Aloin tuossa mietiskelemääm milloin olen viimeksi kirjoittanut kirjeen, siis vanhanaikaisen kirjeen,pannut kuoreen ja vienyt postiin. En edes muista.
Tekstiviestit, kännykkäpuhelut,sähköpostit etc.ovat tätä päivää.
Kaukana on ne ajat kun kansakoulussa istuttiin pulpetissa ja kastettiin mustekynä mustepulloon ja kieli keskellä suuta kirjoitettiin kaunokirjoitusta.
Milloin olet itse viimeksi kirjoittanut tai saanut "oikean" käsinkirjoitetun kirjeen ?
Sulka & Kynä
23
726
Vastaukset
- usein
Kortteja saan paljon. Muulloinkin kun joulu, pääsiäinen, ystävänpäivä, synttäri, nimppari.
Kirjeitä pari kertaa kuukaudessa.
Myös itse kirjoitan ja lähettelen paljon.
Usko vaan, ei kaikilla meidän ikäisillä suinkaan ole nettiä.
Myös on perheitä, missä on, mutta se tavallaan on miehen osaama juttu, ja vaimoja ei edes kiinnosta. - Pohjoisen lintu
Sain oikein kirjoitetun kirjeen tämän vuoden alkupuolella,sain vielä sen ihmiseltä jonka kanssa en ole ollut tekemisissä vuosiin ainoastaan joulukortit on lähetetty puolin ja toisin. Yllätys oli melkoinen.Itse turvauduin puhelimeen vastataksen, tuntui hankalalle kirjeen kirjoittaminen kun sitä olen tehnyt viimeksi joskus -70 luvulla.
- 1943
sain kirjeen ystävättäreltäni. kirjoittelemme melko usein ja pidän kirjeiden kirjoittamisesta. Ykskaks saatan kirjoittaa ja lähettää kunhan olen muistanut ostaa kirjekuoria. On kiva yllätys saada oikea kirje.
viimeisestä kirjeestä, ei siitä ole minkäänlaista mielikuvaa.
Kortteja tulee aina silloin tällöin, kun ystävät reissaavat ja tietty sitten niinä "pakollisina" korttien lähetyspäivinä.
Pääsiäsiskorttien lähettely oli välillä unohduksissa, nyt niitäkin taas lähetellään.
Nuorena olin oikea himokirjoittaja, muutama kirje viikossa meni ja tuli, kun itse lähdin maailmalle ja ystävät myös kuka minnekin.
Valitettavasti kaikki ovat jääneet, mieleen vain tulevat monasti kaikki entiset ystävät, mutta osoitteet puuttuu.- 61 v.
että tuo kirjoittaminen on jotenkin enemmän naisten "laji". Ainakin oma sisareni on kova mimmi kirjoittelemaan niin kirjeitä kuin päiväkirjaansa, ihan manuaalisesti.
On se tietysti helppoa istua tietsikan ääressä ja rauhassa miettiä mitä kirjoittaa ja korjata omaa tekstiään jos tarve vaatii.
Mutta kyllä siitä puuttuu se käsinkirjoitetun tekstin sisältämä intiimiys.
Tekstiviestien lähettämistä olen aina inhonnut mutta sillä konstilla saa ihmisen parhaiten kiinni. (Ja onhan niiden lähettäminen toki saanut myös ylimpien päättäjien siunauksen!)- Kyllä miehetkin osaavat
Nuorempana, miehen ollessa armeijassa, sain kyllä kenkäläätikollisen kirjeitä, tallessa ovat vieläkin, vaikka erosta on liki neljäkymmentä vuotta ;D
Sitten oli paljonkin kirjekavereina miehiä, ja hyvin kirjoittivat.
Myös toisen mieheni kanssa, johtuen molempien matkatöistä, kirjoittelimme.
Nyt saan omilta nuorilta miehiltä kirjeitä, meilien lisäksi. Asuvat muualla.
Seurustelusuhteissani, myös usein olen saanut kirjeen, meilin lisäksi.
Edelleenkään, tosiaan kaikilla ei ole edes nettiä, joten kirjeet kulkevat.
- edes muista,
milloin kirjoitin viimeisimmän kirjeeni.
Kaunokirjoituksen mallituskin on jo muuttunut, sitten meidän aikojen. tuli kirjoitettua ihan oikea pääsiäiskirje!
Minusta itsestäni on tavattoman hauskaa saada "oikeita" kirjeitä ja niinpä kirjoitan, aina silloin tällöin itsekin.
Oikean kirjeen saamisessa on todellakin "sitä jotakin", on ikäänkuin henkilökohtaisempaa ja läheisempää.
Tosin joskus lipsun itsekin tuon kirjoittamisen suhteen oman kirjepaperin käyttöön tietokoneella,
mutta silloinkin on ainakin allekirjoitus käsin kirjoitettu.
Ikäväkseni olen todennut, ettei käsialani vastaa sitä koulussa opittua kaunokirjoitusta, joten vastaanottajalle lienee helpompaa luettavaa, jos kirje on koneella kirjoitettu.
Mutta paperikirje postimerkkeineen ja kirjeensulkija merkkeineen tekee siitä lähettäjänsä näköisen.kirjoitin montakin kirjettä kauempana oleville ystäville. Yleensä liitän kirjeeseen jonkun pikku käsityön, pienen pitsiliinan, huovitetun tontun, taikka valokuvia. Olen saanut myös vastaus kirjeitä, ja ne ovat aina mukavia saada.
, johtuu kai siitä etten ole kovin innokas kirjeen kirjoittaja itsekään.
- tunne-mies
Rehellisesti sanoen, siitä kun sain oikean kirjeen, kynällä piirretty paperille, ajatuksen kanssa. Siitä on vuosia.
Samoin siitä kun itsen moisen tempun olisin tehnyt.
Näin se vaan kehitys tempaa mukaansa vanhuksenkin.
Liekö sitten syynä laiskuus, koneella nopeampi kirjoittaa ja ei tarvii miettiä missäs se lähin postilaattikko taas olikaan, en muuten tiedä sitäkään uudessa paikassa nyt asuen.
Niin, koneella kun sen kirjoittaa niin ei tarvii muuta kuin klikata "lähetä" ikkunaan ja sinne meni, vaikka keskellä yötä ja toiselle puolelle maapalloa tarvittaessa.
Eikä maksanut "mitään", netin kun kuitenkin kuukausittain maksaa, kuten "sulka & kynäkin".
Mutta hyvä näinkin, että osaamme itseämme kirjallisesti ilmaista, suht' ymmärrettävässä muodossa.
Hyvää kevättä! Ja kirjoitellaan!!- vissiin roskikseen?
Minulta katosi osoitekirja ja osoitteensa muuttaneet laittavat uuden joko pääsiäis-tai joulukorttehin.Ne taas ovat sekaisin kolmessa kenkälaatikossa, ettei tonttukaan ota selvää.
ps.tää on muuten sitten ihan faktajuttu :( - omakin
vissiin roskikseen? kirjoitti:
Minulta katosi osoitekirja ja osoitteensa muuttaneet laittavat uuden joko pääsiäis-tai joulukorttehin.Ne taas ovat sekaisin kolmessa kenkälaatikossa, ettei tonttukaan ota selvää.
ps.tää on muuten sitten ihan faktajuttu :(elämä sitten yhtä sekaisin?
Oli liian suuritöistä kirjoittaa ne heti ylös, joko paperille tai koneelle? - joskus jurppii,
omakin kirjoitti:
elämä sitten yhtä sekaisin?
Oli liian suuritöistä kirjoittaa ne heti ylös, joko paperille tai koneelle?mut ketäs ei. Entäs Itselläsi?
- laiska kirjoittaja
Kirjeen sain viimeksi pari päivää sitten. Mukavaahan se on saada kirje. Sisko kirjoittaa ja minä vastavuoroisesti soitan. Hänellä ei ole tietokonetta, eikä hän osaa lähettää tekstiviestiä. Kälyni on saman periaatteen nainen. Heille lähetän pääsisäiskortin, muille toivotan hyvää pääsiäistä tekstarilla. Kirjettä, siis oikein käsinkirjoitettua, en ole kirjoittanut ainakaan kymmeneen vuoteen.
Sähköpostia toki lähettelen. - 1947
Nuorena olin innokas kirjeiden kirjoittaja, mutta nyt vain tänne näitä..
Kortteja on tullut, mutta oikeita kirjeitä? Kyllä on vuosikymmeniä aikaa.
Kännykkä pahus.- keljuilee.
On niin aataminaikainenkin.Pitäisi kai ostaa uusi.
Akkukin jo vaikka kuinka mones ja nykyinenkin jo
keljuilee.En ole edes tutustunut uutuuksiin.
Täytynee laittaa tyttärenpoika asialle.
Naureskelee minun kännylle.Mutta samalla saisi laittaa myös tämänkin "rakkineen" järjestykseen.
Olevinaan, joku tietokonefriikki, mokoma.Ja ei vanhaa isoäitiään kerkeä jeesaamaan.
Mä vielä näytän sille, mistä "kana munii, murr."
Ei vaineskaan:)
Kyllä se päivittäin mesettelee, niinkuin muutkin
lapsenlapset ja keskustelemme järkeviä ja järjettömia;)
Mutta uusi kännykkä kyllä pitäisi saada.
Lähetän joulu, pääsiäis, nimi-ja synttäriterveisiä, ym. tolla vanhalla känny pahuksella.
Hyvää Pääsiäistä! keljuilee. kirjoitti:
On niin aataminaikainenkin.Pitäisi kai ostaa uusi.
Akkukin jo vaikka kuinka mones ja nykyinenkin jo
keljuilee.En ole edes tutustunut uutuuksiin.
Täytynee laittaa tyttärenpoika asialle.
Naureskelee minun kännylle.Mutta samalla saisi laittaa myös tämänkin "rakkineen" järjestykseen.
Olevinaan, joku tietokonefriikki, mokoma.Ja ei vanhaa isoäitiään kerkeä jeesaamaan.
Mä vielä näytän sille, mistä "kana munii, murr."
Ei vaineskaan:)
Kyllä se päivittäin mesettelee, niinkuin muutkin
lapsenlapset ja keskustelemme järkeviä ja järjettömia;)
Mutta uusi kännykkä kyllä pitäisi saada.
Lähetän joulu, pääsiäis, nimi-ja synttäriterveisiä, ym. tolla vanhalla känny pahuksella.
Hyvää Pääsiäistä!Minä olen niin kaavoihini kangistunut siinäkin asiassa, että en erityisemmin arvosta kännykällä lähetettyjä joulu- ja pääsiäistoivotuksia,
samoin on syntymä-ja nimipäiväonnittelujen kanssa.
Nettikortitkin tulostan paperille niitä saadessani.
On se vaan niin mukavaa saada aito kortti postissa!
- 1943
syyskuussa 1979 Lontoossa, kun asuintoverini moitti minua vanhanaikaiseksi, kun lähettelin kortteja ystäville ja sukulaisille. Teen niin edelleen varsinkin matkoillani, lienen melkein muumio.
- matkoilla,
kun pitää niitä maisemiakin näyttää ja saa leimankin, että tietävät "missä Se nyt luuraa"
(Paitsi nykyisin on tehtävä ilmoitus etukäteen, jos muistaa ;)
- O - Orvokki
saan yleensä muutamia, joista osa on "oikeasti" kynällä kirjoitettuja. Joulukirjeessä kerrotaan yleensä ystäville tuoreista uutisista ja suunnitelmista tai harvemmin yhteyttä pitävien kanssa voidaan tehdä yhteenveto koko vuoden tapahtumista. Näyttää, että tapa olisi leviämässä ja joka vuosi tulee entistä useampia kirjeitä. Erityisesti ilahduttaa, että seuraava sukupolvi näyttää muistavan omilla joulukirjeillään myös vanhempiensa ikäluokkaa edustavia sukulaisia ja ystäviä tai miksi he meitä "vanhuksia" sitten nimittävätkään.
Omat joulukirjeeni kirjoitan pc:llä, muokkaan kullekin vastaanottajalle yksilölliseksi, tulostan printterillä ja allekirjoitan kynällä. Laitan kortin kanssa samaan kuoreen ja lähetän sellaisille ystäville ja sukulaisille, joiden kanssa ei muuten kovin usein tule pidetyksi yhteyttä. Muutamien ystävien tai sukulaisten kanssa on tapana silloin tällöin lähetellä kirjeitä muulloinkin.
Lyhyempiä viestejä kirjoitan aina silloin tällöin postikortteihin, joita lähetän satunnaisesti ystäviä ilahduttaakseni. Postikortit ja kirjeet ilahduttavat aina, kun niitä on postin seassa kotiin tullessa.
Miksei sähköpostissakin voisi lähettää ja vastaanottaa ihan oikeita kirjeitä?
Mielestäni sisältö ratkaisee, ei toimitustapa.;)) - lupiini
kirjeitä muutaman kuukaudessa. Pidän yhteyttä kaukaisiin sukulaisiini kirjeitse ja sitten on muutama hyvä tuttavakin, joille on kiva kirjoittaa. On ihana saada itsekin noutaa postilaatikosta kirjeitä. TEkstiviestit eivät korvaa kirjettä.
- isoäiti*
Muutaman kuluneella käsialalla kirjoitetun kirjeen saan tavallisesti aikaan kuukauden aikana.
Sama määrä yleensä tulee minullekin
Eräs iäkäs ystäväni siirtyi kirjoittamaan koneella, koska ikä heikensi huomattavasti hänen käsialaansa.
Lyijykynällä kijoitettuja kirjeitä tulee tietyltä persoonalta.
Odotettuja kaikki.
PS.
Kiva nähdä lupiini taas täällä. Ehdin jo ihmetellä hänen katoamistaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324181Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene122057Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko241982Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su461433Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731426- 291285
- 661234
- 821221
Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää
Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h111917Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla26823