6 "Heroique"

        C. Debussy
        Reverie

        L.v. Beethoven
        Piano Sonata No.17 "Tempest" 3rd mov.

        R. Schumann
        Traumerei


      • Steeinway

        Kyllä Steinway dominoi konserttisaleissa ehdottomasti ja siinä sadan tonnin kieppeillä sellainen soitin on, ei tarvitse maksaa reippaasti yli.


      • Yamadorfer
        Maallikko kirjoitti:

        > Richter oli vannoutunut Yamaha-merkin kannattaja.

        Ei liene muusikoillekaan uutta, että Yamaha on myös moottorimaailmassa tuttu tuotemerkki. Yamaha-moottoripyörillä on ollut vahva asema alallaan vuosikymmenien ajan. Myös veneiden perämoottoreissa Yamahan markkina-asema on Suomessa erittäin vahva. Koska merkin maahantuoja tällä rintamalla on Kesko, kutsutaan sitä yleisesti "Pirkka-perämoottoriksi".

        Entäpä jos Kesko toimisi Yamahan maahantuojana myös musiikkipuolella. "Pirkka-pianot"?

        :•)

        Yamaha on toisaalta alunperin urkumerkki. Torakatsu Yamaha aloitti temppeliurkujen virittäjänä ja ryhryi valmistamaan niihin kieliä 1887, ja pystypianot tulivat mukaan 1900. Moottorifirma syntyi ja erkani pianofirmasta puolen vuosisataa myöhemmin. Yamaha teki sangen hyviä flyygeleitä paljon halvemmalla kuin Steinway ja osti sitä paitsi Bösendorferin 2008 joten eiköhän ne viimeisään nyt osaa. Japanin pianoista mainittakoon myös Kawai. Itselläni ei kokemusta Jammuista, paitsi R1:llä olen ajanut pienen pätkän. Se soi kohtuu kauniisti.


    • Joakim P

      on flyygeleiden RR

      • Maallikko

        Steinway on saanut nettisivuilleen mairittelevat lausunnot seuraavilta pianonpimputtajilta:

        Vladimir Ashkenazy
        Emanuel Ax
        Daniel Barenboim
        Alfred Brendel
        Yefim Bronfman
        Van Cliburn
        Harry Connick, Jr.
        Ahmad Jamal
        Billy Joel
        Jevgeni Kissin
        Diana Krall
        Michel Legrand
        James Levine
        Radu Lupu
        Randy Newman
        Murray Perahia
        Maurizio Pollini
        Marcus Roberts
        Peter Serkin
        Billy Taylor
        Mitsuko Uchida
        Roger Williams
        Krystian Zimerman


    • Mursu

      Jos puhutaan oikein hyvistä instrumenteista, niin Steinway&Sons on oikein hyvä. Mutta erittäin kovan vastauksen antaa italialainen Fazioli, joka on pieni tehdas, ja tuotanto on aika pieni. Sibelius-akatemialla on Fazioli, ja on todella hyvä.

      Vaan jos haluaa saada Brahmsin ja Chopinin soimaan niinkuin ne pitää soida, on kaivettava jostain vanha Erard. Toinen juttu onkin, mistä sellaisen kaivaa. (no, akatemian kamarimusiikkisalissa olen viimeksi nähnyt)

      Steinwayn dominoima sointi-ihanne joskus vähän kyrsii, ja kaipaisin silloin tällöin Bechsteinin pehmeää sointia. Lisztiä en silti lähtisi Bechsteinillä soittamaan, Debussya kylläkin lähtisin.

    • Maallikko

      Osoitteeseen
      http://www.ptg.org/manufacturers.htm
      on koottu melkoinen valikoima valmistajanimiä, joiden kotisivuille on myös suorat linkitykset.

      Kattava tuo lista ei suinkaan ole. Esimerkiksi Suomessakin markkinoitu saksalainen (ex-DDR) pianomerkki Rönisch näkyy puuttuvan.

      • piano man

        Täytyy kyllä sanoa, että kyllä nuo saksalaiset osaavat tehdä pianoja/flyygeleitä! Saksalaisista peleistä löytyy tehoa, kosketusta, uljuutta, jotain maestraalista... Kahta en kyllä vaihtaisi!


      • pianissimo

    • TSS

      Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että soittimet ovat aina yksilöitä. Olen soittanut monia urkuja, parhaat mielestäni temppeliaukion kirkossa. Tuntui, että virheetkin kuulostivat hyviltä. Flyygeleitä olen soittanut jonkin verran, myös Steinwayt ovat erilaisia. Kokemuksia on sekä "helpoista", joilla kaikki tuntuu onnistuvan, että niistä, joiden kanssa joutuu tekemään kaikkensa, että kehtaisi jatkaa...
      Laatusoitin paitsi miellyttää ääneltään, myös toteuttaa soittajansa tahdon lähes ennalta aavistaen.

      • Maallikko

        > Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että
        > soittimet ovat aina yksilöitä.

        Täysin vailla ilman omaa kokemusta ihmettelen, kun kukaan ei ole vielä ottanut tässä keskustelussa puheeksi virittäjän osuutta!

        Eikös pianonvirittäjä pysty virittämään eri kielten äänenkorkeuden ohella monia muitakin pianon parametreja – kosketuksen keveyttä yms. tekijöitä?


      • nnn
        Maallikko kirjoitti:

        > Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että
        > soittimet ovat aina yksilöitä.

        Täysin vailla ilman omaa kokemusta ihmettelen, kun kukaan ei ole vielä ottanut tässä keskustelussa puheeksi virittäjän osuutta!

        Eikös pianonvirittäjä pysty virittämään eri kielten äänenkorkeuden ohella monia muitakin pianon parametreja – kosketuksen keveyttä yms. tekijöitä?

        Juu, mä tunnen tosi hyvän pianon virittäjän. Se äijä kun viritti pianon niin kaksi kosketinta soi samalla tavalla, hah


    • Saksassa soittanut

      Käsityötä, tehdas toimi vuosisadan vaihteesta toiseen maailmansotaan. Suomessa lienee muutama kappale.

      • J Perämehtä

        ...nauroimme niin...


      • PKK

        No se on yksi minunkin suosikeistani. Olen vain harrastelija, mutta minustakin Bernhard&Kankekewitzissa on todella kaunis, syvä ääni. Ei ollenkaan kilkuttava, niin kuin monesti. Tekijä taitaa olla samaa Bernhardin sukua kuin nykyisen Steinwayn tehtaan tuotantopäällikkö. Mutta eikös se tehdas toiminut Pietarissa? Miten soitit Saksassa? En silti tajua, miksi joku nauroi sulle?


      • Mummo
        J Perämehtä kirjoitti:

        ...nauroimme niin...

        Kertokaahan ihmettelijälle mikä noin naurattaa? Eikö Bernhard & Kankewitschin sointi muka ole kaunis? Pehmeämpi se on kuin Bösärissä. Vai ettekö ole koskaan kuulleetkaan? Meillä oli sellainen aikoinaan Viipurissa, mutta sinne jäi. Taidatte olla nuoria kloppeja, ettekä tiedä vanhoista pianoista mitään?


      • minä
        PKK kirjoitti:

        No se on yksi minunkin suosikeistani. Olen vain harrastelija, mutta minustakin Bernhard&Kankekewitzissa on todella kaunis, syvä ääni. Ei ollenkaan kilkuttava, niin kuin monesti. Tekijä taitaa olla samaa Bernhardin sukua kuin nykyisen Steinwayn tehtaan tuotantopäällikkö. Mutta eikös se tehdas toiminut Pietarissa? Miten soitit Saksassa? En silti tajua, miksi joku nauroi sulle?

        Paras flyygeli on ehdottomasti Yamaha C5. pituus 200cm. itse omistan sellaisen. se on aivan ihana.


      • Pianisti
        minä kirjoitti:

        Paras flyygeli on ehdottomasti Yamaha C5. pituus 200cm. itse omistan sellaisen. se on aivan ihana.

        ...itsekin omistan Yamahan (tosin hieman pienemmän G2:n), ei se Steinwaytä voita.. Tietenkin Yamahallakin löytyy aina joskus todella hyviä yksilöitä (niinkuin itselläni kävi onni), mutta silti Steinwaytä ei voita mikään... MÄ HALUUN SELLAISEN!! :)


    • kris74

      Hellas oli aikoinaan äidilläni ja sillä aloittelin. Kyllä se oli raskas ja tunkkainen. Nyt äidillä on Yamahan flyygeli ja sehän on aivan ihana. Sen vielä saisin itselleni, mutta kun ei ole rahaa ostaa asuntoa, mihin se mahtuisi (arvatkaa ottaako päähän...), kun sehän vie yhden huoneen itselleen käytännössä. Näin ollen äiti antaa sen sitten pois, kun muuttaa itse pienempään, argh.

      Steinways on paras mitä olen soittanut. Kawai jotain kamalaa. Nyt on sitten Roland alla ja kyllähän sillä soittaa, mutta onhan se korvike.

      • pianoista

        Steinway, Bösendorfer, Bechstein, Fazioli, kalleimmat Yamahat...

        Älä sentään Rolandilla Sibeliusta raiskaa.


      • jerkkunen1
        pianoista kirjoitti:

        Steinway, Bösendorfer, Bechstein, Fazioli, kalleimmat Yamahat...

        Älä sentään Rolandilla Sibeliusta raiskaa.

        Onkos Faziolia käytössä missään Suomen konserttisaleista?


      • se on lada
        jerkkunen1 kirjoitti:

        Onkos Faziolia käytössä missään Suomen konserttisaleista?

        Toivottavasti ei. Ei Fiatista ole mihinkään.


    • Steeinway

      Kyllähän se Steinway&Sons on paras, aivan omaa luokkaansa ja se on myös yleisin konserttiflyygeli.

      • kilkkuu

        Yamaha tehnyt muutaman huippuflygarin. Niitä muutamissa huippusaleissa. Ne maksavat todella paljon mutta ovat tämän hetken huippuja. Ymahan parimetriset perusflygarit poikkeuksetta kolkkoja, kimeitä kilkkuja..


    • Pianofani

      Virosta saa kuulemma laadukkaita Estonia-flyygeleitä. Itse olen sellaista jo soittanut ja oli muuten todella kaunis ja pehmeä ääni. Mutta se flyygeli oli jo aika vanha.

      • pianomies2

        Jaa. Paljonko luulet että semmoinen tulisi maksamaan uutena ja paljonko käytettynä? Onko samanhintaisia suunnilleen mitä ovat nämä Yamahan, Kawain ja Schimmelin flyygelit?


      • Pianofani
        pianomies2 kirjoitti:

        Jaa. Paljonko luulet että semmoinen tulisi maksamaan uutena ja paljonko käytettynä? Onko samanhintaisia suunnilleen mitä ovat nämä Yamahan, Kawain ja Schimmelin flyygelit?

        Ne Estonia-flyygelit maksavat uutena varmaankin suunnilleen noin 10000 euroa ja sitten käytettynä hinta tippuu muutamalla tonnilla. (Tai no riippuu kuinka paljon sitä on käytetty ja kuinka vanha se on ja missä kunnossa.) Siis kumminkin uutena melkein samanhintainen kuin joku Kawai tai Yamaha. Ja hieno ääni siinä kumminkin on. Mutta sitten jos haluaa paljon kalliimpaa ja laadukkaampaa niin paras korjaan parhain merkki mikä on maailmassa niin on Steinway & Sons. Siinä on upea soitin. Paljon vahvempi ja hienompi ääni sekä laadukkaampi.


    • erkki

      Itse vannon Stainwaysin nimeen, toisena tulee isommat Yamahat erityisesti S-sarja. Soittimet on aina yksilöitä, ei voi yleistä että jokainen staikkari soi samalla tavalla, niissäkin on ns. maanantaikappaleita. Pahimmat traumat olen saanut 70/80-luvun estonioista, jotka on kertakaikkiaan kamalia. Uudempiin Estonioihin en ole törmännyt.

    • nikliojk

      Maailman paras elossa oleva pianisti ei suostu soittamaan Steiwayta vaan suosii Bösendorferia .

      • Bösisi

        Bösendorfer on muuten Yamahan tytäryhtiö nykyään.


    • CasioMies

      Casio on ihan hyvä.

    • Pianonpimputtelija

      Kannattaa suosia myös vanhempiakin pianoja, koska ne voivat vielä toimia hyvin ja ovat arvokkaita. On myös sellainen Ruotsalainen piano kuin Gustafson & Ljunqvist, se on mielestäni hieno, koska joissain niissä on sellaiset kynttilän jalat, joihin saa kynttilät. Hellas-pianollakin pärjää hyvin, koska siinä on Rennerin koneisto. Mutta itse tykkään soitella flyygeleillä aika paljon. Heti jos pääsee flyygelin ääreen, niin se on kyllä suurta iloa.

    • Steinwayman

      Steinway & Sons D-malli 274 cm painaa 480 kg. Sillä pärjää.

    • Pirjo56

      Kannattaa ostaa sellainen piano joka kestää vielä pitkään. Itse tykkään paljon Hellas-pianosta.

    • Jusso

      Steinwayn kosketus on konemainen. Bösendorferissa hienostunut ääni ja kosketus miellyttävä. Bechsteinissa todella kevyt kosketus. Neukkuaikaiset Estoniat raskaita soittaa, mutta ääni yllättää myönteisesti. Petrovkin toimii konserttiflyygelina.

      Jos on mahdollista valita flyygelin ja pianon väliltä, kannattaa hankkia flyygeli kotiinsa.

    • eksperttipianoissa

      Steinway on ehdottomasti paras, mutta liian kallis. Muuten suosittelisin Yamahaa hinta-laatusuhteen vuoksi. Älkää katsoko muihin merkkeihin vahingossakaan.
      T. pianonsoiton ammattiopiskelija

    • Pienomiäs

      Musiikkioppilaitoksen pianonsoiton opettajana sanoisin,että jos pitää sanoa pianomerkki ja -malli,minkä uskaltaisi ostaa ns silmät ja korvat kiinni,niin vastaukseni on Yamaha U3-mallisto.Siinä on tarkka ja hyvä sekä miellyttävä kosketus, sekä pianoksi loistelias ääni.Harjoitussoitin jopa Ammattipianistillekin.Muista merkistä mm Hellas ja Fazer ovat pianomerkkejä,joita en ole osannut arvostaa oikeastaan koskaan.Mm Hellaksen iso Helsinki-malli , onhan siinä kokoa ja miksei näköäkin ,mutta äänet,niin peltiset että hyi!! Osta Yamaha,joko piano tai flyygeli ,niin saat täydet 100% sijoittamallesi rahalle.

      P.S. Kawaikin on ihan hyvä,muttei mielestäni Yamahan tasoinen

    • Dilbehöra

      Jos saat kannen auki, se on hyvä. Jos jaksat kantaa, se on huono.

    • TuliHellas

      Mun flyygelijärjestys on 1. Bösendörfer 2. Bechstein 3. Steinway 4. Schimmel (vain yhtä olen kokeillut, jossa oli persoonallinen hieman normaalia matalampi kosketus, mutta ruhtinaallinen sointi). Yamahat kyllä soi aivan hyvin ja niitä olen soittanut ylivoimaisesti eniten, mutta liekö brändin psykologinen vaikutus sitten niin vahva? Kawaikin tuntuu peittoavan Yamahan, vaikka kyse saattaa olla yksilöistä.

      Pianoissa Steinwayn konserttipystypiano on ollut ihan ylittämätön. Bechsteinin ratkaisu vähentää kuoroja alemmissa äänissä tuntuu idioottimaiselta, kun on kerran soittanut Steinwayta, vaikka Bechsteinin kosketus ehkä on lähellä parasta mahdollista. Yamahan epätasainen laatu estää mielekkään vertailun. Yhtään todella hyvää en ole soittanut, vaikka niitä kuulemma on.

      • Rippentropelius

        Steinway ajaa edellä laadussa ja hinnassa. Katsokaa dokkari sen historiasta/valmistusprosessin tarkkuudesta/koesoitoista. Ohjelman jälkeen fanitus vain
        . Tilaa olisi yli 200neliöö mutta ei rahaa Stenwayhin. Suolahtisalissa lähes 3metrinen S. Sillä soittanut pari kolme tilaisuutta. Jotkut Yamahat ok. Työssäni käytin Schimmeliä myös. Sain itse valita soittimen. On tullut soitettua niin monella soittimella. Jotkut ovat hyvin inspiroivia ominaisuuksiltaan. Temppeliaukion kirkossa soittanut joku 4 kertaa. Siel hyvä S ja akustiikka upea. Mutta sävellyksiä syntyy nykyisin vaikka Fazerin pianolla. Siinä on se kokolevyinen hylly nuottipapereille. On hyvä yksilö, kaveritkin tykkää. Mutta juhlaa on päästä välillä soittamaan kunnon peleillä. Heinäkuussa jälleen laatua Mänttä- Vilpoulassa vanhassa Mäntän Klubissa. Laatupelit Mäntän musiikkijuhlien ansiosta! Kiitos myös Taiteellisen johtaja-pianistin. N.P:n! Hyvää kesää ja uusia sävelten tuulia.


    • jalatpelaa

      Nykyisin parhaat flygarit tekee Yamaha. Sen HighEnd malli on ylivoimainen soinniltaan ja laadultaan. Staikkarit pääsääntöisesti semmosia klonks-volkkareita, jääneet laadussa jalkoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe