Leivon itse leipäni. Ei tarvitse niellä säilöntäkemikaaleja. Sitä paitsi se tulee halvemmaksikin.
Leivän hinta.
6
277
Vastaukset
Kaupan leipähyllyssä näkee uskomattomia kilohintoja: jopa 10 euroa! Kilohintoja vertailemalla löytää halvempiakin vaihtoehtoja, mutta silti hinnat ovat raaka-aineitten kustannuksiin nähden kohtuuttomat. Hesarista juuri katselen, että kaupan osuus esimerkkileivän hinnassa on eurosta 37 senttiä, raaka-aineitten 11 senttiä. Säilyviähän ne teolliset leivät ovat, mutta hirvittää katsoessa sitä lisäaineluetteloa. Pakastamisen aikakautena ei leivän vanheneminen ole ongelma.
Leivon itse sämpylöitä , rieskoja ja patonkeja, ruisleipääkin kokeillut huonolla menestyksellä.
Leipäkoneet tekevät uutta tulemistaan. Minä petyin omaani ja luovuin isosta rohjakkeesta.
Eilen tein tupla-annoksen perunamuusia, tänään taputtelen siitä jauhojen kanssa ohuet perunarieskat.- minäkin iso rohjake
väkinsinkin tulee mieleen aviosiippa, vaikka leipäkonetta tietysti tarkoitat! :)
- Ramoona*
minäkin iso rohjake kirjoitti:
väkinsinkin tulee mieleen aviosiippa, vaikka leipäkonetta tietysti tarkoitat! :)
Iso rohjake minunkin siippani, mutta ei sitä pidettäne hyväksyttävänä syynä luopumiseen. Ajastin leipäkoneen niin, että saisimme aamuksi lämmmintä leipää. Se kone alkoi pitää aamuyöstä kovaa ronksutusta ja suhinaa, pahempi ääni kuin kuorsaus.
- tulenlieskat
minäkin iso rohjake kirjoitti:
Niin itse tehty leipä tulee halvemmaksi. Ainoa huonopuoli on jottei meinaa löytää 5kg vehnäjauhopusseja. Kauraryynejä(hiutaleita) voita puolikuppia ei muuta säilöntäainetta tarvita.
Teen 16 leipää tai 4-5 pellillistä sämpylöitä ja pakastan. Perään uuniin kun laittaa ison uunivu'uallisen jotakin laatikkoa, vielä toisen erilaisen, vaihtelua.Sähkön käyttökin tulee halvemmaksi. Ruokaa rasioihin. Ei tarvi jokapäivä väsätä. Kun nälkä yllättää niin mikroon vaan.
Syksyllä uusiaperunoita kiehuttaen nekin voi pakastaa. Joulun aikaan maistuvat.
Ranskanleipää myytiin juuri euroon siirtymisen edellisinä kuukausina 1 mk / kappale, joskus jopa markalla kaksi.
Harvemmin olen valkoista leipää ostanut, mutta hinta on todella moninkertaistunut, kun katsoo kilohintoja hyllyn reunasta.
Harvoin löytää ruisleipää tarjouksestakaan alle 2 euron kilohinnalla, vaaleat leivät sitäkin kalliimpia.
Aamuisen kaurapuuron lopun voi helposti pyöräyttää taikinaan johon lisää kuituja ja kokojyväjauhoja, sitten vain uuniin ja ravitsevaa leipää päiväkahvin kanssa.
Kotona leipoen säästää sievoisen summan, samoin, valmistamalla kaiken ruoan itse. Valmisruokien kohdalla, vain maksalaatikko ja lanttulaatikko läpäisevät minun seulani, kaikkea muuta valmistan kotona.
Nyt on hellalla kiehumassa kasviskeitto, jossa on porkkanaa, sipulia, purjoa, keräkaalia, varsiselleriä, tomaattia, chilikastiketta maustettuna roimalla määrällä musta-, valko-, ja viherpippuria. Suolaa ei lainkaan.
Ja uuniin on menossa sekasämpylät, paljon kaura- ja vehnälesettä aamun kaurapuuroon tehdyn taikinan joukossa, tattarihiutaleitakin kuituna.
Taikinassa on rahkaa, joten kalsiumiakin mukana.
Leipominen kun on kaiken lisäksi kivaa.leipominen on. Olen omistanut pari vuosikymmentä leipäkoneen. Vaikka ruisleipää syömme, teen koneella leipää. Esim. "sunnuntailla" on hyvää sämpyläjauhoa, josta ei tule liian valkeaa, vaan sellaista kuitupitoista rapeaa sekaleipää.
Aamuksi ajastan, on hyvää kahvin tai teen kanssa.
Sekaleipää-en edes muista, milloin olisin ostanut. Ai, nyt narraan, aina kesällä joskus joutuu ostamaan.
Kun jauhopussin hintaa ajattelee, säästää itse tekemällä moninkertaisesti.
Ja on hyvää ja tuoretta.
Kaiken leipominen kannattaa, ja tosiaan, kivaakin on !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336