Pohjoissaamenkielinen Facebook

beare mun

Kuinka moni käyttää Facebookia pohjoissaameksi? Mitä mieltä olette siitä? Minun mielestä koko saamennos on naurettava. Käännökset ovat todella huonoja ja väkinäisiä. Onko moisella käännöksellä edes mitään virkaa, kun kaikki pohjoissaamea puhuvat osaavat kuitenkin joko suomea, norjaa, ruotsia tai englantia. Ja jokainen noista on paljon parempi vaihtoehto käyttää Facebookia. Englanninkielinen Facebook on mielestäni kaikkein paras.

6

882

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja vel beare mun

Ja muutenkin koko saamennos on aivan huono, kun suurin osa teksteistä kuitenkin on englanniksi! Typerää käyttää sivustoa, jossa siellä täällä on sana jos toinen saameksi!

• olmmoš

itse käytän facebookkia saameksi ja minusta se on paikoittain ihan hyvä. puuutteita kyllä on monissa kohissa, mutta käsitykseni mukaan kännöstyö on edelleen osittain keskein? että kyllä se varmaan vielä sadaan täysin saameksi :)

• fas beare mun
        olmmoš kirjoitti:

itse käytän facebookkia saameksi ja minusta se on paikoittain ihan hyvä. puuutteita kyllä on monissa kohissa, mutta käsitykseni mukaan kännöstyö on edelleen osittain keskein? että kyllä se varmaan vielä sadaan täysin saameksi :)

En kyllä usko, että Facebookia saadaan koskaan saameksi. Kävin katsomassa, niin eihän sitä käännä kuin 24 tyyppiä! Tuskinpa tulee toteutumaan... Jos Facebookin nykyiset käännökset ovat heidän "parhaimpia" tuotoksia, niin ei tule onnistumaan. Nimenomaan PUUTTEITA MONISSA, lähes KAIKISSA, kohdissa. Vielä en ole löytänyt YHTÄÄN hyvin käännettyä kohtaa. Ihan naurettavaa tommonen yritelmä. Tulee käymään kuten saamenkielisen Wikipedian eli hetken aikaa pari tyyppiä yrittää kääntää ja käännökset ovat ihan onnettomia, niin sitte loppuu homma kokonaan.

• Na
        fas beare mun kirjoitti:

En kyllä usko, että Facebookia saadaan koskaan saameksi. Kävin katsomassa, niin eihän sitä käännä kuin 24 tyyppiä! Tuskinpa tulee toteutumaan... Jos Facebookin nykyiset käännökset ovat heidän "parhaimpia" tuotoksia, niin ei tule onnistumaan. Nimenomaan PUUTTEITA MONISSA, lähes KAIKISSA, kohdissa. Vielä en ole löytänyt YHTÄÄN hyvin käännettyä kohtaa. Ihan naurettavaa tommonen yritelmä. Tulee käymään kuten saamenkielisen Wikipedian eli hetken aikaa pari tyyppiä yrittää kääntää ja käännökset ovat ihan onnettomia, niin sitte loppuu homma kokonaan.

...miksi et käy itse kääntämässä niitä sen sijaan kuin valittaa joka toisessa viestissä niiden huonoudesta? Vai pelkäätkö tehdä niin, kun sitten me muut voimme nauraa sun käännöksistä?

• ämiiaa

Facebookin suomennos on myös iha naurettava.
      "Käyttäjän Maija Meikäläinen kanssa...."

• máhtadeaddji

Mun lean geavahišgoahtán FB sámegillii ja dat doaibmá bures. Eai makkárge váttisvuođat. Oiddohan earáide maid.

Ja danin ávžžuhan buohkaid geavahit sámegillii iešguđege fálaldagaid, dan sivas ahte sámegiella cieggá geavahussii: vai don hárjánat oaidnit sámegiela earáge oktavuođas go bere čáppagirjjálašvuođas. Ii ábut goahcistit juohke duššis. Ferte vehá áddejupmi ja postiivalašvuohta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      201
      4224
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      244
      3374
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2831
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2295
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1963
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1609
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1270
    8. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1228
    9. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1131
    Aihe