Egyptiläisten tavat suuri pettymys

En lähde enää ikinä

Ahneimpia ja röyhkeämpiä huijareita ja kerjääjiä kuin egyptiläiset saa hakea. Tässä pari mieleenpainuvimpaa kokemusta:

-Kukaan ei koskaan tee mitään pelkästään ystävällisyydestä tai virkavelvollisuudestaan. Et myöskään itse saa päättää, minkä palvelun haluat, vaan sinut pakotetaan vastaanottamaan jotain turhanpäiväinen apu, josta oletetaan maksu. Esimerkiksi joku kävelee perässäsi kymmeniä metrejä ja haluaa että otat hänestä kuvan. Sitten maksat siitä. Kun ostat museoon lipun, joka pitää näyttää vartijalle, vartija odottaa, että maksat siitä, että hän työnsä puolesta vilkaisee, että sinulla on lippu.

-Harva kuulemasi hinta on oikea. Saman lääkkeen hinta vaihteli 5 ja 15 punnan välillä. 15 punnan lääke oli kuulemma vahvempaa kuin 5 tai 10 punnan lääke. Näin apteekissa vakuutettiin, mutta pötypuhetta.

-Taksivaluutta on normaalisti Egyptin punta. Se kannattaa sopia, sillä muutoin hinta onkin a) per henkilö b) dollareita c) Englannin puntia d) euroja. Hinnasta sopiminen etukäteen ei sinänsä poista sitä, etteikö samoista asioista kinattaisi vielä perillepäästyäkin.

-Turistipoliisit nähtävyyksien liepeillä ovat ehkä pahimpia rahastajia. Älä anna ns. virka-aseman hämätä. He tulevat mielellään auttamaan sinua kiusallisen kauppiaan kynsistä, mutta se maksaa.

-Lapsille annetut tarrat, kynät ym päätyvät läheisten kauppiaiden ja turistipoliisien taskuun. Egyptiläiset eivät arastele pyytää sinulta kynää tms. 50 läheisemmälleen ystävälleen. Kun he saavat jotain, he eivät kiitä, vaan sanovat että give me more. Kerran eräs arveli voivansa katsoa laukkuuni, mitä jaettaaa minulla olisi, jotta hän voi paremmin eritellä mitä haluaisi saada.

-Seurasin kahvilasta käsin erään nuoren egyptittären bisneksiä. Tauolla hän leikki leluillaan basaarikojun sivussa, mutta turistien tultua hän alkoi raahata toista jalkaansa perässään, otti kasvoilleen kärsivän ilmeen ja hieroi mahaansa ja näytti suutaan. Punnan rahan saatuaan hän näytti tyytymättömältä. Turistin otettua pari askelta eteen päin, tyttö pomppi iloisesti viemään rahan lähellä tupakkiaan vetelevälle miehelle. Tyttö oli muutoin siisti ja puhdas, mutta päälle puettu rikkinäinen t-paita oli ennen työvuoroa käytetty katuojassa.

-Ravintolassakaan ei aina mene tilaus perille. Yleensä sinulle yritetään myydä koko lista. Epäselvät tapaukset tulkitaan tilaukseksi. Jos laskuun lisätään loppusummasta määräytyvät prosentuaalinen palveluraha, tuputtaminen on ihan sietämätöntä. Laskussa olevasta palvelurahasta huolimatta he odottavat saavansa juomarahaa.

Jos oikein pinnistän, keksin hyviksi puoliksi varman aurinkokohteen, jo tähän aikaan vuodesta mahdollisuuden 25 asteen lämpötiloihin, lyhyen lentoajan ja sen että viikon loma kestää vain viikon.

Toivottavasti jollain on parempia kokemuksia. Lukisin niitä mielelläni.

44

9594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkalle.............

      kokemuksia! Ei tuo kaupustelu poikkea yhtään esim. Tunisiasta, Turkista, Marokosta jne.
      Kun sanoo tiukasti arabiaksi "ei kiitos" jättävät rauhaan.

      • vain

        Tunisiasta, Marokosta ja Egyptistä, ja kyllä kovimmat ja aktiivisemmat kauppamiehet löytyvät juuri Egyptistä.


    • lukemisesta.

      Tälleen kun omista kokemuksista kirjoittaa, varmaankin pistää hehkuttajatkin hiljaisiksi. Olen palstalla vuosien ajan kirjoitellut varoituksia silmäänkusemisesta. Sinisilmäinen suomalainen luulee että hän on se joka on auttava käsi tilanteessa, mutta rahat paskiaisen taskuun. Ehkä Egyptiin voi matkustaa joku jolla ei ole varaa lomailla oikeissa turistikohteissa, mutta käyttäkää järkeä.

      • Mutta yksi hyvä puoli!

        Jos et tykkää, sen voi näyttää oikein kunnolla ja mitä parempi teatteri, sitä selvemmin asia menee perille. Löydä sisäinen drama queenisi ja tympeä ilme. Opettele sanomaa dramaattisesti I am not pleased. I am not happy.

        Jos kotioloissa koet olevasi se, jota kaikki käyttää kynnysmattonaan, nyt harjoittele suuttumaan. Itse olen suuttunut jankuttavalle taksikuskille ja epärehelliselle myyjälle oikein kunnolla. Revin 50 sentin arvoisen papyryksen paloiksi ja heitin hänen naamalleen. Teko oli äärimmäinen, mutta tehokas. Meidän suuttuminen eli tyytymättömyyden ilmaisu ja korotettu ääni ei ole heille mitään muuta kuin intensiivistä keskustelua. Silloin he tietävät, että keskustelet asiasta tosissasi ja suhtautuvat toisin kuin niihin joille huutelevat helou mai frend ai meik juu a guud prais.


    • matkustaja

      Harmi kun noinkin negatiivinen suhtautuminen ko.
      maahan,on varmaan muuallakin samanlaista.
      Olimme joulukuussa viikon Sharm el Sheikissä,ei mitään moitittavaa.
      Lämmintä oli ja ruoka hyvää,vatsat välillä löysällä mutta niin monella muullakin.
      Jatkossakin sinne lomalle!

    • Steffo

      Näinhän se ikävä kyllä menee siellä Egyptin turistikohteissa. Kaikki kaupanteko, taksilla ajaminen m.m. on todella hiostavaa juuri tällaisen takia. Itse kävin Hurghadassa seitsemänä vuotena peräkkäin. Joko vuosi tuntui homma muuttuneen yhä röyhkeämmäksi, ja joulukuussa 2007 päätin että nyt saa riittää. Vähän sääli, koska Egyptissä on melkein aina hyvä sää ja hienot sukellusvedet.

    • tutulta.

      Ja aivan ihanalta.
      Pitääkin taas lähteä pian.
      olemme olleet egyptissä 2 kertaa, 2006 ja 2008 syksyinä.
      Siellähän on aika lailla tuollaista, tosin olen saanut aina juuri sen ruoan mitä olen tilannut, ja taksissa kun olen sopinut hinnan, se on pitänyt joka kerta, tosin setelinvaihtoa on yritetty, se nyt lähinnä naurattaa.

      Mitään museolipun repijän lahjusta en ole koskaan joutunut maksamaan, eikä turistipoliisit ole tulleet pummimaan rahaa, en kyllä tosin ole heidän palvelujaan tarvinut.

      Kun ostan jotain, tai tarvitsen jotain palveluja, päätän mitä olen siitä valmis maksamaan, ja jos se nyt sattuu olemaan 50 centtiä liikaa, normaaliin nähden, niin so what? Lomalla ollaan. Jos maksan t-paidasta euron, ja sitten joku sanoo että oikea hinta on 50 centtiä, niin eipä paina.
      Ja sen jälkeen kun olen sen rahan antanut, on minulle juuri se ja sama kiikutetaanko se isälle kahvilaan vai minne.

      Kannattaa muistaa että siellä ei tuo sosiaaliapu ole ihan samaa tasoa kuin meillä suomessa, ja jos joku viitsii kerjätä elantonsa eteen, vaikka hyvin tienaisikin, niin kerjätköön.
      Me annoimme rahaa tasan yhdelle kerjäläiselle, nuorelle miehelle, jolla toinen jalka puuttui.
      Ensimmäisenä iltana pyysi rahaa, ja sanoin että ei, jonka jälkeen ei kerjännyt, tervehti aina nyökkäämällä kun näki kaupungilla. Yhtenä iltana 6 vuotias tyttäreni sitten sanoi, että "annetaan iskä tuolle miehelle pikkaisen rahaa" annoin tyttärelleni 50 puntaa, jonka hän antoi miehelle, molemmille tuli hyvä mieli, ainakin tyttärelleni tuli, sillä hän tunsi tosiaan tehneensä jotain hyvää. Ja sama kaveri tervehti jatkossakin joka ilta samalla nyökkäyksellä.

      Minä vaan en edes kehtaisi valittaa rahastuksesta ja kerjäämisestä ja muusta, kun ensin maksan perheeni matkasta 7000€, ja kulutan siellä 3500€. Kauanko keskiverto egyptiläinen siivooja työskentelee että tienaa tuon rahan? Kyllä minulla on varaa heittaa vähän rahaa menemäänkin reissullani, yhteiskuntavastuu on sitä. Jos nyt joku siitä hyötyy, niin hyvä niin.

      Suomessa noita samoja kerjäläisiä on, mutta ne eivät ole kadulla kerjäämässä, sillä heille kerjäläisraha menee suoraan tilille, maksajana kela ja sossu.
      Ja siihenkin meillä muilla on varaa ja velvollisuus, sitä on hyvinvointivaltio.
      Ja jos vituttaa matkustaa köyhiin maihin, niin älkää matkustako, menkää norjaan, japaniin, singaporeen, sveitsiin, irlantiin, ruotsiin, suomea ympäri, uuteen seelantiin, australiaan....
      Sitten saatte valittaa kuinka oli kallista, aina valitatte kuitenkin jostain.

      • menee

        Juuri noin, oikea suhtautuminen. Aloittaja tuntuu olevan henkilö jolla ei missään mene hyvin, ei edes lomalla.


      • hurgada

        Alkuvuodesta käytiin Hurgadassa ja uutta reissua suunnitellaan.
        Monella unohtuu että Egypti on kehitysmaa. Riippuvainen turismista.
        Meillä meni pari päivää ku päästiin "jyvälle" koko jutusta. Sitten käytiikin ihan hauskoja tinkimis sessioita kaupassa.
        Hotellin siivoojalla kuukausi palkka on 400 egyptin puntaa eli ovat aika riippuvaisia "tipistä"
        Itse olen kokenut että sanoo napaksi ei, loppuu roikkuminen perässä. Taksien kanssa ei ongelmia kun sanoo selvästi hinnan mitä maksaa koko porukka. Jos ei mene perille, viittoo kädellä ett tossa muitakin takseja odottamassa. nii hyvin ottaa kyytiin.
        Huumoria matkaa, hyvin menee!


      • Aloittaja tässä
        menee kirjoitti:

        Juuri noin, oikea suhtautuminen. Aloittaja tuntuu olevan henkilö jolla ei missään mene hyvin, ei edes lomalla.

        Myös minulle on melko sama, olisiko jonkun tavaran saanut toiselta myyjältä euron halvemmalla, mutta nyt en puhukaan kaupankäynnistä silloin kun ostaja halua ostaa ja myyjä haluaa myydä, vaan tilanteesta, kun ostaja ei ole kiinnostunut, mutta myyjä ei sitä halua uskoa. Eihän se tyhmä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa ja kauppatilanteessahan oikea hinta on se, jolla myyjä myy ja ostaja ostaa. Mutta suornaisesta valehtelusta tulee minulle kurja olo.

        Minulla ei ole käytössäni 10 000 euron lomabudjettia, koska se vastaa kolmasosaa vuoden ansiotuloistani. Egyptiläisen lääkärin, opettajan ja lakimiehen keskipalkka kuussa on noin 400-500 eyptin puntaa, joten 50 punnan juomaraha on 10% hänen kuukausipalkastaan. Wc-maksu on myös ollut pari paikallista rahaa (noin 0,50 euroa), ei koskaan 5 euroa.

        Olen viimeisen kolmen vuoden aikana käynyt Marokossa ja Tunisiassa, jossa on myös kovaa ja innokasta kaupankäyntiä, mutta koskaan esim etukäteen sovittu 10 punnan taksimaksu ei ole perillä muuttunut 100 punnaksi.

        Minusta innokkaalla myymisellä ja huijaamisella on eroa. En oikein ymmärtänyt, miten omalla asennoitumisella voi vaikuttaa yllämainittuihin tapahtuneisiin asioihin. Sulkemalla silmät vai?


      • Paremmin..
        Aloittaja tässä kirjoitti:

        Myös minulle on melko sama, olisiko jonkun tavaran saanut toiselta myyjältä euron halvemmalla, mutta nyt en puhukaan kaupankäynnistä silloin kun ostaja halua ostaa ja myyjä haluaa myydä, vaan tilanteesta, kun ostaja ei ole kiinnostunut, mutta myyjä ei sitä halua uskoa. Eihän se tyhmä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa ja kauppatilanteessahan oikea hinta on se, jolla myyjä myy ja ostaja ostaa. Mutta suornaisesta valehtelusta tulee minulle kurja olo.

        Minulla ei ole käytössäni 10 000 euron lomabudjettia, koska se vastaa kolmasosaa vuoden ansiotuloistani. Egyptiläisen lääkärin, opettajan ja lakimiehen keskipalkka kuussa on noin 400-500 eyptin puntaa, joten 50 punnan juomaraha on 10% hänen kuukausipalkastaan. Wc-maksu on myös ollut pari paikallista rahaa (noin 0,50 euroa), ei koskaan 5 euroa.

        Olen viimeisen kolmen vuoden aikana käynyt Marokossa ja Tunisiassa, jossa on myös kovaa ja innokasta kaupankäyntiä, mutta koskaan esim etukäteen sovittu 10 punnan taksimaksu ei ole perillä muuttunut 100 punnaksi.

        Minusta innokkaalla myymisellä ja huijaamisella on eroa. En oikein ymmärtänyt, miten omalla asennoitumisella voi vaikuttaa yllämainittuihin tapahtuneisiin asioihin. Sulkemalla silmät vai?

        Olemalla menemästä noihin maihin.
        Maassa maan tavalla, minua ei ainakaan tyrkyttäminen ja tinkaaminen haittaa.
        Eihän sen taksin kanssa tarvitse jäädä murehtimaan, jos haluavatkin 100 kympin sijasta.
        Lyö kympin kouraan ja poistuu.
        Muutaman setelinvaihdon yrittäjätkin ovat toivotelleet iloisena hauskaa iltaa kun on naurahtaen sanonut että "syöksy sementtiin".

        Älä ota elämää niin vakavasti, elät pidempään.

        Ja mitä lomabudjettiin tulee, niin kyllä sitä rahaa sinullakin tonneissa palaa kaiken kaikkiaan.


    • Matkustaa????

      Pitääkö matkustaa kehitysmaahan?
      Kaikkihan sen tietää millaista siellä on, toiset tykkää, toiset ei.
      Itse tykkään.

      • ja se kyllä näkyy

        10 vuotta sitten sielläkin pari kynää lapsille oli asia, josta koko suku tuli kiittämään. Heidän on vaikea ymmärtää, että kaikki turistit eivät ole miljonäärejä, että monet tavalliset ihmiset rajoitetulla budjetilla matkailevat.

        Jos haluaa kokea oikeaa antamisen iloa ja ystävällisyyttä, kannattaa suunnata Afrikan köyhempiin maihin, vaikka Etiopiaan tai Gambiaan tai sitten Karibian pikkusaarille.

        Pidättyväisemmästä kulttuurista nauttiville Aasian maat kuten Thaimaa, Japani ja Vietnam ovat oivia kohteita.

        Egyptiläiset ovat kauppakansaa ja arabikulttuuri meidän silmään kiihkeäluontoista.


    • hienoa

      että kaltaisesi matkailijat eivät uudestaan lähde Egyptin kaltaisiin maihin. Ei tämä Suomi-kuva muutenkaan niin kaksinen ole ulkomailla.
      Turistikohteiden tarjoilijat ja siivoojat ovat kuukauden tai pari töissä, sitten pääsevät viikoksi kotiin perheittensä luo. Palkkaa he saavat euroissa n. 20-30 kuussa. Tipit ovat heidän suurin tulolähteensä. Oletko ehkä kateellinen vai mikä riipoo?

      • buahhaha

        Älä akka kitise! Kukakohan kenelle on kateellinen ottaen huomioon, että nuo sinun rakkaat beduiinit ovat valmiina tekemään mitä tahansa tyydyttääkseen suomivirtahepoja ja tämän jälkeen eikun naimisiin ja Rautatientorille lusmuilemaan ja teinityttöjä vikittelemään!


      • Kun pääasia jää sivuun

        En ole kateellinen tarjoilijan saamasta tipistä. Annan mieluusti hyvästä palvelusta ja esim kivasta ravintolaillasta hyvän tipin, yleensä niin, että sitä on varmasti vähintää se, mitä opas neuvoo. Toisinaan vien vaikka lähtöpäivänä jonkun pikku Suomi-aiheisen lahjan. Minä en ainakaan huomannut että suomalaisuus olisi jotenkin huono juttu. Moni myyjä sanoi että ainoastaan suomalaiset palaavat ostoksille liikkeeseen jos he ovat luvanneet tulla myöhemmin. Toisaalta olen kuullut että juuri ujot suomalaiset ovat suosikkikansaa, kun on tarvis tehdä tavanomaista parempi tili oli sitten kyse tuotteen tai palvelunmyynnistä.

        Tippauskulttuuriin kuulemma Egyptissäkin kuuluu sen antaminen mahdollisimman huomaamattomasti esim antamalla ravintolaskun maksuksi tasaraha tai jätämällä vaihtorahat pöytään. Sen pyytäminen ei ilmeisesti ole vastaavalla tavalla huomaamatonta, koska rahaa ja tavaroita tullaan kaivelemaan laukustakin ennen kun ehdin niitä ojentaakaan. Itse kun sain ostosten kaupantekijäisinä pienen papuryskirjanmerkin ei tullut mieleenkikään sanoa, että annapa niitä kymmenen. Annatteko te jonkun vieraan tonkia laukkuanne ja valita sieltä haluamiaan tavaroita? Minä en.

        Sanottakoon vielä, että kyllä toki on olemassa pihiä turismiakin. Esim yleisen vessan ovella, jossa ei ollut paperia saatavilla, mummo myi sitä 0,15 euron hintaan. Ranskaa puhuva turistiryhmä käymättä kaikki edes vessassa rohmusivat kopasta parikin paperimyttyä ja tunkivat kasseihinsa kun kerran ilmaiseksi sai. Valokuvaan järjestäytyneet lapset eivät saaneet mitään, vaikka pieni palkka kuvasta olisi ehkä ollut paikallaan.

        Ehkäpä kyse on luontaisesta tasapainosta. Kun joltain jää aiheellinen tippi saamatta, hän ottaa sen kaksin verroin toiselta. Kun joku tulee maksaneeksi vessareissusta vaikka 10 euroa, hän päättää käydä sen perusteella koko reissun ilmaiseksi kaikissa vessoissa.

        Hyviä ja kokemuksellisia matkoja vaan kaikille, Egyptiin tai sitten muualle. Kaikesta huolimatta en kadu tätä matkaa, mutta jatkossa ehkä menen uusiin kohteisiin tai niihin, joista olen pitänyt enemmän.

        Tämän ketjun tarkoitus ei ollut paheksu juomarahakulttuuria tai innokasta kauppaamista, vaan "juomarahan" vaatimista esimerkiksi mokkakenkien lankkaamisesta silloin kun kenkien omistaja ei sitä ole tilannut eikä edes ehdi huomata toimenpiteen tapahtuvan.


      • viimeisen kerran
        Kun pääasia jää sivuun kirjoitti:

        En ole kateellinen tarjoilijan saamasta tipistä. Annan mieluusti hyvästä palvelusta ja esim kivasta ravintolaillasta hyvän tipin, yleensä niin, että sitä on varmasti vähintää se, mitä opas neuvoo. Toisinaan vien vaikka lähtöpäivänä jonkun pikku Suomi-aiheisen lahjan. Minä en ainakaan huomannut että suomalaisuus olisi jotenkin huono juttu. Moni myyjä sanoi että ainoastaan suomalaiset palaavat ostoksille liikkeeseen jos he ovat luvanneet tulla myöhemmin. Toisaalta olen kuullut että juuri ujot suomalaiset ovat suosikkikansaa, kun on tarvis tehdä tavanomaista parempi tili oli sitten kyse tuotteen tai palvelunmyynnistä.

        Tippauskulttuuriin kuulemma Egyptissäkin kuuluu sen antaminen mahdollisimman huomaamattomasti esim antamalla ravintolaskun maksuksi tasaraha tai jätämällä vaihtorahat pöytään. Sen pyytäminen ei ilmeisesti ole vastaavalla tavalla huomaamatonta, koska rahaa ja tavaroita tullaan kaivelemaan laukustakin ennen kun ehdin niitä ojentaakaan. Itse kun sain ostosten kaupantekijäisinä pienen papuryskirjanmerkin ei tullut mieleenkikään sanoa, että annapa niitä kymmenen. Annatteko te jonkun vieraan tonkia laukkuanne ja valita sieltä haluamiaan tavaroita? Minä en.

        Sanottakoon vielä, että kyllä toki on olemassa pihiä turismiakin. Esim yleisen vessan ovella, jossa ei ollut paperia saatavilla, mummo myi sitä 0,15 euron hintaan. Ranskaa puhuva turistiryhmä käymättä kaikki edes vessassa rohmusivat kopasta parikin paperimyttyä ja tunkivat kasseihinsa kun kerran ilmaiseksi sai. Valokuvaan järjestäytyneet lapset eivät saaneet mitään, vaikka pieni palkka kuvasta olisi ehkä ollut paikallaan.

        Ehkäpä kyse on luontaisesta tasapainosta. Kun joltain jää aiheellinen tippi saamatta, hän ottaa sen kaksin verroin toiselta. Kun joku tulee maksaneeksi vessareissusta vaikka 10 euroa, hän päättää käydä sen perusteella koko reissun ilmaiseksi kaikissa vessoissa.

        Hyviä ja kokemuksellisia matkoja vaan kaikille, Egyptiin tai sitten muualle. Kaikesta huolimatta en kadu tätä matkaa, mutta jatkossa ehkä menen uusiin kohteisiin tai niihin, joista olen pitänyt enemmän.

        Tämän ketjun tarkoitus ei ollut paheksu juomarahakulttuuria tai innokasta kauppaamista, vaan "juomarahan" vaatimista esimerkiksi mokkakenkien lankkaamisesta silloin kun kenkien omistaja ei sitä ole tilannut eikä edes ehdi huomata toimenpiteen tapahtuvan.

        Hyvä että lopetat. Kyllä on tullut jo selväksi, että sinun kaltaistesi ei pidä matkustella lomalla kovinkaan kauas pihapiiristäsi, ehkä korkeintaaan kilometrin päähän.
        Sinullahan menee lomat piloille tuolla ulkomailla, jos et todella pysty niistä nauttimaan vaan aina etsit jostain valitettavaa.
        Ovat muuten kanssamatkustajille melkoinen riippa tälläiset, milloin on liian kuuma, milloin liian kylmä, ruoka on huonoa, liian kallista yms.


      • vaan jostain
        Kun pääasia jää sivuun kirjoitti:

        En ole kateellinen tarjoilijan saamasta tipistä. Annan mieluusti hyvästä palvelusta ja esim kivasta ravintolaillasta hyvän tipin, yleensä niin, että sitä on varmasti vähintää se, mitä opas neuvoo. Toisinaan vien vaikka lähtöpäivänä jonkun pikku Suomi-aiheisen lahjan. Minä en ainakaan huomannut että suomalaisuus olisi jotenkin huono juttu. Moni myyjä sanoi että ainoastaan suomalaiset palaavat ostoksille liikkeeseen jos he ovat luvanneet tulla myöhemmin. Toisaalta olen kuullut että juuri ujot suomalaiset ovat suosikkikansaa, kun on tarvis tehdä tavanomaista parempi tili oli sitten kyse tuotteen tai palvelunmyynnistä.

        Tippauskulttuuriin kuulemma Egyptissäkin kuuluu sen antaminen mahdollisimman huomaamattomasti esim antamalla ravintolaskun maksuksi tasaraha tai jätämällä vaihtorahat pöytään. Sen pyytäminen ei ilmeisesti ole vastaavalla tavalla huomaamatonta, koska rahaa ja tavaroita tullaan kaivelemaan laukustakin ennen kun ehdin niitä ojentaakaan. Itse kun sain ostosten kaupantekijäisinä pienen papuryskirjanmerkin ei tullut mieleenkikään sanoa, että annapa niitä kymmenen. Annatteko te jonkun vieraan tonkia laukkuanne ja valita sieltä haluamiaan tavaroita? Minä en.

        Sanottakoon vielä, että kyllä toki on olemassa pihiä turismiakin. Esim yleisen vessan ovella, jossa ei ollut paperia saatavilla, mummo myi sitä 0,15 euron hintaan. Ranskaa puhuva turistiryhmä käymättä kaikki edes vessassa rohmusivat kopasta parikin paperimyttyä ja tunkivat kasseihinsa kun kerran ilmaiseksi sai. Valokuvaan järjestäytyneet lapset eivät saaneet mitään, vaikka pieni palkka kuvasta olisi ehkä ollut paikallaan.

        Ehkäpä kyse on luontaisesta tasapainosta. Kun joltain jää aiheellinen tippi saamatta, hän ottaa sen kaksin verroin toiselta. Kun joku tulee maksaneeksi vessareissusta vaikka 10 euroa, hän päättää käydä sen perusteella koko reissun ilmaiseksi kaikissa vessoissa.

        Hyviä ja kokemuksellisia matkoja vaan kaikille, Egyptiin tai sitten muualle. Kaikesta huolimatta en kadu tätä matkaa, mutta jatkossa ehkä menen uusiin kohteisiin tai niihin, joista olen pitänyt enemmän.

        Tämän ketjun tarkoitus ei ollut paheksu juomarahakulttuuria tai innokasta kauppaamista, vaan "juomarahan" vaatimista esimerkiksi mokkakenkien lankkaamisesta silloin kun kenkien omistaja ei sitä ole tilannut eikä edes ehdi huomata toimenpiteen tapahtuvan.

        juomarahasta! Alkuperäisessä kirjoituksessa oli pari muutakin huomiota maasta kun juomarahan antaminen.

        Mitäs sanotte turistipoliista, joka keräsi lasten saamat jutut omaan taskuunsa? Tai museon lipuntarkastajasta, jolle piti maksaa siitä että tarkastaa ostetun lipun.

        Ei minusta kuulosta enää miltään normaalilta juomarahan antamiselta tarjoilijalle, jonka palkka koostuu osin niistä. Sen nyt kaikki tajuaa.

        Itse kun kävin Egyptissä, opas sanoi että 40% virkamiehistä ja poliiseista pyytää tai vähintään ottaa vastaan lahjuksia, jotta virka-asiat alkavat toimia kuten niiden muutoinkin pitäisi.


      • kun jostain syystä
        vaan jostain kirjoitti:

        juomarahasta! Alkuperäisessä kirjoituksessa oli pari muutakin huomiota maasta kun juomarahan antaminen.

        Mitäs sanotte turistipoliista, joka keräsi lasten saamat jutut omaan taskuunsa? Tai museon lipuntarkastajasta, jolle piti maksaa siitä että tarkastaa ostetun lipun.

        Ei minusta kuulosta enää miltään normaalilta juomarahan antamiselta tarjoilijalle, jonka palkka koostuu osin niistä. Sen nyt kaikki tajuaa.

        Itse kun kävin Egyptissä, opas sanoi että 40% virkamiehistä ja poliiseista pyytää tai vähintään ottaa vastaan lahjuksia, jotta virka-asiat alkavat toimia kuten niiden muutoinkin pitäisi.

        haluat nähdä asian perusteettoman laajasti.

        Mistä olet keksinyt, että minulla oli liian kuuma tai kylmä tai ruoka oli pahaa tms? Tällaista en ole kirjoittanut ollenkaan. Lue vaikka aloitusviesti kunnolla. Se keskittyi paikallisiin rahanpyytämistapoihin, ja tosiaan painopiste ei ollut edes niissä normaaleissa kuten juomarahoissa ym.

        Ilmat oli mitä parhaimmat ja ruoka oli melkein joka kerralla hyvää. Myöskään minua ei häirinnyt keskeneräinen ympäristö, kuten olen monen kuullut sanovat epäkohdaksi. Olisi varmaan pitänyt alkuun kirjoittaa lisäksi kaikki ne kohdat, jotka olivat mielestäni onnistuneita. Niitäkin oli monta.

        Onko sinulla joku erityinen syy olla noin vihainen siitä, jos kaikki eivät pidä ilmeisesti sinun suosikkikohdettasi kaikilta kohdin hyvänä?

        Vastaa toki siihen, mitä mieltä olet siitä että turistipoliisi keräsi lapsille annetut pikkuesineet omaan taskuunsa!


      • lässytä
        viimeisen kerran kirjoitti:

        Hyvä että lopetat. Kyllä on tullut jo selväksi, että sinun kaltaistesi ei pidä matkustella lomalla kovinkaan kauas pihapiiristäsi, ehkä korkeintaaan kilometrin päähän.
        Sinullahan menee lomat piloille tuolla ulkomailla, jos et todella pysty niistä nauttimaan vaan aina etsit jostain valitettavaa.
        Ovat muuten kanssamatkustajille melkoinen riippa tälläiset, milloin on liian kuuma, milloin liian kylmä, ruoka on huonoa, liian kallista yms.

        enää, perseluomi ! Taidat olla sinä se, joka ei ole koskaan sitä Äkäslompoloa pidemmälle matkannut. Fakta on, että Egypti on korruptoitunut kehitysmaa jossa kulkutaudin tartunnan mahdollisuus on jopa vielä suurempi kuin paskakärpäsen pörinä paikallisen 5 tähden hotellin keittiössä.


      • hippie1
        kun jostain syystä kirjoitti:

        haluat nähdä asian perusteettoman laajasti.

        Mistä olet keksinyt, että minulla oli liian kuuma tai kylmä tai ruoka oli pahaa tms? Tällaista en ole kirjoittanut ollenkaan. Lue vaikka aloitusviesti kunnolla. Se keskittyi paikallisiin rahanpyytämistapoihin, ja tosiaan painopiste ei ollut edes niissä normaaleissa kuten juomarahoissa ym.

        Ilmat oli mitä parhaimmat ja ruoka oli melkein joka kerralla hyvää. Myöskään minua ei häirinnyt keskeneräinen ympäristö, kuten olen monen kuullut sanovat epäkohdaksi. Olisi varmaan pitänyt alkuun kirjoittaa lisäksi kaikki ne kohdat, jotka olivat mielestäni onnistuneita. Niitäkin oli monta.

        Onko sinulla joku erityinen syy olla noin vihainen siitä, jos kaikki eivät pidä ilmeisesti sinun suosikkikohdettasi kaikilta kohdin hyvänä?

        Vastaa toki siihen, mitä mieltä olet siitä että turistipoliisi keräsi lapsille annetut pikkuesineet omaan taskuunsa!

        Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
        Kävimme juuri viikko sitten Egyptissä. Jo on törkeät käytöstavat eikä se ollut yhtään kivaa. Tuskinpa me enää Egyptiin mennä sen verran pelästyimme, että "ryöväsivät" meidät putipuhtaaksi. Onneksi menimme kertomaan omalle oppaalle, josta sitten tilanteen selvittyä saimme omamme takaisin mitä meiltä vietiin.

        Saimme eteemme huijareita ja suoraan tyrkyttämistä, josta ei mitään peritty ja hetken päästä tuli perimään summaa vaikka itse tyrkytti ettei maksa mitään. Yms kaikkee enkä enää halua sitä muistella.

        Positiivinen puoli, että varma aurinko paistoi lämpimästi ja kirkas vesi. Mutta tuo käytöstavat pilasi meidän osaltamme. Viikko riitti tosi hyvin ainakin meillä.

        Joka tapauksessa tämä matka avarsi silmämme ja opimme olemaan varuilla vaikka toki tiesimme mahdollisesta vaarasta mutta emme varautuneet tuota häikäilemättömään käytökseen.


      • taskuun
        kun jostain syystä kirjoitti:

        haluat nähdä asian perusteettoman laajasti.

        Mistä olet keksinyt, että minulla oli liian kuuma tai kylmä tai ruoka oli pahaa tms? Tällaista en ole kirjoittanut ollenkaan. Lue vaikka aloitusviesti kunnolla. Se keskittyi paikallisiin rahanpyytämistapoihin, ja tosiaan painopiste ei ollut edes niissä normaaleissa kuten juomarahoissa ym.

        Ilmat oli mitä parhaimmat ja ruoka oli melkein joka kerralla hyvää. Myöskään minua ei häirinnyt keskeneräinen ympäristö, kuten olen monen kuullut sanovat epäkohdaksi. Olisi varmaan pitänyt alkuun kirjoittaa lisäksi kaikki ne kohdat, jotka olivat mielestäni onnistuneita. Niitäkin oli monta.

        Onko sinulla joku erityinen syy olla noin vihainen siitä, jos kaikki eivät pidä ilmeisesti sinun suosikkikohdettasi kaikilta kohdin hyvänä?

        Vastaa toki siihen, mitä mieltä olet siitä että turistipoliisi keräsi lapsille annetut pikkuesineet omaan taskuunsa!

        Lapsille annetut tarrat, kynät ym päätyvät läheisten kauppiaiden ja turistipoliisien taskuun

        Se että kerääjä oli turistipoliisi, on tietenkin väärin. Nuo lapset on valjastettu tuohon työhön. Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmas kun kokee saman, sielläkin pienet tytöt myyvät kadulla ruusuja ja rahat kerää sitten paikallinen mafia, tytöille ei jää mitään. Taas ensi kesänä suomeenkin rantautuu "katusoittajia" Romaniasta ja muista Itä-blokin maista, heidät kuskataan kauppojen eteen "soittamaan", kerätään hienolla mersulla illalla pois ja saadut roposet siirtyvät toiseen taskuun, se siitä. Ei tarvitse Egyptiin asti matkustaa nähdäkseen omaperäisiä rahankeräystapoja.

        Olen useamman kerran ylittänyt rajan Eilat/Taba, surkuhupaisempi tapaus oli kun Egyptiläiset tulli- ja rajaviranomaiset keräsivät kaikilta bussin matkustajilta vesipullot pois, syynä oli pelko koleran leviämisestä !! Syynähän heillä tietenkin oli se ettei ressukoilla ollut vettä !
        Tämä siis tapahtui Egyptiin päin mennessä.

        Korruptiosta, ei Egypti nyt sentäs maailman korruptunein maa ole, se tulee siellä vaan niin selvästi turistien silmien eteen. Onhan korruptiolla eroja, jos saantina on leluja, kyniä, muutama punta, kuin miljoonat eurot ?

        Egyptissä pääsee niin tungettelevistä kauppiaista kuin muistakin häiritsijöistä eroon yhdellä lauseella, en nyt tässä viitsi sitä kertoa, (foorumin säännöt kieltävät sellaisen tekstin), mutta kun hiukan perehtyy arabikulttuuriin niin kyllä se sanonta selviää.


    • sanottuna

      Kulttuurishokki. Muualla maailmassa ei käyttäydytä samallailla kuin meillä Suomessa. Se on joko hyväksyttävä tai pysyttävä kotona television ääressä. Minä aion matkustaa myös Egyptiin uudelleen kunhan saan taas finanssit kuntoon. Jollekkin vastaan heti, että olen käynyt näissä tosi kalliissa maissa. Erilainen kulttuuri se niissäkin on esim Sveitsissä ja USA:ssa.
      Kaikille hauskaa ja antoisaa Egyptin kevättä.

    • lyhyt lentomatka

      "Jos oikein pinnistän, keksin hyviksi puoliksi varman aurinkokohteen, jo tähän aikaan vuodesta mahdollisuuden 25 asteen lämpötiloihin, lyhyen lentoajan ja sen että viikon loma kestää vain viikon"

      Nämä toiveesi toteutuvat ilman mainitsemisiasi rasitteita EILATISSA:

    • aina..

      mene niin.
      me tilattiin 2 pulloa olutta oldmarketin baarissa.
      maksettiin heti pyydetty 60 egp.kun yleensä saa odottaa että joku tois laskun ja vielä vaihtorahan.
      tarjoilija toi 1 pullon ja 2 lasia,katsottiin että olipa kallista.maksettiinko 60 2 lasista.kusetti meitä.juotiin ne ja pöydästä kytättiin tarjoilijaa mutta ei näkynyt, oltiin lähdössä pois ,kun yxkax tarjoilija huusi että toinen pullo juomatta,istukaa alas ja nauttikaa oluesta.

    • paska muslimimaihin

      sitä saa mitä tilaa.

      • Tunisiassa, Marokossa ja Eg...

        ja vaikka tunnistankin tiettyjä ikäviä piirteitä juuri Egyptiin liittyviksi, sanon kyllä, että muslimi- ja arabikulttuuriin sinänsä ei kuulu epärehellisyys. Se on henkilökohtainen piirre, joka toisissa on ja toisissa ei, ja piirre, johon joku yhteisö suhtautuu tavalla ja toinen yhteisö toisella tavalla.


      • Miten mitataan??
        Tunisiassa, Marokossa ja Eg... kirjoitti:

        ja vaikka tunnistankin tiettyjä ikäviä piirteitä juuri Egyptiin liittyviksi, sanon kyllä, että muslimi- ja arabikulttuuriin sinänsä ei kuulu epärehellisyys. Se on henkilökohtainen piirre, joka toisissa on ja toisissa ei, ja piirre, johon joku yhteisö suhtautuu tavalla ja toinen yhteisö toisella tavalla.

        Mikä on epärehellisyys, varkausko? Entä se jatkuva silmäänkuseminen, vaihtorahasta saa aina tapella. Taksimatkan hinta kymmenkertaistuu sovitusta, drinkeissä ei ole alkoholia nimeksikään. Pilipali tuotteissa on 50 kertainen lähtöhinta. Pari kertaa muslimimaassa käyneenä aion nauttia lomastani, vältän pohjoisafrikkalaisia maita, ja erityisesti Egypti.


      • Eroa on
        Miten mitataan?? kirjoitti:

        Mikä on epärehellisyys, varkausko? Entä se jatkuva silmäänkuseminen, vaihtorahasta saa aina tapella. Taksimatkan hinta kymmenkertaistuu sovitusta, drinkeissä ei ole alkoholia nimeksikään. Pilipali tuotteissa on 50 kertainen lähtöhinta. Pari kertaa muslimimaassa käyneenä aion nauttia lomastani, vältän pohjoisafrikkalaisia maita, ja erityisesti Egypti.

        Epärehellisyys on sitä, että antaa väärin rahasta takaisin, sovitun kokonaishinnan päälle tulee jotain muita kuluja, joista ei yllättäen ole muistettu mainita, sitä että ravintolassa laskuun lisätään annoksia, joita ei ole tilattu.

        Röyhkeys on sitä, että ilmoittaa itse, kuinka paljon haluaa juomarahaa, jonka antaminen ja määrä on periaatteessa antajan päätettävissä, sitä että sovittu taksimaksu onkin per henkilö tai dollareita, sitä että jonkun lahjan saatuaan sanoo haluavansa kymmenen lisää, sitä että wc:ssä käynti maksaa 10 euroa.

        Kulttuurien erilaisuutta ja paikallista tapaa on se, että tuotteesta pyydetään alkuun kymmenkertainen hinta tai että kauppaa mainostetaan hyvinkin sitkeästi.

        Näin minä määrittelisin, näin äkkiseltään. Ihmettelen kyllä, että monesta nämä kaikki edellä mainitut aspektit ovat yhtä samaa normaalia paikallisuutta, joka pitää vaan vastaanottaa sellaisenaan kun se on. Kyllähän Suomen Lappi on turistipaikka ja kallis, mutta rahasta ei varmaankaan anneta yhtä usein väärin takaisin tarkoituksellisesti kun jossain muussa maassa.


      • sinne vaan
        Eroa on kirjoitti:

        Epärehellisyys on sitä, että antaa väärin rahasta takaisin, sovitun kokonaishinnan päälle tulee jotain muita kuluja, joista ei yllättäen ole muistettu mainita, sitä että ravintolassa laskuun lisätään annoksia, joita ei ole tilattu.

        Röyhkeys on sitä, että ilmoittaa itse, kuinka paljon haluaa juomarahaa, jonka antaminen ja määrä on periaatteessa antajan päätettävissä, sitä että sovittu taksimaksu onkin per henkilö tai dollareita, sitä että jonkun lahjan saatuaan sanoo haluavansa kymmenen lisää, sitä että wc:ssä käynti maksaa 10 euroa.

        Kulttuurien erilaisuutta ja paikallista tapaa on se, että tuotteesta pyydetään alkuun kymmenkertainen hinta tai että kauppaa mainostetaan hyvinkin sitkeästi.

        Näin minä määrittelisin, näin äkkiseltään. Ihmettelen kyllä, että monesta nämä kaikki edellä mainitut aspektit ovat yhtä samaa normaalia paikallisuutta, joka pitää vaan vastaanottaa sellaisenaan kun se on. Kyllähän Suomen Lappi on turistipaikka ja kallis, mutta rahasta ei varmaankaan anneta yhtä usein väärin takaisin tarkoituksellisesti kun jossain muussa maassa.

        Lappiin vaan kaikki turistit. Rahasta ei anneta väärin thakhaishin kun ei anneta ollenkaan. Kaikki shamaanit ja lapinjuomat on ihan aitoa tavaraa, samoin tuliaiskauppojen tuotteet. Halapaa ei ole, mutta rahalla saa ja porolla pääsee.
        Suomessahan on niin mahdottoman mukavaa ja rehellistä ja palvelualtista väkeä joka paikassa, ettei täältä henno edes muualle matkustaa...
        Köyhät mennöö etelään. Ja jotkut minne tykkää eikä käy vitisemässä palstoilla, jos ei osaa olla maassa maan tavalla!
        Hitto, että osaa jotkut olla juntteja!


    • pvt

      Siis todellakaan yhtään vähättelemättä kokemuksiasi, jotka aidosti kuulostivat ikäviltä, en voi kuin jälleen kerran ihmetellä, miten erilaisen kokemuksen toinen ihminen voi samasta paikasta saada!

      LÄhdin tammikuussa Hurghadaan 2 viikoksi odottamatta yhtään mitään muuta kuin aurinkoa. Loma ylitti kaikki odotukseni monin verroin ja lähdenkin samaan paikkaan uudelleen todennäköisesti syksyllä.

      Mikä teki vaikutuksen? Kuten useimmiten muillakin matkoillani: ihmiset. En ole erityisen kiinnostunut nähtävyyksistä vaan tykkään hengailla ihan muuten vaan tavallisen elämän keskellä.

      Matkaseuralaiseni kanssa päivittelimme moneen kertaan, miten mukavia, ystävällisiä, fiksuja¨ja huumorintajuisia ihmisiä tapaamamme egyptiläiset olivatkaan!

      Kaupanteko oli hauskaa ja miellyttävää, ja eräskin kauppias lähti pienet kaupat tehtyämme viemään minut soukin nettikahvilaan, jota tuskin olisin itsekseni löytänyt. Kahvila oli täynnä, mutta minulle tehtiin (vastusteluistani huolimatta) tilaa. Kauppias lähti putiikkiinsa ja kysyi ennen lähtöään, löydänkö varmasti tieni pois sieltä vai haluanko että hän tulee hakemaan minut?

      Marketin jonosta meidät ohjattiin toiselle kassalle, jotta meidän ei tarvitsisi jonottaa (tämä kylläkin hävetti)

      Juu, joskus joku työnsi käteeni jotain mitä en halunnut, ja minä työnsin sen takaisin ja sanoin "ei kiitos". Joo, joskus joku jalla jallan rahastaja pyysi kyydistä viittä puntaa ja nauroi kanssamme kun kerroimme tietävämme oikean taksan. Erään taksikuskin hinta nousi vuorokaudessa nelinkertaiseksi. Kun huomautimme siitä, hän kertoi lapsilukunsa lisääntyneen tällä välin ja kaikilla oli hauskaa... hinnassa päädyimme hyvin kohtuulliseen kompromissiin.
      Kyllä,kyllä, kauneushoitolan omistaja jallitti meitä joka päivä, mutta päädyimme hänen kanssaan pitkiin, filosofisiin ja hauskoihin keskusteluihin - emmekä käyttäneet hänen palveluksiaan mutta lupasimme kylläkin rukoilla hänen bisneksiensä puolesta...

      Hymy nousee huulille ja kaipaus mieleen, kun ajattelen Hurghadassa tapaamiamme ihmisiä, ihan ykkösenä siivoojamme Samir, joka mm. kiikutti meille 3 litraa viiniä pyytämättä ja yllätyksenä :)

      Voi vitsi, tulispa pian syksy ja pääsisin takaisin!!!

      • täälläkin

        Tosiaan vähättelemättä kenenkään kokemuksia, mutta olet varmaan huomannut lukiessasi, että tänne kirjoittelevat henkilöt jotka eivät ole käyneet lähelläkään Egyptiä, eivätkä tiedä maasta mitään.
        Toinen ryhmä on sitten nämä matkaajat jotka löytävät valittamista matkaavat minne vain.
        Tottakai saa ja pitääkin ilmaista myös negatiivisia puolia, koska niitäkin on joka paikassa, matkustat minne päin maailmaa tahansa.
        Mutta tuo niiden esittämistyyli, se osoittaa kyllä kirjoittajasta ettei itsetunto ole täysin kohdallaan. Yritetään esittää suurta maailman valloittajaa, jolle alkuperäinen väestö on pelkkää pohjasakkaa. Joka matkalla on näitä tyyppejä, jotka esiintymisellään pilaavat siinä samalla muidenkin matkaa. Nostan hattua oppaille jotka haukutaan siinä samalla kun valitetaan joka asiasta.
        Oma käytös ja suhtautuminen on merkittävä asia mitä saat vastaan, eli, sitä niität mitä kylvät.
        Loppujen lopuksi, kukin taaplaa tyylillään, annetaan kaikkien kukkien kukkia.
        Hyviä matkoja kaikille, niin Egyptiin kuin muuallekin !


      • Tosi reissaaja
        täälläkin kirjoitti:

        Tosiaan vähättelemättä kenenkään kokemuksia, mutta olet varmaan huomannut lukiessasi, että tänne kirjoittelevat henkilöt jotka eivät ole käyneet lähelläkään Egyptiä, eivätkä tiedä maasta mitään.
        Toinen ryhmä on sitten nämä matkaajat jotka löytävät valittamista matkaavat minne vain.
        Tottakai saa ja pitääkin ilmaista myös negatiivisia puolia, koska niitäkin on joka paikassa, matkustat minne päin maailmaa tahansa.
        Mutta tuo niiden esittämistyyli, se osoittaa kyllä kirjoittajasta ettei itsetunto ole täysin kohdallaan. Yritetään esittää suurta maailman valloittajaa, jolle alkuperäinen väestö on pelkkää pohjasakkaa. Joka matkalla on näitä tyyppejä, jotka esiintymisellään pilaavat siinä samalla muidenkin matkaa. Nostan hattua oppaille jotka haukutaan siinä samalla kun valitetaan joka asiasta.
        Oma käytös ja suhtautuminen on merkittävä asia mitä saat vastaan, eli, sitä niität mitä kylvät.
        Loppujen lopuksi, kukin taaplaa tyylillään, annetaan kaikkien kukkien kukkia.
        Hyviä matkoja kaikille, niin Egyptiin kuin muuallekin !

        Olen matkustellut, ja tosi paljon. Voin sanoa että maailma on tuttu. Pohjoisafrikasta ei ollut muuta kokemusta kun 2 viikkoa Tunisiassa ja viikko Algarvessa. Nuorempi veljeni täytti 60, ja piti synttärijuhlat Hurghadassa. Porukalla piti tietysti sinne mennä. Kokemukseni Egyptistä on vain 1 viikko. Se viikko oli liikaa. Mistä te löydätte rehellisiä ja ystävällisiä arabeja? Miten voitte nauttia lomasta niissä olosuhteissa? Jokainen taplaa tyylillään ja lompakon mukaan, minulle ei tulisi mieleenkään matkustaa uudestaan Egyptiin.


      • että kylmäksi
        Tosi reissaaja kirjoitti:

        Olen matkustellut, ja tosi paljon. Voin sanoa että maailma on tuttu. Pohjoisafrikasta ei ollut muuta kokemusta kun 2 viikkoa Tunisiassa ja viikko Algarvessa. Nuorempi veljeni täytti 60, ja piti synttärijuhlat Hurghadassa. Porukalla piti tietysti sinne mennä. Kokemukseni Egyptistä on vain 1 viikko. Se viikko oli liikaa. Mistä te löydätte rehellisiä ja ystävällisiä arabeja? Miten voitte nauttia lomasta niissä olosuhteissa? Jokainen taplaa tyylillään ja lompakon mukaan, minulle ei tulisi mieleenkään matkustaa uudestaan Egyptiin.

        ei tämä kohde jätä ketään? Kokemuksia löytyy, joko hienoja ystävyyssuhteita tai ikäviä pettymyksiä. Siinä mielessä ei ole turha reissu. Kerran voi kokeilla joka kolkkaa.


      • pitikin
        Tosi reissaaja kirjoitti:

        Olen matkustellut, ja tosi paljon. Voin sanoa että maailma on tuttu. Pohjoisafrikasta ei ollut muuta kokemusta kun 2 viikkoa Tunisiassa ja viikko Algarvessa. Nuorempi veljeni täytti 60, ja piti synttärijuhlat Hurghadassa. Porukalla piti tietysti sinne mennä. Kokemukseni Egyptistä on vain 1 viikko. Se viikko oli liikaa. Mistä te löydätte rehellisiä ja ystävällisiä arabeja? Miten voitte nauttia lomasta niissä olosuhteissa? Jokainen taplaa tyylillään ja lompakon mukaan, minulle ei tulisi mieleenkään matkustaa uudestaan Egyptiin.

        Porukalla piti tietysti sinne mennä.

        Siinähän se. PITI MENNÄ. Tajusitko ?


      • Nimetön
        pitikin kirjoitti:

        Porukalla piti tietysti sinne mennä.

        Siinähän se. PITI MENNÄ. Tajusitko ?

        Haluan tuoda myös oman näkökulmani keskusteluun.Aluksi haluan selvitää että olen matkustanut paljon muslimimaissa.Egyptissä olen viettänyt yht. 5 viikoa.Viimeisimmät kaksi viikkoa ovat n.puolentoista viikon takaa.Egypti on ollut minulle aina tärkeä paikka,erityisesti historian ja punaisenmeren upeuden vuoksi.En ole matkustanut sinne siksi että kokisin paikalliset ihmiset,jotenkin erityisen ystävällisiksi.Olen vaan yrittänyt tulla toimeen heidän kanssaan,vaikka en kaikista ole pitänytkään.Ensimmäisen matkani egyptiin tein noin kymmenen vuotta sitten ja ihastuin silloin mm.Luxoriin.Edelleen olen sitä mieltä,että Luxor,Assuan ja Kairo ovat matkustamisen arvoisia paikkoja.Siellä paikallisten ihmisten kanssa turistessa voi löytää suurta inhimillisyyttä ja aitoa ystävällisyyttä.Suosittelen näitä paikkoja edelleen lämpimästi.Toisin on käynyt Hurghadan.


    • on helpompaa

      Egyptissä on hyvin erilainen kulttuuri kuin meillä täällä Pohjolassa, ja se pitäisi muistaa kun siellä matkustaa. Ei voi odottaa samaa kuin mitä Suomessa on.

      Eivät kauppiaat ole niin kovia ja agressiivisia kauppamiehiä vain kettuillakseen turisteille, vaan elääkseen ja elättääkseen perheensä ja jopa sukunsa. Tinkiminen kuuluu kulttuuriin. Siihen kuuluu myös, että köyhiä ja vähäosaisia autetaan. Näin se taitaa Suomessakin olla. Egyptiläiset ovat mielestäni pääsääntöisesti hyvin ystävällisiä ja avuliaita. Toki löytyy vastakohtiakin, mistä ei löytyisi.

      Tuputtajista ja perässäkävelijöistä selviää kun tekee selväksi ettei halua heidän palvelujaan tai tuotteitaan. Painokkaasti "ei kiitos" yleensä riittää. Se on vähän itsestäänkin kiinni miten heihin suhtautuu. Jos rupeaa katselemaan heidän tuotteitaan ja ottaa käteen, siitä he varmasti innostuvat. Kyllä he lopulta huomaavat että tuo ei osta, kävelköön vaikka kilometrin perässä. Muutama arabiankielinen sana tehostaa sanomaa.

      Vähän kannattaa itsekin miettiä mistä maksaa. En antaisi museon lipuntarkastajalle rahaa, ellei nyt satu olemaan kovin avulias tai mukava tyyppi. Pitää tehdä selväksi että tiketti on ostettu ja se saa riittää. Taksissa sopii hinnan selvästi etukätee ja jos kuski määränpäässä rupeaa vaatimaan enemmän kuin oli sovittu mainitsee turistipoliisin niin eiköhän vaatimukset lopu. Kun oppii tuntemaan kulttuuria tietää mistä palveluksista he haluavat rahaa, joten niitä oppii välttämään. Oppat yleensä kertovat myös hyviä vinkejä. Ja eihän me kotimaassakaan haluta itseämme huijattavan vaan vähän katsotaan mihin rahamme työnnämme.

      Ravintolassa tippaus kuuluu asiaan, mutta jos palvelu ei tyydyttänyt ei tarvitse tipata enempää kuin mitä laskuun on jo kirjoitettu. Ei siitä putkaan heitetä. Jos ruoka ei ole se mitä olit tilannut voi siitä sanoa tarjoilijalle, eiköhän asia korjaannu.

      Olen huomannut joidenkin kauppiaiden tajunneet että suomalaiset haluavat katsella rauhassa eivätkä pidä tuputtamisesta. Ehkä tämä yleistyy joskus, tai sitten ei :)

      • Anonyymi

        Kesäkuu 2019 - kokemuksia

        Omat kokemukseni Egyptistä ovat lähes päinvastaiset. Turismi on kuolemassa, joten jopa nämä turistirysän kaupittelijat ovat kohteliaampia.

        Tottakai löytyy koijareita, mutta tinkimällä ja maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.

        Hintataso on TODELLA edullinen. Vaikka sinua ”huijattaisiin” maksamaan vähän ekstraa, tai antamaan parikymppiä tippiä, on se silti vain euron.

        Ravintoloissa syöt kuin kuningas kymmenellä eurolla. Ja uber kuljettaa tunnin matkan alle vitosella. Viikon aikana kallein uber matkani oli 9e lentokentältä (noin 50km) muuten matkat olivat poikkeuksetta euron tuntumassa. Uber kuskit ovat myös ne rehellisimmät, koska uber valvoo laatua. Normaalit taksit koijaa.

        Egyptiläinen on ystävällinen, ja loppupeleissä kun uskaltaudut sinne kansan sekaan, olet niin sydämellisesti tervetullut heidän maahansa että se välillä jopa ujostuttaa juroa länsimaalaista.

        Älä usko pelottelua, lähde Egyptiin. Se on tällähetkellä turvallinen (levottomuuksista on lähes 10 vuotta) se on halpa!!!

        Kaksi ihmistä - lennot - 5 tähden hotellit ja ylellinen elintapa vei viikossa alle 2000e!

        Reppureissaaja ja seikkailija selviäisi varmaan alle tonnilla helposti. Itse ajattelimme että lomalla ei niin lasketa. (Hinta sisälsi kaikki nähtävyydet - tuntien tutkimusretkiä pyramidellä - 5 tunnin hevosratsastus auringonlaskussa Saharassa jne. Kokemuksia joita voi vain haltioissaan muistella)

        Lapset pelaavat kanssasi palloa ja nuoret naiset ihailevat länsimaalaisia haltioissaan.

        Ainoana vinkkinä - opettele sanomaan ”EI” tarpeeksi jyrkästi mutta kohteliaasti. Saat olla rauhassa ja ”koijari” väistyy takavasemmalle, kuitenkin toivottaen hyvää lomaa ja ”Welcome to Egypt”


    • Anonyymi

      Kesäkuu 2019 - kokemuksia

      Omat kokemukseni Egyptistä ovat lähes päinvastaiset. Turismi on kuolemassa, joten jopa nämä turistirysän kaupittelijat ovat kohteliaampia.

      Tottakai löytyy koijareita, mutta tinkimällä ja maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.

      Hintataso on TODELLA edullinen. Vaikka sinua ”huijattaisiin” maksamaan vähän ekstraa, tai antamaan parikymppiä tippiä, on se silti vain euron.

      Ravintoloissa syöt kuin kuningas kymmenellä eurolla. Ja uber kuljettaa tunnin matkan alle vitosella. Viikon aikana kallein uber matkani oli 9e lentokentältä (noin 50km) muuten matkat olivat poikkeuksetta euron tuntumassa. Uber kuskit ovat myös ne rehellisimmät, koska uber valvoo laatua. Normaalit taksit koijaa.

      Egyptiläinen on ystävällinen, ja loppupeleissä kun uskaltaudut sinne kansan sekaan, olet niin sydämellisesti tervetullut heidän maahansa että se välillä jopa ujostuttaa juroa länsimaalaista.

      Älä usko pelottelua, lähde Egyptiin. Se on tällähetkellä turvallinen (levottomuuksista on lähes 10 vuotta) se on halpa!!!

      Kaksi ihmistä - lennot - 5 tähden hotellit ja ylellinen elintapa vei viikossa alle 2000e!

      Reppureissaaja ja seikkailija selviäisi varmaan alle tonnilla helposti. Itse ajattelimme että lomalla ei niin lasketa. (Hinta sisälsi kaikki nähtävyydet - tuntien tutkimusretkiä pyramidellä - 5 tunnin hevosratsastus auringonlaskussa Saharassa jne. Kokemuksia joita voi vain haltioissaan muistella)

      Lapset pelaavat kanssasi palloa ja nuoret naiset ihailevat länsimaalaisia haltioissaan.

      Ainoana vinkkinä - opettele sanomaan ”EI” tarpeeksi jyrkästi mutta kohteliaasti. Saat olla rauhassa ja ”koijari” väistyy takavasemmalle, kuitenkin toivottaen hyvää lomaa ja ”Welcome to Egypt”

    • Anonyymi

      Sitten siellä löytyy näitä ”hierojaa ” mitkä koijaa vanhempia naisia minkä vaan kerkiää.. aika sinisilmäisiä, vaaleanpunaisilla lasilla.

    • Anonyymi

      Mä en koskaan matkusta maahan, jossa on kieroutunut uskonto ja naisen asema vuohesta yksi pykälä ylöspäin.

    • Älkää helvetissä matkustako mihinkään islamilaiseen maahan!
      He vihaavat valkoisia kristittyjä yli kaiken.

    • Anonyymi

      Just nyt Egyptissä.
      4 viikkoa 5 tähden all inclusive hotellissa lentoineen vain 1600 euroa.

    • Anonyymi

      Aloittajan kommentista huomaa, että hän on matkustanut Egyptiin johonkin turistirysään ja käynyt vain turistikohteissa. Hänellä ei ole omakohtaista kokemusta tutustumisesta paikalliseen väestöön turistikohteiden ulkopuolella.
      Olen käynyt Egyptissä lukemattomia kertoja sekä ryhmän mukana että omatoimisesti. Lisäksi olen opetellut arabian kielen alkeet. Niillä pääsee pitkälle varsinkin jos osaa numerot sekä puhuen että kirjoitettuina.
      Kyllä. Turistikohteissa yritetään myydä krääsää ylihintaan tyrkytystyyliin. Sitä ei tarvitse ostaa. Senkun sanoo: No thank you ja lähtee kävelemään eteenpäin. Tämä pätee myös kerjäläisiin. Jos sinnikkäästi seuraavat, voi sanoa : "Imsi" = häivy. Toimii aina.
      Mielestäni ei pidä yleistää turistikohdeiden egyptiläisiä niiden ulkopuolella asuviin. Noin yleensä ottaen egyptiläiset ovat lämminsydämisiä, auttavaisia, ystävällisiä ja ylen määrin kiinnostuneita heidän joukkoonsa eksyneestä ulkomaalaisesta. Moni heistä on opiskellut englantia koulussa mutta kynnys puhua sitä on suuri ja vanhempi väestö ei puhu sitä laisinkaan.
      Monikaan aloittajan kommentti ei vaan pidä paikkaansa. Esim taksista olen aina maksanut sen hinnan, jonka olen ennen matkaa sopinut. Eikä minulta ole pyydetty museoissa mitään maksua pääsymaksun lisäksi. Joskus olen tippiä antanut näille innokkaille museoissa oleville valojan syttäjille.
      Tässä vielä yksi muisto egyptiläisten rehellisyyttä epäileville: Muutama vuosi sitten menin ystäväni kanssa kahvilaan Kairossa. Ostimme molemmat valtavat jäätelöannokset , erilaisia jäätelöpalloja , suklaakastiketta, vohvelia jne. Söimme ne ja maksoimme laskun. Lähdimme ulos. Ulos päästyämme tarjoilija juoksi peräämme. Selitti, että meiltä oli vahingossa veloitettu viereisen pöydän lasku ja että tässä takaisin ylimaksetut rahat!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe