ohjelmassa suomennettin polkupyöräkaupungiksi. On ohjelman mukaan olemassa sellaisten kaupunkien verkosto, missä polkupyörällä liikkuen saa keskeisimmät palvelut. Suomessa ei ole vielä yhtään tällaista kaupunkia, mutta mm. Hanko, Heinävesi, Turku ja Sipoo ovat kiinnostuneet. Opintoihini 1960-luvulla kuului mm. yhteiskuntasuunnittelua ja luennoinut arkkitehti loi mielikuvan ihannekaupungista. Oli tämän slow city-idean mukainen. Sain tästä ajatuksen suunnata seuraavan ulkomaanmatkani johonkin slow city- kaupunkiin. Otan selvää onko Milano sellainen, olen kuun lopussa menossa.
Slow city,
19
585
Vastaukset
- hiemnan mmm
Tämä ei oo provo, vaan yksinkertainen kysymys?
Olet kertonut autoilevasi huomattavia km määriä vuodessa. Enemmän kuin monet meistä, vaikka asut liki taajamassa.
Mistä moinen, nyt tuli mieleesi, vannoutunut autoilija?
Voin kertoa, Milanon olevan hyvin autoja täysi, ja kesällä vaikeaa jopa hengittää.- senkin kateellinen
hän on niin monen alan korkeakoulutettu, älä mitään kyseenalaista. Tulee armeija naisia haukkumaan sinut kateelliseksi ja ilkeilijäksi!
- Edellinen
senkin kateellinen kirjoitti:
hän on niin monen alan korkeakoulutettu, älä mitään kyseenalaista. Tulee armeija naisia haukkumaan sinut kateelliseksi ja ilkeilijäksi!
Enhän hänen henkilöönsä mitenkään käynyt "käsiksi", mollannut tai muuta.
Aloitus vain kaipasi selventäviä kysymyksiä, eikö? - mutta kun
Edellinen kirjoitti:
Enhän hänen henkilöönsä mitenkään käynyt "käsiksi", mollannut tai muuta.
Aloitus vain kaipasi selventäviä kysymyksiä, eikö?hän itse vetää sitä linjaa, vetää asiaan kuin asiaan oman persoonansa, korkeakoulutukset, työsuhteet, perhesuhteet ja kaikki tekemisensä. Hän saa sitä mitä tilaakin, eli huomiota.
- 1943
elämäni ainoa luksus, se on totta. Minulla on kilometrin päässä peruspalvelut. Ystävät ja lähiomaiset asuvat kauempana. Kävelen kauppaan jne. En ole koskaan muistaakseni väittänyt olevani mikään mallikansalainen, paheeni on minullakin ja luovun niistä, jos on pakko. Mutta ympäristöasiat kiinnostavat.
- 1943
senkin kateellinen kirjoitti:
vain vapaasti, olen sanojeni takana. Ja tyytyväinen siitä, että köyhästä kodista lähteneenä olen saanut käydä yliopiston. Ei kai siinä mitään pahaa ole? Se on fakta. Siitä syystä en pidä itseäni muita parempana, mutta en myöskään huonompana.
- 1943
mutta kun kirjoitti:
hän itse vetää sitä linjaa, vetää asiaan kuin asiaan oman persoonansa, korkeakoulutukset, työsuhteet, perhesuhteet ja kaikki tekemisensä. Hän saa sitä mitä tilaakin, eli huomiota.
tilastoja teet, niin kokoahan kaikki aloitukseni ja muut viestini. Kuinka monessa tuon esille henkilökohtaisia juttujani sillä tavalla kuin kuvaat? Eiköhän tulkinnoillasi ole niitä rivien välistä lukemisiakin? Aurinko paistakoon Sinulle. Et kovin ilkeästi sanonut tällä kertaa. Etsipäs viesti, missä olen ollut ilkeä muille.
- suvenkorento*
...vaan Pohjois-Italian merkittävimpiä teollisuuskeskuksia, busines -kaupunki. On siellä tosin nähtävääkin, mm. tuomiokirkko on mykistävän kaunis. Tietenkin pitää käydä katsomassa se da Vincin maailmankuulu maalaus, siis että onko opetuslapsista yksi kuitenkin nainen, siis Maria.
Ja näyteikkunat upeita, kauniita tavaroita. Italialaiset ovat synnynnäisiä esteetikkoja, tai heistä kasvaa sellaisia, kun elävät kaiken sen kauneuden keskellä.
Tosin siestan aikaan liituraitapukumiehet, huipputyylikkäät, kävelevät aika slow gallerian käytävillä.- Polkupyöräilemään
Kyllä siellä tulee nenä nokiseksi, ja hengitysvaikeuksia, miljoonakaupunki, halloo
- tulipa
muistot mieleen ja se kaamea ukkonenkin;(
Paljon jäi näkemättäkin,kahdenpäivän pikana.
Kiipesitkö tuomiokirkon katolle? - suvenkorento*
tulipa kirjoitti:
muistot mieleen ja se kaamea ukkonenkin;(
Paljon jäi näkemättäkin,kahdenpäivän pikana.
Kiipesitkö tuomiokirkon katolle?..ja poikani vielä korkeammalle, minua alkoi jo siinä katolla huimata :-))
- 1943
Polkupyöräilemään kirjoitti:
Kyllä siellä tulee nenä nokiseksi, ja hengitysvaikeuksia, miljoonakaupunki, halloo
sillä mieheni kuoleman jälkeen en ole henkisesti pystynyt pyöräilemään. Pyöräilimme paljon yhdessä, asiasta jäi jonkinlainen trauma. Kävelen kyllä paljon.
- maija-inkeri
On Milanokin sellainen. Siellä daamit pyöräilee korkkareissa. Mutta suuntaa pienempään kaupunkiin Italiassa, Verona, Modena, Ravenna niin onnistuu paremmin.
Muuten Hanko on ihana pyöräilykaupunki. Suuntaan sinne pääsiäiseksi ja toivon että kevät on jo niin pitkällä että siellä voi pyöräillä. Hanko on siitäkin hyvä että ei ole mäkiä!! - *Jeppe
suomessa montakin kaupunkia missä harrastetaa paljonkin pyöräilyä. Pohjanmaalla Kannuskin on semmoinen kaupunki missä maaottelupyöräilyssä osallistujien määrä on enempi kuin asukasluku onkaan. Nimilistaa kun syksyllä katsoo on moni käynyt kesällä useamman kerran nimensä laittamassa vihkoon. Samaa on monessa muussakin kaupungissa Pori yksi isommista kaupungeista :)
- on eri asia
kuin liikkuminen polkupyörällä jokapäiväisillä asioilla. Pyöräily urheilu- ja kilpailumielessä on ihan eri asia. Ei se lisää kaupungin viihtyvyyttä jos pyöräilijät käyttävät päivittäin autoa ja sitten vapaa-ajallaan osallistuvat pyöräilykisoihin.
- 1947
Tellastiina kirjoitti:
Porissa pyöräillä, autoilijoille se on oikea painajainen yksisuuntaisine katuineen. D))
Ehkä on hyväksi hiukan tuntea suuntia, niin kyllä niillä kaduilla ajelee.
Opiskelin Porissa, joten tutuksi tuli. Nyt siitä on hyötyä erilaisia osoitteita hakiessa.
Pyöräilyä siellä ei tullut harrastettua, vaikka paljon pyöriä siellä näkee.
Mutta kai sekin tuntemus on tapauskohtaista.
- kotikaupunkisi?
Sinun omassa nykyisessä kotikaupungissasi oli vielä viime vuonna aika loistavat pyörätiet. Nythän kaupunki laajeni kuntaliitosten myötä niin, ettei varmaan ole mahdollista saada hyviä pyöräilyreittejä jostain kauimmaisesta liitoskunnasta keskustaan, lähimpiin entisiin kuntiin kyllä jo on hyvät pyörätiet. Itse olen hyötyliikuntana pyöräillyt täällä vuosikymmeniä kesät talvet.
Löysin kauan sitten Samoksen saarelta mahtavat pyöräilymahdollisuudet. Kuvittelin sitten, että Maltalla olisi samoin, mutta siellähän oli sellainen kaaos liikenteessä, että taisin nähdä kaksi uhkarohkeaa turistia pyörillä.- 1943
sen verran kaukana, etten ole sinne pyöräillyt. Olen asunut täällä vajaat kolme vuotta ja mieheni kanssa pyöräilimme metsäteillä. Moottoritien avauduttua pyöräily keskustaan olisi helpompaa, mutta en tiedä, milloin olen kypsä pyöräilemään. Tietysti voisi alkaa tehdä jotain vihreän kaupungin imagon luomiseksi myös esikaupunkialueilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324181Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene122057Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko241982Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su461433Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731426- 291285
- 661234
- 821221
Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää
Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h111917Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla26823