Olen hesalainen, ja vasta joskus 80 luvulla törmäsin näihin ovikellon soittelijoihin.
En koskaan lapsena, enkä nuorena aikuisena kohdannut trulleja.
Nykyisin ei niiltä välty. Ymmärrän jos sovitaan tuttavien lasten käynnistä, tai naapurin lastenlapset soittaa ovikelloa, mutta kun niitä kiertää aivan uppo-outoja ja oikein vaativat, saada palkaa.
Mites on teilläpäin?
Mistä tämä tapa on levinnyt ympäriinsä?
Virpojat
35
1022
Vastaukset
- Ei virpoja
Kyllä minun mielestäni se on mennyt rahan keruusen. En ole omianikaan päästänyt kerjuulle. Joskus se oli vain tyttöjen tapa, mutta nyt jopa aika isot pojatkin sitä harrastavat.Ei minun lapsuudessani ainakaan tämmöisestä tiedetty mitään.
- kellekään joka ei soita
Miten niin kerää tai vaatii rahaa tai palkkaa? Mä en oo koskaan avannu ovea kellekään joka ei etukäteen soita ja ilmota tulevansa käymään. Ainakin täällä pk-seudulla ei todellakaan avata ovea kenellekään soittelijalle.
Siellä voi olla pääsiäisnoidiks pukeutuneita tulevia lähiöiden pikkurikollisia mankumassa karkkirahaa, tai mihin noin pennut nyt rahansa nykyään pistää, tai sitte jehovat, tv-lupatarkastaja tai roistot. - beessisloggi
kellekään joka ei soita kirjoitti:
Miten niin kerää tai vaatii rahaa tai palkkaa? Mä en oo koskaan avannu ovea kellekään joka ei etukäteen soita ja ilmota tulevansa käymään. Ainakin täällä pk-seudulla ei todellakaan avata ovea kenellekään soittelijalle.
Siellä voi olla pääsiäisnoidiks pukeutuneita tulevia lähiöiden pikkurikollisia mankumassa karkkirahaa, tai mihin noin pennut nyt rahansa nykyään pistää, tai sitte jehovat, tv-lupatarkastaja tai roistot.Joskus luin lehdestä, että Veikkauksen edustajat käyvät ihan henk.koht. ja ruusun kanssa ilmoittamassa jättipotista...
- mistäs ne tietää
beessisloggi kirjoitti:
Joskus luin lehdestä, että Veikkauksen edustajat käyvät ihan henk.koht. ja ruusun kanssa ilmoittamassa jättipotista...
Just jätin anomuksen.
Ei siin nimee eikä osoitetta kysellä.
No joo, asun stadis ja avaan oven kun ovikello soi. Voi olla naapuri joka tarvitsee apua vaikka.
Telkkua ei oo, joten tervetuloa kaikki tarkastajat, mieluimmin ikäiseni vapaa harmaatukkainen. - beessisloggi
mistäs ne tietää kirjoitti:
Just jätin anomuksen.
Ei siin nimee eikä osoitetta kysellä.
No joo, asun stadis ja avaan oven kun ovikello soi. Voi olla naapuri joka tarvitsee apua vaikka.
Telkkua ei oo, joten tervetuloa kaikki tarkastajat, mieluimmin ikäiseni vapaa harmaatukkainen.Olen kyllä joskus tuon lukenut, mutta siihen aikaan taidettiin laittaa nimi ja osoite kuponkiin.
Sitä vähän tarkoitin, että kyllä se ovi kai kannattaa avata, järki mukaan ja tilanteesta riippuen tietysti.
Joskus vuosia sitten ystävättären mökillä vähän pelotti, kun joku hakkasi yöllä mökin oveen.
Vedimme saappaat jalkaan, tungimme puukkoja ja vasaroita saappaan varret täyteen, aseistauduimme makkaratikuilla ja avasimme oven.
Humalainen mies oli eksynyt, talutimme hänet syksyisessä metsässä parin kilometrin päähän erään liiton mökille.
Olisi hänelle huonostikin voinut käydä, mikäli emme olisi avanneet, ja olisi siinä tilassa jatkanut matkaansa. Olisi voinut kompuroida ja katkaista jalkansa tai kolhia päänsä. Hukkuminen tai kalliolta putoaminen olisi ollut mahdollista.
Todennäköisesti olisi kuitenkin sammunut siihen kuistille, ja me olisimme kuolleet säikähdykseen aamulla. - Kiitti naurusta
beessisloggi kirjoitti:
Olen kyllä joskus tuon lukenut, mutta siihen aikaan taidettiin laittaa nimi ja osoite kuponkiin.
Sitä vähän tarkoitin, että kyllä se ovi kai kannattaa avata, järki mukaan ja tilanteesta riippuen tietysti.
Joskus vuosia sitten ystävättären mökillä vähän pelotti, kun joku hakkasi yöllä mökin oveen.
Vedimme saappaat jalkaan, tungimme puukkoja ja vasaroita saappaan varret täyteen, aseistauduimme makkaratikuilla ja avasimme oven.
Humalainen mies oli eksynyt, talutimme hänet syksyisessä metsässä parin kilometrin päähän erään liiton mökille.
Olisi hänelle huonostikin voinut käydä, mikäli emme olisi avanneet, ja olisi siinä tilassa jatkanut matkaansa. Olisi voinut kompuroida ja katkaista jalkansa tai kolhia päänsä. Hukkuminen tai kalliolta putoaminen olisi ollut mahdollista.
Todennäköisesti olisi kuitenkin sammunut siihen kuistille, ja me olisimme kuolleet säikähdykseen aamulla.Pyrskähdys tuli, tuon miespolon koputtelu reissusta. Näin silmilläni hänen löhöävän kuistilla, ja daamien yöpaitasillaan aamulla siihen astelevan. Pyrsk.....
Mistäs tiedät, vaikka olis etukäteen huomannut teidät, ottanut vahvistusta, ja tullut riiuulle.
Otti vaan muutaman liikaa :) hekohehhe
- maalla kasvaneena
muistan kuinka Äitini teki aina, ilta navetalta poistuessaan ristinmerkin navetan oveen suojellakseen noidilta. Pääsiäisyönä noidat kuullema kävivät leikkaamassa lehmien häntiä.Onko muilla samanlaisia muistoja?
- jostain, näistä
Että uskottiin trullien varastavan nahanpalasia, ja karvoja, saadakseen naapurin onnen itselleen ;))
ne perustuvat vanhoihin taikoihin.
Suomeen tuo uskomus tuli joskus keskiajalla.
No nämä lapsitrullit ei samaa yrita ;D
olen käsittänyt, että ennen se "palkka" haettiin viikon päästä, vaan nythän se halutaan heti.
En tykkää tästä tavasta, on riistäytynyt käsistä, kun kymmeniä ryhmiä saattaa oven takana päivän mittaan käydä.
Ja kaikille pitäisi jakaa rahaa, tai munia, tai jotain hyvää. - Ahneita ovat,
jostain, näistä kirjoitti:
Että uskottiin trullien varastavan nahanpalasia, ja karvoja, saadakseen naapurin onnen itselleen ;))
ne perustuvat vanhoihin taikoihin.
Suomeen tuo uskomus tuli joskus keskiajalla.
No nämä lapsitrullit ei samaa yrita ;D
olen käsittänyt, että ennen se "palkka" haettiin viikon päästä, vaan nythän se halutaan heti.
En tykkää tästä tavasta, on riistäytynyt käsistä, kun kymmeniä ryhmiä saattaa oven takana päivän mittaan käydä.
Ja kaikille pitäisi jakaa rahaa, tai munia, tai jotain hyvää.Rahaahan se pitäisi, makeisiin ole tyytyväisiä,saisivat vanhemmat vähän rajoittaa tätä touhua..ovikello pois päältä niin minä aion tehdä.
jos lapset ovat hyvin valmistautuneet ja valmennettu tehtävään, eivätkä yritä vaan rahastaa mahdollisimman helposti mahdollisimman laajalla alueella.
Olen nuorena perheenäitinä itsekin osallistunut monena vuonna valmisteluihin. Kävimme hakemassa pajukosta oksia, keittiön pöydän ympärille kokoontui useana päivänä vaihtelevan kokoinen joukko pieniä ihmisiä, jotka innokkaina askartelivat ja kiinnittivät oksiin koristeita: värikkäitä höyheniä, silkkipapereista leikattuja paperinorkkoja, silkkikukkia, lasihelminorkkoja ja ties mitä. Yhden oksan tekemiseen kului paljon aikaa ja sitä tehtiin suurella ilolla tarkoituksena antaa ja ilahduttaa, toivottaa naapuruston ihmisille hyvää tulevalle vuodelle.
Virvontapäivän aamuna pikkutrullit pukeutuivat mekkoihin ja huiveihin, heille meikattiin punaiset posket ja kahvipannu tai pikkukori varattiin mukaan virpomalahjojen varalle. Virpomaloruja kerrattiin, muistutettiin sovituista säännöistä ja siitä, että koristeltu vitsa luovutettiin iloisesti, vaikkei virvotulla olisikaan antaa vastalahjaa. Virpojat olivat monessa kodissa odotettuja vieraita, ja jos joku ei halunnut tulla virvotuksi, pienet ihmiset muistivat olla soittamatta ovikelloa seuraavana vuonna. Yksi naapurin vanhemmista pariskunnista noudatti vanhaa perinnettä ja pyysi lapsia hakemaan suklaamunat pääsiäissunnuntaina.
Lasten ollessa pieniä joku vanhemmista toimi virpojien assistenttina ja seuraili pienen matkan päästä tapahtumia ovikellon soiton jälkeen. Kun lapset kasvoivat, virpomaoksia syntyi helpommin ja nopeammin, joten reviirikin hieman laajeni koulukaverien kotinurkille.
Monet ystäväni varaavat kotiinsa suklaamunia virpojien varalle, samoin kuin itse teen, ja taitaisimme olla pettyneitä, ellei ovikello soisikaan palmusunnuntaina. Jos isommat lapset tulevat koristelemattomien pajunoksien kanssa rahastus mielessään, annamme luvan virpoa, mutta kerromme jo etukäteen ettei palkkaa ole tiedossa. Rahaa ei meistä kukaan tarjoa palkaksi ja joskus pettymys näkyy vieraiden lasten kasvoilta. Erilaiset lasten koristelemat oksat ilahduttavat pääsiäisen ajan kukkamaljakossa.
Toivotan tervetulleiksi kaikki suloiset pienet virpojat, tytöt ja pojatkin; käyn tänään ostamaan suklaamunia valmiiksi odottamaan.;))- 1943
on ollut milläkin lasten kanssa. Painotin, että virpomisloru on hyvin osattava ja hyvällä tuulella on oltava. Asuimme kaksikielisellä seudulla ja suomen- ja ruotsinkielisten tavat menivät sekaisin. Suomenkieliset kulkivat palmusunnuntaina ja ruotsinkieliset pääsiäislauantaina. Yleensä kävivät tuttujen luona. Olen itse varautunut pääsiäismunin ja otan ystävällisesti vastaan. Mutta jos tuntuu vain kerjäämiseltä, sanon ystävällisesti, miten pitäisi toimia.
- RosaLiiin
sotkettu kaksi asiaa keskenään.
Ortodoksinen perinne käydä virpomassa ja pakanallinen trulliperinne.
Äitini kertoi kuinka Karjassa, kun hän oli lapsi,
taidolla paperikukkasin koristeltiin pajunvitsoja. Ne vietiin kirkkoon siunattavaksi.
Palmusunnuntaina puettiin sitten parhaat vaatteet päälle ja omaisia ja naapureita käytiin virpomassa
ja jokaiselle virvotavalle annettiin oma vitsa.
Vasta viikon päästä käytiin hakemassa palkka.
Paikallinen kauppias oli silloin suositui virvottava,
häneltä sai aina kaikkein parhaan makeisen palkaksi.
Naapurin lapsiin olen kyllä varautunut suklaamunilla palkitsen. Mukava kun käyvät.
Eihän se onnen toivottaminen ole koskaan pahasta.
" Minä virvon vitsasella, pajun varvulla paraalla, rikkaaks, rakkaaks, tuoreeks, terveeks.
En mie suurta palkaa vaaji enkä velkakirjaa laaji, Jumala sinua siunatkoon".- Iloista Pääsiäistä!
haluaisikin,minusta se on ihan ok.Itse jokainen päättää,miten palkkion antaa ja ei ole pakko ovea avata.
Yrittämisen halua ja rohkeuttaa vaatii mennä virpomaan,eli ei se ole lapsille pahaksi kun vanhemmat usein taustalla.
Kiva perinne,saa säilyä. - Avaaja
Iloista Pääsiäistä! kirjoitti:
haluaisikin,minusta se on ihan ok.Itse jokainen päättää,miten palkkion antaa ja ei ole pakko ovea avata.
Yrittämisen halua ja rohkeuttaa vaatii mennä virpomaan,eli ei se ole lapsille pahaksi kun vanhemmat usein taustalla.
Kiva perinne,saa säilyä.Kertoisitko mistä tämä perinne tuli?
Koska kuten kerroin, en koskaan ennen 80lukua tuollaisesta tiennyt, kuullutkaan? - O - O
Avaaja kirjoitti:
Kertoisitko mistä tämä perinne tuli?
Koska kuten kerroin, en koskaan ennen 80lukua tuollaisesta tiennyt, kuullutkaan?Meillä lapset harrastivat virpomista 70-luvulla. "Uudet perinteet" leviävät kai eri alueilla eri tavoin, katoavat vähäksi aikaa ja tulevat uudelleen esille. Varsinainen virpomisperinne on Suomessakin jo vanhaa. Lue vaikka seuraavasta linkistä:
http://www.luovutettukarjala.fi/perinne/vuotuisperinne/paasiainen.htm
Sieltä löytyy muutamia lisälinkkejä ja paljon mielenkiintoista tietoa niin virpojille kuin virpojista. - Näin sitä taas opitaan yhdessä uutta. - Eikä olla yhtään liian vanhoja siihen.;)) Kiitos aloituksestasi.
ainakin meillä päin tämä virpominen, lapsuudessanikaan ei ollut tapana käydä virpomassa.
Melkeinpä pidän silloin oveni lukossa,
sillä selvää kerjuuta se mielestäni on.
Sitäpaitsi tein jo eilen kauppareissuni ja karkit unohtuivat, vaikka kotoa lähtiessä ajattelin, että pitäisikö niitäkin ostaa.
Kaikella sitä pitää päätänsä vaivata...- sotkeneet
kaksi perinnettä. Itäinen, ortodoksinen virpomaperinne ja läntinen trulliperinne on sotkettu keskenään, mistä voi syyttää päiväkoteja ja kouluja, joiden pääsiäisaskarteluissa näitä on alettu levittää tällaisena sekasotkumuotona.
Virpomaperinne on ollut käytössä Raja-Karjalassa ja elävänä voimassa alkuperäisessä muodossaan myös nykyisen Suomen itäkolkan rajapitäjissä vielä lapsuuteni aikana.
Kun olin lapsi koulussa ja kodissa tehtiin virpomavitsoja, virpominen oli tärkeä pääsiäisjuttu, vaikka suklaamunista ei edes uneksittu, tokko niitä lie kyläkaupassa ollutkaan.
Eikä me kierrelty pitkin kyliä maanvaivana, vaan virvottiin vain sukulaisia.
Tietenkin virvoimme ilman noitakamppeita. Virpomaperinne levisi länteen päin vasta joskus ehkä 80-luvulla, jolloin siihen sotkettiin tämä noitatouhu.
Virpomisperinteellä on uskonnolliset lähtökohdat, siinä muistellaan Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin, jolloin kansa tervehti häntä palmunoksin. Virpomisella toivotetaan hyvää ja siunausta, mikä on täysin vastakkaista kateudesta lähtevälle ilkeälle trulliperinteelle.
Tietysti perinteet elävät, mutta en pidä tällaisesta perinteiden sotkemisesta. Kohta kaikki on yhtä ja samaa puuroa, en yhtään ihmettele jos joku halloween-touhu tähän vielä lisää naitetaan. - lauantain
sotkeneet kirjoitti:
kaksi perinnettä. Itäinen, ortodoksinen virpomaperinne ja läntinen trulliperinne on sotkettu keskenään, mistä voi syyttää päiväkoteja ja kouluja, joiden pääsiäisaskarteluissa näitä on alettu levittää tällaisena sekasotkumuotona.
Virpomaperinne on ollut käytössä Raja-Karjalassa ja elävänä voimassa alkuperäisessä muodossaan myös nykyisen Suomen itäkolkan rajapitäjissä vielä lapsuuteni aikana.
Kun olin lapsi koulussa ja kodissa tehtiin virpomavitsoja, virpominen oli tärkeä pääsiäisjuttu, vaikka suklaamunista ei edes uneksittu, tokko niitä lie kyläkaupassa ollutkaan.
Tietenkin virvoimme ilman noitakamppeita. Virpomaperinne levisi länteen päin vasta joskus ehkä 80-luvulla, jolloin siihen sotkettiin tämä noitatouhu.
Virpomisperinteellä on uskonnolliset lähtökohdat, siinä muistellaan Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin, jolloin kansa tervehti häntä palmunoksin. Virpomisella toivotetaan hyvää ja siunausta, mikä on täysin vastakkaista kateudesta lähtevälle ilkeälle trulliperinteelle.
Tietysti perinteet elävät, mutta en pidä tällaisesta perinteiden sotkemisesta. Kohta kaikki on yhtä ja samaa puuroa, en yhtään ihmettele jos joku halloween-touhu tähän vielä lisää naitetaan.vigiliaan siunattavaksi. Omalla kotiseudullani on kirkko tosi kaunis, kun on suuret määrät taidolla koristeltuja virpomavitsoja kirkossa.
Kateudella olen katsonut, miten jotkut osaavat näprätä kreppipaperista ihania ruusuja ym.
Aikuisenakin olen melkein joka vuosi tehnyt muutaman virpovitsan, samalla mallilla mitä tein aina lapsena. lauantain kirjoitti:
vigiliaan siunattavaksi. Omalla kotiseudullani on kirkko tosi kaunis, kun on suuret määrät taidolla koristeltuja virpomavitsoja kirkossa.
Kateudella olen katsonut, miten jotkut osaavat näprätä kreppipaperista ihania ruusuja ym.
Aikuisenakin olen melkein joka vuosi tehnyt muutaman virpovitsan, samalla mallilla mitä tein aina lapsena.meilläkään päin ja pelkkänä kerjuuna sitä pidän nytkin. En varaudu mitenkään enkä lahjuksia jaa, pitäkööt sitten millaisena kitupiikkinä tai minä muuna haluavat. Tarvitseville annan kerjäämättäkin, pummeille en.
- tulevaks vuuveks..
sitroen kirjoitti:
meilläkään päin ja pelkkänä kerjuuna sitä pidän nytkin. En varaudu mitenkään enkä lahjuksia jaa, pitäkööt sitten millaisena kitupiikkinä tai minä muuna haluavat. Tarvitseville annan kerjäämättäkin, pummeille en.
ja tuntu jopa voimaa antavalle,suuren elämänmuutoksen jälkeen kun tuli virpojia.
Virvon varvon,tuoreeks terveeks...miten se meneekään.
Kaikilla omat tapansa ja suvaitsevaisuus kunniaan. - on toivotettu
tulevaks vuuveks.. kirjoitti:
ja tuntu jopa voimaa antavalle,suuren elämänmuutoksen jälkeen kun tuli virpojia.
Virvon varvon,tuoreeks terveeks...miten se meneekään.
Kaikilla omat tapansa ja suvaitsevaisuus kunniaan.Näin: Isännälle ikä pitkä, emännälle perä levie!
Itse lapsena opin tavanomaisemman: "Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuueks, vitsa sulle, palkka mulle", joka sekään ei ole täysin alkuperäinen ortodoksinen luku, jossa lopuksi toivotetaan "Jumala siuta siunatkoon". - "Reetta"
on toivotettu kirjoitti:
Näin: Isännälle ikä pitkä, emännälle perä levie!
Itse lapsena opin tavanomaisemman: "Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuueks, vitsa sulle, palkka mulle", joka sekään ei ole täysin alkuperäinen ortodoksinen luku, jossa lopuksi toivotetaan "Jumala siuta siunatkoon".on ollut niikauva ku mie muistan, virpomis perinne. Nii oon ite käyny ja nii on lapseni käyneet. Ei mitään ventovieraita vaan sukulaisia ja kummit. Miul on vieläkin sellane korurasia jonka sain sylikummiltani palkkaa;) Palkka haettiin vasta viikon päästä. Tuttu oli tuo loru mikä oli edellä;) Kyllä miust olisi vieläkin hauskaa jos virpomaa tulisivat, siis lapsenlapset. Mut eihä ne enää ku ovat jo nii isoja.
- beessisloggi
sotkeneet kirjoitti:
Tietysti perinteet elävät, mutta en pidä tällaisesta perinteiden sotkemisesta. Kohta kaikki on yhtä ja samaa puuroa, en yhtään ihmettele jos joku halloween-touhu tähän vielä lisää naitetaan.itse kirjoittanut samalla tavalla.
En tuosta kuitenkaan ole ihan varma, lähtisikö tuo sekasotku päiväkodeista ja kouluista?
Joskus kyllä olen sitä itsekin epäillyt.
Tietysti siellä askarrellaan, omat lapsenlapsenikin veivät viime viikolla päiväkotiin astiat rairuohoistutuksiaan varten.
Omassa lapsuudessani en virpomisesta tiennyt mitään, trulleista puhumattakaan.
Pajun- ja muistaakseni myös koivun- tai lepänoksien hakeminen kuului lapsille.
Muistan, että lähes aina "plutasimme" pajunoksia hakiessamme. Tipuja ja pupuja teimme muistaakseni piipunrasseista. Rairuoho asetelmaan laitettiin myös peili lammikoksi. Maalasimme myös toinen toistaan hienompia munia tyhjiksi puhallettuihin kuoriin.
Mielellään sitä lapsille suo iloa, ja ilahtuu tietysti itsekin pienestä iloisesta oven takana kävijästä, mutta ei välttämättä vieraista isommista, selvästi kerjuulla olevista.
Meillä vanhemmat antavat tyttöjen mennä - mikäli he itse haluavat - vain ihan tutuille lähinaapureille viemään omatekoiset pääsiäiskoristeet, hyvän pääsiäisen toivotuksena. Mitään vastinetta ei saa vaatia tai jäädä odottamaan, vaan kohteliaasti sanotaan ei kiitos tai kiitos, tilanteen mukaan.
Hyvää pääsiäistä heidän on toivotettava, siinäkin kohdassa pienempinä meinasivat joskus heittäytyä tuppisuuksi, tuskin heiltä virpomislorut olisi edes onnistuneet.
- ilo vai riesa
näkyi mielipiteet menevän.
Itse laskin viime pääsiäisenä 15 ovikellon soittoa, parhaimmillaan oli kolme palkan odottajaa, yhtä oksaa kohden, joissa ehkä yksi koriste, ei edes kunnolla kiinni, tai pelkkä pajun oksa, ilman koristeita.
Kaksi virpojaa oli suvusta, yksi naapurin lapsenlapsi, ja oli sovittu etukäteen käynti.
Heillä kauniit koristeet.
Pakko avata ovi, tuon naapurille luvatun vierailun vuoksi.
Eli täysin tuntemattomia, kävi 12 ovellista,
ja kun kertoo sen lapsien luvulla, oli minusta se riesa.
Kun sanoin, ettei ole enää 50senttisiä, eikä namuja, kerrottiin euro per lapsi käyvän hyvin.
Nyt olen päättänyt etten avaa ovea, ennen hälärin tekoa, silloin tiedän olevan tuttuja.
Minusta touhu on häskiä, rahankeruuta!- lapsiperheiden ympäröimänä?
No ompa paljon.
Kolmesta neljään, meil vaan käy, ja nekin heti aamust.
Ei iltasella kukaan, ei oo kyl lapsiperheitäkään lähellä. - ilo vai riesa
lapsiperheiden ympäröimänä? kirjoitti:
No ompa paljon.
Kolmesta neljään, meil vaan käy, ja nekin heti aamust.
Ei iltasella kukaan, ei oo kyl lapsiperheitäkään lähellä.On alueella paljon lapsiperheitä, jos sitten meitä eläkeläisiäkin.
Taisin päästä vähällä tänään. Olin kylässä, poikani perheen luona, lähes koko päivän.
Virvottiin sielläkin, mutta tuttuja rakkaita olivat virpojat.
Kiitos kaikille kirjoittajille, oli mukava lukea, ja selvyyttäkin tuli, että tavat menneet sekaisin.
Meinasin jo laittaa otsikkoon:
maahanmuuttajat syyllisiä siis ;D
Ristikoissa se sana on usein evakko ;D
Mutta käsitin tavan myös itäsuomen kaikkineen tätä harrastaneen, hieman erilailla tosin, ja tapa sitten vasta 80 luvulla levinnyt tänne pääkaupunkiinkin.
Joku jo lastentarhojenkin kertoi olleen tapaa tuomassa.
Niin tai näin, mukavaa palmusunnuntain jatkoa, kiva kun osallistujia oli paljon.
- ovat ilo
kun tulla tupsahtavat oven taakse pajunkissoineen paitsi yhden kerran kun oveni taakse ilmestyi melkein kaksimetrinen trulli ja olin saada sydärin.
Tuo poika oli oikeesti pukeutunut trullinvaatteisiin, pisamoineen kaikkineen.
En tiedä olivatko poikani kaverit tehneet "jekun" ei ole koskaan selvinnyt minulle:)) - kaikki olleet
Kerrankin oli lauma jotain jätkänretkuja yli 15v kaikki äänestä päätellen. Eivät tosin olleet vaivautuneet pukeutumaan miksikään, tavalliset lökärit jalassa ja joku vielä kaljalle lemahti.
Rahaa vaan pyysivät, enkä uskaltanut kieltäytyä. , jossa taitaa olla peräti yksi..virpomaikäinen lapsi, eli ei riesaksi asti ainakaan..:/
Omat käy virpomassa, toivottavasti ainakin ne pienimmät piiperoiset.
Riesaksi en ole kokenut koskaan virpomavieraita, silloinkaan kun asuttiin maalikylissä, kiva heidän ilmeitä oli seurata; joku oli hieman nolona, - jos isompi, pienet unohtivat lorun jne..lapsia ei ole liikaa elämässämme.- tulisi olla
hyvän tuojia Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimessä, merkkinä pajun kolmihaaraisuus.
Eli ei missään tapauksessa noitia!
Palkka vasta pääsiäisenä. Noin se alkuaan on ollut.- niin,,
Vaan kun ei ole.
Se alkoi jo. Kiva juttu tosiaan, yöpaita viel päällä, ja ovi kello soi vimmatusti.
Luulin jollain olevan hätä, vaan nää.......
(rumia sanoja) noitamummelithan siellä.
Olis edes tuttuja, vaan ku ei. Ilmoitin jo sovituille et pitää soittaa pihalla ollessa, tai en avaa enää ovea.
- 1943
ei ole lapsenlapsia ja lähistöllä asuvat sukulaislapset ovat liian vanhoja. Taloyhtiössä ei tällä hetkellä asu lapsia. Kummitytön lapsi asuu liian kaukana. Ystävällisesti ottaisin vastaan, jos virpojia ilmestyisi. Pääsiäismuniakin muistin eilen ostaa.
- Saimander
Kauniisti koristeltuja pajunkeppejä on jo kahdeksan ja olen nyt reilut parikymmentä euroa köyhempi.
Kolmen lapsen isänä ja neljän isoisänä, pidän lasten ja nuorten touhuista yli kaiken. Virpojat tuovat mukanaan kevään tuoksun. Innokkuudellaan ja luovilla kyvyillään heistä tulee "isoina" maailman jalkuvuuden tukipilareita. - noitapiiri
ennen pääsiäistä.Wow.ah,...minulla on kahta pidemmät virpomisvitsat/oksat ja oikein männynoksia koristeltuina höyhenillä ja helyillä valmiina odottamassa virpojaa.Annas kun pääsen hommiin,niin kyllä virvonkin soittajaa nin että tuntuu.Piikit lentävät.Ei tule noidalta karamelleja ei rahaa eikä muutakaan.Piiskaa tulee.Jotta virpomisiin.
Enää kai ei tarvii pelätä, että virpojat olisivat oven takana...
Pari oli virpomassa ja kolme soitteli turhaan ovikelloa.
Häijy minä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324181Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene122057Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko241982Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su461433Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731426- 291285
- 661234
- 821221
Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää
Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h111917Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla26823