Miten palvelutaloon pääsee?

omainen

Miten käytännössä omaisenne on päässyt palvelutaloon? Kuka haki paikkaa tai ehdotti? Kotihoidon lääkärikö?

Olen ymmärtänyt, että kotihoidon lääkärin lausunto on se tärkein palvelutalon paikan hakemisessa.

Jos kotihoidon lääkäri ei jostain syystä ymmärrä tilannetta tai muuten halua antaa puoltavaa lausuntoa, paikkaa ei saada! Potilaat ja me omaiset olemme hänen armollaan.

Pattitilanne, eikä taatusti ratkea ennenkuin jotain järisyttävää tapahtuu.

25

12827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan ilman

      mitään lääkärinlausuntoa/puoltoa palvelutalosta paikkaa. Paikkoja ei ollut juuri silloin avoinna, 6 kk odotusaika.
      Palvelutalo Wilhelmiinaan ainakin onnistui haku ilman lausuntoja.

      • omainen

        Wilhelmiina on yksityinen palvelutalo. Kyllähän rahalla saa vaikka kuinka hyvän hoitopaikan. On varaa valitakin varmaan.


      • Mukava omainen
        omainen kirjoitti:

        Wilhelmiina on yksityinen palvelutalo. Kyllähän rahalla saa vaikka kuinka hyvän hoitopaikan. On varaa valitakin varmaan.

        KUnnalliset palvelutalot ovat sosiaalipuolen asioita eikä niihin lääkäri " määrää". tehkää anomus.
        Yksityiseen pääsee kuka vain, jos rahat riittävät.


      • ammattilainen
        Mukava omainen kirjoitti:

        KUnnalliset palvelutalot ovat sosiaalipuolen asioita eikä niihin lääkäri " määrää". tehkää anomus.
        Yksityiseen pääsee kuka vain, jos rahat riittävät.

        Kaikki vastaajat ovat olleet aivan oikeassa. Yksityisiin palvelutaloihin voi hakeutua itse, mutta se edellyttää täyttä omarahoitusta, mikä palvelutalosta riippuen on keskimäärin 100 e/vrk (mikäli talossa on ympärivuorokautinen henkilökunta). Paljon on sitä kalliimpiakin, jälleen riippuen talon antamista palveluista jne. Kunnalliset ovat vähintään yhtä kalliita, mutta niissä asiakas maksaa vain alle kolmasosan todellisista kustannuksista.
        Kunnallisiin palvelutaloihin, joita ammattikielellä kutsutaan yleensä asumispalveluyksiköiksi tai palveluasumiseksi, edellytetään useimmissa kunnissa kotihoidon palveluiden täysimääräistä käyttöä ennen siirtymistä valvotumpaan hoitoon. Níissä kunnissa, joissa on ympärivuorokautinen kotihoito palvelua voidaan yleensä antaa 5-6 kertaakin vuorokaudessa. Mikäli tämä palvelu ei riitä tai asiakas on vaikeasti muistisairas tulee kunta harkitsemaan asumispalvelua eli palvelutalo- tai vanhainkotipaikkaa. Eri kunnissa on omat toimintakäytäntönsä ja ohjeistuksensa siitä kuinka prosessi etenee. Omassa kunnassani kotihoito tai joku muu yhteistyötaho (sosiaalityöntekijä, intervallijaksopaikan työntekijät jne) tekevät selvityksen, jossa ottavat kantaa erilaisiin asiakkaan toimintakykyyn liittyviin asioihin. Lääkärinlausunto tai kannanotto voi olla mukana tai sitten lääkärin kanta selvitetään tarpeen mukaan muuten. Selvitystä käsitellään moniammatillisessa työryhmässä, jossa yleensä on mukana sosiaalityöntekijä, kotihoidon edustaja, asiakkaiden valinnasta vastaava sosiaalipuolen edustaja sekä yleensä myös lääkäri. Mikäli tämä työryhmä on sitä mieltä, että asiakas ei kotihoidon, omaishoidon tai muunkaan tuen turvin enää omassa kodissaan selviydy, aletaan hänelle miettiä sopivinta asumis- tai laitoshoitopaikkaa. Hänen toimintakykynsä ratkaisee sen minkälaiseen yksikköön häntä esitetään. Usein tätä paikkaa joutuu hetken odottamaan, koska missään yksikössä ei ole vapaita paikkoja odottamassa tulijoita vaan ne vapautuvat vain edellisen asukkaan poistuessa. Toivottavasti tästä selvityksestä oli hyötyä alkuperäiselle kysyjälle. Tietenkin eri kunnat toimivat eri tavoilla, mutta pitkään alalla toimineena olen huomannut tämän käytännön yleistyneen ainakin keskisuurissa ja suurissa kunnissa. Siis pääpiirtettäin. Vaikea vastata tarkemmin kun ei tiedä mistä kunnasta milloinkin kysytään. Sen vuoksi kyseisen kunnan edustajat ovat ainoita oikeita vastaajia oman kuntansa käytännöistä. Yhteydenotto oman kunnan vanhusten hoitopalveluihin on ainoa oikea tie saada asiaansa yksityiskohtaisemman vastauksen ja ohjeet kuinka asiassa pitää edetä. Minun vastaukseni on yleinen ja esimerkki on omasta kunnastani.


      • Anonyymi

        Ei kiire


    • myös ammattilainen

      Jos äitisi on jonkun lääkärin potilas, pyydä häneltä kunnollinen lausunto. Se kourassa sitten kotihoitoon ja pyyntö kotikäynnille selvittämään tilanne.
      Jos on varaa vähän aikaa yksityiseen, niin sinne vaan odottamaan kunnallista paikkaa. Teille voidaan sanoa, että enää ei onnistu kunnallinen, mutta se on puppua, kaikilla on siihen oikeus.
      Jos oikein tiukoille haluatte viedä, niin poliklinikan kautta tutkimuksiin ja ilmoitatte, ettette enää ota kotiin. Kuullostaa kovalta, mutta joskus on ainoa keino. Vanhukset osaavat kyllä esittää parempikuntoista kuin ovat, ja lääkärit menevät retkuun. Harvalla lääkärillä on oikeita kokemuksia vanhuksista. Paras lääkäri on geriatri, he ymmärtävät teitä. Yksityisesti voi teettää myös kaikki muistitestit.

      • risukinttu

        laki sanoo ettei vanhuksen omaa tahtoa ohiteta. tätä meille toistetaan. kun sosiksen tädit selittävät kaikki vain äitille, hän ei ymmärrä ja kuule oikein. lapsille ei kerrota. koska he eivät ohita lain määräystä. miten te voitte kehottaa kääntymää jonkun lääkärin puoleen? ei vanhusta voi viedä väkisin lääkäriin, - lakikin sen kieltää - ja he uskovat vanhusta enemmin. koska hän tsemppaa. apua ei saa.


      • Lusiina1
        risukinttu kirjoitti:

        laki sanoo ettei vanhuksen omaa tahtoa ohiteta. tätä meille toistetaan. kun sosiksen tädit selittävät kaikki vain äitille, hän ei ymmärrä ja kuule oikein. lapsille ei kerrota. koska he eivät ohita lain määräystä. miten te voitte kehottaa kääntymää jonkun lääkärin puoleen? ei vanhusta voi viedä väkisin lääkäriin, - lakikin sen kieltää - ja he uskovat vanhusta enemmin. koska hän tsemppaa. apua ei saa.

        Niin kauan kun vanhus on siinä kunnossa et pystyy vielä "tsemppaamaan" hänet katsotaan kykeneväksi hoitamaan asiansa.


      • omainen
        Lusiina1 kirjoitti:

        Niin kauan kun vanhus on siinä kunnossa et pystyy vielä "tsemppaamaan" hänet katsotaan kykeneväksi hoitamaan asiansa.

        Vaikka potilas on dementoitunut, häneltä kysytään "mielipidettä" palvelutaloon muuttamiseen. Noh, hän vastustaa tietenkin ajatusta, niinkuin monia muitakin asioita mikä johtuu hänen sairaudestaan.

        Syyksi on nimenomaan sanottu, että kun hän ei itse halua palvelutaloon, häntä ei jonoonkaan laiteta.

        Siis ihminen, joka sairastaa sellaista sairautta, ettei kykene enää ymmärtämään omaa parastaan tai ylipäätään asioita normaalisti evää täten itseltään palvelutalo paikan.

        Tämän sallii lääkäri, sosiaalityöntekijä ja kotihoidon henkilökunta.

        Turha yrittää selittää päättäjille, ettei hän enää ymmärrä asiaa kokonaisvaltaisesti.

        Tsemppaamaan hän ei enää kykene, sen tietää kotihoito tasan tarkkaan.


      • risukinttu
        omainen kirjoitti:

        Vaikka potilas on dementoitunut, häneltä kysytään "mielipidettä" palvelutaloon muuttamiseen. Noh, hän vastustaa tietenkin ajatusta, niinkuin monia muitakin asioita mikä johtuu hänen sairaudestaan.

        Syyksi on nimenomaan sanottu, että kun hän ei itse halua palvelutaloon, häntä ei jonoonkaan laiteta.

        Siis ihminen, joka sairastaa sellaista sairautta, ettei kykene enää ymmärtämään omaa parastaan tai ylipäätään asioita normaalisti evää täten itseltään palvelutalo paikan.

        Tämän sallii lääkäri, sosiaalityöntekijä ja kotihoidon henkilökunta.

        Turha yrittää selittää päättäjille, ettei hän enää ymmärrä asiaa kokonaisvaltaisesti.

        Tsemppaamaan hän ei enää kykene, sen tietää kotihoito tasan tarkkaan.

        Olet oikeassa. TK:n ja sosiksen porukat tulkitsee lakia tiukasti. Minkäs sille voi. Minä suren sitä kans, että nämä meidän vanhukset menettävän niin paljon yhteiskunnan tukea omalla itsepäisellä kieltämisellään.
        Mutta he eivät olisikaan sairaita, jos suostuisivat. Saisivat asianmukaista hoitoakin. Sairauden tunnon puuttuminen on selvä merkki sairastamisesta tällä alueella.


      • syyllistymättä
        risukinttu kirjoitti:

        Olet oikeassa. TK:n ja sosiksen porukat tulkitsee lakia tiukasti. Minkäs sille voi. Minä suren sitä kans, että nämä meidän vanhukset menettävän niin paljon yhteiskunnan tukea omalla itsepäisellä kieltämisellään.
        Mutta he eivät olisikaan sairaita, jos suostuisivat. Saisivat asianmukaista hoitoakin. Sairauden tunnon puuttuminen on selvä merkki sairastamisesta tällä alueella.

        Jos teoriassa ajatellaan, että jokainen omaishoitaja muuttaisi ulkomaille ja ilmoittaisi, ettei enää voi hoitaa vanhaa omaistaan, niin mitä tapahtuisi? Jonkun olisi otettava vastuu ja se joku olisi "yhteiskunta", sillä sellaista lakia ei ole, joka velvoittaa hoitamaan omaista.
        Teoriassa hyvin yksinkertaista. Mutta kun on alkuun päästy, me tavallaan ylläpidetään sitä linjaa, että "kyllä ne lapset hoitaa". Ollaan me nuoremmat fiksumpia ja kielletään omia lapsia hoitamasta meitä ja hakeudutaan ajoissa jonoihin "kun minulla ei ole ketään, joka hoitaa". Eiköhän ala paikkoja ja hoitajia löytymään. Oltaisiin muuten heitteillä. Tehkää siis hoitotahto (=-testamentti) valmiiksi ja antaa kopio lapsillenne.


      • niin vain pääse
        syyllistymättä kirjoitti:

        Jos teoriassa ajatellaan, että jokainen omaishoitaja muuttaisi ulkomaille ja ilmoittaisi, ettei enää voi hoitaa vanhaa omaistaan, niin mitä tapahtuisi? Jonkun olisi otettava vastuu ja se joku olisi "yhteiskunta", sillä sellaista lakia ei ole, joka velvoittaa hoitamaan omaista.
        Teoriassa hyvin yksinkertaista. Mutta kun on alkuun päästy, me tavallaan ylläpidetään sitä linjaa, että "kyllä ne lapset hoitaa". Ollaan me nuoremmat fiksumpia ja kielletään omia lapsia hoitamasta meitä ja hakeudutaan ajoissa jonoihin "kun minulla ei ole ketään, joka hoitaa". Eiköhän ala paikkoja ja hoitajia löytymään. Oltaisiin muuten heitteillä. Tehkää siis hoitotahto (=-testamentti) valmiiksi ja antaa kopio lapsillenne.

        "hakeudutaan ajoissa jonoihin "

        Joissain paikoissa jonoihinkaan ei pääse etukäteen. Vasta sitten kun on RAI:t ja muut arvioitu, oletko varmasti riittävän huonokuntoinen, jotta oikeus laitospaikkaan avautuu.


      • omainen
        niin vain pääse kirjoitti:

        "hakeudutaan ajoissa jonoihin "

        Joissain paikoissa jonoihinkaan ei pääse etukäteen. Vasta sitten kun on RAI:t ja muut arvioitu, oletko varmasti riittävän huonokuntoinen, jotta oikeus laitospaikkaan avautuu.

        RAVAA käytetään mittaamaan palvelujen tarvetta kotona, mutta se vain on täysin väärä mittari siihen tarkoitukseen, mikäli henkilö on dementoitunut.

        RAVA mittaa lähinnä fyysistä toimintakykyä.

        RAVAn mittaamaan toimintakyky luokkaan on helppo vedota omaisille, koska harva jaksaa selvittää kaikkia käytössä olevia toimintakyky mittareiden muotoja ja arvostuksia. Saatikka, että ymmärrettäisiin, että itse mittarista puuttuu koko joukko olennaisia kysymyksiä kotona pärjäämisestä.

        Olisi olemassa muita mittareita, jotka kertoisivat enemmän arjessa selviytymisestä, mutta niitä ei kotihoito käytä.

        Tätä mittaria käyttämällä tulokset ovat aina "hyviä".

        http://www.efeko.fi/fin/mittarit/rava/

        http://www.uta.fi/laitokset/tsph/perttu/pdf/Pitkala.pdf


      • yksityisiin kyllä
        niin vain pääse kirjoitti:

        "hakeudutaan ajoissa jonoihin "

        Joissain paikoissa jonoihinkaan ei pääse etukäteen. Vasta sitten kun on RAI:t ja muut arvioitu, oletko varmasti riittävän huonokuntoinen, jotta oikeus laitospaikkaan avautuu.

        Itse aion hakea sellaiseen yksityiseen seniori-/ palvelutaloon, jossa ei alussa tarvitse maksaa kuin asuminen ja pieni valvontamaksu. Se on kalliimpaa kuin kotona, varsinkin jos siihen kuuluu ruoka. Asumistukea voi hakea. Kun sitten tarvitsee enemmän apua, sitä voi ostaa lisää. Hoitohinnat ovat lähes samat kuin kunnallakin. Palvelutaloon voi pyytää myös kunnan hoitajia käymään, jolloin hinta on vähän halvempi. Joissakin kunnissa on hoitosetelit käytössä, niitä pitää sitten hakea, kun kunto heikkenee. Mutta tällä syteemillä varmistan, että olen muualla kuin kotona. Ja apu on huomattavasti lähempänä. Noihin taloihin ei pääse enää huonokuntoisena, joten pitää osata ennakoida. Ja jonot ovat niihinkin pitkät. Mutta ajoissa aloittaen onnistuu.


      • hyvältä jutulta
        yksityisiin kyllä kirjoitti:

        Itse aion hakea sellaiseen yksityiseen seniori-/ palvelutaloon, jossa ei alussa tarvitse maksaa kuin asuminen ja pieni valvontamaksu. Se on kalliimpaa kuin kotona, varsinkin jos siihen kuuluu ruoka. Asumistukea voi hakea. Kun sitten tarvitsee enemmän apua, sitä voi ostaa lisää. Hoitohinnat ovat lähes samat kuin kunnallakin. Palvelutaloon voi pyytää myös kunnan hoitajia käymään, jolloin hinta on vähän halvempi. Joissakin kunnissa on hoitosetelit käytössä, niitä pitää sitten hakea, kun kunto heikkenee. Mutta tällä syteemillä varmistan, että olen muualla kuin kotona. Ja apu on huomattavasti lähempänä. Noihin taloihin ei pääse enää huonokuntoisena, joten pitää osata ennakoida. Ja jonot ovat niihinkin pitkät. Mutta ajoissa aloittaen onnistuu.

        Taidamme tehsä saman....


      • kuin RAVA
        omainen kirjoitti:

        RAVAA käytetään mittaamaan palvelujen tarvetta kotona, mutta se vain on täysin väärä mittari siihen tarkoitukseen, mikäli henkilö on dementoitunut.

        RAVA mittaa lähinnä fyysistä toimintakykyä.

        RAVAn mittaamaan toimintakyky luokkaan on helppo vedota omaisille, koska harva jaksaa selvittää kaikkia käytössä olevia toimintakyky mittareiden muotoja ja arvostuksia. Saatikka, että ymmärrettäisiin, että itse mittarista puuttuu koko joukko olennaisia kysymyksiä kotona pärjäämisestä.

        Olisi olemassa muita mittareita, jotka kertoisivat enemmän arjessa selviytymisestä, mutta niitä ei kotihoito käytä.

        Tätä mittaria käyttämällä tulokset ovat aina "hyviä".

        http://www.efeko.fi/fin/mittarit/rava/

        http://www.uta.fi/laitokset/tsph/perttu/pdf/Pitkala.pdf

        Rai screener on kattavampi.


      • ei ohiteta?
        risukinttu kirjoitti:

        laki sanoo ettei vanhuksen omaa tahtoa ohiteta. tätä meille toistetaan. kun sosiksen tädit selittävät kaikki vain äitille, hän ei ymmärrä ja kuule oikein. lapsille ei kerrota. koska he eivät ohita lain määräystä. miten te voitte kehottaa kääntymää jonkun lääkärin puoleen? ei vanhusta voi viedä väkisin lääkäriin, - lakikin sen kieltää - ja he uskovat vanhusta enemmin. koska hän tsemppaa. apua ei saa.

        "laki sanoo ettei vanhuksen omaa tahtoa ohiteta." Onko näin vain, jos on kyse palvelukotipaikasta ja kotoa pois muuttamisesta? Sairaalassahan ainakin vanhusta pidetään vaikka vanhus itse sanoo, että haluaa kotiin eikä halua olla sairaalassa? Jos katsotaan, että vanhus ei ymmärrä omaa parastaan... Ja varsinkin, jos omaiset on samaa mieltä, että hoitolaitos on parempi.


    • Sairaálan lääkäri kirjoitti minulle.
      Kyllä se oli yhtä taistelua, lakikirjojen vääntelyä ja Paljon riippuu sos vammais puolen henkilöstä.
      Minulla se puhelimessa kirosi huusi haukkui ja sanoi niin kauan kuin hän pystyy, en tule pääsemään- taistelu kesti yli3 v joka olin sisällä, pääsemättä minnekään
      Voimaa, tietoa, rohkeutta oivalluksia.

      • Samoin tätini

        Kyllä köyhäkin voi asua yksityisessä hoitokodissa. Jos vanhuksen rahat eivät riitä hoitomaksuihin ja vuokraan, hän saa Kelalta hoitotukea ja asumistukea. Ja omaa rahaa on jäätävä n. 170 e/kk.


      • vast.
        Samoin tätini kirjoitti:

        Kyllä köyhäkin voi asua yksityisessä hoitokodissa. Jos vanhuksen rahat eivät riitä hoitomaksuihin ja vuokraan, hän saa Kelalta hoitotukea ja asumistukea. Ja omaa rahaa on jäätävä n. 170 e/kk.

        jos itse ilman kunnan maksusitoumusta hakeutuu yksityiseen hoitopaikkaan, ei välttämättä jää yhtään omaan rahaa...


      • väärää "tietoa" ed.v
        vast. kirjoitti:

        jos itse ilman kunnan maksusitoumusta hakeutuu yksityiseen hoitopaikkaan, ei välttämättä jää yhtään omaan rahaa...

        pidä paikkaansa!! Eikä sinne yksityiseen hoitopaikkaan hakemiseen tarvita mitään lähetteitä!

        t. omainen(olen hänen edunvalvojansa, joten tiedän kyllä varsin hyvin nämä talousasiatkin) jonka läheinen jo kuudetta vuotta yksityisessä palvelutalossa.


      • Avokas
        väärää "tietoa" ed.v kirjoitti:

        pidä paikkaansa!! Eikä sinne yksityiseen hoitopaikkaan hakemiseen tarvita mitään lähetteitä!

        t. omainen(olen hänen edunvalvojansa, joten tiedän kyllä varsin hyvin nämä talousasiatkin) jonka läheinen jo kuudetta vuotta yksityisessä palvelutalossa.

        että totaalisesti uuvuin omaishoitajuuteen. Mies päivystyksen kautta neurologille ( Parkinson ja dementia), sieltä odottamaan terveyskeskuksen osastolle ja sieltä vapautuvaan palvelutalopaikkaan. Kaikki testit, sosiaalihoidon arvioinnit ym:t sieltä käsin. Itse olin kyllä sairaalahoidossa.


    • Anonyymi

      Haluan tietää, mihkä pääsen.

    • Anonyymi

      Minä itse. Pitää tietää mihkä päätyy.

    • Anonyymi

      Haluan vastauksen

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe